Volkswagen Lupo 3 liter TDI
Peugeot trapauto's
deren van pakweg drie tot vier
jaar en wordt geleverd in een
felrode lakkleur. De 206 is een
maatje groter, is geschikt voor
kinderen rond de zes jaar en
leverbaar in metallic-grijs. De
Peugeot 106 trapauto kost
f.224,en de 206 komt op
£247,=, uiteraard inclusief
BTW en afleverkosten.
de
ert
oro
's
Jumpy
Doris Bernhardt
35ste editie
Vehikel oldtimer
ft
jaarbeurs
Voetbal-actie van Opel
Grotere collectie
projectcoördinator Opel
Speedster
Energiebewuste rijstijl
met Mitsubishi GDI
Lange wielbasis
voor Citroën
Nostalgische
Honda-scooter
oor
shi
3 liter blijkt haalbaar
asso
thal
1999 pagina
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 15 juli 1999 pagina 7
Aramide-vezels
3 cilinder
Start-stop
Meerprijs
EZIG!
B
1997
lition,
B 1996
B 1997
?ek
iatief
indse
jn voor, enz.
shi Motor Sales
f284299
Vele j aren is er gesproken over de zogenaamde 3
liter auto, een thema waar met name de Duitse
autofabrikanten zich mee bezig hielden.
Volkswagen is de eerste fabrikant die een auto op
de markt brengt die gemiddeld 1 op 33 kan rijden.
De vraag is of de Lupo TDI een publiciteitsstunt is
of een staaltje moderne techniek?
Ie Marlboro Mas-
hoofdrol wegge-
de Formule 3,
zich al ruim 50
hebben aange-
vertegenwoordi-
liefst 19 natio-
i en de vier
kste F3-kam-
appen in Euro
land, Italië,
en Engeland,
idse deelnemers
3 tij an Albers,
an Eeuwijk en
in Lent.
creatieve en
ande kunstwer-
'ablo Picasso,
hebben al
elangstellenden
istelling be-
n kan nog tot en
in de Kunsthal
e Xsara Picasso
tot zijn intro-
i het einde van
et meer in ons
wonderen.
osten en kan
in zwart of
f.4.S
sief
sldt voor
aanging,
ost
apt,
iconden
p de
a krijgt
Idenmo-
n van 147
van 220
mineralog-’
dienst bij
bezighield
gewon-
a de
B 1996
D 1996
G 1996
B 1994
B 1996
niet bedoeld om
i uitgebracht op
ndien was er
dijk niet meer
jonden muziek
lar, uitgevoerd
jelegenheidsduo
remen en Maar-
raag. Na onge-
erd verzoeken
roeg Mitsubis
hi een compleet
ak te ontwikke-
Joor de CD
i Road Ahead
bij elke platen-
>op is.
aren doet de 3 liter Lupo
as de cijfers uitstekend. Er
a een topsnelheid worden
aaald van 165 krn/u en in
seconden wordt de 100
i vanuit stilstand behaald,
s gezegd behaalt de Lupo
ans de officiële Europese
athode een gemiddeld
verbruik van 2,99 liter/100 km
en dan blijkt de slechts 34 liter
‘kleine’ brandstoftank goed voor
1000 km.
uadt zij in
'j zich
sten van
aces-
men een van de kaarten g°’
nen heeft. Overigens zijn dt
toegangskaarten ook bij de
dealer te koop. Verder kunnen
er twee Opel Corsa’s gewonnen
worden in een Sport-versie met
1,2 liter 16V motor
dient een
koelde tweet-
automa-
t starten
i de ont-
Voor de
aers is er wel een kick-
zezig. De lichtmeta-
ormen een goede
vangen. De tweezitter op
basis van de Lotus Elise 1
een nieuwe 2,2 liter midd
tor met een vermogen
pk, waarmee een top v
km/u kan worden behaald en
een acceleratie van 0 tot 100 in
nog geen zes seconden. Doris
Bernhardt is de interface tus
sen het eigen ontwikkelings
centrum van Opel en Lotus
Engineering. Bernhardt stu
deerde af aan de universiteit
van Karlsruhe na een studie
tr/min. De grote souplesse blijkt
uit het gegeven clat vanaf 1300
tr/min al 80 procent van de
maximale trékkracht beschik
baar is. De motor maakt
gebruik van de hoge druk
pompverstuiver techniek die
recent in de Passat, Golf en
Bora werd geïntroduceerd en
werkt met een druk tot maxi
maal 2000 bar. Door deze hoge
druk vernevelt de brandstof
beter en mengt zich optimaler
met de lucht. Het resultaat is
een schonere en meer effectieve
verbranding. Verder maakt VW
gebruik van een turbocompres
sor met Variabele Turbine
Geometrie (VTG). De diameter
van het kanaal waardoor de uit-
ABAv*
/EN ASSOCIATIE
male Lupo kleinere luchtinla
ten, verder naar onderen door
getrokken dorpels, spoilers bij
de achterwielen en een nage
noeg vlakke bodemplaat. Op het
gebied van veiligheid is deze
Lupo TDI helemaal compleet
met twee airbags, vier hoofd
steunen, gordelspanners en
spankrachtbegrenzers en flank-
bescherming in de portieren.
