Mercedes E-klasse l!ü Rii-impressie IX !V Ai|oparcb7 r Geactualiseerd UITLATEN Stille kinderen EuroNCAP-crashtest voor ruimtewagens Clio Renault Sport V6 24V gaat in produktie AUTO'S Beproeving voor team Verkooijen tijdens Deutschland Rallye op weg naar vakantiebestemming eep 1195.“ i 1999 «pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 8 juli 1999 pagina 5 30% .KEN EN UITLATEN in Variabele geometrie V6 Uitblinkers DING 34.950,- ring bij pers en klanten. Lichte kleuren le Mercedes-Benz 'inele Jeep •n rijeigen- jn, is door Jeep over i verder als ta rcilinder of t Chrysler- Wrangler. cr 4.0i hardtop le* b.u. AAT8, 3 - 534 22 04 Met de ervaringen die in Duitsland werden opgedaan vielen met 115 banden /aard s wat net zoals intra. De en met worden nieuwe —bak. De >n 013-5359949 >te ien 5 ONLY ONE 1993 1993 1989 1988 ...1998 ...1994 ...1993 ...1994 ...1994 ...1994 ...1993 ...1993 ...1993 ...1992 ...1992 ...1991 ...1991 ...1991 ...1990 ...1990 ...1989 ...1988 ...1988 ...1988 ...1987 ...1986 itvoeren door Tom Racing (TWR). p de uitkomst heeft aten een beschei- issie, n irticulie i ons la TB het indrukwekkende getal ‘1800' maakt f Mercedes duidelijk dat er flink wat aan v JL de E-klasse is veranderd. Toch blijven de zichtbare wijzigingen tot details beperkt. De nieuwe dieselmotoren dwingen respect af net als de verbeteringen aan de bestaande exemplaren. jgaan, 't een bumper r te aurt jum- Hoe dan c in de twee u< gens EuroNC den uix' kreeg di punten, Voyager er Het was echter nog steeds niet zeker of de fraaie wegversie in produktie genomen zou wor- Zoals beloofd in Parijs, zal de auto in Frankrijk verkrijgbaar zijn voor een bedrag onder de 250.000 FF (omgerekend zo’n OU 70 VOORDELIGER I I I I e uit 5 types I alen wielen I I I I I I I I Deut tiestudie uit Walkinshaw I Gebaseerd op i Renault beslot den aantal van deze tweezits Clio GT te gaan maken. Het “Vakantie Voorleesboek’ kost f 14,95, de ‘Achterbank Vakantie Verhalen’ (CD cas sette) kost f 9,95. Deze uitga ven en alle overige kinderpro- ducten zijn verkrijgbaar bij alle ANWB-verkooppunten. In de grote snelheidsmeter is een display opgenomen met daarop de functies van de boordcomputer, maar ook van het eventuele navigatiesys teem. Verder heeft Mercedes wijzigingen doorgevoerd aan de den. Inmiddels is de kogel door de kerk en de Clio met 250 pk sterke V6 motor zal nog voor het einde van het jaar 2000 in beperkte oplage beschikbaar zijn. Dit vooral na de vele enthousiaste reacties van pers en publiek. Maar alvorens over te gaan tot serieproduktie, liet het merk een ontwikkeling- en produk- Uw officiële Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o. De Hoogt 13, Loon op Zand 0416-361553 van een nieuw design en de portiergrepen worden meeges poten. Een ander nieuw ele ment dat tijdens een nauwge zette bestudering opvalt, zijn de buitenspiegels waarin de zij- knipperlichten zijn opgenomen. We hebben deze oplossing al gezien bij de nieuwe S-klasse en daarmee geeft Mercedes aan dat de E-klasse een aantal ele menten van zjjn grotere broer heeft gekregen.Dat zien we vooral in het interieur, waar relatief lichte kleuren de boven toon voeren. De E-klasse heeft een zogenaamd multi-functio- neel stuurwiel gekregen met een aantal knoppen voor de bediening van de boordcompu ter, radio en telefoon. Sommige knoppen worden onder het rij den erg gemakkelijk ingedrukt, gelukkig zonder grote gevolgen. Tijdens de Parijse autosalon vorig jaar oktober liet Renault de spectaculaire Clio Renault Sport V6 24V zien, waarvan de circuitversie inmiddels voor spectaculair vuurwerk zorgt in een speciale merkencup. @TE:Alle motoren tot 2,8 liter motorinhoud gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De vijfde versnelling is de