A Fiat Punto I en Sirion Eerste Mitsubishi Pajero Pinin van de band Zuinige Daihatsu Cuore Big Brother l I 11Z.) Begin van de tweede eeuw I hatfi w 1999 OHi 7 SE CD-speler, 2097 Nu 1399 i 1999 pagina 14 Jaargang 11 nr 28 Donderdag 15 juli 1999 Oplage 104.000 Deze week Autotest Volvo c 70 Convertible DEALERS De mens is de zwakste schakel in het verkeer, van zo’n bewe ring schrikken we niet, omdat het de waarheid is. Fabrikanten kunnen auto’s nog zo veilig of zuinig maken, als de berijder .013 I 5423030 iets niet goed doet, kan dat .013 I 5420143 soms vergaande gevolgen heb- .0131 5364011 voeden, of als fabrikant syste men bedenken die de bestuurder corrigeren. Denk bijvoorbeeld eens aan ABS, traction-control en ESP. Als men goed oplet in ..013 1 4634355 het verkeer en zichzelf niet over- Dualdrive .013 I 5355575 schat zijn deze systemen het geld niet eens waard, maar de ...013 1 4683911 praktijk is anders. In opdracht .013 1 5363924 van drie ministeries voert de Novem het programma ‘Het ..013 1 5355655 nieuwe rijden’ uit en onderdeel ....013 I 5802020 daarvan is een training om een zuinige manier van autorijden Het aan te leren. Door te leren op ...013 1 5443330 het juiste moment te schakelen, gas te geven en te remmen kan men volgens berekening van de Novem tot zo’n 15 procent brandstof besparen en dat is ..013 I 5422133 een flinke winst waar heel wat ..013 I 5053944 technische verbeteringen voor nodig zijn om hetzelfde te berei ken en dan spreken we nog niet .013 I 5331206 eens van de andere voordelen van ‘bewust’ autorijden. Maar Speedgear we zien als automobilisten onze ‘winst’ graag vertaalt in cijfers. Common rail Na een training kan men meet- .013 5430022 apparatuur aanschaffen die na .0416 363412 elke rit een rijstijl-score geeft. Hoe hoger dit getal, hoe ‘beter’ ..013 14647676 men gereden heeft. Het systeem berekent de score aan de hand van het motortoerental, statio- EINDHOVEN nairtijd, de ingeschakelde ver snelling en de manier van rem- men. Wie tijdens de training een pen ‘slechte automobilist’ blijkt te zijn, krijgt bovendien een rijwij zer ingebouwd die aanwijzingen geeft tijdens de rit. Door de grote besparing moet de appa ratuur worden terugverdiend. Maar liefst 3000 chauffeurs van de PTT hebben het systeem het afgelopen jaar uitgetest. Er zou een besparing van 12 procent in brandstof gerealiseerd zijn. Het klinkt allemaal erg mooi, maar lijkt ook een beetje op ‘Big Brother is watching you... 22.00 uur Tony Vos .143)' Fdenhout s 5TERMARKT) ben. Maar men kan hoogstens de automobilist proberen op te Verdere groei autoverko- Precies op de dag dat Fiat haar eeuwfeest vierde, presenteerde het merk haar nieuwe compacte model, de tweede generatie Punto. Vanaf 11 sep tember staat dit model als drie- en vijfdeurs bij de Nederlandse dealer. Op het front prijkt het nieuwe Fiat-logo waarmee het merk een vette knipoog geeft naar haar historie. Al eerder werd de Cuore door de Consumentenbond uitgeroe- svre- p en 0 in I vol- -I m 699 599 499 M99 699 1491 899 749 599 299 799 1999 1699 299 799 469 399 399 249 799 599 449 399 1399 699 699 499 999 699 249 149 299 199 299 249 249 139 4999 1999 999 499 599 699 399 499 1W9 599 499 299 2499 1199 299 699 499 499 399 699 399 299 399 299 299 499 249 199 399 599 299 499 iat tig SX- geheel oon op al Enschot, en oor olie luidsprek dsprekers met afstandsbediening. bijna 4 p™ een moeten 't doen, Itali igeland mti daard en bij c een Bk teem. I van de band, een Japanse merk en door slechts de GDI-motoren versnellingsbakken uit igevoerd. zal de zoge- jort Utility 5094 Nu 3499 CDX493 Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg seconden de 100 (Tussen haakjes de verkoopaan- tallen over de eerste zes maanden van 1998). astart met de iedeurs s herfst