Jl.
p
PI
■FR
VERI
Citroën Picasso in de Kunsthal
ANWB CD-ROM
Wijzigingen VW bedrijfswagens
V8 diesel voor Audi A8
Renault en de nieuwe generatie
Technologische systemen
voor optimale veiligheid
Oefen je
theorie met
Miniatuur
Opel
Corsa
■VAl
I 60J
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 17 juni 1999 pagina 10
DE TILBU
Alle soorten wegdek
weg-
Nieuwe Laguna
2. Uw redacteur wordt eerst volgeplakt met diverse sensoren om vervolgens....
10
3. keurig netjes op tijd een remingreep te plegen.
een boordcomputer.
met
retel-
EenSe
I
I
ieve
ten
Alfa 33
Alfa 75
cilinder-
c ia
sier-
16
Kappa I
88.000
ve
FiatUly:
OFFICIÉLl
Intelligent
veiligheidssysteem
De auto is voor een prijs van
£71.495,= excl. BTW voorzien
van verwarmde ruitensproei
koppen, een derde remlicht,
inch lichtmetalen wielen en
225/60 R 16 banden, mechani
sche airco, snelheidsregeling en
breidinj
90 pk 3
TDI is
Bij de grote LT zijn met name
de motoren aangepast. Een uit
ing van het aanbod is de
TDI. De bestaande 102 pk
s gestegen naar 109 pk en
heeft
Jóng over
3 testbanen
soorten i
raar het
srkoopt.
Cinquer
13
Cinquer
21
Cinquec
Cinquec
Marea I
Punto F
Punto F
Punto 6
Bravo 1
Bravo 1
16
Fiat Coi
quattro vierwielaandrijving. Uit 1997
stamt de huidige 2,5 liter V6 TDI die
met een vermogen van 150 pk verkrijg
baar is in de A4, A6 en A8.
De nieuwe V8 TDI heeft een ci
hoek van 90 graden. Het blok
ig op het
de CD
jruik
sten om
rerkor-
len nooit in
i bijvoor-
Aubevoye
"èle ter-
is alleen in wi
Tran“—L?~'r
met de 88 pk
hierdoor £35.
Transporter
van de T7on
meerprijs
baar r
bestac
Caravelle or
rend glas.
VW de Care
leveren met
150 pk TDI
remmen op één van de achter
wielen.
Veiligheidsnormen verschuiven
met de tijd. Het drukker wor
den van het verkeer is één v"-
de redenen. Wie in 1996 geluk
kig was met een airbag, ABS en
balken in de portieren, wil nu
absoluut side-bags en een derde
remlicht en over enkele jaren
nog meer.
„aar de
itroduceert
iuv iicv ucuiuciispEmningcon-
lesysteem werkelijkheid. Op
dashboard zit dan een dis
play waarop een te lage span
ning kan worden aangegeven.
Di‘._ 1
tijd, i
de de
De ANWB heeft een nieuwe CD-ROM uitgebracht met
daarop 300 theorievragen met foto, een perfecte manier
om te oefenen als men bezig is het theoriecertifïcaat.
Maar ook als men al vele jaren het rijbewijs heeft, biedt
deze CD-ROM een uitgelezen mogelijkheid om de theorie
nog eens goed door te nemen en bekend te raken met
gewijzigde verkeersregels.
Voor het modeljaar 2000 onder
gaan de Volkswagen bedrijfswa
gens verschillende detailwijzi
gingen. Zo wordt de Caddy
voortaan standaard geleverd
met getint glas, een hoogtever-
stelling op de bestuurdersstoel,
derde remlicht en een bestuur-
dersairbag, zonder consequen
ties voor de prijs. Daarnaast is
er ‘de Caddy Baseline met een
64 pk 1,9 liter dieselmotor
tegen een extra gunstige prijs
van £18.895,=. De Caddy
Baseline is er alleen in wit met
getint glas en in hoogte verstel
bare bestuurdersstoel. De
instapversie van de VW
Transporter, de T700 is ver
laagd naar £27.995,=. Deze auto
is alleen in wit verkrijgbaar. De
Transporter T800 is er voortaan
“iet de 88 pk TDI motor en kost
iwi l.oo.345,=. Alle
°T'orters met uitzondering
T700 zijn tegen een
~rijs van £1.195,= verkrijg-
met het design pakket
lande uit de neus van de
veile en groen warmtewe-
-’_s. Vanaf augustus gaat
jc Caravelle Comfortline
•on met dubbele cabine en
I motor.
