1
I
bv
ERS
Renault (Mégane) Scénic
Rij-impressie
•w
S
i
Van de uitvinder
I J K
Citroën Saxo Cup op
zoek naar nieuw talent
IONS
Vernieuwde Citroën Saxo
IONS
Volkswagen
Voorkeurselectie
Technisch nieuws
van Mercedes
:IB IS:
L
'S:
SERVICE 1
galis leenauto) I
iT 20.00 UUR
.30 UUR
1988 B.
O
Qvan der boom V
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 9 september 1999 pagina 9
1999 «pagina 8
nistreken
J
L i
ik
by
Zitpositie
Isofix
188 BZG92<
Kort-
als
1997
rst
ad.
ie.
is.
den.
...1994
1996
1996
1997
1996
1995
1997
1995
I
1998
1998
1997
1997
1996
1997
1994
1994
1995
1994
1993
1990
1986
ieve
iet
1991
1996
juni '96
1995
3-1996
1991
1996
1997
Tilburg
*t. '93
1997
juli '93
iov. '91
1993
1992
1995
1996
1992
1993
1992
1996
1995
1996
ukt. '93
1997
1997
1992
1995
1993
1991
1994
1995
1992
1994
1993
1991
ixicui gel
van de
3 varianter
--
ast,
rakken
aun
‘"s en twee
..et hoofd
i dat de cen-
automatisch
zanaf7km/u,
at bijvoor-
10.950, -
24.950,
14.950, -
7.950,
10.950, -
7.950,
15.950,
17.950,
10.950, -
12.950, -
11.950,
28.950,
13.950,
14.950,
16.950, -
33.950, -
29.950,
10.950, -
23.950,
12.950,
7.950,
14.950, -
16.950,
12.950,
15.950, -
14.950, -
11.950, -
26.950,
26.950,
32.950, -
18.950, -
30.950,
24.950, -
19.950,
Opbergvakken
Aan de buitenkant heeft Re-
alsmede eer
Afhankelijk
rameters worder
ingezet, waarbij
voorrang geeft as
de betreffende oms
de meeste voordele!
14.950, -
24.950, -
19.950,
19.950,
25.950, -
19.950, -
18.950,
34.950,
730.000 exemplaren in nog geen driejaar
verkocht te hebben, vond Renault de tijd
JL rijp om de succesvolle Mégane Scénic op di
verse punten te herzien. Of is het de sterk toegeno
men concurrentie in dit segment van compacte
ruimtewagens die Renault ertoe gedwongen heeft
deze stap te zetten?
Dat laatste zou men kunnen
verwachten, maar blijkt niet
uit het feit dat Renault de dag-
produktie van 1600 auto’s de
komende maanden gaat uit
breiden tot 1800 stuks. Kort
om, de vraag naar de Scénic
neemt nog steeds toe. Nu zijn
er de afgelopen drie jaar wel
meer wijzigingen doorgevoerd
zoals de 15 inch wielen, ande
re motoren, meegespoten
bumpers etc, maar het 2000-
model is toch steviger onder
handen genomen.
■- ‘L-
I
kelijk van de uitvoering de ach
terruit afzonderlijk te openen is.
Bij de Scénic is deze constructie
extra handig. De hoedenplank is
namelijk op vier verschillende
hoogtes in de bagageruimte te
plaatsen. Wie zodoende de
plank wat lager ophangt, krijgt
via de te openen achterruit ge
makkelijk toegang tot het bo
venste gedeelte zonder de hele
klep te hoeven openen.
Het interieur oogt bekend, maar
als we alle wijzigingen langs lo
pen, dan blijken er de nodige
veranderingen te zijn doorge
voerd. De hoeveelheid opberg-
vakken is verder uitgebreid.
Naast de verschillen vakjes in
de vloer, portierbakken en het
dashboardkastje, zijn er nu twee
opberglades onder de voorstoe
len. Dit is mogelijk omdat de
accu is verplaatst naar de mo
torruimte. In totaal kan er nu
voor 100 liter aan kleine spullen
in de Scénic worden meegeno
men. De stoelen achterin heb
ben een nieuw type hoofdsteun
gekregen die in de laagste stand
beeld stilstaand voor het stop
licht iemand van buitenaf het
portier kan openen. Wie niet
van deze functie gediend is, kan
‘m ook gewoon uitzetten. In de
uitvoeringen met airco is de Scé
nic voorzien van een extra vakje
onderaan de console dat keurig
gekoeld wordt en een prima
plaats is voor blikjes of bijvoor
beeld een reep chocolade. Het
dashboard is zo gemaakt dat af
fabriek een Carminat nagivatie-
systeem kan worden ingebouwd.
Alleen zitten de bedieningknop-
pen van dit systeem op een on
handige plaats en enigszins uit
het zicht. Het totale leverings
programma is flink uitgebreid.
