I
i
I
;elet!
Hoofdrol voor de Audi A2
Extra deuren
voor Honda HR-V
IE:
I
Seat León ook met vierwielaandrijving
Honda Accord 5-deurs van-
af oktober
Innovatieve Hon
da Insight
Opel Omega 2000
I
'and
Nieuwe Mitsubishi Pajero
niet in Frankfurt
Superzuinige
Opel Astra Eco 4
Grotere
belangstelling
dieselmotoren
I
I
I
I
I
1
I
I
I I
RF1
ld
HLBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 16 september 1999 pagina 7
1999 «pagina^
EMBER
Vervolg van pagina 1
F’
Remkrachtversterker
irol-
1996
1989
18.950, -
.14950,-
12.950, -
..8.750,-
12.950, -
17.950, -
24.750, -
22.900, -
25.750, -
..9.950,-
37.750, -
29.750, -
37.950, -
14.950, -
..8.750,-
27.750, -
25.900, -
19.750, -
13.750, -
21.750, -
1997
1998
1996
L1997
V0LV0-
IHOUD
il de
edan met 2,
£64.950,=
imaat kost bij
i centime-
aat 20
LBURG
13
I
I
I
I
i
I
I
J
iratie
idenvol-
slechts
ingen
';va-
zogenaam-
Voorin
11,7 li-
1991
1989 t/m 1997
1996-1997
1988 t/m 1998
1995
1995
1993
1992
1992/1997
1994
1996
1993
1992
en1997
1996
1996
1-1992-1993
990 t/m 1993
1986
13-5710641
toerentallen worden laag gehou
den door de specifieke overbren
gingen van de bak. De Astra Eco
4 haalt 175 km/u en trekt in 15
seconden van 0 tot 100 km/u. Op
diverse plaatsen worden lichtge
wicht materialen toegepast zo
als aluminium, magnesium en
diverse kunststofsoorten. Opel
denkt deze speciale Astra vol
gend jaar te gaan leveren.
(m.u.v. de 2.0 DTI) vierduizend
gulden extra. De 2.5 V6 start bij
£71.950,= en de 2.0 DTI is er
vanaf £65.950,=. Wie de soepele
6 cilinder diesel wil is £72.450,=
kwijt. De 3 liter motor is er al
leen in de Sport en Executive
uitgaves vanaf £83.950,=. De
meerprijs voor de stationwagon
ligt bij alle versies op £2.000,=.
°s, ondanks het feit dat
technologiedrager op
i Europese mark-
aat voeren, zal ie voorlopig
i ons land leverbaar worden.
pk en de driecilinder 1,4 liter
TDI van 75 pk. Deze superzuini
ge diesel presteert uitstekend
met een top van 175 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 12,2
seconden. Het meest opmerkelij
ke van deze motor is het hoge
koppel van 190 Nm vanaf2200
tr/min. Ook heeft Seat de driel-
iter Arosa in voorbereiding voor
zien van de 1,2 liter TDI en met
diverse gewijzigde elementen
om het gewicht te verlagen en de
stroomlijn te optimaliseren.
Js prototypes liet Seat drie
snelle Cupra-varianten zien van
de Ibiza, Cordoba en Toledo.
Een sportief ogende tweezits
coupé voorzien van een benzine-
en elektromotor, een zogenaamde
hybride, dat lijkt nog steeds toe
komstmuziek. Maar Honda brengt
deze combinatie nu gewoon bij de se no
dealer. De nieuwe Insight is voor- halve
zien van een 1 liter 3 cilinder ben
zinemotor en een 10 kW elektro
motor. Verder wordt een
lichtgewicht vijfversnellingsbak
gebruikt alsmede een aluminium
carrosserie met een aërodyna-
Het model van de compacte A2
kon daardoor moeilijk beoor
deeld worden. Het is typisch
zo’n nieuwkomer die eerst bui
ten op straat gezien moet wor
den. Wel leerde een blik in het
gang beperkt. Door toepassing
van de onafhankelijke 5-link
double wishbone achterwielop-
hanging, blijft er veel ruimte
over voor inzittenden en bagage,
zonder in te leveren op comfort,
handelbaarheid en veiligheid.
