l/l
Audi TT Roadster
(S3
Nissan Almera in het nieuw
re etc.
Tweede leven voor
Renault Scénic
Prijs
Ferrari 360
Modena
vastgesteld
n/mn
v
Authentiek en origineel
s 1999 pagina 22 i
MiKSi icacai
Jaargang 11 nr 30 Donderdag 12 augustus 1999 Oplage 104.000
Deze week
Autotest Lexus IS200 Executieve
DEALERS
Nuttige dingen
..013 1 5351035
..013 I 5423030
.013 I5420143
.013 1 5364011
..013 1 4634355
..013 1 5355575
.013 1 4683911
Glazen achterruit
.013 5363924
...013 1 5355655
..013 I 5802020
01315478980
.013 I 5443330
.013 15422133
..013 I 5053944
Stoelverwarming
.013 I 5331206
.013 1 5347771
.013 1 5430022
.0416 I 363412
Lees verder bladzijde 3
Tony Vos
Tappen e.d.
RLEN,
:hen.
Suzuki
Gijsbers
Honda
De Graaff
Mazda
Van Heumen
Mitsubishi
Kluitmans
Seat
Auto Noordhoek013 14553678
Ford
Obam Tilburg013 5350045
•BMW
Renova...
Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk.x.
Peugeot
Spijkers Goirle
Opel
Gebr. Vullings013 1 4680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
SeatSaab
Zuid Oost013 4647676
VW Audi
Auto Bongers013 1 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 1 363993
Peugeot
Col laris
Subaru
Dekkers...
Nissan
Skoda
Op een nuttig te besteden zater
dag vatte ik het plan op om
mijn voorraad oude onderdelen
van diverse klassieke modellen
eens uit te zoeken en deze
gedeeltelijk te doneren aan een
klassieke autoclub waar ik al
bijna twintig jaar lid van ben
(ja, ik was er vroeg bij). Zo
gezegd, zogedaan. Ik mocht de
aanhanger van mijn buurman
lenen om dit klusje te klaren.
Met wat hulp lukte het om de
trailer in een dik uur vol te
laden en daarna kon de reis
naar Bergambacht beginnen.
Het zonnetje scheen, het schuif-
dak stond open, wat kon mij
gebeuren. Op het betreffende
clubmagazijn werden de onder
delen dankbaar in ontvangst
genomen en ik kon weer naar
huis om onder grote dankzeg
ging het karretje bij de buur
man te retourneren. Ter hoogte
van Hendrik Ido Ambacht zag
ik een politiewagen voor me rij
den die achter twee snelle
motorrijders aan het terrein van
een tankstation opreden. Even
dacht ik dat het enthousiaste
tempo van de motorrijder aan
leiding tot deze manoeuvre gaf.
Maar nee, korte tijd later zag ik
ze de A16 weer opdraaien om
vervolgens achter mij aan te
sluiten. Met rode lichtsignalen
werd mij duidelijk gemaakt dat
de heren van de hermandad
mijn transport aan een nadere
inspectie wilden onderwerpen.
“Meneer, wij hebben geconsta
teerd dat het nummerbord op
de aanhanger niet in overeen
stemming is met die van de
trekkende auto.” Daarna volgde
een nauwgezette controle van
koppeling en verlichting aange
vuld met een exposé over 'het
waarom’ van mijn aanhouding
en dat ik voor dit foutieve
gedrag een bekeuring van maar
liefst 120 gulden zou krijgen.
Smoesjes kon ik niet verzinnen
en met het idee dat deze agent
in functie alle te bedenken
“onzin” in zijn loopbaan al tien
tallen malen heeft gehoord,
deed ik ook maar geen moeite.
Verdorie, 120 gulden. Wat ‘n
geld en dat op een zaterdagmid
dag in dienst van mijn hobby
en club. Op het moment dat ik
alle moed bijeen had vergaard
om te vragen of de politie in
deze regio op dit tijdstip niets
zinvollers te doen heeft, kwam
er een melding binnen van een
gestolen Mercedes die mijn rich
ting opkwam. Mijn “geval” werd
even vlug afgedaan en ik kon
na het in ontvangst nemen van
de “bon” verder rijden. De agen
ten deden voor de veiligheid
meteen een kogelvrij-vest aan.
Inderdaad, de politie heeft op
een zaterdagmiddag nuttigere
dingen te doen...
