I I ii kW Mitsubishi Space Runner B4TO I L jSL RL Renault Avantime definitief A Legt 'n sportief accent IS PRIMERA Primeur! nm Nieuwe Skoda Fabia op IAA ber 1999— pagina 18 D t vinaa Jaargang 11 nr 34 Donderdag 9 september 1999 Oplage 104.000 pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Autotest Mercedes A190 Deze week DEALERS Klantvriendelijke NS .01315430022 .01315422133 .01315423030 .01315943943 .01315053944 .01315802020 .01315443330 ..01314634355 Vreemde manier ...01315420143 .01314647676 .01315363924 .01315355575 ...01315355655 ..01315351035 Er prettig is de plaatsing van de versnellingspook op de midden- .01315321411 samen Nü bij ons in de showroom v U TLATEN iet NISSAN, DESIGNED TO IMPROVE YOUR PERFORMANCE VEER UIT E*AKI!L AW Vanaf nu spreekt men bij Mitsubishi over de Space Class, een uitgebreide range ruimtewagens die met de komst van de Space Runner helemaal compleet is. Net als de eerste generatie deelt de Space Run ner zijn techniek met de grotere Space Wagon, maar heeft met zijn kortere carrosserie een andere doelgroep. Mercedes en Chrysler officieel hoofdsteunen. Wat binnenuit- rusting betreft is er op de zij-air- bags en het met leer beklede stuurwiel na geen verschil tus sen de GLX en GLS. imet leen 5470719 5634 Groot aanbod occasions alle Mitsubishi modellen bank kan overigens nog een kind plaatsnemen. ivan svanO MAGAZINE www. kluitmans. nl 6-5 ae ROLE NIEUW De Honda Accord nu v.a. fl. 39.995,-. Alleen bij.... AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V. [W] f Goirkestraat 144a-146, Tilburg. Tel. 013-5802020. Donderdag koopavond. HONDA. en Oms- De nieuwe Mazda Premacy... rs en op- l spiegels iend en de i van twee MITSUBISHI MOTORS teen pé, door NCHECK IGEN mputer testbank) Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Prijstechnisch is de Space Run ner op een vreemde manier gepo sitioneerd. De basis 2.0 GLX kost f.49.995,= exact evenveel als de oude Space Wagon. Inclu sief zij-airbags en ABS komt deze auto op £53.485,=. De 2.0 automaat kost f.53.295,=. Maar kijken we naar de 2.4 GLS dan kost deze auto met f.61.995,= en kele duizenden guldens meer dan de grotere Space Wagon i dezelfde motor en dat is toch i vreemd verhaal. De kleurenkeu- ze is relatief beperkt. De stan daard lakken zijn wit en rood en voor een meerprijs van £895,= kan er worden gekozen uit zilver metallic, donkerblauw en zwart. De laatste twee zijn zogenaamde mica-lakken. R WEEK 9-17.30 uur. 0 uur. dig van 8 tot Alle prijzen btw. Banden ventielen en n ook jkniet Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur A R*A G E DENÏSSEN Burg. Jansenstraat 52-56,Tilburg,Tel. 013 468 39 11 IJCS Automobielbedrijf IV Kluitmans b.k TILBURG, kapt. Hatterasstraat l1 (ind. Loven) tel.: 013-5443330 HIJVEN ET(L+R) I J90: nen in de auto tussen de voor stoelen moet doorwurmen of moet omlopen om ‘m in te laden. Fy De beste deal dichtbij mazoa Nijmegen Oss Tiel 's-Hertogenbosch Tilburg Oisterwijk Amazing Mazda, mazoa tie-exemplaar nog voor het einde van het j aar het levenslicht zou zien. En Renault houdt woord, want op de IAA staat de Avantime in zijn definitieve vorm. De auto Alfa Romeo Wouters •BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroen Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven.. •Ford Van Rijn.... Honda De Graaff.. •Kia Schapendonk01315331206 Mazda Van Heumen01315478980 Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans. Nissan Denissen01314683911 Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom01315364011 Rover Bink teeeeeeeeeeee •Seat/Saab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek.,.01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers. verschillende motoren. Aan de basis komt een 1,4 liter 4 cilinder van 68 pk en een 16-kleps variant van 101 pk. De zuinigste telg wordt de bekende 1,9 liter Sdi van 54 pk. Alle motoren voldoende lan de emissie-normen van 2005. Het motorenprogramma zal gaandeweg overigens worden uit gebreid met nog twee extra benzi nemotoren en een diesel. Bij de fraai vormgegeven vijf- deurs kan worden gekozen uit drie uitrustingsniveau’s: Classic, Comfort en Elegance. Het zal ove rigens niet bij deze ene carrosse- rievariant blijven. De Fabia zal tevens verschijnen als sedan en combi. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.i Dealer Associatie Tilburg i treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Zeer tevreden is Mitsubishi over de verkopen van de Space Star, waarvan er boven verwachting dit j aar al meer dan 3200 stuks verkocht werden en de grote Space Wagon waarvan er al 1500 stuks werden afgeleverd, terwijl de importeur het hele jaar had ingeschat op 1100 stuks. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Technisch biedt Mitsubishi in de Space Runner twee mogelijkhe den. Aan de basis staat een 2 liter 16-klepper bekend uit de Galant. Deze motor levert een vermogen van 136 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 178 Nm bij 4500 tr/min. Een soepele machine, die stil zijn werkt doet en de 1360 kg wegende auto moeiteloos laat presteren. Er kan een topsnel heid worden behaald van 185 km/u en in 11 seconden staat de 100 km/u op de teller. Uiteraard kan de 2 liter ook worden gekop peld aan Mitsubishi’s INVECSII viertraps automaat, voorzien van een elektronisch brein die leert van zijn bestuurder en de scha- kelmomenten aanpast als gevolg van wijzigende omstandigheden. De auto heeft een top van 175 km/u en trekt in 13,3 seconden naar de 100 km/u. Ih de GLS vin den we de 2,4 liter GDI-motor die we kennen uit de Space Wagon. Ook hier levert deze moderne krachtbron een vermogen van 150 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 225 Nm bij 3500 tr/min. Deze krachtbron pres console, zodat deze uitstekend binnen handbereik zit. Het dash board is volledig uit de Space Wa gon overgenomen, zit degelijk in elkaar maar is zeker geen stilis tisch hoogtepunt en is wederom erg grijs. In het verstelbare stuurwiel zit een airbag net als aan passagierszijde. Zij-airbags worden standaard geleverd in de GLS. Het meubilair is bekleed met een stof in blauwtinten en dat zorgt gelukkig voor een beetje kleur in de grijze massa. De ach terbank is in twee gelijke delen opgedeeld. De rugleuning is af zonderlijk verstelbaar, het geheel kan naar voren worden geklapt of volledig worden uitgenomen. Op deze manier groeit het bagagevo- lume in stappen van 430 tot maximaal 1800 liter. Wat dat be treft is de Space Runner een be hoorlijk flexibele auto met een meer sportieve uitstraling dan een doorsnee ruimtewagen. Erg prettig is de standaard aircondi tioning. De portieren en de ach terklep worden met behulp van een afstandsbediening centraal geopend en gesloten. Verder zijn er diverse bekerhouders en op- bergvakken, ramen en s worden elektrisch bedie achterbank is voorzien1 Het is leuk om te merken dat Re nault een aanval wil uitvoeren op het topsegment van de automarkt. Daarbij wordt niet gekozen voor een traditionele sedan met royale binnen- en buitenafmetingen. Neen, Renault heeft ervoor geko zen om uit te gaan van waarin men sterk is: ruimtewagens. En daarvan is met de Avanttime een zeer exclusieve variant ontwik keld. Op maandag 6 september jl de officiële samensmelting van Mercedes Benz Neder« Chrysler Nederk verder gaan lerChrysler ondememir_ antwoordelijk Mercedes-Ber Jeep en smart. tief wordt gevormd door presi- dent-directeur Huub van de Cool- wijk, Berend Hulshoff (Chrysler, Dodge, Jeep), Bram Schot (Merce des-Benz personenauto’s en smart), Boudewijn Heilijgers (Mercedes-Benz bedrijfswagens), Ulrich Hesselmann (Financiën) en Harry van Gameren (Techiek). Het nieuwe bedrijf streeft ernaar zoveel mogelijk synergiemogelijk- heden aan te gaan in de bedrijfs processen, terwijl juist de dealer- netten van Mercedes en Chrysler afzonderlijk zullen blijven voort bestaan. In Nederland bedraagt de geplande omzet van Daim lerChrysler voor dit jaar circa 1 miljard Euro en een afzet van 42.000 voertuigen. DaimerChrys- ler Nederland B.V. heeft ook een nieuwe internetsite onder het adres www.daimlerchrysler.nl. albasis jpaantallen betreft :e Runner de minst jke worden in de serie. iS in principe een Space - ’""ekorte wiel- 123 centi- ir. De car- Ingekorte wiel Wat verkoop’ zal de Space belangrijke v Deautoisi-, Wagon met een ingei