4
i
Volkswagen Passat TDI (115 pk)
J.D. Power
oordeelt
glashard
AutoTest
F
Pompen en verstuiven
De Audi A-Selectie van
Auto Bongers
TM fes
Begin op 19 juni
een carrière bij
Mercedes
V.
jg|
DE TILBURGSE KOERIER
i 1999 «pagina2
een
nlijk
het
5 pk kost in
£56.555,=
Basisuitvoering
D en I rood
Alternatief
Technische gegevens:
Verbruik:
Prijs:
me
Sh
een
>cht
DO 45
HEMA
I
nen kunnen er j
beschikken over
het
?s wordt
Cll
TILBURG
baan Noard 65
0 1 3-532 1 4 1 1
JINGEN
VOOR
5.950, -
3.950, -
1.950, -
6.950, -
6.500, -
1.950, -
3.950, -
4.950, -
5.950, -
9.500, -
5.950, -
9.500,-
1.950, -
9.950, -
2.950, -
3.950, -
4.950, -
lichti
dekst
logo'
7507
7907
9007
9007
9507
7507
Net zoals de buitenkant is het
interieur van de Passat zeer
ruim van opzet. Vier tot vijf uit
de kluiten gewassen volwasse-
prima zitten en
sr voldoende
DE AUTOMAAT Donderdag 17 juni 1999 pagina o
TTTFThar benzinemotoren de laatste jaren scho-
ner en zuiniger geworden zijn en bij een
W v kleinere cilinderinhoud meer vermogen
leveren, is de ontwikkeling bij de dieselmotor nog
harder gegaan. Meer kleppen per cilinder, uitlaat
gasrecirculatie, katalysator, meer turbo’s, directe
inspuiting en common rail raken steeds meer in.
Volkswagen introduceerde onlangs een nieuwe die
selmotor met pomp-verstuiver techniek.
Merk en t~~:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
OISTERWIJK
Sprendlingenstraat 12
Tel. 0 1 3-5283226
13.950, -
19.750, -
9.950,-
13.750, -
12.950, -
15.500,-
7507 20.950,-
9007 21.900,-
van lenden en bovenbenen. De
auto is stil en door zijn relatief
rechthoekige front goed te over
zien. De Passat heeft een pret
tige stuurbekrachtiging.
De Passat TDI 115 pk kost in
de basisuitvoering £56.555,=
als sedan en £59.215,= als
-nieuwe
ongeacht het aantal
Hiermee onderstre-
alsAuto
samen met de Jaguar XJ en
Toyota Starlet. Dit zorgt ervoor
dat Subaru ook de algemene
winnaar is van de 32 autofabri
kanten. Overigens was deze
uitslag niet onverwacht, ook
vorig jaar scoorde Subaru als
merk het beste. De top 10
wordt verder bezet door de
Skoda Felicia, Toyota Celica,
Toyota Picnic, Saab 9000,
Honda Prelude en Jaguar XK8.
Onderaan de lijst staan onder
meer de Ford Galaxy, VW
Sharan, Opel Vectra, Alfa
Spider/GTV en de Mini.
Recent zijn in het Engelse auto
blad Top Gear de resultaten
bekend gemaakt van een alles
omvattend klantentevreden-
heidsonderzoek door het van
origine Amerikaanse J.D.
Power Survey. Al zes jaar lang
doet J.D. Power samen met het
BBC programma Top Gear ook
in het Verenigd Koninkrijk
haar bekende onderzoek, waar
bij de conclusies voor nogal wat
merken en types keihard zijn.
Dit jaar ging het om 32 merken
en 114 verschillende modellen
die allemaal een plaatsje op de
AUTO BONGERS
APK
B-361991
5007 35.900,-
9507 35.900,-
7507 17.750,-
De common rail techniek
werd door Fiat bedacht en in
nauwe samenwerking met
Bosch verder uitgewerkt.
Bosch is nu ook de producent
en verkoopt het aan andere
merken. Ómdat niet alle mer
ken ineens erover kunnen
beschikken, worden hier en
daar alternatieven bedacht
om nog meer uit dieselmoto
ren te halen.
gaat om gebruikte auto’s uit de
top-categorie. Uiteraard wordt
de kilometerstand gegaran
deerd en dat is van belang voor
de waarde van de auto en de
inschatting van het benodigde
onderhoud. Tot slot kan de
koper van een gebruikte Audi
ig wordt volgens A-Selectie normen bij
sgeld of Auto Bongers optioneel kiezen
voor een langere garantie,
onderhoudscontract en aantrek
kelijke financierings- en lease
mogelijkheden. Wie met maxi
male zekerheid een jonge
gebruikte Audi wil kopen, doet
er verstandig aan in de Audi-
showroom van Auto Bongers
Tilburg binnen te lopen.
