Mercedes E-klasse
l!ü
Rii-impressie
IX
!V
Ai|oparcb7
r
Geactualiseerd
UITLATEN
Stille kinderen
EuroNCAP-crashtest voor
ruimtewagens
Clio Renault Sport V6 24V gaat in produktie
AUTO'S
Beproeving voor team
Verkooijen tijdens
Deutschland Rallye
op weg naar
vakantiebestemming
eep
1195.“
i 1999 «pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 8 juli 1999 pagina 5
30%
.KEN EN UITLATEN
in
Variabele geometrie
V6
Uitblinkers
DING
34.950,-
ring bij pers en klanten.
Lichte kleuren
le
Mercedes-Benz
'inele Jeep
•n rijeigen-
jn, is door
Jeep over
i verder als
ta
rcilinder of
t Chrysler-
Wrangler.
cr 4.0i hardtop
le* b.u.
AAT8,
3 - 534 22 04
Met de ervaringen die in
Duitsland werden opgedaan
vielen met
115 banden
/aard
s wat
net zoals
intra. De
en met
worden
nieuwe
—bak. De
>n 013-5359949
>te
ien
5 ONLY ONE
1993
1993
1989
1988
...1998
...1994
...1993
...1994
...1994
...1994
...1993
...1993
...1993
...1992
...1992
...1991
...1991
...1991
...1990
...1990
...1989
...1988
...1988
...1988
...1987
...1986
itvoeren door Tom
Racing (TWR).
p de uitkomst heeft
aten een beschei-
issie, n
irticulie
i ons la
TB het indrukwekkende getal ‘1800' maakt
f Mercedes duidelijk dat er flink wat aan
v JL de E-klasse is veranderd. Toch blijven de
zichtbare wijzigingen tot details beperkt. De
nieuwe dieselmotoren dwingen respect af net als de
verbeteringen aan de bestaande exemplaren.
jgaan,
't een
bumper
r te
aurt
jum-
Hoe dan c
in de twee u<
gens EuroNC
den uix'
kreeg di
punten,
Voyager er
Het was echter nog steeds niet
zeker of de fraaie wegversie in
produktie genomen zou wor-
Zoals beloofd in Parijs, zal de
auto in Frankrijk verkrijgbaar
zijn voor een bedrag onder de
250.000 FF (omgerekend zo’n
OU 70
VOORDELIGER I
I
I
I
e uit 5 types I
alen wielen
I
I
I
I
I
I
I
I
Deut
tiestudie uit
Walkinshaw I
Gebaseerd op i
Renault beslot
den aantal van deze tweezits
Clio GT te gaan maken.
Het “Vakantie Voorleesboek’
kost f 14,95, de ‘Achterbank
Vakantie Verhalen’ (CD cas
sette) kost f 9,95. Deze uitga
ven en alle overige kinderpro-
ducten zijn verkrijgbaar bij alle
ANWB-verkooppunten.
In de grote snelheidsmeter is
een display opgenomen met
daarop de functies van de
boordcomputer, maar ook van
het eventuele navigatiesys
teem. Verder heeft Mercedes
wijzigingen doorgevoerd aan de
den. Inmiddels is de kogel door
de kerk en de Clio met 250 pk
sterke V6 motor zal nog voor
het einde van het jaar 2000 in
beperkte oplage beschikbaar
zijn. Dit vooral na de vele
enthousiaste reacties van pers
en publiek.
Maar alvorens over te gaan tot
serieproduktie, liet het merk
een ontwikkeling- en produk-
Uw officiële Mercedes-Benz-dealer
voor Tilburg e.o.
De Hoogt 13, Loon op Zand
0416-361553
van een nieuw design en de
portiergrepen worden meeges
poten. Een ander nieuw ele
ment dat tijdens een nauwge
zette bestudering opvalt, zijn
de buitenspiegels waarin de zij-
knipperlichten zijn opgenomen.
We hebben deze oplossing al
gezien bij de nieuwe S-klasse
en daarmee geeft Mercedes aan
dat de E-klasse een aantal ele
menten van zjjn grotere broer
heeft gekregen.Dat zien we
vooral in het interieur, waar
relatief lichte kleuren de boven
toon voeren. De E-klasse heeft
een zogenaamd multi-functio-
neel stuurwiel gekregen met
een aantal knoppen voor de
bediening van de boordcompu
ter, radio en telefoon. Sommige
knoppen worden onder het rij
den erg gemakkelijk ingedrukt,
gelukkig zonder grote gevolgen.
Tijdens de Parijse autosalon
vorig jaar oktober liet Renault
de spectaculaire Clio Renault
Sport V6 24V zien, waarvan de
circuitversie inmiddels voor
spectaculair vuurwerk zorgt in
een speciale merkencup.
