7,
Mazda Premacy Exclusive 1.8
mazoa
N
AutoTest
F
Een kwestie van definiëren
I
ns
Nieuwe Smart Roadster
sen
Nissan-dealer Denissen
verhuist naar Kraaivenstraat
Eerste ISO 14001
certificering
automobielbedrijf
in regio Tilburg
voor Autoparc
V
i
TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 26 augustus 1999 pagina 3
js 1999 «pagina 2
m
Bestelwagen
Ontzettend grijs
Volwassen uitstraling
Diesel
AMAZING MAZDADEALER
luwkeu-
TILBURG:
013-5478980
<an top-
OISTERWIJK:
013-5288201
Global
'sHERTOGENBOSCH:
073-6430310
evindt,
TIEL:
0344-611662
1 Verbruik:
OSS:
0412-626250
NIJMEGEN:
024-3558020
Mascognistraat 531,
Burg. Vogelslaan 1,
Balkweg 6,
Lingeweg4,
Parallelweg 7,
Nw. Mollenhutseweg
87200 km
79800 km
63800 km
52100 km
91300 km
17800 km
48400 km
22300 km
43200 km
48600 km
42800 km
49600 km
01400 km
47100 km
82500 km
06800 km
sn
voe-
natui
komt.
n®
toerental
x mer-
:as vlot
>rand-
!k bin-
ien een
tot het
racy
bestel-
vier
sbruik
e stoel
en de twee
12 lv
1200
topsn
acceleratie 0-100 in
stadscyclus 10,7
buitenwegcylcus
gecombineerd 8,t
£42.990,=
Hetzelfde tafereel maar nu de overhandiging aan Wim van Erk, servicemanager bij Autoparc in Loon
op Zand.
Weierink: “Het behalen van het
certificaat is een hele klus
geweest, nu zorgen dat het sys
teem blijft werken is de volgen
de opgave.” “Met het huidige
managementteam en alle mede-
De Mazda Premacy heeft een
hoogte van 1,57 meter gere
kend tot het dak, waarbij we
even de dakrailings vergeten
Eind juli vond wederom een bij
zondere gebeurtenis plaats in
het bestaan van Mercedes-
Benz-dealer Autoparc, namelijk
de ISO 14001 certificering. Rob
de Koster is kwaliteitsmanager
bij Autoparc.
tijd vragen. Fons Denissen
hoopt nog voor het einde van
het jaar te kunnen beginnen en
de nieuwbouw in mei of juni
2000 in gebruik te kunnen
nemen.
Henk Bollen, servicemanager
van Autoparc in Tilburg krijgt
het ISO 14001 certificaat uitge
reikt uit handen van burgemees
ter Weierink van Loon op Zand.
Op de achtergrond kijkt kwali
teitsmanager Rob de Koster
tevreden toe. Geheel links dhr.
L. de Koster.
lurlijk licht naar binnen
it. De verkoopkantoren wor
den half-open uitgevoerd.
Vanuit de balie direct bij de
ingang krijgen we overzicht op
de showroom en beide toe-
Het is een goede zaak dat
i steeds meer ondernemingen die
houding aannemen en samen
met de gemeente en de overheid
I moet eraan gewerkt worden om
de nationale milieudoelen eer
der te behalen dan voorzien.
Door bezig te zijn met ISO
14001 zijn de bedrijfsprocessen
schoner, efficiënter en veiliger
geworden.” Tijdens een feestelij
ke bijeenkomst overhandigde
dhr. Weierink, burgemeester
van Loon op Zand de certifica
ten aan Rob de Koster en de
servicemanagers van de vesti
gingen in Tilburg en Loon op
Zand, Henk Bollen en Wim van
Erk. Uit de toespraak van de
burgemeester bleek duidelijk
dat hij zich goed had laten
inlichten door medewerkers van
de importeur Mercedes-Benz
Nederland met betrekking tot
de inhoud van ISO 14001.