Waar benzinemotoren de laat
ste jaren schoner en zuiniger
geworden zijn en bij een klei
nere cilinderinhoud meer ver
mogen leveren, is de ontwik
keling bij de dieselmotor nog
harder gegaan. Meer kleppen heef
per cilinder, uitlaatgasrecircu- bed;
latie, katalysator, meer tur-
bo’s, directe inspuiting en
common rail raken steeds
meer in. Volkswagen introdu
ceerde onlangs een nieuwe
dieselmotor met pomp-ver-
stuiver techniek.
Variant. Dat komt neer op
meerprijs van f.1.560,= ten
opzichte van de 110 pk. Een
relatief bescheiden bedrag
waarvoor een eveneens
bescheiden winst op
gebied van prestaties
verkregen.
Een van de belangrijkste
eigenschappen van common
rail is de hoge inspuitdruk die
constant gehouden wordt.
Door deze hoge druk is de
inspuiting perfect elektro-
Tijdens de Job Info Dag op zaterdag 19 juni aanstaande werven
de Nederlandse Mercedes-Benz-dealers actief nieuwe medewer
kers zowel bij de personenauto- als bedrijfswagendealers. De hui
dige medewerkers van de dealerbedrijven geven aan hun eventu
ele toekomstige collega’s informatie over de beschikbare functies
en de vereisten daarvoor. Uiteraard hoort hierbij een uitgebreide
rondleiding langs alle afdelingen en een compleet informatiepak
ket. Er zijn vacatures voor diverse monteurs, receptionisten, ver-
koopadviseurs, verkoopadministrateurs, magazijnmedewerkers en
telefonisten. Wie overigens niet in de gelegenheid is op 19 juni
langs te komen, kan ook met de dealer bellen, het algemeen info
nummer 020-3128118 bellen of surfen naar www.mercedes.nl. De
dealers zijn op 19 juni geopend van 10.00 tot 16.00 uur.
Het gemiddelde verbruik
kwam uit op 1 op 15,7 en dat
is voor een nog niet geheel
ingereden dieselmotor met
dergelijke prestaties niet ver
keerd en het is gemakkelijk te
voorspellen dat na enkele dui
zenden kilometers en een iets
rustiger rijgedrag (wellicht
ook wat minder de airco aan)
dit aanzienlijk beter zal wor
den. Overigens verbruikt de
115 pk TDI fractioneel meer
dan de bestaande 90 en 110
pk.
De Passat is op dit moment in
zijn klasse de best verkochte
auto en vooral op de lease-
markt is de populariteit onge
kend. Uiteraard kan de 115
pk TDI verkregen worden als
souplesse was altijd al groot,
vooral veroorzaakt door het
hoge koppel bij een gunstig
laag toerental. Het is eigenl"’-
een groot compliment aan 1«<=V
adres van de 90 en 110 pk
TDI door te zeggen dat het
verschil niet enorm duidelij’
is. De 115 pk .cuirui, xo uxbex-
mate soepel en snel, haalt een
top van 200 km/u en trekt in
10,7 seconden naar de 100
km/u en dat is 4 km en 0,6
seconden sneller dan de 110
pk. Ook in tussenacceleraties
is de 115 pk TDI een juweel,
maar dat waren de andere
TDI’s ook al. Kortom, de 1,9
liter TDI met pomp-verstui-
vers is een fraai stukje moder
ne techniek zonder dat dat
onder het rijden nu zo enorm
te merken is.
115 pk motor. Deze vermelding
komen we ook tegen als de
motorkap wordt geopend op de
in kapseling van de krachtbron.
De bagageruimte heeft een
forse inhoud van 475 liter.
Uiteraard kan de rugleuning
van de achterbank worden
neergeklapt in twee ongelijke
delen, waardoor de mogelijkhe
den verder toenemen.
ranglijst hebben gekregen. De
auto’s kunnen maximaal 100
punten behalen en er wordt
onder meer gekeken naar de
rij-eigenschappen, de ervarin
gen met de dealer, garantie-
voorwaarden en kosten, stuk
voor stuk bepalend voor de
tevredenheid van de klant met
zijn of haar auto. De grote over
winnaar is de Subaru Impreza
die maar liefst 99 punten
scoort. Maar daarmee is de
kous voor Subaru nog niet af,
de Legacy staat met 96 punten
op een gedeelde tweede plaats
type: Volkswagen Passat TDI 115 pk
Binders: 4 in lijn
1896 cc
79,5 x 95,5 mm
115 pk bij 4000 tr/min
285 Nm bij 1900 tr/min
lengte 4,675 meter, breedte 1,74 meter
1230 kg
topsnelheid 200 km/u
acceleratie 0-100 in 10,7 sec.
stadscyclus 7,0 liter/100 km
buitenwegcyclus 4,3 liter/100 km
gecombineerd 5,3 liter/100 km
£56.555,=
sedan en Variant. Beide versies
hebben een flinke lengte van
4,67 meter. De carrosserie oogt
degelijk en modem. Vooral de
bolle daklijn en derde achter-
ruitje zijn kenmerken. De
Passat heeft flinke koplampen
en een in de bumper opgeno
men grille. De stootstrips op de
flanken en bumpers zijn zwart
evenals de ruitomlijsting.
■t enorm duidelijk Portiergrepen en buitenspiegels
)k variant is uiter- krijgen een laklaagje. Aan de
achterkant beschikt de Passat
over flinke, rechtopstaande
lichtunits en een breed koffer-
deksel. Hierop staat het TDI-
logo waarvan de D en I rood
zijn gekleurd, de enige uiterlij
ke mededeling betreffende de
nisch te regelen en daarmee
worden niet alleen de presta
ties verhoogd, maar is ook het
milieu gediend. Omdat
Volkswagen nog niet 'aan de
beurt’ is voor common rail,
eft men een alternatief
„adacht, de pomp-verstuivers.
Overigens is deze techniek niet
nieuw, hij wordt in vrachtwa
gens al langer toegepast. Zoals
de naam al aangeeft zijn de
brandstofpomp en de verstui
vers met elkaar gecombineerd
en ook daarmee wordt een zeer
hoge druk bereikt, die zelfs
boven die van de common rail
motoren ligt. De eerste motor
die bij Volkswagen van deze
techniek gebruik maakt, is de
vertrouwde 1,9 liter 4 cilinder
diesel met directe inspuiting,
turbo en intercooler. Tot nu toe
werd hiermee een maximaal
vermogen bereikt van 110 pk
bij 4150 tr/min. De winst lijkt
op dit vlak ondanks de toevoe
ging van de pomp-verstuivers
niet groot: 115 pk bij 4000
tr/min. Groter is echter het ver
schil bij het koppel dat steeg
van 235 tot 285 Nm bij 1900
tr/min. Het geluidsniveau van
de aanvankelijk driftig ‘tokke
lende’ TDI-motoren van
Volkswagen is gaandeweg
enorm teruggedrongen. De
hoofd- en beenruimte. De inte
rieurinrichting is degelijk en
modern. Gelukkig worden in de
Passat meerdere kleuren
gebruikt, waardoor de zwarte
bovenkant van het dashboard
door de bekledingsstoffen en
lichtere kunststofsoorten wordt
gecompenseerd. De door ons
gereden combinatie van een
donker groene auto met een
beige interieur is zeer geslaagd.
Net als bij vrijwel alle motorva-
rianten is de 115 pk TDI ver
krijgbaar in diverse uitrus-
tingsniveau’s. De basisuitvoe
ring is al zeer compleet. Zo wor
den de voorportierruiten elek
trisch geopend en gesloten en
kunnen ook de spiegels met een
druk op de knop worden ver
steld. Het stuurwiel kan in
diepte en hoogte worden aange
past en ook de bestuurdersstoel
kent een hoogteverstelling. Het
standaard veiligheidspakket is
veelomvattend, maar dat zijn
we van Volkswagen niet anders
gewend. Uiteraard zijn er twee
airbags, maar ook zij-airbags in
de rugleuning van de voorstoe
len. Verder heeft de auto een
derde remlicht en is ook ABS
standaard. Ook kunnen nog
genoemd worden de in de kop
lampen geïntegreerde mistlam
pen en cruise-control.
Het onderstel van de Passat is
stevig geveerd en carrosseriebe-
wegingen worden behoorlijk
binnen de perken gehouden.
Vooral op de snelweg ontpopt
de auto zich als een ‘grand rou
tier’ om maar eens een goede
Franse term te gebruiken. De
stoelen bieden een stevige zit
met een goede ondersteuning
Het aanbod van Auto Bongers Bongers de hoge kwaliteit van
j is uitgebreid met het exclusieve het product. Een Audi uit de A-
gebruikte wagen-programma Selectie wordt geleverd met een
van Audi, Audi A-Selectie. jaar mobiliteitsgarantie. Mocht
Alleen gebruikte Audi’s die jon- men onverhoopt pech krijgen,
ger zijn dan vijf jaar en niet dan wordt de auto door de
meer dan 200.000 km hebben dichtstbijzijnde Audi-dealer of
gereden, komen hiervoor in een professionele hulpverlener
aanmerking na een uitgebreide gerepareerd. Indien nodig wo'J±
controle van zowel techniek als vervangend vervoer gereg—
uiterlijk. Kopers van een Audi een hotelovernachting. Wie ove-
I uit de A-Selectie van Auto rigens zijn Audi volgens
Bongers profiteren van maar fabrieksvoorschriften bij Auto
liefst vijf zekerheden. Er wordt Bongers laat onderhouden, mag
dezelfde garantietermijn gehan- gedurende het hele leven van
teerd als voor een nieuwe Audi, de auto aanspraak maken op de
:een vol jaar ongeacht het aantal mobiliteitsgarantie. Uiteraard
kilometers. Hiermee onderstre- is de historie van Audi’s uit de
pen zowel Audi als Auto A-Selectie bekend, kortom het
ZF-LL-28