Lexus IS200 Executive AutoTest 0 13 77 LV. F Ontspannen en uitdagend r r Collaris levert - ÏIRLE NU IN ONZE SHOWROOM êfto'acn Model Racing World sponsort Tilburgse heuvelklimmer 'koele' Peugeot aan bakker Mathijssen DE LEXUS IS 200, GS 300 EN LS 400 V .1P Z-VB-62 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 12 augustus 1999 pagina 3 s 1999 «pagina 2 tfcerk -5342838 lekker als lag. jf Technische gegevens: 5347771 1989....220.000km Verbruik: ..1994....182.000km Concurrerend 199454.000 km Prijs: De stoelen bieden een goed 199298.000 km .,1993....107.000km ......199116.000 km '5347722 Vervolg van bladzijde 1 Quattro Wim Clijsen in actie tijdens de heuvelklim op de baan van Shelsley Walsh. aanden! (avond. (Z) I f=XL 1*5 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, 750, Hans Wijdemans en Jurgen van de Pas van bakker Mathijssen op het NS-plein nemen de Peugeot 1990 1996 1998 1993 1998 1991 1996 eveneens leem en UIT© )ER BOOM fraai 7 i bak- op ■5344027 1991 .1993-1995 1992 1997 1997 1992 1992 1996 1992 TEVENS IN VOORRAAD RUIM 20 l£XUS INRUILWAGENS DIE MET 3 JAAR LEXUS PREMIUM WARRANTY WORDEN AANGEBODEN tVAN DORST BREDA Autobedrijf Van Dorst, Crogtdijk 54 Breda, 076-5712000 ...19.000 km04-1996 J ...65.600 km01-1995 I ...94.400 km10-1994 8 64.200 km05-1996 I ..63.000 km04-1994 I .88.000 km07-1995 ...20.800km07-1996 I .31.000 km06-1994 .150.000 km01-1989 I -5341261 ze richt- reel ver- t ver- opbege- RENAULT ratie auto's °n deze icing idse m een langs- arsdraagar- Ikaar schokdem- iv de vergt .979,= en ïzien zijn t concur- thijssen tot een van banketbakkers en i die voldoen aan de erpte warenwet met g tot het vervoer van o waren. leiding van de auto met instal latie werd verzorgd door Ruud Engelbert, adviseur zakelijke markt bij Collaris in Tilburg. behoort Matl de eerste t“ cateraars die aangescherp* betrekking L bederfelijke “n keurige inhoud iter, maar de achter- niet worden neerge- ter vergroting van de lijkheden. ?wel voorspelling Lekker geluid De motor maakt een lekker geluid zowel bij hoge als lage toeren en is altijd bereid tot presteren. Van de fraaie tech niek is overigens onder de motorkap weinig te zien. De meeste organen zijn keurig ingekapseld. Het gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 10,2 is voor een auto uit deze klasse met automaat voorbeel dig en daaraan liggen diverse moderne technieken ten grond slag. Bij een tankinhoud van 70 liter levert dit een behoorlijke actieradius op. Het onderstel van de IS200 is sportief van afstemming, al zijn “s automaat n op comfort zeker geen af le sportiviteit van iuto. Er is een topsnelheid talen van 205 km/u en in iden staat de 100 de teller. De handge- je versie brengt het tot 215 km/u en heeft aan 9,5 tel len genoeg. rood met 1995 Nauw met. 1993 signaairood 1997 groen met. 1997 rood met. 1995 groen met. 1996 groen met. 1997 groen met. 1996 rood 1989 championship. Na een seizoen van racen aan de andere kant van de Noordzee, kwam ondanks goede resultaten de iem van het geldkistje van t team in zicht. Daarom is Wim bijzonder blij met zijn plaatselijke sponsor, namelijk Rasterwerk De IS200 is een 4,40 meter lange vierdeurs sedan die zijn krachtige uitstraling vooral te danken heeft aan de brede voorschermen, lage neus en Afgelopen donderdag 5 augus tus leverde de Tilburgse Peugeot-dealer Collaris een Peugeot Expert 1.9 D bestel auto af aan Hans Wijdemans en Jurgen van de Pas van ker Mathijssen, gevestigd het NS-plein. Deze bestelauto is voorzien van een geïsoleerde laadruimte met een koelinstallatie. Hiermee Er is hiertoe een nieuwe lijn opgesteld die nog vee der gaat dan alleen het v voersaspect. De aankooi Eigen stijl In het interieur is duidelijk te zien dat Lexus zich ver gelaten heeft van het nadoen van ande re merken, maar aan de andere Model Racing World uit Tilburg in de persoon van J.P. de Brouwer. Door middel van sponsoring wil Model Racir World de enige Nederlano Hill Climb coureur en de unieke marktpositie ondei pen Er is eigenlijk maar één auto die het merk voor ogen had om naar de kroon te steken en dat is de BMW 320i. Kijken we naar de configura tie van de nieuwe Lexus, dan wordt duidelijk dat men zich bij de ontwikkeling tot doel heeft gesteld dit Duitse voor beeld minimaal te evenaren. kant heeft men nog niet hele maal een eigen stijl gevonden. Het thema van de rechte lijnen vinden we terug op de portier- panelen en de bovenkant van het dashboard. De luidspreker- roosters in de portieren lijken zo van een goedkope draagbare radio te zijn overgenomen