Zij-airbags zijn in voorberei
ding. Verder wordt standaard
ABS gemonteerd. Het dash
board heeft er een boordcompu
ter bij gekregen waarop naar
wens het gemiddelde verbruik
kan worden weergegeven.
aanvulling op het opvallende
ontwerp en datzelfde gele
de verchroomde wielopha
De Honda Shadow 50 kos
1.995,= inclusief BTW, exclu-
af afleveringskos
worden gekozen ir
Een aanvulling op het pro
gramma wordt verder gevormd
door de SFX 50 in een 25 km/u
variant die geen uiterlijke ver
schillen vertoont met de
bestaande 45 km/u uitgave.
twintig jaar geleden is aange
leerd. Om voorlichting te kun
nen geven is het GDI-informa-
tiecentrum opgericht. Ter
ondersteuning werd door een
rapporteur van het Verkeers
Veiligheids Centrum Rozendom
(WCR) een testroute afgelegd
met een Mitsubishi Carisma
GDI. De eerste keer werd nor
maal, rustig gereden, terwijl tij
dens de tweede identieke rit
rekening werd gehouden met
Het Nieuwe Rijden, wat neer
komt op snel opschakelen naar
een zo hoog mogelijke versnel
ling en blijven rijden in een zo
gunstig mogelijk toerengebied.
Op een kort traject van slechts
600 meter werd een verschil
behaald van 7,3 procent en op
een langer traject van 23 km
scoorde de Carisma 10 procent
zuiniger.
Mitsubisl
3gie. In 1991 tradt
ij Opel waar zij
id met het teste
nieuwe materialen en proc
sen. Daarna kreeg ze de
opdracht testprocedures binnen
het hele bedrijf te coördineren
en daarbij kreeg ze betrokken
heid bij nieuwe organisatie
structuren voor de ontwikke-
lingsafdeling. Dat maakt haar
zeer geschikt als coördinator
voor het Speedster-project.
In de Utrechtse Jaarbeurs
wordt van 20 tot en met 22
augustus de vijfendertigste edi
tie van de Vehikel Oldtimer
Jaarbeurs gehouden waar weer
alles op het gebied van oude
auto’s en motoren te zien en
kopen is.
Deze maand start in ons land
de verkoop van de Honda SRX
50 Shadow, een zogenaamde
customscooter. De introductie
van deze scooter op de
Nederlandse markt heeft flink
wat voeten in de aarde gehad.
Dit komt door de complexe
homologatie voor 50 cc scooters,
waardoor het even duurde voor
dat Honda Nederland de tech
nische aanpassingen in kaart
kon brengen. De Shadow 50
heeft veel chroom, een breed
stuur en comfortabele zitposi-
Nederland wil automobilisten
op verschillende manieren
laten kennismaken met Het
Nieuwe Rijden en de GDI-tech-
niek. Zo worden er in samen
werking met diverse media
praktijktests gehouden.
Daarnaast krijgen de dealers
en verkopers een cursus op het
gebied van energiebewust rijge
drag. De opgedane kennis kan
worden overgedragen op de
klanten. In het Autotron
Rosmalen is in het nieuwe
onderdeel AutoDome een high
tech touch screen display opge
steld waarop de bezoekers
informatie kunnen verkrijgen
over de “benzinemotor van de
volgende eeuw’. Tot slot is er
een speciale internetsite al op
www.gdi.nl met nog meer infor- kuni
matie over de werking en voor- ten x
delen van de GDI-motor. 106 I
losgelaten, dan start de motor
automatisch. Het gaspedaal en
de versnellingshendel hebben
geen mechanische, maar een
elektronische overbrenging;
drive-by-wire en shift-by-wire
genaamd.
Prester
volgens
kan r
beha
14,5
km/u
Zoals
volger
meetmet
Het aanbod varieert van com
plete auto’s en motorfietsen tot
diverse onderdelen, oude tijd
schriften, folders en boeken,
modelauto’s, lifestyle artikelen
en automobilia. Vele merken-
clubs presenteren zich wederom
in de Jaarbeurs naast diverse
musea en verenigingen.
