uiui aocii /I Honda S2000 Nieuwe Renault Scénic 4x4 im Exclusieve BMW Z8 wordt werkelijkheid Drift (end) kikkertje Rijkere uitrusting voor Renault Safrane 1999 pagina 14 Jaargang 11 nr 29* Donderdag 22 juli 1999 Oplage 104.000 pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week Autotest Rover 75 2.5 Litre Sterling DEALERS Gemiste kans .013 I 5423030 .013 I 5420143 .013 1 5364011 ..01314634355 .013 1 5355575 ..013 1 4683911 .013 5363924 ..013 I 5355655 ..013 I 5802020 01315478980 ..013 1 5443330 ..013 5422133 .013 I 5053944 .013 1 5331206 .013 I 5430022 .0416 1 363412 ..013 14647676 spo- rappen e.d. ling |Auto Oisterwijk B.V. re etc. Ergens lang op wachten is maar half zo erg als het eindresultaat de fantasie ver overtreft en dat is zeker het geval bij de nieuwe Honda S2000, die in het najaar op de Nederlandse markt beschik baar komt. Deze tweezits roadster is Honda’s eigen kadootje voor het 50-jarig bestaan. REN, HEN. 15/430930 3 410 - 5000 AK Tilburg DE VOLLEDIGE INFORMATIE VAN DE HONDA S2000 TE VERKRIJGEN BIJ UW HONDA-DEALER stuurwiel, Xenon koplampen, ABS, twee airbags, audio- installatie en de reeds genoem de lederen bekleding. m struc- VWI Audi Auto Bongers013 I 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers... Nissan Denissen. Skoda Suzuki Gijsbers Honda De Graaff Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans •Seat Auto Noordhoek.,013 14553678 Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova... Ford Van Rijn. Volvo Van Roosmalen ...013 l 5840000 *Kia Peugëdpnk Spijkers Goirle Opel Gebr. Vullings013 14680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. SeatSaab Zuid Oost B w Uw Honda dealer voor Tilburg en omstreken! AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V. Goirkestraat 144a-l46, Tilburg. IA JI Tel. 013-5802020. ItU Donderdag koopavond HONDA Redactie: Tony Vos Tel. 0495' Postbus Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 SPRENDLINGENSTRAAT 27, OISTERWIJK, TELEFOON: 013-5215959. horen tot auto k“ voorzijde ren en de lampen ime met er hel- Diverse merken vieren rond deze tijd een jubileum, waarbij het aantal honderdjarigen gestaag toeneemt. Volkswagen importeur Pon beet twee jaar geleden het spits af met een aantal fantastische evenemen ten rond 50 jaar VW in Nederland. Liefhebbers van klassieke Volkswagens kwamen volop aan hun trekken. Vorig jaar was Renault aan de beurt om haar eeuwfeest te vieren, maar veel verder dan een groots clubevenement op het oude fabrieksterrein, een mager eve nement in Nederland en een vanwege magere publiciteit door het publiek niet bezochte slotce remonie nabij de Sacre Coeur kwam het allemaal niet. Op 11 juli jl. was ik met 3500 andere mensen uitgenodigd voor de feestelijke viering van 100 jaar Fiat. Een historische dag omdat het Italiaanse merk exact aan haar tweede eeuw begon. In een grote zaal van de vroegere Fiat- fabriek Lingotto in het centrum van Turijn werden diverse toe spraken gehouden voorop gegaan door de derde generatie Agnelli, de stichters van het i merk. Daarna een vertegen- I woordigster van het personeel, de burgemeester van Turijn, de regionale en nationale overheid I etc. De ene toespraak nog saaier dan de andere in een zaal met vele keurig opgedofte dames die van hun echtgenoot zonodig I ‘mee moesten’. De film die getoond werd liet zien hoe Fiat I over de wereld haar vleugels heeft uitgeslagen, zonder ook maar iets over de historie te zeg- gen. Tijdens het diner dat volg de waren mijn ogen gericht op een groot podium met erachter een oprit. Zouden hier nu einde- 1 lijk die oude auto’s letterlijk ten tonele worden gevoerd. Het was j ijdele hoop. Een