Peugeot 406 ST HDI90 pk AutoTest n ONK F Op de koop toe om 3 brandweer VW Passat gekozen tot 'Zakenauto van het Jaar 1999 Bert Wesdorp met pensioen na 30 jaar Nissan Opel Zafira gaat 'als de Zondag 4 juli: Clubraces op Zandvoort )loenr "75 jaar Ford in Nederland" in het Autotron detilburgse koerier DE AUTOMAAT Donderdag 1 juli 1999 pagina o jli 1999 «pagina2 it als Multi-link Smaakvol Hogere top lap- rach- een Verbruik: Prijs; Peugeot levert de 406 ST HDI °GT4( Bert Wesdorp in een Datsun Fairlady uit 1969. Je voelt je lekkerder in een Peugeot Kraaivenstraat 26 - Tilburg - Tel. 013-4634355 NIET KEND „I99l 1990 1987 ..1990 .1990 ..1987 ..1989 ..1991 ..1987 .1991 ..1996 .1991 .1991 .1994 .1992 .1997 fiUTOCENTRUM COLLARI5 TILBURG BV Marlies Borstel van Gebr. Vullings (rechts) t- brandweer om de nieuwe Zafira aan Nichon leveren. tingsniveau’s leverbaar vanaf f.52.700,=. Hierdoor kan de Peugeot-koper eenvoudig kie zen voor of meer vermogen of een rijkere uitrusting. *it uit..... wan.. rood..., grijs grijs zwart... groen... wit wit rood grijs rood RIJF schot a Tel (076) 564 63 62 ittp;//www.zonnebloemnl JENTER zilver1997 wit1993 groen1994/1995 rood1997 grijs1998 sot 406 een jn lenge va lit het t ime van de ten- tan de r Ford Wie tot "Vteuwe technieken kosten vaak veel geld en 1^/ zorgen er bij introductie voor dat de JL w betreffende auto prijstechnisch naar een hoger plan wordt getild. Dat deze theorie niet altijd opgaat blijkt bij de tarieven die Peugeot hanteert voor de vernieuwde 406 met HDI-motor. 90 pk bij 205 Nm t lengte 4,5 1305 kg 1500 kg (g topsnelheic acceleratie 0-100 in 1 stadscyclus 7,4 liter/1 buitenwegcyclus 4,7 1 gecombineerd 5,6 lite f.51.600,= .600,=. Wie genoegen ft SR-niveau is voor "'0,= al klaar. Overigens is pk HDI-motor sinds kort ibinatie met alle uitrus- we natuur- tslag. Ook itie meetelt delen in de ijswinnaars n kennen? welkom in gegevens: Peugeot 406 ST HDI 90 pk 4 in lijn 1997 cc 85 x 88 mm I--j 4000 tr/min m bij 1900 tr/min 4,598 meter, breedte 1,765 meter ing komt bij let is uiter Eind vc Peugeot nieuwe op de m dir-x* toog in het rood naar de n den Boer (links) af te juli vinden de kwalificatietrai- ningen plaats vanaf 9.30 uur, terwijl om 16.45 uur de wedstrijd voor het Deense kampioenschap wordt verreden. Het programma op zondag 4 juli begint om 10.00 uur met de Goodyear Maranello Ferrari Challenge over tien ron den, met Engelse rijders. De Nederlandse inbreng is te 1 ZUN VANAF. N UITVOE- iNAGEMENT. (geremd) eid 180 km/u 14,5 sec. •/100 km liter/100 km iter/100 km zorig jaar bracht ot de eerste telg uit een e reeks dieselmotoren «p de markt, een 2 liter met uirecte inspuiting volgens het common rail principe met turbo en intercooler. Deze motor is goed voor 110 pk en werd aanvankelijk alleen in het duurste uitrustingsniveau van de 406 geleverd. herinner ik me nog als de dag van gisteren. Met een moderne voorwielaandrijving en onaf hankelijke wielophanging was het een schot in de roos. Dei kwaliteiten en het lage verbi zorgden er mede voor dat tij dens de oliecrisis behoorlijk wat ‘onzuinige’ auto’s op de 100A werden ingeruild. En levertij den van 4 tot 6 maanden waren toen heel gebruikelijk. Het staat me nog vers in het geheu gen dat een klant zijn inruil auto voor niets wilde achterla ten als hij maar snel een 100A geleverd kon krijgen.” Het splinternieuwe AutoDome in het Autotron Rosmalen biedt tot en met 15 augustus as. een overzicht van 75 jaar Ford in ons land aan de hand van maar liefst 60 modellen. De tentoon stelling start met de Quadricycle uit 1896 en eindigt bij de moderne Silverline-uit- Dat de Peugeot 