Volkswagen Lupo 3 liter TDI Peugeot trapauto's deren van pakweg drie tot vier jaar en wordt geleverd in een felrode lakkleur. De 206 is een maatje groter, is geschikt voor kinderen rond de zes jaar en leverbaar in metallic-grijs. De Peugeot 106 trapauto kost f.224,en de 206 komt op £247,=, uiteraard inclusief BTW en afleverkosten. de ert oro 's Jumpy Doris Bernhardt 35ste editie Vehikel oldtimer ft jaarbeurs Voetbal-actie van Opel Grotere collectie projectcoördinator Opel Speedster Energiebewuste rijstijl met Mitsubishi GDI Lange wielbasis voor Citroën Nostalgische Honda-scooter oor shi 3 liter blijkt haalbaar asso thal 1999 pagina DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 15 juli 1999 pagina 7 Aramide-vezels 3 cilinder Start-stop Meerprijs EZIG! B 1997 lition, B 1996 B 1997 ?ek iatief indse jn voor, enz. shi Motor Sales f284299 Vele j aren is er gesproken over de zogenaamde 3 liter auto, een thema waar met name de Duitse autofabrikanten zich mee bezig hielden. Volkswagen is de eerste fabrikant die een auto op de markt brengt die gemiddeld 1 op 33 kan rijden. De vraag is of de Lupo TDI een publiciteitsstunt is of een staaltje moderne techniek? Ie Marlboro Mas- hoofdrol wegge- de Formule 3, zich al ruim 50 hebben aange- vertegenwoordi- liefst 19 natio- i en de vier kste F3-kam- appen in Euro land, Italië, en Engeland, idse deelnemers 3 tij an Albers, an Eeuwijk en in Lent. creatieve en ande kunstwer- 'ablo Picasso, hebben al elangstellenden istelling be- n kan nog tot en in de Kunsthal e Xsara Picasso tot zijn intro- i het einde van et meer in ons wonderen. osten en kan in zwart of f.4.S sief sldt voor aanging, ost apt, iconden p de a krijgt Idenmo- n van 147 van 220 mineralog-’ dienst bij bezighield gewon- a de B 1996 D 1996 G 1996 B 1994 B 1996 niet bedoeld om i uitgebracht op ndien was er dijk niet meer jonden muziek lar, uitgevoerd jelegenheidsduo remen en Maar- raag. Na onge- erd verzoeken roeg Mitsubis hi een compleet ak te ontwikke- Joor de CD i Road Ahead bij elke platen- >op is. aren doet de 3 liter Lupo as de cijfers uitstekend. Er a een topsnelheid worden aaald van 165 krn/u en in seconden wordt de 100 i vanuit stilstand behaald, s gezegd behaalt de Lupo ans de officiële Europese athode een gemiddeld verbruik van 2,99 liter/100 km en dan blijkt de slechts 34 liter ‘kleine’ brandstoftank goed voor 1000 km. uadt zij in 'j zich sten van aces- men een van de kaarten g°’ nen heeft. Overigens zijn dt toegangskaarten ook bij de dealer te koop. Verder kunnen er twee Opel Corsa’s gewonnen worden in een Sport-versie met 1,2 liter 16V motor dient een koelde tweet- automa- t starten i de ont- Voor de aers is er wel een kick- zezig. De lichtmeta- ormen een goede vangen. De tweezitter op basis van de Lotus Elise 1 een nieuwe 2,2 liter midd tor met een vermogen pk, waarmee een top v km/u kan worden behaald en een acceleratie van 0 tot 100 in nog geen zes seconden. Doris Bernhardt is de interface tus sen het eigen ontwikkelings centrum van Opel en Lotus Engineering. Bernhardt stu deerde af aan de universiteit van Karlsruhe na een studie tr/min. De grote souplesse blijkt uit het gegeven clat vanaf 1300 tr/min al 80 procent van de maximale trékkracht beschik baar is. De motor maakt gebruik van de hoge druk pompverstuiver techniek die recent in de Passat, Golf en Bora werd geïntroduceerd en werkt met een druk tot maxi maal 2000 bar. Door deze hoge druk vernevelt de brandstof beter en mengt zich optimaler met de lucht. Het resultaat is een schonere en meer effectieve verbranding. Verder maakt VW gebruik van een turbocompres sor met Variabele Turbine Geometrie (VTG). De diameter van het kanaal waardoor de uit- ABAv* /EN ASSOCIATIE male Lupo kleinere luchtinla ten, verder naar onderen door getrokken dorpels, spoilers bij de achterwielen