Jl. p PI ■FR VERI Citroën Picasso in de Kunsthal ANWB CD-ROM Wijzigingen VW bedrijfswagens V8 diesel voor Audi A8 Renault en de nieuwe generatie Technologische systemen voor optimale veiligheid Oefen je theorie met Miniatuur Opel Corsa ■VAl I 60J DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 17 juni 1999 pagina 10 DE TILBU Alle soorten wegdek weg- Nieuwe Laguna 2. Uw redacteur wordt eerst volgeplakt met diverse sensoren om vervolgens.... 10 3. keurig netjes op tijd een remingreep te plegen. een boordcomputer. met retel- EenSe I I ieve ten Alfa 33 Alfa 75 cilinder- c ia sier- 16 Kappa I 88.000 ve FiatUly: OFFICIÉLl Intelligent veiligheidssysteem De auto is voor een prijs van £71.495,= excl. BTW voorzien van verwarmde ruitensproei koppen, een derde remlicht, inch lichtmetalen wielen en 225/60 R 16 banden, mechani sche airco, snelheidsregeling en breidinj 90 pk 3 TDI is Bij de grote LT zijn met name de motoren aangepast. Een uit ing van het aanbod is de TDI. De bestaande 102 pk s gestegen naar 109 pk en heeft Jóng over 3 testbanen soorten i raar het srkoopt. Cinquer 13 Cinquer 21 Cinquec Cinquec Marea I Punto F Punto F Punto 6 Bravo 1 Bravo 1 16 Fiat Coi quattro vierwielaandrijving. Uit 1997 stamt de huidige 2,5 liter V6 TDI die met een vermogen van 150 pk verkrijg baar is in de A4, A6 en A8. De nieuwe V8 TDI heeft een ci hoek van 90 graden. Het blok ig op het de CD jruik sten om rerkor- len nooit in i bijvoor- Aubevoye "èle ter- is alleen in wi Tran“—L?~'r met de 88 pk hierdoor £35. Transporter van de T7on meerprijs baar r bestac Caravelle or rend glas. VW de Care leveren met 150 pk TDI remmen op één van de achter wielen. Veiligheidsnormen verschuiven met de tijd. Het drukker wor den van het verkeer is één v"- de redenen. Wie in 1996 geluk kig was met een airbag, ABS en balken in de portieren, wil nu absoluut side-bags en een derde remlicht en over enkele jaren nog meer. „aar de itroduceert iuv iicv ucuiuciispEmningcon- lesysteem werkelijkheid. Op dashboard zit dan een dis play waarop een te lage span ning kan worden aangegeven. Di‘._ 1 tijd, i de de De ANWB heeft een nieuwe CD-ROM uitgebracht met daarop 300 theorievragen met foto, een perfecte manier om te oefenen als men bezig is het theoriecertifïcaat. Maar ook als men al vele jaren het rijbewijs heeft, biedt deze CD-ROM een uitgelezen mogelijkheid om de theorie nog eens goed door te nemen en bekend te raken met gewijzigde verkeersregels. Voor het modeljaar 2000 onder gaan de Volkswagen bedrijfswa gens verschillende detailwijzi gingen. Zo wordt de Caddy voortaan standaard geleverd met getint glas, een hoogtever- stelling op de bestuurdersstoel, derde remlicht en een bestuur- dersairbag, zonder consequen ties voor de prijs. Daarnaast is er ‘de Caddy Baseline met een 64 pk 1,9 liter dieselmotor tegen een extra gunstige prijs van £18.895,=. De Caddy Baseline is er alleen in wit met getint glas en in hoogte verstel bare bestuurdersstoel. De instapversie van de VW Transporter, de T700 is ver laagd naar £27.995,=. Deze auto is alleen in wit verkrijgbaar. De Transporter T800 is er voortaan “iet de 88 pk TDI motor en kost iwi l.oo.345,=. Alle °T'orters met uitzondering T700 zijn tegen een ~rijs van £1.195,= verkrijg- met het design pakket lande uit de neus van de veile en groen warmtewe- -’_s. Vanaf augustus gaat jc Caravelle Comfortline •on met dubbele cabine en I motor. I Audi 80 Ford Mo I Ford Esc Ford Esc Ford Fie Ford Sie I Opel Coi Opel Ka< I Fiat Uno Mitsubisl I Peugeot Nissan K I Toyota C Peugeot Volkswaï I Volkswaï Hyundai I Renault I Renault I Divc 1. In de nabije toekomst introduceert Renault airbags voor de achterpassagiers opgenomen in de gor del. De ANWB presenteert de CD als een aanvulling bestaande ANWB Theorieboek Rijbewijs B. Op c staan drie volledige theorie-examens die in de