wivi i mac l/l ir! Hyundai Coupé MAXIMA Ai|oparcb7 Gedurfde Audi A2 Uitbreiding Mercedes S-klasse Primeur! r 1999 pagina 24 Jaargang 11 nr 33» Donderdag 2 september 1999* Oplage 104.000 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week pag.3 Autotest Peugeot 206 GT DEALERS ..01315423030 .01315420143 .01315321411 .01315364011 .01314634355 .01315355575 ;zijn< endc .01314683911 .01315363924 ..01315355655 01315802020 ...01315478980 .01315443330 ..01315422133 .01315053944 .01315331206 .01314680468 .01315430022 Bedrijfsweg 17 -Tel. 013-5286900 .01314647676 i in WYCHEN. Mercedes-Benz 6' FERE etc. Milde mi lieu be weging In een recente uitgave van het blad Rai Voorrang las ik een in terview met Ad van den Bigge- laar, algemeen directeur van de Stichting Natuur en Milieu. En wat mij opvalt is de milde toon van het verhaal. De auto wordt niet meer vanzelfde zwarte Piet toegespeeld, in tegendeel Van den Biggelaar zelf legt zo’n 8.000 km per jaar afin een auto en noemt het bijna wonder boven wonder een plezierig vervoer middel. Ik kan het zelfs voor een belangrijk deel met ‘m eens zijn. Hij vindt een samenleving zon der auto’s niet denkbaar, maar er moet wel selectiever gebruik van worden gemaakt. Openbaar vervoer is volgens hem niet zalig makend en ook niet overal be schikbaar, ook als het om goede renvervoer gaat. Uit het artikel lees ik duidelijk dat Natuur en Milieu de bakens aan het verzet ten is, omdat men gewoon moet toegeven dat er bij auto’s de afge lopen tien tot vijftien jaar een grote vooruitgang is geboekt. De vervuiling per auto’s is sterk te ruggedrongen en daarom wil men de aandacht nu meer gaan richten op hinder en last in plaats van natuurbehoud en ge zondheid. Kortom, men zal de auto blijven pesten, maar dan op andere argumenten. Overigens denkt Van den Biggelaar dat de auto nog veel schoner kan wor den door gewichtsbesparing en een hoger energierendement en daarin heeft hij absoluut gelijk. En dan wordt natuurlijk weer de oude discussie opgepakt over de inkomsten van de overheid uit de auto en de kosten. Natuur en Mi lieu zegt ineens dat het een moei lijk uitvoerbare exercitie is om de indirecte en immateriële schade van het vervoer te berekenen, ter wijl dat nog niet zo heel langge leden een van dé argumenten ‘te gen’ was. Nu kun je natuurlijk niet van de Stichting Natuur en Milieu verwachten dat ze als een blad aan de boom omgaan, dan zouden ze immers hun oorspron kelijke strijdpunten ineens losla ten en dat is niet geloofwaardig naar de achterban. Toch is het opmerkelijk dat Van den Bigge laar zich op deze manier ‘in het hol van de leeuw’, want zo mag de Rai toch gezien worden, uit laat. Alleen gaat het mij veel te ver dat de milieubeweging door te hameren op de milieuvervui ling door de auto als direct suc ces de invoering van de katalysa tor op haar geweten heeft... Tony Vos carrosserie versterkt en ook dat draagt bij tot een plezierig weg gedrag. ABS is op de FX-uitvoe- ring standaard,, maar kan tegen een meerprijs van f.2.500,= ook op de F-uitgave worden besteld. Wie echter de meerprijs voor ABS en airco optelt bij de prijs van de F zit precies op het be drag dat de FX kost, zodat een aantal uitrustingsdetails als het ware ‘gratis’ worden bijgeleverd. Hyundai vraagt £39.995,= voor de Coupé F en de completere FX komt op £45.995,=. Prijzen waarmee de dealers in dit seg ment vooruit kunnen en die op het niveau zijn van de eerste ge neratie. Imago dealer- bedrijven sterk verbeterd Uitdagend en apart Nü bij ons in de showroom j tapijt, i, prijs- ‘dingen )erfèct! EGGEN t dan bij z les levert isa- ;een qpwaïxy»/ iMMpnis^a N^n NISSAN. DESIGNED TO IMPROVE YOUR PERFORMANCE. PRINSHEERLIJK RIJGENOT vanaf 1299,- p/maand* De nieuwe Mazda Premacy... Hyundai Coupé test 'm bij ons auto SMOLDERS 0 I S T E R W I J K moeten De enkele jaren geleden geïntroduceerde Hyundai Coupé kenmerkt zich door originele lijnen waar de prototypes en conceptauto’s van het begin van dit decennium in te herkennen zijn. Hyundai presen teert van dit model nu een gefacelifte variant die met name aan de voorzijde en zeer gedurfde aan blik heeft gekregen. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Nijmegen Oss Tiel 's-Hertogenbosch Tilburg Oisterwijk Amazing Mazda. DENISSEN f Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013 468 39 11 Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Door de sterke aluminium pro fielen heeft de A2 een solide vei- ligheidskooi. Vier airbags zijn standaard, terwijl de Sideguard hoofdairbags als optie kunnen worden gekozen. Tegen meer prijs kan een glazen dak worden besteld. De Audi A2 zal vanaf de tweede helft volgend jaar in ons land te koop zijn. 20 procent lager dan bij zijn voor ganger. Mercedes levert de S 600 uitsluitend met de verlengde car rosserie en standaard met het ac tieve verings- en dempingssysteem Active Body Control (ABC). Dit sys teem reageert direct op verande rende omstandigheden en past de veer- en dempingskarakteristiek aan. Uiteraard heeft de S 600 het COMAND systeem, waarin het au dio- en navigatiesysteem zijn i mengebracht aangevuld met e standaard telefoon. auto aanschaft j cent van de gevr dealerbedrijf on stek het adres koop van een nieuwe auto. Bij de occasionrijders ligt dit percenta ge op 63. Ook als het gaat om on derhoud is het aandeel van de dealer sterk toegenomen ten koste van de niet-merkgebonden garage en de doe-het-zelf werk zaamheden. Maar liefst 65 pro cent van de Nederlandse perso nenauto’s worden bij officiële merkdealers onderhouden met afstand gevold door de niet- merkgebonden garages (22 pro cent). Nog 7 procent van de auto’s wordt door de eigenaar of vrienden/bekenden onderhou den. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. 2 liter 16-klepper De standaarduitrusting omvat on der meer twee airbags, van bin nenuit te openen bagage- en brandstofklep, centrale vergren deling, radiovoorbereiding met elektrische antenne en vier luid- Op de IAA in Frankfurt laat Audi de nieuwe A2 zien, een auto die met zijn lengte van slechts 3,82 meter precies in het segment komt van de Mercedes A-klasse. De A2 is een directe opvolger van het AL2 prototype dat in 1997 werd getoond. De A2 zal volgens het zogenaamde Audi Space Frame principe wor den gebouwd, helemaal uit alu- Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 minium. Er is geprobeerd de ty pische vormgeving van het pro totype zoveel mogelijk te behou den en het eindresultaat mag op z’n minst opmerkelijk genoemd worden. De auto heeft de voor kant van een typische ruimtewa gen, maar de sterk aflopende daklijn lijkt hiermee in tegen spraak. Opmerkelijk is verder dat de luchttoevoer naar de mo- Het imago van de officiële mer- kendealer is de laatste jaren sterk verbeterd. Wie een nieuwe gaat voor 82 pro- zallen naar een ’omdat het bij uit- s is voor de aan- Uw officiële Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o. De Hoogt 13, Loon op Zand 0416-361553 gaan, maar ach die staan toch niet op papier. De vorm van de kop lampen wordt in de motorkap voortgezet en de hele bumperpar tij is ook meteen mee aangepast. Toch is het best even wennen-die nieuwe snuit en we kunnen ons levendig voorstellen dat er een aantal mensen niet van gechar meerd is. De achterkant is ook veranderd, maar minder ingrij pend. De auto heeft achterlichten van een andere vorm gekregen en uiteraard is daar de bumper op aangepast. De achterklep heeft een ingebouwde spoilerrand en is daardoor scherper belijnd. De mistlampen zijn naast de num merplaat te vinden en de ‘lucht uitlaten’ aan weerszijde geven het geheel een extra sportieve aan blik. Porsche De Hyundai Coupé heeft een be kende wielophanging met McP herson veerpoten voor en achter een Dual-link constructie. Bij de afstemming