Alhoewel de autobranche in het
verleden als een echte mannen
wereld werd gezien, bekleden
steeds meer vrouwen topposi
ties ook op het gebied van auto
mobieltechniek. De 38-jarige
Dr. Doris Bernhardt staat bij
het International Technical
Development Centre van Opel
aan het hoofd van de ontwikke
ling van de Opel Speedster die
eerder dit jaar in Genève werd
getoond en door de bezoekers
met enthousiasme werd ont-
Autofabrikanten kunnen nog
zo’n fraaie milieu- en verbruik-
sparende technieken introduce
ren, de moderne automotoren
vragen echter ook een moderne
rijstijl om tot de maximale
prestaties op dit vlak te komen.
Alleen dan kan het maximale
rendement uit een liter brand
stof worden behaald. In dit
kader is “Het Nieuwe Rijden”
een initiatief van de
Nederlandse Ondememii
Energie en Milieu (Nove
opgezet om automobilist
vlotte, slimme en energiebe
wuste rijstijl aan te leren. En
bij deze nieuwe rijstijl past
prima de direct ingespoten
GDI-motor van Mitsubishi.
Uit onderzoek is gebleken dat
Nederlandse automobilisten in
het algemeen niet zuinig en
energiebewust rijden, kortom
precies zo rijden zoals ze tien of
De bestuurder kan kiezen uit
twee automatische schakelpro-
gramma’s of handmatig schake
len. In dat laatste geval kan de
pook naar voren worden bewo
gen voor opschakelen en terug
gehaald worden om een lagere
versnelling te kiezen. Het scha-
kelpatroon lijkt sterk op dat
van een Tiptronic, terwijl de
techniek volledig anders is. Het
beste kan de bak worden verle
ken met de schakelmechaniek
van een Smart. Bij automatisch
schakelen staat de bak in de
Economy-stand, maar met een
knop op het dashboard kan ook
een sportieve stand worden
gekozen. Bij de Economy-stand
is bovendien een start-stop-
functie actief die we in een iets
andere versie nog kennen van
de Golf Eco. Als tijdens het rij
den het gas wordt losgelaten
wordt de motor ontkoppeld en
draait de krachtbron bij een
zuinig stationair toerental. En
als de auto stilstaat en de
bestuurder op de rem trap*
slaat de motor na vier secor
uit. Wordt het rempedaal v
tussen Feyenoord en Aston
Villa op 31 juli as. en de wed
strijd Nederland-België op 4
september. Opel-rijders zijn
hierover al geïnformeerd via
het Opel Magazine. In het blad
zit een kaart waarmee men bij
de Opel-dealer kan kijken of
laatgassen tegen de turbine-
schoepen stroomt, kan worden
gevarieerd. Hierdoor wordt bij
lage toerentallen en een bijbe
horende kleinere diameter de
turbine direct krachtig op gang
gebracht. De trekkracht is daar
door reeds bij lage toerentallen
behoorlijk hoog. Naast de radia
tor direct achter de grille heeft
VW in deze speciale Lupo een
intercooler geplaatst om het
vermogen en koppel nog verder
te verhogen. Andere motorische
details zijn het aluminium
motorblok en balansassen. De
motor drijft de voorwielen aan
middels een conventionele vijf-
versnellingsbak met normale
koppeling. Alleen wordt de kop
peling op hydraulische wijze
automatisch bediend, waardoor
het koppelingspedaal afwezig is.
tie, waardoor hij zich nadruk
kelijk onderscheidt van de spor
tieve modellen. Honda denkt
hiermee niet alleen de trendy
jeugd, maar ook volwassenen
aan te spreken.
Ter aandrijving
krachtige, luchtgekc
akt motor met V-matic t
tische transmissie. Het
geschiedt elektrisch en i
steking is elektronisch,
liefhebbers is ei’ wèl eeii
starter aanwe~" T'-
len wielen vormen een goe
Grootschalligheid en gezellig
gaan tijdens Vehikel samen.
