Lexus IS200 Executive
AutoTest
0
13 77
LV.
F
Ontspannen en uitdagend
r
r
Collaris levert
-
ÏIRLE
NU IN ONZE SHOWROOM
êfto'acn
Model Racing World sponsort
Tilburgse heuvelklimmer
'koele' Peugeot
aan bakker Mathijssen
DE LEXUS IS 200, GS 300
EN LS 400
V
.1P
Z-VB-62
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 12 augustus 1999 pagina 3
s 1999 «pagina 2
tfcerk
-5342838
lekker
als lag.
jf
Technische gegevens:
5347771
1989....220.000km
Verbruik:
..1994....182.000km
Concurrerend
199454.000 km
Prijs:
De stoelen bieden een goed
199298.000 km
.,1993....107.000km
......199116.000 km
'5347722
Vervolg van bladzijde 1
Quattro
Wim Clijsen in actie tijdens de heuvelklim op de baan van Shelsley Walsh.
aanden!
(avond.
(Z) I f=XL 1*5
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
750,
Hans Wijdemans en Jurgen van de Pas van bakker Mathijssen op het NS-plein nemen de Peugeot
1990
1996
1998
1993
1998
1991
1996
eveneens
leem en
UIT©
)ER BOOM
fraai 7
i bak-
op
■5344027
1991
.1993-1995
1992
1997
1997
1992
1992
1996
1992
TEVENS IN VOORRAAD RUIM 20 l£XUS INRUILWAGENS DIE MET
3 JAAR LEXUS PREMIUM WARRANTY WORDEN AANGEBODEN
tVAN DORST BREDA
Autobedrijf Van Dorst, Crogtdijk 54 Breda, 076-5712000
...19.000 km04-1996 J
...65.600 km01-1995 I
...94.400 km10-1994 8
64.200 km05-1996 I
..63.000 km04-1994 I
.88.000 km07-1995
...20.800km07-1996 I
.31.000 km06-1994
.150.000 km01-1989 I
-5341261
ze richt-
reel ver-
t ver-
opbege-
RENAULT
ratie auto's
°n deze
icing
idse
m een langs-
arsdraagar-
Ikaar
schokdem-
iv de vergt
.979,= en
ïzien zijn
t concur-
thijssen tot een van
banketbakkers en
i die voldoen aan de
erpte warenwet met
g tot het vervoer van
o waren.
leiding van de auto met instal
latie werd verzorgd door Ruud
Engelbert, adviseur zakelijke
markt bij Collaris in Tilburg.
behoort Matl
de eerste t“
cateraars die
aangescherp*
betrekking L
bederfelijke
“n keurige inhoud
iter, maar de achter-
niet worden neerge-
ter vergroting van de
lijkheden.
?wel voorspelling
Lekker geluid
De motor maakt een lekker
geluid zowel bij hoge als lage
toeren en is altijd bereid tot
presteren. Van de fraaie tech
niek is overigens onder de
motorkap weinig te zien. De
meeste organen zijn keurig
ingekapseld. Het gemiddelde
brandstofverbruik van 1 op
10,2 is voor een auto uit deze
klasse met automaat voorbeel
dig en daaraan liggen diverse
moderne technieken ten grond
slag. Bij een tankinhoud van 70
liter levert dit een behoorlijke
actieradius op.
Het onderstel van de IS200 is
sportief van afstemming, al zijn
“s automaat
n op comfort
zeker geen af
le sportiviteit van
iuto. Er is een topsnelheid
talen van 205 km/u en in
iden staat de 100
de teller. De handge-
je versie brengt het tot
215 km/u en heeft aan 9,5 tel
len genoeg.
rood met 1995
Nauw met. 1993
signaairood 1997
groen met. 1997
rood met. 1995
groen met. 1996
groen met. 1997
groen met. 1996
rood 1989
championship. Na een seizoen
van racen aan de andere kant
van de Noordzee, kwam
ondanks goede resultaten de
iem van het geldkistje van
t team in zicht. Daarom is
Wim bijzonder blij met zijn
plaatselijke sponsor, namelijk
Rasterwerk
De IS200 is een 4,40 meter
lange vierdeurs sedan die zijn
krachtige uitstraling vooral te
danken heeft aan de brede
voorschermen, lage neus en
Afgelopen donderdag 5 augus
tus leverde de Tilburgse
Peugeot-dealer Collaris een
Peugeot Expert 1.9 D bestel
auto af aan Hans Wijdemans
en Jurgen van de Pas van
ker Mathijssen, gevestigd
het NS-plein.