Kon men voorheen kiezen uit de
RN en RT, nu zijn er vijf uitrus
tingsniveau’s. De RN blijft de
basis met onder meer een start-
onderbreker, onderbreking van
de brandstoftoevoer bij een on
geval, elektrische hoogteverstel-
ling op de koplampen, een hoog
derde remlicht, elektrisch ver
stelbare buitenspiegels, getint
glas, stuurbekrachtiging, ver
stelbare stuurkolom, toerentel-
ler, digitaal klokje, centrale ver
grendeling, elektrisch bediende
voorportierruiten, radiovoorbe-
reiding en hoogteverstelling op
de bestuurdersstoel De RT biedt
procent brandstof worden be
spaard. Hierdoor kan deze hyt
de S-klasse voldoende aan de
emissienorm die in 2005 van
kracht wordt.
Nieuw is verder de CLK 430 ca
briolet. In de coupé was de 4,3 li
ter V8 motor van 279 pk al lever
baar. In de cabriolet zorgt deze
krachtbron voor een acceleratie
van 0 tot 100 in 7,4 seconden. De
auto staat standaard op 17 inch
lichtmetalen wielen en heeft ver
der airconditioning, leer, elek
trisch verstelbare stoelen, spie
gels en stuurkolom met geheugen,
ESP en geventileerde schijfrem
men rondom. In het CLK-pro-
gramma is de Line Sport vervan
gen door een nog exclusievere
Line Avantgarde.
1992
1987 I
1985 I
1988 I:
1989
1993 K'
1997
erd
uit 17 verschillende versies, 3-
en 5-deurs, vier benzinemoto
ren, een diesel en de Saxo Elect-
rique. Elke versie beschikt over
een bestuurdersairbag, getint
glas en een transponderbeveili-
gingssysteem. De SX-uitvoering
is zeer compleet met centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening, stuurbekrachtiging, in
klapbare hoofdsteunen achter,
elektrische raambediening voor,
in ongelijke delen neerklapbare
achterbank en velours bekle
ding. Daarnaast is er een Pack
Look verkrijgbaar met meeges
poten bumpers, flankbescher-
ming, buitenspiegels en koffer-
handgreep alsmede 14 inch
wielen met bijpassende wieldop
pen. De VTS heeft uiteraard een
sportieve uitstraling met een
over de rugleuning schuift en
het zicht naar achteren niet be
perkt. Het is alleen jammer dat
bij langere volwassenen de
hoofdsteunen niet hoog genoeg
kunnen. Voorin kan dat geluk
kig wel. De duurdere uitvoerin
gen hebben speciale hoofdsteu
nen die naar voren toe beter
kunnen worden afgesteld en i
een aanrijding van achteren
meer bescherming bieden.
nault de Scénic aardiger gewij
zigd dan de andere Mégane’s.
De grille is opgedeeld in twee
segmenten die samen met het
embleem in de motorkap zijn op
genomen. De koplampen zijn
veel hoger opgetrokken en her
bergen alle lichtfuncties met
uitzondering van de mistlam
pen. De nieuwe voor- en achter
bumper zorgen ervoor dat de
lengte van de auto met zo’n 4
centimeter is toegenomen. Aan
de achterkant is de wijziging
van de bumper overigens nau
welijks waarneembaar. Wel
nieuw is de indeling van de ach
terlichten en het feit dat afhan-
In oktober verschijnt de Citroen
Saxo in een op diverse punten
gewijzigde versie. Zowel in- als
exterieur, comfort en veiligheid
zijn aan bod gekomen, waardoor
deze compacte Fransman ele
ganter en robuuster is gewor
den. Meest in het oog springt de
nieuwe voorzijde met heldere,
afgeronde koplampen, nieuwe
motorkap en andere voorbum
per. In de nieuwe amandelvor
mige koplampen zijn ook de
richtingaanwijzers opgenomen.
Verder hebben alle types
nieuwe wieldoppen of lichtmeta
len wielen. Aan de achterkant
zijn de lichtunits iets aangepast
en heeft de Saxo een andere
serarm gekregen. De sportte
VTS heeft een dakspoiler. In h«
interieur zijn het een aantal
binatie met de pro-actieve au
tomaat. Dan is meteen te mer
ken dat het geluidsniveau van
de motor flink is terugge
bracht. Door het hoge koppel
van 200 Nm bij2000 tr/min vor
men motor en versnellingsbak
een prima combinatie. De in
vloed op het prestatieniveau
blijft beperkt. De versie met
vijfbak haalt 174 km/u en de
automaat 173 km/u en in de ac
celeratie van O tot 100 is de au
tomaat met 14,4 seconden nog
geen twee telen trager.
Het motorenprogramma begint
bij de 1.1 liter goed voor 60 pk,
gevolgd door de 1.4 van 75 pk.
