Rover 75 2.5 Litre Sterling
ERS
AutoTest
:RS
Sk
Br
Suzuki Grand
Vitara Cabrio
Tot in de puntjes
Oben Ohne
st!
Gratis vliegen na
Mitsubishi-proefrit
IN
Zand
S
KRU
Skoda Felicia Funline en
Blue Sky
W W
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 22 juli 1999 pagina
T
uli 1999 «pagina 2
Technische gegevens:
16)607 707,
t, i meier,
1,778 meter
Verbruik:
Prijs:
gemi
zerbn
De
528 69 00
Het programma van de Suzuki Grand Vitara is nu
helemaal compleet. Naast de vijfdeurs en gesloten
driedeurs, is er nu ook de tweedeurs cabriolet met
extra zomerse ingrediënten. De auto is er in één
uitvoering met 2 liter motor.
KI
veel meer
tie en zit t
CCASIONS
[ORTING
IIL
uit
te
ssen
;de
groot
de
ijden de voor-
chakeld
sleet 4x4
tend II:
ibbele airbag,
oning.
IRG e.o.
1991-1992-1996
...1989 t/m 1997
...1988Vm 1998
1998
1997
1995
1994
1993
1992
1993
1992
RIJF
?G
Ier
eb
Think about K.
Deze drie motoren z
krijgbaar in de Glut
tegen een meerprijs van
£4.500,=.
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
km/u
in 9,5 sec.
foe-
snd in
ste
a de
Ibehui-
1998 I
groen1997
1996
1996
1991-1992-1993
..1990 t/m 1993
1992
1986
7.00 uur.
3 013-5710641
W aterafstotend
Het cabriodak is in twee delen
itgevoerd. Zo kan het gedeel-
s boven de voorstoelen een
voudig worden opengeklapt.
Het achterste gedeelte lijkt
zijn ook ver-
ib-versie
IV Engelse auto-industrie lijkt de draad
t B flink opgepakt te hebben waar het gaat om
het maken van onderscheidende auto's in
de hogere marktsegmenten. De nieuwe Rover 75 is
daar een uitstekend voorbeeld van. Deze klassiek
gelijnde sedan is sinds kort bij de dealers te
bewonderen.
rbij op geen
in. Wie met
jende motoren
heeft vanaf
liter 4 cilin-
MG F. En
poten spiegels, alarm met
afstandsbediening en centrale
vergrendeling, mistlampen,
gedeeld neerklapbare achter
bank en speciale wieldoppen
standaard. Er kan worden
gekozen voor de hatchback of
Combi voorzien van de 1,6 liter
VW-motor van 75 pk. De
Funline hatchback kost
Club-versie
De Rover 75 2.5 Litre Sterling
kost £88.990,= en concurreert
met zijn geheel eigen. Britse
stijl met diverse andere top
pers.
Rover hoeft zich daark’
enkel vlak te schamen,
minder vermogen
genoegen neemt,
£61.990,= een 1,8
der bekend uit de
trapje hoger staat de 2 liter V6
vanaf £69.490,= en voor
£68.990,= kan de uitstekende 2
liter common rail turbodiesel
16V van BMW worden aange
schaft.
leding
ergrendeling
liening
inbare ramen vóór
eel: 3.300,-!
Rover 75 2.5 Litre Sterling
6 in V-vorm
2497 cc
84 x 88 mm
177 Nm bij 6500 tr/min
240 Nm bij 4000 tr/min
lengte 4,745 meter,
breedte 1,77/
1550 kg
1600 kg (geremd)
topsnelheid 215 kr'
acceleratie 0-100 f
stadscyclus
16,9 liter/100 km
buitenwegcyclus
8.6 liter/100 km
gecombineerd
11.6 liter/100 km
£88.990,=
gekoppeld aan een alarmsys
teem, volledig automatische kli
maatregeling, met leer bekleed
stuurwiel en een audio-installa-
tie. Tegen meerprijs kan de
Rover 75 worden voorzien van
een audio-systeem met geïnte
greerde navigatiecomputer, TV
en telefoon. In de middenconso
le is een bekerhouder aange-
'can
fen geo
pend. Dikke tapijten maken de
algehele uitstraling af.
n, de Rover 75 zorgt
dat het merk weer hele-
•erug is waar het hoort.