I Audi 80
Ford Mo
I Ford Esc
Ford Esc
Ford Fie
Ford Sie
I Opel Coi
Opel Ka<
I Fiat Uno
Mitsubisl
I Peugeot
Nissan K
I Toyota C
Peugeot
Volkswaï
I Volkswaï
Hyundai
I Renault
I Renault
I Divc
1. In de nabije toekomst introduceert Renault airbags voor de achterpassagiers opgenomen in de gor
del.
De ANWB presenteert de CD als een aanvulling
bestaande ANWB Theorieboek Rijbewijs B. Op c
staan drie volledige theorie-examens die in de voorgestel
de tijd moeten worden afgewerkt. Daarna volgt meteen
het eindoordeel: Geslaagd of Gezakt. De CD vraagt mini
maal een 486 computer en draait onder Windows 95 of
98. Een geluidskaart wordt aanbevolen. De CD-ROM is
verkrijgbaar bij de ANWB kantoren voor £34,95.
het koppel nam toe van 250
naar 280 pk. Ook de 2,8 liter
TDI werd krachtiger met 130
pk (i.p.v. 125 pk) en 300 Nm
(i.p.v. 280 Nm). Metaallak wordt
binnenkort leverbaar voor
£2.706,=.
Er zijn ook berekeningen
gemaakt van wat het effect is
van de diverse veiligheidssyste
men. Uit de statieken valt af te
lezen dat op 100 verkeersdoden
29 procent geen gordel droeg,
daarom blijft de gordel het
basiselement van de veiligheid
in iedere auto. Waren de huidi
ge veiligheidssystemen zoals
airbags en gordelspanners aan
wezig, dan zouden zo’n 20 per
sonen gered kunnen worden.
Factoren die van belang zijn bij
een ongeval zijn het voertuig
zelf, de omgeving, maar voor 9(
procent de chauffeur. In de
omgeving van het testcentrum
in Aubevoye gaan technici bij de
melding van een ongeval direct
op pad om de situatie ter plaat
se minitieus vast te leggen, de
schades op te nemen en ook te
praten met de slachtoffers.
Hiermee wordt een ongeval vol
ledig gereconstrueerd. Er wordt
rekening gehouden met de ver
vorming van voertuigen, het
gemaakt van gietgrafietstaal, dat uiter
mate sterk is en tegelijk lichter van
gewicht. Hierdoor weegt het blok 10
procent minder dan bij normaal gietij
zer. De beide cilinderkoppen zijn uit
aluminium gemaakt.
Door een combinatie van zesgatsverstui-
vers en een brede uitsparing in de zui-
gerbodem wordt een vrijwel ideale wer
veling verkregen. Iedere cilinderrij heeft
z’n eigen turbo met direct erachter een
primaire katalysator en onder de bodem
van de auto de twee hoofdkatalysatoren.
Door een elektronisch ingenieus sys
teem wordt ervoor gezorgd dat beide
cilinderrijen dezelfde hoeveelheid lucht
te verwerken krijgen. De intercooler is
in de V van het blok geplaatst, waar
door de lengte van de motor beperkt is
gebleven. De Audi A8 is vooralsnog de
enige auto waarin de V8 diesel geleverd
gaat worden.
De Xsara Picasso is daarna tot
zijn introductie aan het einde
van dit jaar niet meer in ons
land te bewonderen.
systeem waarmee aanrijdingen
bij lage snelheid voorkomen
worden. Samen met de beheer
ders van de Franse snelwegen
en PSA is Renault sinds 1996
druk doende met AIDA
(Application pour l’Information
Des Autoroutes). Dit systeem
werkt eigenlijk op dezelfde
manier als de télépeage. De
auto rijdt onder een poortje
door en daar worden de gege
vens uit een kastje in de auto rempi
gelezen. Bij AIDA worden om de De lin
10 km radiobakens langs de x J
snelwegen geplaatst die niet
alleen informatie uit de voorbij
rijdende auto’s kunnen opne
men, maar ook gegevens naar
de auto’s kunnen sturen.
Hierdoor wordt men in de auto
vroegtijdig gewaarschuwd voor
ongevallen, werkzaamheden of
zeer slechte weersomstandighe
den. Het doel is om het aantal
ongevallen met zo’n 20 procent
te laten afhemen.
bandenprofiel, de positie van de
versnellingspook, maar ook de
gedachten van de inzittenden
net voor en na het ongeluk. En
dat alles tesamen zorgt ervoor
dat Renault nu en in de toe
komst de veiligheidsvoorzienin
gen in de auto up-to-date kan
houden afhankelijk van diverse
ontwikkelingen.
En dan tot slot zelf even de
testbaan op. In dit geval een
’•“"-proef op een bochtig traject,
inker arm werd volgeplakt
met diverse sensoren, zodat
onder meer de kleine stroom
pjes die door de huid gaan
gemeten konden worden. Naast
me zat een medewerker van het
testcentrum die ongezien op
diverse knoppen kon drukken.