Sluiting
redactii
dinsdag
igstijd:
ctie en advertenties:
De belangstelling voor de
Audi TT is groot en niet alleen
vanuit Europa, waardoor de
levertijden inmiddels tot zo’n
9 maanden zijn opgelopen en
de komst van de Roadster zal
dit zeker niet veranderen. Wel
heeft Audi geprobeerd de pro-
duktie verder op te voeren om
beter aan de vraag te kunnen
voldoen.
OISTERWIJK
Sprendlingenstraat 1 2
Tel. 0 1 3-5283226
wer-
1995 op
lering
gege'
deze wederom
sportwagen, de
wachting zal d
zo’n 65 pr"
van de jaarpi
merk van 35(
ontwikkeling
heeft het me
hogere
ductie,
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
ie heeft voor-
airbags,
,..emmen
de buitenste
i zijn Isofix
oor kinderzit-
TILBURG
Ringbaan Noord 65
Tel. 0 1 3-5321 41 1
Toyota
Autonova
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Citroën
Rover
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
De interieurinrichting is in
grote lijnen bekend. Ook in de
Roadster komen de ronde vor
men in alumium met perfora
ties in de rand veelvuldig terug.
Aluminium wordt ook gebruikt
voor het afdekklepje van de
audio-installatie en de randen
van de instrumenten. De TT
Roadster is bijzonder compleet
uitgerust en krijgt onder meer
standaard stoelverwarming
zodat men ook bij zeer lage
temperaturen comfortabel open
wereldwijd toegepast gaat wor
den. De nieuwe Almera krijgt
een reeks volledig nieuwe moto
ren variërend van cilinderinhoud
van 1,5 tot 2,2 liter. Daaronder
vinden we een gloednieuwe 2,2
liter direct ingespoten turbodie
sel met zestien kleppen. Deze
krachtbron zal naar verwachting
in een kwart van alle Almera’s te
vinden zijn.
Bij de driedeurs-uitvoering waar
van Nissan de eerste foto’s vrij
gegeven heeft, valt de aan de
achterzijde oplopende daklijn op,
surf-tail genaamd. Hiermee
bekende 110 pk sterke 1,6 liter
tegen en als absolute topper
krijgt de Scénic een 2 liter 16V
met variabele kleptiming, goed
voor 140 pk en een top van 196
km/u. Daarnaast blijven de 1,9
liter diesel en direct ingespoten
turbodiesel onveranderd lever
baar. De 1.6 en 2.0 kunnen tegen
meerprijs met een pro-actieve
automaat worden besteld, een
mogelijkheid die later dit jaar ook
in combinatie met de 1.9 dTi
leverbaar wordt. Tot slot heeft
Renault het geluidsniveau in de
auto teruggebracht en de carros-
seriegarantie uitgebreid tot 12
jaar. De prijslijst van de ver
nieuwde Scénic begint nu bij
f.39.495,= voor de 1.4 16V RN
gevolgd door de RT voor
£40.795,= en de RXE voor
£43.395,=. De 1.6 16V start als
RT bij £41.795,= en de 2 liter is
er in een speciale RXI-uitgave
voor £49.795,=.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
y AUTO BONGERS
Audi
Jonge ontwerpers kregen van Audi de gelegenheid een
auto te ontwikkelen zonder dat vooraf strenge eisen
den gesteld. Het resultaat was de TT Coupé die in 1
de I AA in Frankfurt werd getoond en veel bewondc
oogste. Het vervolg was kort daarna op de Tokyo
Motorshow te zien, de TT Roadster. In dezelfde volgorde
verschijnen beide auto’s zo’n vier jaar later op de markt.
De nieuwe Ferrari 360 Modena
is inmiddels leverbaar in ons
land en dat betekent dat impor
teur Kroymans de verkoopprijs
heeft vastgesteld op £355.000,=
waarmee wellicht niet geheel
toevallig een knipoog wordt
sven aan de voorganger van
ederom spectaculaire
- de F355. Naar ver-
z.ai de 360 Modena
procent gaan uitmaken
jaarproductie van het
’500 auto’s. Bij de
ng van de nieuweling
lerk gestreefd naar
i prestaties, gewichtsre-
verbeterde aërodynami
ca en meer interieurruimte. Het
chassis en de carrosserie zijn
gebouwd volgens de spaceframe
techniek uit aluminium, waar
door dit model 80 kg lichter is
dan zijn voorganger bij een
stijfheid die juist 44 procent is
toegenomen. De 3,6 liter V8
motor levert een vermogen van
400 pk bij 8500 tr/min. Er kan
door de klant worden gekozen
uit een handgeschakelde zesbak
of de sequentiële Fl-zesversnel-
lingsbak. Een Low-Grip scha-
kelprogramma is standaard
ingebouwd evenals een drie-
traps ASR-systeem voor extra
tractie en veiligheid. De auto
haalt de 100 km/u in 4,5 secon
den en weet een top van meer
dan 295 km/u te bereiken. Af
fabriek is de 360 Modena
bovendien te bestellen met
diverse race-accessoires zoals
sportstoelen, een Challenge-
achtergrille, 4-punts veilig-
Erg apart, maar of de gemiddel
de TT Roadster-koper hier
£3.114,= extra voor over heeft,
is natuurlijk de vraag.
