Rover 75 2.5 Litre Sterling ERS AutoTest :RS Sk Br Suzuki Grand Vitara Cabrio Tot in de puntjes Oben Ohne st! Gratis vliegen na Mitsubishi-proefrit IN Zand S KRU Skoda Felicia Funline en Blue Sky W W DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 22 juli 1999 pagina T uli 1999 «pagina 2 Technische gegevens: 16)607 707, t, i meier, 1,778 meter Verbruik: Prijs: gemi zerbn De 528 69 00 Het programma van de Suzuki Grand Vitara is nu helemaal compleet. Naast de vijfdeurs en gesloten driedeurs, is er nu ook de tweedeurs cabriolet met extra zomerse ingrediënten. De auto is er in één uitvoering met 2 liter motor. KI veel meer tie en zit t CCASIONS [ORTING IIL uit te ssen ;de groot de ijden de voor- chakeld sleet 4x4 tend II: ibbele airbag, oning. IRG e.o. 1991-1992-1996 ...1989 t/m 1997 ...1988Vm 1998 1998 1997 1995 1994 1993 1992 1993 1992 RIJF ?G Ier eb Think about K. Deze drie motoren z krijgbaar in de Glut tegen een meerprijs van £4.500,=. Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: km/u in 9,5 sec. foe- snd in ste a de Ibehui- 1998 I groen1997 1996 1996 1991-1992-1993 ..1990 t/m 1993 1992 1986 7.00 uur. 3 013-5710641 W aterafstotend Het cabriodak is in twee delen itgevoerd. Zo kan het gedeel- s boven de voorstoelen een voudig worden opengeklapt. Het achterste gedeelte lijkt zijn ook ver- ib-versie IV Engelse auto-industrie lijkt de draad t B flink opgepakt te hebben waar het gaat om het maken van onderscheidende auto's in de hogere marktsegmenten. De nieuwe Rover 75 is daar een uitstekend voorbeeld van. Deze klassiek gelijnde sedan is sinds kort bij de dealers te bewonderen. rbij op geen in. Wie met jende motoren heeft vanaf liter 4 cilin- MG F. En poten spiegels, alarm met afstandsbediening en centrale vergrendeling, mistlampen, gedeeld neerklapbare achter bank en speciale wieldoppen standaard. Er kan worden gekozen voor de hatchback of Combi voorzien van de 1,6 liter VW-motor van 75 pk. De Funline hatchback kost Club-versie De Rover 75 2.5 Litre Sterling kost £88.990,= en concurreert met zijn geheel eigen. Britse stijl met diverse andere top pers. Rover hoeft zich daark’ enkel vlak te schamen, minder vermogen genoegen neemt, £61.990,= een 1,8 der bekend uit de trapje hoger staat de 2 liter V6 vanaf £69.490,= en voor £68.990,= kan de uitstekende 2 liter common rail turbodiesel 16V van BMW worden aange schaft. leding ergrendeling liening inbare ramen vóór eel: 3.300,-! Rover 75 2.5 Litre Sterling 6 in V-vorm 2497 cc 84 x 88 mm 177 Nm bij 6500 tr/min 240 Nm bij 4000 tr/min lengte 4,745 meter, breedte 1,77/ 1550 kg 1600 kg (geremd) topsnelheid 215 kr' acceleratie 0-100 f stadscyclus 16,9 liter/100 km buitenwegcyclus 8.6 liter/100 km gecombineerd 11.6 liter/100 km £88.990,= gekoppeld aan een alarmsys teem, volledig automatische kli maatregeling, met leer bekleed stuurwiel en een audio-installa- tie. Tegen meerprijs kan de Rover 75 worden voorzien van een audio-systeem met geïnte greerde navigatiecomputer, TV en telefoon. In de middenconso le is een bekerhouder aange- 'can fen geo pend. Dikke tapijten maken de algehele uitstraling af. n, de Rover 75 zorgt dat het merk weer hele- •erug is waar het hoort. Het is vooral dankzij de over name door BMW en de bedoe lingen die het Duitse merk met het Britse Rover heeft, dat de nieuwe 75 op deze manier vorm gekregen heeft. BMW heeft niets aan een con current in eigen huis en geeft Rover de mogelijkheid