basis. De wielen staan 1 meter dichter bij elkaai rosserie heeft veel meer een eigen uitstraling gekregen. De neus komt wat breder over door de uitgebouwde spatborden, de specifieke bumper met grote luchtinlaat en de strakke grille. De heldere koplampen hebben een donkere uitstraling. De mist lampen zijn hierin geïntegreerd. Dezelfde verbreding als we voor tegenkomen, zien we ook bij de achterschermen. Het is typisch dat deze accenten op een foto dui delijker te herkennen zijn dan dat we oog in oog met de auto zelf staan. De achterkant doet hele maal niet aan de Space Wagon denken. De lichten zijn hoog ge plaatst en zitten precies op het niveau van de achterruit. In de achterklep is een forse hand greep gemaakt waarop meteen de naam “Space Runner” is vermeld. De klep gaat tot een diepe uitspa ring in de bumper open. In de achterbumper zijn het achteruit- rijlicht en de mistlamp opgeno men. De ruitomlij sting is in zwart uitgevoerd evenals de dak dragers en bij de GLX ook de bui tenspiegels en portiergrepen. Deze twee laatste onderdelen worden bij de GLS in de carrosse- riekleur gespoten. Bovendien heeft de GLS onder de voor- en achterbumper een spoilerrand en zijskirts. Bij de GLS is het derde remlicht opgenomen in een klei ne dakspoiler en zijn lichtmeta len wielen standaard. Tegen meerprijs kunnen beide uitgaves met een zogenaamde two-tone lak geleverd worden. Hierbij zijn de bumpers en de onderranden van de portieren in een zilvergrij ze contrastkleur gespoten. Een typisch Japanse detail waar je van moet houden. De Mitsubishi Space Runner heeft twee normale voorportieren die een royale toegang geven en aan de rechter zijde een flinke schuifdeur. Een oplossing die al vele jaren goed voldoet, maar toch is het even wennen als je als bestuurder met bijvoorbeeld een tas komt aanlopen en deze bin- jl. vond ng plaats jrland en land, die nu samen in onder de naam Daim- zt Nederland B.V. Deze ing is in ons land ver dijk voor de verkoop van ■jjenz, Chrysler, Dodge, ~t. Het directiecollec- Het openbaar vervoer moet een belangrijk onderdeel zijn van het transport van personen in ons land, maar het ‘marktaandeel’ van bijvoorbeeld de trein is haast bedroevend laag. Veel mensen prefereren de auto om dat ze veel gemakkelijker op ie der gewenst tijdstip ergens heen kunnen en niet gebonden zijn aan bepaalde vertrektijden. En wie een paar minuten te laat van huis gaat riskeert een wachttijd van een half tot een heel uur. Zou de NS het dan moeten winnen op het serviceniveau Dat zou na tuurlijk een overweging kunnen zijn. Je gaat lekker zitten op je luxueuze stoel in een keurig air conditioned ruimte met een krantje in de hand, kopje koffie ernaast en naar buiten kijkend geniet je van het langs razende Nederlandse landschap met gra zende koeien en fraaie vergezich ten. Ja, ja, dat is het beeld van de reclame van de NS, waarin bovendien wordt gesuggereerd dat je leuke contacten legt in de trein. Nou de praktijk is anders. Bloedhete, overvolle treinstellen in de zomer met rokerige tussen- portalen. Overvolle afvalbakken, een krant ho maar en dat over- j heerlijke kopje koffie is een plas tic bekertje, dat overigens door gaans gelukkig door vriendelijke mensen wordt rondgebracht. Naast je zit een oudere mevrouw die voorzichtig haar handtas nog verder in haar lichaam drukt, omdat ze van haar ouders vroeger heeft geleerd dat nie mand op deze wereld te ver trouwen is, en al helemaal geen j treinreizigers. Een gezellig ge sprek kun je dus wel vergeten. Nu moest ik laatst vanaf Hoofd dorp naar Utrecht. Ik dacht dat ik via Amsterdam Centraal moest reizen, maar mij werd door een behulpzame conducteur verteld dat ik beter en sneller kon overstappen op een ander station. Op het moment dat ik op het betreffende station uitstap zie ik boven een trein klaar I staan. Ik wurm mij door de nog open schuivende deuren heen, ren de roltrap op en sta in nog geen halve minuut voor de trein die mij naar Utrecht gaat ver voeren. Jammer, de NS is zo handig om deze twee treinen net niet op elkaar te laten aansluiten en laat zeer klantvriendelijk de reizigers nog een halfuur wach ten. Jammer, had je maar niet voor de NS moeten kiezen, stak- ker! Volgens de borden op het perron reed er nog wel iets eerder een stoptrein, maar die zou mij j niet sneller in Utrecht brengen. I Op het moment dat de conduc- teur van de stoptrein zijn fluitje weer uit zijn mond haalt en aan- stalten maakt om de deuren te sluiten, komt er weer iemand hij gend en rennend van de roltrap om deze aansluiting net niet te missen. Hartelijk dank, meneer de conducteur die de jongeman in kwestie nog met zijn ferme arm buiten de trein weet te hou den. Ja, met de NS komt je er uiteindelijk wel, maar een vol doende voor klantvriendelijk- I heid verdienen ze niet. Tony Vos Hierme versnel km/u. In het interieur zijn meer details uit het oorspronkelijke prototype terug te vinden dan dat men wel licht zou verwachten. Het dash board volgt nog steeds de origine le lijn. Alleen is het stuurwiel het normale Espace-stuur geworden en is ook het instrumentarium uit deze ruimtewagen overgenomen. En het mag voor zich spreken dat het onderstel en de wielophan ging, alsmede een deel van de car- rosseriestructuur van de Espace afkomstig zijn. Het interieur biedt plaats aan vier volwassenen die alle ruimte hebben en dat is in een traditionele coupé nooit zo het geval. In het midden op de achter- Toen Renault eerder dit jaar in Genève het Avantime prototype liet zien, werd al direct duidelijk gemaakt dat dit model zo serieus was dat het definitieve produk- De IAA in Frankfurt zal een com pleet nieuwe Skoda opleveren, de Fabia. Het gaat om een vijfdeurs hatchback die vanaf december dit jaar leverbaar wordt. De auto deelt zijn bodemgroep met onder meer de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza en is in totaal 3,96 me ter lang. Is er een bagageruimte voor handen van 248 liter die kan worden uitgebreid tot maximaal 1016 liter als de achterbank in on gelijke delen worden neergeklapt. De duurdere uitvoeringen be schikken standaard over aircondi tioning die is aangesloten op twee opbergvakjes, zodat dranken ge koeld kunnen worden meegeno men. In eerste instantie wordt de Skoda Fabia leverbaar met drie heeft zijn naam behouden en i de vormgeving wijkt eigenlijk nit af van het prototype. Het glazen dak is naar de optielijst verdwe nen, de wielen zijn iets kleiner ge worden, de vorm van de achter ruit is aangepast en het interieur heeft hier en daar wat verande ringen ondergaan, maar daar blijft het welbij. De nieuwe Avantime komt vol gend vooijaar op de markt en houdt het midden tussen e<= ruimtewagen en een coupé, de Fransen zo toepasselijk Coupéspace genoemd. Het is voor Renault de zoveelste auto waar mee een nieuw segment wordt aangeslingerd. De typische vorm van met name de achterzijde wordt nog eens benadrukt door het dak dat in een andere kleur wordt gespoten. Het typische ‘kontje’ dat voor het eerst werd ge toond bij de Vel Satis geeft de auto een zeer futuristische aanblik. De Avantime wordt overigens geen goedkope auto. Voorin ligt voorlo pig alleen de 2,9 liter V6 24-klep- per die een vermogen levert van 210 pk en een koppel van 290 Nm. rmee haalt de Avantime met 6 snellingsbak een top van 220 teert iets beter met een top v 190 km/u en een acceleratie tot 100 in 10,4 seconden. Waar men een flinke winst bij het ver bruik zou verwachten door de GDI-techiek, komen we hier wat bedrogen uit. In vergelijking met de ‘conventionele’ 2 liter is er slechts een verschil van 2 procent bij de handgeschakelde versie en ruim 5 procent bij de automaat. Vooral door zijn hogere koppel is de GDI-motor in het voordeel. Men hoeft zich als bestuurder nog minder in te spannen om de maximale prestaties eruit te ha len. Mitsubishi bedient zich bij de Space Runner van een bekende configuratie als het gaat om de wielophanging. Voor zien we het systeem van McPherson en ach ter getrokken draagarmen met schroefveren. Stabilisatorstan- gen worden voor en achter ge monteerd. De auto is iets stugger dan de Space Wagon en dat is volledig te verklaren door de kor tere wielbasis. ABS is een stan daard item op de GLX en wordt als optie op de GLS aangeboden samen met zij-airbags. Blauwtinten - RS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 19