406 een grote auto is met zijn lenge van 4,60 meter blijkt ook uit het stan daard bagagevolume van 430 liter. De rugleuning van de ach terbank is in twee delen neer- klapbaar. Peugeot heeft kleine wijzigingen aan de bagageruim te doorgevoerd, waardoor hoge re bagagestukken iets gemak- de brandweer arriveert. Nichon: “We hebben voor de Zafira gekozen omdat we een auto zochten voor het afwisse lend vervoer van personen en materialen. De flexibiliteit van twee tot zeven zitplaatsen past uitstekend binnen de eisen die we aan het voertuig stelden. Daarnaast is de Zafira ook een stoere auto die qua imago prima bij de brandweer past.” Marlies Borstel is bij Gebr. Vullings in Tilburg verantwoor delijk voor de contacten met de zakelijke klanten. “We zijn erg blij dat we deze Zafira aan het brandweeropleidingscentrum hebben geleverd. De auto wordt precies zo ingezet, zoals ie bedoeld is en is daardoor ook voor ons een visitekaartje.” Naast deze HDI-motor bleef de vertrouwde 1,9 liter turbo diesel op het programma, een machine die met intercooler en een vermogen van 90 pk zijn betrouwbaarheid al lang had bewezen. Ter vervanging van deze motor levert Peugeot nu een intercooler- loze HDI-motor die tegelijk met de facelift is voorgesteld. Net als de reeds bestaande HDI-motor heeft de 90 pk versie een exacte inhoud van 1997 cc en levert zijn vermo gen bij 4000 tr/min net als zijn 110 pk producerende sterkere broer. Het maximale koppel ligt met 205 Nm op een fors niveau en dit cijfer wordt al bereikt bij 1900 en voc keling Het gemi zeer tot t noteerden exact 1 is een meer dan be praktijkresultaat, bedenken dat de ai dig werd gebruikt. voeringen van de huidige Fords. Auto’s als de T-Ford, V8, Taunus en GT40 geven een prima beeld van de innovatieve kracht van het Amerikaanse merk. Met de start van c’ toonstelling op 3 juli gaan festiviteiten rond 75 jaar in Nederland van start. V De clubraces die komend week end op het Zandvoortse circuit worden gehouden hebben een internationaal tintje omdat onder meer wordt gestreden voor het Deens toerwagenkampioenschap. De organisatie is in handen van de Nederlandse Autorensport Vereniging en de Historische Auto Ren Club. Op zaterdag 3 Technische Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afinetingei Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Volgens Wesdorp is er toch het nodige veranderd in 30 jaar tijd. De auto’s zijn kwalitatief beter, veiliger en zuiniger, ter wijl de klant mondiger is geworden en de concurrentie flink is toegenomen. “Maar het verkopen van auto’s speelt zich vinden bij de Compact Cars, his torische formulewagens, Super Car Cup, de historische toerwa- gens en GTs, een ronde voor het Nederlandse kampioenschap in de Vege Sierra Cup en ter besluit een'wedstrijd in de MG- Competitions. Alle races worden gehouden op het Grand Prix cir cuit zonder chicane. uitstekend te scoren. Zo gaat de auto voorop in de verhouding aanschafwaarde/kilometer- kostprijs en scoort de Passat met een enorm marktaandeel onder de zakelijke rijders. De kwaliteit van de importeur en dealerorgani- satie is bij Pon het hoogst, terwijl de Passat bij de volledigheid van het programma, com- fort/veiligheid en uitstraling andere auto’s moet laten voorgaan. De Zakenauto van het Jaar-verkiezing wordt georganiseerd door het vakblad Automobiel Management en is een echte praktijkprijs, waarbij vooral geke ken wordt naar bewezen kwaliteiten in zake lijk gebruik. voor f.51.600,=. Wie neemt het SR-niveai f.47.300,= de 110 pl in corn! Maar liefst drie Volkswagens voeren het klassement aan in de verkiezing tot ‘Zakenauto van het Jaar 