t
Hl
Peugeot206 GT
AutoTest
!S(®
I iis
i S»
T
Waarom gelimiteerd?
r r
and’
PRIJSD
Waarborg installateur
Van Gerwen B. V. kiest voor
Nissan Vanette
Seat was
hoofdsponsor
Prof ronde van
Nederland
Autoparc levert
C-klasse CDI aan
Taxi-onderneming Walsmits
H
s
sss
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 2 september 1999 pagina 3
»r 1999 «pagina 2
Uitgeklede versie
Burgeruitgave
Stugge vering
aat 12,
3226
1g
Verbruik:
Prijs:
1416-362450
M. Bogers, verkoopadviseur bij Autoparc en verantwoordelijk voor taxi’s en fleetsales, overhandigt de
sleutels van de Mercdes C-klasse CDI aan dhr. Mallens en dhr. Smolders van Taxi Walsmits.
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
5^
latTDi
Dhr. N. de Kok van Van Gerwen:
“De keuze voor de Nissan Vanet
te was bijna vanzelfsprekend.
Dat Nissan betrouwbare auto’s
levert, dat hebben we de afgelo
pen 12,5 jaar wel gemerkt en De
nissen staat altijd klaar met
zeer klantgerichte serviceverle
ning, waardoor de automobiliteit
voor onze medewerkers opti
maal is gewaarborgd.”
van slechts 4000 stuks, waarvan
er maar 100 naar Nederland ko
men, kunnen we niet echt tevre
den zijn.
men, verwarmde
seis,2 airbags,
175.000 km
74.000 km
175.000 km
130.000 km
123.000 km
96.000 km
100.000 km
165.000 km
123.000 km
82.000 km
150.000 km
130.000 km
96.500 km
185.000 km
30.000 KM
185.000 km
165.000 km
142.000 km
180.000 km
195.000 km
167.000 km
100.000 km
100.000 km
211.000 km
190.000 km
95.000 km
110.000 km
195.000 km
212.000 km
150.000 km
235.000 km
125.000 km
110.000 km
133.000 km
78.000 km
76.000 km
95.000 km
150.000 km
45.000 km
90.000 km
73.000 km
130.000 km
129.000 ml
170.000 km
105.000 km
65.000 km
53.000 km
34.000 km
80.000 km
30.000 km
32.000 km
MTOCENTRUM
COLLP R IS TILBURG BV
4100 tr/min
2 meter, breedte 1,673 meter
hand.
2.750,-
4.900, -
8.900, -
10.900-
10.900, -
12.900, -
13.900, -
13.900, -
19.900, -
19.900,-
19.900,-
19.900, -
23.900, -
19.900, -
26.500,-
22.900, -
24.900, -
26.900, -
32.900, -
32.900, -
33.900, -
36.900, -
36.900, -
32.900, -
33.900, -
42.900, -
44.900, -
37.900, -
14.900, -
12.900, -
19.900, -
26.900, -
36.900, -
44.900, -
47.900, -
46.900, -
40.900, -
32.900, -
42.900, -
55.900, -
71.900, -
36.900, -
13.900, -
12.900, -
17.900, -
21.900, -
24.900, -
29.900, -
44.900, -
72.500,-
59.900, -
het steeds drukker wordende verkeer is het
B bijna niet meer mogelijk echt sportief te keer te
JL gaan, zonder daarbij anderen te hinderen. Een
spectaculaire auto moet het daarom steeds meer
hebben van zijn ‘look9 in plaats van zijn prestaties.
Met beide zit het overigens wel snor bij de nieuwe
Peugeot 206 GT.
400,= en
Keuze
1.226 km
illic
Verkoopadviseur Fr. Koppens van Nissan Denissen overhandigt de sleutels aan dhr. De Kok van Van
Gerwen B.V.
Technische
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
lange goede ervaring met het
merk en Autoparc koos Wals
mits weer voor het vertrouwde
Duitse merk. De hoge bedrijfs
zekerheid, de lage onderhouds
kosten en zaken als veiligheid
en imago spelen bij de beslissing
een belangrijke rol. Bij het be
drijf rijden al auto’s van Merce
des met kilometerstanden van
zes- tot zevenhonderdduizend.
Walsmits is verder zeer te spre
ken over de dienstbaarheid van
Autoparc. Niet voor niets is het
bedrijf al vijftien jaar klant bij
de Mercedes-Benz-dealer voor
Tilburg en omstreken.
Bij de introductie van de Peuge
ot 206 GTi merkten we al op dat
we het uiterlijk van deze spor
tieve telg wel erg braaf vonden.
Daarom voelen we ons met de
GT op onze wenken bediend.
Maar met een totale produktie
kwaliteit van het geleverde werk
verzekerd is. Van Gerwen is al
ruim 12,5 jaar klant bij Denis
sen. Het 45-jarig dealerbedrijf
heeft op haar gebied ook veel
know-how opgebouwd, is ISO-
gecertificeerd en garandeerd een
zorgeloze mobiliteit.
