I
I
ii
kW
Mitsubishi Space Runner
B4TO
I
L
jSL
RL
Renault Avantime definitief
A
Legt 'n sportief accent
IS
PRIMERA
Primeur!
nm
Nieuwe Skoda
Fabia op IAA
ber 1999— pagina 18
D
t
vinaa
Jaargang 11 nr 34 Donderdag 9 september 1999 Oplage 104.000
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Autotest Mercedes A190
Deze week
DEALERS
Klantvriendelijke NS
.01315430022
.01315422133
.01315423030
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315443330
..01314634355
Vreemde manier
...01315420143
.01314647676
.01315363924
.01315355575
...01315355655
..01315351035
Er prettig is de plaatsing van de
versnellingspook op de midden-
.01315321411
samen
Nü bij ons in de showroom
v U TLATEN
iet
NISSAN, DESIGNED TO IMPROVE YOUR PERFORMANCE
VEER UIT
E*AKI!L
AW
Vanaf nu spreekt men bij Mitsubishi over de Space
Class, een uitgebreide range ruimtewagens die met
de komst van de Space Runner helemaal compleet
is. Net als de eerste generatie deelt de Space Run
ner zijn techniek met de grotere Space Wagon,
maar heeft met zijn kortere carrosserie een andere
doelgroep.
Mercedes en
Chrysler
officieel
hoofdsteunen. Wat binnenuit-
rusting betreft is er op de zij-air-
bags en het met leer beklede
stuurwiel na geen verschil tus
sen de GLX en GLS.
imet
leen
5470719
5634
Groot aanbod
occasions
alle Mitsubishi
modellen
bank kan overigens nog een kind
plaatsnemen.
ivan
svanO
MAGAZINE
www. kluitmans. nl
6-5
ae
ROLE
NIEUW
De Honda Accord nu v.a. fl. 39.995,-. Alleen bij....
AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V. [W]
f Goirkestraat 144a-146, Tilburg. Tel. 013-5802020. Donderdag koopavond. HONDA.
en Oms-
De nieuwe Mazda Premacy...
rs en op-
l spiegels
iend en de
i van twee
MITSUBISHI
MOTORS
teen
pé, door
NCHECK
IGEN
mputer testbank)
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Prijstechnisch is de Space Run
ner op een vreemde manier gepo
sitioneerd. De basis 2.0 GLX
kost f.49.995,= exact evenveel
als de oude Space Wagon. Inclu
sief zij-airbags en ABS komt
deze auto op £53.485,=. De 2.0
automaat kost f.53.295,=. Maar
kijken we naar de 2.4 GLS dan
kost deze auto met f.61.995,= en
kele duizenden guldens meer
dan de grotere Space Wagon i
dezelfde motor en dat is toch i
vreemd verhaal. De kleurenkeu-
ze is relatief beperkt. De stan
daard lakken zijn wit en rood en
voor een meerprijs van £895,=
kan er worden gekozen uit zilver
metallic, donkerblauw en zwart.
De laatste twee zijn zogenaamde
mica-lakken.
R WEEK
9-17.30 uur.
0 uur.
dig van 8 tot
Alle prijzen
btw. Banden
ventielen en
n ook
jkniet
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
A R*A G E
DENÏSSEN
Burg. Jansenstraat 52-56,Tilburg,Tel. 013 468 39 11
IJCS Automobielbedrijf
IV Kluitmans b.k
TILBURG, kapt. Hatterasstraat l1
(ind. Loven) tel.: 013-5443330
HIJVEN
ET(L+R)
I J90:
nen in de auto tussen de voor
stoelen moet doorwurmen of
moet omlopen om ‘m in te laden.
Fy De beste deal dichtbij
mazoa
Nijmegen Oss Tiel
's-Hertogenbosch
Tilburg Oisterwijk
Amazing Mazda, mazoa
tie-exemplaar nog voor het einde
van het j aar het levenslicht zou
zien. En Renault houdt woord,
want op de IAA staat de Avantime
in zijn definitieve vorm. De auto
Alfa Romeo
Wouters
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroen
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven..
