l/l Audi TT Roadster (S3 Nissan Almera in het nieuw re etc. Tweede leven voor Renault Scénic Prijs Ferrari 360 Modena vastgesteld n/mn v Authentiek en origineel s 1999 pagina 22 i MiKSi icacai Jaargang 11 nr 30 Donderdag 12 augustus 1999 Oplage 104.000 Deze week Autotest Lexus IS200 Executieve DEALERS Nuttige dingen ..013 1 5351035 ..013 I 5423030 .013 I5420143 .013 1 5364011 ..013 1 4634355 ..013 1 5355575 .013 1 4683911 Glazen achterruit .013 5363924 ...013 1 5355655 ..013 I 5802020 01315478980 .013 I 5443330 .013 15422133 ..013 I 5053944 Stoelverwarming .013 I 5331206 .013 1 5347771 .013 1 5430022 .0416 I 363412 Lees verder bladzijde 3 Tony Vos Tappen e.d. RLEN, :hen. Suzuki Gijsbers Honda De Graaff Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans Seat Auto Noordhoek013 14553678 Ford Obam Tilburg013 5350045 •BMW Renova... Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk.x. Peugeot Spijkers Goirle Opel Gebr. Vullings013 1 4680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. SeatSaab Zuid Oost013 4647676 VW Audi Auto Bongers013 1 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Col laris Subaru Dekkers... Nissan Skoda Op een nuttig te besteden zater dag vatte ik het plan op om mijn voorraad oude onderdelen van diverse klassieke modellen eens uit te zoeken en deze gedeeltelijk te doneren aan een klassieke autoclub waar ik al bijna twintig jaar lid van ben (ja, ik was er vroeg bij). Zo gezegd, zogedaan. Ik mocht de aanhanger van mijn buurman lenen om dit klusje te klaren. Met wat hulp lukte het om de trailer in een dik uur vol te laden en daarna kon de reis naar Bergambacht beginnen. Het zonnetje scheen, het schuif- dak stond open, wat kon mij gebeuren. Op het betreffende clubmagazijn werden de onder delen dankbaar in ontvangst genomen en ik kon weer naar huis om onder grote dankzeg ging het karretje bij de buur man te retourneren. Ter hoogte van Hendrik Ido Ambacht zag ik een politiewagen voor me rij den die achter twee snelle motorrijders aan het terrein van een tankstation opreden. Even dacht ik dat het enthousiaste tempo van de motorrijder aan leiding tot deze manoeuvre gaf. Maar nee, korte tijd later zag ik ze de A16 weer opdraaien om vervolgens achter mij aan te sluiten. Met rode lichtsignalen werd mij duidelijk gemaakt dat de heren van de hermandad mijn transport aan een nadere inspectie wilden onderwerpen. “Meneer, wij hebben geconsta teerd dat het nummerbord op de aanhanger niet in overeen stemming is met die van de trekkende auto.” Daarna volgde een nauwgezette controle van koppeling en verlichting aange vuld met een exposé over 'het waarom’ van mijn aanhouding en dat ik voor dit foutieve gedrag een bekeuring van maar liefst 120 gulden zou krijgen. Smoesjes kon ik niet verzinnen en met het idee dat deze agent in functie alle te bedenken “onzin” in zijn loopbaan al tien tallen malen heeft gehoord, deed ik ook maar geen moeite. Verdorie, 120 gulden. Wat ‘n geld en dat op een zaterdagmid dag in dienst van mijn hobby en club. Op het moment dat ik alle moed bijeen had vergaard om te vragen of de politie in deze regio op dit tijdstip niets zinvollers te doen heeft, kwam er een melding binnen van een gestolen Mercedes die mijn rich ting opkwam. Mijn “geval” werd even vlug afgedaan en ik kon na het in ontvangst nemen van de “bon” verder rijden. De agen ten deden voor de veiligheid meteen een kogelvrij-vest aan. Inderdaad, de politie heeft op een zaterdagmiddag nuttigere dingen te doen... Sluiting redactii dinsdag igstijd: ctie en advertenties: De belangstelling voor de Audi TT is groot en niet alleen vanuit Europa, waardoor de levertijden inmiddels tot zo’n 9 maanden zijn opgelopen en de komst van de Roadster zal dit