MLWII ICICI I WC 1 ft Mazda Premacy B Mercedes E-klasse in het nieuw 89-DB-BBl Eerste hybride auto uit Korea ATIS SER? ff C02-uitstoot 3 Nieuwe kentekens ingevoerd In de voetsporen van... TE J? j ueen Wilt u ATIS AGE? 'ewoon het ehje mee... 99 pagina 18 Jaargang 11 nr 24» Donderdag 17 juni 1999 Oplage 104.000 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag. 5 Deze week Autotest VW Passat TDI DEALERS ..013 I 5423030 .013 I 5420143 .0131 5364011 ..013 I 4634355 ..013 I 5355575 .013 1 4683911 110 en 115 pk Vijf stoelen 013 I 5363924 Vijfhoekig ..013 I 5355655 ..013 I 5802020 01315478980 ...013 I 5443330 .013 I 5422133 .013 I 5053944 ..013 I 5331206 ..013 I 5430022 .0416 1 363412 ..013 I 4647676 ïe- Tony Vos IIJDAG KOOPAVt C ^rar de Adv- DeT N.S. Tel. Fax Tel. Pos •ven marge n dan voor tas spelen. Minister Pronk heeft een uitge breid plan gemaakt over hoe hij in de komende jaren het milieu wil ontlasten. Logisch ligt het zwaartepunt op het bedrijfsle ven. En wil men in Europa de vastgestelde normen behalen, dan zal vooral in Oost-Europa hard gewerkt moeten worden. De winst die in Nederland met betrekking tot de CO2-uitstoot kan worden gehaald, wordt steeds geringer omdat de laatste tien jaar al zoveel is verbeterd. Maar ik vertel u geen nieuws als wij automobilisten er weer eens aan moeten geloven. Al moet ik zeggen dat ik me prima kan vinden in de voorstellen die zijn gedaan. Overigens zijn de voorstellen verre van nieuw, maar dat zijn we van de poli tiek wel gewend. Wat is namelijk het idee. Zuinige auto’s belasten het milieu minder en de aankoop daarvan moet zodoende gesti muleerd worden. Uitstekend! Geen enkel probleem mee. Het gaat mij dan al iets te ver dat meteen geroepen wordt dat de aanschaf van kleine auto’s gestimuleerd gaat worden. Er zijn voorbeelden genoeg dat ver bruik en formaat niet perse samen hoeven te gaan. En hoe denkt men de zuinige auto te gaan stimuleren? Dat moet via de BPM gaan gebeu ren. Het meest logisch lijkt dat men een korting gaat geven afhankelijk van de CO2-uit- stoot, die inmiddels van alle nieuwe auto’s is berekend en bij wijze van spreke zo uit de fol ders kan worden gehaald. In iedere klasse moet dan het gemiddelde berekend worden en een auto die onder het gemid delde zit, krijgt een bepaalde korting op de BPM. Volgens welingelichte bronnen, zou het in extreme gevallen zelfs een paar duizend gulden gaan sche len. Aan de andere kant zit er ook een stukje onzekerheid in. Immers auto’s worden steeds zuiniger en schoner. Dat kan betekenen dat als een auto op dit moment onder het gemiddel de zit, het model na enkele maanden ongunstiger uitkomt, omdat er in de tussentijd een paar concurrenten verschenen zijn die stuk voor stuk een lage re CO2-produktie hebben. En dat kon wel eens aangename verrassingen met zich meebren gen voor de consument als er een lange levertijd zit op de betreffende auto... ige prijs mlpool200 Itr ;er (je hoort‘m gkap, combi- I door de den, glaskast dat geld...? en bijbc elektris gedeelt rijdt de I der emiss Redactie: Tony Vos ”j1. 