1999’. Het hoogste cijfer werd gehaald door de VW Passat op de hielen gezeten door de VW Polo die weer op korte afstand wordt gevolgd door de VW Golf. De eerste niet VW-produkten vinden we op de plaatsen vier en vijf waar de Mercedes E-klasse en BMW 5-serie staan. Met de overwinning van de Passat spreekt de jury ook haar waardering uit voor impor teur Pon en haar dealers. In veel van de categoriën waarop de deelnemende auto’s worden beoordeeld, wist de Passat meer dan of hevig in beweging stevig remmen. Het is uiterma te knap dat de ontwikkelingsaf- deling van Peugeot een derma te hoog comfortniveau heeft weten te combineren met zeer veilige en actieve rij-eigen- schappen. Natuurlijk heeft de 406 standaard stuurbekrachti ging die op een plezierige manier assistentie verleent dat nodig is. Maar ook ABS is aanwezig alsmede een compleet veiligheidspakket met twee air bags, waarvan het exemplaar aan passagierskant met de sleutel kan worden uitgescha keld als een kinderzitje wordt gebruikt. Zij-airbags zijn als optie leverbaar voor f.750,=. oorbeeldige ig van deze liddelde kelijker kunnen worden meege nomen. Het interieur van de 406 ziet er onveranderd smaakvol uit, al zijn er natuurlijk op details wij zigingen doorgevoerd. Zo zijn de zittingen van de stoelen ver lengd, waardoor nog meer steun wordt geboden aan de bovenbenen. Bovendien is de verstelbaarheid verbeterd. De zithoek kan worden aangepast alsmede de zithoogte. De hoofd steunen kunnen redelijk hoog worden afgesteld. Op de achter bank zijn drié hoofdsteunen aanwezig alsmede een uitklap bare middenarmsteun waarach ter een skiluik is geplaatst. Stoelen en achterbank zijn met een fraaie velours bekleed. Het dashboard wordt in zwart gevoerd, terwijl de bekledi portierpanelen en tapijt in zowel grijs als beige kunne worden geleverd. De standaard uitvoering omvat onder meer een in twee richtingen verstel baar stuurwiel, een automati sche geregelde klimaatbeheer sing, een informatiedisplay met klok en buitentemperatuur, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende voorpor„tierruiten en vier bergvakken in de portie ren. Met dit alles is de ST ten opzichte van de eerste genera tie aanzienlijk completer geworden, zonder dat dit zijn weerslag heeft op de prijs. Wellicht is dat samen met de geweldige HDI-motor nog het beste nieuws. j. Bij de ST zijn 3 en portiergrepen riekleur gespoten, gelijk gebleven en toont nog steeds langgerekt en sierlijk. Peugeot heeft zich bij de achterkant beperkt tot details, zoals een nieuwe bum per, een andere belijning van het kofferdeksel en achterlich- tunits die in het midden wor den gescheiden door een strip in de carrosseriekleur. Het derde remlicht is standaard aanwezig en is hoog tegen het dak geplaatst. De lichtmetalen wielen zijn op het ST-niveau standaard en worden voorzien van 195/65R15H banden. De wielophanging is ongewijzigd gebleven met voor getrokken draagarmen, schroefveren en een stabilisatorstang en achter een multi-link constructie en ook schoefveren en een stabili sator. De afstemming is op details aangepast, waardoor het pure Franse karakter nog eens extra wordt benadrukt. De 406 is een uiterst comfortabele Grand Routier, maar dat wil al lang niet meer zeggen dat de carrosserie overhelt in bochten ook dat deze 90 pk versie op dit punt zoveel beter scoort dan de 110 pk variant die we eerder beoordeelden. en met half augustus bij de Ford-dealer een proefrit maakt krijgt twee gratis toegangsbe wijzen voor het Autotron inclu sief ExpoDome en AutoDome. Autotron is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 ur. Normaal bedraagt de