lijk dat je je af en toe afvraagt
of dergelijke prestaties nog
wel passen anno 1999. Het
grappige is dat het geluid van
de motor in de Roadster beter
iovoor- te horen is dan in de Coupé en
•ekers. het soundje mag er wezen. Als
het gas wordt losgelaten lijkt
de krachtbron zelfs een extra
zware brom te geven, alsof de
ontsteking niet helemaal op
tijd zou staan, maar dat is bij
de huidige computertechnie
ken niet eens meer mogelijk.
Kortom, het kan niet anders
dan dat de Audi-technici
nadrukkelijk naar het geluid
gekeken, of liever geluisterd
hebben.
Uiteraard is de carrosserie op
diverse punten verstevigd. Zo
bevindt direct achter de stoelen
een aluminium dwarsdrager
waarop de twee rolbeugels
bevestigd zijn. De constructie is
zo sterk dat iedere beugel
afzonderlijk 3500 kg kan
opvangen. De omlijsting van de
voorruit loopt helemaal tot op
de bodem door en heeft ook een
sterke dwarsverbinding onder
de ruit. Verder beschikt de
Roadster over extra verstevi
gingen in de bodemgroep en
zijn de veerpoten voor met
elkaar verbonden. Alhoewel de
vorm van de bodem vrijwel
gelijk is aan de Coupé is er op
verschillende plekken dikker
plaatwerk toegepast.
Fraai is het glazen windschot
dat achter de rolbeugels elek
trisch in stelling kan worden
gebracht. Wordt de kap geslo
ten dan beweegt dit onderdeel
automatisch omlaag. In de
ruimte direct achter de stoelen
en onder de rolbeugels heeft
Audi de nodige electronica
geplaatst, maar toch bleef er
nog voldoende plek over voor
een paar kleinere opbergvak-
ken. Het alarmsysteem dat
Audi voor de TT Roadster ont
wikkelde doet ook zijn werk bij
geopende kap. Als een nieuws
gierig iemand met een
lichaamsdeel in het bereik van
temperatuur omlaag en zorgt
er bij vochtig weer voor dat de
ruiten doorzichtig blijven. De
auto heeft bovendien twee air
bags en twee sidebags, centrale
vergreiideling en een radic-
bereiding met zes luidsprel
Audi biedt de TT Roadster in
twee configuraties aan. De
‘basisversie’ beschikt over de
1.8 liter 20-kleps turbomotor
die is opgepept tot 180 pk bij
5500 tr/min en een koppel van
235 Nm tussen 1950 en 5000
tr/min. Een machtige machine
die zorgt voor flitsende presta
ties zoals de top van 222 km/u
en acceleratie van 0 tot 100 in
7.9 seconden. De auto reageert
zeer direct op het gaspedaal,
vooral als het toerental binnen
het turbobereik ligt, ongeveer
gegeven. In het interieur, zo
wordt ons beloofd, zijn veel
ronde, organische vormen
gebruikt. Nissan past voor het
eerst actieve hoofdsteunen toe,
waardoor het veiligheidsniveau
verder wordt verbeterd. Als optie
kan een geïntegreerd nivagatie-
systeem worden besteld. Volgend
jaar zomer wordt de Almera-
familie uitgebreid met de Tino,
een middenklasse ruimtewagen
waarvan in Frankfurt een proto
type getoond zal worden. De Tino
zal worden gemaakt door Nissan
Op de komende IAA die in
Frankfurt half september wordt
gehouden, zal Nissan de nieuwe
generatie Almera laten zien die
in Europa voor Europa is ont
wikkeld. Bij de toestandkoming
van het uiterlijk hebben de
Britse en Duitse ontwerpstudie
van Nissan een flinke inbreng
gehad. De nieuwe Almera zal
naast de Micra en Primera in
het Engelse Sunderland
gemaakt gaan worden en is de
eerste Europese auto van Nissan
in dit segment die bovendien
gebruik maakt van een nieuwe
Natuur 1 ijk herktmnen we voor
al in de vormgeving van voor-
en achterzijde de TT Coupé.
