1 I bv ERS Renault (Mégane) Scénic Rij-impressie •w S i Van de uitvinder I J K Citroën Saxo Cup op zoek naar nieuw talent IONS Vernieuwde Citroën Saxo IONS Volkswagen Voorkeurselectie Technisch nieuws van Mercedes :IB IS: L 'S: SERVICE 1 galis leenauto) I iT 20.00 UUR .30 UUR 1988 B. O Qvan der boom V DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 9 september 1999 pagina 9 1999 «pagina 8 nistreken J L i ik by Zitpositie Isofix 188 BZG92< Kort- als 1997 rst ad. ie. is. den. ...1994 1996 1996 1997 1996 1995 1997 1995 I 1998 1998 1997 1997 1996 1997 1994 1994 1995 1994 1993 1990 1986 ieve iet 1991 1996 juni '96 1995 3-1996 1991 1996 1997 Tilburg *t. '93 1997 juli '93 iov. '91 1993 1992 1995 1996 1992 1993 1992 1996 1995 1996 ukt. '93 1997 1997 1992 1995 1993 1991 1994 1995 1992 1994 1993 1991 ixicui gel van de 3 varianter -- ast, rakken aun ‘"s en twee ..et hoofd i dat de cen- automatisch zanaf7km/u, at bijvoor- 10.950, - 24.950, 14.950, - 7.950, 10.950, - 7.950, 15.950, 17.950, 10.950, - 12.950, - 11.950, 28.950, 13.950, 14.950, 16.950, - 33.950, - 29.950, 10.950, - 23.950, 12.950, 7.950, 14.950, - 16.950, 12.950, 15.950, - 14.950, - 11.950, - 26.950, 26.950, 32.950, - 18.950, - 30.950, 24.950, - 19.950, Opbergvakken Aan de buitenkant heeft Re- alsmede eer Afhankelijk rameters worder ingezet, waarbij voorrang geeft as de betreffende oms de meeste voordele! 14.950, - 24.950, - 19.950, 19.950, 25.950, - 19.950, - 18.950, 34.950, 730.000 exemplaren in nog geen driejaar verkocht te hebben, vond Renault de tijd JL rijp om de succesvolle Mégane Scénic op di verse punten te herzien. Of is het de sterk toegeno men concurrentie in dit segment van compacte ruimtewagens die Renault ertoe gedwongen heeft deze stap te zetten? Dat laatste zou men kunnen verwachten, maar blijkt niet uit het feit dat Renault de dag- produktie van 1600 auto’s de komende maanden gaat uit breiden tot 1800 stuks. Kort om, de vraag naar de Scénic neemt nog steeds toe. Nu zijn er de afgelopen drie jaar wel meer wijzigingen doorgevoerd zoals de 15 inch wielen, ande re motoren, meegespoten bumpers etc, maar het 2000- model is toch steviger onder handen genomen. ■- ‘L- I kelijk van de uitvoering de ach terruit afzonderlijk te openen is. Bij de Scénic is deze constructie extra handig. De hoedenplank is namelijk op vier verschillende hoogtes in de bagageruimte te plaatsen. Wie zodoende de plank wat lager ophangt, krijgt via de te openen achterruit ge makkelijk toegang tot het bo venste gedeelte zonder de hele klep te hoeven openen. Het interieur oogt bekend, maar als we alle wijzigingen langs lo pen, dan blijken er de nodige veranderingen te zijn doorge voerd. De hoeveelheid opberg- vakken is verder uitgebreid. Naast de verschillen vakjes in de vloer, portierbakken en het dashboardkastje, zijn er nu twee opberglades onder de voorstoe len. Dit is mogelijk omdat de accu is verplaatst naar de mo torruimte. In totaal kan er nu voor 100 liter aan kleine spullen in de Scénic worden meegeno men. De stoelen achterin heb ben een nieuw type hoofdsteun gekregen die in de laagste stand beeld stilstaand voor het stop licht iemand van buitenaf het portier kan openen. Wie niet van deze functie gediend is, kan ‘m ook gewoon uitzetten. In de uitvoeringen met airco is de Scé nic voorzien van een extra vakje onderaan de console dat keurig gekoeld wordt en een prima plaats is voor blikjes of bijvoor beeld een reep chocolade. Het dashboard is zo gemaakt dat af fabriek een Carminat nagivatie- systeem kan worden ingebouwd. Alleen zitten de bedieningknop- pen van dit systeem op een on handige plaats en enigszins uit het zicht. Het totale leverings programma is flink uitgebreid. Kon men voorheen kiezen uit de RN en RT, nu zijn er vijf uitrus tingsniveau’s. De RN blijft de basis met onder meer een start- onderbreker, onderbreking van de brandstoftoevoer bij een on geval, elektrische hoogteverstel- ling op