@TE:Alle motoren tot
2,8 liter motorinhoud
gekoppeld aan een
handgeschakelde zesbak. De
vijfde versnelling is de
prise(c)direct en de zesde over
brenging is er voor een laag
verbruik. Het lijkt wellicht dat
een extra versnelling voor meer
schakelbewegingen zorgt, maar
de souplesse van alle motoren
is zo groot, dat de zesde ver
snelling alleen bij constante
snelheden wordt gebruikt.
£82.000,= zonder onze belastin
gen).
De auto’s zullen worden gepro
duceerd bij de Zweedse TWR-
vestiging Autonova in
Udevalla, waar ook de Volvo
C70 wordt gemaakt. Van de
raceversie zijn er inmiddels al
een honderd stuks gemaakt in
de vroege Alpine-fabriek in het
Franse Dieppe
Recent zijn de resultaten
bekend gemaakt van een
EuroNCAP-crashtest met grot
ruimtewagens. In totaal werdc
acht verschillende auto’s uit
deze klasse onder de loep geno
men en werden indirect zelfs
dertien verschillende modellen
Het afgelopen weekend toog een
twintigtal Nederlandse rally-
equipes naar onze Oosterburen
nTr> mee te doen aan de
Deutschland Rallye om punten
te verdienen voor het Europees
Kampioenschap. Ook het
Oirschotse team Verkooijen was
I met de Subaru Impreza WRX
j van de partij.
Nog meer overtuigt de E 220
CDI met een 2,2 liter motor
eveneens met 16 kleppen. Het
vermogen is gestegen naar 143
pk en het koppel klom naar 315
Nm tussen 1800 en 2800
tr/min. Een topsnelheid van
213 km/u is mogelijk alsmede
de acceleratie van Otot 100 in
seconden. De vijftraps
raat heeft nauwelijks
?d op deze cijfers. Het is
dt indrukwekkend dat
ïdes uit een 2,2 liter 4
er zoveel kracht weet te
n. Tijdens ons testtraject
'looiende Italiaanse auto-
egen wisten we hoge
Idelden te halen bij een
rig laag geluidsniveau,
ie al zeer tevreden is over
0 CDI, zal zich helemaal
imenland wanen met de
re E 270 CDI en E 320
Beide motoren zijn geba-
op de bestaande 5- en 6-
er diesels echter nu voor-
'an common rail techniek,
Niet alleen voor volwassenen
maar ook voor kinderen heeft
de ANWB tal van uitgaven op
het gebied van vakantie. Naast
nieuw verschenen edities van
bestaande kinderproducten
heeft de ANWB ook twee
geheel nieuwe uitgaven aan het
kinderassortiment toegevoegd:
het “Vakantie Voorleesboek’ en
de ‘Achterbank Vakantie
Verhalen’.
Het “Vakantie Voorleesboek’
bevat meer dan 70 voorleesver
halen en -versjes met als onder
werp vakantie. Bekende schrij
vers, zoals Annie M.G.
Schmidt, Jacques Vriens,
Nannie Kuiper, Hans
Verhagen, Lydia Rood en vele
anderen, hebben hun medewer
king aan dit boek verleend. De
verhaaltjes zijn verdeeld in zes
hoofdstukken met een eigen
thema. Veel verhaaltjes worden
geïllustreerd met leuke teke
ningen. De ‘Achterbank
Vakantie Verhalen’ bevat 5
luisterverhalen. Robert Paul
vertelt hierop achtereenvolgens
de verhalen van ‘De Prinses op
de Erwt’, ‘Het Lelijke Eendje’,
‘De Kabouter bij de Kruidenier’,
‘De Vlo en de Professor’ en
‘Domme Hans’.
Naast het “Vakantie
bekleding, aan de houten
accentstrips bij de Classic- en
Avantgarde-uitvoering en heeft
de Combi een gewijzigde rol-
hoes over de bagageruimte.
Aan het al behoorlijk complete
veiligheidspakket zijn nu raam-
airbags toegevoegd die bij een
zijdelingse aanrijding bescher
ming bieden aan zowel voor- als
achterinzittenden. Opvallend is
dat de speciale hoofdsteunen
uit de S-klasse niet in dit model
zijn doorgevoerd. Deze vangen
het hoofd beter op bij een aan
rijding van achteren.Mercedes
levert voortaan standaard op de
E-klasse ESP, een elektronisch
systeem dat de stabiliteit van
de auto in de gaten houdt en
zonodig ingrijpt door middel
van gerichte remingrepen.En
dan het motorenprogramma:
De bestaande benzinemotoren
zijn onveranderd in de ver
nieuwde uitgave van de E-klas-
se aanwezig. De klant kan kie
zen uit een 2 liter 4 cilinder,
motoren met 2.4,2.8 en 3.2
liter inhoud, een 4,3 liter V8 en
de speciale E 55 AMG met
eveneens een V8 die is opge
boord tot 5,4 liter.Groot nieuws
treffen we op het dieselfront.
