mivi i iaat iFj lTUUR I Europees getinte Chrysler Java UW/ NS 3 LLENDE NT- UNGEN LOON OP ZAND Ultra-zuinige conceptauto van Opel Sportieve tweezitter van Smart Veiligheid vervoer middelen 1 D4TO S3 DAIHATSU Volkswagen Concept D bijna werkelijkheid CHRYSLER W FORD® J’. >r 1999 pagina 20 Jaargang 11 nr 36 Donderdag 23 september 1999 Oplage 104.000 Uitgave van De Tilburgse Koerier ï.s.m. Dato Autotest Saab 9-3 Viggen pag.3 Deze week DEALERS 1 Troonrede .01315430022 .01315422133 .01315423030 .01315943943 .01315053944 .01315331206 .01315478980 .01315443330 .01314683911 .01314680468 ..01314634355 ..01315420143 .01314647676 .01315363924 .01315355575 ..01315355655 .01315351035 >va. - afzuigkappen - ovens .01315321411 - koelkasten - kookplaten - kranen vaatwassers PARATUUR I Tony Vos Reda www.elbe.nl w ?enz 04161361553 ESIGN REPEN INTERNET: eri.nl/noltekeuktns ECERTIFICEERD 4ENTENTEST ZÉÉR lGOED iaratuur. SS ie- m ipparaten, gg geplaatst. SHEUVEL. |fc F Off. Service Dealer voor Tilburg e.o. AUTOBEDR. J.PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 Het gaat goed met de Nederland se economie, al wil dat niet zeg gen dat het niet op kan en dat we maar in het wilde weg moeten uitgeven. De Nederlandse over heid blijft waken over de inkom sten en uitgaven en op de derde dinsdag in september houden vele sectoren weer hun adem in over wat men nu weer van plan is. De koningin spreekt de troon rede uit die uiteraard volledig door het kabinet en een voltallig arsenaal aan ambtenaren is uit gedacht en opgesteld. Geruchten deden al de ronde en na de wer kelijke rede, werd het al duide lijk. Dit keer lijkt het volle ge schut de auto’s met een dieselmotor gericht te zijn. De diesel is volgens de Nederlandse overheid, die wel eens vaker veel te hard achter de feiten aanloopt, een milieu-onvriendelijke brand stof die bestraft moet worden. Hoe men dat denkt te doen? De BMP wordt vast met f.2.000,= verhoogd, waardoor dus iedere auto met dieselmotor, groot of klein, met datzelfde bedrag duurder wordt. Aan de andere kant wil men het rijden op LPG bevorderen, alsof iemand binnen de regering daar belangen in heeft. Men gaat volledig voorbij aan de enorme technologische vooruitgang die de dieselmotor de laatste jaren heeft doorge maakt en die nog zal volgen. Denk maar aan directe inspui ting, common rail techniek etc waardoor de CO2-uitstoot, waar het allemaal om draait, al dras tisch is teruggedrongen. Op zeer korte termijn verschijnen de eer ste diesels met een roetfiltersys- teem waardoor ook de uitstoot aan roetdeeltjes enorm wordt in geperkt. Een milieu-argument om de diesel te bestraffen is er dan al helemaal niet meer. Bo vendien is de CO2-uitstoot van I een dieselmotor veel lager in ver gelijking met een benzine- krachtbron, vooral ook door het I flink lagere brandstofverbruik. De verhoging van de BPM op diesels staat lijnrecht tegenover de grote investeringen die de auto-industrie doet om de ont wikkeling van 'schone’ diesels te rug te verdienen. Alle zogenaam de 3 liter auto’s die extreem zuinig zijn, hebben een dieselmo tor. Maar nee, de Nederlandse overheid heeft de bekende kip zonder kop weer eens van stal ge haald en laat deze weer vrolijk rondlopen. Bovendien is het zo dat de verhoging van de BPM op diesels niet wordt gecompen seerd door bijvoorbeeld een ge lijktijdige verlaging bij auto’s met een benzinemotor. En dan komt deze maatregel weer neer op een ordinaire belastingverho ging. Kortom, een nieuwe jaar voor de regering, maar niets nieuws onder de zon... Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 klas de lage Cw-’ verschillende f" constructies. toont Opel met waar het merki G90 weegt i voor Opel h nabije' auto ks bruik in de buurt van drie liter per 100 km. Al in 1997 werd tijdens de staat uit twee ronde klokken en een reeks controlelampjes. De stoelen zijn bekend. Aardig is dat de verstevigingsbalken in de por tieren tegelijk dienst doen als armsteun en handgreep. De voorwielophanging wijkt van de City Coupé af door gebruik van schroefveren in plaats van de kunststof bladveren. De 55 pk 599 cc motor levert een koppel van 80 Nm bij 2000 tot 4500 tr/min. De prestatiecijfers worden nog niet opgegeven. Of en wan neer de Smart Roadster in pro ductie gaat is ook niet bekend. -'t De Opel G90 staat op 15 inch wie len met 155/55 R17 lageweer- standsbanden. Deze zorgenvoor een klein contactvlak met de weg als er wordt gereden, maar bij remmen en in bochten wordt dit vlak aanzienlijk groter. En alleen op deze manier is veiligheid te combineren met een laag verbruik. Het interieur van de G90 ziet er fantasievol en modern uit, waarbij opvalt dat de ontwikkelingsafde- ling sterk het aantal bedienings knoppen heeft teruggedrongen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. rkeren reikboarheid se koffie De Hoogt 12A 5175 AX Loon op Zand Telefoon (0416)363993 Sluitingstijd: I redactie en advertenties: Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg zaterdag tn9-17 uur Onderhoud Reparatie APK Keuringen Schade herstel DAIHATSU 4x4 Specialist Door de lage bouw en laag ge- - atste aandrijfunit heeft de Ro adster een zeer laag zwaartepunt ■~et bijbehorende gunstige invloed _r Ze rij-eigenschappen. De motor krijgt zijn koellucht via de inlaten net voor de achterwielen. De ver wantschap met de stadsmini komt tot uitdrukking in de achterlich ten en de driehoekige portiergre- pen. De Smart Roadster beschikt over 17 inch wielen en in de bui tenspiegels geïntegreerde rich tingaanwijzers. Het transparante kunststof dak kan eenvoudig ach ter de voorstoelen worden opge borgen. Eenvoud en functionali teit regeren in het interieur, waar het instrumentarium slechts be ige kunststof ge- plaat dster maakt ge- adste Lfdc Suprex-turbo- met bi mtiële zesbak als de op de lar de topsnelheid det begrensd. Het model is slechts lang, maar heeft een tasis van 2,27 meter. voor, met als gevolg dat er twee achterstoelen zijn in plaats van een achterbank. De vier inzitten den kunnen beschikken over alle gangbare veiligheidsitems. Het bagagevolume bedraagt stan- Op de IAA toonde Opel de G90 conceptauto voorzien van een drie- cilinder benzinemotor die een ver mogen levert van 60 pk. Een be langrijke eigenschap is dat de motor een zeer beperkte CO2-uit- stoot heeft van 90 gram per kilo meter. Hiermee ligt dit model meer dan een derde onder de door de EU gestelde norm van 140 gram per kilometer die pas in 2008 zal worden ingevoerd. De Opel G90 verbruikt gemiddeld 3,88 liter brandstof per 100 km/u en dat heeft deze auto in de Astra- isse onder meer te danken aan 1 /-waarde van 0,22 en ie gewichtsbesparende 3. Wat betreft design net de G90 duidelijk naartoe wil. De maar 750 kg en levert het bewijs dat men in de i toekomst een betaalbare kan bouwen met een ver- de buurt van drie liter daard 350 liter en dit is snel uit te breiden tot 980 liter als de rugleu ningen worden neergeklapt. Ook de passagiersstoel kan worden neergeklapt, waardoor een lange, vlakke laadvloer ontstaat. De IAA leverde een nieuwe Smart op en dan hebben we het hier niet over de dieselversie of cabrio, neen, de Smart Roadster. Het gaat om een