De 1,6 liter levert 90 pk en als
sportieve topper levert Citroën
de 1.6 16V van 120 pk. De benzi
nemotoren zijn verder geopti
maliseerd en hebben door wijzi
gingen aan de
verbrandingskamers, tuime
laars, injectoren en injectiecom-
puter een lager verbruik gekre
gen. De 1,5 liter diesel levert
onveranderd 58 pk.
De Nederlandse Volkswagen-dealers hebben hun pakket dien
sten uitgebreid met een nieuw gebruikte wagen programma: de
Volkswagen Voorkeurselectie. Vanaf medio september zal een
proef van start gaan die loopt tot mei volgend jaar. Bij twintig
Volkswagen-dealers in ons land wordt de Voorkeurselectie inge
voerd en na de proefperiode zal dit het geval zijn bij de gehele
dealerorganisatie. Alleen gebruikte Volkswagens die voldoen aan
de hoogste normen komen in aanmerking om via dit programma
te worden verkocht. De auto’s ondergaan een uitgebreide keu
ring, mogen niet ouder zijn dan 8 jaar en maximaal 200.000 km
op de teller hebben. De klant is hierdoor verzekerd van betrouw
baarheid en kwaliteit tegen een;
Volkswagen Voorke
tot een jaar Volkswê
ters. Ook geldt bij d<
sing biedt bij
auto in onder
neemt Volkswj
der het numme
i juiste prijs. Alle auto’s in de
sn Voorkeurselectie worden geleverd met zes maanden
wagen-garantie ongeacht het aantal kilome-
j deze auto’s de Mobiliteitsgarantie, die de oplos-
j pech onderweg. Deze garantie blijft geldig zolang de
srhoud is bij de officiële VW-dealer. Medio november
zagen ook een speciale informatielijn in gebruik on-
ler 0900-2020402.
kleinere details die het verblijf
veraangenamen. Zo is het ins
trumentenpaneel aangepast,
zijn er verbeterde opbergva]1
en een nieuw type hoofdstel
zowel voorin als op de achter
bank. Op het dashboard is onder
meer een service-indicator te
vinden die aangeeft hoeveel ki
lometer nog gereden kan wor
den tot de volgende service-
beurt. De pyrotechnische
gordelspanners zijn voortaan
uitgerust met spankrachtbe-
grenzers. De passagierskooi is
verder verstevigd en de zoge
naamde ‘paddings’ in de portie
ren zijn geoptimaliseerd.
De nieuwe Citroën Saxo ver
schijnt in vier uitrustingsni-
veau’s: basis, X, SX en VTS. In
totaal kan er worden gekozen
Met als beloning een heel seizoen lang racen in de Radio 538 Ci
troen Saxo Cup wordt gezocht naar nieuw racetalent. De hele
maand september kunnen liefhebbers hun kunsten tonen op acht
geselecteerde kartbanen van de Dutch Indoor Kart Group. De
acht snelste deelnemers van iedere baan gaan door naar de finale.
Deze wordt op 28 oktober as. gehouden bij Coronel Karting in
Huizen. Alleen de twaalf snelsten mogen door naar Zandvoort
waar op 15 november een dag lang gereden zal worden met echte
auto’s uit de Radio 538 Citroën Saxo Cup.
als extra’s bumpers, buitenspie
gels en kentekenplaatverlich-
ting in de carrosseriekleur, ver
warmde buitenspiegels,
boordcomputer, afstandsbedie
ning op de centrale deurver
grendeling, velours bekleding en
vliegtuigtafeltjes aan de rugleu
ning van de voorstoelen. De
RXE is wellicht de meest inte
ressante door de standaard air
conditioning en bovendien mist
lampen en in lengterichting
verstelbare buitenste achter-
stoelen. De RXT en RXI staan
aan de top met hoofdsteunen
met verstelbare hellingshoek,
lichtmetalen wielen, met leer
bekleed stuurwiel, witte wijzer
platen (RXI), elektrisch bedien
de zijruiten achter en een audio-
installatie met bediening aan
het stuurwiel.
Op de IAA brengt Mercedes-Benz
met name een aantal technische
noviteiten. Al eerder werd de
komst van twee dieselmotoren in
de S-klasse aangekondigd alsme
de een nieuwe V12. Ook laat het
merk een S-klasse zien met een
hybride-aandrijving. Onder de
kap ligt een 180 pk leverende V6-
motor die gekoppeld is aan een zo
genaamde planetaire transmissie
met vliegwiel en een generator
en 80 kW elektromotor.
jk van verschillende pa
len de twee motoren
aij de computer
c aan de motor die in
istandigheden
len biedt. Beide
motoren kunnen ook samen func
tioneren. Volgens de Europese
norm kan met dit systeem tot 22
Het onderstel van de Scénic is
niet gewijzigd, maar wel worden
alle types voortaan geleverd met
de afstemming van de zwaarder
gemotoriseerde varianten uit de
eerste serie. Alle versies hebben
vier schijfremmen en ABS en
staan op 15 inch wielen. Moto
risch is er ook het nodige veran
derd, waarbij gesteld mag wor
den dat alle benzinevarianten
merkbaar zuiniger zijn dan bij
het voorgaande exemplaar. De
1.4 liter basismotor is verdwe
nen en de 1.6 liter is vervangen
door een 1.4 liter 16V die met 95
pk zelfs meer vermogen levert.