toegangs prijs f. 19,50 per persoon. r zieken en gehan- ikantie met de Zon- De Peugeot 406 was alles behalve verouderd, maar de recente facelift heeft ‘m net wat moderner gemaakt. Over smaak valt te twisten, maar de grote, heldere koplampen doen het front veel goed. De vorm van de motorkap is aangepast en ook de bumper kwam nieuw van de tekentafel inclusief de bij de ST geïntegreerde mist lampen. De stootstrip die over de bumpers en flanken loopt is in zwart uitgevoerd met een Kort geleden heeft Nichon den Boer van het Regionaal BrandweerOpleidingsCentrum in Tilburg uit handen van Marloes Borstel van Opel- dealer Gebr. Vullings de aller eerste Opel Zafira in ontvangst genomen. Het zevenpersoons voertuig is inmiddels in gebruik voor de brandweeropleidingen en bedrijfsopleidingen. Nichon den Boer is coördinator planvor ming en houdt zich bezig met het opstellen van bedrijfsnood plannen en bedrijfsopleidingen aan de Pater Geurtjesweg in Tilburg. Ook is zij verantwoor delijk voor de marketing en PR. Volgens de Arbo-wet zijn bedrij ven verplicht eigen mensen tot hulpverlener op te leiden die hulp bieden bij calamiteiten tot nog steeds tussen mensen af en daarbij horen emoties. Daarom heb ik het ruim 30 jaar volge houden en heb er altijd veel ple- i rij- zier aan beleefd. En de klanten jruik ook, want ik ben blij dat er zoveel al meer dan 25 jaar ons bedrijf trouw zijn.” Op zaterdag 3 juli wordt Bert Wesdorp nog eenmaal in de schijnwerpers gezet tijdens een feestelijke afscheidsbrunch tus sen 11.00 en 15.00 uur. Uiteraard zijn alle vrienden en relaties van Nissan Denissen en Bert Wesdorp van harte wel kom in de showroom aan de Burg. Jansenstraat 52-56 in Tilburg. Tijdens deze feestelijke bijeenkomst worden ook de plannen van Denissen getoond met betrekking tot de nieuw bouw die in het eerste kwartaal van het jaar 2000 in gebruik zal worden genomen op de Autoboulevard Kraaivenstraat Na een loopbaan van ruim 30 jaar als verkoopadviseur bij de Tilburgse Nissan-dealer Denissen gaat deze week ver vroegd met pensioen. De nu 59- jarige Wesdorp trad op 1 janu ari 1969 bij Denissen in dienst en legde zich direct toe op het toen nog Datsun hetende merk dat in ons land nog in de kin derschoenen stond. Met volhar ding en overtuigingskracht wist hij veel klanten voor Nissan en Denissen te winnen. Wesdorp: “Ook toen al bouwde Datsun/Nissan al zeer betrouw bare auto’s, maar ook de service van ons bedrijf staat al decen nia lang op een hoog niveau en dat maakt het werken binnen dit bedrijf prettig.” In het begin van de jaren zeventig werd het programma steeds uitgebreider en kon het merk verder uitgroeien. “De Datsun 100A, ook wel Cherry, tr/min. De 110 pk HDI komt dankzij zijn intercooler tot 250 Nm bij 1750 tr/min. Toch is ook de 90 pk versie het toonbeeld van souplesse en kan zowel sportief als uiterst schakellui bereden worden. Veel schake len is niet nodig en al vanuit lage toerentallen trekt de 406 vlot door. De auto haalt een topsnelheid van 180 km/u en heeft 14,5 seconden nodig om de 100 km/u vanuit stilstand te halen. Dat betekent dat de nieuwe motor ten opzichte van de oude 1,9 liter TD een iets hogere top heeft en evenveel tijd nodig heeft voor het beken de sprintje. Maar de winst moet dan ook niet helemaal in de prestaties worden gezocht. De HDI-motor doet bijzonder stil zijn werk en laat zich haast rij den als een benzü kan geen enkele 2 chromen inleg. buitenspiegels in de carrosserie Het profiel is g- nog steeóo jk. Pe- cant als e diesel, stemt 17 en dat redigend sker als we co veelvul- Jpmerkelijk

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 19