slechts 700 kg lichte twee zitter die binnen het concept ‘Re duce to the max’ is ontwikkeld. De gedeeltelijk zichtbare veiligheids- cel en de modulaire bouwwijze zijn bekend van de City Coupé. De bo- dypanelen zijn zoals bekend uit een hoogwaardig maakt. De Roads^i ma bruik van dezelfde Supr motor en sequent2 City Coupé, maa^ is in dit geval niex nieuwe Smart-moc 3,23 meter 1’ forse wielbas De Werkgroep Verkeersongeval lenstatistieken van de European Transport Safety Council pre senteerde in juni nieuwe ramin- gen met betrekking tot het risico van dodelijke ongevallen en ver wondingen bij verschillende vor men van reizen in de Europese Unie. Naast grote verschillen in risico naar soort vervoer signal eerde de raad ook aanzienlijke discrepanties tussen landen. Het hoogste cijfer voor het aan tal dodelijke slachtoffers per rei zigerskilometer bleek zeven maal hoger te liggen dan het laagste. In de vijf landen met de laagste cijfers wordt al enige ja ren gewerkt met kwantitatieve doelstellingen voor het terug dringen van het aantal ver keersslachtoffers. Per 100 mil joen reizigerskilometers scoort de gemotoriseerde tweewieler het hoogste met 16. De voetgan ger staat op een tweede plaats met 7,5 snel gevolgd door de fiet ser met 6,3. De auto scoort hier relatief gunstig met 0,8. Het ge middelde van alle weggebrui kers ligt op 1,1. Bij de veerpont komt het uit op 0,33. Autobus is behoorlijk veilig met 0,08 en de trein scoort nog beter met 0,04. Let wel, het gaat hier om dode lijke ongevallen. (Bron: Rai Vnnrrancr) ook andere motoren verwacht, waaronder een 12 cilinder. Alle vier de wielen worden aange dreven via een Tiptronic. Het prototype staat op 19 inch wie len met 255/40 R19 banden. Er gingen al langer geruchten dat Volkswagen in de topklasse actief wil worden met een eigen model. In Frankfurt liet het merk de Concept D zien, een net geen vijf meter lange vier- deurs coupé met een exclusieve uitstraling die eigenlijk niet helemaal bij de term “volkswa gen’ past. De auto die over een tot anderhalf jaar uit dit pro ject voortkomt, zal worden ge bouwd in de ‘glazen fabriek’ in het centrum van de stad Dres den. VW wil met deze auto niet alleen traditionele klanten uit de zakenwereld, maar ook rij ders van sportieve, luxueuze auto’s trekken. Onder de lange motorkap zit een VI0 turbodie- selmotor met directe inspui ting, die is opgebouwd uit twee onder een hoek van 90 graden geplaatste vijfcilinder lijnmoto ren. Met een gezamenlijke in houd van 5 liter, pompverstui- vers, twee turbo’s met elektrisch instelbare druk en laadluchtkoeling is deze krachtbron goed voor een ver mogen van 313 pk bij 4000 tr/min. Het koppel van 750 Nm bij 2000 tr/min dwingt hele maal respect af. Balansassen zorgen ervoor dat trillingen ge minimaliseerd worden. Overi- Op de IAA onthulde Chrysler het Java-prototype, een comp acte vierzitter met een verfris send design duidelijk gericht op de Europese markt. Het gaat om een compacte ruimte wagen met een lengte van 3,77 meter die vijftig centime ter korter is dan de Chrysler PT Cruiser die volgend jaar le verbaar wordt. De Java lijkt elementen te hebben afgeke ken van de A-klasse van con- cerngenoot Mercedes, maar heeft met 2,49 meter een lan gere wielbasis. De auto staat op grote 18 inch wielen, die mede zorgen voor de compacte en robuuste uitstraling. Bij het ontwerp is getracht de overhang voor en achter zo kort mogelijk te houden en ex tra binnenruimte te verkrij gen door de voorruit ver naar voren te plaatsen. Een opti maal gebruik van de binnen ruimte wordt verder verkre