wivi i mac
l/l
ir!
Hyundai Coupé
MAXIMA
Ai|oparcb7
Gedurfde Audi A2
Uitbreiding Mercedes S-klasse
Primeur!
r 1999 pagina 24
Jaargang 11 nr 33» Donderdag 2 september 1999* Oplage 104.000
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
pag.3
Autotest Peugeot 206 GT
DEALERS
..01315423030
.01315420143
.01315321411
.01315364011
.01314634355
.01315355575
;zijn<
endc
.01314683911
.01315363924
..01315355655
01315802020
...01315478980
.01315443330
..01315422133
.01315053944
.01315331206
.01314680468
.01315430022
Bedrijfsweg 17 -Tel. 013-5286900
.01314647676
i in
WYCHEN.
Mercedes-Benz
6'
FERE etc.
Milde
mi lieu be weging
In een recente uitgave van het
blad Rai Voorrang las ik een in
terview met Ad van den Bigge-
laar, algemeen directeur van de
Stichting Natuur en Milieu. En
wat mij opvalt is de milde toon
van het verhaal. De auto wordt
niet meer vanzelfde zwarte Piet
toegespeeld, in tegendeel Van
den Biggelaar zelf legt zo’n 8.000
km per jaar afin een auto en
noemt het bijna wonder boven
wonder een plezierig vervoer
middel. Ik kan het zelfs voor een
belangrijk deel met ‘m eens zijn.
Hij vindt een samenleving zon
der auto’s niet denkbaar, maar
er moet wel selectiever gebruik
van worden gemaakt. Openbaar
vervoer is volgens hem niet zalig
makend en ook niet overal be
schikbaar, ook als het om goede
renvervoer gaat. Uit het artikel
lees ik duidelijk dat Natuur en
Milieu de bakens aan het verzet
ten is, omdat men gewoon moet
toegeven dat er bij auto’s de afge
lopen tien tot vijftien jaar een
grote vooruitgang is geboekt. De
vervuiling per auto’s is sterk te
ruggedrongen en daarom wil
men de aandacht nu meer gaan
richten op hinder en last in
plaats van natuurbehoud en ge
zondheid. Kortom, men zal de
auto blijven pesten, maar dan op
andere argumenten. Overigens
denkt Van den Biggelaar dat de
auto nog veel schoner kan wor
den door gewichtsbesparing en
een hoger energierendement en
daarin heeft hij absoluut gelijk.
En dan wordt natuurlijk weer de
oude discussie opgepakt over de
inkomsten van de overheid uit de
auto en de kosten. Natuur en Mi
lieu zegt ineens dat het een moei
lijk uitvoerbare exercitie is om de
indirecte en immateriële schade
van het vervoer te berekenen, ter
wijl dat nog niet zo heel langge
leden een van dé argumenten ‘te
gen’ was. Nu kun je natuurlijk
niet van de Stichting Natuur en
Milieu verwachten dat ze als een
blad aan de boom omgaan, dan
zouden ze immers hun oorspron
kelijke strijdpunten ineens losla
ten en dat is niet geloofwaardig
naar de achterban. Toch is het
opmerkelijk dat Van den Bigge
laar zich op deze manier ‘in het
hol van de leeuw’, want zo mag
de Rai toch gezien worden, uit
laat. Alleen gaat het mij veel te
ver dat de milieubeweging door
te hameren op de milieuvervui
ling door de auto als direct suc
ces de invoering van de katalysa
tor op haar geweten heeft...
Tony Vos
carrosserie versterkt en ook dat
draagt bij tot een plezierig weg
gedrag. ABS is op de FX-uitvoe-
ring standaard,, maar kan tegen
een meerprijs van f.2.500,= ook
op de F-uitgave worden besteld.
Wie echter de meerprijs voor
ABS en airco optelt bij de prijs
van de F zit precies op het be
drag dat de FX kost, zodat een
aantal uitrustingsdetails als het
ware ‘gratis’ worden bijgeleverd.
Hyundai vraagt £39.995,= voor
de Coupé F en de completere FX
komt op £45.995,=. Prijzen
waarmee de dealers in dit seg
ment vooruit kunnen en die op
het niveau zijn van de eerste ge
neratie.
Imago dealer-
bedrijven
sterk
verbeterd
Uitdagend en apart
Nü bij ons in de showroom
j tapijt,
i, prijs-
‘dingen
)erfèct!
EGGEN
t dan bij z
les levert
isa-
;een
qpwaïxy»/ iMMpnis^a N^n
NISSAN. DESIGNED TO IMPROVE YOUR PERFORMANCE.