haar eigen identiteit te behouden en verder uit te bouwen. ook in de ruitomlijsting, num- merbordomranding en de ver melding van de motorvariant is chroom verwerkt. Het profiel oogt fraai, vooral door de hoog gesloten zjjkant en de aflopen de achtersteven die naar achte ren ook nog eens smaller toe loopt. Ondanks zijn volwass lengte van 4,75 meter oogt i Rover 75 niet overdreven en ook dat draagt bij aan sierlijke uitstraling van het ontwerp. De Sterling-uitvo"- ring, in ons land uitsluitenu combinatie met de sterkst motor, is herkenbaar aan chromen buitenspiegelbeh zing, terwijl de lichtmetalen wielen al vanaf het Club-niveau aanwezig zijn. De bagageruim te heeft met 432 liter een vol doende grote inhoud. Een com pliment moet worden gegeven aan de fraaie afwerking en aan het feit dat de kofferbakscha- nieren niet in de bagageruimte zelf zitten. De komende maanden biedt de Skoda-dealer twee zeer aan trekkelijke uitvoeringen van de Felicia in een gelimiteerde opla ge. Zo is de Skoda Felicia Funline voorzien van een frisse Lagoon-blauwe metaallak en bijpassende binnenbekleding. Verder zijn onder meer aircon ditioning, getint glas, meeges- Wie tot 31 augustus as. bij de Mitsubishi-dealer langsgaat voor een proefrit krijgt gratis twee retourvliegtickets naar Boedapest, Kopenhagen, Londen, Madrid, Praag of Rome. Tijdens de proefrit wordt de huidige auto e - onderworpen en ontvangt men een fraai inruil- Uw Rover-dealer voor Tilburg en omstreken AUTOMOBIELBEDRIJF BINK B.V. fSSB Winkler Prinsstraat 30 j’ van het leer, oftewel erkranden, wordt in een stkleur uitgevoerd en leur wordt ver ser in het dash- l en de portierpanelen ver- t. Het instrumentarium orgd uit met !e ls.efn bekerhouder aang sdte hout, dat kraclbt en van bmnenmt kt de console t F >plhpiHs™ter P™dv Dikke tapijten make algehele uitstrahng af. Kortom, de Rover 75 ervoor dat het merk weer maal terug is waar het hc 1 op 10 uit kan komen als met vooral constante snelheden op de snelweg wordt gereden. De wielophanging bestaat uit de bekende McPherson con structie voor en de van BMW geleende Z-as met schroefveren achter. De Rover is absoluut niet slap geveerd, maar toch vooral op comfort afgestemd. Een heerlijke rij-machine voor lange, ontspannen ritten, ter wijl in bochten de auto abso luut niet voor onaangename verrassingen zorgt. De bekrach tigde besturing helpt alleen mee als het nodig is. De carrosserie is naar voor en opzij goed te overzien, naar achteren is iets meer inschat- tingsvermogen van de bestuur der nodig. Doorgetrokken Klassieke details en een tijdlo ze vormgeving bepalen de hoofdmoot bij de nieuwe grote Rover. De moderne vertaling van de oude Rover-grille ken nen we al wat langer en is in volle glorie op de Seventy-Five te vinden. Net als vroeger is het typenummer in het merk- logo opgenomen. De dubbele ronde koplampen zijn aan de bovenkant afgeplat, waardoor de auto op een voorname, seri euze manier uit de ogen kijkt. Chroom is een materiaal dat weer helemaal terug is en wat Rover betreft eigenlijk ook nooit is weggeweest. Over de voorbumper lopen twee ver fraaiende lijsten, terwijl een lange doorgetrokken strip de achterbumper siert. Op de flanken loopt een smalle lijst ter hoogte van de eveneens verchroomde portiergrepen en één precies onderlangs de por tieren over de dorpels. Maar aanbod en de Drive Fly tic kets. Deze aanbieding verplicht tot niets. Tijdens het verblijf in de