Technische gegevens:
I Merk en type:
I Aantal cilinders:
I Cilinderinhoud:
Boring x slag:
I Vermogen:
I Koppel:
I Afmetingen:
I Gewicht:
I Aanhanggewicht:
I Prestaties:
werkers die betrokken zijn
geweest bij het ISO 14001
IKZ (Integrale kwaliteitszorg)
moet dat mogelijk zijn,” aldus
dhr. De Koster Sr.
die op de Exclusive standaard
zijn. Daarmee zit de Mazda
enkele centimeters onder direc
te concurrenten als de Zafira,
ScÈnic en de Picasso, maar
weer duidelijk boven de Space
Star. En daardoor zit het
karakter en de algehele uitstra
ling van de Premacy tussen dat
van een stationwagon en een
ruimtewagen in. Als we het
profiel van de auto bekijken
dan zien we duidelijk dat de
neus en de voorruit niet in
eikaars verlengde staan. Het
front toont zakelijk en strak
zonder opvallende elementen.
De auto heeft een vijfhoekige
grille met chromen bovenrand
en in het midden het Mazda-
I Prijs:
Mazda ontwierp voor deze auto
een keurig dashboard waarop
alle noodzakelijke elementen
aanwezig zijn. Maar waarom
moet het volledige interieur zo
ontzettend grijs van kleur zijn.
Het hoeft geen bonte kermis te
worden, maar een beetje kleur
mogen we toch wel van Mazda
verlangen. De Exclusive is het
tweede uitrustingsniveau in de
serie en dat betekent dat de
auto alle elementen heeft van
“Na het behalen van het ISO
9002 certificaat twee jaar gele
den zijn we bij Autoparc doorge
gaan met het integreren van
een milieu- en Arbobeleid met
als doel ons bedrijf verder te
professionaliseren. Autoparc
ziet de zorg voor het milieu als
een belangrijke sociale verant
woordelijkheid.
de basisversie zoals twee air
bags, zij-airbags, centrale ver
grendeling, elektrisch bediende
buitenspiegels, verstelbare
stuurkolom, radiovoorbereiding
met vier luidsprekers en anten
ne en diverse bekerhouders en
opbergvakken. Specifiek voor
de Exclusive zijn onder meer
verwarmde buitenspiegels,
afstandsbediening op de centra
le vergrendeling, elektrisch
bediende ramen achter en een
schuiflade onder de passagiers
stoel. Pas bij de Touring treffen
we lichtmetalen wielen, airco
en een af-fabriek geleverde
audio-installatie.
logo. Onderin de meegespoten
voorbumper zijn mistlampen
opgenomen met er tussenin een
extra luchtinlaat. De stoots-
trips op de bumperhoeken moe
ten parkeerschades helpen
voorkomen. Aan ieder kant
heeft de Premacy vijf zijruiten,
waarvan het voorste exemplaar
vooral een stylistische functie
heeft. De uitgebouwde spat-
bordranden geven de Premacy
een volwassen uitstraling. Bij
alle varianten worden de bui
tenspiegels en deurgrepen in de
carrosseriekleur gespoten. Veel
werk is er gemaakt van de
vormgeving van de achterzijde.
De hoge, smalle lichtunits
lopen naar boven in een punt
uit en sluiten aan op de achter
ruit. De klep gaat tot een flinke
uitsparing in de bumper open
en de tildrempel is prettig laag.
Voor langere mensen gaat de
klep net niet hoog genoeg open,
zodat men of moet bukken of
het hoofd zal stoten. Het derde
remlicht zit op de enige juiste
plaats, keurig in een rand
boven de achterruit verwerkt.
De Exclusive staat op stalen
wielen met 195/55 R 15 banden
en heeft aardige wieldoppen.
De afwerking van de carrosse
rie is dik in orde, maar dat
hadden we van Mazda ook niet
anders verwacht. De algehele
uitstraling is modern, maar
niet overdreven fantasievol en
daarom valt makkelijk te voor
spellen dat de Premacy bij een
grote groep automobilisten zal
aanslaan, vooral bij mensen die
hun auto zowel zakelijk als
privÈ gebruiken.
