I i I ;elet! Hoofdrol voor de Audi A2 Extra deuren voor Honda HR-V IE: I Seat León ook met vierwielaandrijving Honda Accord 5-deurs van- af oktober Innovatieve Hon da Insight Opel Omega 2000 I 'and Nieuwe Mitsubishi Pajero niet in Frankfurt Superzuinige Opel Astra Eco 4 Grotere belangstelling dieselmotoren I I I I I 1 I I I I RF1 ld HLBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 16 september 1999 pagina 7 1999 «pagina^ EMBER Vervolg van pagina 1 F’ Remkrachtversterker irol- 1996 1989 18.950, - .14950,- 12.950, - ..8.750,- 12.950, - 17.950, - 24.750, - 22.900, - 25.750, - ..9.950,- 37.750, - 29.750, - 37.950, - 14.950, - ..8.750,- 27.750, - 25.900, - 19.750, - 13.750, - 21.750, - 1997 1998 1996 L1997 V0LV0- IHOUD il de edan met 2, £64.950,= imaat kost bij i centime- aat 20 LBURG 13 I I I I i I I J iratie idenvol- slechts ingen ';va- zogenaam- Voorin 11,7 li- 1991 1989 t/m 1997 1996-1997 1988 t/m 1998 1995 1995 1993 1992 1992/1997 1994 1996 1993 1992 en1997 1996 1996 1-1992-1993 990 t/m 1993 1986 13-5710641 toerentallen worden laag gehou den door de specifieke overbren gingen van de bak. De Astra Eco 4 haalt 175 km/u en trekt in 15 seconden van 0 tot 100 km/u. Op diverse plaatsen worden lichtge wicht materialen toegepast zo als aluminium, magnesium en diverse kunststofsoorten. Opel denkt deze speciale Astra vol gend jaar te gaan leveren. (m.u.v. de 2.0 DTI) vierduizend gulden extra. De 2.5 V6 start bij £71.950,= en de 2.0 DTI is er vanaf £65.950,=. Wie de soepele 6 cilinder diesel wil is £72.450,= kwijt. De 3 liter motor is er al leen in de Sport en Executive uitgaves vanaf £83.950,=. De meerprijs voor de stationwagon ligt bij alle versies op £2.000,=. °s, ondanks het feit dat technologiedrager op i Europese mark- aat voeren, zal ie voorlopig i ons land leverbaar worden. pk en de driecilinder 1,4 liter TDI van 75 pk. Deze superzuini ge diesel presteert uitstekend met een top van 175 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,2 seconden. Het meest opmerkelij ke van deze motor is het hoge koppel van 190 Nm vanaf2200 tr/min. Ook heeft Seat de driel- iter Arosa in voorbereiding voor zien van de 1,2 liter TDI en met diverse gewijzigde elementen om het gewicht te verlagen en de stroomlijn te optimaliseren. Js prototypes liet Seat drie snelle Cupra-varianten zien van de Ibiza, Cordoba en Toledo. Een sportief ogende tweezits coupé voorzien van een benzine- en elektromotor, een zogenaamde hybride, dat lijkt nog steeds toe komstmuziek. Maar Honda brengt deze combinatie nu gewoon bij de se no dealer. De nieuwe Insight is voor- halve zien van een 1 liter 3 cilinder ben zinemotor en een 10 kW elektro motor. Verder wordt een lichtgewicht vijfversnellingsbak gebruikt alsmede een aluminium carrosserie met een aërodyna- Het model van de compacte A2 kon daardoor moeilijk beoor deeld worden. Het is typisch zo’n nieuwkomer die eerst bui ten op straat gezien moet wor den. Wel leerde een blik in het gang beperkt. Door toepassing van de onafhankelijke 5-link double wishbone achterwielop- hanging, blijft er veel ruimte over voor inzittenden en bagage, zonder in te leveren op comfort, handelbaarheid en veiligheid. In Nederland gaat Honda de Ac cord 5-deurs leveren met een 1,8 en 2,0 liter SOHC VTEC moto ren die kunnen voldoen aan de strengste Europese emissienor men. Naast de standaard vijf- bak is een senquentieel schake lende automaat te bestellen. De veiligheidsuitrusting van de Ac- interieur dat de A2 een echte Audi wordt met hoogstaande materialen en een verfijnde af werking. Audi heeft ook