A
Fiat Punto
I
en Sirion
Eerste Mitsubishi Pajero
Pinin van de band
Zuinige Daihatsu
Cuore
Big Brother
l
I
11Z.)
Begin van de tweede eeuw
I
hatfi
w
1999
OHi
7 SE CD-speler,
2097 Nu 1399
i 1999 pagina 14
Jaargang 11 nr 28 Donderdag 15 juli 1999 Oplage 104.000
Deze week
Autotest Volvo c 70 Convertible
DEALERS
De mens is de zwakste schakel
in het verkeer, van zo’n bewe
ring schrikken we niet, omdat
het de waarheid is. Fabrikanten
kunnen auto’s nog zo veilig of
zuinig maken, als de berijder
.013 I 5423030
iets niet goed doet, kan dat
.013 I 5420143
soms vergaande gevolgen heb-
.0131 5364011
voeden, of als fabrikant syste
men bedenken die de bestuurder
corrigeren. Denk bijvoorbeeld
eens aan ABS, traction-control
en ESP. Als men goed oplet in
..013 1 4634355
het verkeer en zichzelf niet over-
Dualdrive
.013 I 5355575
schat zijn deze systemen het
geld niet eens waard, maar de
...013 1 4683911
praktijk is anders. In opdracht
.013 1 5363924
van drie ministeries voert de
Novem het programma ‘Het
..013 1 5355655
nieuwe rijden’ uit en onderdeel
....013 I 5802020
daarvan is een training om een
zuinige manier van autorijden
Het
aan te leren. Door te leren op
...013 1 5443330
het juiste moment te schakelen,
gas te geven en te remmen kan
men volgens berekening van de
Novem tot zo’n 15 procent
brandstof besparen en dat is
..013 I 5422133
een flinke winst waar heel wat
..013 I 5053944
technische verbeteringen voor
nodig zijn om hetzelfde te berei
ken en dan spreken we nog niet
.013 I 5331206
eens van de andere voordelen
van ‘bewust’ autorijden. Maar
Speedgear
we zien als automobilisten onze
‘winst’ graag vertaalt in cijfers.
Common rail
Na een training kan men meet-
.013 5430022
apparatuur aanschaffen die na
.0416 363412
elke rit een rijstijl-score geeft.
Hoe hoger dit getal, hoe ‘beter’
..013 14647676
men gereden heeft. Het systeem
berekent de score aan de hand
van het motortoerental, statio-
EINDHOVEN
nairtijd, de ingeschakelde ver
snelling en de manier van rem-
men. Wie tijdens de training een
pen
‘slechte automobilist’ blijkt te
zijn, krijgt bovendien een rijwij
zer ingebouwd die aanwijzingen
geeft tijdens de rit. Door de
grote besparing moet de appa
ratuur worden terugverdiend.
Maar liefst 3000 chauffeurs van
de PTT hebben het systeem het
afgelopen jaar uitgetest. Er zou
een besparing van 12 procent in
brandstof gerealiseerd zijn. Het
klinkt allemaal erg mooi, maar
lijkt ook een beetje op ‘Big
Brother is watching you...
22.00 uur
Tony Vos
.143)'
Fdenhout
s
5TERMARKT)
ben. Maar men kan hoogstens
de automobilist proberen op te
Verdere groei
autoverko-
Precies op de dag dat Fiat haar eeuwfeest vierde,
presenteerde het merk haar nieuwe compacte
model, de tweede generatie Punto. Vanaf 11 sep
tember staat dit model als drie- en vijfdeurs bij de
Nederlandse dealer. Op het front prijkt het
nieuwe Fiat-logo waarmee het merk een vette
knipoog geeft naar haar historie.
Al eerder werd de Cuore door
de Consumentenbond uitgeroe-
svre-
p en
0 in
I vol-
-I
m 699
599 499
M99 699
1491 899
749 599
299 799
1999 1699
299 799
469 399
399 249
799 599
449 399
1399 699
699 499
999 699
249 149
299 199
299 249
249 139
4999 1999
999 499
599 699
399 499
1W9 599
499 299
2499 1199
299 699
499 499
399 699
399 299
399 299
299 499
249 199
399 599
299 499
iat
tig
SX-
geheel
oon op
al Enschot,
en
oor olie luidsprek
dsprekers met
afstandsbediening.
bijna 4 p™
een moeten
't doen, Itali
igeland mti
daard
en bij c
een Bk
teem. I
van
de band, een
Japanse merk
en door
slechts de GDI-motoren
versnellingsbakken uit
igevoerd.