van volgt. In Bairo ie complete arking, eindcon- i de auto’s b carros- ten DEN BOSCH BERKEL ENSCHOT >iwivaiiacii 2499 1399 2699 1999 4999 3499 2H9 1599 999 799 999 799 1399 999 1499 999 1499 1199 OSE CDspeler, 2497 Nu 1799 irmon Kordon 3295 Nu 1999 man Kordon Sirion zijn met hun 1 liter 12- kleppen men als auto’s. Ze 25 procent gemiddt De Fiat Punto is een van de best verkochte auto’s op de Europese markt en voerde de ranglijst anderhalf jaar geleden zelfs aan. Deze resultaten worden vooral veroorzaakt door de enorme popu lariteit op de Italiaanse markt, maar ook door een succesvolle export. in‘imu 6500 (A50ES 4397 Nu 4998 pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Speciaal voor deze auto werd een volledig nieuwe fabriek opgezet. Pininfarina heeft de auto, die gebaseerd is op de Japanse Pajero IO, aangepast aan de Europese wensen en eisen. Naast de Canter, Carisma en Space Star is de Pajero Pinin de vierde auto die door het merk in Europa wordt gebouwd. De gebruikte materialen in het interieur zijn typisch Fiat en komen hier en daar wat plastic over. Er is gezorgd voor veel opbergmogelijkheden op en in het dashboard, de portierpane- len en onder de passagiersstoel. Bovenin de console is ruimte voor een audio-installatie, stan- In Bairo Canavese rolde op 6 juli jl. de eerste Mitsubishi Pajero Pinin van auto die door het werd ontwikkeld Pininfarina wordt gebouwd. Een trapje hoger staat de 1,2 liter 16-klepper die goed is voor 80 pk bij 5000 tr/min en 114 Nm bij 4000 tr/min. Wat betreft souplesse weet deze krachtbron de 8-klepper nauwelijks te ver- terwijl s en de ve Japan worden aanf Naar verwachting Europese markt voor 2 naamde Compacte Spc Vehicles groeien tot zo’n 440.000 eenheden komend jaar. Mitsubishi heeft een overeen komst getekend met Fiat voor de gezamenlijke ontwikkeling van een Fiat SUV, die ongetwij feld gebaseerd zal zijn op de Pajero Pinin. Ook de Fiat zal bij Pininfarina gebouwd worden en staat vanaf 2001 in de showroom. fabriek in G Pinin geeft mens bijna een aantal werknei Italiaanse bedr cent van de gel len wordt lob" heeft natuur- dem. We in een Punto die nog een tikkeltje geveerd ei i band De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s Dealer Associatie Tilburg Omstreken, verschijnt in g Tilburg, Goirle, Riel, Loon Zand, Udenhout, Berkel Oisterwijk, Moergestel e Hilvarenbeek. De verkoopprijzen van de nieuwe Fiat Punto zijn nog niet bekend gemaakt. Wel heeft Fiat Auto Nederland een vanafprijs gegeven van onge veer £24.000,= en daarmee loopt deze Italiaanse nieuwe ling keurig in de pas met de concurrentie in dit segment. beteren, maar hij h lijk een langere ade reden deze motor u Sporting stugger is geveerd en op 185/60R14 banden staat die het genoemde euvel niet vertoon den. De Punto 16V trekt in 10,9 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 172 km/u. De Speedgear versnellingsbak heeft invloed op de prestaties. De top daalt naar 165 km/u en het sprintje vraagt 12,3 tellen geduld. De sportieve top wordt bij de Punto ingenomen door de HGT met een 1,8 liter 16V motor met variabele klepti- ming. Dit resulteert in een ver mogen van 130 pk bij 6300 tr/min en een koppel van 164 Nm bij 4300 tr/min. De topsnel heid gaat boven de 200 km/u uit en binnen 8,6 seconden staat de 100 km/u op de teller. Dieselrijders kunnen uiteraard ook bij de Fiat Punto terecht. De 1,9 liter diesel is bekend uit de Bravo/Brava en levert een nette 60 pk en komt tot een koppel van 118 Nm bij 2250 tr/min. De auto presteert bev digend met 155 km/u als top een acceleratie van 0 tot 100 15 seconden. En dan geheel v gens verwachting de fijnste pen tot de voordeligste auto op de Nederlandse markt en roem de de Verkehrsclub Deutschland de Sirion als minst milieubelastende gezins auto. Daihatsu levert de Cuore in ons land vanaf £16.495,= en verkoopt de Sirion voor £19.995,=. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 motor naar voren geko- de zuinigste gezins- zijn tussen de 15 en it zuiniger dan het lelde in hun klasse. Om in de toekomst de aankoop van zuinige auto’s te kunnen stimuleren heeft de Novem in opdracht van de overheid de verbruikscijfers van alle in Nederland verkrijgbare perso nenauto’s onderzocht en met elkaar vergeleken. De nieuwe Daihatsu Cuore en Punto begint bij de vertrouwde 1,2 liter Fire-motor die een ver mogen levert van 60 pk bij 5000 tr/min en een koppel van 102 Nm bij 2500 tr/min. In het heuvelachtige landschap rond Turijn had deze basismotor flink te werken, maar in ons vlakke Nederland zal ie zeker geen slecht figuur slaan tussen zijn concurrenten. Het onder stel is relatief straf geveerd, dat zijn we van Italiaanse auto’s ook niet anders gewend. Alleen glijdt de Punto in snel genomen bochten enorm over zijn voor wielen. Wie dat met remmen wil corrigeren, zal merken dat juist de achtersteven onrusti wordt. De door ons gereden versie staat standaard op 165/70R14 banden die ook in normale bochten snel willen piepen. De Punto 1.2 haalt 155 km/u en trekt in 14,3 vanuit stilstand naar km/u. 3294 Nu 2199 7111 CDspeler, 3595 Nu 2699 IES tuner, 3499 Nu 2499 22CD-speler, 3095 Nu 2498 1. Opel: 49.444 (38.331) 2. Volkswagen: 47.641 (35.165) 3. Renault: 37.473 (27.863) 4. Ford: 31.510 (25.816) 5. Peugeot: 26.637 (24.1 ..L, 6. Fiat: 15.673 (14.893) 7. Toyota: 15.109 (15.064) 8. Mazda: 13.641 (8.631) 9. Citroën: 12.496 (11.042) 10. Volvo: 11.291 (12.079) Pininfarina is ges^i i produktie van de drie variant, terwijl in de 2000 de vijfdeurs vc Canavese vindt de assemblage, afwerking, eind trole en het testen van de ar plaats. De bouw van de serie inclusief het lakke gebeurt in de Pininfarina fabriek in Grugliasco. De Pajero o—t extra werk voor 600 isen en dat komt neer op n kwart van het totale werknemers van het oc uedrijf. Zo’n 75 jb gebruikte ond n, lokaal gekocht, motor in de Punto, de 1,9 liter JTD, een turbodiesel met directe inspuiting volgens het common rail principe. TT gaat om een versie die is teruggetuned tot 80 pk bij 3000 tr/min maar nog steeds een royaal koppel levert van 196 Nm bij 1500 tr/min. Wat betreft trekkracht en souples se overtreft deze motor niet alleen zijn benzinebroeders, maar ook menig concurrent. De Punto JTD haalt 170 km/u en trekt in 12,2 seconden naar de 100 km/u. Het motorgeluid is keurig gedempt en op de snelweg kunnen hoge gemid delden worden gehaald. Het sterke onderstuurkarakter van de 1,2 liter kwam helaas ook bij de door ons gereden JTD in luxueuze HLX-uitvoe- ring voor. Toyota Autonova013 1 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 I 361553 Citroen Bertens Rover Bink VW Audi Auto Bongers013 I 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Suzuki Gijsbers Honda De Graaft Mazda Van Heumen01315478980 Mitsubishi Kluitmans Seat Auto Noordhoek.,013 4553678 Ford Obam Tilburg013 I 5350045 BMW Renova... Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk. Peugeot Spijkers Goirle013 1 5347771 Opel Gebr. Vullings013 14680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. SeatSaab Zuid Oost De twee carrosserievarianten waarin de nieuwe Punto wordt geleverd, wijken duide lijk van elkaar af. Onderstel, wielbasis en techniek zijn gelijk, maar de sportief gelijn de driedeurs is met een lengte 3,80 meter 35 mm korter dan de vijfdeurs. Dit verschil wordt aan de achterkant ver oorzaakt door een andere klep die bij de driedeurs hol en bij de vijfdeurs bol is. Verder heb ben beide modellen afwijken de achterlichten en een ande re bumper. De strakke lijnen van de nieuwe Punto worden vooral bij de