Het is vooral dankzij de over
name door BMW en de bedoe
lingen die het Duitse merk
met het Britse Rover heeft,
dat de nieuwe 75 op deze
manier vorm gekregen heeft.
BMW heeft niets aan een con
current in eigen huis en geeft
Rover de mogelijkheid haar
eigen identiteit te behouden
en verder uit te bouwen.
ook in de ruitomlijsting, num-
merbordomranding en de ver
melding van de motorvariant is
chroom verwerkt. Het profiel
oogt fraai, vooral door de hoog
gesloten zjjkant en de aflopen
de achtersteven die naar achte
ren ook nog eens smaller toe
loopt. Ondanks zijn volwass
lengte van 4,75 meter oogt i
Rover 75 niet overdreven
en ook dat draagt bij aan
sierlijke uitstraling van het
ontwerp. De Sterling-uitvo"-
ring, in ons land uitsluitenu
combinatie met de sterkst
motor, is herkenbaar aan
chromen buitenspiegelbeh
zing, terwijl de lichtmetalen
wielen al vanaf het Club-niveau
aanwezig zijn. De bagageruim
te heeft met 432 liter een vol
doende grote inhoud. Een com
pliment moet worden gegeven
aan de fraaie afwerking en aan
het feit dat de kofferbakscha-
nieren niet in de bagageruimte
zelf zitten.
De komende maanden biedt de
Skoda-dealer twee zeer aan
trekkelijke uitvoeringen van de
Felicia in een gelimiteerde opla
ge. Zo is de Skoda Felicia
Funline voorzien van een frisse
Lagoon-blauwe metaallak en
bijpassende binnenbekleding.
Verder zijn onder meer aircon
ditioning, getint glas, meeges-
Wie tot 31 augustus as. bij de
Mitsubishi-dealer langsgaat
voor een proefrit krijgt gratis
twee retourvliegtickets naar
Boedapest, Kopenhagen,
Londen, Madrid, Praag of
Rome. Tijdens de proefrit wordt
de huidige auto e -
onderworpen en
ontvangt men een fraai inruil-
Uw Rover-dealer voor Tilburg en omstreken
AUTOMOBIELBEDRIJF BINK B.V.
fSSB Winkler Prinsstraat 30
j’ van het leer, oftewel
erkranden, wordt in een
stkleur uitgevoerd en
leur wordt ver
ser in het dash-
l en de portierpanelen ver-
t. Het instrumentarium
orgd uit met !e ls.efn bekerhouder aang
sdte hout, dat kraclbt en van bmnenmt kt
de console t F
>plhpiHs™ter P™dv Dikke tapijten make
algehele uitstrahng af.
Kortom, de Rover 75
ervoor dat het merk weer
maal terug is waar het hc
1 op 10 uit kan komen als met
vooral constante snelheden op
de snelweg wordt gereden.
De wielophanging bestaat uit
de bekende McPherson con
structie voor en de van BMW
geleende Z-as met schroefveren
achter. De Rover is absoluut
niet slap geveerd, maar toch
vooral op comfort afgestemd.
Een heerlijke rij-machine voor
lange, ontspannen ritten, ter
wijl in bochten de auto abso
luut niet voor onaangename
verrassingen zorgt. De bekrach
tigde besturing helpt alleen
mee als het nodig is.
De carrosserie is naar voor en
opzij goed te overzien, naar
achteren is iets meer inschat-
tingsvermogen van de bestuur
der nodig.
Doorgetrokken
Klassieke details en een tijdlo
ze vormgeving bepalen de
hoofdmoot bij de nieuwe grote
Rover. De moderne vertaling
van de oude Rover-grille ken
nen we al wat langer en is in
volle glorie op de Seventy-Five
te vinden. Net als vroeger is
het typenummer in het merk-
logo opgenomen. De dubbele
ronde koplampen zijn aan de
bovenkant afgeplat, waardoor
de auto op een voorname, seri
euze manier uit de ogen kijkt.