De twee bestaande 4 cilinders
hebben voortaan een turbocom
pressor met variabele geome-
Daarom is dit element bews
gebleven, maar het front is
omlaag gebracht. Voorheen
waren de massieve, hoge voor-
spatborden wat in tegenspraak
met de verder elegante vormge
ving van de auto.
kijkt het Oirschotse team al
weer uit naar de Hunsruck
Rallye die van 23 tot 25 juli
wordt verreden.
trie, waardoor zowel vermogen
als koppel zjjn toegenomen en
de prestaties verbeterd zijn. De
E 200 CDI komt aan 115 pk bij
4200 tr/min en een koppel van
250 Nm tussen 1400 en 2600
tr/min. Hiermee wordt een top
snelheid behaald van 199 km/u
en heeft de auto 12,5 seconden
nodig óm vanuit stilstand de
100 km/u te bereiken. En dan
te bedenken dat deze auto als
sedan zo’n 1600 kg weegt.
Dat Mercedes in de detailver-
beteringen ver is gegi
blijkt onder meer uit
afdichting tussen de l
en carrosserie om ervoor
zorgen dat na een wasbei
geen water meer op de bt
per blijft staan.Aan het onder
stel zijn geen ingrijpende wij
zigingen doorgevoerd, waar
door de E-klasse over het
geheel genomen vooral als een
comfortabele limousine gezien
mag worden, dié motorisch tot
sportieve prestaties in staat is,
maar ondersteltechnisch daar
niet helemaal op afgestemd is,
met uitzondering uiteraard
van de E 55 AMG.De prijzen
van de vernieuwde E-klasse
zijn enkele procenten ver
hoogd. maar deze verhoging
loopt volledig in de pas met de
uitbreiding van de standaard
uitrusting. De E 200 CDI kost
£90.650,=. Voor f.97.850,=
wordt de E 220 GDI voorgere
den, gevolgd door de E 270
CDI vanaf £104,100,= en E
320 CDI voor £120.550,=.
Benzinerijders hebben de E
200 vanaf £89.250,= en kun
nen doorgaan tot de E 55
AMG voor £244.900,=. De
Combi heeft geen vaste meer
prijs en start bij £97.800,= als
E 200. Deze prijzen hebben
allemaal betrekking op de
Classic-uitvoering.
Daarnaast is er de rijkere
Elegance voor £8.950,= en de
Avantgarde voor £12.850,=.
Vanaf deze maand staat de
vernieuwde E-klasse al bij de
dealer.
beter. De tweede dag was inge
ruimd voor een aantal klasse
mentsproeven met een lengte
van 20 km of meer die zonder
service tussendoor achter
elkaar gereden dienden te wor
den. Een muurtje stond plots in
de weg en dat leverde een ont
zette voor- en achterwielophan-
ging op. Op eigen kracht wist
Nelis de auto nog paar het ser
vice-team te rijden waar de
schade werd hersteld. Binnen
de gestelde tijd kon worden
doorgereden, zodat de resteren
de klassementsproeven zonder
strubbelingen werden afge
werkt. Het leverde het equipe
een negende plaats op in de
Groep N en een vijfde notering
voor de deelnemers voor het
DRO Kampioenschap.
I De Deutschland Rallye geldt als
een van de zwaarste van het
seizoen en dat wordt al direct
bewezen door het feit dat van
de 90 gestarte teams, slechts 40
stuks over de finishlijn kwa
men. Voor Nelis Verkooijen en
navigator Eric Rienmeijer werd
de rallye een zware beproeving.
Een scheurtje in een remschijf
was er de oorzaak van dat op
proef 4 rustiger aan gedaan
moest worden, maar na het ver
vangen ervan ging het steeds
Voorleesboek’ en de
‘Achterbank Vakantie
Verhalen’ heeft de ANWB een
uitgebreid aanbod aan leuke
kinderproducten. Zo zijn er
betaalde uitgaven als het
‘Achterbank Vakantieboek’
(alleen voor ANWB-leden ver
krijgbaar voor f 4,95 en
bestemd voor kinderen van 7
tot 14 jaar) en het ‘Peuters op
de Achterbank’ boek (geschikt
voor kinderen van 2 tot 6 jaar,
prijs f 14,95). Daarnaast zijn er
ook een aantal gratis uitgaven:
het ‘Kindervakantieboek’ (gra
tis en exclusief voor leden en
bestemd voor kinderen van 4
tot 9 jaar), ANWB Ledenwijzer
‘Doe tips voor de kids’ (voor
kinderen van 7 tot 12 jaar) en
de ANWB Ledenwijzer ‘Op
vakantie met kinderen’ (een
ledenwijzer voor ouders, met
tips waarmee een vakantie met
de kinde ren een succes wordt).