wat meer informatie vrijgegeven over de twee motorvarianten. De 75 pk 4 cilinder met 1,4 liter inhoud kennen we onder meer uit de Polo. Deze krachtbron le vert een koppel van 126 Nm bij 3800 tr/min. Hiermee wordt een topsnelheid behaald van 173 km/u en wordt de acceleratie van 0 tot 100 in 12 seconc' bracht. De auto weegt sl 895 kg, is 3,83 meter lan„ heeft een bagagevolume dat rieert van 390 tot maximaal 1085 liter. De tweede motor is Lov.0 ^■autoJ 41 De nieuwe Seat León, de vijf- deurs hatchback variant van de Toledo, debuteert op de IAA in Frankfurt. De auto heeft een krachtige belijning door zijn meer compacte vorm en haast coupé-achtige achterzijde. Het leveringsprogramma zal direct zeer compleet zijn, waaronder de León 4 voorzien van de van VW bekende 4Motion vierwiel- aandrijving en de krachtigste motor uit de hele Seat-geschie- denis. Het grootste segment van stro de Europese markt, de lage mid- Als denklasse wordt gediend met een flinke reeks motoren vanaf een 1,4 liter 16-klepper tot en met de 180 pk sterke 1,8 liter 20V turbo. de inmiddels uit andere VW- produkten bekende 3 cilinder 1,4 liter diesel met directe in spuiting en turbcompressor. De prestaties liggen op hetzelfde niveau als bij de benzineversie, alleen weegt de auto 960 kg. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt volgens de Europese meetcyclus 1 liter op 23,8 km voor de diesel en 1 op 16,4 voor de benzine. De nieuwe Audi A2, die in de loop van volgend jaar leverbaar wordt, is gebouwd vol gens het Audi Spaceframe prin cipe, volledig uit aluminium. korte driedeurs of lange vijf- deurs. De versie met lange wiel basis is door de monocoque con structie zo’n 100 kg lichter dan voorheen en dat heeft zijn posi tieve uitwerking op het wegge drag. De binnenruimte is flink groter omdat de Pajero 10 centi meter breder is geworden. De lengte nam bij de vijfdeurs met 5,5 cm toe en bij de driedeurs zelfs met 16 cm. In het interieur trekt vooral prominente middenconsole i een 7 inch display de aandacht. Hierop worden de functies van de navigatiecomputer en de kli maatregeling getoond. De vijf- van 105 pk. De elders leverbare VTEC-motor van 124 pk zal voorlopig niet in ons land wor den aangeboden. Iedere HR-V heeft standaard ABS en EBD, twee airbags, elektrisch verstel bare buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbe diening, hoofdsteunen achterin en elektrische raambediening. Bij de 5-deurs is gekozen voor een iets minder wilde interieur- bekleding. Net als bij de 3-deurs kan worden gekozen voor het Sports Pack bestaande uit een dakspoiler, micro-antenne, mee gespoten dorpels en 16 inch lichtmetalen wielen. Honda gaat de HR-V vijfdeurs vanaf december in ons land verkopen. Veder heeft Seat het nodige nieuws in het Arosa-program- ma. Nieuw zijn hier onder meer een 1,4 liter 16-klepper van 100 cord bestaat uit twee airbags, zij-airbags voorin, gordelspan- ners, drie rolgordels achterin, ABS en elektronische rem- krachtverdeling. De Honda Ac cord 5-deurs wordt in het Engel se Swindon gebouwd. Honda start in oktober met de verkoop. Het programma zal dan bestaan uit de 1.8 S en LS en de 2.0 LS. De Accord 5-deurs verschijnt niet als Type-R en Honda Ne derland ziet voorlopig af van een 1.6 liter variant en de dieselver- sie. wikkeling op de krachtbron uit de Corsa Eco 3 die vier jaar gele den in Frankfurt te zien was. De krachtbron heeft voortaan een electronische brandstofinjectie en een maximaal koppel van 165 Nm tussen 1800 en 3000 tr/min. Dit vermogen komt snel vrij door toepassing van een compacte turbo