Chroom is een materiaal dat
weer helemaal terug is en wat
Rover betreft eigenlijk ook
nooit is weggeweest. Over de
voorbumper lopen twee ver
fraaiende lijsten, terwijl een
lange doorgetrokken strip de
achterbumper siert. Op de
flanken loopt een smalle lijst
ter hoogte van de eveneens
verchroomde portiergrepen en
één precies onderlangs de por
tieren over de dorpels. Maar
aanbod en de Drive Fly tic
kets. Deze aanbieding verplicht
tot niets. Tijdens het verblijf in
de genoemde steden hoeft men
alleen de verblijfkosten van
minimaal drie overnachtingen
rte betalen. De tickets blijven
aan een taxatie geldig tot 1 augustus 2000. In
i bij terugkeer de uitgebreide Drive Fly reis-
en fraai inruil- brochure kan de bestemming
Drive Select 4x4
Net als de Metal Top heeft de
Cabrio een 2 liter 16-kleppen
motor die een vermogen levert
van 128 pk bij 6000 tr/min en
komt tot een koppel van 174
Nm bij 2900 tr/min. De kracht
bron staat garant voor soepele
rij-eigenschappen en voldoende
mogelijkheden in het terrein.
Onder normale omstandigheden evei
worden de achterwielen aange- de a
dreven, maar tot 100 km/u kun-
vigheid aan de carrosserie.
Heel prettig heeft Suzuki het
achterwiel een behoorlijk lage
positie op de achterdeur gege
ven, zodat het uitzicht minder
wordt belemmerd. Het derde
remlicht is op een ‘pootje’
geplaatst en komt boven dit
wiel uit. Ondanks de flinke
lichtunits in de achterspatbor-
den zitten de belangrijkste
Comfort
Technisch biedt de Rover 75
een mengelmoes van nieuwe en
bestaande technieken in een
verzameling die niet eerder
werd getoond. De Sterling is
boordcomputer geto- V00rzien van de bestaande 2.5
m zoals het gemid- liter V6 met 4 kleppen per
antane verbruik cilinder. De krachtbron is ech-
tai nog te rijden kilo- ter op vele details verder ger
—n lege tank. De timaliseerd. Er wordt een k<
wieden niet alleen rig vermogen bereikt van 17
- -;x jn elek- pk bij 6500 tr/min en een vo
doende hoog koppel van 240
Nm bij 4000 tr/min. De voor
wielen worden aangedreven
een moderne vijftraps auto-
maat. Hiermee haalt de 75
Sterling een tgqyan 215 km
en trekt in 9,5 seconden Van
stilstand naar de 100 km/u.
motor is onder de meeste
omstandigheden bijna niet t
horen en daardoor gaat men
ongemerkt vlug te hard met
deze fraaie Engelsman. Met
gewicht van zo’n 1500 kg he
de krachtbron geen enkel pr
bleem. En een gemiddeld ve
bruik van 1 op 8,7 valt zeke
niet tegen. Wel is te merken
dat het verbruik fors toenee
als veelvuldig korte stadsrit
wordt gereden, terwijl het
gemiddelde makkelijk bover
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afinetingen:
nen onder het rijden w
wielen worden bij gesel
via Suzuki’s Drive Self
systeem.
Uiteraard is er ook een lage
gearing voor extra zware
omstandigheden en om deze te
kunnen inschakelen moet de
auto wel volledig tot stilstand
worden gebracht. De auto is
voorzien van automatische vrij-
loopnaven die vanzelf in- of uit
schakelen als van aandrijving
wordt gewisseld.
Het interieur komt volledig met
de Metal Top overeen. Door de
hoge zit heeft men een prima
uitzicht rondom en met de over
zichtelijkheid van de carrosse
rie is weinig mis. Standaard
heeft deze Vitara onder meer
stuurbekrachtiging, elektrisch
bediende portierruiten en bui
tenspiegels alsmede centrale
vergrendeling. Ook de twee air
bags en gordelspanners zijn
evenals de verstevigingsbalken
in de portieren op iedere Vitara
standaard. En tegen meerprijs
kan nog voor ABS worden geko
zen.