prise(c)direct en de zesde over brenging is er voor een laag verbruik. Het lijkt wellicht dat een extra versnelling voor meer schakelbewegingen zorgt, maar de souplesse van alle motoren is zo groot, dat de zesde ver snelling alleen bij constante snelheden wordt gebruikt. £82.000,= zonder onze belastin gen). De auto’s zullen worden gepro duceerd bij de Zweedse TWR- vestiging Autonova in Udevalla, waar ook de Volvo C70 wordt gemaakt. Van de raceversie zijn er inmiddels al een honderd stuks gemaakt in de vroege Alpine-fabriek in het Franse Dieppe Recent zijn de resultaten bekend gemaakt van een EuroNCAP-crashtest met grot ruimtewagens. In totaal werdc acht verschillende auto’s uit deze klasse onder de loep geno men en werden indirect zelfs dertien verschillende modellen Het afgelopen weekend toog een twintigtal Nederlandse rally- equipes naar onze Oosterburen nTr> mee te doen aan de Deutschland Rallye om punten te verdienen voor het Europees Kampioenschap. Ook het Oirschotse team Verkooijen was I met de Subaru Impreza WRX j van de partij. Nog meer overtuigt de E 220 CDI met een 2,2 liter motor eveneens met 16 kleppen. Het vermogen is gestegen naar 143 pk en het koppel klom naar 315 Nm tussen 1800 en 2800 tr/min. Een topsnelheid van 213 km/u is mogelijk alsmede de acceleratie van Otot 100 in seconden. De vijftraps raat heeft nauwelijks ?d op deze cijfers. Het is dt indrukwekkend dat ïdes uit een 2,2 liter 4 er zoveel kracht weet te n. Tijdens ons testtraject 'looiende Italiaanse auto- egen wisten we hoge Idelden te halen bij een rig laag geluidsniveau, ie al zeer tevreden is over 0 CDI, zal zich helemaal imenland wanen met de re E 270 CDI en E 320 Beide motoren zijn geba- op de bestaande 5- en 6- er diesels echter nu voor- 'an common rail techniek, Niet alleen voor volwassenen maar ook voor kinderen heeft de ANWB tal van uitgaven op het gebied van vakantie. Naast nieuw verschenen edities van bestaande kinderproducten heeft de ANWB ook twee geheel nieuwe uitgaven aan het kinderassortiment toegevoegd: het “Vakantie Voorleesboek’ en de ‘Achterbank Vakantie Verhalen’. Het “Vakantie Voorleesboek’ bevat meer dan 70 voorleesver halen en -versjes met als onder werp vakantie. Bekende schrij vers, zoals Annie M.G. Schmidt, Jacques Vriens, Nannie Kuiper, Hans Verhagen, Lydia Rood en vele anderen, hebben hun medewer king aan dit boek verleend. De verhaaltjes zijn verdeeld in zes hoofdstukken met een eigen thema. Veel verhaaltjes worden geïllustreerd met leuke teke ningen. De ‘Achterbank Vakantie Verhalen’ bevat 5 luisterverhalen. Robert Paul vertelt hierop achtereenvolgens de verhalen van ‘De Prinses op de Erwt’, ‘Het Lelijke Eendje’, ‘De Kabouter bij de Kruidenier’, ‘De Vlo en de Professor’ en ‘Domme Hans’. Naast het “Vakantie bekleding, aan de houten accentstrips bij de Classic- en Avantgarde-uitvoering en heeft de Combi een gewijzigde rol- hoes over de bagageruimte. Aan het al behoorlijk complete veiligheidspakket zijn nu raam- airbags toegevoegd die bij een zijdelingse aanrijding bescher ming bieden aan zowel voor- als achterinzittenden. Opvallend is dat de speciale hoofdsteunen uit de S-klasse niet in dit model zijn doorgevoerd. Deze vangen het hoofd beter op bij een aan rijding van achteren.Mercedes levert voortaan standaard op de E-klasse ESP, een elektronisch systeem dat de stabiliteit van de auto in de gaten houdt en zonodig ingrijpt door middel van gerichte remingrepen.En dan het motorenprogramma: De bestaande benzinemotoren zijn onveranderd in de ver nieuwde uitgave van de E-klas- se aanwezig. De klant kan kie zen uit een 2 liter 4 cilinder, motoren met 2.4,2.8 en 3.2 liter inhoud, een 4,3 liter V8 en de speciale E 55 AMG met eveneens een V8 die is opge boord tot 5,4 liter.Groot