Mazda Premacy Exclusive 1.8
4 in lijn
1840 cc
83 x 85 mm
100 pk bij 5500 tr/min
152 Nm bij 3500 tr/min
lengte 4,295 meter, breedte 1,705 meter
1210 kg
0 kg
snelheid 175 km/u
11,8 sec.
liter/100 km
is 6,9 liter/100 km
1,3 liter/100 km
gangsdeuren.”
De start van de bouw is nu
vooral afhankelijk van de admi
nistratieve handelingen die bij
het realiseren van een dergelijk
project nu eenmaal de nodige
tig rijdende, vlotte auto die
door zijn flinke ruitoppervlak
ook goed te overzien is.
Kortom, precies een auto zoals
Mazda ëm bedoeld heeft.
Prijstechnisch loopt de
Premacy in de pas met de con
currenten. De Exclusive 1.8
van 100 pk kost £42.990,=.
Neemt men genoegen met de
iets minder complete Comfort-
uitvoering dan staat er
£39.990,= op de prijskaart.
Verder is er nog een 115 pk
1,8 liter motor die leverbaar is
vanaf de Exclusive voor
£44.990.=. Alleen deze motor
is te combineren met een auto
matische versnellingsbak. De
2 liter DiTD van 90 pk heeft
een plaatjes gekregen in de
Premacy en is verkrijgbaar in
alle uitrustingsvarianten
vanaf £45.740,=.
In een ruimtewagen heeft men
over het algemeen over de
interne hoogte niet te klagen.
De Mazda Premacy heeft vijf
afzonderlijke stoelen die ook
individueel instelbaar zijn. Ze
zijn met een stevige velours
bekleed en het bestuurder-
sexemplaar heeft een comforta
bele middenarmsteun die
opklapbaar is. De hele vormge
ving van de stoelen is op com
fort afgestemd, een ruimtewa
gen is immers een auto die niet
overwegend sportief bereden
wordt. Het interieur van de
Premacy biedt enorm veel
mogelijkheden. De drie stoelen
achterin kunnen weggeklapt
worden of volledig worden uit
genomen. Een opgeklapte stoel
is gelukkig geen zwaargewicht
zodat iedereen makkelijk met
de interieurindeling kan spe
len. Door de rugleuning van de
middelste stoel achter neer de
klappen, krijgt men een tafeltje
en datzelfde effect kan met de
rugleuning van de passagiers
stoel voorin worden verkregen.
Dat schept bovendien de moge
lijkheid langere voorwerper
volledig in de auto mee te v
ren. Worden de drie stoelen
naar voren geklapt, dan ont
staat een keurig vlakke laad
vloer. Maar helaas, als de stoe
len zijn uitgenomen sluit het
laatste stukje vloer hier niet op
aan. Het bagagevolume
varieert van een nette 370 liter
bij vijf passagiers tot maximaal
1848 liter als alle stoelen eruit
zijn en gestapeld wordt
dak. Zo ontpopt de Prenu
zich als een volwaardige I
auto. Wie overigens meti
personen van de au'
maakt, kan de mid<
achter verwijderen
buitenste exemplaren iets meer
naar het midden plaatsen,
zodat men wat meer ruimte
krijgt.
tj M uimtewagens hebben de toekomst, althans
dat moeten we toch echt geloven als we zien
JL dat een merk als Mazda in nog geen ander
half jaar tijd drie nieu we ruimtevoertuigen op de
markt zet. Verreweg de grootste kansen zijn wegge
legd voor de nieuwe Premacy die in de middenklas
se opereert. We reden de Exclusive-uitvoering met
de 100 pk 1.8 liter motor.
