mivi i iaat
iFj
lTUUR I
Europees getinte Chrysler Java
UW/
NS
3
LLENDE
NT-
UNGEN
LOON OP ZAND
Ultra-zuinige conceptauto van Opel
Sportieve tweezitter van Smart
Veiligheid
vervoer
middelen
1
D4TO
S3 DAIHATSU
Volkswagen
Concept D bijna
werkelijkheid
CHRYSLER
W
FORD®
J’.
>r 1999 pagina 20
Jaargang 11 nr 36 Donderdag 23 september 1999 Oplage 104.000
Uitgave van De Tilburgse Koerier ï.s.m. Dato
Autotest Saab 9-3 Viggen
pag.3
Deze week
DEALERS
1
Troonrede
.01315430022
.01315422133
.01315423030
.01315943943
.01315053944
.01315331206
.01315478980
.01315443330
.01314683911
.01314680468
..01314634355
..01315420143
.01314647676
.01315363924
.01315355575
..01315355655
.01315351035
>va.
- afzuigkappen
- ovens
.01315321411
- koelkasten
- kookplaten
- kranen
vaatwassers
PARATUUR
I
Tony Vos
Reda
www.elbe.nl
w
?enz
04161361553
ESIGN
REPEN
INTERNET:
eri.nl/noltekeuktns
ECERTIFICEERD
4ENTENTEST
ZÉÉR
lGOED
iaratuur. SS
ie- m
ipparaten, gg
geplaatst.
SHEUVEL. |fc
F
Off. Service Dealer voor Tilburg e.o.
AUTOBEDR. J.PAYMANS
BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324
Het gaat goed met de Nederland
se economie, al wil dat niet zeg
gen dat het niet op kan en dat we
maar in het wilde weg moeten
uitgeven. De Nederlandse over
heid blijft waken over de inkom
sten en uitgaven en op de derde
dinsdag in september houden
vele sectoren weer hun adem in
over wat men nu weer van plan
is. De koningin spreekt de troon
rede uit die uiteraard volledig
door het kabinet en een voltallig
arsenaal aan ambtenaren is uit
gedacht en opgesteld. Geruchten
deden al de ronde en na de wer
kelijke rede, werd het al duide
lijk. Dit keer lijkt het volle ge
schut de auto’s met een
dieselmotor gericht te zijn. De
diesel is volgens de Nederlandse
overheid, die wel eens vaker veel
te hard achter de feiten aanloopt,
een milieu-onvriendelijke brand
stof die bestraft moet worden.
Hoe men dat denkt te doen? De
BMP wordt vast met f.2.000,=
verhoogd, waardoor dus iedere
auto met dieselmotor, groot of
klein, met datzelfde bedrag
duurder wordt. Aan de andere
kant wil men het rijden op LPG
bevorderen, alsof iemand binnen
de regering daar belangen in
heeft. Men gaat volledig voorbij
aan de enorme technologische
vooruitgang die de dieselmotor
de laatste jaren heeft doorge
maakt en die nog zal volgen.
Denk maar aan directe inspui
ting, common rail techniek etc
waardoor de CO2-uitstoot, waar
het allemaal om draait, al dras
tisch is teruggedrongen. Op zeer
korte termijn verschijnen de eer
ste diesels met een roetfiltersys-
teem waardoor ook de uitstoot
aan roetdeeltjes enorm wordt in
geperkt. Een milieu-argument
om de diesel te bestraffen is er
dan al helemaal niet meer. Bo
vendien is de CO2-uitstoot van
I een dieselmotor veel lager in ver
gelijking met een benzine-
krachtbron, vooral ook door het
I flink lagere brandstofverbruik.
De verhoging van de BPM op
diesels staat lijnrecht tegenover
de grote investeringen die de
auto-industrie doet om de ont
wikkeling van 'schone’ diesels te
rug te verdienen. Alle zogenaam
de 3 liter auto’s die extreem
zuinig zijn, hebben een dieselmo
tor. Maar nee, de Nederlandse
overheid heeft de bekende kip
zonder kop weer eens van stal ge
haald en laat deze weer vrolijk
rondlopen. Bovendien is het zo
dat de verhoging van de BPM op
diesels niet wordt gecompen
seerd door bijvoorbeeld een ge
lijktijdige verlaging bij auto’s
met een benzinemotor. En dan
komt deze maatregel weer neer
op een ordinaire belastingverho
ging. Kortom, een nieuwe jaar
voor de regering, maar niets
nieuws onder de zon...