de koplampen, een hoog derde remlicht, elektrisch ver stelbare buitenspiegels, getint glas, stuurbekrachtiging, ver stelbare stuurkolom, toerentel- ler, digitaal klokje, centrale ver grendeling, elektrisch bediende voorportierruiten, radiovoorbe- reiding en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel De RT biedt procent brandstof worden be spaard. Hierdoor kan deze hyt de S-klasse voldoende aan de emissienorm die in 2005 van kracht wordt. Nieuw is verder de CLK 430 ca briolet. In de coupé was de 4,3 li ter V8 motor van 279 pk al lever baar. In de cabriolet zorgt deze krachtbron voor een acceleratie van 0 tot 100 in 7,4 seconden. De auto staat standaard op 17 inch lichtmetalen wielen en heeft ver der airconditioning, leer, elek trisch verstelbare stoelen, spie gels en stuurkolom met geheugen, ESP en geventileerde schijfrem men rondom. In het CLK-pro- gramma is de Line Sport vervan gen door een nog exclusievere Line Avantgarde. 1992 1987 I 1985 I 1988 I: 1989 1993 K' 1997 erd uit 17 verschillende versies, 3- en 5-deurs, vier benzinemoto ren, een diesel en de Saxo Elect- rique. Elke versie beschikt over een bestuurdersairbag, getint glas en een transponderbeveili- gingssysteem. De SX-uitvoering is zeer compleet met centrale vergrendeling met afstandsbe diening, stuurbekrachtiging, in klapbare hoofdsteunen achter, elektrische raambediening voor, in ongelijke delen neerklapbare achterbank en velours bekle ding. Daarnaast is er een Pack Look verkrijgbaar met meeges poten bumpers, flankbescher- ming, buitenspiegels en koffer- handgreep alsmede 14 inch wielen met bijpassende wieldop pen. De VTS heeft uiteraard een sportieve uitstraling met een over de rugleuning schuift en het zicht naar achteren niet be perkt. Het is alleen jammer dat bij langere volwassenen de hoofdsteunen niet hoog genoeg kunnen. Voorin kan dat geluk kig wel. De duurdere uitvoerin gen hebben speciale hoofdsteu nen die naar voren toe beter kunnen worden afgesteld en i een aanrijding van achteren meer bescherming bieden. nault de Scénic aardiger gewij zigd dan de andere Mégane’s. De grille is opgedeeld in twee segmenten die samen met het embleem in de motorkap zijn op genomen. De koplampen zijn veel hoger opgetrokken en her bergen alle lichtfuncties met uitzondering van de mistlam pen. De nieuwe voor- en achter bumper zorgen ervoor dat de lengte van de auto met zo’n 4 centimeter is toegenomen. Aan de achterkant is de wijziging van de bumper overigens nau welijks waarneembaar. Wel nieuw is de indeling van de ach terlichten en het feit dat afhan- In oktober verschijnt de Citroen Saxo in een op diverse punten gewijzigde versie. Zowel in- als exterieur, comfort en veiligheid zijn aan bod gekomen, waardoor deze compacte Fransman ele ganter en robuuster is gewor den. Meest in het oog springt de nieuwe voorzijde met heldere, afgeronde koplampen, nieuwe motorkap en andere voorbum per. In de nieuwe amandelvor mige koplampen zijn ook de richtingaanwijzers opgenomen. Verder hebben alle types nieuwe wieldoppen of lichtmeta len wielen. Aan de achterkant zijn de lichtunits iets aangepast en heeft de Saxo een andere serarm gekregen. De sportte VTS heeft een dakspoiler. In h« interieur zijn het een aantal binatie met de pro-actieve au tomaat. Dan is meteen te mer ken dat het geluidsniveau van de motor flink is terugge bracht. Door het hoge koppel van 200 Nm bij2000 tr/min vor men motor en versnellingsbak een prima combinatie. De in vloed op het prestatieniveau blijft beperkt. De versie met vijfbak haalt 174 km/u en de automaat 173 km/u en in de ac celeratie van O tot 100 is de au tomaat met 14,4 seconden nog geen twee telen trager. Het motorenprogramma begint bij de 1.1 liter goed voor 60 pk, gevolgd door de 1.4 van 75 pk. De 1,6 liter levert 90 pk en als sportieve topper levert Citroën de 1.6 16V van 120 pk. De benzi nemotoren zijn verder geopti maliseerd en hebben door wijzi gingen aan