•Ford
Van Rijn....
Honda
De Graaff..
•Kia
Schapendonk01315331206
Mazda
Van Heumen01315478980
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans.
Nissan
Denissen01314683911
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
Bink teeeeeeeeeeee
•Seat/Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek.,.01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers.
verschillende motoren. Aan de
basis komt een 1,4 liter 4 cilinder
van 68 pk en een 16-kleps variant
van 101 pk. De zuinigste telg
wordt de bekende 1,9 liter Sdi van
54 pk. Alle motoren voldoende
lan de emissie-normen van 2005.
Het motorenprogramma zal
gaandeweg overigens worden uit
gebreid met nog twee extra benzi
nemotoren en een diesel.
Bij de fraai vormgegeven vijf-
deurs kan worden gekozen uit
drie uitrustingsniveau’s: Classic,
Comfort en Elegance. Het zal ove
rigens niet bij deze ene carrosse-
rievariant blijven. De Fabia zal
tevens verschijnen als sedan en
combi.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.i
Dealer Associatie Tilburg i
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Zeer tevreden is Mitsubishi over
de verkopen van de Space Star,
waarvan er boven verwachting
dit j aar al meer dan 3200 stuks
verkocht werden en de grote
Space Wagon waarvan er al
1500 stuks werden afgeleverd,
terwijl de importeur het hele
jaar had ingeschat op 1100
stuks.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Technisch biedt Mitsubishi in de
Space Runner twee mogelijkhe
den. Aan de basis staat een 2 liter
16-klepper bekend uit de Galant.
Deze motor levert een vermogen
van 136 pk bij 6000 tr/min en een
koppel van 178 Nm bij 4500
tr/min. Een soepele machine, die
stil zijn werkt doet en de 1360 kg
wegende auto moeiteloos laat
presteren. Er kan een topsnel
heid worden behaald van 185
km/u en in 11 seconden staat de
100 km/u op de teller. Uiteraard
kan de 2 liter ook worden gekop
peld aan Mitsubishi’s INVECSII
viertraps automaat, voorzien van
een elektronisch brein die leert
van zijn bestuurder en de scha-
kelmomenten aanpast als gevolg
van wijzigende omstandigheden.
De auto heeft een top van 175
km/u en trekt in 13,3 seconden
naar de 100 km/u. Ih de GLS vin
den we de 2,4 liter GDI-motor die
we kennen uit de Space Wagon.
Ook hier levert deze moderne
krachtbron een vermogen van
150 pk bij 5500 tr/min en een
koppel van 225 Nm bij 3500
tr/min. Deze krachtbron pres
console, zodat deze uitstekend
binnen handbereik zit. Het dash
board is volledig uit de Space Wa
gon overgenomen, zit degelijk in
elkaar maar is zeker geen stilis
tisch hoogtepunt en is wederom
erg grijs. In het verstelbare
stuurwiel zit een airbag net als
aan passagierszijde. Zij-airbags
worden standaard geleverd in de
GLS. Het meubilair is bekleed
met een stof in blauwtinten en
dat zorgt gelukkig voor een beetje
kleur in de grijze massa. De ach
terbank is in twee gelijke delen
opgedeeld. De rugleuning is af
zonderlijk verstelbaar, het geheel
kan naar voren worden geklapt of
volledig worden uitgenomen. Op
deze manier groeit het bagagevo-
lume in stappen van 430 tot
maximaal 1800 liter. Wat dat be
treft is de Space Runner een be
hoorlijk flexibele auto met een
meer sportieve uitstraling dan
een doorsnee ruimtewagen. Erg
prettig is de standaard aircondi
tioning. De portieren en de ach
terklep worden met behulp van
een afstandsbediening centraal
geopend en gesloten. Verder zijn
er diverse bekerhouders en op-
bergvakken, ramen en s
worden elektrisch bedie
achterbank is voorzien1
Het is leuk om te merken dat Re
nault een aanval wil uitvoeren op
het topsegment van de automarkt.