Langs de weg een aantal oplich
tende borden met 50, 30 of
STOP. Het eerste bord deed
niets, het tweede vermelde 50
km/u dus even afremmen. Bord
nummer 3: STOP! Vol op de
rem. Ja inderdaad, deze Scénic
was al voorzien van de remas-
sistent en in het geval van een
noodstop bouwt deze extra druk
op om mee te helpen. Bij het
volgende en laatste bord lichtte
er helemaal niets op, maar wer
den plotseling een aantal blok
ken de weg op gegooid. En
wederom geen probleem om met
de remassistent netjes op tijd
tot stilstand te komen.
Blijkbaar een prestatie, want
mijn Franse collega’s waren die
ochtend stuk voor stuk door
gereden omdat het bord niet
was opgelicht en dat was
immers hun opdracht. Wederom
een bewijs dat de chauffeur de
zwakste schakel in het verkeer
is.
i van Belangrijk voor Renault is het
stak- bieden van extra veiligheid in
haar auto’s zonder de vrijheid
en het rijplezier aan te tasten.
De auto mag met andere woor
den de bestuurder wel helpen,
maar niet in de plaats treden
van hem of haar. Diverse stu
dies helpen Renault bij de ont
wikkeling van nieuwe syste
men. En dan moet niet alleen
gedacht worden aan technische
zaken, maar ook gevoelsanaly-
ses: wat vindt de klant wel of
niet goed en psychologisch
onderzoek om te kijken wat het
gedrag is van een automobilist
onder bepaalde omstandighe
den. Kortom het meten van de
emotie.
Renault heeft voor de ontwikke
ling van haar auto’s de beschik
king over het nieuwe
Technocentre waar de ontwerp
fase plaatsvindt en de testcen
tra in Reuil, Lardy en
Aubevoye. Ook wordt gebr
gemaakt van virtuele test
de ontwikkelingstijd te vei
ten, maar deze kunnt
de plaats treden van
beeld lifecrashes. In I
werken specialisten op vele ter
reinen zoals accoustiek, veilig
heid, brandstofverbruik, weglig-
ging etc. Aan de hand van hun
bevindingen worden nieuwe
modellen geëvolueerd met het
ontwerpteam. Uiteraard wordt
ook Renault’s kennis over de
markt en de concurrentie inge-
De nieuwe Picasso van het
Franse merk sluit wat betreft
styling en gevoel voor ruimte
uitstekend aan bij de creaties
en vernieuwende kunstwerke
van Pablo Picasso. Intussen
hebben al 100.000 belangstel
lenden de tentoonstelling
bezocht. Men kan nog tot en
met 4 juli in de Kunsthal
terecht.
Over korte tijd zal Renault een
intelligent veiligheidssysteem
introduceren die getrapt haar
werking doet. Tot zo’n 20 km/u
werken alleen de gordelspan
ners. Vanaf 32 km/u gaan ook
de airbags meedoen, omdat
vanaf die snelheid de risico’s op
verwondingen fors toenemen.
Verder zal Renault een airbag
introduceren die in twee fases
werkt. De eerste stap gaat open
tussen de 30 en 45 km/u en
daarboven treedt een tweede
generator in werking die de -
bestuurdersairbag een extra Dij
volume van zo’n 15 liter geeft. Lag
Renault heeft zich verder tot
doel gesteld in 2002 de achter
passagiers dezelfde veiligheid te
bieden als voorin. Hiertoe wordt
een airbag ontwikkeld die is
opgeborgen in het heupgedeelte
van de veiligheidsgordel en
blaast zich op tussen de rugleu
ning van de voorstoel en het
lichaam van de passagier. Als
de gordel niet in gebruik is,
werkt de airbag niet. En ook
het opblaasbare gordijn staat
bij Renault in de nabije toe
komst in de planning.
Bij de elektronische systemen
hoort de Electronische
Stabiliteits Programmering
(ESP), een systeem dat op dit
moment op een aantal dure
auto’s te koop is. De doelstell
is om het overstuur te bepei
door de motorkrachten tenq
brengen en het onderstuur i
voorkomen door selectief a'
De Corsa modellijn is uitge
breid met een opvallende
nieuwe uitvoering met kleinere
buitenmaten en met achterwiel-
aandrijving. Na het succes van
de Astra XS, waarvan in
Nederland vele honderden
exemplaren zijn verkocht aan
zeer jeugdige Opel-rijd(st)ers,
maakt nu ook de Corsa Junior
zijn opwachting. De metaalgrij-
ze Junior met Opel 100 jaar
badge is bestemd voor kinderen
van 3 tot 5 jaar. Een paar fikse
trappen op de pedalen en de
achterwielen van de Corsa trek
ken mooie streepjes op het
asfalt. De Corsa Junior komt
eerst exclusief bij de Opel-
dealers en daarna bij de betere
speelgoedzaken. De prijs is
£199,= inclusief BTW/BPM en
kosten rijklaar maken.