de verbrandingskamers, tuime laars, injectoren en injectiecom- puter een lager verbruik gekre gen. De 1,5 liter diesel levert onveranderd 58 pk. De Nederlandse Volkswagen-dealers hebben hun pakket dien sten uitgebreid met een nieuw gebruikte wagen programma: de Volkswagen Voorkeurselectie. Vanaf medio september zal een proef van start gaan die loopt tot mei volgend jaar. Bij twintig Volkswagen-dealers in ons land wordt de Voorkeurselectie inge voerd en na de proefperiode zal dit het geval zijn bij de gehele dealerorganisatie. Alleen gebruikte Volkswagens die voldoen aan de hoogste normen komen in aanmerking om via dit programma te worden verkocht. De auto’s ondergaan een uitgebreide keu ring, mogen niet ouder zijn dan 8 jaar en maximaal 200.000 km op de teller hebben. De klant is hierdoor verzekerd van betrouw baarheid en kwaliteit tegen een; Volkswagen Voorke tot een jaar Volkswê ters. Ook geldt bij d< sing biedt bij auto in onder neemt Volkswj der het numme i juiste prijs. Alle auto’s in de sn Voorkeurselectie worden geleverd met zes maanden wagen-garantie ongeacht het aantal kilome- j deze auto’s de Mobiliteitsgarantie, die de oplos- j pech onderweg. Deze garantie blijft geldig zolang de srhoud is bij de officiële VW-dealer. Medio november zagen ook een speciale informatielijn in gebruik on- ler 0900-2020402. kleinere details die het verblijf veraangenamen. Zo is het ins trumentenpaneel aangepast, zijn er verbeterde opbergva]1 en een nieuw type hoofdstel zowel voorin als op de achter bank. Op het dashboard is onder meer een service-indicator te vinden die aangeeft hoeveel ki lometer nog gereden kan wor den tot de volgende service- beurt. De pyrotechnische gordelspanners zijn voortaan uitgerust met spankrachtbe- grenzers. De passagierskooi is verder verstevigd en de zoge naamde ‘paddings’ in de portie ren zijn geoptimaliseerd. De nieuwe Citroën Saxo ver schijnt in vier uitrustingsni- veau’s: basis, X, SX en VTS. In totaal kan er worden gekozen Met als beloning een heel seizoen lang racen in de Radio 538 Ci troen Saxo Cup wordt gezocht naar nieuw racetalent. De hele maand september kunnen liefhebbers hun kunsten tonen op acht geselecteerde kartbanen van de Dutch Indoor Kart Group. De acht snelste deelnemers van iedere baan gaan door naar de finale. Deze wordt op 28 oktober as. gehouden bij Coronel Karting in Huizen. Alleen de twaalf snelsten mogen door naar Zandvoort waar op 15 november een dag lang gereden zal worden met echte auto’s uit de Radio 538 Citroën Saxo Cup. als extra’s bumpers, buitenspie gels en kentekenplaatverlich- ting in de carrosseriekleur, ver warmde buitenspiegels, boordcomputer, afstandsbedie ning op de centrale deurver grendeling, velours bekleding en vliegtuigtafeltjes aan de rugleu ning van de voorstoelen. De RXE is wellicht de meest inte ressante door de standaard air conditioning en bovendien mist lampen en in lengterichting verstelbare buitenste achter- stoelen. De RXT en RXI staan aan de top met hoofdsteunen met verstelbare hellingshoek, lichtmetalen wielen, met leer bekleed stuurwiel, witte wijzer platen (RXI), elektrisch bedien de zijruiten achter en een audio- installatie met bediening aan het stuurwiel. Op de IAA brengt Mercedes-Benz met name een aantal technische noviteiten. Al eerder werd de komst van twee dieselmotoren in de S-klasse aangekondigd alsme de een nieuwe V12. Ook laat het merk een S-klasse zien met een hybride-aandrijving. Onder de kap ligt een 180 pk leverende V6- motor die gekoppeld is aan een zo genaamde planetaire transmissie met vliegwiel en een generator en 80 kW elektromotor. jk van verschillende pa len de twee motoren aij de computer c aan de motor die in istandigheden len biedt. Beide motoren kunnen ook samen func tioneren. Volgens de Europese norm kan met dit systeem tot 22 Het onderstel van de Scénic is niet gewijzigd, maar wel worden alle types voortaan geleverd met de afstemming van