voorgestel de tijd moeten worden afgewerkt. Daarna volgt meteen het eindoordeel: Geslaagd of Gezakt. De CD vraagt mini maal een 486 computer en draait onder Windows 95 of 98. Een geluidskaart wordt aanbevolen. De CD-ROM is verkrijgbaar bij de ANWB kantoren voor £34,95. het koppel nam toe van 250 naar 280 pk. Ook de 2,8 liter TDI werd krachtiger met 130 pk (i.p.v. 125 pk) en 300 Nm (i.p.v. 280 Nm). Metaallak wordt binnenkort leverbaar voor £2.706,=. Er zijn ook berekeningen gemaakt van wat het effect is van de diverse veiligheidssyste men. Uit de statieken valt af te lezen dat op 100 verkeersdoden 29 procent geen gordel droeg, daarom blijft de gordel het basiselement van de veiligheid in iedere auto. Waren de huidi ge veiligheidssystemen zoals airbags en gordelspanners aan wezig, dan zouden zo’n 20 per sonen gered kunnen worden. Factoren die van belang zijn bij een ongeval zijn het voertuig zelf, de omgeving, maar voor 9( procent de chauffeur. In de omgeving van het testcentrum in Aubevoye gaan technici bij de melding van een ongeval direct op pad om de situatie ter plaat se minitieus vast te leggen, de schades op te nemen en ook te praten met de slachtoffers. Hiermee wordt een ongeval vol ledig gereconstrueerd. Er wordt rekening gehouden met de ver vorming van voertuigen, het gemaakt van gietgrafietstaal, dat uiter mate sterk is en tegelijk lichter van gewicht. Hierdoor weegt het blok 10 procent minder dan bij normaal gietij zer. De beide cilinderkoppen zijn uit aluminium gemaakt. Door een combinatie van zesgatsverstui- vers en een brede uitsparing in de zui- gerbodem wordt een vrijwel ideale wer veling verkregen. Iedere cilinderrij heeft z’n eigen turbo met direct erachter een primaire katalysator en onder de bodem van de auto de twee hoofdkatalysatoren. Door een elektronisch ingenieus sys teem wordt ervoor gezorgd dat beide cilinderrijen dezelfde hoeveelheid lucht te verwerken krijgen. De intercooler is in de V van het blok geplaatst, waar door de lengte van de motor beperkt is gebleven. De Audi A8 is vooralsnog de enige auto waarin de V8 diesel geleverd gaat worden. De Xsara Picasso is daarna tot zijn introductie aan het einde van dit jaar niet meer in ons land te bewonderen. systeem waarmee aanrijdingen bij lage snelheid voorkomen worden. Samen met de beheer ders van de Franse snelwegen en PSA is Renault sinds 1996 druk doende met AIDA (Application pour l’Information Des Autoroutes). Dit systeem werkt eigenlijk op dezelfde manier als de télépeage. De auto rijdt onder een poortje door en daar worden de gege vens uit een kastje in de auto rempi gelezen. Bij AIDA worden om de De lin 10 km radiobakens langs de x J snelwegen geplaatst die niet alleen informatie uit de voorbij rijdende auto’s kunnen opne men, maar ook gegevens naar de auto’s kunnen sturen. Hierdoor wordt men in de auto vroegtijdig gewaarschuwd voor ongevallen, werkzaamheden of zeer slechte weersomstandighe den. Het doel is om het aantal ongevallen met zo’n 20 procent te laten afhemen. bandenprofiel, de positie van de versnellingspook, maar ook de gedachten van de inzittenden net voor en na het ongeluk. En dat alles tesamen zorgt ervoor dat Renault nu en in de toe komst de veiligheidsvoorzienin gen in de auto up-to-date kan houden afhankelijk van diverse ontwikkelingen. En dan tot slot zelf even de testbaan op. In dit geval een ’•“"-proef op een bochtig traject, inker arm werd volgeplakt met diverse sensoren, zodat onder meer de kleine stroom pjes die door de huid gaan gemeten konden worden. Naast me zat een medewerker van het testcentrum die ongezien op diverse knoppen kon drukken. Langs de weg een aantal oplich tende borden met 50, 30 of STOP. Het eerste bord deed niets, het tweede vermelde 50 km/u dus even afremmen. Bord nummer 3: STOP! Vol op de rem. Ja inderdaad, deze Scénic was al