genoemde steden hoeft men alleen de verblijfkosten van minimaal drie overnachtingen rte betalen. De tickets blijven aan een taxatie geldig tot 1 augustus 2000. In i bij terugkeer de uitgebreide Drive Fly reis- en fraai inruil- brochure kan de bestemming Drive Select 4x4 Net als de Metal Top heeft de Cabrio een 2 liter 16-kleppen motor die een vermogen levert van 128 pk bij 6000 tr/min en komt tot een koppel van 174 Nm bij 2900 tr/min. De kracht bron staat garant voor soepele rij-eigenschappen en voldoende mogelijkheden in het terrein. Onder normale omstandigheden evei worden de achterwielen aange- de a dreven, maar tot 100 km/u kun- vigheid aan de carrosserie. Heel prettig heeft Suzuki het achterwiel een behoorlijk lage positie op de achterdeur gege ven, zodat het uitzicht minder wordt belemmerd. Het derde remlicht is op een ‘pootje’ geplaatst en komt boven dit wiel uit. Ondanks de flinke lichtunits in de achterspatbor- den zitten de belangrijkste Comfort Technisch biedt de Rover 75 een mengelmoes van nieuwe en bestaande technieken in een verzameling die niet eerder werd getoond. De Sterling is boordcomputer geto- V00rzien van de bestaande 2.5 m zoals het gemid- liter V6 met 4 kleppen per antane verbruik cilinder. De krachtbron is ech- tai nog te rijden kilo- ter op vele details verder ger —n lege tank. De timaliseerd. Er wordt een k< wieden niet alleen rig vermogen bereikt van 17 - -;x jn elek- pk bij 6500 tr/min en een vo doende hoog koppel van 240 Nm bij 4000 tr/min. De voor wielen worden aangedreven een moderne vijftraps auto- maat. Hiermee haalt de 75 Sterling een tgqyan 215 km en trekt in 9,5 seconden Van stilstand naar de 100 km/u. motor is onder de meeste omstandigheden bijna niet t horen en daardoor gaat men ongemerkt vlug te hard met deze fraaie Engelsman. Met gewicht van zo’n 1500 kg he de krachtbron geen enkel pr bleem. En een gemiddeld ve bruik van 1 op 8,7 valt zeke niet tegen. Wel is te merken dat het verbruik fors toenee als veelvuldig korte stadsrit wordt gereden, terwijl het gemiddelde makkelijk bover Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afinetingen: nen onder het rijden w wielen worden bij gesel via Suzuki’s Drive Self systeem. Uiteraard is er ook een lage gearing voor extra zware omstandigheden en om deze te kunnen inschakelen moet de auto wel volledig tot stilstand worden gebracht. De auto is voorzien van automatische vrij- loopnaven die vanzelf in- of uit schakelen als van aandrijving wordt gewisseld. Het interieur komt volledig met de Metal Top overeen. Door de hoge zit heeft men een prima uitzicht rondom en met de over zichtelijkheid van de carrosse rie is weinig mis. Standaard heeft deze Vitara onder meer stuurbekrachtiging, elektrisch bediende portierruiten en bui tenspiegels alsmede centrale vergrendeling. Ook de twee air bags en gordelspanners zijn evenals de verstevigingsbalken in de portieren op iedere Vitara standaard. En tegen meerprijs kan nog voor ABS worden geko zen. Suzuki levert de Grand Vitara Cabrio met een soepel schake lende vijfbak, terwijl tegen meerprijs een viertraps auto maat te bestellen is. De auto kost £39.995,= en dat is precies snveel als de Metal Top. Voor automaat is men £43.350,= kwijt. lichtfuncties in de bumper en dat is een gevolg van wettelijke eisen in Europa. De Cabrio mist net als de Metal Top de uit bouw van de carrosserie, die we wel op de 5-deurs zien. Toch heeft de Cabrio