In Nederland gaat Honda de Ac
cord 5-deurs leveren met een 1,8
en 2,0 liter SOHC VTEC moto
ren die kunnen voldoen aan de
strengste Europese emissienor
men. Naast de standaard vijf-
bak is een senquentieel schake
lende automaat te bestellen. De
veiligheidsuitrusting van de Ac-
interieur dat de A2 een echte
Audi wordt met hoogstaande
materialen en een verfijnde af
werking. Audi heeft ook wat
meer informatie vrijgegeven
over de twee motorvarianten.
De 75 pk 4 cilinder met 1,4 liter
inhoud kennen we onder meer
uit de Polo. Deze krachtbron le
vert een koppel van 126 Nm bij
3800 tr/min. Hiermee wordt een
topsnelheid behaald van 173
km/u en wordt de acceleratie
van 0 tot 100 in 12 seconc'
bracht. De auto weegt sl
895 kg, is 3,83 meter lan„
heeft een bagagevolume dat
rieert van 390 tot maximaal
1085 liter. De tweede motor is
Lov.0
^■autoJ
41
De nieuwe Seat León, de vijf-
deurs hatchback variant van de
Toledo, debuteert op de IAA in
Frankfurt. De auto heeft een
krachtige belijning door zijn
meer compacte vorm en haast
coupé-achtige achterzijde. Het
leveringsprogramma zal direct
zeer compleet zijn, waaronder
de León 4 voorzien van de van
VW bekende 4Motion vierwiel-
aandrijving en de krachtigste
motor uit de hele Seat-geschie-
denis. Het grootste segment van stro
de Europese markt, de lage mid- Als
denklasse wordt gediend met
een flinke reeks motoren vanaf
een 1,4 liter 16-klepper tot en
met de 180 pk sterke 1,8 liter
20V turbo.
de inmiddels uit andere VW-
produkten bekende 3 cilinder
1,4 liter diesel met directe in
spuiting en turbcompressor.
De prestaties liggen op hetzelfde
niveau als bij de benzineversie,
alleen weegt de auto 960 kg. Het
gemiddelde brandstofverbruik
bedraagt volgens de Europese
meetcyclus 1 liter op 23,8 km
voor de diesel en 1 op 16,4 voor
de benzine. De nieuwe Audi A2,
die in de loop van volgend jaar
leverbaar wordt, is gebouwd vol
gens het Audi Spaceframe prin
cipe, volledig uit aluminium.
korte driedeurs of lange vijf-
deurs. De versie met lange wiel
basis is door de monocoque con
structie zo’n 100 kg lichter dan
voorheen en dat heeft zijn posi
tieve uitwerking op het wegge
drag. De binnenruimte is flink
groter omdat de Pajero 10 centi
meter breder is geworden. De
lengte nam bij de vijfdeurs met
5,5 cm toe en bij de driedeurs
zelfs met 16 cm.
In het interieur trekt vooral
prominente middenconsole i
een 7 inch display de aandacht.
Hierop worden de functies van
de navigatiecomputer en de kli
maatregeling getoond. De vijf-
van 105 pk. De elders leverbare
VTEC-motor van 124 pk zal
voorlopig niet in ons land wor
den aangeboden. Iedere HR-V
heeft standaard ABS en EBD,
twee airbags, elektrisch verstel
bare buitenspiegels, centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening, hoofdsteunen achterin
en elektrische raambediening.
Bij de 5-deurs is gekozen voor
een iets minder wilde interieur-
bekleding. Net als bij de 3-deurs
kan worden gekozen voor het
Sports Pack bestaande uit een
dakspoiler, micro-antenne, mee
gespoten dorpels en 16 inch
lichtmetalen wielen. Honda
gaat de HR-V vijfdeurs vanaf
december in ons land verkopen.
Veder heeft Seat het nodige
nieuws in het Arosa-program-
ma. Nieuw zijn hier onder meer
een 1,4 liter 16-klepper van 100
cord bestaat uit twee airbags,
zij-airbags voorin, gordelspan-
ners, drie rolgordels achterin,
ABS en elektronische rem-
krachtverdeling. De Honda Ac
cord 5-deurs wordt in het Engel
se Swindon gebouwd. Honda
start in oktober met de verkoop.
Het programma zal dan bestaan
uit de 1.8 S en LS en de 2.0 LS.