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
klas
de lage Cw-’
verschillende f"
constructies.
toont Opel met
waar het merki
G90 weegt i
voor Opel h
nabije'
auto ks
bruik in de buurt van drie liter per
100 km. Al in 1997 werd tijdens de
staat uit twee ronde klokken en
een reeks controlelampjes. De
stoelen zijn bekend. Aardig is dat
de verstevigingsbalken in de por
tieren tegelijk dienst doen als
armsteun en handgreep.
De voorwielophanging wijkt van
de City Coupé af door gebruik van
schroefveren in plaats van de
kunststof bladveren. De 55 pk
599 cc motor levert een koppel
van 80 Nm bij 2000 tot 4500
tr/min. De prestatiecijfers worden
nog niet opgegeven. Of en wan
neer de Smart Roadster in pro
ductie gaat is ook niet bekend.
-'t
De Opel G90 staat op 15 inch wie
len met 155/55 R17 lageweer-
standsbanden. Deze zorgenvoor
een klein contactvlak met de weg
als er wordt gereden, maar bij
remmen en in bochten wordt dit
vlak aanzienlijk groter. En alleen
op deze manier is veiligheid te
combineren met een laag verbruik.
Het interieur van de G90 ziet er
fantasievol en modern uit, waarbij
opvalt dat de ontwikkelingsafde-
ling sterk het aantal bedienings
knoppen heeft teruggedrongen.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
rkeren
reikboarheid
se koffie
De Hoogt 12A 5175 AX Loon op Zand
Telefoon (0416)363993
Sluitingstijd:
I redactie en advertenties:
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
zaterdag
tn9-17 uur
Onderhoud
Reparatie
APK Keuringen
Schade herstel
DAIHATSU
4x4 Specialist
Door de lage bouw en laag ge-
- atste aandrijfunit heeft de Ro
adster een zeer laag zwaartepunt
■~et bijbehorende gunstige invloed
_r Ze rij-eigenschappen. De motor
krijgt zijn koellucht via de inlaten
net voor de achterwielen. De ver
wantschap met de stadsmini komt
tot uitdrukking in de achterlich
ten en de driehoekige portiergre-
pen. De Smart Roadster beschikt
over 17 inch wielen en in de bui
tenspiegels geïntegreerde rich
tingaanwijzers. Het transparante
kunststof dak kan eenvoudig ach
ter de voorstoelen worden opge
borgen. Eenvoud en functionali
teit regeren in het interieur, waar
het instrumentarium slechts be
ige kunststof ge- plaat
dster maakt ge- adste
Lfdc Suprex-turbo- met bi
mtiële zesbak als de op de
lar de topsnelheid
det begrensd. Het
model is slechts
lang, maar heeft een
tasis van 2,27 meter.
voor, met als gevolg dat er twee
achterstoelen zijn in plaats van
een achterbank. De vier inzitten
den kunnen beschikken over alle
gangbare veiligheidsitems. Het
bagagevolume bedraagt stan-
Op de IAA toonde Opel de G90
conceptauto voorzien van een drie-
cilinder benzinemotor die een ver
mogen levert van 60 pk. Een be
langrijke eigenschap is dat de
motor een zeer beperkte CO2-uit-
stoot heeft van 90 gram per kilo
meter. Hiermee ligt dit model
meer dan een derde onder de door
de EU gestelde norm van 140
gram per kilometer die pas in
2008 zal worden ingevoerd. De
Opel G90 verbruikt gemiddeld
3,88 liter brandstof per 100 km/u
en dat heeft deze auto in de Astra-
isse onder meer te danken aan
1 /-waarde van 0,22 en
ie gewichtsbesparende
3. Wat betreft design
net de G90 duidelijk
naartoe wil. De
maar 750 kg en levert
het bewijs dat men in de
i toekomst een betaalbare
kan bouwen met een ver-
de buurt van drie liter
daard 350 liter en dit is snel uit te
breiden tot 980 liter als de rugleu
ningen worden neergeklapt. Ook
de passagiersstoel kan worden
neergeklapt, waardoor een lange,
vlakke laadvloer ontstaat.