zal de
zoge-
jort Utility
5094 Nu 3499
CDX493
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
seconden
de 100
(Tussen haakjes de verkoopaan-
tallen over de eerste zes maanden
van 1998).
astart met de
iedeurs
s herfst van
volgt. In Bairo
ie complete
arking, eindcon-
i de auto’s
b carros-
ten
DEN BOSCH
BERKEL ENSCHOT
>iwivaiiacii
2499 1399
2699 1999
4999 3499
2H9 1599
999 799
999 799
1399 999
1499 999
1499 1199
OSE CDspeler,
2497 Nu 1799
irmon Kordon
3295 Nu 1999
man Kordon
Sirion zijn met hun 1 liter 12-
kleppen
men als
auto’s. Ze
25 procent
gemiddt
De Fiat Punto is een van de best verkochte auto’s
op de Europese markt en voerde de ranglijst
anderhalf jaar geleden zelfs aan. Deze resultaten
worden vooral veroorzaakt door de enorme popu
lariteit op de Italiaanse markt, maar ook door
een succesvolle export.
in‘imu 6500
(A50ES
4397 Nu 4998
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Speciaal voor deze auto werd
een volledig nieuwe fabriek
opgezet. Pininfarina heeft de
auto, die gebaseerd is op de
Japanse Pajero IO, aangepast
aan de Europese wensen en
eisen. Naast de Canter,
Carisma en Space Star is de
Pajero Pinin de vierde auto die
door het merk in Europa wordt
gebouwd.
De gebruikte materialen in het
interieur zijn typisch Fiat en
komen hier en daar wat plastic
over. Er is gezorgd voor veel
opbergmogelijkheden op en in
het dashboard, de portierpane-
len en onder de passagiersstoel.
Bovenin de console is ruimte
voor een audio-installatie, stan-
In Bairo Canavese rolde op 6
juli jl. de eerste Mitsubishi
Pajero Pinin van
auto die door het
werd ontwikkeld
Pininfarina wordt gebouwd.
Een trapje hoger staat de 1,2
liter 16-klepper die goed is voor
80 pk bij 5000 tr/min en 114
Nm bij 4000 tr/min. Wat betreft
souplesse weet deze krachtbron
de 8-klepper nauwelijks te ver-
terwijl s
en de ve
Japan worden aanf
Naar verwachting
Europese markt voor 2
naamde Compacte Spc
Vehicles groeien tot zo’n
440.000 eenheden komend jaar.
Mitsubishi heeft een overeen
komst getekend met Fiat voor
de gezamenlijke ontwikkeling
van een Fiat SUV, die ongetwij
feld gebaseerd zal zijn op de
Pajero Pinin. Ook de Fiat zal bij
Pininfarina gebouwd worden en
staat vanaf 2001 in de
showroom.
fabriek in G
Pinin geeft
mens
bijna een
aantal werknei
Italiaanse bedr
cent van de gel
len wordt lob"
heeft natuur-
dem. We
in een Punto
die nog een tikkeltje
geveerd ei
i band
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s
Dealer Associatie Tilburg
Omstreken, verschijnt in g
Tilburg, Goirle, Riel, Loon
Zand, Udenhout, Berkel
Oisterwijk, Moergestel e
Hilvarenbeek.
De verkoopprijzen van de
nieuwe Fiat Punto zijn nog
niet bekend gemaakt. Wel
heeft Fiat Auto Nederland een
vanafprijs gegeven van onge
veer £24.000,= en daarmee
loopt deze Italiaanse nieuwe
ling keurig in de pas met de
concurrentie in dit segment.
beteren, maar hij h
lijk een langere ade
reden deze motor u
Sporting
stugger is geveerd en op
185/60R14 banden staat die het
genoemde euvel niet vertoon
den. De Punto 16V trekt in 10,9
seconden naar de 100 km/u en
haalt een top van 172 km/u. De
Speedgear versnellingsbak
heeft invloed op de prestaties.
De top daalt naar 165 km/u en
het sprintje vraagt 12,3 tellen
geduld. De sportieve top wordt
bij de Punto ingenomen door de
HGT met een 1,8 liter 16V
motor met variabele klepti-
ming. Dit resulteert in een ver
mogen van 130 pk bij 6300
tr/min en een koppel van 164
Nm bij 4300 tr/min. De topsnel
heid gaat boven de 200 km/u
uit en binnen 8,6 seconden
staat de 100 km/u op de teller.
Dieselrijders kunnen uiteraard
ook bij de Fiat Punto terecht.