en een nage noeg vlakke bodemplaat. Op het gebied van veiligheid is deze Lupo TDI helemaal compleet met twee airbags, vier hoofd steunen, gordelspanners en spankrachtbegrenzers en flank- bescherming in de portieren. Zij-airbags zijn in voorberei ding. Verder wordt standaard ABS gemonteerd. Het dash board heeft er een boordcompu ter bij gekregen waarop naar wens het gemiddelde verbruik kan worden weergegeven. aanvulling op het opvallende ontwerp en datzelfde gele de verchroomde wielopha De Honda Shadow 50 kos 1.995,= inclusief BTW, exclu- af afleveringskos worden gekozen ir Een aanvulling op het pro gramma wordt verder gevormd door de SFX 50 in een 25 km/u variant die geen uiterlijke ver schillen vertoont met de bestaande 45 km/u uitgave. twintig jaar geleden is aange leerd. Om voorlichting te kun nen geven is het GDI-informa- tiecentrum opgericht. Ter ondersteuning werd door een rapporteur van het Verkeers Veiligheids Centrum Rozendom (WCR) een testroute afgelegd met een Mitsubishi Carisma GDI. De eerste keer werd nor maal, rustig gereden, terwijl tij dens de tweede identieke rit rekening werd gehouden met Het Nieuwe Rijden, wat neer komt op snel opschakelen naar een zo hoog mogelijke versnel ling en blijven rijden in een zo gunstig mogelijk toerengebied. Op een kort traject van slechts 600 meter werd een verschil behaald van 7,3 procent en op een langer traject van 23 km scoorde de Carisma 10 procent zuiniger. Mitsubisl 3gie. In 1991 tradt ij Opel waar zij id met het teste nieuwe materialen en proc sen. Daarna kreeg ze de opdracht testprocedures binnen het hele bedrijf te coördineren en daarbij kreeg ze betrokken heid bij nieuwe organisatie structuren voor de ontwikke- lingsafdeling. Dat maakt haar zeer geschikt als coördinator voor het Speedster-project. In de Utrechtse Jaarbeurs wordt van 20 tot en met 22 augustus de vijfendertigste edi tie van de Vehikel Oldtimer Jaarbeurs gehouden waar weer alles op het gebied van oude auto’s en motoren te zien en kopen is. Deze maand start in ons land de verkoop van de Honda SRX 50 Shadow, een zogenaamde customscooter. De introductie van deze scooter op de Nederlandse markt heeft flink wat voeten in de aarde gehad. Dit komt door de complexe homologatie voor 50 cc scooters, waardoor het even duurde voor dat Honda Nederland de tech nische aanpassingen in kaart kon brengen. De Shadow 50 heeft veel chroom, een breed stuur en comfortabele zitposi- Nederland wil automobilisten op verschillende manieren laten kennismaken met Het Nieuwe Rijden en de GDI-tech- niek. Zo worden er in samen werking met diverse media praktijktests gehouden. Daarnaast krijgen de dealers en verkopers een cursus op het gebied van energiebewust rijge drag. De opgedane kennis kan worden overgedragen op de klanten. In het Autotron Rosmalen is in het nieuwe onderdeel AutoDome een high tech touch screen display opge steld waarop de bezoekers informatie kunnen verkrijgen over de “benzinemotor van de volgende eeuw’. Tot slot is er een speciale internetsite al op www.gdi.nl met nog meer infor- kuni matie over de werking en voor- ten x delen van de GDI-motor. 106 I losgelaten, dan start de motor automatisch. Het gaspedaal en de versnellingshendel hebben geen mechanische, maar een elektronische overbrenging; drive-by-wire en shift-by-wire genaamd. Prester volgens kan r beha 14,5 km/u Zoals volger meetmet Het aanbod varieert van com plete auto’s en motorfietsen tot diverse onderdelen, oude tijd schriften, folders en boeken, modelauto’s, lifestyle artikelen en automobilia. Vele merken- clubs presenteren zich wederom in de Jaarbeurs naast diverse musea en verenigingen. Alhoewel de autobranche in het verleden als een echte mannen wereld werd gezien, bekleden steeds meer vrouwen topposi ties ook op het gebied van auto mobieltechniek. De 38-jarige