Op het testcentrum van Renault in het Franse
Aubevoye staat veiligheid bovenaan de prioriteiten
lijst. Het merk test diverse nieuwe systemen en ver
beteringen van bestaande concepten met als doel
deze in de nabije toekomst te gaan leveren op nor
male personenauto's voor het grote publiek.
Begin volgend jaar gaat Audi een
nieuwe top-diesel leveren in de grote
A8, een 3,3 liter achtcilinder TDI die
een vermogen levert van 225 pk bij
4000 tr/min en een koppel van 480 Nm
tussen 1800 en 3000 tr/min. De motor
ademt door vier kleppen per cilinder,
heeft een common-rail inspuitsysteem,
beschikt over twee elektronisch geregel
de turbo’s met variabele turbinegeome-
trie, laadluchtkoeling en uitlaatgaste-
rugvoer. De Audi V8 TDI kan hiermee
volledig en als eerste in z’n klasse vol
doen aan de EU Hl-norm voor uitlaat
gasemissies.
Tien jaar geleden introduceerde Audi de
eerste TDI-motor, een 2,5 liter 5 cilinder
in de Audi 100. Twee jaar later volgde
de 1,9 TDI van 90 pk en daarna de 110
pk versie met een turbo met variabele
geometrie. De 2,5 liter kwam ook op de
markt met 140 pk in combinatie met
Van 25 juni tot en met 4 juli is
de nieuwe Citroen Xsara
Picasso te bewonderen in de
Kunsthal in Rotterdam waar op
dit moment de tentoonstelling
Picasso - Kunstenaar van de
Eeuw te zien is. Citroen is de
exclusieve hoofdsponsor van
deze tentoonstelling.
bracht. In Aubevoye h
Renault de beschikkii
een van de grootste
in Europa met alle s
dek uit de landen waai
merk haar auto’s vein.». r
Als we spreken over een crash
test wordt in de meeste geval
len gedacht aan een frontale
botsing en dat is ook terecht.
Uit de statistieken blijkt dat
69,5 procent van alle ongevallen
een frontale botsing betreft. En
kijken we alleen naar de dode
lijke ongevallen dat gaat het
nog steeds over 47 procent.
Renault heeft de gevolgen bij
dit type botsing de laatste jaren
al flink beperkt door de achter
eenvolgende invoering van air
bags en gordelspanners, later
aangevuld voor de Spanning
Reductieprogrammering en in
tweede instantie de speciale
SRP-airbag. Hiermee is in een
paar jaar tijd de kracht op de
borst bij een frontale aanrijding AJs RenTault volge?d Ja£
teruggebracht van 900 tot 400 lntrodu
kg wordt het bandenspann
het
play
ting kan worden aangegeven.
)it systeem bestaat al enige
maar volgens Renault was
ietectiesoftware nog niet op
niveau. Het is namelijk erg
moeilijk om het systeem ade
quaat te laten reageren op een
veranderende bandenspanning.
Bij een hogere temperatuur is
de spanning hoger, bij extreem
hoge snelheden moet de banden
harder opgepompt worden en
wanneer is er sprake van een
klapband of leegloper.
Inmiddels heeft Renault in
samenwerking met Michelin
deze problemen onder de knie.
”‘j de duurste types van de
Laguna wordt het systeem
gekoppeld aan de sprekende
boordcomputer.
Voor een verdere toekomst is
SAGE (Système d’Aide a la
Gestion de Trajectiore). Dit
electronische systeem maakt
gebruik van een camera die het
wegdek filmt en aan de hand
daarvan de plaats van het voer
tuig op de weg analyseert.
Komt de auto te dicht bij de
witte streep of het midden van
de weg, dan wordt de bestuur
der gewaarschuwd door middel
van trillingen in het stuur.
De combinatie van radar en een
camera wordt gebruikt bij het
anti-botssysteem. Dit ziet even
tuele obstakels zoals stilstaan
de of langzamer rijdende auto’s
..Hing en kan gericht een remingreep
‘"erken toepassen om een botsing te
;rug te voorkomen. In het verlengde
ur te hiervan ontwikkeld Renault het
af te zogenaamde Stop Go, een
ANW
9 300 vragen met foto
Ideale voorbereiding op het theorie-examen
Aanvullend op het ANWB Theorieboek Rijbewijs B
A/WlW
media