zeker niet veranderen. Wel heeft Audi geprobeerd de pro- duktie verder op te voeren om beter aan de vraag te kunnen voldoen. OISTERWIJK Sprendlingenstraat 1 2 Tel. 0 1 3-5283226 wer- 1995 op lering gege' deze wederom sportwagen, de wachting zal d zo’n 65 pr" van de jaarpi merk van 35( ontwikkeling heeft het me hogere ductie, Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg ie heeft voor- airbags, ,..emmen de buitenste i zijn Isofix oor kinderzit- TILBURG Ringbaan Noord 65 Tel. 0 1 3-5321 41 1 Toyota Autonova Mercedes Benz Autoparc04161361553 Citroën Rover pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato De interieurinrichting is in grote lijnen bekend. Ook in de Roadster komen de ronde vor men in alumium met perfora ties in de rand veelvuldig terug. Aluminium wordt ook gebruikt voor het afdekklepje van de audio-installatie en de randen van de instrumenten. De TT Roadster is bijzonder compleet uitgerust en krijgt onder meer standaard stoelverwarming zodat men ook bij zeer lage temperaturen comfortabel open wereldwijd toegepast gaat wor den. De nieuwe Almera krijgt een reeks volledig nieuwe moto ren variërend van cilinderinhoud van 1,5 tot 2,2 liter. Daaronder vinden we een gloednieuwe 2,2 liter direct ingespoten turbodie sel met zestien kleppen. Deze krachtbron zal naar verwachting in een kwart van alle Almera’s te vinden zijn. Bij de driedeurs-uitvoering waar van Nissan de eerste foto’s vrij gegeven heeft, valt de aan de achterzijde oplopende daklijn op, surf-tail genaamd. Hiermee bekende 110 pk sterke 1,6 liter tegen en als absolute topper krijgt de Scénic een 2 liter 16V met variabele kleptiming, goed voor 140 pk en een top van 196 km/u. Daarnaast blijven de 1,9 liter diesel en direct ingespoten turbodiesel onveranderd lever baar. De 1.6 en 2.0 kunnen tegen meerprijs met een pro-actieve automaat worden besteld, een mogelijkheid die later dit jaar ook in combinatie met de 1.9 dTi leverbaar wordt. Tot slot heeft Renault het geluidsniveau in de auto teruggebracht en de carros- seriegarantie uitgebreid tot 12 jaar. De prijslijst van de ver nieuwde Scénic begint nu bij f.39.495,= voor de 1.4 16V RN gevolgd door de RT voor £40.795,= en de RXE voor £43.395,=. De 1.6 16V start als RT bij £41.795,= en de 2 liter is er in een speciale RXI-uitgave voor £49.795,=. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 y AUTO BONGERS Audi Jonge ontwerpers kregen van Audi de gelegenheid een auto te ontwikkelen zonder dat vooraf strenge eisen den gesteld. Het resultaat was de TT Coupé die in 1 de I AA in Frankfurt werd getoond en veel bewondc oogste. Het vervolg was kort daarna op de Tokyo Motorshow te zien, de TT Roadster. In dezelfde volgorde verschijnen beide auto’s zo’n vier jaar later op de markt. De nieuwe Ferrari 360 Modena is inmiddels leverbaar in ons land en dat betekent dat impor teur Kroymans de verkoopprijs heeft vastgesteld op £355.000,= waarmee wellicht niet geheel toevallig een knipoog wordt sven aan de voorganger van ederom spectaculaire - de F355. Naar ver- z.ai de 360 Modena procent gaan uitmaken jaarproductie van het ’500 auto’s. Bij de ng van de nieuweling lerk gestreefd naar i prestaties, gewichtsre- verbeterde aërodynami ca en meer interieurruimte. Het chassis en de carrosserie zijn gebouwd volgens de spaceframe techniek uit aluminium, waar door dit model 80 kg lichter is dan zijn voorganger bij een stijfheid die juist 44 procent is toegenomen. De 3,6 liter V8 motor levert een vermogen van 400 pk bij 8500 tr/min. Er kan door de klant worden gekozen uit een handgeschakelde zesbak of de sequentiële Fl-zesversnel- lingsbak. Een Low-Grip scha- kelprogramma is standaard ingebouwd evenals een drie- traps ASR-systeem voor extra