Deze bestelauto is voorzien van
een geïsoleerde laadruimte met
een koelinstallatie. Hiermee
Er is hiertoe een nieuwe
lijn opgesteld die nog vee
der gaat dan alleen het v
voersaspect. De aankooi
Eigen stijl
In het interieur is duidelijk te
zien dat Lexus zich ver gelaten
heeft van het nadoen van ande
re merken, maar aan de andere
Model Racing World uit Tilburg
in de persoon van J.P. de
Brouwer. Door middel van
sponsoring wil Model Racir
World de enige Nederlano
Hill Climb coureur en de
unieke marktpositie ondei
pen
Er is eigenlijk maar één auto
die het merk voor ogen had
om naar de kroon te steken
en dat is de BMW 320i.
Kijken we naar de configura
tie van de nieuwe Lexus, dan
wordt duidelijk dat men zich
bij de ontwikkeling tot doel
heeft gesteld dit Duitse voor
beeld minimaal te evenaren.
kant heeft men nog niet hele
maal een eigen stijl gevonden.
Het thema van de rechte lijnen
vinden we terug op de portier-
panelen en de bovenkant van
het dashboard. De luidspreker-
roosters in de portieren lijken
zo van een goedkope draagbare
radio te zijn overgenomen en
doen afbreuk aan de algehele
uitstraling. Ronduit geslaagd is
het compacte instrumentarium
met zes meters, een digitale
vermelding van de kilometers
tand en een reeks controle
lampjes. Centraal is de snel
heidsmeter geplaatst met daar
in opgenomen de koelvloeistof-
temperatuurmeter, accuspan-
nings- en verbruiksmeter. De
toerenteller is hier aan de lin
kerzijde tegenaan geschoven en
rechts wordt informatie gege
ven over de brandstofvoorraad.
Het kleine stuurwiel is met leer
bekleed. De ronde uitstroom-
openingen aan de randen van
het dashboard zijn helaas in
tegenspraak met de rechthoeki
ge roosters bovenin de console.
Deze wordt verder gevuld met
de digitale klok, de bedienings-
organen van het automatische
klimaatbeheersingssysteem, de
standaard audio-installatie met
radio, cassette en geïntegreerde
CD-wisselaar. Helemaal onder
aan zitten bij de Executive de
knoppen waarmee de stoelver-
warming in gang kan worden
gezet. Het meubilair en de
deurpanelen in het door ons
gereden exemplaar waren uit
gevoerd in beige. Standaard bij
de Executive is een combinatie
van leer met alcantara die zeer
smaakvol overkomt.
"we komst van de ‘kleine’ Lexus IS200 is direct te mer-
ken in de verkopen van deze exclusieve tak van het
Toyota-concern. De klassieke en statige LS400 en
wat sportievere GS300 vinden hun weg naar een doelgroep
die bescheiden is qua omvang, maar met de IS200 wil het
merk in de Europese topklasse nu gaan doorbreken. De
auto mikt op liefhebbers van een uitgekiende combinatie
van sportiviteit en comfort.
da geregelde katalysatoren en
een derde oxydatiekatalysator.
Er wordt een maximaal vermo
gen bereikt van 155 pk bij 6200
tr/min en bij 4400 tr/min is het
volledige koppel van 195 Nm
beschikbaar. De door ons gere
den Executive was voorzien van
een viertraps automaat die
ondanks zijn op comfort gerich
te karakter zeker geen afbreuk
doet aan de
deze ac‘~
te behalen
11,2 seconc
km/u op de
schakelde i
“Wij hebben de auto gebruiks
klaar afgeleverd en de ombouw
heeft plaatsgevonden bij Gefco,
een onderdeel van Peugeot,
zodat auto en koeling perfect op
elkaar zijn afgestemd.”
hoog oplopende achtersteven.