PRINSHEERLIJK RIJGENOT
vanaf 1299,- p/maand*
De nieuwe Mazda Premacy...
Hyundai Coupé
test 'm
bij ons
auto SMOLDERS
0 I S T E R W I J K
moeten
De enkele jaren geleden geïntroduceerde Hyundai
Coupé kenmerkt zich door originele lijnen waar de
prototypes en conceptauto’s van het begin van dit
decennium in te herkennen zijn. Hyundai presen
teert van dit model nu een gefacelifte variant die
met name aan de voorzijde en zeer gedurfde aan
blik heeft gekregen.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Nijmegen Oss Tiel
's-Hertogenbosch
Tilburg Oisterwijk
Amazing Mazda.
DENISSEN f
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013 468 39 11
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Door de sterke aluminium pro
fielen heeft de A2 een solide vei-
ligheidskooi. Vier airbags zijn
standaard, terwijl de Sideguard
hoofdairbags als optie kunnen
worden gekozen. Tegen meer
prijs kan een glazen dak worden
besteld. De Audi A2 zal vanaf de
tweede helft volgend jaar in ons
land te koop zijn.
20 procent lager dan bij zijn voor
ganger. Mercedes levert de S 600
uitsluitend met de verlengde car
rosserie en standaard met het ac
tieve verings- en dempingssysteem
Active Body Control (ABC). Dit sys
teem reageert direct op verande
rende omstandigheden en past de
veer- en dempingskarakteristiek
aan. Uiteraard heeft de S 600 het
COMAND systeem, waarin het au
dio- en navigatiesysteem zijn i
mengebracht aangevuld met e
standaard telefoon.
auto aanschaft j
cent van de gevr
dealerbedrijf on
stek het adres
koop van een nieuwe auto. Bij de
occasionrijders ligt dit percenta
ge op 63. Ook als het gaat om on
derhoud is het aandeel van de
dealer sterk toegenomen ten
koste van de niet-merkgebonden
garage en de doe-het-zelf werk
zaamheden. Maar liefst 65 pro
cent van de Nederlandse perso
nenauto’s worden bij officiële
merkdealers onderhouden met
afstand gevold door de niet-
merkgebonden garages (22 pro
cent). Nog 7 procent van de
auto’s wordt door de eigenaar of
vrienden/bekenden onderhou
den.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
2 liter 16-klepper
De standaarduitrusting omvat on
der meer twee airbags, van bin
nenuit te openen bagage- en
brandstofklep, centrale vergren
deling, radiovoorbereiding met
elektrische antenne en vier luid-
Op de IAA in Frankfurt laat
Audi de nieuwe A2 zien, een
auto die met zijn lengte van
slechts 3,82 meter precies in het
segment komt van de Mercedes
A-klasse. De A2 is een directe
opvolger van het AL2 prototype
dat in 1997 werd getoond. De A2
zal volgens het zogenaamde
Audi Space Frame principe wor
den gebouwd, helemaal uit alu-
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
minium. Er is geprobeerd de ty
pische vormgeving van het pro
totype zoveel mogelijk te behou
den en het eindresultaat mag op
z’n minst opmerkelijk genoemd
worden. De auto heeft de voor
kant van een typische ruimtewa
gen, maar de sterk aflopende
daklijn lijkt hiermee in tegen
spraak. Opmerkelijk is verder
dat de luchttoevoer naar de mo-
Het imago van de officiële mer-
kendealer is de laatste jaren
sterk verbeterd. Wie een nieuwe
gaat voor 82 pro-
zallen naar een
’omdat het bij uit-
s is voor de aan-
Uw officiële Mercedes-Benz-dealer
voor Tilburg e.o.
De Hoogt 13, Loon op Zand
0416-361553
gaan, maar ach die staan toch niet
op papier. De vorm van de kop
lampen wordt in de motorkap
voortgezet en de hele bumperpar
tij is ook meteen mee aangepast.
Toch is het best even wennen-die
nieuwe snuit en we kunnen ons
levendig voorstellen dat er een
aantal mensen niet van gechar
meerd is. De achterkant is ook
veranderd, maar minder ingrij
pend. De auto heeft achterlichten
van een andere vorm gekregen en
uiteraard is daar de bumper op
aangepast. De achterklep heeft
een ingebouwde spoilerrand en is
daardoor scherper belijnd. De
mistlampen zijn naast de num
merplaat te vinden en de ‘lucht
uitlaten’ aan weerszijde geven het
geheel een extra sportieve aan
blik.