Denissen is het juiste adres voor
leasing en financiering, volledig
technisch onderhoud, schade-
herstel, autoverhuur, Nissan
Toppolis auto-assurantie en
Stek-erkende airco-service.
et bij? Bel
*20402
□en informatie-
Ie Volkswoaen-
1<f/min)
Het grappige is dat één letter
minder in dit geval meer auto
betekent. De Peugeot 206 GT is
afgeleid van de bestaande GTi,
maar heeft een veel ruiger ui
terlijk gekregen. De auto volgt
namelijk de lijnen van de 206
WRC waarmee het merk deel
neemt aan het Wereld Rally
Kampioenschap.
geen dienst doen. De stootstrips
op de flanken zijn in de carrosse-
riekleur gespoten, terwijl juist
de buitenspiegels contrasterend
zwart zijn. De heldere koplam
pen kennen we al van de GTi, ze
geven de auto een extra agres
sieve uitstraling. Het is grappig
dat als we de 206 GT van opzij
bekijken, de auto extra brede
skirts lijkt te hebben, maar deze
zijn ook op alle andere soortge
noten te vinden. De 206 GT is
van buiten een dikke, kleine
auto. Op de B-stijl staat een
plaatje met de GT-vermelding
en het serienummer.
Recent leverde de Tilburgse Nis-
san-dealer Garage Denissen drie
nieuwe exemplaren van de Nis
san Vanette bestelwagen af aan
Elektrotechnisch installatiebu-
reau van Gerwen. In haar ruim
90-jarig bestaan heeft dit bedrijf
veel know-how opgebouwd in de
diverse disciplines van de instal
latietechniek. Ook telecommuni
catie en beveiliging behoren tot
het vakgebied. Het bedrijf is
KEMA-gecertificeerd als Waar-
borginstllateur, waardoor de
Maar we hebben gehoord dat
sommige dealers voor hun enige
exemplaar hogere bedragen vra
gen. Wie technisch dezelfde auto
wil is met de GTi ook prima uit
en houdt vanwege de aanschaf
prijs van £37.900,= heel wat
geld in de zak. Daarnaast levert
Peugeot van de 206 nog een
sportief getinte XS met een 1,4
liter motor vanaf f.27.4(
als 1.6 voor £28.400,=. I
genoeg zodoende.
Het interieur van de 206 GT is
vrijwel geljjk aan de GTi, alleen
zijn er een aantal extra uitrus-
tingselementen aan toegevoegd.
De uitstekend zittende en goed
ondersteunende stoelen zijn aan
de randen bekleed met zwart
leer en op de middenbaan met
grijze alcantara. Dat komen we
ook tegen op de portierpanelen
en het klepje van het dashboard
kastje. De middenconsole is uit
gevoerd in een kunststof met
metaal-look, terwijl de alumini
um pookknop en dito pedalen
het beeld compleet maken. Het
complete instrumentarium
heeft specifiek voor de GT zil
vergrijze wijzerplaten voor een
extra sportieve aanblik. Het
kleine sportstuurtje is met leer
bekleed en herbergt een airbag.
Ook is er net als bij de GTi een
gegevens:
Peugeot 206 GT
4 in lijn
1997 cc
65 x 90 mm
138 pk bij 6000 tr/min
19ONmbij4
lengte 4,012
1025 kg
topsnelheid 208 km/u
acceleratie 0-100 in 8,9 sec.
stadscyclus 10,9 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,2 liter/100 km
gecombineerd 7,9 liter/100 km
£46.400,=
Op dinsdag 24 augustus jl. vond de finish van de etappe van de Prof-
ronde van Nederland vanuit Gouda plaats in Tilburg. Autosponsor
van dit grote Nederlandse wielerevenement waren Seat en de Auto
Noordhoek-groep. Een vijftigtal Seat’s reed tijdens de Profronde
mee, waaronder de Toledo, Cordoba, Vario en Inca en als bezemwa-
gen deed een Alhambra dienst. Voor de gelegenheid had Auto
Noordhoek diverse fleetowners uitgenodigd uit de regio’s Tilburg en
Waalwijk om een VIP-programma mee te maken. Aan de finish kre
gen Bas en Mark Bastiaansen van Auto Noordhoek de gelegenheid
om de etappewinnaar Jeroen Blijlevens uit Rijen met zijn overwin
ning te feliciteren.
Een van de grotere taxibedrij
ven in de regio Tilburg, Taxi
Walsmits uit Goirle, heeft on
langs vier nieuwe Mercedes C-
klasses voorzien van sterke en
tegelijk zuinige CDI-motoren in
gebruik genomen. De auto’s
werden geleverd door Autoparc
te Loon op Zand. Door de jaren-
Daarom doen we Peugeot i
aantal voorstellen aan de 1
Waarom worden de specifieke
uiterlijke onderdelen van de GT
niet als optie op de GTi lever
baar, waardoor mensen die
graag willen opvallen hun gang
kunnen gaan. Bovendien zorgt
dit ook voor extra inkomsten
nietwaar! Of nog beter. Laat alle
luxe van de 206 GT vallen, geen
elektrische rimram, airco, au-
dio-installatie, leer en side-bags.