en doen afbreuk aan de algehele uitstraling. Ronduit geslaagd is het compacte instrumentarium met zes meters, een digitale vermelding van de kilometers tand en een reeks controle lampjes. Centraal is de snel heidsmeter geplaatst met daar in opgenomen de koelvloeistof- temperatuurmeter, accuspan- nings- en verbruiksmeter. De toerenteller is hier aan de lin kerzijde tegenaan geschoven en rechts wordt informatie gege ven over de brandstofvoorraad. Het kleine stuurwiel is met leer bekleed. De ronde uitstroom- openingen aan de randen van het dashboard zijn helaas in tegenspraak met de rechthoeki ge roosters bovenin de console. Deze wordt verder gevuld met de digitale klok, de bedienings- organen van het automatische klimaatbeheersingssysteem, de standaard audio-installatie met radio, cassette en geïntegreerde CD-wisselaar. Helemaal onder aan zitten bij de Executive de knoppen waarmee de stoelver- warming in gang kan worden gezet. Het meubilair en de deurpanelen in het door ons gereden exemplaar waren uit gevoerd in beige. Standaard bij de Executive is een combinatie van leer met alcantara die zeer smaakvol overkomt. "we komst van de ‘kleine’ Lexus IS200 is direct te mer- ken in de verkopen van deze exclusieve tak van het Toyota-concern. De klassieke en statige LS400 en wat sportievere GS300 vinden hun weg naar een doelgroep die bescheiden is qua omvang, maar met de IS200 wil het merk in de Europese topklasse nu gaan doorbreken. De auto mikt op liefhebbers van een uitgekiende combinatie van sportiviteit en comfort. da geregelde katalysatoren en een derde oxydatiekatalysator. Er wordt een maximaal vermo gen bereikt van 155 pk bij 6200 tr/min en bij 4400 tr/min is het volledige koppel van 195 Nm beschikbaar. De door ons gere den Executive was voorzien van een viertraps automaat die ondanks zijn op comfort gerich te karakter zeker geen afbreuk doet aan de deze ac‘~ te behalen 11,2 seconc km/u op de schakelde i “Wij hebben de auto gebruiks klaar afgeleverd en de ombouw heeft plaatsgevonden bij Gefco, een onderdeel van Peugeot, zodat auto en koeling perfect op elkaar zijn afgestemd.” hoog oplopende achtersteven. De lijnvoering van deze auto is niet bijzonder, maar verschil lende details maken er toch iets bijzonders van. Zo’n detail vor men bijvoorbeeld de vijfspaaks lichtmetalen wielen met 215/45ZR17 banden, die vooral een sportieve klant aanspreken en minder in de smaak zullen vakken bij comfortminnaars. Buitenspiegels, stootstrips en portiergrepen worden net als de bumpers in de carrosseriekleur gespoten. De grille heeft een chromen omlijsting, e chromen Lexus-embk van aan weerszijden drager en twee dwar men met los van elk», geplaatste veren en s< pers. Deze constructie meer ruimte en dat is te mer ken in het bagagevolume dat varieert van 220 liter in de 1.8T tot 180 liter in de quattro. Beide uitvoerigen kennen een sportieve afstemming en zijn op wegoneffenheden behoorlijk stug. Een belangrijk voordeel is hierbij dat je als bestuurder een goed contact houdt met de auto en het wegdek en je nau welijks voor verrassingen komt te staan. Belangrijk is niet alleen dat Audi met de TT Roadster kan meedoen in een klein segment van dure tweezitters, maar dat zowel de Roadster als de Coupé het imago van het zo serieuze Audi een beetje opvijzelen en jongere, sportieve kopers trek ken. De meerprijs die Audi berekent voor de Roadster bedraagt f.8.550,= en dat is net jes. De 1.8 Turbo komt zodoen de op f.93.100,= en wie de extra kracht en aandrijving van de quattro wil hebben is f. 109.750,= kwijt. Als opties zijn verkrijgbaar het genoemde Authentic leerpakket alsmede het elektrisch bediende glazen windschot voor f.l.656,=. Houdt er overigens rekening mee dat de kleuren zilvergrijs en don kergroen metaallakken zijn waarvoor extra moet worden de basisversie en Executive wat soepeler geveerd dan de Sport. Lexus past rondom dubbele wishbone draagarmen toe met schroefveren en gasgevulde dubbelwerkende schokdempers. Hier worden bovendien stabili- satorstangen aan toegevoegd. De carrosserie helt in bochten nauwelijks over en door een goede gewichtsverdeling is de auto vergaand neutraal door een bocht te sturen. Mocht de achterkant de neiging tot uit breken vertonen, dan grijpt de elektronica in door de traction control in stelling te brengen. Wie deze bemoeienis van de techniek niet wenst, kan het systeem ook uitzetten. De com binatie van de motor en het onderstel maakt van dé Lexus IS200 zo’n prettige en sportieve combinatie met een ontspannen maar tegelijk