De 1,9 liter diesel is bekend uit
de Bravo/Brava en levert een
nette 60 pk en komt tot een
koppel van 118 Nm bij 2250
tr/min. De auto presteert bev
digend met 155 km/u als top
een acceleratie van 0 tot 100
15 seconden. En dan geheel v
gens verwachting de fijnste
pen tot de voordeligste auto op
de Nederlandse markt en roem
de de Verkehrsclub
Deutschland de Sirion als
minst milieubelastende gezins
auto. Daihatsu levert de Cuore
in ons land vanaf £16.495,=
en verkoopt de Sirion voor
£19.995,=.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
motor naar voren geko-
de zuinigste gezins-
zijn tussen de 15 en
it zuiniger dan het
lelde in hun klasse.
Om in de toekomst de aankoop
van zuinige auto’s te kunnen
stimuleren heeft de Novem in
opdracht van de overheid de
verbruikscijfers van alle in
Nederland verkrijgbare perso
nenauto’s onderzocht en met
elkaar vergeleken.
De nieuwe Daihatsu Cuore en
Punto begint bij de vertrouwde
1,2 liter Fire-motor die een ver
mogen levert van 60 pk bij
5000 tr/min en een koppel van
102 Nm bij 2500 tr/min. In het
heuvelachtige landschap rond
Turijn had deze basismotor
flink te werken, maar in ons
vlakke Nederland zal ie zeker
geen slecht figuur slaan tussen
zijn concurrenten. Het onder
stel is relatief straf geveerd, dat
zijn we van Italiaanse auto’s
ook niet anders gewend. Alleen
glijdt de Punto in snel genomen
bochten enorm over zijn voor
wielen. Wie dat met remmen
wil corrigeren, zal merken dat
juist de achtersteven onrusti
wordt. De door ons gereden
versie staat standaard op
165/70R14 banden die ook in
normale bochten snel willen
piepen. De Punto 1.2 haalt 155
km/u en trekt in 14,3
vanuit stilstand naar
km/u.
3294 Nu 2199
7111 CDspeler,
3595 Nu 2699
IES tuner,
3499 Nu 2499
22CD-speler,
3095 Nu 2498
1. Opel: 49.444 (38.331)
2. Volkswagen: 47.641
(35.165)
3. Renault: 37.473 (27.863)
4. Ford: 31.510 (25.816)
5. Peugeot: 26.637 (24.1 ..L,
6. Fiat: 15.673 (14.893)
7. Toyota: 15.109 (15.064)
8. Mazda: 13.641 (8.631)
9. Citroën: 12.496 (11.042)
10. Volvo: 11.291 (12.079)
Pininfarina is ges^i i
produktie van de drie
variant, terwijl in de
2000 de vijfdeurs vc
Canavese vindt de
assemblage, afwerking, eind
trole en het testen van de ar
plaats. De bouw van de
serie inclusief het lakke
gebeurt in de Pininfarina
fabriek in Grugliasco. De Pajero
o—t extra werk voor 600
isen en dat komt neer op
n kwart van het totale
werknemers van het
oc uedrijf. Zo’n 75
jb gebruikte ond
n, lokaal gekocht,
motor in de Punto, de 1,9 liter
JTD, een turbodiesel met
directe inspuiting volgens het
common rail principe. TT
gaat om een versie die is
teruggetuned tot 80 pk bij
3000 tr/min maar nog steeds
een royaal koppel levert van
196 Nm bij 1500 tr/min. Wat
betreft trekkracht en souples
se overtreft deze motor niet
alleen zijn benzinebroeders,
maar ook menig concurrent.
De Punto JTD haalt 170 km/u
en trekt in 12,2 seconden naar
de 100 km/u. Het motorgeluid
is keurig gedempt en op de
snelweg kunnen hoge gemid
delden worden gehaald. Het
sterke onderstuurkarakter
van de 1,2 liter kwam helaas
ook bij de door ons gereden
JTD in luxueuze HLX-uitvoe-
ring voor.
Toyota
Autonova013 1 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 I 361553
Citroen
Bertens
Rover
Bink
VW Audi
Auto Bongers013 I 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Honda
De Graaft
Mazda
Van Heumen01315478980
Mitsubishi
Kluitmans
Seat
Auto Noordhoek.,013 4553678
Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
BMW
Renova...
Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk.