De IAA leverde een nieuwe Smart
op en dan hebben we het hier niet
over de dieselversie of cabrio,
neen, de Smart Roadster. Het gaat
om een slechts 700 kg lichte twee
zitter die binnen het concept ‘Re
duce to the max’ is ontwikkeld. De
gedeeltelijk zichtbare veiligheids-
cel en de modulaire bouwwijze zijn
bekend van de City Coupé. De bo-
dypanelen zijn zoals bekend uit
een hoogwaardig
maakt. De Roads^i ma
bruik van dezelfde Supr
motor en sequent2
City Coupé, maa^
is in dit geval niex
nieuwe Smart-moc
3,23 meter 1’
forse wielbas
De Werkgroep Verkeersongeval
lenstatistieken van de European
Transport Safety Council pre
senteerde in juni nieuwe ramin-
gen met betrekking tot het risico
van dodelijke ongevallen en ver
wondingen bij verschillende vor
men van reizen in de Europese
Unie. Naast grote verschillen in
risico naar soort vervoer signal
eerde de raad ook aanzienlijke
discrepanties tussen landen.
Het hoogste cijfer voor het aan
tal dodelijke slachtoffers per rei
zigerskilometer bleek zeven
maal hoger te liggen dan het
laagste. In de vijf landen met de
laagste cijfers wordt al enige ja
ren gewerkt met kwantitatieve
doelstellingen voor het terug
dringen van het aantal ver
keersslachtoffers. Per 100 mil
joen reizigerskilometers scoort
de gemotoriseerde tweewieler
het hoogste met 16. De voetgan
ger staat op een tweede plaats
met 7,5 snel gevolgd door de fiet
ser met 6,3. De auto scoort hier
relatief gunstig met 0,8. Het ge
middelde van alle weggebrui
kers ligt op 1,1. Bij de veerpont
komt het uit op 0,33. Autobus is
behoorlijk veilig met 0,08 en de
trein scoort nog beter met 0,04.
Let wel, het gaat hier om dode
lijke ongevallen. (Bron: Rai
Vnnrrancr)
ook andere motoren verwacht,
waaronder een 12 cilinder. Alle
vier de wielen worden aange
dreven via een Tiptronic. Het
prototype staat op 19 inch wie
len met 255/40 R19 banden.
Er gingen al langer geruchten
dat Volkswagen in de topklasse
actief wil worden met een eigen
model. In Frankfurt liet het
merk de Concept D zien, een
net geen vijf meter lange vier-
deurs coupé met een exclusieve
uitstraling die eigenlijk niet
helemaal bij de term “volkswa
gen’ past. De auto die over een
tot anderhalf jaar uit dit pro
ject voortkomt, zal worden ge
bouwd in de ‘glazen fabriek’ in
het centrum van de stad Dres
den. VW wil met deze auto niet
alleen traditionele klanten uit
de zakenwereld, maar ook rij
ders van sportieve, luxueuze
auto’s trekken. Onder de lange
motorkap zit een VI0 turbodie-
selmotor met directe inspui
ting, die is opgebouwd uit twee
onder een hoek van 90 graden
geplaatste vijfcilinder lijnmoto
ren. Met een gezamenlijke in
houd van 5 liter, pompverstui-
vers, twee turbo’s met
elektrisch instelbare druk en
laadluchtkoeling is deze
krachtbron goed voor een ver
mogen van 313 pk bij 4000
tr/min. Het koppel van 750 Nm
bij 2000 tr/min dwingt hele
maal respect af. Balansassen
zorgen ervoor dat trillingen ge
minimaliseerd worden. Overi-
Op de IAA onthulde Chrysler
het Java-prototype, een comp
acte vierzitter met een verfris
send design duidelijk gericht
op de Europese markt. Het
gaat om een compacte ruimte
wagen met een lengte van
3,77 meter die vijftig centime
ter korter is dan de Chrysler
PT Cruiser die volgend jaar le
verbaar wordt. De Java lijkt
elementen te hebben afgeke
ken van de A-klasse van con-
cerngenoot Mercedes, maar
heeft met 2,49 meter een lan
gere wielbasis. De auto staat
op grote 18 inch wielen, die
mede zorgen voor de compacte
en robuuste uitstraling. Bij
het ontwerp is getracht de
overhang voor en achter zo
kort mogelijk te houden en ex
tra binnenruimte te verkrij
gen door de voorruit ver naar
voren te plaatsen. Een opti
maal gebruik van de binnen
ruimte wordt verder verkre
gen door een zogenaamde
theateropstelling van de stoe
len. De tweede zitrij is name
lijk hoger geplaatst. Het is
echter jammer dat Chrysler
zegt geen directe plannen met
dit model te hebben. De ont
werpers hebben zich voor het
interieur laten inspireren
door Zweedse meubel-
showrooms: licht hout voert
de boventoon samen met beige
bekledingsmaterialen. Door
deze lichte materialen wordt
een extra ruimtelijk effect ver
kregen.