Porsche
De Hyundai Coupé heeft een be
kende wielophanging met McP
herson veerpoten voor en achter
een Dual-link constructie. Bij de
afstemming van het geheel heeft
het Koreaanse merk de expertise
van Porsche ingeroepen en dat
heeft er mede voor gezorgd dat de
Coupé een sportief rijdende auto
is, zonder overigens plankhard te
zijn. Op verschillende plaatsen
heeft de ontwikkelingsafdeling de
Het coupé-segment is in ons
land relatief bescheiden. Het
zijn eigenlijk alleen de recent
geïntroduceerde auto’s die het
zo’n anderhalf tot twee jaar re
delijk doen en daarna lijkt het
wel of iedereen, die er een wil
en kan betalen, is voorzien. De
Coupé van Hyundai heeft in dit
segment zijn eigen plaatsje ge-
kregenn en deed het heel ver
dienstelijk in de verkopen.
Op de IAA presenteert Mercedes i
de grote S-klasse maar liefst drie
nieuwe motoren. Op een redelijke
termijn, dat wil zeggen tot medio
volgend jaar, komen de twee ver
wachte dieselversies beschikbaar.
Het gaat hier om de 6 cilinder S 320
GDI, een motor die recent in de E-
klasse werd voorgesteld en met vier
kleppen per cilinder, een turbo met
variabele geometrie en directe in
spuiting volgens het common rail
principe goed is voor een vermogen
van 197 pk en een maximaal koppel
van 470 Nm bij 1800 tr/min. Hier
mee haalt de grote S-klasse een
topsnelheid van 229 km/u en ver
bruikt volgens de Europese meet
methode gemiddeld 1 liter diesel-
Smaakmaker
Hyundai heeft goed begrepen
dat een model actueel moet blij
ven om in dit segment te scoren.
Bovendien speelt menig coupé
voor een merk de rol van
smaakmaker. Hyundai heeft bij
de vernieuwde Coupé de ver
trouwde lijn behouden. Daartoe
behoren het bolle dak, de lange
portieren en vooral de sterke
groeven boven zowel de voor-
als achterwielen. Het zijn met
name het front en de achterpar-
tij die van aanblik veranderd
zijn. De voorzijde is het meest
gedurfd uit de vernieuwing ge
komen. De autö heeft twee ron
de koplampen per kant gekre
gen, waarbij de binnenste
exemplaren groter zijn dan de
buitenste en dat lijkt tegen alle
bestaande design-wetten in te
olie op 12,5 kilometer. De S 320
CDI wordt begin 2000 leverbaar.
Iets later volgt de S 400 CDI voor
zien van een nieuwe 4 liter V8 die
sel, waarvan het merk weet te mel
den dat deze topper 242 km/u haalt
en gemiddeld 1 op 11 zal lopen. Het
nieuwe topmodel in de reeks is de S
600 voorzien van een volledig
nieuwe V12 motor. Deze kracht
bron beschikt over drie kleppen per
cilinder, dubbele ontsteking en au
tomatische cilinderuitschakeling.
Hiermee wordt een maximaal ver
mogen behaald van 367 pk en een
koppel van 530 Nm bij 4100 tr/min.
De topsnelheid van de S 600 is af
geregeld op 250 km/u en het gemid
delde verbruik ligt met 1 op 7,5 zo’n
Metaalachtig
De spatborden, deuren en het dak
zijn net als de carrosseriestruc-
tuur behouden. De FX-uitvoering
onderscheidt zich aan de buiten
kant door zijn meegespoten spie
gels en portiergrepen en lichtme
talen wielen. Tegen meerprijs zijn
de F en FX leverbaar met een ex
tra achterspoiler die in de carros-
seriekleur wordt gespoten. De
prijs hiervoor bedraagt £950,=.
In het interieur is niet alleen de
vormgeving aangepast, maar wor
den ook andere materialen ge
bruikt. Diverse elementen hebben
een metaalachtige uitstraling,
Hyundai zelf spreekt van een ‘Cy
ber Trend’ dashboard, maar denk
nu niet dat er automatisch e-mail
berichten op een display tevoor
schijn komen. In het midden van
het instrumentarium zit de snel
heidsmeter, geheel links de toe-
renteller en rechts de instrumen
ten waarop de brandstofvoorraad
en de motortemperatuur kan wor
den afgelezen. Midden boven de
console zitten twee ronde uit-
Toyota
Autonova01315351035
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Citroën
Bertens
Rover
VW/Audi
Auto Bongers.
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Chrysler
Chrysler L op Zand...04161363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen
Skoda
Elan
Suzuki
Gijsbers
Honda
De Graaff.