en intercooler. De auto heeft een normale vijf- bak en rijdt in principe niet an ders dan een andere Astra. De misch zeer gunstige vorm. Hier door is een gemiddeld brandstof verbruik mogelijk van 3,4 liter per 100 km en de emissies bedragen de helft van de toekomste Europe- lormen. De Insight is alles be- uoi?e een trage auto. Hij haalt een topsnelheid van 180 km/u en heeft 12 seconden nodig om vanuit stil stand de 100 km/u te bereiken. De 3 cilinder 1 liter motor is zeer licht van gewicht en maakt ge bruikt van de lean bum technolo gie. De elektromotor kan het ver mogen van de benzinemotor versterken tot 76 pk I tr/min en het koppel De eerste twee zijn uitgerust met de 156 pk sterke 1,8 liter 20V turbomotor en de Toledo be schikt over een maar liefst 204 pk sterke V6. Ondanks extra heffingen op auto’s met dieselmotoren in diverse Europese landen, lijkt het succes van de moderne, direct ingespo ten dieselmotor niet te stuiten, ‘t Voordeel zit ‘m vooral in het lage verbruik. Naar verwachting zal de verkoop van dieselauto’s stijgen van 3,6 miljoen eenheden nu naar zo’n 4,4 miljoen stuks in 2002. Dat betekent dat het marktaandeel omhoog gaat van 25 tot bijna 30 procent. Volgens een onderzoek van J.D. Power LCM Automotive nemen Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Enge land 80 procent van alle dieselverkopen voor hun rekening. De grootste dieselpenetratie vinden we in Oostenrijk (56,7%), België (53,9%), Spanje (50,2%) en Frankrijk (40,9%). Volkswagen en PSAzijn marktleiders op het gebied van dieseltechnologie, beide fabrikanten zijn ieder goed voor ongeveer 1 miljoen dieselaange- dreven personen- en bestelwagens op jaarbasis. Naar verwach ting zullen de Japanse merken de produktie van dieselauto’s in de Europese fabrieken met zestig procent gaan opvoeren. LPG-le- veranciers zullen een sterkere concurrentie uit de dieselhoek be merken. Volgens J.D Power komt aan de verschuiving van LPG naar diesel een eind als in 2004 direct ingespoten LPG-installa- ties gemeengoed zullen zijn. deurs he eenvoudig ouviex «xm worden opgeborgen. Motorisch kan er worden geko zen uit een 3,2 liter vier cilinder direct ingespoten turbodiesel met vier kleppen per zuiger en twee bovenliggende nokkenas- sen, alsmede een 3,5 liter V6 GDI benzinemotor. De diesel haalt een vermogen van 175 pk en een imposant koppel van 382 Nm bij 2000 tr/min. De V6 le vert 220 pk en 348 Nm bij 3750 tr/min. Naast een handgescha- kelde vijfbak worden twee auto maten leverbaar met vier of vijf overbrengingen. f)e volledig nieuwe Mitsubishi Pajero staat nog niet op de IAA in Frankfurt maar wordt be waard voor de komende Tokyo Motorshow in oktober. Vanaf april zal deze nieuwe terreinwa gen in ons land leverbaar zijn. Ten opzichte van de huidige ver- I gie is er het nodige veranderd. De auto is met name groter ge worden en heeft voortaan een Zelfdragende carrosserie. Er zijn nieuwe versnellingsbakken, niet eerder gebruikte motoren ■en een computergestuurde uit voering van het Super Select 4WD systeem. Er kan zoals van ouds gekozen worden uit een Op iedere autotentoonstelling is ér wel één auto die de maximale aandacht krijgt en dat is op de IAA anno 1999 zonder twijfel de nieuwe Audi A2. Op de persda gen was het voor journalisten bijna niet mogelijk even in de auto te zitten, terwijl het maken van een foto er al helemaal niet bij was. Drommen mensen slo ten de twee tentoongestelde A2’s helemaal af. De auto gaat behoorlijk neutraal door een bocht en voelt zeker niet zwaar aan. ABS is stan daard en ook elektronische rem- krachtverdeling