7, Mazda Premacy Exclusive 1.8 mazoa N AutoTest F Een kwestie van definiëren I ns Nieuwe Smart Roadster sen Nissan-dealer Denissen verhuist naar Kraaivenstraat Eerste ISO 14001 certificering automobielbedrijf in regio Tilburg voor Autoparc V i TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 26 augustus 1999 pagina 3 js 1999 «pagina 2 m Bestelwagen Ontzettend grijs Volwassen uitstraling Diesel AMAZING MAZDADEALER luwkeu- TILBURG: 013-5478980 <an top- OISTERWIJK: 013-5288201 Global 'sHERTOGENBOSCH: 073-6430310 evindt, TIEL: 0344-611662 1 Verbruik: OSS: 0412-626250 NIJMEGEN: 024-3558020 Mascognistraat 531, Burg. Vogelslaan 1, Balkweg 6, Lingeweg4, Parallelweg 7, Nw. Mollenhutseweg 87200 km 79800 km 63800 km 52100 km 91300 km 17800 km 48400 km 22300 km 43200 km 48600 km 42800 km 49600 km 01400 km 47100 km 82500 km 06800 km sn voe- natui komt. n® toerental x mer- :as vlot >rand- !k bin- ien een tot het racy bestel- vier sbruik e stoel en de twee 12 lv 1200 topsn acceleratie 0-100 in stadscyclus 10,7 buitenwegcylcus gecombineerd 8,t £42.990,= Hetzelfde tafereel maar nu de overhandiging aan Wim van Erk, servicemanager bij Autoparc in Loon op Zand. Weierink: “Het behalen van het certificaat is een hele klus geweest, nu zorgen dat het sys teem blijft werken is de volgen de opgave.” “Met het huidige managementteam en alle mede- De Mazda Premacy heeft een hoogte van 1,57 meter gere kend tot het dak, waarbij we even de dakrailings vergeten Eind juli vond wederom een bij zondere gebeurtenis plaats in het bestaan van Mercedes- Benz-dealer Autoparc, namelijk de ISO 14001 certificering. Rob de Koster is kwaliteitsmanager bij Autoparc. tijd vragen. Fons Denissen hoopt nog voor het einde van het jaar te kunnen beginnen en de nieuwbouw in mei of juni 2000 in gebruik te kunnen nemen. Henk Bollen, servicemanager van Autoparc in Tilburg krijgt het ISO 14001 certificaat uitge reikt uit handen van burgemees ter Weierink van Loon op Zand. Op de achtergrond kijkt kwali teitsmanager Rob de Koster tevreden toe. Geheel links dhr. L. de Koster. lurlijk licht naar binnen it. De verkoopkantoren wor den half-open uitgevoerd. Vanuit de balie direct bij de ingang krijgen we overzicht op de showroom en beide toe- Het is een goede zaak dat i steeds meer ondernemingen die houding aannemen en samen met de gemeente en de overheid I moet eraan gewerkt worden om de nationale milieudoelen eer der te behalen dan voorzien. Door bezig te zijn met ISO 14001 zijn de bedrijfsprocessen schoner, efficiënter en veiliger geworden.” Tijdens een feestelij ke bijeenkomst overhandigde dhr. Weierink, burgemeester van Loon op Zand de certifica ten aan Rob de Koster en de servicemanagers van de vesti gingen in Tilburg en Loon op Zand, Henk Bollen en Wim van Erk. Uit de toespraak van de burgemeester bleek duidelijk dat hij zich goed had laten inlichten door medewerkers van de importeur Mercedes-Benz Nederland met betrekking tot de inhoud van ISO 14001. Technische gegevens: I Merk en type: I Aantal cilinders: I Cilinderinhoud: Boring x slag: I Vermogen: I Koppel: I Afmetingen: I Gewicht: I Aanhanggewicht: I Prestaties: werkers die betrokken zijn geweest bij het ISO 14001 IKZ (Integrale kwaliteitszorg) moet dat mogelijk zijn,” aldus dhr. De Koster Sr. die op de Exclusive standaard zijn. Daarmee zit de Mazda enkele centimeters onder direc te concurrenten als de Zafira, ScÈnic en de Picasso, maar weer duidelijk boven de Space Star. En daardoor zit het karakter en de algehele uitstra ling van de Premacy tussen dat van een stationwagon en een ruimtewagen in. Als we het profiel van de auto bekijken dan zien we duidelijk dat de neus en de voorruit niet in eikaars verlengde staan. Het front toont zakelijk en strak zonder opvallende elementen. De auto heeft een vijfhoekige grille met chromen bovenrand en in het midden het Mazda- I Prijs: Mazda ontwierp voor deze auto een keurig dashboard waarop alle noodzakelijke elementen aanwezig zijn. Maar waarom moet het volledige interieur zo ontzettend grijs van kleur zijn. Het hoeft geen bonte kermis te worden, maar een beetje kleur mogen we toch wel van Mazda verlangen. De Exclusive is het tweede uitrustingsniveau in de serie en dat betekent dat de auto alle elementen heeft van “Na het behalen van