0495/430930 sstbus 410 - 5000 AK Tilburg snstrever f doet zijn Iheden IS is Het Japanse merk Mazda is druk doende een compleet programma ruimte wagens op te bouwen. Na de compacte Demio komt nu de middenklasse Premacy op de markt, terwijl na de zomer de nieuwe grote MPV volgt. Dat de Premacy van het drietal de meeste aandacht zal krijgen, staat al bij voorbaat vast. nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te accelereren. Franse en Duitse tegei in. De stuurbekrachtiging goed zijn werk, maar laat assistentie bij hogere snelhc-u< voldoende achterwege. ABS is standaard op iedere Premacy aanwezig. /ertenties: dvertentie-afdeling e Tilburgse Koerier L Plein 14, 5014 DA Tilburg 013/5368805 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: 9 de 'erlijke ant aan, >-1536 1 materialen waaruit het keurige dashboard is samengesteld zijn... grijs! Het stuurwiel, de deurpanelen, de middenconso le... Als we echt wat kleur wil len noemen komen we niet ver der dan de naalden van de snelheidsmeter en de blauw/rode lijn rond de vei mingsknop. Jammer dat de auto op dit punt niet aan o Europese smaak is aangepast. Airco tegen meerprijs Mazda biedt bij deze midden klasse ruimtewagen de keuze uit drie uitrustingsniveau’s. De Comfort is onder meer al voor zien van centrale vergrende ling, van binnenuit te openen benzineklep, toerenteller, elek trisch bediende buitenspiegels, verstelbaar stuur, radiovoorbe- reiding met antenne en vier Het segment middenklasse ruimtewagens vult zich gestaag. Vrijwel ieder merk heeft eerst de kat uit de boom gekeken om te zien of trends etter Renault met de Scénic succes zou boeken. En dat is zo goed gelukt dat inmiddels Opel, Fiat, Mitsubishi en Mazda zijn gevolgd en dat onder meer Citroën en Nissan staan te trappelen om in dit segment een partijtje te gaan meeblazen. 250 Nm voor de 200 CDI en 143 pk en 315 Nm voor de 220 CDI. De benzinemotoren heeft Mercedes met rust gelaten. Alle versies met een benzine- en die selmotor tot 2,8 liter krijgen een nieuw ontwikkelde handgc schakelde zesbak in de stan daarduitvoering. De zesde over brenging zorgt hierbij voor een aanzienlijke brandstofbespa- ring. De standaarduitrusting wordt aangevuld met ESP, win- dow-airbags en het multifunc tionele stuurwiel uit de S-klas- se. Verder worden stoelventila- tie en het COMAND systeem met audio, TV en navigatiesys teem in de optielijst opgeno men. Vanaf half juli is de ver nieuwde E-klasse te vinden bij de Nederlandse Mercedes- dealers. Twintig maanden lang hebben Hyundai-technici gewerkt aan de FGV-II, de Future Green Vehicle, de eerste Koreaanse auto met hybride-aandrijving. De FGV-II kan 28 kilometer rij den op 1 liter brandstof en levert toch prestaties die te vergelijken zijn met heden daagse personenauto’s. De auto is uitgerust met een 1,5 liter alpha-motor en een elektromotor die parallel func tioneren. Kortom ze kunnen gelijktijdig de auto aandrijven. Bij starten en wegrijden onder steunt de elektromotor de ben- Technisch biedt de Mazda Premacy de nodige mogelijkhe den. Er zijn twee 1,8 liter ben zinemotoren voor handen met vermogens van 100 en 115 pk bij respectievelijk 5500 en 6000 tr/min. Het koppel varieert van 152 Nm bij 3500 tr/min tot 161 Nm bij 4000 tr/min. De 16-klep- pers zorgen voor een top van 175 en 180 km/u en een accele ratie van 0 tot 100 in 11,8 en 11,4 seconden. Dat betekent dat de Premacy meer dan vlot met het verkeer meekomt en dat ie zich op de snelweg met de grotere ruimtewonders kan meten. De 115 pk motor is ook met een automaat te bestellen. Bovendien kan de dieselrijder bij Mazda terecht voor een 2 liter met 16 kleppen en directe inspuiting. Deze moderne diese- laar levert 90 pk bij 4000 tr/min en 220 Nm tussen 1800 en 2600 tr/min. Een soepele machine die garant staat voor goede prestaties zoals de top van 170 km/u en sprintje in 12,9 seconden. Het onderstel mag haast bekend genoemd worden. Voor heeft de Premacy een onafhan kelijke ophanging met McPherson veerpoten en een torsiestabilisator. Achter past Mazda de eigen T.T.L. construc tie toe. De auto heeft een rela tief comfortabele afvering