voorzien van de remas- sistent en in het geval van een noodstop bouwt deze extra druk op om mee te helpen. Bij het volgende en laatste bord lichtte er helemaal niets op, maar wer den plotseling een aantal blok ken de weg op gegooid. En wederom geen probleem om met de remassistent netjes op tijd tot stilstand te komen. Blijkbaar een prestatie, want mijn Franse collega’s waren die ochtend stuk voor stuk door gereden omdat het bord niet was opgelicht en dat was immers hun opdracht. Wederom een bewijs dat de chauffeur de zwakste schakel in het verkeer is. i van Belangrijk voor Renault is het stak- bieden van extra veiligheid in haar auto’s zonder de vrijheid en het rijplezier aan te tasten. De auto mag met andere woor den de bestuurder wel helpen, maar niet in de plaats treden van hem of haar. Diverse stu dies helpen Renault bij de ont wikkeling van nieuwe syste men. En dan moet niet alleen gedacht worden aan technische zaken, maar ook gevoelsanaly- ses: wat vindt de klant wel of niet goed en psychologisch onderzoek om te kijken wat het gedrag is van een automobilist onder bepaalde omstandighe den. Kortom het meten van de emotie. Renault heeft voor de ontwikke ling van haar auto’s de beschik king over het nieuwe Technocentre waar de ontwerp fase plaatsvindt en de testcen tra in Reuil, Lardy en Aubevoye. Ook wordt gebr gemaakt van virtuele test de ontwikkelingstijd te vei ten, maar deze kunnt de plaats treden van beeld lifecrashes. In I werken specialisten op vele ter reinen zoals accoustiek, veilig heid, brandstofverbruik, weglig- ging etc. Aan de hand van hun bevindingen worden nieuwe modellen geëvolueerd met het ontwerpteam. Uiteraard wordt ook Renault’s kennis over de markt en de concurrentie inge- De nieuwe Picasso van het Franse merk sluit wat betreft styling en gevoel voor ruimte uitstekend aan bij de creaties en vernieuwende kunstwerke van Pablo Picasso. Intussen hebben al 100.000 belangstel lenden de tentoonstelling bezocht. Men kan nog tot en met 4 juli in de Kunsthal terecht. Over korte tijd zal Renault een intelligent veiligheidssysteem introduceren die getrapt haar werking doet. Tot zo’n 20 km/u werken alleen de gordelspan ners. Vanaf 32 km/u gaan ook de airbags meedoen, omdat vanaf die snelheid de risico’s op verwondingen fors toenemen. Verder zal Renault een airbag introduceren die in twee fases werkt. De eerste stap gaat open tussen de 30 en 45 km/u en daarboven treedt een tweede generator in werking die de - bestuurdersairbag een extra Dij volume van zo’n 15 liter geeft. Lag Renault heeft zich verder tot doel gesteld in 2002 de achter passagiers dezelfde veiligheid te bieden als voorin. Hiertoe wordt een airbag ontwikkeld die is opgeborgen in het heupgedeelte van de veiligheidsgordel en blaast zich op tussen de rugleu ning van de voorstoel en het lichaam van de passagier. Als de gordel niet in gebruik is, werkt de airbag niet. En ook het opblaasbare gordijn staat bij Renault in de nabije toe komst in de planning. Bij de elektronische systemen hoort de Electronische Stabiliteits Programmering (ESP), een systeem dat op dit moment op een aantal dure auto’s te koop is. De doelstell is om het overstuur te bepei door de motorkrachten tenq brengen en het onderstuur i voorkomen door selectief a' De Corsa modellijn is uitge breid met een opvallende nieuwe uitvoering met kleinere buitenmaten en met achterwiel- aandrijving. Na het succes van de Astra XS, waarvan in Nederland vele honderden exemplaren zijn verkocht aan zeer jeugdige Opel-rijd(st)ers, maakt nu ook de Corsa Junior zijn opwachting. De metaalgrij- ze Junior met Opel 100 jaar badge is bestemd voor kinderen van 3 tot 5 jaar. Een paar fikse trappen op de pedalen en de achterwielen van de Corsa trek ken mooie streepjes op het asfalt. De Corsa Junior komt eerst exclusief bij de Opel- dealers