mimi i laai
VI
1
o
Nissan Primera
Saab 9-3 en 9-5 Aero
Fiat met Panda
in de aanval
DRIVER:
virtueel de beest
uithangen
Technisch geavanceerd
w
OA5&AGE
A
■Hi
1
Vj
li 1999 pagina 18
Jaargang 11 nr 27 Donderdag 8 juli 1999 Oplage 104.000
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Autotest Jaguar S-type 4.0 V8
Deze week
pag. 3
DEALERS
Titel
en ik ben ervan overtuigd dat
..013 I 5423030
.013 I 5420143
.013 1 5364011
25 km verderop gaat met zijn
.013 14634355
..013 I 5355575
.013 1 4683911
Heldere glazen
.013 5363924
.013 5355655
omstandigheden in het voordeel
.01315478980
ven van de het Zuid-Duitse
..013 I 5422133
moet worden om in de binnen
stad te komen. Vooral zaken-
013 1 5053944
mensen pakken ‘en masse’ de
Swirl-control
taxi en zijn hartje centrum ruim
150 gulden lichter, moeten ook
.013 I 5331206
.013 I 5347771
plaatsingen in de stad. Een
.013 I 5430022
D
puur aan vervoerskosten. Er is
.0416 363412
Lees verder pagina 3
..01314647676
reserveren van een ticket een
DM per dag en is standaard
Tony Vos
trappen e.d.
ere etc.
staat. Voor mij is verantwoord
vervoer het inzetten van de juis-
vaartmaatschappijen biedt de
mogelijkheid tegelijk met het
Er wordt steeds vaker gespro
ken over verantwoord vervoer
plaatsing aanspreekbaar is. En
dat vind ik nog eens een goed
voorbeeld van verantwoord ver
te vervoermiddelen op de juiste
plaats of het goede tijdstip.
Iemand die op het platte land
woont en in de stad werkt zo’n
zij beter lopen of met de fiets
gaan. Op dezelfde manier kun
nen trein en bus onder bepaalde
gedwongen voor een bepaalde
vervoersoplossing te kiezen. Wie
naar de hypermoderne luchtha-
nog een keer terug en de taxi
gebruiken voor een aantal ver-
paar dagen München kost dan
al snel vele honderden guldens
voorzien van een navigatiesys
teem om zijn bestuurder feilloos
de weg te wijzen. Voor het
bedrag van een enkele reis per
taxi, heeft men nu vier dagen de
beschikking over een handige
stadsauto die voor iedere ver-
auto naar zijn werk, maar als
hij binnen de stad even een
bezoekje wil afleggen kan hij of
echter een veel goedkopere
oplossing. Een aantal lucht
deze term de toekomst heeft, al
hangt het er sterk vanaf wat
men onder ‘verantwoord’ ver-
München vliegt, zal merken dat
er een flinke afstand afgelegd
zijn.
Soms wordt men ook financieel
Smart te huren, die keurig
klaar staat op het vliegveld.
Deze kleine stadsauto kost 35
ERLEN,
THEN.
De sterk vernieuwde Nissan Primera die later
deze zomer aantreedt, heeft niet alleen een opge-
frist uiterlijk gekregen, maar biedt met name op
technisch vlak een aantal niet eerder vertoonde
elementen. Het belangrijkste voorbeeld is de CVT
met sequentiële schakelmogelijkheid.
Burg. Jansenstraat 52-
56, Tilburg,
Tel. 013/468 39 11
iurende
op ver-
SAAB
9-3 en 9-5
1 AERO
«F Wij vertellen er
r graag meer over!
ZUICQOSTbv
Ringbaan Zuid 301, Tilburg
013-4647676
Sluitingstijd:
redactie en a<
dinsdag 22.Gi
i advertenties:
.00 uur
motor, een ve
sportief af
c het inter
vijziginge
Volledig nieuw is een
16V die voldoet aan c
n 1,8 liter
de streng-
Toyota
Autonova013 I 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 361553
Citroen
Bertens
Rover
Bink
VW Audi
Auto Bongers013 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen...
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Honda
De Graaff013 I 5802020
Mazda
Van Heumen
Mitsubishi
Kluitmans013 I 5443330
•Seat
Auto Noordhoek.,013 14553678
Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
•BMW
Renova
Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk....
Peugeot
Spijkers Goirle
Opel
Gebr. Vullings013 1 4680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
SeatSaab
Zuid Oost
Paul Ferber, president van
Nissan Motor Nederland
geeft ruiterlijk toe dat het bij
de huidige generatie Nissan’s
ontbreekt aan durf. “Nissan
wordt alom geprezen door de
betrouwbaarheid, rij-eigen-
schappen, kwaliteit, uitrus
ting en prijs, maar we missen
uitstraling. Het oog wil ook
wat.”