kunstzinnig ballet, een slap aftreksel van het I Cirque du Soleil, viel ons ten deel met in de finale de onthul- ling van de nieuwe Punto. Kortom, weer een verloren kans om het belang van het merk I Fiat in het perspectief van haar rijke historie te laten zien. Gelukkig zijn er in de stad Turijn deze zomer diverse ten toonstelling met als thema 100 jaar Fiat, die absoluut de moei te waard zijn. Fiat vond het echter niet van belang om de verzamelde wereldpers hiervan te laten meegenieten... Tony Vos Nog een paar maanden Er zijn vier lakkleuren. Wie kiest voor rood of blauw krijgt een zwart interieur, terwijl bij zilvergrijs en zwart rood leer hoort. Net als alle andere Vé’Affa’s wordt de S2000 gele tte van 3 jaaPUl^dige garan- De prijs van de nieuwe^fel S2000 is nog niet exact bekend, omdat het model nog een paar maanae nDzichlaë wachten. Voorspelhgen importeur lopen uiteen van e £100.000,= tot £105.000,=. Ga alvast maar sparen. kofferklep staat iets bol en her bergt een breed, derde remlicht. Eenvoud siert de S2000 aan alle kanten. Dat geldt ook voor het interieur in ons geval uitgevoerd in zwart met rood, zeer stem mig. De stoelen worden stan daard overtrokken met leer. De twee kuipen bieden een sportie ve, goed ondersteunde zit. De aangebouwde hoofdstel ten precies in het verleid de twee rolbeugels die bij e onvoorziene koprol samen het sterke voorruitframe v doende overlevingsruimte ten bieden. De overl het instrumentariur cies de ronding van wiel. De toerenteller gevormd door een die naarmate het t oploopt verder oplicht, heid wordt evenals de 1 terstond en dagceller <J weergegeven. Verder is een instrument voor l_ voorraad en motortemperatuur. de Scénic heeft met nai betrekking op het front mt nieuwe koplampen achter xxex- der glas en een grille in tt’ segmenten. Ook de achte ten zijn iets gewijzigd en ver der krijgt de auto vele detail wijzigingen en een aantal nieuwe motoren. De RX 4 krijgt een aantal specifieke 4x4 en vrije-tijds-voertuigen- tentoonstelling in het Franse Val d’Isère. Sinds Renault in een aantal landen de verkoop van Jeep in 1993 stopte, is het merk niet meer in de 4x4- markt vertegenwoordigd geweest. Met de Scénic RX 4 zal het Franse merk echter weer terugkeren in de 4x4 afzonderlijke gaskleppen. Een handgeschakelde zesbak stuurt de aandrijfkrachten door naar de achterwielen, waardoor het sprintje naar 100 km/u in 5 seconden een feit is. De topsnel heid is afgeregeld op 250 km/u. En het remvermogen van dé Z8 is wellicht nog indrukwekken der. In 2,5 seconden kan van 100 km/u tot stilstand wordei afgeremd. Ook bij de construe tie van de wielophanging is veelvuldig gebruik gemaakt van aluminium. De Z8 heeft speciaal voor dit model ontwor pen 18 inch lichtmetalen wielen voorzien van 245/45R18W ban den voor en 275/40R18W rub bers achter. De nieuwe super- sportwagen van BMW zal op de komende IAA in Frankfurt in september dit jaar aan het grote publiek worden getoond. De Automaat is een uit; van De Tilburgse Koerie Dealer Associatie Tilburg en Omstrèken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon Zand, Udenhout, Berkel Oisterwijk, Moergestel ei Hilvarenbeek. In september presenteert Renault de gefacelifte versie van de Scénic ruimtewagen, die vanaf dat moment zonder de familienaam Mégané door het leven zal gaan. Enkele maanden later verschijnt een uitvoering met vierwielaan- drijving die als primeur van 14 tot en met 22 augustus te En dan die veelbelovende tech niek van de S2000. Voorin ligt een 2 liter 4 cilinder met 16 kleppen en Honda’s variabele kleptiming (VTEC). Elementen die het merk al vaker heeft toe gepast, maar die bij de S2000 haast tot het maximale zijn opgepept. De krachtbron haalt een maximaal vermogen van 240 pk bij 8300 tr/min en haalt een koppel van 208 17... i.