en daarna bij de betere speelgoedzaken. De prijs is £199,= inclusief BTW/BPM en kosten rijklaar maken. Op het testcentrum van Renault in het Franse Aubevoye staat veiligheid bovenaan de prioriteiten lijst. Het merk test diverse nieuwe systemen en ver beteringen van bestaande concepten met als doel deze in de nabije toekomst te gaan leveren op nor male personenauto's voor het grote publiek. Begin volgend jaar gaat Audi een nieuwe top-diesel leveren in de grote A8, een 3,3 liter achtcilinder TDI die een vermogen levert van 225 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 480 Nm tussen 1800 en 3000 tr/min. De motor ademt door vier kleppen per cilinder, heeft een common-rail inspuitsysteem, beschikt over twee elektronisch geregel de turbo’s met variabele turbinegeome- trie, laadluchtkoeling en uitlaatgaste- rugvoer. De Audi V8 TDI kan hiermee volledig en als eerste in z’n klasse vol doen aan de EU Hl-norm voor uitlaat gasemissies. Tien jaar geleden introduceerde Audi de eerste TDI-motor, een 2,5 liter 5 cilinder in de Audi 100. Twee jaar later volgde de 1,9 TDI van 90 pk en daarna de 110 pk versie met een turbo met variabele geometrie. De 2,5 liter kwam ook op de markt met 140 pk in combinatie met Van 25 juni tot en met 4 juli is de nieuwe Citroen Xsara Picasso te bewonderen in de Kunsthal in Rotterdam waar op dit moment de tentoonstelling Picasso - Kunstenaar van de Eeuw te zien is. Citroen is de exclusieve hoofdsponsor van deze tentoonstelling. bracht. In Aubevoye h Renault de beschikkii een van de grootste in Europa met alle s dek uit de landen waai merk haar auto’s vein.». r Als we spreken over een crash test wordt in de meeste geval len gedacht aan een frontale botsing en dat is ook terecht. Uit de statistieken blijkt dat 69,5 procent van alle ongevallen een frontale botsing betreft. En kijken we alleen naar de dode lijke ongevallen dat gaat het nog steeds over 47 procent. Renault heeft de gevolgen bij dit type botsing de laatste jaren al flink beperkt door de achter eenvolgende invoering van air bags en gordelspanners, later aangevuld voor de Spanning Reductieprogrammering en in tweede instantie de speciale SRP-airbag. Hiermee is in een paar jaar tijd de kracht op de borst bij een frontale aanrijding AJs RenTault volge?d Ja£ teruggebracht van 900 tot 400 lntrodu kg wordt het bandenspann het play ting kan worden aangegeven. )it systeem bestaat al enige maar volgens Renault was ietectiesoftware nog niet op niveau. Het is namelijk erg moeilijk om het systeem ade quaat te laten reageren op een veranderende bandenspanning. Bij een hogere temperatuur is de spanning hoger, bij extreem hoge snelheden moet de banden harder opgepompt worden en wanneer is er sprake van een klapband of leegloper. Inmiddels heeft Renault in samenwerking met Michelin deze problemen onder de knie. ”‘j de duurste types van de Laguna wordt het systeem gekoppeld aan de sprekende boordcomputer. Voor een verdere toekomst is SAGE (Système d’Aide a la Gestion de Trajectiore). Dit electronische systeem maakt gebruik van een camera die het wegdek filmt en aan de hand daarvan de plaats van het voer tuig op de weg analyseert. Komt de auto te dicht bij de witte streep of het midden van de weg, dan wordt de bestuur der gewaarschuwd door middel van trillingen in het stuur. De combinatie van radar en een camera wordt gebruikt bij het anti-botssysteem. Dit ziet even tuele obstakels zoals stilstaan de of langzamer rijdende auto’s ..Hing en kan gericht een remingreep ‘"erken toepassen om een botsing te ;rug te voorkomen. In het verlengde ur te hiervan ontwikkeld Renault het af te zogenaamde Stop Go, een ANW 9 300 vragen met foto Ideale voorbereiding op het theorie-examen Aanvullend op het ANWB Theorieboek Rijbewijs B A/WlW media

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 28