driedeurs extra benadrukt. Door de andere vlakverdeling oogt het profiel van het tweetal ook afwij kend. Bij de vijfdeurs loopt de taillelijn in bescheiden mate naar achteren op, maar bij de driedeurs wordt de ruithoogte naar achteren sterker beperkt. Deze uitvoering heeft ook een kortere, bredere stoot- strip en een extra carrosserie- lijn ter hoogte van de achter wielen. Het front wordt geken merkt door grote, heldere kop lampen waarin de richting aanwijzers in het midden geplaatst zijn. De bumper is bij de drie- en vijfdeurs weer verschillend. Over het geheel geldt dat de uitvoering met de minste portieren het meest sportief is. Met uitzondering van het basismodel worden alle uitvoeringen voorzien van meegespoten bumpers. Getint glas is standaard op alle varianten, lichtmetalen wielen vinden we alleen op de Sporting en HGT. Het grappige is dat de carrosserie van de Punto helemaal nieuw is, maar dat hij toch een logisch vervolg van zijn voorganger lijkt. Het interieur is ook helemaal vers van de tekentafel geko men. Het dashboard wordt met uitzondering van de sportieve modellen in twee kleuren uitge voerd. Bij de Sporting en HGT is het geheel zwart om meer nadruk te leggen op de alumi- nium-look middenconsole. De basisversie moet de toerenteller missen, terwijl de 1.2 motor in de basisversie niet beschikt over de nieuwe stuurbekrachti ging. Het gaat hier om de zoge naamde Dualdrive, een elec- trisch systeem met naar wens en speciale stand voor gebruik in stadsverkeer en bij manou- vreren. Door een druk op de knop neemt de assistentie ver der toe en voor de veiligheid schakelt de auto vanaf 70 km/u weer op de normale voorziening over. De elektrische stuurbe krachtiging is niet alleen pret tig in bediening, maar draagt ook bij aan een lager verbruik. 1 op de HLX en Sporting de HGT aangevuld met llaupunkt navigatiesys- Het veiligheidspakket i de Punto omvat standaard een bestuurdersairbag en hoog geplaatst derde remlicht. Een passagiersairbag en zij-airbags zijn op alle modellen tegen meerprijs leverbaar. ABS vin den we standaard op de Sporting en HGT. De meeste uitvoering van de nieuwe Punto hebben stan daard een vijfversnellingsbak en de Sporting verlaat de fabriek met een 6-bak. De con tinue variable transmissie is ook weer van de partij, maar kan naar wens ook sequentieel bediend worden. De elektro magnetische koppeling is ver vangen door een koppelomvor- mer. Door de pook naar voren te wegen schakelt men op, de pook terughalen heeft terug schakelen tot gevolg. De Punto met 1.2 16V motor kent zes sequentiële standen, terwijl de Sporting met een Speedgear met zeven overbrengingen kan worden besteld. In de volledig automatische stand kan Economisch of Sportief worden gereden. En dan de motoren. De Fiat In het eerste half jaar van 1999 werden in ons land 376.405 nieuwe personenwagens ver kocht en dat komt neer op een stijging van 21 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook de verkopen van lichte bedrijfswagens staan 5 procent in de plus, terwijl de omzet in vrachtwagens boven 3,5 ton GVW licht afnam. Waardering spreken automobi listen uit voor de officiële mer- kendealer. Maar liefst 82 pro cent vindt de dealer een uitste kend adres voor de aanschaf van een nieuwe auto. Voor onderhoudswerkzaamheden gaat ruim 65 procent naar de dealer, dat was vorig jaar nog maar 54 procent. Duitse auto’s zijn veruit favo riet met een aandeel van 41 procent in de registraties. Frankrijk scoort met ruim 20 procent, terwijl de Koreaanse merken opvallen vanwege een toename naar bijna 4 procent. Japanse merken moeten het met 18 procent doen, Italië 6 procent en Engeland met 2 pro cent. De top tien ziet er halverwege het jaar als volgt uit:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 15