mimi i laai VI 1 o Nissan Primera Saab 9-3 en 9-5 Aero Fiat met Panda in de aanval DRIVER: virtueel de beest uithangen Technisch geavanceerd w OA5&AGE A ■Hi 1 Vj li 1999 pagina 18 Jaargang 11 nr 27 Donderdag 8 juli 1999 Oplage 104.000 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Autotest Jaguar S-type 4.0 V8 Deze week pag. 3 DEALERS Titel en ik ben ervan overtuigd dat ..013 I 5423030 .013 I 5420143 .013 1 5364011 25 km verderop gaat met zijn .013 14634355 ..013 I 5355575 .013 1 4683911 Heldere glazen .013 5363924 .013 5355655 omstandigheden in het voordeel .01315478980 ven van de het Zuid-Duitse ..013 I 5422133 moet worden om in de binnen stad te komen. Vooral zaken- 013 1 5053944 mensen pakken ‘en masse’ de Swirl-control taxi en zijn hartje centrum ruim 150 gulden lichter, moeten ook .013 I 5331206 .013 I 5347771 plaatsingen in de stad. Een .013 I 5430022 D puur aan vervoerskosten. Er is .0416 363412 Lees verder pagina 3 ..01314647676 reserveren van een ticket een DM per dag en is standaard Tony Vos trappen e.d. ere etc. staat. Voor mij is verantwoord vervoer het inzetten van de juis- vaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid tegelijk met het Er wordt steeds vaker gespro ken over verantwoord vervoer plaatsing aanspreekbaar is. En dat vind ik nog eens een goed voorbeeld van verantwoord ver te vervoermiddelen op de juiste plaats of het goede tijdstip. Iemand die op het platte land woont en in de stad werkt zo’n zij beter lopen of met de fiets gaan. Op dezelfde manier kun nen trein en bus onder bepaalde gedwongen voor een bepaalde vervoersoplossing te kiezen. Wie naar de hypermoderne luchtha- nog een keer terug en de taxi gebruiken voor een aantal ver- paar dagen München kost dan al snel vele honderden guldens voorzien van een navigatiesys teem om zijn bestuurder feilloos de weg te wijzen. Voor het bedrag van een enkele reis per taxi, heeft men nu vier dagen de beschikking over een handige stadsauto die voor iedere ver- auto naar zijn werk, maar als hij binnen de stad even een bezoekje wil afleggen kan hij of echter een veel goedkopere oplossing. Een aantal lucht deze term de toekomst heeft, al hangt het er sterk vanaf wat men onder ‘verantwoord’ ver- München vliegt, zal merken dat er een flinke afstand afgelegd zijn. Soms wordt men ook financieel Smart te huren, die keurig klaar staat op het vliegveld. Deze kleine stadsauto kost 35 ERLEN, THEN. De sterk vernieuwde Nissan Primera die later deze zomer aantreedt, heeft niet alleen een opge- frist uiterlijk gekregen, maar biedt met name op technisch vlak een aantal niet eerder vertoonde elementen. Het belangrijkste voorbeeld is de CVT met sequentiële schakelmogelijkheid. Burg. Jansenstraat 52- 56, Tilburg, Tel. 013/468 39 11 iurende op ver- SAAB 9-3 en 9-5 1 AERO «F Wij vertellen er r graag meer over! ZUICQOSTbv Ringbaan Zuid 301, Tilburg 013-4647676 Sluitingstijd: redactie en a< dinsdag 22.Gi i advertenties: .00 uur motor, een ve sportief af c het inter vijziginge Volledig nieuw is een 16V die voldoet aan c n 1,8 liter de streng- Toyota Autonova013 I 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 361553 Citroen Bertens Rover Bink VW Audi Auto Bongers013 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen... Skoda Suzuki Gijsbers Honda De Graaff013 I 5802020 Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans013 I 5443330 •Seat Auto Noordhoek.,013 14553678 Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk.... Peugeot Spijkers Goirle Opel Gebr. Vullings013 1 4680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. SeatSaab Zuid Oost Paul Ferber, president van Nissan Motor Nederland geeft ruiterlijk toe dat het bij de huidige generatie Nissan’s ontbreekt aan durf. “Nissan wordt alom geprezen door de betrouwbaarheid, rij-eigen- schappen, kwaliteit, uitrus ting en prijs, maar we missen uitstraling. Het oog wil ook wat.” Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 de 900 cc motor met een vermogen van 40 pk, die zorgt voor keurige prestatiecijfers. Daarbij hoort een gunstig brandstofverbruik en lage gebruiks- en onderhoudskosten. De auto hoeft slechts iedere 15.000 km naar de garage. Daarbij blijkt uit de praktijk dat gebruikte Panda’s voor hoge prijzen worden verkocht en de afschrijving zodoende beperkt blijft. De huidige Fiat Panda Young voor £11.995,= moet vooral jonge rijders trekken, maar ook mensen die al enige tijd denken aan een tweede auto of anders een gebruikt exem plaar zouden kopen. In het jaar van haar honderdjarig bestaan gaat Fiat met de eeuwig jonge Panda in de aanval. Deze in 1980 geïntroduceerde auto is vanaf nu verkrijgbaar voor £11.995,= en is daarmee meteen de goedkoopste auto op de Nederlandse markt. Sinds 1980 heeft Fiat in ons land meer dan 100.000 Panda’s aan de man en vrouw gebracht. De Panda heeft zijn trouwe aanhangers behouden, ook na het ver schijnen van de Cinquecento en recent de Seicento. Zijn vrolijke uitstraling en prakti sche gebruiksmogelijkheden heeft de Panda uiteraard behouden. Voorin ligt een vertrouw- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. ENÏSSEN pele machine zorgt voor een top van 196 km/u en heeft 11 seconden nodig voor de accele ratie van 0 tot 100 km/u. De motor doet keurig stil zijn werk en biedt een grote souplesse. Aan de top van het vernieuwde Primera-programma staat de bekende 2 liter, die echter door enkele technische ingrepen meer vermogen levert. Bij 5800 tr/min wordt 140 pk behaald en het koppel van 181 Nm staat bij 4800 tr/min volledig ter beschikking. De motor wordt Er zijn veel verschillende race- spellen die op de computer of playstation gespeeld kunnen worden en het is dan ook moei lijk het ene van het andere te onderschieden. En dat is juist de reden waarom DRIVER zo opvalt tussen alle andere games. Natuurlijk gaat het bij elk race- spel om de snelheid en daarop maakt DRIVER geen uitzonde ring. Maar daar worden in dit spel voor de Sony Playstation nog andere elementen aan toe gevoegd. Er kan uit vier grote steden gekozen worden, waar van er twee direct beschikbaar zijn. In een introductiefilmpje wordt de setting van de jaren zeventig weergegeven alsmede borden aan, waardoor het geheel goed bij elkaar past. De deuren zijn identiek gebleven, maar opvallend is hier de brede stootstrip die naar voren afloopt. Ook de achterkant heeft een andere aanblik gekre gen vooral dooroepassing van lichtunits met heldere glazen. Het geheel oogt weinig kenmer kend, terwijl de aanblik bij de stationwagon helemaal niet veranderd is. Nissan verklaart dit door het feit dat de wagon pas veel later op de markt is gekomen. Naast de wagon is de Primera er als vanouds als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback. Verder kan worden gekozen uit vier uitrustingsni- veau’s die echter niet met alle vier de moteren te combineren zijn. Twee motoren worden onveranderd uit de bestaande Primera overgenomen. De 1,6 liter 16V basiskrachtbron levert 100 pk bij 6000 tr/min, haalt een top van 181 km/u en trekt in 12 seconden naar de 100 km/u. De Primera 1.6 is er alleen in de Comfort-uitgave. Een andere oude vertrouwde is de 2 liter turbodiesel goed voor 90 pk, 175 km/u en 0-100 in 14 seconden. Deze auto is er niet alleen als Comfort, maar ook als rijker uitgeruste Luxury. een gelijkmatigere en snellere mengselvorming met een lager verbruik en minder schadelijke emissies tot gevolg. Bovendien past Nissan op deze motor een compacte katalysator toe die echter een intern oppervlak heeft dat vijftig procent is toe genomen. Op korte termijn zal ook een