nieuws treffen we op het dieselfront. De twee bestaande 4 cilinders hebben voortaan een turbocom pressor met variabele geome- Daarom is dit element bews gebleven, maar het front is omlaag gebracht. Voorheen waren de massieve, hoge voor- spatborden wat in tegenspraak met de verder elegante vormge ving van de auto. kijkt het Oirschotse team al weer uit naar de Hunsruck Rallye die van 23 tot 25 juli wordt verreden. trie, waardoor zowel vermogen als koppel zjjn toegenomen en de prestaties verbeterd zijn. De E 200 CDI komt aan 115 pk bij 4200 tr/min en een koppel van 250 Nm tussen 1400 en 2600 tr/min. Hiermee wordt een top snelheid behaald van 199 km/u en heeft de auto 12,5 seconden nodig óm vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. En dan te bedenken dat deze auto als sedan zo’n 1600 kg weegt. Dat Mercedes in de detailver- beteringen ver is gegi blijkt onder meer uit afdichting tussen de l en carrosserie om ervoor zorgen dat na een wasbei geen water meer op de bt per blijft staan.Aan het onder stel zijn geen ingrijpende wij zigingen doorgevoerd, waar door de E-klasse over het geheel genomen vooral als een comfortabele limousine gezien mag worden, dié motorisch tot sportieve prestaties in staat is, maar ondersteltechnisch daar niet helemaal op afgestemd is, met uitzondering uiteraard van de E 55 AMG.De prijzen van de vernieuwde E-klasse zijn enkele procenten ver hoogd. maar deze verhoging loopt volledig in de pas met de uitbreiding van de standaard uitrusting. De E 200 CDI kost £90.650,=. Voor f.97.850,= wordt de E 220 GDI voorgere den, gevolgd door de E 270 CDI vanaf £104,100,= en E 320 CDI voor £120.550,=. Benzinerijders hebben de E 200 vanaf £89.250,= en kun nen doorgaan tot de E 55 AMG voor £244.900,=. De Combi heeft geen vaste meer prijs en start bij £97.800,= als E 200. Deze prijzen hebben allemaal betrekking op de Classic-uitvoering. Daarnaast is er de rijkere Elegance voor £8.950,= en de Avantgarde voor £12.850,=. Vanaf deze maand staat de vernieuwde E-klasse al bij de dealer. beter. De tweede dag was inge ruimd voor een aantal klasse mentsproeven met een lengte van 20 km of meer die zonder service tussendoor achter elkaar gereden dienden te wor den. Een muurtje stond plots in de weg en dat leverde een ont zette voor- en achterwielophan- ging op. Op eigen kracht wist Nelis de auto nog paar het ser vice-team te rijden waar de schade werd hersteld. Binnen de gestelde tijd kon worden doorgereden, zodat de resteren de klassementsproeven zonder strubbelingen werden afge werkt. Het leverde het equipe een negende plaats op in de Groep N en een vijfde notering voor de deelnemers voor het DRO Kampioenschap. I De Deutschland Rallye geldt als een van de zwaarste van het seizoen en dat wordt al direct bewezen door het feit dat van de 90 gestarte teams, slechts 40 stuks over de finishlijn kwa men. Voor Nelis Verkooijen en navigator Eric Rienmeijer werd de rallye een zware beproeving. Een scheurtje in een remschijf was er de oorzaak van dat op proef 4 rustiger aan gedaan moest worden, maar na het ver vangen ervan ging het steeds Voorleesboek’ en de ‘Achterbank Vakantie Verhalen’ heeft de ANWB een uitgebreid aanbod aan leuke kinderproducten. Zo zijn er betaalde uitgaven als het ‘Achterbank Vakantieboek’ (alleen voor ANWB-leden ver krijgbaar voor f 4,95 en bestemd voor kinderen van 7 tot 14 jaar) en het ‘Peuters op de Achterbank’ boek (geschikt voor kinderen van 2 tot 6 jaar, prijs f 14,95). Daarnaast zijn er ook een aantal gratis uitgaven: het ‘Kindervakantieboek’ (gra tis en exclusief voor leden en bestemd voor kinderen van 4 tot 9 jaar), ANWB Ledenwijzer ‘Doe tips voor de kids’ (voor kinderen van 7 tot 12 jaar) en de ANWB Ledenwijzer ‘Op vakantie met kinderen’ (een