Mazda
Van Heumen
Mitsubishi
Kluitmans
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Ford
Obam Tilburg01315350045
BMW
Renova
Ford
Van Rijn.
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
Kia
Schapendonk
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Opel
Gebr. Vullings
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Seat/Saab
Zuid Oost.
De Audi A2 is een vierpersoons
auto met een flexibel te gebrui
ken achterbank. De nieuwe A2
staat op de IAA in twee motor-
varianten, een 1,4 liter 16V ben
zinemotor van 75 pk en even
eens 75 pk sterke 1,4 liter TDI,
een drie cilinder die genoegen
neemt met slechts 4,2 liter die
selolie per 100 km. Hij haalt een
top van 173 km/u en trekt in
12,1 seconden naar de 100 km/u.
Later volgt een variant die op 3
liter dieselolie 100 km kan rij
den.
Het onderstel van de Audi A2
bestaat uit McPherson veerpo
ten voor en een torsie-achteras.
ABS, elektronische remkracht-
verdeling en ESP zijn stan
daard.
tor geheel via de bumper ge
schiedt en dat de ‘grille’ hele
maal dicht is. Het gaat hier na
melijk om een klapbare
afdekking waarachter de olie-
peilstok en de vulopeningen
voor olie en ruitensproeiervloei-
stof schuil gaan. De motorkap
gaat eigenlijk alleen nog in de
werkplaats open. En de onder-
houdsintervallen zijn verlengd
tot 30.000 km of iedere 2 jaar.
Door toepassing van aluminium
is het gewicht van de A2 beperkt
gebleven tot 895 kg en dat ver
klaart voor een deel het lage
brandstofverbruik. Achterin
wordt extra ruimte verkregen
door een uitsparing in de bodem
als voetruimte voor de passa
giers.
sprekers, in hoogte verstelbare
stuurkolom en een startonderbre-
ker. De FX heeft bovendien air
conditioning, hoogteverstelling op
de bestuurdersstoel, leeslampjes
voorin, een middenarmsteun met
opbergvak, regelbare dashboard-
verlichting, verwarming naar de
voetruimte achter en een zonne-
brilhouder. De standaard bagage
ruimte is groter te maken door de
rugleuning van de achterbank in
twee gelijke delen om te klappen.
Was de eerste generatie van de
Hyundai Coupé nog leverbaar met
twee motoren, de nieuwste va
riant is er alleen nog maar met de
2 liter 16-klepper. Deze eigen
Hyundai-motor levert een flink
vermogen van 138 pk bij 6000
tr/min en stelt ook met zijn koppel
van 182 Nm bij 4900 tr/min niet
teleur. Hiermee kunnen uitste
kende prestaties worden neerge
zet zoals de topsnelheid van 201
km/u en de acceleratie van 0 tot
100 km/u in 8,6 seconden. Naast
stroomopeningen die haast fami
lie lijken van de opvallende kop
lampen. In beide portieren zijn
ook luchtroosters opgenomen. Met
een druk op de knop worden de
portierruiten geopend en geslo
ten. Bij de F-uitgave zijn de bui
tenspiegels handmatig van bin
nenuit te verstellen, bij de FX
volledig elektrisch. Standaard
zijn de sportieve stoelen bekleed
met een sterke stof en tegen meer
prijs kan een fraaie lederen bekle
ding worden besteld. De stoelen
geven zowel aan rug als bovenbe
nen een uitstekende ondersteu
ning, waardoor het sportieve ge
voel van deze Hyundai nog eens
extra wordt onderstreept.
Maar ookXenon-koplampen, een
diefstal/inbraak-alarmsysteem,
multicontour-rugleuning voor de
voorstoelen, elektrisch verstelbare
rugleuning achter, Park Tronic en
Nappa leder zijn standaard. Als op
tie kunnen alle versies van de S-
klasse worden voorzien van een
draaibare kleuren-monitor voor de
achterpassagiers die is aangesloten
op het COMAND-systeem.
Ook wordt een elektronisch ban
dendruk controlesysteem lever
baar.
de handgeschakelde vijfbak is er
ook een automaat. De invloed op
de prestaties blijft redelijk binnen
de perken.. De auto houdt het bij
198 km/u voor gezien en heeft
10,7 tellen nodig voor de dezelfde
acceleratieproef. Als de motor
enigszins op toeren wordt gehou
den, vormen tussenacceleraties
en inhaalmanoeuvres geen enkel
beletsel. De motor is alles behalve
rumoerig en al vanuit lage toeren
tallen redelijk soepel.