tractie en veiligheid. De auto haalt de 100 km/u in 4,5 secon den en weet een top van meer dan 295 km/u te bereiken. Af fabriek is de 360 Modena bovendien te bestellen met diverse race-accessoires zoals sportstoelen, een Challenge- achtergrille, 4-punts veilig- Erg apart, maar of de gemiddel de TT Roadster-koper hier £3.114,= extra voor over heeft, is natuurlijk de vraag. lijk dat je je af en toe afvraagt of dergelijke prestaties nog wel passen anno 1999. Het grappige is dat het geluid van de motor in de Roadster beter iovoor- te horen is dan in de Coupé en •ekers. het soundje mag er wezen. Als het gas wordt losgelaten lijkt de krachtbron zelfs een extra zware brom te geven, alsof de ontsteking niet helemaal op tijd zou staan, maar dat is bij de huidige computertechnie ken niet eens meer mogelijk. Kortom, het kan niet anders dan dat de Audi-technici nadrukkelijk naar het geluid gekeken, of liever geluisterd hebben. Uiteraard is de carrosserie op diverse punten verstevigd. Zo bevindt direct achter de stoelen een aluminium dwarsdrager waarop de twee rolbeugels bevestigd zijn. De constructie is zo sterk dat iedere beugel afzonderlijk 3500 kg kan opvangen. De omlijsting van de voorruit loopt helemaal tot op de bodem door en heeft ook een sterke dwarsverbinding onder de ruit. Verder beschikt de Roadster over extra verstevi gingen in de bodemgroep en zijn de veerpoten voor met elkaar verbonden. Alhoewel de vorm van de bodem vrijwel gelijk is aan de Coupé is er op verschillende plekken dikker plaatwerk toegepast. Fraai is het glazen windschot dat achter de rolbeugels elek trisch in stelling kan worden gebracht. Wordt de kap geslo ten dan beweegt dit onderdeel automatisch omlaag. In de ruimte direct achter de stoelen en onder de rolbeugels heeft Audi de nodige electronica geplaatst, maar toch bleef er nog voldoende plek over voor een paar kleinere opbergvak- ken. Het alarmsysteem dat Audi voor de TT Roadster ont wikkelde doet ook zijn werk bij geopende kap. Als een nieuws gierig iemand met een lichaamsdeel in het bereik van temperatuur omlaag en zorgt er bij vochtig weer voor dat de ruiten doorzichtig blijven. De auto heeft bovendien twee air bags en twee sidebags, centrale vergreiideling en een radic- bereiding met zes luidsprel Audi biedt de TT Roadster in twee configuraties aan. De ‘basisversie’ beschikt over de 1.8 liter 20-kleps turbomotor die is opgepept tot 180 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 235 Nm tussen 1950 en 5000 tr/min. Een machtige machine die zorgt voor flitsende presta ties zoals de top van 222 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 7.9 seconden. De auto reageert zeer direct op het gaspedaal, vooral als het toerental binnen het turbobereik ligt, ongeveer gegeven. In het interieur, zo wordt ons beloofd, zijn veel ronde, organische vormen gebruikt. Nissan past voor het eerst actieve hoofdsteunen toe, waardoor het veiligheidsniveau verder wordt verbeterd. Als optie kan een geïntegreerd nivagatie- systeem worden besteld. Volgend jaar zomer wordt de Almera- familie uitgebreid met de Tino, een middenklasse ruimtewagen waarvan in Frankfurt een proto type getoond zal worden. De Tino zal worden gemaakt door Nissan Op de komende IAA die in Frankfurt half september wordt gehouden, zal Nissan de nieuwe generatie Almera laten zien die in Europa voor Europa is ont wikkeld. Bij de toestandkoming van het uiterlijk hebben de Britse en Duitse ontwerpstudie van Nissan een flinke inbreng gehad. De nieuwe Almera zal naast de Micra en Primera in het Engelse Sunderland gemaakt gaan worden en is de eerste Europese auto van Nissan in dit segment die bovendien gebruik maakt van een nieuwe Natuur 1 ijk herktmnen we voor al in