Daarbij wordt niet gekozen voor
een traditionele sedan met royale
binnen- en buitenafmetingen.
Neen, Renault heeft ervoor geko
zen om uit te gaan van waarin
men sterk is: ruimtewagens. En
daarvan is met de Avanttime een
zeer exclusieve variant ontwik
keld.
Op maandag 6 september jl
de officiële samensmelting
van Mercedes Benz Neder«
Chrysler Nederk
verder gaan
lerChrysler
ondememir_
antwoordelijk
Mercedes-Ber
Jeep en smart.
tief wordt gevormd door presi-
dent-directeur Huub van de Cool-
wijk, Berend Hulshoff (Chrysler,
Dodge, Jeep), Bram Schot (Merce
des-Benz personenauto’s en
smart), Boudewijn Heilijgers
(Mercedes-Benz bedrijfswagens),
Ulrich Hesselmann (Financiën) en
Harry van Gameren (Techiek).
Het nieuwe bedrijf streeft ernaar
zoveel mogelijk synergiemogelijk-
heden aan te gaan in de bedrijfs
processen, terwijl juist de dealer-
netten van Mercedes en Chrysler
afzonderlijk zullen blijven voort
bestaan. In Nederland bedraagt
de geplande omzet van Daim
lerChrysler voor dit jaar circa 1
miljard Euro en een afzet van
42.000 voertuigen. DaimerChrys-
ler Nederland B.V. heeft ook een
nieuwe internetsite onder het
adres www.daimlerchrysler.nl.
albasis
jpaantallen betreft
:e Runner de minst
jke worden in de serie.
iS in principe een Space
- ’""ekorte wiel-
123 centi-
ir. De car-
Ingekorte wiel
Wat verkoop’
zal de Space
belangrijke v
Deautoisi-,
Wagon met een ingei
basis. De wielen staan 1
meter dichter bij elkaai
rosserie heeft veel meer een
eigen uitstraling gekregen. De
neus komt wat breder over door
de uitgebouwde spatborden, de
specifieke bumper met grote
luchtinlaat en de strakke grille.
De heldere koplampen hebben
een donkere uitstraling. De mist
lampen zijn hierin geïntegreerd.
Dezelfde verbreding als we voor
tegenkomen, zien we ook bij de
achterschermen. Het is typisch
dat deze accenten op een foto dui
delijker te herkennen zijn dan
dat we oog in oog met de auto zelf
staan. De achterkant doet hele
maal niet aan de Space Wagon
denken. De lichten zijn hoog ge
plaatst en zitten precies op het
niveau van de achterruit. In de
achterklep is een forse hand
greep gemaakt waarop meteen de
naam “Space Runner” is vermeld.
De klep gaat tot een diepe uitspa
ring in de bumper open. In de
achterbumper zijn het achteruit-
rijlicht en de mistlamp opgeno
men. De ruitomlij sting is in
zwart uitgevoerd evenals de dak
dragers en bij de GLX ook de bui
tenspiegels en portiergrepen.
Deze twee laatste onderdelen
worden bij de GLS in de carrosse-
riekleur gespoten. Bovendien
heeft de GLS onder de voor- en
achterbumper een spoilerrand en
zijskirts. Bij de GLS is het derde
remlicht opgenomen in een klei
ne dakspoiler en zijn lichtmeta
len wielen standaard. Tegen
meerprijs kunnen beide uitgaves
met een zogenaamde two-tone
lak geleverd worden. Hierbij zijn
de bumpers en de onderranden
van de portieren in een zilvergrij
ze contrastkleur gespoten. Een
typisch Japanse detail waar je
van moet houden.