Eigenlyk is er wel beschouwd
geen definitie van een ruimte
wagen. Ooit heeft iemand die
term bedacht voor een auto
waarvan het dak hoger is dan
bij een gemiddelde sedan of
hatchback. Daardoor kunnen
passagiers veel meer rechtop
zitten en is er minder voer-
tuiglengte nodig om hetzelfde
ruimte-aanbod te verkrijgen.
Naast de nieuwe Smart met Cdi-motor en de
Smart City-Cabrio laat het merk in
Frankfurt een prototype zien van een twee-
zits roadster die gebouwd is volgens het
Smart concept. De auto wordt voortbewogen
door een Suprex motor met meer vermogen
en heeft een gewicht van slechts 700 kg. De
dragende structuur is afgeleid van de veilig-
heidscel van de Smart City Coupé en de auto
is ook voorzien van door en door gekleurde
bodypanelen en een achterasmodule met
geïntegreerde aandrijfeenheid. De Smart
Roadster is 3,22 meter lang en 1,60 meter
breed. De wielbasis is toegenomen tot 2,27
meter. Of en wanneer dit model op de markt
komt is nog niet bekend. Veel zal afhangen
van de reacties die Smart op de IAA krijgt.
Mazda start de Premacy
meteen met een flinke motor,
een 1,8 liter 16-klepper die uit
zijn cilinderinhoud van 1840 cc
een vermogen put van 100 pk
bij 5500 tr/min en een koppel
bereikt van 152 Nm bij 3500
tr/min. Hiermee haalt de 1210
wegende auto een topsnelheid
van 175 km/u en accelereert in
11,8 seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u. En hiermee
onderscheidt de basis Premacy
zich nadrukkelijk van zijn door
gaans minder zwaar gemotori
seerde concurrenten. Wie
ervoor zorgt dat het toerental
voldoende hoog blijft, zal mer
ken dat tussenacceleraties
worden afgewerkt. Het bra
stofverbruik blijft redelijk 1
nen de perken. We haalden
gemiddelde van 1 op 10,8 met
een auto die als optie was voor
in de huidige showroom van de
Tilburgse Nissan-dealer
Denissen hangt keurig ingelijst
een tekening van hoe de nieuw
bouw er uitmoet gaan zien. Het
garagebedrijf hoopt half vol
gend jaar vanaf de locatie aan
de Burg. Jansenstraat te ver
huizen naar Industrieterrein
Kraaiven langs de weg van
Tilburg naar Waalwijk, waar
inmiddels al enkele dealerbe-
drijven gevestigd zijn.
Trots legt Fons Denissen aan
de hand van de plattegrond uit
hoe zijn nieuwe bedrijf er
straks uit gaat zien. “Direct bij
de centrale ingang liggen in de
werkplaats twee diagnoseplek-
ken, zodat de klant met de
onteur bij het opzoeken van
n kleine storing niet buiten
ijft staan. Verder zijn er apar-
ingangen voor APK, een
gecombineerde
afspuitplaats/dieselroetmeting
en natuurlijk onze Nissan
Quality Quick Service.
Uiteraard zijn er ook nog een
aantal werkplekken voor groot
onderhoud en grotere repara
ties. In de showroom is bijna
alles van glas, zodat veel
zien van airconditioning.
Volgens de officiïle Europese
meetmethode zou de Premacy
zonder airco rond de 1 op 12 uit
moeten komen en dat lijkt
realistisch.
De wielen onder deze Mazda
zijn stuk voor stuk onafhanke
lijk opgehangen, voor volgens
het bekende principe van
McPherson en achter met
schroefveren volgens Mazdafs
eigen T.T.L. constructie. Over
het geheel genomen is de
Premacy op comfort gebouwd,
zonder dat de carrosserie in
bochten merkbaar gaat overhel
len. De twee stabilisatorstan-
gen doen hun best om dat juist
te voorkomen. Uiteraard is
stuurbekrachtiging standaard
evenals ABS en op de Exclusive
ook nog eens traction-control.
De Mazda Premacy is een pret-
>fwel
w
r