4 i Volkswagen Passat TDI (115 pk) J.D. Power oordeelt glashard AutoTest F Pompen en verstuiven De Audi A-Selectie van Auto Bongers TM fes Begin op 19 juni een carrière bij Mercedes V. jg| DE TILBURGSE KOERIER i 1999 «pagina2 een nlijk het 5 pk kost in £56.555,= Basisuitvoering D en I rood Alternatief Technische gegevens: Verbruik: Prijs: me Sh een >cht DO 45 HEMA I nen kunnen er j beschikken over het ?s wordt Cll TILBURG baan Noard 65 0 1 3-532 1 4 1 1 JINGEN VOOR 5.950, - 3.950, - 1.950, - 6.950, - 6.500, - 1.950, - 3.950, - 4.950, - 5.950, - 9.500, - 5.950, - 9.500,- 1.950, - 9.950, - 2.950, - 3.950, - 4.950, - lichti dekst logo' 7507 7907 9007 9007 9507 7507 Net zoals de buitenkant is het interieur van de Passat zeer ruim van opzet. Vier tot vijf uit de kluiten gewassen volwasse- prima zitten en sr voldoende DE AUTOMAAT Donderdag 17 juni 1999 pagina o TTTFThar benzinemotoren de laatste jaren scho- ner en zuiniger geworden zijn en bij een W v kleinere cilinderinhoud meer vermogen leveren, is de ontwikkeling bij de dieselmotor nog harder gegaan. Meer kleppen per cilinder, uitlaat gasrecirculatie, katalysator, meer turbo’s, directe inspuiting en common rail raken steeds meer in. Volkswagen introduceerde onlangs een nieuwe die selmotor met pomp-verstuiver techniek. Merk en t~~: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: OISTERWIJK Sprendlingenstraat 12 Tel. 0 1 3-5283226 13.950, - 19.750, - 9.950,- 13.750, - 12.950, - 15.500,- 7507 20.950,- 9007 21.900,- van lenden en bovenbenen. De auto is stil en door zijn relatief rechthoekige front goed te over zien. De Passat heeft een pret tige stuurbekrachtiging. De Passat TDI 115 pk kost in de basisuitvoering £56.555,= als sedan en £59.215,= als -nieuwe ongeacht het aantal Hiermee onderstre- alsAuto samen met de Jaguar XJ en Toyota Starlet. Dit zorgt ervoor dat Subaru ook de algemene winnaar is van de 32 autofabri kanten. Overigens was deze uitslag niet onverwacht, ook vorig jaar scoorde Subaru als merk het beste. De top 10 wordt verder bezet door de Skoda Felicia, Toyota Celica, Toyota Picnic, Saab 9000, Honda Prelude en Jaguar XK8. Onderaan de lijst staan onder meer de Ford Galaxy, VW Sharan, Opel Vectra, Alfa Spider/GTV en de Mini. Recent zijn in het Engelse auto blad Top Gear de resultaten bekend gemaakt van een alles omvattend klantentevreden- heidsonderzoek door het van origine Amerikaanse J.D. Power Survey. Al zes jaar lang doet J.D. Power samen met het BBC programma Top Gear ook in het Verenigd Koninkrijk haar bekende onderzoek, waar bij de conclusies voor nogal wat merken en types keihard zijn. Dit jaar ging het om 32 merken en 114 verschillende modellen die allemaal een plaatsje op de AUTO BONGERS APK B-361991 5007 35.900,- 9507 35.900,- 7507 17.750,- De common rail techniek werd door Fiat bedacht en in nauwe samenwerking met Bosch verder uitgewerkt. Bosch is nu ook de producent en verkoopt het aan andere merken. Ómdat niet alle mer ken ineens erover kunnen beschikken, worden hier en daar alternatieven bedacht om nog meer uit dieselmoto ren te halen. gaat om gebruikte auto’s uit de top-categorie. Uiteraard wordt de kilometerstand gegaran deerd en dat is van belang voor de waarde van de auto en de inschatting van het benodigde onderhoud. Tot slot kan de koper van een gebruikte Audi ig wordt volgens A-Selectie normen bij sgeld of Auto Bongers optioneel kiezen voor een langere garantie, onderhoudscontract en aantrek kelijke financierings- en lease mogelijkheden. Wie met maxi male zekerheid een jonge gebruikte Audi wil kopen, doet er verstandig aan in de Audi- showroom van Auto Bongers Tilburg binnen te lopen. Waar benzinemotoren de laat ste jaren schoner en zuiniger geworden zijn en bij een klei nere cilinderinhoud meer ver mogen leveren, is de ontwik keling bij de dieselmotor nog harder gegaan. Meer kleppen heef per cilinder, uitlaatgasrecircu- bed; latie, katalysator, meer tur- bo’s, directe inspuiting en common rail