„ 77 tr/min. De toerenbegrenzer sl precies bij 9000 tr/min in en c is het ook helemaal afgelopen. Rond de 6000 tr/min wordt de kleptiming aangepast en op dat moment veranderd ht' van Pure vorm Wie echter boven dit “VTEC- punt’ uitkomt, zal merken dat het motorgeluid dat van een for- mule-auto benadert en dat de acceleratiekrachten haast expo nentieel toenemen. Wie maxi maal wil presteren zal de motor '^.constant boven de 6000 namelijk de acceleratie v&R l? 100 km/u mogelijk in 6,2 secon-—fent den. De topsnelheid van 241 km/u is voor een auto van dit kaliber minder interessant, maar uiteraard meer dan toerei kend. Het_is .bovendien opmer- kelijk"dat de auto best zuinig omgaat met zijn brandstof (gemiddeld 1 op 9,6) en dat de auto aan de strengste toekom stige Europese en Amerikaanse emissienormen kan voldoen. Rondom is de S2000 voorzien nin en haalt van double wishbone wielophan- Nm bij 7500 ging die zeer sportief is afge- slaat stemd. Zo communiceert de dan bestuurder optimaal met het wegdek met de auto als flinter dun intermediair. Kiepiuunig aaxxgepa^v uax, De elektrische stuurbekrachti- moment veranderd het karakter ging neemt mets van het gevoel van de 2 liter motor. Tot dit toe- weg. Het kleine pookje van de rental kan er soepel en vlot met handgeschakelde zesbak is op de S2000 gereden worden en is de hoge cardantunnel geplaatst men het gros van het overige en valt als vanzelf m de rechter verkeer al te snel af. hand van de bestuurder. De ach- Uitdagend Met zijn lengte van 4,13 meter moet de auto eerder met Duitse en Engelse sport wagens worden vergeleken dan bijvoorbeeld met een Mazda MX-5. Neen, het zijn veel meer de Porsche Boxster en BMW Z3 waar Honda'naar gekeken heeft. De auto valt op, of juist niet, door zijn rela tief eenvoudige lijnen. De neus is spits van vorm, beschikt over grote, driehoeki ge koplampen en een forse luchtinlaat in de meegespoten bumper. Het profiel oogt hoog gesloten. De groef aan de onderkant van de portieren is net zo beeldbepalend alg de grote uitsparing voor de voor wielen. De auto staat overi gens achter op grotere ban den: 225/50 VR16 om 205/55 VR 16. De achterkant doet nog het meeste denken aan een TVR en Porsche 944 cabrio. Ook hier weer eenvou dige, strakke lijnen en twee uitdagende uitlaatpijpen. De knop. De ruiten en spiegels wor den elektrisch bediend en er is opbergruimte in het dashboard kastje, een netje aan passagiers kant en een afsluitbaar vak tus sen de rugleuningen in. "~k de ontgrendel- rdeksel. De De legendarische BMW 507 waarvan er slechts 252 exem plaren werden gebouwd, keert als het ware terug in een moderner jasje. De nieuwe BMW Z8, die anderhalf jaar geleden op de Tokyo Motorshow werd getoond, gaat definitief in produktie. De eer ste auto zal worden gereden door James Bond in zijn nieuwste film die tegen het einde van het jaar in première gaat. Alle klassieke BMW roadsterelementen zijn aan wezig zoals de lange motor kap, korte overhangen en nauwsluitende cockpit. Ook de kieuwen in de voorschermen de BMW traditie. De kenmerkt zich aan de zijde door zijn brede nie- le ronde Xenon kop- achter helder glas. Aluminium pedalen Direct rond het instrumentari um zitten twee uitstroomopenin- gen, de bedieningsknoppen voor de verwarming en ventilatie, twee knoppen waar een aantal radiofuncties mee bediend kun nen worden en een grote, rode startknop. Met de sleutel moet het contact worden aangezet, met de rode knop wordt het mechaniek pas werkelijk in gang gezet. Fraai zijn de alumi nium