uiui aocii
/I
Honda S2000
Nieuwe Renault
Scénic 4x4
im
Exclusieve BMW Z8
wordt werkelijkheid
Drift (end) kikkertje
Rijkere
uitrusting
voor
Renault
Safrane
1999 pagina 14
Jaargang 11 nr 29* Donderdag 22 juli 1999 Oplage 104.000
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
Autotest Rover 75 2.5 Litre Sterling
DEALERS
Gemiste kans
.013 I 5423030
.013 I 5420143
.013 1 5364011
..01314634355
.013 1 5355575
..013 1 4683911
.013 5363924
..013 I 5355655
..013 I 5802020
01315478980
..013 1 5443330
..013 5422133
.013 I 5053944
.013 1 5331206
.013 I 5430022
.0416 1 363412
..013 14647676
spo-
rappen e.d.
ling
|Auto Oisterwijk B.V.
re etc.
Ergens lang op wachten is maar half zo erg als
het eindresultaat de fantasie ver overtreft en dat
is zeker het geval bij de nieuwe Honda S2000, die
in het najaar op de Nederlandse markt beschik
baar komt. Deze tweezits roadster is Honda’s
eigen kadootje voor het 50-jarig bestaan.
REN,
HEN.
15/430930
3 410 - 5000 AK Tilburg
DE VOLLEDIGE INFORMATIE VAN DE
HONDA S2000 TE VERKRIJGEN BIJ UW
HONDA-DEALER
stuurwiel, Xenon koplampen,
ABS, twee airbags, audio-
installatie en de reeds genoem
de lederen bekleding.
m
struc-
VWI Audi
Auto Bongers013 I 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers...
Nissan
Denissen.
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Honda
De Graaff
Mazda
Van Heumen
Mitsubishi
Kluitmans
•Seat
Auto Noordhoek.,013 14553678
Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
•BMW
Renova...
Ford
Van Rijn.
Volvo
Van Roosmalen ...013 l 5840000
*Kia
Peugëdpnk
Spijkers Goirle
Opel
Gebr. Vullings013 14680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
SeatSaab
Zuid Oost
B w
Uw Honda dealer voor
Tilburg en omstreken!
AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V.
Goirkestraat 144a-l46, Tilburg. IA JI
Tel. 013-5802020. ItU
Donderdag koopavond HONDA
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495'
Postbus
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
SPRENDLINGENSTRAAT 27, OISTERWIJK,
TELEFOON: 013-5215959.
horen tot
auto k“
voorzijde
ren en de
lampen
ime
met
er hel-
Diverse merken vieren rond
deze tijd een jubileum, waarbij
het aantal honderdjarigen
gestaag toeneemt. Volkswagen
importeur Pon beet twee jaar
geleden het spits af met een
aantal fantastische evenemen
ten rond 50 jaar VW in
Nederland. Liefhebbers van
klassieke Volkswagens kwamen
volop aan hun trekken. Vorig
jaar was Renault aan de beurt
om haar eeuwfeest te vieren,
maar veel verder dan een groots
clubevenement op het oude
fabrieksterrein, een mager eve
nement in Nederland en een
vanwege magere publiciteit door
het publiek niet bezochte slotce
remonie nabij de Sacre Coeur
kwam het allemaal niet. Op 11
juli jl. was ik met 3500 andere
mensen uitgenodigd voor de
feestelijke viering van 100 jaar
Fiat. Een historische dag omdat
het Italiaanse merk exact aan
haar tweede eeuw begon. In een
grote zaal van de vroegere Fiat-
fabriek Lingotto in het centrum
van Turijn werden diverse toe
spraken gehouden voorop
gegaan door de derde generatie
Agnelli, de stichters van het
i merk. Daarna een vertegen-
I woordigster van het personeel,
de burgemeester van Turijn, de
regionale en nationale overheid
I etc. De ene toespraak nog saaier
dan de andere in een zaal met
vele keurig opgedofte dames die
van hun echtgenoot zonodig
I ‘mee moesten’. De film die
getoond werd liet zien hoe Fiat
I over de wereld haar vleugels
heeft uitgeslagen, zonder ook
maar iets over de historie te zeg-
gen. Tijdens het diner dat volg
de waren mijn ogen gericht op
een groot podium met erachter
een oprit. Zouden hier nu einde-
1 lijk die oude auto’s letterlijk ten
tonele worden gevoerd. Het was
j ijdele hoop. Een kunstzinnig
ballet, een slap aftreksel van het
I Cirque du Soleil, viel ons ten
deel met in de finale de onthul-
ling van de nieuwe Punto.