deze accessoires niet echt nodig, hij komt vol doende ‘stevig’ over. Aan het onderstel en het lad derchassis is niets gewijzigd. De auto beschikt voor over McPherson veerpoten met schroefveren en gasgevulde dempers en heeft achter een starre as die volgens het multi link principe op vijf plaatsen aan het chassis is bevestigd. Ook hier zijn schroefveren en gasgevulde dempers aange bracht. Een combinatie die gezien de bescheiden wielbasis op wegoneffenheden niet onvoelbaar is, maar die op lange ritten over de snelweg voldoende comfort biedt. Geheugen Het interieur van de Rover 75 is wellicht nog Britser dan de buitenkant. Zeker in de Sterling-uitgave met standaard lederen bekleding. De stoelen zijn nog met recht zetels te noe men en ook de achterbank ziet er dik en voornaam uit. Er zijn diverse leerkleuren die lang niet allemaal voorspelbaar zijn. De ‘piping’ de afwerkr; contrastkleur ui deze contrastkle volgens ook weei ui board en de werkt. luonuw ziet er fraai verzot t over de volle breedt bovendien ook in de const terugkomt. De snelheidsmeter, toerenteller en het klokje heb ben klassieke wijzerplaten op een geel/witte ondergrond en zijn voorzien van een chromen randje om het geheel af te maken. Midden tussen de twee grote instrumenten zit een dis play die normaal gesproken donker is en nauwelijks opvalt. Hierop kunnen echter de func ties van de verd worder delde en momer en het aantal n< meters tot een voorstoelen bieden niet alleen een vorstelijk zit, ze zijn elek trisch verstelbaar in vrijwel alle denkbare richtingen, ze hebben een geheugen en kun-' nen worden verwarmd. Achterin biedt de 75 behoorlijk de ruimte al is ie geen trendset ter in dit segment. De bank is voorzien van een uitklapbare middenarmsteun en drie hoofd steunen, waarvan het middel ste exemplaar lager is geplaatst om het zicht door de achteruit kijkspiegel niet onnodig te beperken. Natuurlijk heeft een Rover van dit niveau standaard twee airbags en ook twee side bags, alsmede een in hoogte en diepte verstelbare stuurkolom, vier elektrisch bediende por tierruiten, centrale vergrende ling met afstandsbediening worden uitgezocht. Middels deze actie wil Mitsubisi in contact komen met mensen die de komende maanden een nieuwe of jong gebruikte auto willen kopen. Daarnaast is het voor het merk dé gelegheid haar uitgebreide modellenpro gramma aan een breed publiek voor te stellen. £25.995,= en de Combi is er vanaf £28.695,=. Daarnaast is er het Blue Sky aktiepakket met een elektrisch roldak over de gehele lengte van het autodak in combinatie met vier lichtmetalen wielen. Het pakket is speciaal ontwik keld voor de Felicia hatchback en kost £1.750,=. r op een tentconstruc- bevestigd met ritsen en klittenband. De achterra men kunnen snel worden uitge nomen, maar het is geen con structie die men bij een plotse linge regenbui in een paar seconden weer opbouwt. Mocht dit onheil de Grand Vitara Cabrio-bezitter overkomen, dan kan hij of zij zich getroosten met een waterafstotende bekle ding, waardoor water niet direct in de stoel doordringt. brede B-stijl direct achter de portieren geeft een flinke ste- De nieuwe Grand Vitara Cabriolet is gebaseerd op de eerder dit jaar geïntroduceer de Grand Vitara Metal Top, daarom dat lengte en breedte volledig met elkaar overeenko men. De Cabriolet biedt alleen meer recreatieve mogelijkhe den. L'5-DB-ZH

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 17