en zit wat dat betreft tussen zijn De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. ren wordt verder naar boven uitgebreid. De 5 cilinder E 270 CDI heeft een inhoud van 2,7 liter en produceert met inter cooler en een turbo met varia bele geometrie een vermogen van 170 pk en een maximaal koppel van 370 Nm bij 1800 tr/min. Dit betekent een winst van 23 procent ten opzichte van de bestaande 5 cilinder diesel. Nog een trap hoger staat de E 320 CDI met een 6 cilinder krachtbron van 3,2 liter. Hier stijgt het vermogen tot 197 pk en levert de motor 470 Nm bij 2600 tr/min. En dat is maar liefst 42 procent meer dan zijn voorganger. Ook de bestaande 4 cilinder CDI-motoren krijgen een turbo met variabele geome trie waardoor de vermogens en koppels stijgen naar 115 pk en Over het algen- wagens veelal een van wat anderen r< hebben en in deze moet ook de Preme ilaatst. De auto 3e normale Na al weer 4 jaar heeft Mercedes de E-klasse aange pakt en op diverse punten aangepast. Er wordt zelfs gesproken over in totaal 1800 onderdelen, terwijl de uitstra ling nadrukkelijk behouden is gebleven. Het bekende front met de vier ronde koplampen is 2 centimeter lager gewor den. Daarvoor zijn niet alleen de motorkap, grille, koplam pen, maar ook de complete voorbumper aangepast. De buitenspiegels zijn nieuw van vorm en herbergen net als bij de S-klasse de zijknipperlich- ten. Verder is de vlakverdeling van de achterlichten gewijzigd en heeft de Combi andere dakrelings gekregen. Het CDI- programma van direct inges poten common rail dieselmoto- Op donderdag 10 juni jl. heeft minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat de nieuwe kentekenreeks gepre senteerd, die sinds dezelfde datum door de Rijksdienst voor het Wegverkeer worden uitgege ven. Het formaat en het letter type zijn hetzelfde gebleven en zullen pas later dit jaar worden voorzien van een blauwe strook met EU- en NL-embleem. Bewust is tot het allerlaatste moment gewacht om bekend heid aan de invoering te geven. Er moest koste wat kost voorko men worden dat het van invloed zou zijn op de autover kopen in ons land. Mensen wachten bij de invoering van een nieuwe kentekenreeks Daar is nu geen sprake J b eerste drie maanden jaar werd aantal nieu e nieuwe i Toyota Autonova013 5351035 Mercedes Benz Autopan04161361553 Citroën Bertens Rover VW Audi Auto Bongers013 I 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen- Skoda Suzuki Gijsbers Honda De Graaft Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans •Seat Auto Noordhoek.,013 14553678 Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova... Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk. Peugeot Spijkers Goirle013 I 5347771 Opel Gebr. Vullings013 1 4680468 Alfa Romeo Daihatsu Ad v.d. Wouw. Seat Saab Zuid Oost een nieuwe bewust. Das van, in de van het jaar werd er zelfs een record aantal nieuwe auto’s ver kocht. De nieuwe kenteken reeks is opgebouwd uit twee cij fers, twee letters, twee letters: 01-DB-BB. Net als de huidige kentekenreeks zullen er zo’n 6 miljoen van worden uitgegeven over een periode van ongeveer 8 jaar. De nieuwe Mazda Premacy is een 4,30 meter lange vijf- deurs met een vrij hoekige achterzijde en een neuspartij waarbij motorkap en voorruit niet in eikaars verlengde staan. Het front is relatief laag, heeft een vijfhoekige grille met groot Mazda-logo en brede chromen bies. De vorm van dit geheel wordt in de motorkap voortgezet. De eventuele mistlampen zijn onderin de meegespoten bum per geplaatst. De ruitpartij aan de zijkant begint vooraan met een driehoekig ruitje dat vooral