-Tr”
Jaguar S-type 4.0 V8
A uto Test
Passionele momenten
ISO
J
and|
Denissen levert
Nissan Cabstar aan
V. Gestel Pijpleidingen
Toeristische
routes van de
ANWB en VW
BI
PRIJSD
Auto Braat helpt Daewoo
tijdreizigers op weg
Technisch geavanceerd
Nissan Primera
U BENT TOE AAN
HOLIDAEWOO
R
DE TILBURGSE KOERIER
i 1999 «pagina 2
DE AUTOMAAT Donderdag 8 juli 1999 pagina 3
Rij genoegen
Drie standen
koppel
Historische Jaguars
Technische gegevens:
Verbruik:
Prijs:
Vervolg van bladzije 1
Hypertronic
jk
Klimaatcontrole
ler
Wad en Maren
M16-362450
lëjSI
32.900, -
42.900, -
47.900, -
2.750,-
10.900,-
10.900, -
12.900, -
19.900,-
19.900,-
19.900,-
19.900, -
23.900, -
19.900, -
26.500,-
25.900, -
11.900, -
11.900,-
12.900, -
16.900, -
17.900, -
19.900, -
24.900, -
28.900, -
29.900, -
44.900, -
Fons Denissen overhandigt de sleutels van de nieuwe Nissan Cabstar aan mevr, van Oost van Van
Gestel Pijpleidingen.
- Er
laar
goedkope
maar
24.900, -
26.900, -
33.900r
36.900, -
20 990.00
24 990,00
42 990.00
4 990,00
41 990.00
17 990.00
11 990.00
21 990,00
24 990,00
21 990,00
44 990,00
43 990,00
51 990,00
97 550,00
I 'illi
15 000,00
37 990,00
47 500,00
Eems Oldambt ■ME
Ommelanden
.electr. ramen,
ituurbekr., don-
ichten.
voor 26.500,-
o
I bij? Bel
20402
m informotie-
Volkswooen-
■c:
aat 12,
J226
3100 tr/min
4300 tr/min
1 meter, breedte 1,819 meter
TB de zojuist geïntroduceerde S-type slaat
/■Za Jaguar nieuwe wegen in. Het is veel meer
A. vJL een sportieve sedan dan de statige en gro
tere XJ, die ondanks een aantal retro-kenmerken
duidelijk gericht is op een jongere en zeer actieve
doelgroep. We reden het neusje van de zalm, de 4
liter V8.
ladden
de vesti-
auto’i
bracht. N
testrijder
tie over c
49.900, -
14.900, -
12.900, -
19.900, -
32.900, -
26.900, -
36.900, -
44.900, -
47.900, -
46.900, -
40.900, -
38.900, -
37.900, -
42.900, -
55.900, -
71.900, -
105.900, -
I uJE r
L I
NISSAN S””*"
185.000 km
129.000 km
67.000 km
105.000 km
65.000 km
53.000 km
34.000 km
80.000 km
32.000 km 62.900,-
175.000 km
130.000 km
123.000 km
96.000 km
100.000 km 13.900,-
123.000km
82.000 km
150.000 km
130.000 km
96.500 km
185.000 km
30.000 KM
80.000 km
266.000 km
175.000 km
185.000 km 22.900,-
165.000 km
142.000 km
180.000 km
195.000 km
167.000 km
100.000 km
100.000 km 36.900,-
211.000 km
95.000 km
110.000 km
195.000 km 37.900,-
46.000 km 4
212.000 km 1
150.000 km 1
235.000 km 1
147.000 km 3
125.000 km 2
110.000 km 3
133.000 km 4
78.000 km 4
76.000 km 4
95.000 km 4
125.000 km 3
125.000 km 3
45.000 km 4
90.000 km 5
73.000 km 7
29.000 km 1C
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afinetingen:
Gewicht:
Prestaties:
GRATIS ZOMER-CD BIJ EEN BEZOEK AAN DE DAEWOO-DEALER
-L
elke bezoeker een gram CD. boordevol swingende zornermuzielc Mur u komt *oorraad leverbaar Wel zo handig Pier slot van rekening is het vakantie.