De Mitsubishi Space Runner
heeft twee normale voorportieren
die een royale toegang geven en
aan de rechter zijde een flinke
schuifdeur. Een oplossing die al
vele jaren goed voldoet, maar
toch is het even wennen als je als
bestuurder met bijvoorbeeld een
tas komt aanlopen en deze bin-
jl. vond
ng plaats
jrland en
land, die nu samen
in onder de naam Daim-
zt Nederland B.V. Deze
ing is in ons land ver
dijk voor de verkoop van
■jjenz, Chrysler, Dodge,
~t. Het directiecollec-
Het openbaar vervoer moet een
belangrijk onderdeel zijn van het
transport van personen in ons
land, maar het ‘marktaandeel’
van bijvoorbeeld de trein is
haast bedroevend laag. Veel
mensen prefereren de auto om
dat ze veel gemakkelijker op ie
der gewenst tijdstip ergens heen
kunnen en niet gebonden zijn
aan bepaalde vertrektijden. En
wie een paar minuten te laat van
huis gaat riskeert een wachttijd
van een half tot een heel uur. Zou
de NS het dan moeten winnen op
het serviceniveau Dat zou na
tuurlijk een overweging kunnen
zijn. Je gaat lekker zitten op je
luxueuze stoel in een keurig air
conditioned ruimte met een
krantje in de hand, kopje koffie
ernaast en naar buiten kijkend
geniet je van het langs razende
Nederlandse landschap met gra
zende koeien en fraaie vergezich
ten. Ja, ja, dat is het beeld van
de reclame van de NS, waarin
bovendien wordt gesuggereerd
dat je leuke contacten legt in de
trein. Nou de praktijk is anders.
Bloedhete, overvolle treinstellen
in de zomer met rokerige tussen-
portalen. Overvolle afvalbakken,
een krant ho maar en dat over-
j heerlijke kopje koffie is een plas
tic bekertje, dat overigens door
gaans gelukkig door vriendelijke
mensen wordt rondgebracht.
Naast je zit een oudere mevrouw
die voorzichtig haar handtas
nog verder in haar lichaam
drukt, omdat ze van haar ouders
vroeger heeft geleerd dat nie
mand op deze wereld te ver
trouwen is, en al helemaal geen
j treinreizigers. Een gezellig ge
sprek kun je dus wel vergeten.
Nu moest ik laatst vanaf Hoofd
dorp naar Utrecht. Ik dacht dat
ik via Amsterdam Centraal
moest reizen, maar mij werd
door een behulpzame conducteur
verteld dat ik beter en sneller
kon overstappen op een ander
station. Op het moment dat ik op
het betreffende station uitstap
zie ik boven een trein klaar
I staan. Ik wurm mij door de nog
open schuivende deuren heen,
ren de roltrap op en sta in nog
geen halve minuut voor de trein
die mij naar Utrecht gaat ver
voeren. Jammer, de NS is zo
handig om deze twee treinen net
niet op elkaar te laten aansluiten
en laat zeer klantvriendelijk de
reizigers nog een halfuur wach
ten. Jammer, had je maar niet
voor de NS moeten kiezen, stak-
ker! Volgens de borden op het
perron reed er nog wel iets eerder
een stoptrein, maar die zou mij
j niet sneller in Utrecht brengen.
I Op het moment dat de conduc-
teur van de stoptrein zijn fluitje
weer uit zijn mond haalt en aan-
stalten maakt om de deuren te
sluiten, komt er weer iemand hij
gend en rennend van de roltrap
om deze aansluiting net niet te
missen. Hartelijk dank, meneer
de conducteur die de jongeman
in kwestie nog met zijn ferme
arm buiten de trein weet te hou
den. Ja, met de NS komt je er
uiteindelijk wel, maar een vol
doende voor klantvriendelijk-
I heid verdienen ze niet.
Tony Vos
Hierme
versnel
km/u.