de zwaarder gemotoriseerde varianten uit de eerste serie. Alle versies hebben vier schijfremmen en ABS en staan op 15 inch wielen. Moto risch is er ook het nodige veran derd, waarbij gesteld mag wor den dat alle benzinevarianten merkbaar zuiniger zijn dan bij het voorgaande exemplaar. De 1.4 liter basismotor is verdwe nen en de 1.6 liter is vervangen door een 1.4 liter 16V die met 95 pk zelfs meer vermogen levert. De motor is goed voor 173 km/u en 0-100 in 12,9 seconden. De 1.6 16V vervangt met zijn 110 pk de oude 2 liter en presteert zeer zeker naar behoren: 185 km/u, 0-100 in 11,2 seconden. De snelste benzineversie is de 2 liter 16-klepper met variabele kleptiming die een vermogen be reikt van 140 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 189 Nm bij 3750 tr/min. Presteren doet deze Scénic als de beste, haalt 196 km/u en trekt in 10,2 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Pas bij hogere snelheden die in ons land hoogst illegaal zijn begint vooral het windge ruis toe te nemen en is enige in stabiliteit van de relatief hoge carrosserie te merken. Verder is de Scénic een bijzonder plezierig rijdende auto met een flink ruimtegevoel en vorstelijk uit zicht rondom. De hogere zitposi tie draagt bij aan de algehele veiligheid van de auto, omdat men gewoon wat verder vooruit kan kijken. Het dieselprogram- ma blijft voorlopig ongewijzigd met een 1,9 liter van 65 pk en de 1,9 liter turbodiesel met direct inspuiting van 100 pk. Deze laastste versie reden we in com- Niet alle uitrustingsniveau’s en motoren zijn met elkaar te combineren. De Scénic start bij f.39.495,= voor de 1.4 16V RN. De 1.6 16VRT kost f.41.795,=. De 2 liter is er alleen als RXI voor f.49.795,= en is daarmee meteen de duurste uit de serie. De diesel begint als 1.9D RN voor f.40.950,= en f.45.695,= voor de 1.9 dTi. Op 7 maart vol gend jaar wordt het Scénic-pro- gramma uitgebreid met de RX4, een versie met permanen te vierwielaandrijving die door zijn hoge stand op de wielen en specifieke uiterljjke details een sterk terreinauto-karakter krijgt. Tijdens de introductie van de nieuwe Scénic konden we deze variant voor het eerst in levende lijve aanschouwen. De RX4 ziet erg stevig en stoer uit en voor de zoveelste keer creëert Renault hiermee weer een eigen klein marktsegment. De Scénic RX4 wordt leverbaar als 2 liter 16V en met een nieuwe 1,9 liter common rail diesel van 105 pk in twee uit rustingsniveau’s. verlaagde bumper, brede stoot- rand, spatbordverbreders en skirts die net als de buitenspie gels in de carrosseriekleur wor den afgeleverd. Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN /z SS» SSSÏ5 SSSiSSi', RFNAIIIT Goirle Nobelstraat 7ri/won) Tel. (013) 534 12 61 «X-l X-l De Renault Dealer in het Hart van Brabant Een deskundige jury onder leiding van Jan Lammers en Gijs van Lennep zal de winnaar bepalen. De komende winter zal worden gebruikt om hem of haar de fijne kneepjes van het racevak bij te brengen bij de Rensportschool Zandvoort. Na het behalen van de licentie kan de Radio 538 Citroën Saxo Cup 2000 losbarsten. Deel nemende kartbanen zijn onder meer ANAC Indoor Karting in Nij megen, Go-Kart-In in Dordrecht en Party en Kart Centrum Echt. Liefhebbers kunnen zich bij een van deze kartbanen melden. De Scénic kan in twee interieur- kleuren worden geleverd, steen rood of blauw. Afhankelijk van de uitrustingsniveau’s zijn er twee bekledingssoorten en kan ook leer in beide kleuren worden besteld. De buitenste stoelen achterin worden standaard gele verd met een isofix-bevestiging voor kinderstoeltjes. Het dash board heeft een nieuwe boven kap gekregen en bovendien heeft de auto een ander instru mentarium. De standaarduit rusting omvat in alle gevallen twee normale airbags er sidebags die tevens het1 opvangen. Nieuw is dat trale vergrendeling i wordt geactiveerd vt om te voorkomen dat 1 ïs»t4B4521~

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 27