Audi levert de Roadster in eer
ste instantie in drie kleuren:
donkergrijs, zilvergrijs en don
kergroen metallic, terwijl tij
dens de perspresentatie ook een
zwart exemplaar werd getoond.
Er zijn diverse bekledingsmoge-
lijkheden. Standaard is een
combinatie van alcantara met
nappaleer, maar zonder meer
prijs kan men ook een geheel
lederen bekleding bestellen of
stof met leer. Wel als optie
wordt het zogenaamde
‘Authentic’ leerpakket aangebo
den waarmee een vette knipoog
wordt gegeven naar het oor
spronkelijke prototype. Het
gaat hier om een oranje/bruine
Alhoewel de TT Roadster tege
lijk met de Coupé is ontwik
keld, zijn in deze auto toch
diverse specifieke oplossingen
toegepast. Uiteraard is het
fraaie Coupé-dak vervangen
door een elektrisch bediende
softtop die alleen maar hand
matig boven de voorruit losge
maakt hoeft te worden. De
kap is voorzien van een ver
warmde glazen achterruit.
Audi gebruikt voor de con
structie een nieuwe stof die zo
gemaakt is dat het ballon
effect, het opbollen van de kap
bij hogere snelheden, wordt
tegengegaan. De kap opent en
sluit zich in 15 seconden. Het
is alleen zo jammer dat Audi
geen automatische afdekklep
toepast, maar een losse afdek
king die pas na enige oefening
vlot te monteren is.
De trendsetter in het segment
compacte ruimtewagens, de
Renault Scénic, wordt vanaf
september in een gefacelifte
versie aangeboden, terwijl er
ook op technisch vlak het nodi
ge nieuws te melden is. De bui
tenkant heeft vooral aan de
voorzijde belangrijke wijzigin
gen ondergaan. Zo heeft de auto
hoge, heldere koplampen gekre
gen met geïntegreerde richting
aanwijzers. De grille bestaat uit
twee segmenten met in het
midden het Renault-embleem.
Uiteraard is de vorm van de
motorkap en de voorbumper
hierop aangepast. Aan de ach
terkant zijn het vooral de
anders ingedeelde lichtunits en
de licht gewijzigde bumper die
hier wijzen op de nieuwe
variant. Een nieuwe mogelijk
heid is dat de achterruit afzon
derlijk te openen is als er bij
voorbeeld slechts kleine voor
werpen in de bagageruimte
geplaatst hoeven te worden.
Vanaf het tweede uitrustingsni
veau worden de bumpers in de
carrosseriekleur gespoten, ter
wijl de luxueuze RXE-uitvoe-
ring ook ronde mistlampen
meekrijgt. Per uitvoering intro
duceert Renault nieuwe wiel
doppen en lichtmetalen wielen.
In het interieur zijn onder meer
de gebruikte materialen aange
past, zoals de kunststoffen
waaruit het dashboard is opge
bouwd, de bekledingsstoffen en
de mogelijkheid om nu ook leer
te bestellen. Nieuw in de ver
sies met airconditioning is een
gekoeld vakje in de middencon
sole voor drie blikjes. Bovendien
is er een opbergvak gemaakt in
het bovenste gedeelte van het
dashboard, een opberglade
onder de passagiersstoel en ook
onder de bestuurdersstoel bij de
RXF- De Scénic is verkrijgbaar
in elf lakkleuren en twee interi-
eurkleuren (rood of blauw). De
veiligheid staat bij Renault voor
op, dat werd al meerdere malen
bewezen bij de Euro-NCAP
crashtests. De Scénic heeft 5
taan standaard twee aii
twee side-bags, schijfrer
rondom en ABS. Op
zitplaatsen achterin
vergrendelpunten voor
jes aanwezig. De buitenste rol-
gordels zijn achterin voorzien
van spankrachtbegrenzers en
alle zitplaatsen van verstelbare
hoofdsteunen. Naar wens van de
gebruiker kunnen de portieren
automatisch worden vergrendeld
bij een snelheid van meer dan 7
km/u.
De nieuwe Scénic krijgt drie 4
cilinder 16-kleps benzinemotoren
en twee diesels. Het gamma
begint met de 1,4 liter met een
vermogen van 75 pk die geldt als
opvolger van de oude 1,6 liter 8-
klepper. Daarboven komen we de
vanaf een dikke 2000 tr/min.
I941BVE9;