raken steeds meer in. Volkswagen introdu ceerde onlangs een nieuwe dieselmotor met pomp-ver- stuiver techniek. Variant. Dat komt neer op meerprijs van f.1.560,= ten opzichte van de 110 pk. Een relatief bescheiden bedrag waarvoor een eveneens bescheiden winst op gebied van prestaties verkregen. Een van de belangrijkste eigenschappen van common rail is de hoge inspuitdruk die constant gehouden wordt. Door deze hoge druk is de inspuiting perfect elektro- Tijdens de Job Info Dag op zaterdag 19 juni aanstaande werven de Nederlandse Mercedes-Benz-dealers actief nieuwe medewer kers zowel bij de personenauto- als bedrijfswagendealers. De hui dige medewerkers van de dealerbedrijven geven aan hun eventu ele toekomstige collega’s informatie over de beschikbare functies en de vereisten daarvoor. Uiteraard hoort hierbij een uitgebreide rondleiding langs alle afdelingen en een compleet informatiepak ket. Er zijn vacatures voor diverse monteurs, receptionisten, ver- koopadviseurs, verkoopadministrateurs, magazijnmedewerkers en telefonisten. Wie overigens niet in de gelegenheid is op 19 juni langs te komen, kan ook met de dealer bellen, het algemeen info nummer 020-3128118 bellen of surfen naar www.mercedes.nl. De dealers zijn op 19 juni geopend van 10.00 tot 16.00 uur. Het gemiddelde verbruik kwam uit op 1 op 15,7 en dat is voor een nog niet geheel ingereden dieselmotor met dergelijke prestaties niet ver keerd en het is gemakkelijk te voorspellen dat na enkele dui zenden kilometers en een iets rustiger rijgedrag (wellicht ook wat minder de airco aan) dit aanzienlijk beter zal wor den. Overigens verbruikt de 115 pk TDI fractioneel meer dan de bestaande 90 en 110 pk. De Passat is op dit moment in zijn klasse de best verkochte auto en vooral op de lease- markt is de populariteit onge kend. Uiteraard kan de 115 pk TDI verkregen worden als souplesse was altijd al groot, vooral veroorzaakt door het hoge koppel bij een gunstig laag toerental. Het is eigenl"’- een groot compliment aan 1«<=V adres van de 90 en 110 pk TDI door te zeggen dat het verschil niet enorm duidelij’ is. De 115 pk .cuirui, xo uxbex- mate soepel en snel, haalt een top van 200 km/u en trekt in 10,7 seconden naar de 100 km/u en dat is 4 km en 0,6 seconden sneller dan de 110 pk. Ook in tussenacceleraties is de 115 pk TDI een juweel, maar dat waren de andere TDI’s ook al. Kortom, de 1,9 liter TDI met pomp-verstui- vers is een fraai stukje moder ne techniek zonder dat dat onder het rijden nu zo enorm te merken is. 115 pk motor. Deze vermelding komen we ook tegen als de motorkap wordt geopend op de in kapseling van de krachtbron. De bagageruimte heeft een forse inhoud van 475 liter. Uiteraard kan de rugleuning van de achterbank worden neergeklapt in twee ongelijke delen, waardoor de mogelijkhe den verder toenemen. ranglijst hebben gekregen. De auto’s kunnen maximaal 100 punten behalen en er wordt onder meer gekeken naar de rij-eigenschappen, de ervarin gen met de dealer, garantie- voorwaarden en kosten, stuk voor stuk bepalend voor de tevredenheid van de klant met zijn of haar auto. De grote over winnaar is de Subaru Impreza die maar liefst 99 punten scoort. Maar daarmee is de kous voor Subaru nog niet af, de Legacy staat met 96 punten op een gedeelde tweede plaats type: Volkswagen Passat TDI 115 pk Binders: 4 in lijn 1896 cc 79,5 x 95,5 mm 115 pk bij 4000 tr/min 285 Nm bij 1900 tr/min lengte 4,675 meter, breedte 1,74 meter 1230 kg topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in 10,7 sec. stadscyclus 7,0 liter/100 km buitenwegcyclus 4,3 liter/100 km gecombineerd 5,3 liter/100 km £56.555,= sedan en Variant. Beide versies hebben een flinke lengte van 4,67 meter. De carrosserie oogt degelijk en modem. Vooral de bolle daklijn en derde achter- ruitje zijn kenmerken. De Passat heeft flinke koplampen en een in de bumper opgeno men grille. De stootstrips op de flanken en bumpers zijn zwart evenals de ruitomlijsting. ■t enorm duidelijk