U BENT TOE AAN ’N DAEWOO
de 70 en 90 km eventueel ook
met de fiets te doen zijn. De
routes zijn overigens ter plaat
se bewegwijzerd.
De standaarduitrusting van de
V8 is zeer compleet met onder
meer een uitgebreid alarmsys
teem, cruise-control bediend
vanaf het stuurwiel, een elek
trisch bediend glazen schuif-
kanteldak, twee airbags en
twee sidebags, vier elektrisch
bediende portierruiten en
getint glas.
De omschrijving geeft extra toe
ristische informatie en meldt
bijvoorbeeld openingstijden van
musea.
accenten op de meegespoten
bumper en de fraaie dubbele
uitlaat. Maar de meeste :~-
maakt Jaguar met zijn
voorzien van dubbele rc
koplampen en een ovale grille
in een vorm die van de klassie
ke Mkll is overgenomen. De
mistlampen zijn onderin de
bumper opgenomen.
Portiergrepen, buitenspiegels
en stootstrips zijn in de carros-
seriekleur gespoten, maar door
de nodige kleine details in
zwart of chroom is er voldoende
contrast. Eigenlijk is de S-type
gewoon een bloedmooie ver
schijning die direct als Jaguar
herkenbaar is, zonder dat de
auto ook maar iets lijkt op de
XJ. Aan de buitenkant is nau
welijks te zien met welke
motorversie men te maken
heeft. Boven de grille is een
badge geplaatst met daarop het
Jaguar-embleem en zeer decent
de vermelding *3 Litre’ of‘4
Litre’. De enige uiterlijk opties
van ons testexemplaar zijn de
tien-spaaks lichtmetalen wielen
en het zogenaamde Reverse
Park Control met sensoren in
de achterbumper. Metaallak
wordt zonder meerprijs gele
verd, de koplampen schakelen
zich automatisch in en de bui
tenspiegels zijn elektrisch te
verwarmen.
sislengtes, keuze uit een enkele
of dubbele cabine en twee moto
ren: een 2,3 liter diesel van 75
pk en 3 liter turbodiesel van
110 pk. Later dit jaar volgt een
2,7 liter TD van 90 pk. Het
G.V.W. loopt uiteen van 2800
tot 3500 kg. Hierdoor kan de
Cabstar in alle varianten met
een klein rijbewijs gereden wor
den. Van Gestel bestelde bij
Denissen een Cabstar met dub
bele cabine en een af-fabriek
gemonteerde open laadbak. Het
tweede exemplaar is een auto
met lange wielbasis en een
laadbak van 4 meter lengte.
Hierop werd in opdracht van de
klant een palenjuk aangebracht
aan voor- en achterzijde om
lange pijpleidingen eenvoudig
te kunnen vervoeren.
De ANWB en VW hebben voor
diverse regio’s in ons land toe
ristische routes samengesteld
die voorzien van een duidelijke
routekaart en beschrijving ver
krijgbaar zijn bij beide organi
saties. Het gaat om routes die
met de auto te rijden zijn, maar
vanwege een lengte van tussen
bij de Primera vervangen door
een koppelomvormer waardoor
weer de bekende kruipneigin-
gen aanwezig zijn. De
Hypertronic M-6 heeft letterlijl
een ‘pienter pookje’ maar doet
haast in niets meer denken aan
de variomatic van DAF waar ie
in beginsel van is afgeleid.
Overigens zal de CVT-techniek
in de nabije toekomst in meer
dere grote auto’s worden geïnt
roduceerd.
Het remsysteem is naast ABS
en een elektronische rem-
krachtverdeler voortaan voor
zien van een mechanische
Brake Assist die de pedaal-
kracht verlaagt bij een nood
stop.