Het beursoppervlak is met
35.000 vierkante meter enorm,
maar toch ademt het evene
ment een gemoedelijke sfeer
uit. Een bijzonder auto die in
Utrecht te zien zal zijn is een
replica van een Stanley stoom-
auto uit 1906 die volledig onder
toezicht van het stoomwezen
werd gebouwd, maar met pijn
in het hart van de bouwer/eige-
naar te koop wordt aangebo
den. Vehikel is op 20, 21 en 22
augustus geopend van 10.00 tot
17.00 uur. De entreeprijs voor
volwassenen bedraagt f.20,
In het vooronder ligt een 3
cilinder 1,2 liter direct ingespo
ten dieselmotor met turbocom
pressor. Hiermee wordt een ver
mogen behaald van 61 pk bij
4000 tr/min en een koppel van
140 Nm tussen 1800 en 2400
Naast het gewijzigde front is
deze speciale Lupo herkenbaar
aan de andere wielen en type-
plaatjes ‘3L’ en TDI met groene
letters DL Wanneer de Lupo
TDI werkelijk leverbaar wordt
op de Nederlandse markt is nog
niet exact bekend. De auto zal
rond de £34.000,= gaan kosten
en dat is voor een dergelijk
klein model een stevige prijs.
Nemen we het bedrag, dat op dit
moment voor een Lupo 1.7 SDI
betaald moet worden en tellen
we daar de optieprijs voor ABS
bij op, dan zal een oplettende
automobilist zo’n slordige
200.000 km moeten rijden om
de meerprijs met een lager ver
bruik terug te verdienen en dan
blijkt deze moderne milieu-tech-
niek nog niet helemaal bij de
dagelijkse praktijk aan te slui
ten. Maar wat niet is, kan nog
komen.
ning voor
sten een
£29.105,= van de hand. De car
rosserie wordt achter de zij-
schuifdeur verlengd, terwijl de
overhang achter gelijk is geble
ven. De standaarduitvoering
van de verlengde Jumpy is
gelijk aan de bestaande
Comfort met onder meer stuur
bekrachtiging, in hoogte ver
stelbare bestuurdersstoel met
armsteun, bergvak tegen het
plafond, meegespoten grille,
van binnenuit verstelbare bui-
tenspiejgels en een handgreep
voor de passagier. De dubbele
cabine vraagt een extra inves
tering van £2.780,=.=
Vooruitlopend op het Europees
Kampioenschap voetballen
2000 heeft Opel als sponsor van
diverse vooraanstaande top-
voetbalclubs een speciale actie
bedacht. Er zijn door Opel
5.000 toegangskaarten bemach
tigd voor de openingswedstrijd
Volkswagen koos voor haar
kleinste model de Lupo om de
nieuwste milieu- en brandstof-
sparende technieken voor te
stellen. Volgens de officiële
Europese verbruikscyclus ver
bruikt dit voertuig 2,99 liter
dieselolie op 100 km. Uiteraard
werd voor deze auto een nieuwe
motor ontwikkeld.
De Peugeot-dealers krijgen de
beschikking over een grotere
collectie trapauto’s. Naast de
306 Cabriolet zijn nu ook een
206 en 106 in het programma
opgenomen, waardoor kinderen
op vroege leeftijd kennis
men maken met de kwalitei-
van het Franse merk. De
i Spider is bedoeld voor kin-
Maar Volkswagen heeft zich
niet alleen tot motor en versnel
lingsbak beperkt. Zo is het
gewicht van de carrosserie
teruggebracht door de portie
ren, motorkap, achterklep en
spatschermen te maken uit alu
minium en het binnendeel van
de achterklep zelfs uit magnesi
um. De gesmede lichtmetalen
wielen zijn voorzien van 155/65
R 14 banden die speciaal voor
deze Lupo zijn ontwikkeld. Ze
hebben een uitzonderlijk lage
rolweerstand. Dat betekent dat
in ‘normaal sportief genomen
bochten de banden snel gaan
piepen en dat brengt de nodige
extra slijtage met zich mee. En
het feit dat slechts één banden
fabrikant deze speciale rubbers
voorzien van lichte aramide-
vezels levert, zegt al voldoende
over de vervangingsprijs van
het viertal. De wielophanging is
vrijwel volledig opnieuw
geconstrueerd, waarbij even
eens veelvuldig gebruik is
gemaakt van lichte materialen.
De carrosserie is op details aan
gepast om de luchtweerstands-
coëfficient te kunnen terugbren
gen van 0,32 naar 0,29. De auto
heeft ten opzichte van de nor-
Binnenkort kan de Citroën
Jumpy bestelwagen worden
geleverd met een carrosserie
die 40 centimeter langer is,
waardoor een laadruimte
beschikbaar is van ruim 5
kubieke meter. Maar de extra
ruimte kan ook voor een deel
worden gebruikt voor een dub
bele cabine. Er kan bij de ver
lengde Jumpy worden gekozen
uit een gesloten bestelwagen of
een Plancher Cabine voorzien
van de 1,9 liter dieselmotor met
of zonder turbo. De gesloten
bestelwagen kost dan tussen de
£28.885,= en £32.165,= excl.
BTW en de Plancher Cabine
gaat van £25.975,= tot