het ISO 9002 certificaat twee jaar gele den zijn we bij Autoparc doorge gaan met het integreren van een milieu- en Arbobeleid met als doel ons bedrijf verder te professionaliseren. Autoparc ziet de zorg voor het milieu als een belangrijke sociale verant woordelijkheid. de basisversie zoals twee air bags, zij-airbags, centrale ver grendeling, elektrisch bediende buitenspiegels, verstelbare stuurkolom, radiovoorbereiding met vier luidsprekers en anten ne en diverse bekerhouders en opbergvakken. Specifiek voor de Exclusive zijn onder meer verwarmde buitenspiegels, afstandsbediening op de centra le vergrendeling, elektrisch bediende ramen achter en een schuiflade onder de passagiers stoel. Pas bij de Touring treffen we lichtmetalen wielen, airco en een af-fabriek geleverde audio-installatie. logo. Onderin de meegespoten voorbumper zijn mistlampen opgenomen met er tussenin een extra luchtinlaat. De stoots- trips op de bumperhoeken moe ten parkeerschades helpen voorkomen. Aan ieder kant heeft de Premacy vijf zijruiten, waarvan het voorste exemplaar vooral een stylistische functie heeft. De uitgebouwde spat- bordranden geven de Premacy een volwassen uitstraling. Bij alle varianten worden de bui tenspiegels en deurgrepen in de carrosseriekleur gespoten. Veel werk is er gemaakt van de vormgeving van de achterzijde. De hoge, smalle lichtunits lopen naar boven in een punt uit en sluiten aan op de achter ruit. De klep gaat tot een flinke uitsparing in de bumper open en de tildrempel is prettig laag. Voor langere mensen gaat de klep net niet hoog genoeg open, zodat men of moet bukken of het hoofd zal stoten. Het derde remlicht zit op de enige juiste plaats, keurig in een rand boven de achterruit verwerkt. De Exclusive staat op stalen wielen met 195/55 R 15 banden en heeft aardige wieldoppen. De afwerking van de carrosse rie is dik in orde, maar dat hadden we van Mazda ook niet anders verwacht. De algehele uitstraling is modern, maar niet overdreven fantasievol en daarom valt makkelijk te voor spellen dat de Premacy bij een grote groep automobilisten zal aanslaan, vooral bij mensen die hun auto zowel zakelijk als privÈ gebruiken. Mazda Premacy Exclusive 1.8 4 in lijn 1840 cc 83 x 85 mm 100 pk bij 5500 tr/min 152 Nm bij 3500 tr/min lengte 4,295 meter, breedte 1,705 meter 1210 kg 0 kg snelheid 175 km/u 11,8 sec. liter/100 km is 6,9 liter/100 km 1,3 liter/100 km gangsdeuren.” De start van de bouw is nu vooral afhankelijk van de admi nistratieve handelingen die bij het realiseren van een dergelijk project nu eenmaal de nodige tig rijdende, vlotte auto die door zijn flinke ruitoppervlak ook goed te overzien is. Kortom, precies een auto zoals Mazda ëm bedoeld heeft. Prijstechnisch loopt de Premacy in de pas met de con currenten. De Exclusive 1.8 van 100 pk kost £42.990,=. Neemt men genoegen met de iets minder complete Comfort- uitvoering dan staat er £39.990,= op de prijskaart. Verder is er nog een 115 pk 1,8 liter motor die leverbaar is vanaf de Exclusive voor £44.990.=. Alleen deze motor is te combineren met een auto matische versnellingsbak. De 2 liter DiTD van 90 pk heeft een plaatjes gekregen in de Premacy en is verkrijgbaar in alle uitrustingsvarianten vanaf £45.740,=. In een ruimtewagen heeft men over het algemeen over de interne hoogte niet te klagen. De Mazda Premacy heeft vijf afzonderlijke stoelen die ook individueel instelbaar zijn. Ze zijn met een stevige velours bekleed en het bestuurder- sexemplaar heeft een comforta bele middenarmsteun die opklapbaar is. De hele vormge ving van de stoelen is op com fort afgestemd, een ruimtewa gen is immers een auto die niet overwegend sportief bereden wordt. Het interieur van de Premacy biedt enorm veel mogelijkheden. De drie stoelen achterin kunnen weggeklapt worden of volledig worden uit genomen. Een opgeklapte stoel is gelukkig geen zwaargewicht zodat iedereen makkelijk met de interieurindeling kan spe len. Door de rugleuning van de middelste stoel achter neer de klappen, krijgt men een tafeltje en datzelfde effect kan met de rugleuning van de passagiers stoel voorin worden verkregen. Dat schept bovendien de moge lijkheid langere voorwerper volledig in de auto mee te v ren. Worden de drie stoelen naar voren geklapt, dan ont staat een keurig