De Nissan Cabstar is een
bedrijfswagen met chassis-cabi-
ne met vele opbouwmogelijkhe-
den, zodat maatwerk kan wor
den geleverd. Er zijn twee chas-
Nissan Denissen vertelt u
graag meer over de Cabstar.
is een demonstratie exemplai
voor handen aan de Burg.
Jansenstraat in Tilburg (West).
Vorige week leverde de
Tilburgse Nissan-dealer
Denissen twee exemplaren van
de nieuwe Nissan Cabstar aan
Van Gestel Pijpleidingen uit
Goirle. Dit bedrijf maakt hoge
druk pijpleidingen voor indus
triële toepassingen. Een hoog
waardige kwaliteit en maat
werk staan voorop, het bedrijf
is V.C.A. erkend. Mevr, van
Oost heeft voor Nissans van
Denissen gekozen omdat het
dealerbedrijf ISO-gecertificeerd
is en men tot nu toe een goede
service heeft gekregen.
i’s kunnen worden aange-
Maar ook leveren de
ers veel nuttige informa-
de verbetering van de
importeur en dealerorganisatie.
Met het Daewoo’ Testrijders con
cept laat het jonge en succesvol
le Koreaanse merk zien dat het
een verfrissende serieuze aan
pak voorstaat als het gaat om
de benadering van de consu
ment.
De achterbank is voorzien van
drie hoofdsteunen, een uitklap
bare middenarmsteun en drie
gordels. De rugleuning kan in
twee ongelijke delen worden
neergeklapt om het standaard
bagagevolume van 370 liter
verder uit te breiden.
Zijn techniek en uiterlijk van de
Primera weer up-to-date, ook
het interieur is onder handen
genomen. Afhankelijk van de
uitrusting worden nieuwe zij-
airbags geleverd die niet alleen
de borst, maar ook het hoofd
beschermen. Achter de achter
bank zijn ISOFIX-vergrendel-
punten voor kinderzitjes aange
bracht. Van het dashboard is
met name de middenconsole
opnieuw vormgegeven en afge
werkt in een metaalachtige
kunststofsoort. Hierin is onde
meer plaats voor het klimaat-
controlesysteem waarop men
alleen de gewenste temperatuur
hoeft in te stellen. Dit systeem
wordt vanaf het tweede uitrus
tingsniveau geleverd. Sommige
varianten worden afgeleverd
met twee sleutels voorzien van
een afstandsbediening op de
centrale vergrendeling en het
beveiligingssysteem. De code
die in deze sleutel is opgeslagen
is direct gekoppeld aan de per
soonlijke instelling van de
audio-installatie als tenminste
voor het geïntegreerde Nissan-
systeem wordt gekozen.
De prijzen van de vernieuwde
Primera zijn nog niet bekend.
Nissan heeft beloofd dat het
instapmodel zich op hetzelfde
niveau zal bevinden als de hui
dige auto en dat de prijsverho
ging in de pas zal lopen met de
extra uitrusting.
Jaguar S-type 4.0 V8
4 in V-vorm
3996 cc
86 x 86 mm
285 pk bij 61
390 Nm bij 4
lengte 4,861
1725 kg
topsnelheid 240 km/u
acceleratie 0-100 in 7,1 sec.
stadscyclus 17,5 liter/lOO km
buitenwegcyclus 9,5 liter/100 km
gecombineerd 12,4 liter/100 km
£145.900,=
in klanten^
De Nissan Cabstar begint als
2,3 liter chassis-cabine bij
£25.995,= en heeft voor
£2.000,= extra een open laad
bak. De 3.0 TDi begint bij
£35.950,=. Vanwege de grote
betrouwbaarheid en hoge rest
waarde zijn de leasetarieven
van de Cabstar zeer interes
sant, namelijk vanaf £799,=
per maand voor de versie met
2,3 liter motor en open laad
bak. Uiteraard wordt de
Cabstar geleverd met 3 jaar
volledige garantie of 100.000
km.
Op dinsdag 6 juli jl. werden
door Auto Braat de sleutels
overhandigd aan de nieuwe
Daewoo tijdreizigers die het
komende jaar gratis de beschik
king hebben over een nieuwe
auto. In Tilburg werden dhr. D.
Rogers en mevr. M. Dusee gese
lecteerd uit de duizenden kandi
daten die zich voor de
Millennium Proefrit hac
aangemeld. Maar ook d<
Dit wordt vertaald in een 4,86
meter lange vierdeurs carros
serie (een stationwagon en
coupé zullen naar alle waar
schijnlijkheid volgen) met een
aantal zeer kenmerkende sty
ling-details. Aan het profiel
valt direct de lijn op die ter
hoogte van de portiergrepen
loopt en zowel naar voor als
achter afloopt. De vorm van
de ruiten in de achterportie-
ren doet sterk aan historische
Jaguars denken. De relatief
korte achterzijde oogt elegan
te omdat ie lichtjes afloopt.
Aan de achterkant wordt de
S-type gesierd door afgeronde
driehoekige lichtunits van
helder glas, een brede
chroomstrip boven de num-
merplaathouder, chroom
'K
Jaguar maakt geen gc
auto’s, dat is bekend,
prijstechnisch is de S-type
uitermate gunstig in de markt
gezet. De V8 kost in zijn rijke
standaarduitrusting
£145.900,=. Wie genoegen
neemt met de 3 liter V6 met
automaat in Executive uitvoe
ring is voor £126.900,= ‘klaar’.
Daarnaast is er de opmerke
lijk sportieve 3 liter V6 met 5-
bak met stoffen bekleding,
andere wielen en zonder
schuifdak, cruise-control en
memory pack voor £102.500,=
en daarmee is Jaguar een stuk
meer bereikbaar geworden.
De 4 liter V8 is reeds bekend
uit de Jaguar XJ en XK en is
geheel in eigen huis ontwik
keld, dit in tegenstelling tot de
3 liter V6 die qua origine van
Ford is overgenomen. De V8
heeft een exacte inhoud van
3996 cc en levert een fors ver
mogen van 285 pk bij 6100
tr/min en een vorstelijk koppel
van 390 Nm bij 4300 tr/min.
Standaard worden de achter
wielen aangedreven via een 5-
Daarbij hoort een uitgekiend
onderstel. Zowel voor als achter
past het merk double wishbo
nes toe met aluminium draag-
armen en en dwarsstabilisato-
ren. Hierdoor wordt de afstem
ming van de S-type veel spor
tiever dan van bijvoorbeeld de
XJ en dat komt weer door de
jongere doelgroep die men voor
ogen heeft. Overigens kan het
karakter van de auto nog wor
den gewijzigd door te kiezen
voor de adaptieve schokdem
pers die inclusief 17 inch wie
len voor £8.930,= worden
gemonteerd. Nodig lijkt dat
allemaal niet.
Beheerst
Vanuit lage toerentallen accle-
reert de V8 haast ongemerkt
snel en in korte bochten volgt
de automaat keurig wat je als
bestuurder in je hoofd hebt. De
stabiliteit van de koets verdient
een hoog cijfer en de Dynamic
Stability Control (DSC) dat als
optie leverbaar is, hoeft eigen
lijk nauwelijks in te grijpen.
Datzelfde geldt voor het stan
daard ABS en de traction con
trol. Met de S-type V8 kan
uiterst beheerst snel gereden
worden met volledig behoud
van comfort, mede dankzij het
uitermate lage geluidsniveau in
het interieur.
traps automaat die wordt
bediend met de van Jaguar
bekende J-gate selector. Rechts
staan de automatische standen,
links is handmatig schakelen
mogelijk. Het is een juweel van
een motor die in souplesse nau
welijks te overtreffen is.
De 1725 kg wegende auto haalt
probleemloos een top van 240
km/u en trekt in 7,1 seconden
naar de 100 km/u. Het gemid
delde brandstofverbruik is met
1 op 7,3 aan de stevige kant.
Toch is de S-type een te waar
dige automobiel om er constant
de maximale prestaties uit te
halen, daarvoor biedt de auto
gewoon te veel rijgenoegen.
krijgt hier een grote display in
kleur. De stoelen geven een uit
stekende en goed ondersteunde
zit en zijn elektrisch verstel
baar. Drie standen zijn in een
geheugen op te slaan, inclusief
het stuurwiel dat in hoogte en
diepte kan worden aangepast
en de stand van de buitenspie
gels. De ruimte op de achter
bank is niet meer dan redelijk.
Net als bij de XJ is de hoofd
ruimte niet overdreven, maar
ach, maar als we de folder moe
ten geloven van de jonge
manager met kleine kinderen,
dan is dat al helemaal geen
bezwaar.
Een Jaguar wordt niet alleen
gekocht om zijn uiterlijke kwa
liteiten, maar het is vooral de
innerlijke uitstraling die telt.
De Jaguar S-type 4.0 V8 heeft
standaard een fraaie lederen
bekleding op de voorzetels en
achterbank. Dit vormt een
stemmig geheel met het hout
op het dashboard, rond de pook
en op de portierpanelen, terwijl
het fraaie tapijt het geheel
afmaakt. Het dashboard is van
links tot rechts met hout
bedekt, waarin het instrumen
tarium als één unit is uitge
spaard. Dit bestaat overigens
uit de standaard instrumenten
zoals de snelheidsmeter, toe-
renteller, brandstof- en tempe
ratuurmeter. Een boordcompu
ter meldt onder meer ver
bruiksgegevens en het aantal te
rijden kilometers tot een lege
tank. Opvallend in de vorm van
het dashboard is de halfronde
middenconsole met daarin het
standaard Jaguar Sound
System en de bediening van de
automatische klimaatbeheer
sing. Geheel rechts is een vakje
gemaakt waarin bijvoorbeeld
een speciale voorziening voor
een portabele telefoon kan wor
den gemaakt. Wie echter voor
een navigatiesysteem kiest
Het is al duidelijk te zien aan
de brochure van de nieuwe S-
type hoe Jaguar dit model wil
positioneren. Het is bij uitstek
een auto voor de jongere, suc
cesvolle zakenman veelal met
kleine kinderen die van actie
ve vakanties houdt en tijd
weet vrij te maken voor de
goede dingen des levens.
De ‘normale’ Hypertronic CVT
in de Primera kent de gebruike
lijke standen van een automaat:
P-R-N-D-L. Continu variabel
wordt de geschikte overbren
ging gekozen. De bak maakt
gebruik van een bredere stalen
band voor de aandrijving en een
hydraulische hogedrukbedie-
ning van het poelie-systeem.
Zonder ook maar op enig
moment ‘t te voelen varieert de
bak volledig automatisch van
overbrenging. Wie sportief met
de Hypertronic CVT wil rijden
kan de sportstand kiezen, waar
door de electronica de motor
constant op een hoger toerental
houdt. Een nieuwe ontwikke
ling is de Hypertronic M-6, een
CVT met de mogelijkheid hand
matig te schakelen. Door de
pook naar rechts te bewegen
kan men handmatig op- of
terugschakelen en dat geeft de
CVT een bijzonder sportieve
mogelijkheid. Het is even wen
nen, maar daarna merk je al
snel dat het schakelen veel
vlugger gaat dan bij een hand-
bak of gewone automaat.
Nissan heeft de poeder koppe
ling, die we bij de Micra zien,
gingen van Auto Braat in
Sprang-Capelle en Breda heb
ben auto’s aan tijdreizigers
overhandigd. Al sinds 1995
maakt Daewoo in Nederland
gebruik om consumenten als
testrijder aan te trekken.
Gedurende een jaar moeten zij
maandelijks over hun auto rap
porteren. De bevindingen wor
den doorgegeven aan de fabriek,
waardoor verfijningen aan de
ele
e indruk
front
ronde
j rille
lassie-
Westerwolde Ems