pedalen en de dito pook- Imponerend is ook de achterzij de met licht aflopende carrosse- rielijnen, miniscule lichtunits en dubbele uitlaatpijpen. Het interieur is een harmonieus samengaan van luxe en sporti viteit waarbij gebruik gemaakt wordt van edele materialen. De ruggengraat van de BMW Z8 is gemaakt van een aluminium spaceframe met structuurbe- plating. De carrosserie is ook voornamelijk uit aluminium gemaakt, al maken de polyuret- haan bumpers daar een uitzon dering op. Voorin treffen we de V8-motor uit de BMW M5 aan die uit een cilinderinhoud van 5 liter een vermogen haalt van 400 pk bij 6600 tr/min en een koppel van 500 Nm. De kracht bron is uitgerust met variabele de nokkenassen Toyota Autonova013 1 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 361553 Citroen Bertens Rover Sluitingstijd: redactie en advertenties: terwielaangedreven Honda heeft een vergaand neutraal wegge drag vanwege het lage zwaarte punt, de optimale gewichtsver deling en een achter de vooras geplaatste motor. Met dit alles is het van kilome ter tot kilometer puur spelen met de Honda. Zeer gedoseerd kan de bestuurder de achter- Jggnt laten uitbreken, zeker op acceleratie, feded/TSrond. Iedere -re remingreep geven weer heft opperste genot, dit is autorijden in de meest pure vorm. Maar dat betekent niet dat de S2000 Spartaans is uitgerust. Standaard zijn onder meer elek trische portierruiten en spiegels, airconditioning, een volledig elektrisch bediende kap met handmatige vergrendeling boven de voorruit, lederen Honda heeft er geen geheim van gemaakt dat men bezig was met de ontwikkeling van een tweezits roadster, prototy pes werden al tijdens diverse autotentoonstellingen getoond. Maar een auto kan er nog zo lekker uitzien, de werkelijke prestaties worden door de techniek bepaald. En daarvan heeft Honda het nodige in huis. De diverse uitvoeringen van de grote Renault Safrane gaan vanaf nu rijker uitgerust door het leven. De verschillende uit- rustingsniveau’s zijn nog verder opgewaardeerd. De basisversie was al voorzien van meegespo ten bumpers, ABS, twee air bags, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektri sche ruitbediening voor, elek trisch bedienbare en verwarm de buitenspiegels, automatische airco, hoofdsteunen achter en velours bekleding. Bij deze RTE-uitvoering wordt het pak ket aanvuld met zij-airbags, extra koplampen, meegespoten buitenspiegels, andere velours bekleding en een 4xl5W auto radio met cassettespeler en bediening aan de stuurkolom. De prijs is verhoogd met dui zend gulden en bedraagt £58.495,= voor de versie met 138 pk sterke 2 liter 16V motor. Een niveau hoger staat de RXE die onder meer voortaan de dealer verlaat met zij-airbags, andere velours bekleding, elek trisch verstelbare en verwarm- bare stoelen met geheugen en de reeds genoemde radio. De prijs is hier met £2.500,= ver hoogd. Zo kost de Safrane RXE 2.2 dT nu £72.195,=. De 2.5 liter 5 cilinder is voortaan alleen nog maar met een hand- ïschakelde vijfbak leverbaar. x-xaxi de top staat de 3.0 V6 RXT automaat die voor £93.995,= nu andere lichtmetalen velgen heeft, alsmede lederen bekle ding en een Carminat naviga- itgave rier i.s.m. itinj “1 Enschot, stoele1 vertrol apen bieden e~ I ondersteunde sunen zit- v vx lengde van J - een i met vol- gsruimte moe- erkapping van ium volgt pre- het stuur- der wordt i digitale boog toerental De snel- xe kilome- r digitaal Sen de rüg -iser nög Hierin izit ook brandstof- knop van hètik^ -x- bagageruimte heef van 143 liter, niet veel, maat zal niemand in dit segment ervan weerhouden om voor de Honda te kiezen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 15