ontwikkelingsfase vastgesteld dat
er een produktiekrachtbron van
Opel gebruikt moest worden die
op benzine loopt. De directe in
spuiting biedt veel extra ontwik
kelingsmogelijkheden. De 973 cc
Ecotec-motor uit de Corsa zorgt
voor verbazingwekkende presta
ties zoals een top van 180 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in 14
seconden. Een andere geschikte
motor is de 1,2 liter 16V van 75 pk
die de G90 moeiteloos naar 200
km/u zou kunnen brengen. Deze
hoge snelheden moeten echter ge
zien worden als een “bijproduct*
van de gunstige aërodynamische
carrosserievorm. Elementen
waarmee dit is bereikt zijn de
druppelvorm, het flauw aflopende
dak en de scherpe, compacte ach
terkant. De achterlichten zijn
beeldbepalend en zorgen ervoor
dat de G90 optisch breder lijkt. De
achterwielen zijn gedeeltelijk in-
gekapseld. Bovendien is de spoor
breedte achter minder groot dan
Het ontwerp van de Java was
net gereed toen de fusie met
Daimler-Benz een feit werd. In
de uitwerkingsfase van het mo
del kon al volop van het syner-
gie-effect worden geprofiteerd.
Zo zijn er vele Europese compo
nenten in de Java gebruikt,
waardoor het model veel sneller
klaar kon zijn. De auto heeft een
80 pk 1,4 liter motor met vijf-
bak. Voor zien we McPherson
veerpoten en een stabilisator-
stang en achter getrokken
draagarmen en schoefveren met
eveneens een torsiestang. En ja
hoor, deze volledige aandrijving
en wieloph anging zijn natuur
lijk van de Mercedes A-klasse
overgenomen. De prestaties zo
als de top van 170 km/u en acce
leratie van 0 tot 100 in 12,9 se
conden zijn ook gelijk.
Wellicht dat we uit de gang van
zaken mogen opmaken dat de
Java bij de start van de ontwik
keling als een serieuze auto
werd gezien door Chrysler,
maar dat uit concurrentie-oog-
punt na de fusie met Mercedes
de auto is afgeblazen om de A-
klasse ruimte te geven!
Alfa Romeo
Wouters
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
•Ford
P.v.d.Ven.
Ford
Van Rijn...
Honda
De Graaff.01315802020
•Kia
Schapendonk
Mazda
Van Heumen
Mercedes Bt
Autoparc
Mitsubishi
Kluitmans
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
•Seat/Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek.,.01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonoi
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers.
IRD’
Het front toont breed en door
het vele chroom voornaam. Alle
lichtfuncties zitten achter
kraakhelder glas. Een aardig
item vormen de portiergrepen
die helemaal vlak in de carros
serie zijn opgenomen, maar
vanzelf naar buiten komen als
er een hand in de buurt komt.
De zijrichtingaanwijzers zijn in
de buitenspiegels opgenomen.
Het interieur heeft alle denk
bare luxe aan boord. Leer, al-
cantara, notenhout en alumini
um bepalen het beeld. Bij het
prototype is de combinatie van
blauw met beige doorgevoerd.
In het kofferbaklogo zit de ach
teruitrij camera. Uiteraard zijn
de klassieke ronde klokken
blauw verlicht. Op de console
zit een multifunctionele dis
play waarop de werking van de
airco, geluidsinstallatie en het
navigatiesysteem wordt ge
toond. Op het stuur kunnen di-