Kortom, weer een verloren kans
om het belang van het merk
I Fiat in het perspectief van haar
rijke historie te laten zien.
Gelukkig zijn er in de stad
Turijn deze zomer diverse ten
toonstelling met als thema 100
jaar Fiat, die absoluut de moei
te waard zijn. Fiat vond het
echter niet van belang om de
verzamelde wereldpers hiervan
te laten meegenieten...
Tony Vos
Nog een paar maanden
Er zijn vier lakkleuren. Wie
kiest voor rood of blauw krijgt
een zwart interieur, terwijl bij
zilvergrijs en zwart rood leer
hoort. Net als alle andere
Vé’Affa’s wordt de S2000 gele
tte van 3 jaaPUl^dige garan-
De prijs van de nieuwe^fel
S2000 is nog niet exact
bekend, omdat het model nog
een paar maanae nDzichlaë
wachten. Voorspelhgen
importeur lopen uiteen van e
£100.000,= tot £105.000,=.
Ga alvast maar sparen.
kofferklep staat iets bol en her
bergt een breed, derde remlicht.
Eenvoud siert de S2000 aan alle
kanten. Dat geldt ook voor het
interieur in ons geval uitgevoerd
in zwart met rood, zeer stem
mig. De stoelen worden stan
daard overtrokken met leer. De
twee kuipen bieden een sportie
ve, goed ondersteunde zit. De
aangebouwde hoofdstel
ten precies in het verleid
de twee rolbeugels die bij e
onvoorziene koprol samen
het sterke voorruitframe v
doende overlevingsruimte
ten bieden. De overl
het instrumentariur
cies de ronding van
wiel. De toerenteller
gevormd door een
die naarmate het t
oploopt verder oplicht,
heid wordt evenals de 1
terstond en dagceller <J
weergegeven. Verder is
een instrument voor l_
voorraad en motortemperatuur.
de Scénic heeft met nai
betrekking op het front mt
nieuwe koplampen achter xxex-
der glas en een grille in tt’
segmenten. Ook de achte
ten zijn iets gewijzigd en ver
der krijgt de auto vele detail
wijzigingen en een aantal
nieuwe motoren. De RX 4
krijgt een aantal specifieke
4x4 en vrije-tijds-voertuigen-
tentoonstelling in het Franse
Val d’Isère. Sinds Renault in
een aantal landen de verkoop
van Jeep in 1993 stopte, is het
merk niet meer in de 4x4-
markt vertegenwoordigd
geweest. Met de Scénic RX 4
zal het Franse merk echter
weer terugkeren in de 4x4
afzonderlijke gaskleppen. Een
handgeschakelde zesbak stuurt
de aandrijfkrachten door naar
de achterwielen, waardoor het
sprintje naar 100 km/u in 5
seconden een feit is. De topsnel
heid is afgeregeld op 250 km/u.
En het remvermogen van dé Z8
is wellicht nog indrukwekken
der. In 2,5 seconden kan van
100 km/u tot stilstand wordei
afgeremd. Ook bij de construe
tie van de wielophanging is
veelvuldig gebruik gemaakt
van aluminium. De Z8 heeft
speciaal voor dit model ontwor
pen 18 inch lichtmetalen wielen
voorzien van 245/45R18W ban
den voor en 275/40R18W rub
bers achter. De nieuwe super-
sportwagen van BMW zal op de
komende IAA in Frankfurt in
september dit jaar aan het
grote publiek worden getoond.
De Automaat is een uit;
van De Tilburgse Koerie
Dealer Associatie Tilburg en
Omstrèken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon
Zand, Udenhout, Berkel
Oisterwijk, Moergestel ei
Hilvarenbeek.
In september presenteert
Renault de gefacelifte versie
van de Scénic ruimtewagen,
die vanaf dat moment zonder
de familienaam Mégané door
het leven zal gaan. Enkele
maanden later verschijnt een
uitvoering met vierwielaan-
drijving die als primeur van
14 tot en met 22 augustus te
En dan die veelbelovende tech
niek van de S2000. Voorin ligt
een 2 liter 4 cilinder met 16
kleppen en Honda’s variabele
kleptiming (VTEC). Elementen
die het merk al vaker heeft toe
gepast, maar die bij de S2000
haast tot het maximale zijn
opgepept. De krachtbron haalt
een maximaal vermogen van
240 pk bij 8300 tr/min en haalt
een koppel van 208 17... i.„ 77
tr/min. De toerenbegrenzer sl
precies bij 9000 tr/min in en c
is het ook helemaal afgelopen.