De motor is goed voor 173 km/u
en 0-100 in 12,9 seconden. De
1.6 16V vervangt met zijn 110
pk de oude 2 liter en presteert
zeer zeker naar behoren: 185
km/u, 0-100 in 11,2 seconden.
De snelste benzineversie is de 2
liter 16-klepper met variabele
kleptiming die een vermogen be
reikt van 140 pk bij 5500 tr/min
en een koppel van 189 Nm bij
3750 tr/min. Presteren doet deze
Scénic als de beste, haalt 196
km/u en trekt in 10,2 seconden
vanuit stilstand naar de 100
km/u. Pas bij hogere snelheden
die in ons land hoogst illegaal
zijn begint vooral het windge
ruis toe te nemen en is enige in
stabiliteit van de relatief hoge
carrosserie te merken. Verder is
de Scénic een bijzonder plezierig
rijdende auto met een flink
ruimtegevoel en vorstelijk uit
zicht rondom. De hogere zitposi
tie draagt bij aan de algehele
veiligheid van de auto, omdat
men gewoon wat verder vooruit
kan kijken. Het dieselprogram-
ma blijft voorlopig ongewijzigd
met een 1,9 liter van 65 pk en de
1,9 liter turbodiesel met direct
inspuiting van 100 pk. Deze
laastste versie reden we in com-
Niet alle uitrustingsniveau’s
en motoren zijn met elkaar te
combineren. De Scénic start bij
f.39.495,= voor de 1.4 16V RN.
De 1.6 16VRT kost f.41.795,=.
De 2 liter is er alleen als RXI
voor f.49.795,= en is daarmee
meteen de duurste uit de serie.
De diesel begint als 1.9D RN
voor f.40.950,= en f.45.695,=
voor de 1.9 dTi. Op 7 maart vol
gend jaar wordt het Scénic-pro-
gramma uitgebreid met de
RX4, een versie met permanen
te vierwielaandrijving die door
zijn hoge stand op de wielen en
specifieke uiterljjke details een
sterk terreinauto-karakter
krijgt. Tijdens de introductie
van de nieuwe Scénic konden
we deze variant voor het eerst
in levende lijve aanschouwen.
De RX4 ziet erg stevig en stoer
uit en voor de zoveelste keer
creëert Renault hiermee weer
een eigen klein marktsegment.
De Scénic RX4 wordt leverbaar
als 2 liter 16V en met een
nieuwe 1,9 liter common rail
diesel van 105 pk in twee uit
rustingsniveau’s.
verlaagde bumper, brede stoot-
rand, spatbordverbreders en
skirts die net als de buitenspie
gels in de carrosseriekleur wor
den afgeleverd.
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN /z
SS» SSSÏ5 SSSiSSi', RFNAIIIT
Goirle Nobelstraat 7ri/won) Tel. (013) 534 12 61 «X-l X-l
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
Een deskundige jury onder leiding van Jan Lammers en Gijs van
Lennep zal de winnaar bepalen. De komende winter zal worden
gebruikt om hem of haar de fijne kneepjes van het racevak bij te
brengen bij de Rensportschool Zandvoort. Na het behalen van de
licentie kan de Radio 538 Citroën Saxo Cup 2000 losbarsten. Deel
nemende kartbanen zijn onder meer ANAC Indoor Karting in Nij
megen, Go-Kart-In in Dordrecht en Party en Kart Centrum Echt.
Liefhebbers kunnen zich bij een van deze kartbanen melden.
De Scénic kan in twee interieur-
kleuren worden geleverd, steen
rood of blauw. Afhankelijk van
de uitrustingsniveau’s zijn er
twee bekledingssoorten en kan
ook leer in beide kleuren worden
besteld. De buitenste stoelen
achterin worden standaard gele
verd met een isofix-bevestiging
voor kinderstoeltjes. Het dash
board heeft een nieuwe boven
kap gekregen en bovendien
heeft de auto een ander instru
mentarium. De standaarduit
rusting omvat in alle gevallen
twee normale airbags er
sidebags die tevens het1
opvangen. Nieuw is dat
trale vergrendeling i
wordt geactiveerd vt
om te voorkomen dat 1
ïs»t4B4521~