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
de 900 cc motor met een vermogen van 40 pk,
die zorgt voor keurige prestatiecijfers. Daarbij
hoort een gunstig brandstofverbruik en lage
gebruiks- en onderhoudskosten. De auto hoeft
slechts iedere 15.000 km naar de garage.
Daarbij blijkt uit de praktijk dat gebruikte
Panda’s voor hoge prijzen worden verkocht en
de afschrijving zodoende beperkt blijft. De
huidige Fiat Panda Young voor £11.995,=
moet vooral jonge rijders trekken, maar ook
mensen die al enige tijd denken aan een
tweede auto of anders een gebruikt exem
plaar zouden kopen.
In het jaar van haar honderdjarig bestaan
gaat Fiat met de eeuwig jonge Panda in de
aanval. Deze in 1980 geïntroduceerde auto is
vanaf nu verkrijgbaar voor £11.995,= en is
daarmee meteen de goedkoopste auto op de
Nederlandse markt. Sinds 1980 heeft Fiat in
ons land meer dan 100.000 Panda’s aan de
man en vrouw gebracht. De Panda heeft zijn
trouwe aanhangers behouden, ook na het ver
schijnen van de Cinquecento en recent de
Seicento. Zijn vrolijke uitstraling en prakti
sche gebruiksmogelijkheden heeft de Panda
uiteraard behouden. Voorin ligt een vertrouw-
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
ENÏSSEN
pele machine zorgt voor een top
van 196 km/u en heeft 11
seconden nodig voor de accele
ratie van 0 tot 100 km/u. De
motor doet keurig stil zijn werk
en biedt een grote souplesse.
Aan de top van het vernieuwde
Primera-programma staat de
bekende 2 liter, die echter door
enkele technische ingrepen
meer vermogen levert. Bij 5800
tr/min wordt 140 pk behaald en
het koppel van 181 Nm staat
bij 4800 tr/min volledig ter
beschikking. De motor wordt
Er zijn veel verschillende race-
spellen die op de computer of
playstation gespeeld kunnen
worden en het is dan ook moei
lijk het ene van het andere te
onderschieden. En dat is juist de
reden waarom DRIVER zo
opvalt tussen alle andere games.
Natuurlijk gaat het bij elk race-
spel om de snelheid en daarop
maakt DRIVER geen uitzonde
ring. Maar daar worden in dit
spel voor de Sony Playstation
nog andere elementen aan toe
gevoegd. Er kan uit vier grote
steden gekozen worden, waar
van er twee direct beschikbaar
zijn. In een introductiefilmpje
wordt de setting van de jaren
zeventig weergegeven alsmede
borden aan, waardoor het
geheel goed bij elkaar past. De
deuren zijn identiek gebleven,
maar opvallend is hier de brede
stootstrip die naar voren
afloopt. Ook de achterkant
heeft een andere aanblik gekre
gen vooral dooroepassing van
lichtunits met heldere glazen.
Het geheel oogt weinig kenmer
kend, terwijl de aanblik bij de
stationwagon helemaal niet
veranderd is. Nissan verklaart
dit door het feit dat de wagon
pas veel later op de markt is
gekomen. Naast de wagon is de
Primera er als vanouds als
vierdeurs sedan en vijfdeurs
hatchback. Verder kan worden
gekozen uit vier uitrustingsni-
veau’s die echter niet met alle
vier de moteren te combineren
zijn. Twee motoren worden
onveranderd uit de bestaande
Primera overgenomen. De 1,6
liter 16V basiskrachtbron
levert 100 pk bij 6000 tr/min,
haalt een top van 181 km/u en
trekt in 12 seconden naar de
100 km/u. De Primera 1.6 is er
alleen in de Comfort-uitgave.
Een andere oude vertrouwde is
de 2 liter turbodiesel goed voor
90 pk, 175 km/u en 0-100 in 14
seconden. Deze auto is er niet
alleen als Comfort, maar ook
als rijker uitgeruste Luxury.
een gelijkmatigere en snellere
mengselvorming met een lager
verbruik en minder schadelijke
emissies tot gevolg. Bovendien
past Nissan op deze motor een
compacte katalysator toe die
echter een intern oppervlak
heeft dat vijftig procent is toe
genomen. Op korte termijn zal
ook een LPG-variant van deze
1,8 liter leverbaar worden. En
dan de naakte cijfers! De
nieuwe motor levert 114 pk bij
5600 tr/min en een koppel van
158 Nm bij 2800 tr/min. De soe-
verbeterde stroomlijn
en sportief afgestemd onderstel.