Maak er een auto van met de
zelfde techniek, maar dan in een
kale, uitgeklede versie in de
geest van de geweldige Peugeot
205 en 106 Rallye. Maak er een
model van voor de liefhebbers
van sportief rijden die geen
boodschap hebben aan prijsop
drijvende luxueuze zaken. Bo
vendien wordt de auto daardoor
nog wat lichter en zal nog beter
gaan presteren. Overigens wie
nog beslag kan leggen op de 206
GT is daarvoor volgens de Peu-
geot-prijslijst £46.400,= kwijt.
doen. De 206 GT is technisch
niet anders dan de GT, maar
door grotere wielen met plattere
banden en een grotere spoor
breedte is het geheel wat stug
ger afgeveerd. De auto heeft
pseudo-McPherson veerpoten
voor en getrokken wieldraagar-
men achter die samen met twee
stabilisatorstangen voor een
sportieve setting zorgen. Over
hellen in bochten is er niet bij en
door de stugge vering heb je als
bestuurder aardig de indruk
van wat er onder je op het weg
dek gebeurt. De standaard
stuurbekrachtiging is bij hogere
snelheden niet merkbaar aan
wezig. Natuurlijk behoort ABS
tot de standaarduitrusting
evenals schijfremmen rondom,
voor van het geventileerde type.
Het rijgedrag verdient een hoog
cijfer of je nu vlot met de GT op
stap gaat of juist rustig gaat toe
ren. De motor pakt lekker op
vanuit vrijwel ieder toerental, is
netjes stil (al zouden we bij dit
type auto liever een sportiever
geluidje horen) en houdt het
brandstofverbruik behoorlijk
binnen de perken. Een gemid
delde van ruim lop 11 is gemak
kelijk haalbaar.
passagiersairbag en heeft de GT
specifiek standaard zij-airbags.
De uitrusting is bijzonder com
pleet. De elektrisch bediende
portierruiten, elektrisch verstel
bare buitenspiegels, afstandsbe
diening op de centrale vergren
deling en de verstelbare
stuurkolom zijn overgenomen
van de GTi. Maar de GT heeft
bovendien hoofdsteunen op de
achterbank en een audio-instal-
latie met een CD-wisselaar in de
kofferbak. Bovendien voegt Peu
geot aan de uitrusting van de
GT nog climate control toe, een
volledig automatisch klimaatbe
heersingssysteem. Na het in
stellen van de gewenste tempe
ratuur doet de electronica de
rest. Door dit alles heeft de 206
GT niet alleen een sportieve,
maar vooral ook een luxueuze
imborst en dat zou je toch niet
verwachten van een burgeruit
gave van een rallymonster.
4000 stuks
De 206 GT deelt zijn lengte met
die van de WRG-auto. Door de
fors uitgevallen bumpers is er
namelijk dertien centimeter bij
gekomen en komt deze 206
exact op 4 meter uit. In de na
drukkelijk naar voren steken
de bumper zit een forse lucht
inlaat en twee ronde
mistlampen die het geheel een
extra sportieve aanblik geven.
Op subtiele wjjze zijn er smal
le, meegespoten verbredings-
randen aangebracht langs de
wielkasten voor. Hierdoor pas
sen de 16 inch wielen met
195/45 banden prima onder dit
kleine kanon. Ook de achter
bumper steekt wat verder uit
en is speciaal voor de GT-uit-
voering vormgegeven. Peugeot
levert van deze bijzondere auto
slechts 4000 genummerde
-exemplaren die alleen worden
gespoten in zilvergrijs, immers
ook de kleur van de WRC-auto.
Een aardige toevoeging is de
aluminium tankdop die aan de
rand is voorzien van een aantal
schroeven, die echter totaal
Onder de motorkap van de 206
GTi en GT ligt een nieuwe mo
tor. Het gaat hier om een 2 liter
die ademt door 16 kleppen en
een vermogen levert van 138 pk
bij 6000 tr/min. Het koppel van
190 Nm bij 4100 tr/min mag er
zijn en verklaart meteen waar
om de 206 GT zo’n heerlijke, soe
pele auto is, waarmee men ei
genlijk veel te gemakkelijk hard
gaat rijden. Zo rond de 150 km/u
is er een punt waarop de auto
het lekkerst functioneert, maar
wie daaraan altijd toegeeft,
heeft een flinke bankrekening
nodig en dat niet alleen voor c
aankoop van de auto zelf. De
206 GT haalt een forse topsnel
heid van 208 km/u en heeft 8,9
seconden nodig om vanuit stil
stand naar de 100 km/u te sprin
ten. Even passeren is een kwes
tie van terugschakelen en
Gazelle” J
55-D0-GG