Kortom: voor elk kind is er wel
wat leuks te vinden!
Dat ziet u
mager vanaf kwam, i
overigens de Opel Sii
EuroNCAP is een Europees
samenwerkingsverband van de
Europese Commissie, nationale
overheden en particuliere orga
nisaties zoals in ons land de
ANWBI en Consumentenbond.
Alle participanten dragen bij in
de kosten van de botsproeven.
Het gaat per auto om een fron
tale offset crash en een zijde
lingse aanrijding. Een typisch
Europese botsproef, waaruit
voor een deel de slechte resulta
ten van de Amerikaanse deelne
mers kunnen worden verklaard.
In Amerika wordt vooral getest
met een volledig frontale bot
sing op een betonblok, terwijl
men juist in Europa redeneert
dat een offset-crash een veel
zwaardere test is en beter de
eigenschappen van de een auto
op dit punt weergeeft.
Overigens was de Toyota Picnic
een goede tweede en bevonden
de andere deelnemers zich in de
middenmoot.
ook, Renault scoorde
ee botsproeven die vol-
i’oNCAP-normen wer-
litgevoerd het beste en
j de maximale score van 4
ca, terwijl de Chrysler
met twee punten erg
4 kleppen per cilinder en een
turbo met variabele geometrie.
De 2,7 liter levert 170 pk, 370
Nm, haalt 225 km/u en trekt in
9 seconden naar de 100 km/u.
De 320 CDI gaat nog verder
met 197 pk, 470 Nm, een top
van 230 km/u en een sprintje
8,3 seconden. De E 320 CDI
wordt uitsluitend met vijftraps
automaat aangeboden. Beide
grote dieselmotoren blinken uit
in souplesse en hebben geen
enkele moeite om vanuit lage
toerentallen vlot te presteren
bij een uitzonderlijk laag
geluidsniveau. Mercedes is met
beide machines weer helemaal
terug in de dieseltop, De 6
cilinder 3,2 liter maakt nog
voor het einde van het jaar zijn
opwachting in de nieuwe
S(c)klasse en krijgt dan meteen
gezelschap van een V8 diesel
met twee turbo’s. De volledige
serie dieselmotoren maakt nu
gebruik van common rail tech
niek en profiteert van lagere
verbruikscijfers en schonere
uitlaatemissies.
En door de voorzijde wat te ver
lagen, al is het slechts met 2
centimeter, is deze onvolko
menheid verdwenen. Deze
ingreep heeft geleid tot een
andere grille, gewijzigde lam
pen, nieuwe bumper, spatbor
den en motorkap. Kortom, een
compleet nieuw front dat een
absoluut vertrouwde uitstraling
heeft. Aan de achterkant zien
we ook een gewijzigde bumper
en achterlichtunits met een
andere indeling. De ronde unit
aan de binnenkant van de ach
terlichten is verdwenen. Nu lij
ken de door de klep opgedeelde
achterlichten weer meer een
geheel te vormen. Ook de E-
klasse Combi laat een verge
lijkbare verandering zien. Bij
deze carrosserievariant zijn
tevens de dakrelings van vorm
aangepast. De stootstrips zijn
De in 1995 geïntroduceerde
Mercedes E-klasse is voor het
merk een groot succes. In zo’n
vier jaar tijd werden er meer
dan 1 miljoen van geprodu
ceerd en verkocht. Met deze
E-klasse introduceerde het
Duitse merk haar nieuwe
gezicht met de afzonderlijke
ronde koplampen. Dat leverde
vooral discussie op in eigen
huis, maar scoorde waarde-
vergeleken op het gebied van
botsveiligheid. Het waren de
Chrysler Voyager, Mitsubishi
Space Wagon, Nissan Serena,
Opel Sintra, Peugeot 806 (en
ook de Fiat Ulysse, Lancia Zets
en Citroen Evasion), Renault
Espace, Toyota Picnic en VW
Sharen (samen met de Ford
Galaxy en Seat Alhambra). En
zonder direct de inhoud van de
door de verschillende merken
verstuurde persberichten hele
maal te lezen, blijkt uit de titels
en"wijze van verzending al het
resultaat. Chrysler laat direct
per fax weten dat ‘geen enkele
botsproef het hele verhaal ver
telt’, terwijl Renault meedeelt
dat ‘de Espace de veiligste auto
in zijn klasse’ is.
,S*VP513