stylisch bedoeld is. Daarna de twee portieren en een bescheiden vierde ruitje. De achterkant is kenmerkend van vormgeving, vooral door de hoge, enigszins driehoeki ge lichtunits die tot in de ruit doorlopen. De achterklep is opvallend diep uitgesneden en zowel bumpers als flanken zijn voorzien van stootstrip. Met uitzondering van het basismodel zijn de dakrelings standaard. Het derde rem licht is hoog boven in de ach terklep geplaatst. Deurgrepen en buitenspiegels worden altijd in de carrosse- riekleur gespoten. De duurde re varianten zijn alleen her kenbaar aan de brede banden zinemotor. Hiermee wordt al een besparing behaald. Onder deze omstandigheden bereikt men normaal een hoog verbruik jbehorende uitstoot. De iisch hulp ondervangt dit Bdeeltelijk. Op lage snelheden Hyundai elektrisch zon- issie en nauwelijks geluid. Bij hogere snelheden wordt automatisch de benzine motor ingeschakeld. Omdat de benzinemotor lang niet altijd meedraait, is ook de levensduur flink verlengd. De auto kan een topsnelheid bereiken van 175 km/u en heeft 13 seconden krijgen tegen een meeprijs van £2.000,=. De Mazda Premacy begint redelijk scherp bij £39.990,= voor de 1.8 Comfort. De DiTD start bij £45.740,= in dezelfde uitvoering. De Exclusive begint ook als 1.8 voor £42.990,= en de 115 pk motor is er vanaf f.44.990,= met een meerprijs van £3.000,= voor de automaat. De Touring is er als 115 pk vanaf £49.990,= en £53.490,= voor de diesel. De Mazda-dealers hebben de nieuwe Premacy vanaf eind juni in huis. en eventueel lichtmetalen wie len. Wat veiligheid betreft is de Premacy akelig compleet. Alleen verwarmde buitenspie gels en traction-control zijn voor het tweede en derde niveau gereserveerd, verder zijn twee airbags, twee side bags, in hoogte verstelbare gor dels met spanners, 3 driepunts- gordels achterin en verstevi- gingsbalken in de portieren standaard. smeen zijn ruimte- 1 een voortzetting reeds bedacht «eze categorie lacy worden geplaatst. De auto heeft voorin twee normale stoelen, die een goede zit bieden. De rugleuning van de passagiersstoel is omklapbaar tot een tafel, maar deze constructie maakt het ook mogelijk in de auto extra lange voorwerpen mee te r Achterin staan drie één rij. Hiervan is het i ste exemplaar tot tafel klappen. De drie stoelen kun nen afzonderlijk worden wegge klapt en uitgenomen. Verder kunnen de buitenste twee exemplaren na het verwijderen van de middenstoel iets naar het midden worden geplaatst voor meer zitruimte. De baga geruimte begint bij een modale 370 liter achter de vijf stoelen en dit neemt maximaal toe tot 1848 liter als alle achterstoelen verwijderd zijn, gemeten tot het dak en dat is zeer fors. Dat we echt met een Japanse vertaling van het ruimtewagen concept te maken hebben, blijkt uit de wederom erg grijze aan kleding van het interieur. De stoelen zijn met twee verschil lende stoffen bekleed, maar kleur is er niet in gebruikt. De luidsprekers en een afdekking over de bagageruimte. De Exclusive biedt daarbovenop tractie-controle, verwarmde buitenspiegels, afstandsbedie ning op de centrale vergrende ling, vier elektrisch bediende portierruiten, velours bekle ding, een schuiflade onder de passagiersstoel en een opklap bare middenarmsteun voorin. De meest complete Premacy is de Touring met ook nog eens lichtmetalen wielen, boordcom puter, met leer bekleed stuur wiel, audio-installatie met bediening op het stuur, maar helaas geen airconditioning. Die is op alle varianten te ver hef ra la nemen. 3 stoelen op middel- 1 om te |S*NA113i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 19