LPG-variant van deze 1,8 liter leverbaar worden. En dan de naakte cijfers! De nieuwe motor levert 114 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 158 Nm bij 2800 tr/min. De soe- verbeterde stroomlijn en sportief afgestemd onderstel. Ook het interieur heeft een aan tal wijzigingen ondergaan. De Saab 9-3 en 9-5 Aero beleven hun debuut op de komende IAA in Frankfurt in september, dan pas zijn ook de prijzen bekend. rem heeft een functie gedi de rit. DRIVER overtreft c, schillende gebieden andere racing-games door zijn veelzij digheid. Het spel is sinds kort verkrijgbaar in de speelgoed- en computerwinkel voor £129,95. (RvL) ste emissie-eisen die pas in 2005 van kracht worden. Deze nieuw ontwikkelde motor is voorzien van variabele klepti- ming en beschikt over een directe ontsteking. Nieuw is ook een zogenaamde ‘swirl con- trol’-klep in het inlaatsysteem. Bij lage toerentallen en tijdens de opwarmfase is deze klep gesloten en gaat de inlaatlucht door een kleine opening in de klep. Hierdoor wordt een draai ende beweging (swirl) verkre gen die op zijn beurt zorgt voor Op basis van zowel de 9-3 als 9-5 heeft Saab sportieve Aero- uitvoeringen ontwikkeld. De auto’s zijn voorzien van hoge druk turbo’s, een aangepast onderstel en aërodynamische verfijningen. De Saab 9-5 Aero heeft een 2,3 liter motor die een vermogen levert van 230 pk en een koppel van 350 Nm bij 1900 tr/min. Wordt gekozen voor de automatische trans missie dan wordt het koppel iets getemperd tot 330 Nm. De Saab 9-5 Aero is als sedan en Estate te leveren. Ze zijn her kenbaar aan de voorspoiler, zijskirts en epn gewijzigde achterbumper. De vering is straffer van setting, het rem- systeem is krachtiger en de auto staat op 17 inch lichtme talen wielen. De Saab 9-3 Aero heeft een 205 pk sterke turbo- geleverd met een handgescha- kelde vijfbak en haalt hiermee als sedan 210 km/u en een sprintje in 9,6 seconden. Maar Nissan introduceert als eerste een Continu Variabele Transmissie op een 2 liter motor. De vinding van Van Doorne is weer verder uitge werkt. Bovendien is deze CVT- bak verkrijgbaar in twee varianten. Nu al weet Ferber te melden dat de volgende nieuwe Primera een auto wordt die zeer opvallend vormgegeven zal zijn, maar tot die tijd zal Nissan het met de gefacelifte huidige Primera moeten doen. Het merk is daarbij niet over één nacht ijs gegaan. Vrijwel alle zichtbare plaatwerkdelen zijn nieuw van de tekentafel gekomen, terwijl juist het onderstel - immers een van de sterkste punten van de Primera- ongemoeid is gelaten. Het front is voorzien van heldere koplampen waarin alle func ties met uitzondering van de mistlampen geïntegreerd zijn. De motorkap loopt in het midden uit in een grille in twee semgenten met een chromen omlijsting en daar tussen het Nissan-logo. De nieuwe voorbumper sluit keu rig op de gewijzigde voorspat- nagemaakt en wie al eens in Miami of Los Angeles is geweest zal zeker enkele aspecten her kennen. De besturing van de auto gaat redelijk. Tijdens het rijden kun je van verschillende technieken gebruik maken en zelfs de hand- een optie-menu met een aanste kelijke ‘tune’. Vanuit deze sfeer kun je op verschillende manie ren het spel beginnen. Wil je gewoon lekker cruisen door de stad... dat kan. Wil je wat meer uitdaging in het spel, dan kies je voor een missie. Hierbij zul je eerst je vaardigheden als chauffeur moeten laten zien. Het is ook mogelijk om kleine spel len te spelen met de auto, zoals het zo snel mogelijk afschudden van een politie-auto of een ander voertuig datje op de hielen zit. Opvallend is dat DRIVER geen snelheidsmeter heeft en dat is in het spel ook niet zo belangrijk. Een ander leuk detail is dat de vier steden tot op detail zijn TD-XJ-72. 4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 19