vlakke laad vloer. Maar helaas, als de stoe len zijn uitgenomen sluit het laatste stukje vloer hier niet op aan. Het bagagevolume varieert van een nette 370 liter bij vijf passagiers tot maximaal 1848 liter als alle stoelen eruit zijn en gestapeld wordt dak. Zo ontpopt de Prenu zich als een volwaardige I auto. Wie overigens meti personen van de au' maakt, kan de mid< achter verwijderen buitenste exemplaren iets meer naar het midden plaatsen, zodat men wat meer ruimte krijgt. tj M uimtewagens hebben de toekomst, althans dat moeten we toch echt geloven als we zien JL dat een merk als Mazda in nog geen ander half jaar tijd drie nieu we ruimtevoertuigen op de markt zet. Verreweg de grootste kansen zijn wegge legd voor de nieuwe Premacy die in de middenklas se opereert. We reden de Exclusive-uitvoering met de 100 pk 1.8 liter motor. Eigenlyk is er wel beschouwd geen definitie van een ruimte wagen. Ooit heeft iemand die term bedacht voor een auto waarvan het dak hoger is dan bij een gemiddelde sedan of hatchback. Daardoor kunnen passagiers veel meer rechtop zitten en is er minder voer- tuiglengte nodig om hetzelfde ruimte-aanbod te verkrijgen. Naast de nieuwe Smart met Cdi-motor en de Smart City-Cabrio laat het merk in Frankfurt een prototype zien van een twee- zits roadster die gebouwd is volgens het Smart concept. De auto wordt voortbewogen door een Suprex motor met meer vermogen en heeft een gewicht van slechts 700 kg. De dragende structuur is afgeleid van de veilig- heidscel van de Smart City Coupé en de auto is ook voorzien van door en door gekleurde bodypanelen en een achterasmodule met geïntegreerde aandrijfeenheid. De Smart Roadster is 3,22 meter lang en 1,60 meter breed. De wielbasis is toegenomen tot 2,27 meter. Of en wanneer dit model op de markt komt is nog niet bekend. Veel zal afhangen van de reacties die Smart op de IAA krijgt. Mazda start de Premacy meteen met een flinke motor, een 1,8 liter 16-klepper die uit zijn cilinderinhoud van 1840 cc een vermogen put van 100 pk bij 5500 tr/min en een koppel bereikt van 152 Nm bij 3500 tr/min. Hiermee haalt de 1210 wegende auto een topsnelheid van 175 km/u en accelereert in 11,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. En hiermee onderscheidt de basis Premacy zich nadrukkelijk van zijn door gaans minder zwaar gemotori seerde concurrenten. Wie ervoor zorgt dat het toerental voldoende hoog blijft, zal mer ken dat tussenacceleraties worden afgewerkt. Het bra stofverbruik blijft redelijk 1 nen de perken. We haalden gemiddelde van 1 op 10,8 met een auto die als optie was voor in de huidige showroom van de Tilburgse Nissan-dealer Denissen hangt keurig ingelijst een tekening van hoe de nieuw bouw er uitmoet gaan zien. Het garagebedrijf hoopt half vol gend jaar vanaf de locatie aan de Burg. Jansenstraat te ver huizen naar Industrieterrein Kraaiven langs de weg van Tilburg naar Waalwijk, waar inmiddels al enkele dealerbe- drijven gevestigd zijn. Trots legt Fons Denissen aan de hand van de plattegrond uit hoe zijn nieuwe bedrijf er straks uit gaat zien. “Direct bij de centrale ingang liggen in de werkplaats twee diagnoseplek- ken, zodat de klant met de onteur bij het opzoeken van n kleine storing niet buiten ijft staan. Verder zijn er apar- ingangen voor APK, een gecombineerde afspuitplaats/dieselroetmeting en natuurlijk onze Nissan Quality Quick Service. Uiteraard zijn er ook nog een aantal werkplekken voor groot onderhoud en grotere repara ties. In de showroom is bijna alles van glas, zodat veel zien van airconditioning. Volgens de officiïle Europese meetmethode zou de Premacy zonder airco rond de 1 op 12 uit moeten komen en dat lijkt realistisch. De wielen onder deze Mazda zijn stuk voor stuk onafhanke lijk opgehangen, voor volgens het bekende principe van McPherson en achter met schroefveren volgens Mazdafs eigen T.T.L. constructie. Over het geheel genomen is de Premacy op comfort gebouwd, zonder dat de carrosserie in bochten merkbaar gaat overhel len. De twee stabilisatorstan- gen doen hun best om dat juist te voorkomen. Uiteraard is stuurbekrachtiging standaard evenals ABS en op de Exclusive ook nog eens traction-control. De Mazda Premacy is een pret- >fwel w r

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 19