De lijnvoering van deze auto is
niet bijzonder, maar verschil
lende details maken er toch iets
bijzonders van. Zo’n detail vor
men bijvoorbeeld de vijfspaaks
lichtmetalen wielen met
215/45ZR17 banden, die vooral
een sportieve klant aanspreken
en minder in de smaak zullen
vakken bij comfortminnaars.
Buitenspiegels, stootstrips en
portiergrepen worden net als de
bumpers in de carrosseriekleur
gespoten. De grille heeft een
chromen omlijsting, e
chromen Lexus-embk
van aan weerszijden
drager en twee dwar
men met los van elk»,
geplaatste veren en s<
pers. Deze constructie
meer ruimte en dat is te mer
ken in het bagagevolume dat
varieert van 220 liter in de
1.8T tot 180 liter in de quattro.
Beide uitvoerigen kennen een
sportieve afstemming en zijn op
wegoneffenheden behoorlijk
stug. Een belangrijk voordeel is
hierbij dat je als bestuurder
een goed contact houdt met de
auto en het wegdek en je nau
welijks voor verrassingen komt
te staan.
Belangrijk is niet alleen dat
Audi met de TT Roadster kan
meedoen in een klein segment
van dure tweezitters, maar dat
zowel de Roadster als de Coupé
het imago van het zo serieuze
Audi een beetje opvijzelen en
jongere, sportieve kopers trek
ken. De meerprijs die Audi
berekent voor de Roadster
bedraagt f.8.550,= en dat is net
jes. De 1.8 Turbo komt zodoen
de op f.93.100,= en wie de extra
kracht en aandrijving van de
quattro wil hebben is
f. 109.750,= kwijt. Als opties
zijn verkrijgbaar het genoemde
Authentic leerpakket alsmede
het elektrisch bediende glazen
windschot voor f.l.656,=. Houdt
er overigens rekening mee dat
de kleuren zilvergrijs en don
kergroen metaallakken zijn
waarvoor extra moet worden
de basisversie en Executive wat
soepeler geveerd dan de Sport.
Lexus past rondom dubbele
wishbone draagarmen toe met
schroefveren en gasgevulde
dubbelwerkende schokdempers.
Hier worden bovendien stabili-
satorstangen aan toegevoegd.
De carrosserie helt in bochten
nauwelijks over en door een
goede gewichtsverdeling is de
auto vergaand neutraal door
een bocht te sturen. Mocht de
achterkant de neiging tot uit
breken vertonen, dan grijpt de
elektronica in door de traction
control in stelling te brengen.
Wie deze bemoeienis van de
techniek niet wenst, kan het
systeem ook uitzetten. De com
binatie van de motor en het
onderstel maakt van dé Lexus
IS200 zo’n prettige en sportieve
combinatie met een ontspannen
maar tegelijk uitdagend karak
ter. Lange ritten over de snel
weg worden uiterst plezierig
afgewerkt, maar wie even het
beest in zichzelf wil loslaten zal
door de Lexus niet tegengehou
den worden. Natuurlijk is de
auto standaard voorzien van
ABS.
Lexus IS200 Executive
6 in lijn
1988 cc
75,0 x 75,0 mm
155 pk bij 6200 tr/min
195 Nm bij 4400 tr/min
lengte 4,40 meter, breedte 1,72 meter
1335 kg
1200 kg (geremd)
topsnelheid 215 km/u
acceleratie 0-100 in 9,5 sec.
Stadscyclus: 13,3 liter/100 km
Buitenwegcyclus: 7,8 liter/100 km
Gecombineerd: 9,7 liter/100 km
£75.224,=
De uit Tilburg afkomstige Wim
Clijsen zal in het weekend van
14 en 15 augustus as. weer in
het groene hart van
Worcestershire in Engeland op bode
de baan van Shelsley Walsh het
uitkomen in het Britse R.A.C.
championship Midland
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
een zwart rasterwerk. Achter
helder glas vinden we de dub
bele ronde koplampen alsmede
de richtingaanwijzers, terwijl
de mistlampen in de voorbum
per zijn opgenomen. De achter
kant is op z’n minst apart met
de rode mistlampen in het
kofferdeksel en de driehoekige
lichtunits in een zilveren finish.