De Accord 5-deurs verschijnt
niet als Type-R en Honda Ne
derland ziet voorlopig af van een
1.6 liter variant en de dieselver-
sie.
wikkeling op de krachtbron uit
de Corsa Eco 3 die vier jaar gele
den in Frankfurt te zien was. De
krachtbron heeft voortaan een
electronische brandstofinjectie
en een maximaal koppel van
165 Nm tussen 1800 en 3000
tr/min. Dit vermogen komt snel
vrij door toepassing van een
compacte turbo en intercooler.
De auto heeft een normale vijf-
bak en rijdt in principe niet an
ders dan een andere Astra. De
misch zeer gunstige vorm. Hier
door is een gemiddeld brandstof
verbruik mogelijk van 3,4 liter per
100 km en de emissies bedragen
de helft van de toekomste Europe-
lormen. De Insight is alles be-
uoi?e een trage auto. Hij haalt een
topsnelheid van 180 km/u en heeft
12 seconden nodig om vanuit stil
stand de 100 km/u te bereiken.
De 3 cilinder 1 liter motor is zeer
licht van gewicht en maakt ge
bruikt van de lean bum technolo
gie. De elektromotor kan het ver
mogen van de benzinemotor
versterken tot 76 pk I
tr/min en het koppel
De eerste twee zijn uitgerust
met de 156 pk sterke 1,8 liter
20V turbomotor en de Toledo be
schikt over een maar liefst 204
pk sterke V6.
Ondanks extra heffingen op auto’s met dieselmotoren in diverse
Europese landen, lijkt het succes van de moderne, direct ingespo
ten dieselmotor niet te stuiten, ‘t Voordeel zit ‘m vooral in het
lage verbruik. Naar verwachting zal de verkoop van dieselauto’s
stijgen van 3,6 miljoen eenheden nu naar zo’n 4,4 miljoen stuks
in 2002. Dat betekent dat het marktaandeel omhoog gaat van 25
tot bijna 30 procent. Volgens een onderzoek van J.D. Power LCM
Automotive nemen Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Enge
land 80 procent van alle dieselverkopen voor hun rekening. De
grootste dieselpenetratie vinden we in Oostenrijk (56,7%), België
(53,9%), Spanje (50,2%) en Frankrijk (40,9%). Volkswagen en
PSAzijn marktleiders op het gebied van dieseltechnologie, beide
fabrikanten zijn ieder goed voor ongeveer 1 miljoen dieselaange-
dreven personen- en bestelwagens op jaarbasis. Naar verwach
ting zullen de Japanse merken de produktie van dieselauto’s in
de Europese fabrieken met zestig procent gaan opvoeren. LPG-le-
veranciers zullen een sterkere concurrentie uit de dieselhoek be
merken. Volgens J.D Power komt aan de verschuiving van LPG
naar diesel een eind als in 2004 direct ingespoten LPG-installa-
ties gemeengoed zullen zijn.
deurs he
eenvoudig ouviex «xm
worden opgeborgen.
Motorisch kan er worden geko
zen uit een 3,2 liter vier cilinder
direct ingespoten turbodiesel
met vier kleppen per zuiger en
twee bovenliggende nokkenas-
sen, alsmede een 3,5 liter V6
GDI benzinemotor. De diesel
haalt een vermogen van 175 pk
en een imposant koppel van 382
Nm bij 2000 tr/min. De V6 le
vert 220 pk en 348 Nm bij 3750
tr/min. Naast een handgescha-
kelde vijfbak worden twee auto
maten leverbaar met vier of vijf
overbrengingen.
f)e volledig nieuwe Mitsubishi
Pajero staat nog niet op de IAA
in Frankfurt maar wordt be
waard voor de komende Tokyo
Motorshow in oktober. Vanaf
april zal deze nieuwe terreinwa
gen in ons land leverbaar zijn.
Ten opzichte van de huidige ver-
I gie is er het nodige veranderd.
De auto is met name groter ge
worden en heeft voortaan een
Zelfdragende carrosserie. Er zijn
nieuwe versnellingsbakken,
niet eerder gebruikte motoren
■en een computergestuurde uit
voering van het Super Select
4WD systeem. Er kan zoals van
ouds gekozen worden uit een
Op iedere autotentoonstelling is
ér wel één auto die de maximale
aandacht krijgt en dat is op de
IAA anno 1999 zonder twijfel de
nieuwe Audi A2. Op de persda
gen was het voor journalisten
bijna niet mogelijk even in de
auto te zitten, terwijl het maken
van een foto er al helemaal niet
bij was. Drommen mensen slo
ten de twee tentoongestelde A2’s
helemaal af.