uitdagend karak ter. Lange ritten over de snel weg worden uiterst plezierig afgewerkt, maar wie even het beest in zichzelf wil loslaten zal door de Lexus niet tegengehou den worden. Natuurlijk is de auto standaard voorzien van ABS. Lexus IS200 Executive 6 in lijn 1988 cc 75,0 x 75,0 mm 155 pk bij 6200 tr/min 195 Nm bij 4400 tr/min lengte 4,40 meter, breedte 1,72 meter 1335 kg 1200 kg (geremd) topsnelheid 215 km/u acceleratie 0-100 in 9,5 sec. Stadscyclus: 13,3 liter/100 km Buitenwegcyclus: 7,8 liter/100 km Gecombineerd: 9,7 liter/100 km £75.224,= De uit Tilburg afkomstige Wim Clijsen zal in het weekend van 14 en 15 augustus as. weer in het groene hart van Worcestershire in Engeland op bode de baan van Shelsley Walsh het uitkomen in het Britse R.A.C. championship Midland Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: een zwart rasterwerk. Achter helder glas vinden we de dub bele ronde koplampen alsmede de richtingaanwijzers, terwijl de mistlampen in de voorbum per zijn opgenomen. De achter kant is op z’n minst apart met de rode mistlampen in het kofferdeksel en de driehoekige lichtunits in een zilveren finish. Het derde remlicht is tegen de onderkant van de achterruit geplaatst, nog steeds niet de optimale plek. Lexus levert de IS200 naar keus in acht ver schillende carrosseriekleuren, waarvan zes metaal- of mica- lakken waarvoor £1.499,= moet worden bijbetaald. Al bij al heeft de kleine Lexus zijn uit straling aan specifieke details te danken, want verder komt de auto behoorlijk bescheiden over en dat zal een aantal kopers in de doelgroep zeker aanspreken. De Lexus IS200 is een achter- wielaandrijver met een 6 cilin der lijnmotor in de lengterich ting voorin. Het gaat om een 2 liter met 24 kleppen en varia bele timing van de nokkenas- sen. De auto kan aan de modernste milieu-eisen voldoen door toepassing van twee lamb- De tweede versie is de quattro die niet alleen beschikt over de bekende permanente vierwiel- aandrijving, maar tevens over een nog krachtigere 1,8 liter turbomotor. Door te sleutelen aan de electronica en een twee de intercooler te monteren kon het vermogen nog verder wor den opgezweept tot 225 pk bij 5900 tr/min. Maar ook de winst in het koppel is merkbaar: 280 Nm tussen 2200 en 5500 tr/min. Toch is het verschil op bochtige bergtrajecten niet zo sterk waarneembaar en zal de gemiddelde TT Roadster-bezit- ter met 180 pk dik tevreden zijn. Er is de nodige elektronica aanwezig om de auto en zijn bestuurder in de gaten te hou den. Natuurlijk is ABS van de partij alsmede de elektronische remkrachtverdeler (EBV), het elektronisch sperdifferentieel en bij de voorwielaandrijver bovendien de aandrijfsliprege- ling (ASR). De auto beschikt rondom over schijfremmen. Bij de quattro zijn hiervan ook de achterste exemplaren inwendig geventileerd. Beide Roadsters hebben voor een McPherson wielophanging met grote spoor breedte. Bij de voorwielaandrij ver komen we achter een comp acte as met veerpoten en gekoppelde draagarmen tegen, terwijl de quattro is voorzien ondersteunde zit met randen langs zitting en rugleuning die voldoende hoog zijn. De bestuurdersstoel kan elektrisch van stand worden veranderd. Uiteraard gaan ook de portier ruiten met een druk op de knop open en kunnen de spiegels elektrisch worden versteld. Natuurlijk zijn er twee airbags gemonteerd evenals zij-airbags in de stoelen. Specifiek voor de Executive is dat de audio- installatie met twee extra boxen wordt uitgerust. Het stuurwiel is alleen in hoogte aan te passen, maar dat is geen bezwaar omdat de stoelen zo uitgebreid te verstellen zijn. Ook is de auto nog voorzien van een armsteun op de achterbank met skiluik, vier bekerhouders, centrale vergrendeling met afstandsbediening, drie hoofd steunen achterin, pollenfilter, startblokkering en telefoon- voorbereiding. De bagageruim te heeft een van 400 liter bank kan i»»> klapt t mogeli Alhoewel voorspellingen voor de introductie van de IS200 een prijs deden vermoeden van rond de £80.000,= start het programma van deze “instap-Lexus’ bij f.69.£ daarmee is de auto gei kwaliteiten behoorlijk rerend. Wie de Sport-versie wenst met een straffere dem ping en vering, limited slip differentieel en aluminium sportpedalen is £72.975,=. De luxueuze Executive komt op £75.224,= maar inclusief auto maat en metaallak kost ons testexemplaar £81.714,= maar dan resten ook alleen nog maar het elektrisch bediend schuifdak, het geïntegreerde navigatiesysteem en het goed gekeurde alarm.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 25