Het derde remlicht is tegen de
onderkant van de achterruit
geplaatst, nog steeds niet de
optimale plek. Lexus levert de
IS200 naar keus in acht ver
schillende carrosseriekleuren,
waarvan zes metaal- of mica-
lakken waarvoor £1.499,= moet
worden bijbetaald. Al bij al
heeft de kleine Lexus zijn uit
straling aan specifieke details
te danken, want verder komt
de auto behoorlijk bescheiden
over en dat zal een aantal
kopers in de doelgroep zeker
aanspreken.
De Lexus IS200 is een achter-
wielaandrijver met een 6 cilin
der lijnmotor in de lengterich
ting voorin. Het gaat om een 2
liter met 24 kleppen en varia
bele timing van de nokkenas-
sen. De auto kan aan de
modernste milieu-eisen voldoen
door toepassing van twee lamb-
De tweede versie is de quattro
die niet alleen beschikt over de
bekende permanente vierwiel-
aandrijving, maar tevens over
een nog krachtigere 1,8 liter
turbomotor. Door te sleutelen
aan de electronica en een twee
de intercooler te monteren kon
het vermogen nog verder wor
den opgezweept tot 225 pk bij
5900 tr/min. Maar ook de winst
in het koppel is merkbaar: 280
Nm tussen 2200 en 5500
tr/min. Toch is het verschil op
bochtige bergtrajecten niet zo
sterk waarneembaar en zal de
gemiddelde TT Roadster-bezit-
ter met 180 pk dik tevreden
zijn. Er is de nodige elektronica
aanwezig om de auto en zijn
bestuurder in de gaten te hou
den. Natuurlijk is ABS van de
partij alsmede de elektronische
remkrachtverdeler (EBV), het
elektronisch sperdifferentieel
en bij de voorwielaandrijver
bovendien de aandrijfsliprege-
ling (ASR). De auto beschikt
rondom over schijfremmen. Bij
de quattro zijn hiervan ook de
achterste exemplaren inwendig
geventileerd. Beide Roadsters
hebben voor een McPherson
wielophanging met grote spoor
breedte. Bij de voorwielaandrij
ver komen we achter een comp
acte as met veerpoten en
gekoppelde draagarmen tegen,
terwijl de quattro is voorzien
ondersteunde zit met randen
langs zitting en rugleuning die
voldoende hoog zijn. De
bestuurdersstoel kan elektrisch
van stand worden veranderd.
Uiteraard gaan ook de portier
ruiten met een druk op de knop
open en kunnen de spiegels
elektrisch worden versteld.
Natuurlijk zijn er twee airbags
gemonteerd evenals zij-airbags
in de stoelen. Specifiek voor de
Executive is dat de audio-
installatie met twee extra
boxen wordt uitgerust. Het
stuurwiel is alleen in hoogte
aan te passen, maar dat is geen
bezwaar omdat de stoelen zo
uitgebreid te verstellen zijn.
Ook is de auto nog voorzien van
een armsteun op de achterbank
met skiluik, vier bekerhouders,
centrale vergrendeling met
afstandsbediening, drie hoofd
steunen achterin, pollenfilter,
startblokkering en telefoon-
voorbereiding. De bagageruim
te heeft een
van 400 liter
bank kan i»»>
klapt t
mogeli
Alhoewel voorspellingen voor
de introductie van de IS200
een prijs deden vermoeden
van rond de £80.000,= start
het programma van deze
“instap-Lexus’ bij f.69.£
daarmee is de auto gei
kwaliteiten behoorlijk
rerend. Wie de Sport-versie
wenst met een straffere dem
ping en vering, limited slip
differentieel en aluminium
sportpedalen is £72.975,=. De
luxueuze Executive komt op
£75.224,= maar inclusief auto
maat en metaallak kost ons
testexemplaar £81.714,= maar
dan resten ook alleen nog
maar het elektrisch bediend
schuifdak, het geïntegreerde
navigatiesysteem en het goed
gekeurde alarm.