de vormgeving van voor- en achterzijde de TT Coupé. Audi levert de Roadster in eer ste instantie in drie kleuren: donkergrijs, zilvergrijs en don kergroen metallic, terwijl tij dens de perspresentatie ook een zwart exemplaar werd getoond. Er zijn diverse bekledingsmoge- lijkheden. Standaard is een combinatie van alcantara met nappaleer, maar zonder meer prijs kan men ook een geheel lederen bekleding bestellen of stof met leer. Wel als optie wordt het zogenaamde ‘Authentic’ leerpakket aangebo den waarmee een vette knipoog wordt gegeven naar het oor spronkelijke prototype. Het gaat hier om een oranje/bruine Alhoewel de TT Roadster tege lijk met de Coupé is ontwik keld, zijn in deze auto toch diverse specifieke oplossingen toegepast. Uiteraard is het fraaie Coupé-dak vervangen door een elektrisch bediende softtop die alleen maar hand matig boven de voorruit losge maakt hoeft te worden. De kap is voorzien van een ver warmde glazen achterruit. Audi gebruikt voor de con structie een nieuwe stof die zo gemaakt is dat het ballon effect, het opbollen van de kap bij hogere snelheden, wordt tegengegaan. De kap opent en sluit zich in 15 seconden. Het is alleen zo jammer dat Audi geen automatische afdekklep toepast, maar een losse afdek king die pas na enige oefening vlot te monteren is. De trendsetter in het segment compacte ruimtewagens, de Renault Scénic, wordt vanaf september in een gefacelifte versie aangeboden, terwijl er ook op technisch vlak het nodi ge nieuws te melden is. De bui tenkant heeft vooral aan de voorzijde belangrijke wijzigin gen ondergaan. Zo heeft de auto hoge, heldere koplampen gekre gen met geïntegreerde richting aanwijzers. De grille bestaat uit twee segmenten met in het midden het Renault-embleem. Uiteraard is de vorm van de motorkap en de voorbumper hierop aangepast. Aan de ach terkant zijn het vooral de anders ingedeelde lichtunits en de licht gewijzigde bumper die hier wijzen op de nieuwe variant. Een nieuwe mogelijk heid is dat de achterruit afzon derlijk te openen is als er bij voorbeeld slechts kleine voor werpen in de bagageruimte geplaatst hoeven te worden. Vanaf het tweede uitrustingsni veau worden de bumpers in de carrosseriekleur gespoten, ter wijl de luxueuze RXE-uitvoe- ring ook ronde mistlampen meekrijgt. Per uitvoering intro duceert Renault nieuwe wiel doppen en lichtmetalen wielen. In het interieur zijn onder meer de gebruikte materialen aange past, zoals de kunststoffen waaruit het dashboard is opge bouwd, de bekledingsstoffen en de mogelijkheid om nu ook leer te bestellen. Nieuw in de ver sies met airconditioning is een gekoeld vakje in de middencon sole voor drie blikjes. Bovendien is er een opbergvak gemaakt in het bovenste gedeelte van het dashboard, een opberglade onder de passagiersstoel en ook onder de bestuurdersstoel bij de RXF- De Scénic is verkrijgbaar in elf lakkleuren en twee interi- eurkleuren (rood of blauw). De veiligheid staat bij Renault voor op, dat werd al meerdere malen bewezen bij de Euro-NCAP crashtests. De Scénic heeft 5 taan standaard twee aii twee side-bags, schijfrer rondom en ABS. Op zitplaatsen achterin vergrendelpunten voor jes aanwezig. De buitenste rol- gordels zijn achterin voorzien van spankrachtbegrenzers en alle zitplaatsen van verstelbare hoofdsteunen. Naar wens van de gebruiker kunnen de portieren automatisch worden vergrendeld bij een snelheid van meer dan 7 km/u. De nieuwe Scénic krijgt drie 4 cilinder 16-kleps benzinemotoren en twee diesels. Het gamma begint met de 1,4 liter met een vermogen van 75 pk die geldt als opvolger van de oude 1,6 liter 8- klepper. Daarboven komen we de vanaf een dikke 2000 tr/min. I941BVE9;

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 23