Peugeot
Spijkers Goirle013 1 5347771
Opel
Gebr. Vullings013 14680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
SeatSaab
Zuid Oost
De twee carrosserievarianten
waarin de nieuwe Punto
wordt geleverd, wijken duide
lijk van elkaar af. Onderstel,
wielbasis en techniek zijn
gelijk, maar de sportief gelijn
de driedeurs is met een lengte
3,80 meter 35 mm korter dan
de vijfdeurs. Dit verschil
wordt aan de achterkant ver
oorzaakt door een andere klep
die bij de driedeurs hol en bij
de vijfdeurs bol is. Verder heb
ben beide modellen afwijken
de achterlichten en een ande
re bumper. De strakke lijnen
van de nieuwe Punto worden
vooral bij de driedeurs extra
benadrukt. Door de andere
vlakverdeling oogt het profiel
van het tweetal ook afwij
kend. Bij de vijfdeurs loopt de
taillelijn in bescheiden mate
naar achteren op, maar bij de
driedeurs wordt de ruithoogte
naar achteren sterker
beperkt. Deze uitvoering heeft
ook een kortere, bredere stoot-
strip en een extra carrosserie-
lijn ter hoogte van de achter
wielen. Het front wordt geken
merkt door grote, heldere kop
lampen waarin de richting
aanwijzers in het midden
geplaatst zijn. De bumper is
bij de drie- en vijfdeurs weer
verschillend. Over het geheel
geldt dat de uitvoering met de
minste portieren het meest
sportief is. Met uitzondering
van het basismodel worden
alle uitvoeringen voorzien van
meegespoten bumpers. Getint
glas is standaard op alle
varianten, lichtmetalen wielen
vinden we alleen op de
Sporting en HGT. Het grappige
is dat de carrosserie van de
Punto helemaal nieuw is, maar
dat hij toch een logisch vervolg
van zijn voorganger lijkt.
Het interieur is ook helemaal
vers van de tekentafel geko
men. Het dashboard wordt met
uitzondering van de sportieve
modellen in twee kleuren uitge
voerd. Bij de Sporting en HGT
is het geheel zwart om meer
nadruk te leggen op de alumi-
nium-look middenconsole. De
basisversie moet de toerenteller
missen, terwijl de 1.2 motor in
de basisversie niet beschikt
over de nieuwe stuurbekrachti
ging. Het gaat hier om de zoge
naamde Dualdrive, een elec-
trisch systeem met naar wens
en speciale stand voor gebruik
in stadsverkeer en bij manou-
vreren. Door een druk op de
knop neemt de assistentie ver
der toe en voor de veiligheid
schakelt de auto vanaf 70 km/u
weer op de normale voorziening
over. De elektrische stuurbe
krachtiging is niet alleen pret
tig in bediening, maar draagt
ook bij aan een lager verbruik.
1 op de HLX en Sporting
de HGT aangevuld met
llaupunkt navigatiesys-
Het veiligheidspakket
i de Punto omvat standaard
een bestuurdersairbag en hoog
geplaatst derde remlicht. Een
passagiersairbag en zij-airbags
zijn op alle modellen tegen
meerprijs leverbaar. ABS vin
den we standaard op de
Sporting en HGT.
De meeste uitvoering van de
nieuwe Punto hebben stan
daard een vijfversnellingsbak
en de Sporting verlaat de
fabriek met een 6-bak. De con
tinue variable transmissie is
ook weer van de partij, maar
kan naar wens ook sequentieel
bediend worden. De elektro
magnetische koppeling is ver
vangen door een koppelomvor-
mer. Door de pook naar voren
te wegen schakelt men op, de
pook terughalen heeft terug
schakelen tot gevolg. De Punto
met 1.2 16V motor kent zes
sequentiële standen, terwijl de
Sporting met een Speedgear
met zeven overbrengingen kan
worden besteld. In de volledig
automatische stand kan
Economisch of Sportief worden
gereden.
En dan de motoren. De Fiat
In het eerste half jaar van 1999
werden in ons land 376.405
nieuwe personenwagens ver
kocht en dat komt neer op een
stijging van 21 procent ten
opzichte van dezelfde periode
vorig jaar. Ook de verkopen van
lichte bedrijfswagens staan 5
procent in de plus, terwijl de
omzet in vrachtwagens boven
3,5 ton GVW licht afnam.
Waardering spreken automobi
listen uit voor de officiële mer-
kendealer. Maar liefst 82 pro
cent vindt de dealer een uitste
kend adres voor de aanschaf
van een nieuwe auto. Voor
onderhoudswerkzaamheden
gaat ruim 65 procent naar de
dealer, dat was vorig jaar nog
maar 54 procent.
Duitse auto’s zijn veruit favo
riet met een aandeel van 41
procent in de registraties.
Frankrijk scoort met ruim 20
procent, terwijl de Koreaanse
merken opvallen vanwege een
toename naar bijna 4 procent.
Japanse merken moeten het
met 18 procent doen, Italië 6
procent en Engeland met 2 pro
cent.
De top tien ziet er halverwege
het jaar als volgt uit: