-Tr” Jaguar S-type 4.0 V8 A uto Test Passionele momenten ISO J and| Denissen levert Nissan Cabstar aan V. Gestel Pijpleidingen Toeristische routes van de ANWB en VW BI PRIJSD Auto Braat helpt Daewoo tijdreizigers op weg Technisch geavanceerd Nissan Primera U BENT TOE AAN HOLIDAEWOO R DE TILBURGSE KOERIER i 1999 «pagina 2 DE AUTOMAAT Donderdag 8 juli 1999 pagina 3 Rij genoegen Drie standen koppel Historische Jaguars Technische gegevens: Verbruik: Prijs: Vervolg van bladzije 1 Hypertronic jk Klimaatcontrole ler Wad en Maren M16-362450 lëjSI 32.900, - 42.900, - 47.900, - 2.750,- 10.900,- 10.900, - 12.900, - 19.900,- 19.900,- 19.900,- 19.900, - 23.900, - 19.900, - 26.500,- 25.900, - 11.900, - 11.900,- 12.900, - 16.900, - 17.900, - 19.900, - 24.900, - 28.900, - 29.900, - 44.900, - Fons Denissen overhandigt de sleutels van de nieuwe Nissan Cabstar aan mevr, van Oost van Van Gestel Pijpleidingen. - Er laar goedkope maar 24.900, - 26.900, - 33.900r 36.900, - 20 990.00 24 990,00 42 990.00 4 990,00 41 990.00 17 990.00 11 990.00 21 990,00 24 990,00 21 990,00 44 990,00 43 990,00 51 990,00 97 550,00 I 'illi 15 000,00 37 990,00 47 500,00 Eems Oldambt ■ME Ommelanden .electr. ramen, ituurbekr., don- ichten. voor 26.500,- o I bij? Bel 20402 m informotie- Volkswooen- ■c: aat 12, J226 3100 tr/min 4300 tr/min 1 meter, breedte 1,819 meter TB de zojuist geïntroduceerde S-type slaat /■Za Jaguar nieuwe wegen in. Het is veel meer A. vJL een sportieve sedan dan de statige en gro tere XJ, die ondanks een aantal retro-kenmerken duidelijk gericht is op een jongere en zeer actieve doelgroep. We reden het neusje van de zalm, de 4 liter V8. ladden de vesti- auto’i bracht. N testrijder tie over c 49.900, - 14.900, - 12.900, - 19.900, - 32.900, - 26.900, - 36.900, - 44.900, - 47.900, - 46.900, - 40.900, - 38.900, - 37.900, - 42.900, - 55.900, - 71.900, - 105.900, - I uJE r L I NISSAN S””*" 185.000 km 129.000 km 67.000 km 105.000 km 65.000 km 53.000 km 34.000 km 80.000 km 32.000 km 62.900,- 175.000 km 130.000 km 123.000 km 96.000 km 100.000 km 13.900,- 123.000km 82.000 km 150.000 km 130.000 km 96.500 km 185.000 km 30.000 KM 80.000 km 266.000 km 175.000 km 185.000 km 22.900,- 165.000 km 142.000 km 180.000 km 195.000 km 167.000 km 100.000 km 100.000 km 36.900,- 211.000 km 95.000 km 110.000 km 195.000 km 37.900,- 46.000 km 4 212.000 km 1 150.000 km 1 235.000 km 1 147.000 km 3 125.000 km 2 110.000 km 3 133.000 km 4 78.000 km 4 76.000 km 4 95.000 km 4 125.000 km 3 125.000 km 3 45.000 km 4 90.000 km 5 73.000 km 7 29.000 km 1C Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afinetingen: Gewicht: Prestaties: GRATIS ZOMER-CD BIJ EEN BEZOEK AAN DE DAEWOO-DEALER -L elke bezoeker een gram CD. boordevol swingende zornermuzielc Mur u komt *oorraad leverbaar Wel zo handig Pier slot van rekening is het vakantie. U BENT TOE AAN ’N DAEWOO de 70 en 90 km eventueel ook met de fiets te doen zijn. De routes zijn overigens ter plaat se bewegwijzerd. De standaarduitrusting van de V8 is zeer compleet met onder meer een uitgebreid alarmsys teem, cruise-control bediend vanaf het stuurwiel, een elek trisch bediend glazen schuif- kanteldak, twee airbags en twee sidebags, vier elektrisch bediende portierruiten en getint glas. De omschrijving geeft extra toe ristische informatie en meldt bijvoorbeeld openingstijden van musea. accenten op de meegespoten bumper en de fraaie dubbele uitlaat. Maar de meeste :~- maakt Jaguar met zijn voorzien van dubbele rc koplampen en een ovale grille in een vorm die van de klassie ke Mkll is overgenomen. De mistlampen zijn onderin de bumper opgenomen. Portiergrepen, buitenspiegels en stootstrips zijn in de carros- seriekleur gespoten, maar door de nodige kleine details in zwart of chroom is er voldoende contrast. Eigenlijk is de S-type gewoon een bloedmooie ver schijning die direct als Jaguar herkenbaar is, zonder dat de auto ook maar iets lijkt op de XJ. Aan de buitenkant is nau welijks te zien met welke motorversie men te maken heeft. Boven de grille is een badge geplaatst met daarop het Jaguar-embleem en zeer decent de vermelding *3 Litre’ of‘4 Litre’. De enige uiterlijk opties van ons testexemplaar zijn de tien-spaaks lichtmetalen wielen en het zogenaamde Reverse Park Control met sensoren in de achterbumper. Metaallak wordt zonder meerprijs gele verd, de koplampen schakelen zich automatisch in en de bui tenspiegels zijn elektrisch te verwarmen. sislengtes, keuze uit een enkele of dubbele cabine en twee moto ren: een 2,3 liter diesel van 75 pk en 3 liter turbodiesel van 110 pk. Later dit jaar volgt een 2,7 liter TD van 90 pk. Het G.V.W. loopt uiteen van 2800 tot 3500 kg. Hierdoor kan de Cabstar in alle varianten met een klein rijbewijs gereden wor den. Van Gestel bestelde bij Denissen een Cabstar met dub bele cabine en een af-fabriek gemonteerde open laadbak. Het tweede exemplaar is een auto met lange wielbasis en een laadbak van 4 meter lengte. Hierop werd in opdracht van de klant een palenjuk aangebracht aan voor- en achterzijde om lange pijpleidingen eenvoudig te kunnen vervoeren. De ANWB en VW hebben voor diverse regio’s in ons land toe ristische routes samengesteld die voorzien van een duidelijke routekaart en beschrijving ver krijgbaar zijn bij beide organi saties. Het gaat om routes die met de auto te rijden zijn, maar vanwege een lengte van tussen bij de Primera vervangen door een koppelomvormer waardoor weer de bekende kruipneigin- gen aanwezig zijn. De Hypertronic M-6 heeft letterlijl een ‘pienter pookje’ maar doet haast in niets meer denken aan de variomatic van DAF waar ie in beginsel van is afgeleid. Overigens zal de CVT-techniek in de nabije toekomst in meer dere grote auto’s worden geïnt roduceerd. Het remsysteem is naast ABS en een elektronische rem- krachtverdeler voortaan voor zien van een mechanische Brake Assist die de pedaal- kracht verlaagt bij een nood stop. De Nissan Cabstar is een bedrijfswagen met chassis-cabi- ne met vele opbouwmogelijkhe- den, zodat maatwerk kan wor den geleverd. Er zijn twee chas- Nissan Denissen vertelt u graag meer over de Cabstar. is een demonstratie exemplai voor handen aan de Burg. Jansenstraat in Tilburg (West). Vorige week leverde de Tilburgse Nissan-dealer Denissen twee exemplaren van de nieuwe Nissan Cabstar aan Van Gestel Pijpleidingen uit Goirle. Dit bedrijf maakt hoge druk pijpleidingen voor indus triële toepassingen. Een hoog waardige kwaliteit en maat werk staan voorop, het bedrijf is V.C.A. erkend. Mevr, van Oost heeft voor Nissans van Denissen gekozen omdat het dealerbedrijf ISO-gecertificeerd is en men tot nu toe een goede service heeft gekregen. i’s kunnen worden aange- Maar ook leveren de ers veel nuttige informa- de verbetering van de importeur en dealerorganisatie. Met het Daewoo’ Testrijders con cept laat het jonge en succesvol le Koreaanse merk zien dat het een verfrissende serieuze aan pak voorstaat als het gaat om de benadering van de consu ment. De achterbank is voorzien van drie hoofdsteunen, een uitklap bare middenarmsteun en drie gordels. De rugleuning kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt om het standaard bagagevolume van 370 liter verder uit te breiden. Zijn techniek en uiterlijk van de Primera weer up-to-date, ook het interieur is onder handen genomen. Afhankelijk van de uitrusting worden nieuwe zij- airbags geleverd die niet alleen de borst, maar ook het hoofd beschermen. Achter de achter bank zijn ISOFIX-vergrendel- punten voor kinderzitjes aange bracht. Van het dashboard is met name de middenconsole opnieuw vormgegeven en afge werkt in een metaalachtige kunststofsoort. Hierin is onde meer plaats voor het klimaat- controlesysteem waarop men alleen de gewenste temperatuur hoeft in te stellen. Dit systeem wordt vanaf het tweede uitrus tingsniveau geleverd. Sommige varianten worden afgeleverd met twee sleutels voorzien van een afstandsbediening op de centrale vergrendeling en het beveiligingssysteem. De code die in deze sleutel is opgeslagen is direct gekoppeld aan de per soonlijke instelling van de audio-installatie als tenminste voor het geïntegreerde Nissan- systeem wordt gekozen. De prijzen van de vernieuwde Primera zijn nog niet bekend. Nissan heeft beloofd dat het instapmodel zich op hetzelfde niveau zal bevinden als de hui dige auto en dat de prijsverho ging in de pas zal lopen met de extra uitrusting. Jaguar S-type 4.0 V8 4 in V-vorm 3996 cc 86 x 86 mm 285 pk bij 61 390 Nm bij 4 lengte 4,861 1725 kg topsnelheid 240 km/u acceleratie 0-100 in 7,1 sec. stadscyclus 17,5 liter/lOO km buitenwegcyclus 9,5 liter/100 km gecombineerd 12,4 liter/100 km £145.900,= in klanten^ De Nissan Cabstar begint als 2,3 liter chassis-cabine bij £25.995,= en heeft voor £2.000,= extra een open laad bak. De 3.0 TDi begint bij £35.950,=. Vanwege de grote betrouwbaarheid en hoge rest waarde zijn de leasetarieven van de Cabstar zeer interes sant, namelijk vanaf £799,= per maand voor de versie met 2,3 liter motor en open laad bak. Uiteraard wordt de Cabstar geleverd met 3 jaar volledige garantie of 100.000 km. Op dinsdag 6 juli jl. werden door Auto Braat de sleutels overhandigd aan de nieuwe Daewoo tijdreizigers die het komende jaar gratis de beschik king hebben over een nieuwe auto. In Tilburg werden dhr. D. Rogers en mevr. M. Dusee gese lecteerd uit de duizenden kandi daten die zich voor de Millennium Proefrit hac aangemeld. Maar ook d< Dit wordt vertaald in een 4,86 meter lange vierdeurs carros serie (een stationwagon en coupé zullen naar alle waar schijnlijkheid volgen) met een aantal zeer kenmerkende sty ling-details. Aan het profiel valt direct de lijn op die ter hoogte van de portiergrepen loopt en zowel naar voor als achter afloopt. De vorm van de ruiten in de achterportie- ren doet sterk aan historische Jaguars denken. De relatief korte achterzijde oogt elegan te omdat ie lichtjes afloopt. Aan de achterkant wordt de S-type gesierd door afgeronde driehoekige lichtunits van helder glas, een brede chroomstrip boven de num- merplaathouder, chroom 'K Jaguar maakt geen gc auto’s, dat is bekend, prijstechnisch is de S-type uitermate gunstig in de markt gezet. De V8 kost in zijn rijke standaarduitrusting £145.900,=. Wie genoegen neemt met de 3 liter V6 met automaat in Executive uitvoe ring is voor £126.900,= ‘klaar’. Daarnaast is er de opmerke lijk sportieve 3 liter V6 met 5- bak met stoffen bekleding, andere wielen en zonder schuifdak, cruise-control en memory pack voor £102.500,= en daarmee is Jaguar een stuk meer bereikbaar geworden. De 4 liter V8 is reeds bekend uit de Jaguar XJ en XK en is geheel in eigen huis ontwik keld, dit in tegenstelling tot de 3 liter V6 die qua origine van Ford is overgenomen. De V8 heeft een exacte inhoud van 3996 cc en levert een fors ver mogen van 285 pk bij 6100 tr/min en een vorstelijk koppel van 390 Nm bij 4300 tr/min. Standaard worden de achter wielen aangedreven via een 5- Daarbij hoort een uitgekiend onderstel. Zowel voor als achter past het merk double wishbo nes toe met aluminium draag- armen en en dwarsstabilisato- ren. Hierdoor wordt de afstem ming van de S-type veel spor tiever dan van bijvoorbeeld de XJ en dat komt weer door de jongere doelgroep die men voor ogen heeft. Overigens kan het karakter van de auto nog wor den gewijzigd door te kiezen voor de adaptieve schokdem pers die inclusief 17 inch wie len voor £8.930,= worden gemonteerd. Nodig lijkt dat allemaal niet. Beheerst Vanuit lage toerentallen accle- reert de V8 haast ongemerkt snel en in korte bochten volgt de automaat keurig wat je als bestuurder in je hoofd hebt. De stabiliteit van de koets verdient een hoog cijfer en de Dynamic Stability Control (DSC) dat als optie leverbaar is, hoeft eigen lijk nauwelijks in te grijpen. Datzelfde geldt voor het stan daard ABS en de traction con trol. Met de S-type V8 kan uiterst beheerst snel gereden worden met volledig behoud van comfort, mede dankzij het uitermate lage geluidsniveau in het interieur. traps automaat die wordt bediend met de van Jaguar bekende J-gate selector. Rechts staan de automatische standen, links is handmatig schakelen mogelijk. Het is een juweel van een motor die in souplesse nau welijks te overtreffen is. De 1725 kg wegende auto haalt probleemloos een top van 240 km/u en trekt in 7,1 seconden naar de 100 km/u. Het gemid delde brandstofverbruik is met 1 op 7,3 aan de stevige kant. Toch is de S-type een te waar dige automobiel om er constant de maximale prestaties uit te halen, daarvoor biedt de auto gewoon te veel rijgenoegen. krijgt hier een grote display in kleur. De stoelen geven een uit stekende en goed ondersteunde zit en zijn elektrisch verstel baar. Drie standen zijn in een geheugen op te slaan, inclusief het stuurwiel dat in hoogte en diepte kan worden aangepast en de stand van de buitenspie gels. De ruimte op de achter bank is niet meer dan redelijk. Net als bij de XJ is de hoofd ruimte niet overdreven, maar ach, maar als we de folder moe ten geloven van de jonge manager met kleine kinderen, dan is dat al helemaal geen bezwaar. Een Jaguar wordt niet alleen gekocht om zijn uiterlijke kwa liteiten, maar het is vooral de innerlijke uitstraling die telt. De Jaguar S-type 4.0 V8 heeft standaard een fraaie lederen bekleding op de voorzetels en achterbank. Dit vormt een stemmig geheel met het hout op het dashboard, rond de pook en op de portierpanelen, terwijl het fraaie tapijt het geheel afmaakt. Het dashboard is van links tot rechts met hout bedekt, waarin het instrumen tarium als één unit is uitge spaard. Dit bestaat overigens uit de standaard instrumenten zoals de snelheidsmeter, toe- renteller, brandstof- en tempe ratuurmeter. Een boordcompu ter meldt onder meer ver bruiksgegevens en het aantal te rijden kilometers tot een lege tank. Opvallend in de vorm van het dashboard is de halfronde middenconsole met daarin het standaard Jaguar Sound System en de bediening van de automatische klimaatbeheer sing. Geheel rechts is een vakje gemaakt waarin bijvoorbeeld een speciale voorziening voor een portabele telefoon kan wor den gemaakt. Wie echter voor een navigatiesysteem kiest Het is al duidelijk te zien aan de brochure van de nieuwe S- type hoe Jaguar dit model wil positioneren. Het is bij uitstek een auto voor de jongere, suc cesvolle zakenman veelal met kleine kinderen die van actie ve vakanties houdt en tijd weet vrij te maken voor de goede dingen des levens. De ‘normale’ Hypertronic CVT in de Primera kent de gebruike lijke standen van een automaat: P-R-N-D-L. Continu variabel wordt de geschikte overbren ging gekozen. De bak maakt gebruik van een bredere stalen band voor de aandrijving en een hydraulische hogedrukbedie- ning van het poelie-systeem. Zonder ook maar op enig moment ‘t te voelen varieert de bak volledig automatisch van overbrenging. Wie sportief met de Hypertronic CVT wil rijden kan de sportstand kiezen, waar door de electronica de motor constant op een hoger toerental houdt. Een nieuwe ontwikke ling is de Hypertronic M-6, een CVT met de mogelijkheid hand matig te schakelen. Door de pook naar rechts te bewegen kan men handmatig op- of terugschakelen en dat geeft de CVT een bijzonder sportieve mogelijkheid. Het is even wen nen, maar daarna merk je al snel dat het schakelen veel vlugger gaat dan bij een hand- bak of gewone automaat. Nissan heeft de poeder koppe ling, die we bij de Micra zien, gingen van Auto Braat in Sprang-Capelle en Breda heb ben auto’s aan tijdreizigers overhandigd. Al sinds 1995 maakt Daewoo in Nederland gebruik om consumenten als testrijder aan te trekken. Gedurende een jaar moeten zij maandelijks over hun auto rap porteren. De bevindingen wor den doorgegeven aan de fabriek, waardoor verfijningen aan de ele e indruk front ronde j rille lassie- Westerwolde Ems

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21