Ook het interieur heeft een aan
tal wijzigingen ondergaan. De
Saab 9-3 en 9-5 Aero beleven
hun debuut op de komende IAA
in Frankfurt in september, dan
pas zijn ook de prijzen bekend.
rem heeft een functie gedi
de rit. DRIVER overtreft c,
schillende gebieden andere
racing-games door zijn veelzij
digheid. Het spel is sinds kort
verkrijgbaar in de speelgoed- en
computerwinkel voor £129,95.
(RvL)
ste emissie-eisen die pas in
2005 van kracht worden. Deze
nieuw ontwikkelde motor is
voorzien van variabele klepti-
ming en beschikt over een
directe ontsteking. Nieuw is
ook een zogenaamde ‘swirl con-
trol’-klep in het inlaatsysteem.
Bij lage toerentallen en tijdens
de opwarmfase is deze klep
gesloten en gaat de inlaatlucht
door een kleine opening in de
klep. Hierdoor wordt een draai
ende beweging (swirl) verkre
gen die op zijn beurt zorgt voor
Op basis van zowel de 9-3 als
9-5 heeft Saab sportieve Aero-
uitvoeringen ontwikkeld. De
auto’s zijn voorzien van hoge
druk turbo’s, een aangepast
onderstel en aërodynamische
verfijningen. De Saab 9-5 Aero
heeft een 2,3 liter motor die
een vermogen levert van 230
pk en een koppel van 350 Nm
bij 1900 tr/min. Wordt gekozen
voor de automatische trans
missie dan wordt het koppel
iets getemperd tot 330 Nm. De
Saab 9-5 Aero is als sedan en
Estate te leveren. Ze zijn her
kenbaar aan de voorspoiler,
zijskirts en epn gewijzigde
achterbumper. De vering is
straffer van setting, het rem-
systeem is krachtiger en de
auto staat op 17 inch lichtme
talen wielen. De Saab 9-3 Aero
heeft een 205 pk sterke turbo-
geleverd met een handgescha-
kelde vijfbak en haalt hiermee
als sedan 210 km/u en een
sprintje in 9,6 seconden. Maar
Nissan introduceert als eerste
een Continu Variabele
Transmissie op een 2 liter
motor. De vinding van Van
Doorne is weer verder uitge
werkt. Bovendien is deze CVT-
bak verkrijgbaar in twee
varianten.
Nu al weet Ferber te melden
dat de volgende nieuwe
Primera een auto wordt die
zeer opvallend vormgegeven
zal zijn, maar tot die tijd zal
Nissan het met de gefacelifte
huidige Primera moeten
doen. Het merk is daarbij
niet over één nacht ijs
gegaan. Vrijwel alle zichtbare
plaatwerkdelen zijn nieuw
van de tekentafel gekomen,
terwijl juist het onderstel -
immers een van de sterkste
punten van de Primera-
ongemoeid is gelaten. Het
front is voorzien van heldere
koplampen waarin alle func
ties met uitzondering van de
mistlampen geïntegreerd
zijn. De motorkap loopt in het
midden uit in een grille in
twee semgenten met een
chromen omlijsting en daar
tussen het Nissan-logo. De
nieuwe voorbumper sluit keu
rig op de gewijzigde voorspat-
nagemaakt en wie al eens in
Miami of Los Angeles is geweest
zal zeker enkele aspecten her
kennen.
De besturing van de auto gaat
redelijk. Tijdens het rijden kun
je van verschillende technieken
gebruik maken en zelfs de hand-
een optie-menu met een aanste
kelijke ‘tune’. Vanuit deze sfeer
kun je op verschillende manie
ren het spel beginnen. Wil je
gewoon lekker cruisen door de
stad... dat kan. Wil je wat meer
uitdaging in het spel, dan kies je
voor een missie. Hierbij zul je
eerst je vaardigheden als
chauffeur moeten laten zien. Het
is ook mogelijk om kleine spel
len te spelen met de auto, zoals
het zo snel mogelijk afschudden
van een politie-auto of een ander
voertuig datje op de hielen zit.
Opvallend is dat DRIVER geen
snelheidsmeter heeft en dat is in
het spel ook niet zo belangrijk.
Een ander leuk detail is dat de
vier steden tot op detail zijn
TD-XJ-72.
4