Dr. Doris Bernhardt staat bij het International Technical Development Centre van Opel aan het hoofd van de ontwikke ling van de Opel Speedster die eerder dit jaar in Genève werd getoond en door de bezoekers met enthousiasme werd ont- Autofabrikanten kunnen nog zo’n fraaie milieu- en verbruik- sparende technieken introduce ren, de moderne automotoren vragen echter ook een moderne rijstijl om tot de maximale prestaties op dit vlak te komen. Alleen dan kan het maximale rendement uit een liter brand stof worden behaald. In dit kader is “Het Nieuwe Rijden” een initiatief van de Nederlandse Ondememii Energie en Milieu (Nove opgezet om automobilist vlotte, slimme en energiebe wuste rijstijl aan te leren. En bij deze nieuwe rijstijl past prima de direct ingespoten GDI-motor van Mitsubishi. Uit onderzoek is gebleken dat Nederlandse automobilisten in het algemeen niet zuinig en energiebewust rijden, kortom precies zo rijden zoals ze tien of De bestuurder kan kiezen uit twee automatische schakelpro- gramma’s of handmatig schake len. In dat laatste geval kan de pook naar voren worden bewo gen voor opschakelen en terug gehaald worden om een lagere versnelling te kiezen. Het scha- kelpatroon lijkt sterk op dat van een Tiptronic, terwijl de techniek volledig anders is. Het beste kan de bak worden verle ken met de schakelmechaniek van een Smart. Bij automatisch schakelen staat de bak in de Economy-stand, maar met een knop op het dashboard kan ook een sportieve stand worden gekozen. Bij de Economy-stand is bovendien een start-stop- functie actief die we in een iets andere versie nog kennen van de Golf Eco. Als tijdens het rij den het gas wordt losgelaten wordt de motor ontkoppeld en draait de krachtbron bij een zuinig stationair toerental. En als de auto stilstaat en de bestuurder op de rem trap* slaat de motor na vier secor uit. Wordt het rempedaal v tussen Feyenoord en Aston Villa op 31 juli as. en de wed strijd Nederland-België op 4 september. Opel-rijders zijn hierover al geïnformeerd via het Opel Magazine. In het blad zit een kaart waarmee men bij de Opel-dealer kan kijken of laatgassen tegen de turbine- schoepen stroomt, kan worden gevarieerd. Hierdoor wordt bij lage toerentallen en een bijbe horende kleinere diameter de turbine direct krachtig op gang gebracht. De trekkracht is daar door reeds bij lage toerentallen behoorlijk hoog. Naast de radia tor direct achter de grille heeft VW in deze speciale Lupo een intercooler geplaatst om het vermogen en koppel nog verder te verhogen. Andere motorische details zijn het aluminium motorblok en balansassen. De motor drijft de voorwielen aan middels een conventionele vijf- versnellingsbak met normale koppeling. Alleen wordt de kop peling op hydraulische wijze automatisch bediend, waardoor het koppelingspedaal afwezig is. tie, waardoor hij zich nadruk kelijk onderscheidt van de spor tieve modellen. Honda denkt hiermee niet alleen de trendy jeugd, maar ook volwassenen aan te spreken. Ter aandrijving krachtige, luchtgekc akt motor met V-matic t tische transmissie. Het geschiedt elektrisch en i steking is elektronisch, liefhebbers is ei’ wèl eeii starter aanwe~" T'- len wielen vormen een goe Grootschalligheid en gezellig gaan tijdens Vehikel samen. Het beursoppervlak is met 35.000 vierkante meter enorm, maar toch ademt het evene ment een gemoedelijke sfeer uit. Een bijzonder auto die in Utrecht te zien zal zijn is een replica van een Stanley stoom- auto uit 1906 die volledig onder toezicht van het stoomwezen werd gebouwd, maar met pijn in het hart van de bouwer/eige- naar te koop wordt aangebo den. Vehikel is op 20, 21 en 22 augustus geopend van 10.