De auto gaat behoorlijk neutraal
door een bocht en voelt zeker
niet zwaar aan. ABS is stan
daard en ook elektronische rem-
krachtverdeling is van de partij.
Nieuw is de remkrachtverster
ker die er bij een noodstop voor
zorgt dat de bestuurder harder
kan remmen zonder echt harder
op het pedaal te hoeven druk
ken.
De andere motoren in de Ome
reeks zijn oude bekenden. De
en 3,0 liter V6 24-kleppers va
respectievelijk 170 en 211 pk
heeft een derde zitrij die mogen er wezen en zorgen voor
idig onder de vloer kan prima prestaties bij een relaxte
rijstijl. De diesels nemen bij de
Omega een belangrijke plaats
in: de 2 liter 16V met directe in
spuiting en de van BMW afkom
stige 2,5 liter 6 cilinder turbodie
sel blijven onveranderd
leverbaar. Volgend jaar ver
schijnt de werkelijke topversie
met een Amerikaanse 5,7 liter
V8 motor bekend uit de Chevro
let Corvette.
Prijstechnisch is de Omega een
stukje hoger uitgekomen. De ba
sis sedan met 2,2 liter motor
gaat £64.950,= kosten. Een au
tomaat kost bij alle motoren
Een volledig uitgeruste vijfper-
soons Opel Astra driedeurs die
genoegen neemt met een gemid
deld verbruik van 1 op 22,2, dat
blijkt geen toekomstmuziek
meer. Opel presenteert met de
Astra Eco 4 de eerste
üe 4 liter auto op de IAA. 5
ligt een direct ingespoten
ter turbodieselmotor. Daarnaast
is de carrosserie op diverse pun
ten aërodynamisch geoptimali
seerd. De motor is een dooront-
bij 5700
I bedraagt dan
113 Nm bij 1500 tr/min. De In
sight weegt in totaal slechts 835
kg en 850 kg inclusief airconditio
ning. Aan het uiterlijk zijn onder
meer de speciale grille met lage
weerstand, de aluminium aero-
velgen, de panelen over de achter
wielen en de banden met lage
weerstand te zien. Ook is de
bodemplaat uitzonderlijk vlak en
is er aan de achterzijde een con
structie gemaakt om het gebied
van de zogenaamde luchtsepara
tie zo klein mogelijk te houden.
Wie stilstaat met de Honda In
sight zal merken dat de motor af
slaat en pas weer ingeschakeld
wordt als er gas wordt gegeven.
De standaarduitrusting van deze
bijzondere coupé is royaal met on
der meer ABS, elektrische stuur
bekrachtiging, twee airbags, au-
dio-installatie, elektrisch
bediende ramen en buitenspie
gels, centrale vergrendeling met
afstandsbediening en een start
blokkering. De geavanceerde tech
nologie zet zich in het interieur
voort. Daar is de digitale snel
heidsmeter centraal geplaatst ge
flankeerd door eén ronde toeren-
teller.
Maar helaas,
Honda dat tec
een aantal grote j
tengaa'
niet in i
Volgende maand wordt het leve
ringsprogramma van de Honda
Accord uitgebreid met een vijf
deurs variant. De introductie
van deze auto heeft even op zich
laten wachten. Hij werd immers
vorig jaar oktober al op de Auto
salon van Parijs aan het publiek
getoond. De vijfde deur is fraai
in het ontwerp van de auto opge
nomen. De vijfdeurs heeft een
bagageruimte van 430 liter die
uiteraard uit te breiden is door
het neerklappen van de achter
bank. De bagageklep gaat opval
lend ver open, zodat niets de toe-
Nieuw op de IAA is een vijfdeurs
variant van de eerder dit jaar
geïntroduceerde Honda HR-V.
De auto heeft niet alleen twee
extra portieren gekregen, maar
is in z’n geheel ook tien een
ter langer geworden en de
mee gewonnen ruimte komt vol
ledig ten goede aan de
achterpassagiers. Het stan
daard bagagevolume is gelijk ge
bleven. Honda richt zich met
deze auto op dezelfde doelgroep,
maar nu wat sterker op mensen
met jonge kinderen. Het assorti
ment is gelijk aan de driedeurs.
Dat betekent de keuze uit twee
of vierwielaandrijving en bij de
laatste de mogelijkheid van een
CVT. De motor is een 1,6 liter
16-klepper met een vermogen