Rond de 6000 tr/min wordt de
kleptiming aangepast en op dat
moment veranderd ht'
van
Pure vorm
Wie echter boven dit “VTEC-
punt’ uitkomt, zal merken dat
het motorgeluid dat van een for-
mule-auto benadert en dat de
acceleratiekrachten haast expo
nentieel toenemen. Wie maxi
maal wil presteren zal de motor
'^.constant boven de 6000
namelijk de acceleratie v&R l?
100 km/u mogelijk in 6,2 secon-—fent
den. De topsnelheid van 241
km/u is voor een auto van dit
kaliber minder interessant,
maar uiteraard meer dan toerei
kend. Het_is .bovendien opmer-
kelijk"dat de auto best zuinig
omgaat met zijn brandstof
(gemiddeld 1 op 9,6) en dat de
auto aan de strengste toekom
stige Europese en Amerikaanse
emissienormen kan voldoen.
Rondom is de S2000 voorzien
nin en haalt van double wishbone wielophan-
Nm bij 7500 ging die zeer sportief is afge-
slaat stemd. Zo communiceert de
dan bestuurder optimaal met het
wegdek met de auto als flinter
dun intermediair.
Kiepiuunig aaxxgepa^v uax, De elektrische stuurbekrachti-
moment veranderd het karakter ging neemt mets van het gevoel
van de 2 liter motor. Tot dit toe- weg. Het kleine pookje van de
rental kan er soepel en vlot met handgeschakelde zesbak is op
de S2000 gereden worden en is de hoge cardantunnel geplaatst
men het gros van het overige en valt als vanzelf m de rechter
verkeer al te snel af. hand van de bestuurder. De ach-
Uitdagend
Met zijn lengte van 4,13
meter moet de auto eerder
met Duitse en Engelse sport
wagens worden vergeleken
dan bijvoorbeeld met een
Mazda MX-5. Neen, het zijn
veel meer de Porsche Boxster
en BMW Z3 waar Honda'naar
gekeken heeft. De auto valt
op, of juist niet, door zijn rela
tief eenvoudige lijnen. De
neus is spits van vorm,
beschikt over grote, driehoeki
ge koplampen en een forse
luchtinlaat in de meegespoten
bumper. Het profiel oogt hoog
gesloten. De groef aan de
onderkant van de portieren is
net zo beeldbepalend alg de
grote uitsparing voor de voor
wielen. De auto staat overi
gens achter op grotere ban
den: 225/50 VR16 om 205/55
VR 16. De achterkant doet
nog het meeste denken aan
een TVR en Porsche 944
cabrio. Ook hier weer eenvou
dige, strakke lijnen en twee
uitdagende uitlaatpijpen. De
knop. De ruiten en spiegels wor
den elektrisch bediend en er is
opbergruimte in het dashboard
kastje, een netje aan passagiers
kant en een afsluitbaar vak tus
sen de rugleuningen in.
"~k de ontgrendel-
rdeksel. De
De legendarische BMW 507
waarvan er slechts 252 exem
plaren werden gebouwd, keert
als het ware terug in een
moderner jasje. De nieuwe
BMW Z8, die anderhalf jaar
geleden op de Tokyo
Motorshow werd getoond, gaat
definitief in produktie. De eer
ste auto zal worden gereden
door James Bond in zijn
nieuwste film die tegen het
einde van het jaar in première
gaat. Alle klassieke BMW
roadsterelementen zijn aan
wezig zoals de lange motor
kap, korte overhangen en
nauwsluitende cockpit. Ook de
kieuwen in de voorschermen
de BMW traditie. De
kenmerkt zich aan de
zijde door zijn brede nie-
le ronde Xenon kop-
achter helder glas.