Suzuki levert de Grand Vitara
Cabrio met een soepel schake
lende vijfbak, terwijl tegen
meerprijs een viertraps auto
maat te bestellen is. De auto
kost £39.995,= en dat is precies
snveel als de Metal Top. Voor
automaat is men £43.350,=
kwijt.
lichtfuncties in de bumper en
dat is een gevolg van wettelijke
eisen in Europa. De Cabrio mist
net als de Metal Top de uit
bouw van de carrosserie, die we
wel op de 5-deurs zien. Toch
heeft de Cabrio deze accessoires
niet echt nodig, hij komt vol
doende ‘stevig’ over.
Aan het onderstel en het lad
derchassis is niets gewijzigd. De
auto beschikt voor over
McPherson veerpoten met
schroefveren en gasgevulde
dempers en heeft achter een
starre as die volgens het multi
link principe op vijf plaatsen
aan het chassis is bevestigd.
Ook hier zijn schroefveren en
gasgevulde dempers aange
bracht. Een combinatie die
gezien de bescheiden wielbasis
op wegoneffenheden niet
onvoelbaar is, maar die op
lange ritten over de snelweg
voldoende comfort biedt.
Geheugen
Het interieur van de Rover 75
is wellicht nog Britser dan de
buitenkant. Zeker in de
Sterling-uitgave met standaard
lederen bekleding. De stoelen
zijn nog met recht zetels te noe
men en ook de achterbank ziet
er dik en voornaam uit. Er zijn
diverse leerkleuren die lang
niet allemaal voorspelbaar zijn.
De ‘piping’
de afwerkr;
contrastkleur ui
deze contrastkle
volgens ook weei ui
board en de
werkt. luonuw
ziet er fraai verzot t
over de volle breedt
bovendien ook in de const
terugkomt. De snelheidsmeter,
toerenteller en het klokje heb
ben klassieke wijzerplaten op
een geel/witte ondergrond en
zijn voorzien van een chromen
randje om het geheel af te
maken. Midden tussen de twee
grote instrumenten zit een dis
play die normaal gesproken
donker is en nauwelijks opvalt.
Hierop kunnen echter de func
ties van de
verd worder
delde en momer
en het aantal n<
meters tot een
voorstoelen bieden niet alleen
een vorstelijk zit, ze zijn elek
trisch verstelbaar in vrijwel
alle denkbare richtingen, ze
hebben een geheugen en kun-'
nen worden verwarmd.
Achterin biedt de 75 behoorlijk
de ruimte al is ie geen trendset
ter in dit segment. De bank is
voorzien van een uitklapbare
middenarmsteun en drie hoofd
steunen, waarvan het middel
ste exemplaar lager is geplaatst
om het zicht door de achteruit
kijkspiegel niet onnodig te
beperken. Natuurlijk heeft een
Rover van dit niveau standaard
twee airbags en ook twee side
bags, alsmede een in hoogte en
diepte verstelbare stuurkolom,
vier elektrisch bediende por
tierruiten, centrale vergrende
ling met afstandsbediening
worden uitgezocht.
Middels deze actie wil Mitsubisi
in contact komen met mensen
die de komende maanden een
nieuwe of jong gebruikte auto
willen kopen. Daarnaast is het
voor het merk dé gelegheid
haar uitgebreide modellenpro
gramma aan een breed publiek
voor te stellen.
£25.995,= en de Combi is er
vanaf £28.695,=.
Daarnaast is er het Blue Sky
aktiepakket met een elektrisch
roldak over de gehele lengte
van het autodak in combinatie
met vier lichtmetalen wielen.
Het pakket is speciaal ontwik
keld voor de Felicia hatchback
en kost £1.750,=.
r op een tentconstruc-
bevestigd met ritsen
en klittenband. De achterra
men kunnen snel worden uitge
nomen, maar het is geen con
structie die men bij een plotse
linge regenbui in een paar
seconden weer opbouwt. Mocht
dit onheil de Grand Vitara
Cabrio-bezitter overkomen, dan
kan hij of zij zich getroosten
met een waterafstotende bekle
ding, waardoor water niet
direct in de stoel doordringt.
brede B-stijl direct achter de
portieren geeft een flinke ste-
De nieuwe Grand Vitara
Cabriolet is gebaseerd op de
eerder dit jaar geïntroduceer
de Grand Vitara Metal Top,
daarom dat lengte en breedte
volledig met elkaar overeenko
men. De Cabriolet biedt alleen
meer recreatieve mogelijkhe
den.
L'5-DB-ZH