is van de partij. Nieuw is de remkrachtverster ker die er bij een noodstop voor zorgt dat de bestuurder harder kan remmen zonder echt harder op het pedaal te hoeven druk ken. De andere motoren in de Ome reeks zijn oude bekenden. De en 3,0 liter V6 24-kleppers va respectievelijk 170 en 211 pk heeft een derde zitrij die mogen er wezen en zorgen voor idig onder de vloer kan prima prestaties bij een relaxte rijstijl. De diesels nemen bij de Omega een belangrijke plaats in: de 2 liter 16V met directe in spuiting en de van BMW afkom stige 2,5 liter 6 cilinder turbodie sel blijven onveranderd leverbaar. Volgend jaar ver schijnt de werkelijke topversie met een Amerikaanse 5,7 liter V8 motor bekend uit de Chevro let Corvette. Prijstechnisch is de Omega een stukje hoger uitgekomen. De ba sis sedan met 2,2 liter motor gaat £64.950,= kosten. Een au tomaat kost bij alle motoren Een volledig uitgeruste vijfper- soons Opel Astra driedeurs die genoegen neemt met een gemid deld verbruik van 1 op 22,2, dat blijkt geen toekomstmuziek meer. Opel presenteert met de Astra Eco 4 de eerste üe 4 liter auto op de IAA. 5 ligt een direct ingespoten ter turbodieselmotor. Daarnaast is de carrosserie op diverse pun ten aërodynamisch geoptimali seerd. De motor is een dooront- bij 5700 I bedraagt dan 113 Nm bij 1500 tr/min. De In sight weegt in totaal slechts 835 kg en 850 kg inclusief airconditio ning. Aan het uiterlijk zijn onder meer de speciale grille met lage weerstand, de aluminium aero- velgen, de panelen over de achter wielen en de banden met lage weerstand te zien. Ook is de bodemplaat uitzonderlijk vlak en is er aan de achterzijde een con structie gemaakt om het gebied van de zogenaamde luchtsepara tie zo klein mogelijk te houden. Wie stilstaat met de Honda In sight zal merken dat de motor af slaat en pas weer ingeschakeld wordt als er gas wordt gegeven. De standaarduitrusting van deze bijzondere coupé is royaal met on der meer ABS, elektrische stuur bekrachtiging, twee airbags, au- dio-installatie, elektrisch bediende ramen en buitenspie gels, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een start blokkering. De geavanceerde tech nologie zet zich in het interieur voort. Daar is de digitale snel heidsmeter centraal geplaatst ge flankeerd door eén ronde toeren- teller. Maar helaas, Honda dat tec een aantal grote j tengaa' niet in i Volgende maand wordt het leve ringsprogramma van de Honda Accord uitgebreid met een vijf deurs variant. De introductie van deze auto heeft even op zich laten wachten. Hij werd immers vorig jaar oktober al op de Auto salon van Parijs aan het publiek getoond. De vijfde deur is fraai in het ontwerp van de auto opge nomen. De vijfdeurs heeft een bagageruimte van 430 liter die uiteraard uit te breiden is door het neerklappen van de achter bank. De bagageklep gaat opval lend ver open, zodat niets de toe- Nieuw op de IAA is een vijfdeurs variant van de eerder dit jaar geïntroduceerde Honda HR-V. De auto heeft niet alleen twee extra portieren gekregen, maar is in z’n geheel ook tien een ter langer geworden en de mee gewonnen ruimte komt vol ledig ten goede aan de achterpassagiers. Het stan daard bagagevolume is gelijk ge bleven. Honda richt zich met deze auto op dezelfde doelgroep, maar nu wat sterker op mensen met jonge kinderen. Het assorti ment is gelijk aan de driedeurs. Dat betekent de keuze uit twee of vierwielaandrijving en bij de laatste de mogelijkheid van een CVT. De motor is een 1,6 liter 16-klepper met een vermogen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 27