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs voor volwassenen bedraagt f.20, In het vooronder ligt een 3 cilinder 1,2 liter direct ingespo ten dieselmotor met turbocom pressor. Hiermee wordt een ver mogen behaald van 61 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 140 Nm tussen 1800 en 2400 Naast het gewijzigde front is deze speciale Lupo herkenbaar aan de andere wielen en type- plaatjes ‘3L’ en TDI met groene letters DL Wanneer de Lupo TDI werkelijk leverbaar wordt op de Nederlandse markt is nog niet exact bekend. De auto zal rond de £34.000,= gaan kosten en dat is voor een dergelijk klein model een stevige prijs. Nemen we het bedrag, dat op dit moment voor een Lupo 1.7 SDI betaald moet worden en tellen we daar de optieprijs voor ABS bij op, dan zal een oplettende automobilist zo’n slordige 200.000 km moeten rijden om de meerprijs met een lager ver bruik terug te verdienen en dan blijkt deze moderne milieu-tech- niek nog niet helemaal bij de dagelijkse praktijk aan te slui ten. Maar wat niet is, kan nog komen. ning voor sten een £29.105,= van de hand. De car rosserie wordt achter de zij- schuifdeur verlengd, terwijl de overhang achter gelijk is geble ven. De standaarduitvoering van de verlengde Jumpy is gelijk aan de bestaande Comfort met onder meer stuur bekrachtiging, in hoogte ver stelbare bestuurdersstoel met armsteun, bergvak tegen het plafond, meegespoten grille, van binnenuit verstelbare bui- tenspiejgels en een handgreep voor de passagier. De dubbele cabine vraagt een extra inves tering van £2.780,=.= Vooruitlopend op het Europees Kampioenschap voetballen 2000 heeft Opel als sponsor van diverse vooraanstaande top- voetbalclubs een speciale actie bedacht. Er zijn door Opel 5.000 toegangskaarten bemach tigd voor de openingswedstrijd Volkswagen koos voor haar kleinste model de Lupo om de nieuwste milieu- en brandstof- sparende technieken voor te stellen. Volgens de officiële Europese verbruikscyclus ver bruikt dit voertuig 2,99 liter dieselolie op 100 km. Uiteraard werd voor deze auto een nieuwe motor ontwikkeld. De Peugeot-dealers krijgen de beschikking over een grotere collectie trapauto’s. Naast de 306 Cabriolet zijn nu ook een 206 en 106 in het programma opgenomen, waardoor kinderen op vroege leeftijd kennis men maken met de kwalitei- van het Franse merk. De i Spider is bedoeld voor kin- Maar Volkswagen heeft zich niet alleen tot motor en versnel lingsbak beperkt. Zo is het gewicht van de carrosserie teruggebracht door de portie ren, motorkap, achterklep en spatschermen te maken uit alu minium en het binnendeel van de achterklep zelfs uit magnesi um. De gesmede lichtmetalen wielen zijn voorzien van 155/65 R 14 banden die speciaal voor deze Lupo zijn ontwikkeld. Ze hebben een uitzonderlijk lage rolweerstand. Dat betekent dat in ‘normaal sportief genomen bochten de banden snel gaan piepen en dat brengt de nodige extra slijtage met zich mee. En het feit dat slechts één banden fabrikant deze speciale rubbers voorzien van lichte aramide- vezels levert, zegt al voldoende over de vervangingsprijs van het viertal. De wielophanging is vrijwel volledig opnieuw geconstrueerd, waarbij even eens veelvuldig gebruik is gemaakt van lichte materialen. De carrosserie is op details aan gepast om de luchtweerstands- coëfficient te kunnen terugbren gen van 0,32 naar 0,29. De auto heeft ten opzichte van de nor- Binnenkort kan de Citroën Jumpy bestelwagen worden geleverd met een carrosserie die 40 centimeter langer is, waardoor een laadruimte beschikbaar is van ruim 5 kubieke meter. Maar de extra ruimte kan ook voor een deel worden gebruikt voor een dub bele cabine. Er kan bij de ver lengde Jumpy worden gekozen uit een gesloten bestelwagen of een Plancher Cabine voorzien van de 1,9 liter dieselmotor met of zonder turbo. De gesloten bestelwagen kost dan tussen de £28.885,= en £32.165,= excl. BTW en de Plancher Cabine gaat van £25.975,= tot

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21