gen door een zogenaamde theateropstelling van de stoe len. De tweede zitrij is name lijk hoger geplaatst. Het is echter jammer dat Chrysler zegt geen directe plannen met dit model te hebben. De ont werpers hebben zich voor het interieur laten inspireren door Zweedse meubel- showrooms: licht hout voert de boventoon samen met beige bekledingsmaterialen. Door deze lichte materialen wordt een extra ruimtelijk effect ver kregen. ontwikkelingsfase vastgesteld dat er een produktiekrachtbron van Opel gebruikt moest worden die op benzine loopt. De directe in spuiting biedt veel extra ontwik kelingsmogelijkheden. De 973 cc Ecotec-motor uit de Corsa zorgt voor verbazingwekkende presta ties zoals een top van 180 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 14 seconden. Een andere geschikte motor is de 1,2 liter 16V van 75 pk die de G90 moeiteloos naar 200 km/u zou kunnen brengen. Deze hoge snelheden moeten echter ge zien worden als een “bijproduct* van de gunstige aërodynamische carrosserievorm. Elementen waarmee dit is bereikt zijn de druppelvorm, het flauw aflopende dak en de scherpe, compacte ach terkant. De achterlichten zijn beeldbepalend en zorgen ervoor dat de G90 optisch breder lijkt. De achterwielen zijn gedeeltelijk in- gekapseld. Bovendien is de spoor breedte achter minder groot dan Het ontwerp van de Java was net gereed toen de fusie met Daimler-Benz een feit werd. In de uitwerkingsfase van het mo del kon al volop van het syner- gie-effect worden geprofiteerd. Zo zijn er vele Europese compo nenten in de Java gebruikt, waardoor het model veel sneller klaar kon zijn. De auto heeft een 80 pk 1,4 liter motor met vijf- bak. Voor zien we McPherson veerpoten en een stabilisator- stang en achter getrokken draagarmen en schoefveren met eveneens een torsiestang. En ja hoor, deze volledige aandrijving en wieloph anging zijn natuur lijk van de Mercedes A-klasse overgenomen. De prestaties zo als de top van 170 km/u en acce leratie van 0 tot 100 in 12,9 se conden zijn ook gelijk. Wellicht dat we uit de gang van zaken mogen opmaken dat de Java bij de start van de ontwik keling als een serieuze auto werd gezien door Chrysler, maar dat uit concurrentie-oog- punt na de fusie met Mercedes de auto is afgeblazen om de A- klasse ruimte te geven! Alfa Romeo Wouters •BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 •Ford P.v.d.Ven. Ford Van Rijn... Honda De Graaff.01315802020 •Kia Schapendonk Mazda Van Heumen Mercedes Bt Autoparc Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom01315364011 Rover •Seat/Saab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek.,.01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonoi Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers. IRD’ Het front toont breed en door het vele chroom voornaam. Alle lichtfuncties zitten achter kraakhelder glas. Een aardig item vormen de portiergrepen die helemaal vlak in de carros serie zijn opgenomen, maar vanzelf naar buiten komen als er een hand in de buurt komt. De zijrichtingaanwijzers zijn in de buitenspiegels opgenomen. Het interieur heeft alle denk bare luxe aan boord. Leer, al- cantara, notenhout en alumini um bepalen het beeld. Bij het prototype is de combinatie van blauw met beige doorgevoerd. In het kofferbaklogo zit de ach teruitrij camera. Uiteraard zijn de klassieke ronde klokken blauw verlicht. Op de console zit een multifunctionele dis play waarop de werking van de airco, geluidsinstallatie en het navigatiesysteem wordt ge toond. Op het stuur kunnen di-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21