Aluminium pedalen
Direct rond het instrumentari
um zitten twee uitstroomopenin-
gen, de bedieningsknoppen voor
de verwarming en ventilatie,
twee knoppen waar een aantal
radiofuncties mee bediend kun
nen worden en een grote, rode
startknop. Met de sleutel moet
het contact worden aangezet,
met de rode knop wordt het
mechaniek pas werkelijk in
gang gezet. Fraai zijn de alumi
nium pedalen en de dito pook-
Imponerend is ook de achterzij
de met licht aflopende carrosse-
rielijnen, miniscule lichtunits
en dubbele uitlaatpijpen. Het
interieur is een harmonieus
samengaan van luxe en sporti
viteit waarbij gebruik gemaakt
wordt van edele materialen. De
ruggengraat van de BMW Z8 is
gemaakt van een aluminium
spaceframe met structuurbe-
plating. De carrosserie is ook
voornamelijk uit aluminium
gemaakt, al maken de polyuret-
haan bumpers daar een uitzon
dering op. Voorin treffen we de
V8-motor uit de BMW M5 aan
die uit een cilinderinhoud van 5
liter een vermogen haalt van
400 pk bij 6600 tr/min en een
koppel van 500 Nm. De kracht
bron is uitgerust met variabele
de nokkenassen
Toyota
Autonova013 1 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 361553
Citroen
Bertens
Rover
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
terwielaangedreven Honda heeft
een vergaand neutraal wegge
drag vanwege het lage zwaarte
punt, de optimale gewichtsver
deling en een achter de vooras
geplaatste motor.
Met dit alles is het van kilome
ter tot kilometer puur spelen
met de Honda. Zeer gedoseerd
kan de bestuurder de achter-
Jggnt laten uitbreken, zeker op
acceleratie, feded/TSrond. Iedere
-re remingreep geven weer heft
opperste genot, dit is autorijden
in de meest pure vorm. Maar
dat betekent niet dat de S2000
Spartaans is uitgerust.
Standaard zijn onder meer elek
trische portierruiten en spiegels,
airconditioning, een volledig
elektrisch bediende kap met
handmatige vergrendeling
boven de voorruit, lederen
Honda heeft er geen geheim
van gemaakt dat men bezig
was met de ontwikkeling van
een tweezits roadster, prototy
pes werden al tijdens diverse
autotentoonstellingen
getoond. Maar een auto kan
er nog zo lekker uitzien, de
werkelijke prestaties worden
door de techniek bepaald.
En daarvan heeft Honda het
nodige in huis.
De diverse uitvoeringen van de
grote Renault Safrane gaan
vanaf nu rijker uitgerust door
het leven. De verschillende uit-
rustingsniveau’s zijn nog verder
opgewaardeerd. De basisversie
was al voorzien van meegespo
ten bumpers, ABS, twee air
bags, centrale vergrendeling
met afstandsbediening, elektri
sche ruitbediening voor, elek
trisch bedienbare en verwarm
de buitenspiegels, automatische
airco, hoofdsteunen achter en
velours bekleding. Bij deze
RTE-uitvoering wordt het pak
ket aanvuld met zij-airbags,
extra koplampen, meegespoten
buitenspiegels, andere velours
bekleding en een 4xl5W auto
radio met cassettespeler en
bediening aan de stuurkolom.
De prijs is verhoogd met dui
zend gulden en bedraagt
£58.495,= voor de versie met
138 pk sterke 2 liter 16V motor.
Een niveau hoger staat de RXE
die onder meer voortaan de
dealer verlaat met zij-airbags,
andere velours bekleding, elek
trisch verstelbare en verwarm-
bare stoelen met geheugen en
de reeds genoemde radio. De
prijs is hier met £2.500,= ver
hoogd. Zo kost de Safrane RXE
2.2 dT nu £72.195,=. De 2.5
liter 5 cilinder is voortaan
alleen nog maar met een hand-
ïschakelde vijfbak leverbaar.
x-xaxi de top staat de 3.0 V6 RXT
automaat die voor £93.995,= nu
andere lichtmetalen velgen
heeft, alsmede lederen bekle
ding en een Carminat naviga-
itgave
rier i.s.m.
itinj
“1 Enschot,
stoele1
vertrol
apen bieden e~
I ondersteunde
sunen zit-
v vx lengde van
J - een
i met
vol-
gsruimte moe-
erkapping van
ium volgt pre-
het stuur-
der wordt
i digitale boog
toerental
De snel-
xe kilome-
r digitaal Sen de rüg
-iser nög Hierin izit ook
brandstof- knop van hètik^
-x- bagageruimte heef
van 143 liter, niet veel, maat
zal niemand in dit segment
ervan weerhouden om voor de
Honda te kiezen.