van het geheel heeft het Koreaanse merk de expertise van Porsche ingeroepen en dat heeft er mede voor gezorgd dat de Coupé een sportief rijdende auto is, zonder overigens plankhard te zijn. Op verschillende plaatsen heeft de ontwikkelingsafdeling de Het coupé-segment is in ons land relatief bescheiden. Het zijn eigenlijk alleen de recent geïntroduceerde auto’s die het zo’n anderhalf tot twee jaar re delijk doen en daarna lijkt het wel of iedereen, die er een wil en kan betalen, is voorzien. De Coupé van Hyundai heeft in dit segment zijn eigen plaatsje ge- kregenn en deed het heel ver dienstelijk in de verkopen. Op de IAA presenteert Mercedes i de grote S-klasse maar liefst drie nieuwe motoren. Op een redelijke termijn, dat wil zeggen tot medio volgend jaar, komen de twee ver wachte dieselversies beschikbaar. Het gaat hier om de 6 cilinder S 320 GDI, een motor die recent in de E- klasse werd voorgesteld en met vier kleppen per cilinder, een turbo met variabele geometrie en directe in spuiting volgens het common rail principe goed is voor een vermogen van 197 pk en een maximaal koppel van 470 Nm bij 1800 tr/min. Hier mee haalt de grote S-klasse een topsnelheid van 229 km/u en ver bruikt volgens de Europese meet methode gemiddeld 1 liter diesel- Smaakmaker Hyundai heeft goed begrepen dat een model actueel moet blij ven om in dit segment te scoren. Bovendien speelt menig coupé voor een merk de rol van smaakmaker. Hyundai heeft bij de vernieuwde Coupé de ver trouwde lijn behouden. Daartoe behoren het bolle dak, de lange portieren en vooral de sterke groeven boven zowel de voor- als achterwielen. Het zijn met name het front en de achterpar- tij die van aanblik veranderd zijn. De voorzijde is het meest gedurfd uit de vernieuwing ge komen. De autö heeft twee ron de koplampen per kant gekre gen, waarbij de binnenste exemplaren groter zijn dan de buitenste en dat lijkt tegen alle bestaande design-wetten in te olie op 12,5 kilometer. De S 320 CDI wordt begin 2000 leverbaar. Iets later volgt de S 400 CDI voor zien van een nieuwe 4 liter V8 die sel, waarvan het merk weet te mel den dat deze topper 242 km/u haalt en gemiddeld 1 op 11 zal lopen. Het nieuwe topmodel in de reeks is de S 600 voorzien van een volledig nieuwe V12 motor. Deze kracht bron beschikt over drie kleppen per cilinder, dubbele ontsteking en au tomatische cilinderuitschakeling. Hiermee wordt een maximaal ver mogen behaald van 367 pk en een koppel van 530 Nm bij 4100 tr/min. De topsnelheid van de S 600 is af geregeld op 250 km/u en het gemid delde verbruik ligt met 1 op 7,5 zo’n Metaalachtig De spatborden, deuren en het dak zijn net als de carrosseriestruc- tuur behouden. De FX-uitvoering onderscheidt zich aan de buiten kant door zijn meegespoten spie gels en portiergrepen en lichtme talen wielen. Tegen meerprijs zijn de F en FX leverbaar met een ex tra achterspoiler die in de carros- seriekleur wordt gespoten. De prijs hiervoor bedraagt £950,=. In het interieur is niet alleen de vormgeving aangepast, maar wor den ook andere materialen ge bruikt. Diverse elementen hebben een metaalachtige uitstraling, Hyundai zelf spreekt van een ‘Cy ber Trend’ dashboard, maar denk nu niet dat er automatisch e-mail berichten op een display tevoor schijn komen. In het midden van het instrumentarium zit de snel heidsmeter, geheel links de toe- renteller en rechts de instrumen ten waarop de brandstofvoorraad en de motortemperatuur kan wor den afgelezen. Midden boven de console zitten twee ronde uit- Toyota Autonova01315351035 Mercedes Benz Autoparc04161361553 Citroën Bertens Rover VW/Audi Auto Bongers. Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Chrysler Chrysler L op Zand...04161363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Elan Suzuki Gijsbers Honda De Graaff. Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans Seat Auto Noordhoek...01314553678 Ford Obam Tilburg01315350045 BMW Renova Ford Van Rijn. Volvo Van Roosmalen ....01315840000 Kia Schapendonk Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Opel Gebr. Vullings Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Seat/Saab Zuid Oost. De Audi A2 is een vierpersoons auto met een flexibel te gebrui ken achterbank. De nieuwe A2 staat op de IAA in twee motor- varianten, een 1,4 liter 16V ben zinemotor van 75 pk en even eens 75 pk sterke 1,4 liter TDI, een drie cilinder die genoegen neemt met slechts 4,2 liter die selolie per 100 km. Hij haalt een top van 173 km/u en trekt in 12,1 seconden naar de 100 km/u. Later volgt een variant die op 3 liter dieselolie 100 km kan rij den. Het onderstel van de Audi A2 bestaat uit McPherson veerpo ten voor en een torsie-achteras. ABS, elektronische remkracht- verdeling en ESP zijn stan daard. tor geheel via de bumper ge schiedt en dat de ‘grille’ hele maal dicht is. Het gaat hier na melijk om een klapbare afdekking waarachter de olie- peilstok en de vulopeningen voor olie en ruitensproeiervloei- stof schuil gaan. De motorkap gaat eigenlijk alleen nog in de werkplaats open. En de onder- houdsintervallen zijn verlengd tot 30.000 km of iedere 2 jaar. Door toepassing van aluminium is het gewicht van de A2 beperkt gebleven tot 895 kg en dat ver klaart voor een deel het lage brandstofverbruik. Achterin wordt extra ruimte verkregen door een uitsparing in de bodem als voetruimte voor de passa giers. sprekers, in hoogte verstelbare stuurkolom en een startonderbre- ker. De FX heeft bovendien air conditioning, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, leeslampjes voorin, een middenarmsteun met opbergvak, regelbare dashboard- verlichting, verwarming naar de voetruimte achter en een zonne- brilhouder. De standaard bagage ruimte is groter te maken door de rugleuning van de achterbank in twee gelijke delen om te klappen. Was de eerste generatie van de Hyundai Coupé nog leverbaar met twee motoren, de nieuwste va riant is er alleen nog maar met de 2 liter 16-klepper. Deze eigen Hyundai-motor levert een flink vermogen van 138 pk bij 6000 tr/min en stelt ook met zijn koppel van 182 Nm bij 4900 tr/min niet teleur. Hiermee kunnen uitste kende prestaties worden neerge zet zoals de topsnelheid van 201 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,6 seconden. Naast stroomopeningen die haast fami lie lijken van de opvallende kop lampen. In beide portieren zijn ook luchtroosters opgenomen. Met een druk op de knop worden de portierruiten geopend en geslo ten. Bij de F-uitgave zijn de bui tenspiegels handmatig van bin nenuit te verstellen, bij de FX volledig elektrisch. Standaard zijn de sportieve stoelen bekleed met een sterke stof en tegen meer prijs kan een fraaie lederen bekle ding worden besteld. De stoelen geven zowel aan rug als bovenbe nen een uitstekende ondersteu ning, waardoor het sportieve ge voel van deze Hyundai nog eens extra wordt onderstreept. Maar ookXenon-koplampen, een diefstal/inbraak-alarmsysteem, multicontour-rugleuning voor de voorstoelen, elektrisch verstelbare rugleuning achter, Park Tronic en Nappa leder zijn standaard. Als op tie kunnen alle versies van de S- klasse worden voorzien van een draaibare kleuren-monitor voor de achterpassagiers die is aangesloten op het COMAND-systeem. Ook wordt een elektronisch ban dendruk controlesysteem lever baar. de handgeschakelde vijfbak is er ook een automaat. De invloed op de prestaties blijft redelijk binnen de perken.. De auto houdt het bij 198 km/u voor gezien en heeft 10,7 tellen nodig voor de dezelfde acceleratieproef. Als de motor enigszins op toeren wordt gehou den, vormen tussenacceleraties en inhaalmanoeuvres geen enkel beletsel. De motor is alles behalve rumoerig en al vanuit lage toeren tallen redelijk soepel.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 25