ledenwijzer voor ouders, met tips waarmee een vakantie met de kinde ren een succes wordt). Kortom: voor elk kind is er wel wat leuks te vinden! Dat ziet u mager vanaf kwam, i overigens de Opel Sii EuroNCAP is een Europees samenwerkingsverband van de Europese Commissie, nationale overheden en particuliere orga nisaties zoals in ons land de ANWBI en Consumentenbond. Alle participanten dragen bij in de kosten van de botsproeven. Het gaat per auto om een fron tale offset crash en een zijde lingse aanrijding. Een typisch Europese botsproef, waaruit voor een deel de slechte resulta ten van de Amerikaanse deelne mers kunnen worden verklaard. In Amerika wordt vooral getest met een volledig frontale bot sing op een betonblok, terwijl men juist in Europa redeneert dat een offset-crash een veel zwaardere test is en beter de eigenschappen van de een auto op dit punt weergeeft. Overigens was de Toyota Picnic een goede tweede en bevonden de andere deelnemers zich in de middenmoot. ook, Renault scoorde ee botsproeven die vol- i’oNCAP-normen wer- litgevoerd het beste en j de maximale score van 4 ca, terwijl de Chrysler met twee punten erg 4 kleppen per cilinder en een turbo met variabele geometrie. De 2,7 liter levert 170 pk, 370 Nm, haalt 225 km/u en trekt in 9 seconden naar de 100 km/u. De 320 CDI gaat nog verder met 197 pk, 470 Nm, een top van 230 km/u en een sprintje 8,3 seconden. De E 320 CDI wordt uitsluitend met vijftraps automaat aangeboden. Beide grote dieselmotoren blinken uit in souplesse en hebben geen enkele moeite om vanuit lage toerentallen vlot te presteren bij een uitzonderlijk laag geluidsniveau. Mercedes is met beide machines weer helemaal terug in de dieseltop, De 6 cilinder 3,2 liter maakt nog voor het einde van het jaar zijn opwachting in de nieuwe S(c)klasse en krijgt dan meteen gezelschap van een V8 diesel met twee turbo’s. De volledige serie dieselmotoren maakt nu gebruik van common rail tech niek en profiteert van lagere verbruikscijfers en schonere uitlaatemissies. En door de voorzijde wat te ver lagen, al is het slechts met 2 centimeter, is deze onvolko menheid verdwenen. Deze ingreep heeft geleid tot een andere grille, gewijzigde lam pen, nieuwe bumper, spatbor den en motorkap. Kortom, een compleet nieuw front dat een absoluut vertrouwde uitstraling heeft. Aan de achterkant zien we ook een gewijzigde bumper en achterlichtunits met een andere indeling. De ronde unit aan de binnenkant van de ach terlichten is verdwenen. Nu lij ken de door de klep opgedeelde achterlichten weer meer een geheel te vormen. Ook de E- klasse Combi laat een verge lijkbare verandering zien. Bij deze carrosserievariant zijn tevens de dakrelings van vorm aangepast. De stootstrips zijn De in 1995 geïntroduceerde Mercedes E-klasse is voor het merk een groot succes. In zo’n vier jaar tijd werden er meer dan 1 miljoen van geprodu ceerd en verkocht. Met deze E-klasse introduceerde het Duitse merk haar nieuwe gezicht met de afzonderlijke ronde koplampen. Dat leverde vooral discussie op in eigen huis, maar scoorde waarde- vergeleken op het gebied van botsveiligheid. Het waren de Chrysler Voyager, Mitsubishi Space Wagon, Nissan Serena, Opel Sintra, Peugeot 806 (en ook de Fiat Ulysse, Lancia Zets en Citroen Evasion), Renault Espace, Toyota Picnic en VW Sharen (samen met de Ford Galaxy en Seat Alhambra). En zonder direct de inhoud van de door de verschillende merken verstuurde persberichten hele maal te lezen, blijkt uit de titels en"wijze van verzending al het resultaat. Chrysler laat direct per fax weten dat ‘geen enkele botsproef het hele verhaal ver telt’, terwijl Renault meedeelt dat ‘de Espace de veiligste auto in zijn klasse’ is. ,S*VP513

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 23