In het interieur zijn meer details
uit het oorspronkelijke prototype
terug te vinden dan dat men wel
licht zou verwachten. Het dash
board volgt nog steeds de origine
le lijn. Alleen is het stuurwiel het
normale Espace-stuur geworden
en is ook het instrumentarium uit
deze ruimtewagen overgenomen.
En het mag voor zich spreken dat
het onderstel en de wielophan
ging, alsmede een deel van de car-
rosseriestructuur van de Espace
afkomstig zijn. Het interieur biedt
plaats aan vier volwassenen die
alle ruimte hebben en dat is in
een traditionele coupé nooit zo het
geval. In het midden op de achter-
Toen Renault eerder dit jaar in
Genève het Avantime prototype
liet zien, werd al direct duidelijk
gemaakt dat dit model zo serieus
was dat het definitieve produk-
De IAA in Frankfurt zal een com
pleet nieuwe Skoda opleveren, de
Fabia. Het gaat om een vijfdeurs
hatchback die vanaf december dit
jaar leverbaar wordt. De auto
deelt zijn bodemgroep met onder
meer de Volkswagen Polo en de
Seat Ibiza en is in totaal 3,96 me
ter lang. Is er een bagageruimte
voor handen van 248 liter die kan
worden uitgebreid tot maximaal
1016 liter als de achterbank in on
gelijke delen worden neergeklapt.
De duurdere uitvoeringen be
schikken standaard over aircondi
tioning die is aangesloten op twee
opbergvakjes, zodat dranken ge
koeld kunnen worden meegeno
men. In eerste instantie wordt de
Skoda Fabia leverbaar met drie
heeft zijn naam behouden en i
de vormgeving wijkt eigenlijk nit
af van het prototype. Het glazen
dak is naar de optielijst verdwe
nen, de wielen zijn iets kleiner ge
worden, de vorm van de achter
ruit is aangepast en het interieur
heeft hier en daar wat verande
ringen ondergaan, maar daar
blijft het welbij.
De nieuwe Avantime komt vol
gend vooijaar op de markt en
houdt het midden tussen e<=
ruimtewagen en een coupé,
de Fransen zo toepasselijk
Coupéspace genoemd. Het is voor
Renault de zoveelste auto waar
mee een nieuw segment wordt
aangeslingerd. De typische vorm
van met name de achterzijde
wordt nog eens benadrukt door
het dak dat in een andere kleur
wordt gespoten. Het typische
‘kontje’ dat voor het eerst werd ge
toond bij de Vel Satis geeft de auto
een zeer futuristische aanblik. De
Avantime wordt overigens geen
goedkope auto. Voorin ligt voorlo
pig alleen de 2,9 liter V6 24-klep-
per die een vermogen levert van
210 pk en een koppel van 290 Nm.
rmee haalt de Avantime met 6
snellingsbak een top van 220
teert iets beter met een top v
190 km/u en een acceleratie
tot 100 in 10,4 seconden. Waar
men een flinke winst bij het ver
bruik zou verwachten door de
GDI-techiek, komen we hier wat
bedrogen uit. In vergelijking met
de ‘conventionele’ 2 liter is er
slechts een verschil van 2 procent
bij de handgeschakelde versie en
ruim 5 procent bij de automaat.
Vooral door zijn hogere koppel is
de GDI-motor in het voordeel.
Men hoeft zich als bestuurder
nog minder in te spannen om de
maximale prestaties eruit te ha
len. Mitsubishi bedient zich bij de
Space Runner van een bekende
configuratie als het gaat om de
wielophanging. Voor zien we het
systeem van McPherson en ach
ter getrokken draagarmen met
schroefveren. Stabilisatorstan-
gen worden voor en achter ge
monteerd. De auto is iets stugger
dan de Space Wagon en dat is
volledig te verklaren door de kor
tere wielbasis. ABS is een stan
daard item op de GLX en wordt
als optie op de GLS aangeboden
samen met zij-airbags.
Blauwtinten
-
RS