Portiergrepen en buitenspiegels )k variant is uiter- krijgen een laklaagje. Aan de achterkant beschikt de Passat over flinke, rechtopstaande lichtunits en een breed koffer- deksel. Hierop staat het TDI- logo waarvan de D en I rood zijn gekleurd, de enige uiterlij ke mededeling betreffende de nisch te regelen en daarmee worden niet alleen de presta ties verhoogd, maar is ook het milieu gediend. Omdat Volkswagen nog niet 'aan de beurt’ is voor common rail, eft men een alternatief „adacht, de pomp-verstuivers. Overigens is deze techniek niet nieuw, hij wordt in vrachtwa gens al langer toegepast. Zoals de naam al aangeeft zijn de brandstofpomp en de verstui vers met elkaar gecombineerd en ook daarmee wordt een zeer hoge druk bereikt, die zelfs boven die van de common rail motoren ligt. De eerste motor die bij Volkswagen van deze techniek gebruik maakt, is de vertrouwde 1,9 liter 4 cilinder diesel met directe inspuiting, turbo en intercooler. Tot nu toe werd hiermee een maximaal vermogen bereikt van 110 pk bij 4150 tr/min. De winst lijkt op dit vlak ondanks de toevoe ging van de pomp-verstuivers niet groot: 115 pk bij 4000 tr/min. Groter is echter het ver schil bij het koppel dat steeg van 235 tot 285 Nm bij 1900 tr/min. Het geluidsniveau van de aanvankelijk driftig ‘tokke lende’ TDI-motoren van Volkswagen is gaandeweg enorm teruggedrongen. De hoofd- en beenruimte. De inte rieurinrichting is degelijk en modern. Gelukkig worden in de Passat meerdere kleuren gebruikt, waardoor de zwarte bovenkant van het dashboard door de bekledingsstoffen en lichtere kunststofsoorten wordt gecompenseerd. De door ons gereden combinatie van een donker groene auto met een beige interieur is zeer geslaagd. Net als bij vrijwel alle motorva- rianten is de 115 pk TDI ver krijgbaar in diverse uitrus- tingsniveau’s. De basisuitvoe ring is al zeer compleet. Zo wor den de voorportierruiten elek trisch geopend en gesloten en kunnen ook de spiegels met een druk op de knop worden ver steld. Het stuurwiel kan in diepte en hoogte worden aange past en ook de bestuurdersstoel kent een hoogteverstelling. Het standaard veiligheidspakket is veelomvattend, maar dat zijn we van Volkswagen niet anders gewend. Uiteraard zijn er twee airbags, maar ook zij-airbags in de rugleuning van de voorstoe len. Verder heeft de auto een derde remlicht en is ook ABS standaard. Ook kunnen nog genoemd worden de in de kop lampen geïntegreerde mistlam pen en cruise-control. Het onderstel van de Passat is stevig geveerd en carrosseriebe- wegingen worden behoorlijk binnen de perken gehouden. Vooral op de snelweg ontpopt de auto zich als een ‘grand rou tier’ om maar eens een goede Franse term te gebruiken. De stoelen bieden een stevige zit met een goede ondersteuning Het aanbod van Auto Bongers Bongers de hoge kwaliteit van j is uitgebreid met het exclusieve het product. Een Audi uit de A- gebruikte wagen-programma Selectie wordt geleverd met een van Audi, Audi A-Selectie. jaar mobiliteitsgarantie. Mocht Alleen gebruikte Audi’s die jon- men onverhoopt pech krijgen, ger zijn dan vijf jaar en niet dan wordt de auto door de meer dan 200.000 km hebben dichtstbijzijnde Audi-dealer of gereden, komen hiervoor in een professionele hulpverlener aanmerking na een uitgebreide gerepareerd. Indien nodig wo'J± controle van zowel techniek als vervangend vervoer gereg— uiterlijk. Kopers van een Audi een hotelovernachting. Wie ove- I uit de A-Selectie van Auto rigens zijn Audi volgens Bongers profiteren van maar fabrieksvoorschriften bij Auto liefst vijf zekerheden. Er wordt Bongers laat onderhouden, mag dezelfde garantietermijn gehan- gedurende het hele leven van teerd als voor een nieuwe Audi, de auto aanspraak maken op de :een vol jaar ongeacht het aantal mobiliteitsgarantie. Uiteraard kilometers. Hiermee onderstre- is de historie van Audi’s uit de pen zowel Audi als Auto A-Selectie bekend, kortom het ZF-LL-28

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21