De Porsche 911 GT3
RG
Een echte sprintkampioen
Nieuwe Alpina-versie van de
BMW 3-serie
ONS
anan
DAF TILBURG
Aangeklede gebruikte Ford Escort
BMW
in de
plus
Vakantiecontrole bij de Opel-dealer
UTO'S
Prijzen Volkswagen Golf
en Bora Variant
Peugeot perkt
306-programma in
WIJ HOUDEN UW BEDRIJFSWAGEN
CONSTANT OP DE WEG.
iOVAG
■VL.IVI
--
7 511
DE AUTOMAAT Donderdag 3 juni 1999 pagina 5
999 pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
Fiat Ducato. Al v.a. f 27.990,-.
Fiat Fiorino. Al v.a. f 16.610,-.
als
SIRIUSSTRAAT 102, 5015BT, TILBURG.TELEFOON: (013) 464 81 00
inu-
j de
mist-
.990,-
rd
lur-
Transmissie
Onderstel en remmen
Exterieur en uitrusting
.1996
Rlburg
sme
sys
ig. Het specif
agt 5,09 kg/k
het rijged-Q°
temd
RR3f
bren;
pel
dek
De nieuwe Porsche 911 GT3 is een pure sportwagen
die zich zowel op de weg als op het circuit thuis-
voelt. In slechts 4,8 seconden sprint hij van 0 naar
100 km/u. Na nog eens 11 seconden bereikt de
naald van de kilometertelier de 200 km/u. En pas
bij 302 km/u komt aan de voortdurende acceleratie
een eind.
8.
534 22 04
1994
1988
1988
1987
1993
L...I990
1986
1999
1999
bit
hart
i ons
rast
1993
iet... 1997
ïwicht
t slechts 30
115
)e 2.3
..a het s
-- lerdelen
iiiomesh-rir
sport-t
'jk snt
Fiat Scudo. Al v.a. f 23.050,-.
DE FIAT BEDRIJFSWAGENDEALER STAAT 24 UUR
PER DAG VOOR U KLAAR.
Prijzen excl. BTW, kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage.
1993
1993
1993
1993
1993
1993
1992
1992
1992
1991
1990
1988
1987
1973
Ig koopavond
r na de introduc-
ige BMW 3-serie
pina-ver
B3 3.3.
bevin-
sterkte
Bij 6100 tr/min wordt het maxi
male vermogen bereikt van 280
Superieure
rijeigenschappen
Onvergelij kbaar
remvermogen
Voor de 911 GT3 werd het com
plete remsysteem aangepast.
gingswaarden vt
treffen zelfs die
Turbo (993).
Precies een jaar
tie van de huidig
is nu ook de Alpina-versie
beschikbaar, de B3 3.3. Het ver
schil van een jaar is volledig
toe te schrijven aan de ontwik-
keltijd die Alpina nodig heeft
om haar producten die harmo
nieuze rij-eigenschappen mee
te geven die de koper verwacht.
Ondanks de brede banden heeft
het bedrijf een zeer lage luch
tweerstand weten te bewerk
stelligen van 0,29 door toepas
sing van een voorspoiler en
kofferdekselspoiler. Er is bij de
Ten opzichte van de 911
Carrera heeft de GT3 slechts
enkele, optisch geringe retou
ches ondergaan. In het oog val
len vooral het nieuwe front, de
uitgebouwde spatborden, een
vaste achterspoiler, de rode
remklauwen, en de 18-inch
Voorbeeldig gew
De 911 GT3 weegt
kilo meer dan de 911 Carrera.
Als men daarbij de extra ver
sterkingen aan de carrosserie,
de transmissie, de remmen en
het onderstel in overweging
neemt noodzakelijk vanwege de
jmperatuurbestendige hogere prestaties dan is het
Techniek van een
Le Mans-winnaar
Onder de motorkap bevindt zich
Sorsche-autosporttechniek. De
3,6-liter motor is ontwikkeld uit
de aluminium 6-cilinder boxer-
motor van de Le Mans-winnaar
Porsche 911 GT1. De cilinder-
koppen zijn gemaakt van een
extreem temperatuurbestr
voor en achter, elektrisch ver
stelbare buitenspiegels, een
regensensor en zij-airbag. Dit
onderdeel vinden we ook op de
XS, GTI en cabrio’s. Het aantal
carrosserievarianten blijft
gelijk. De 1,9 liter turbodiesel
is afgelost door de moderne 2.0
HDI. De prijs/waarde-verhou-
ding van de 306 is verscherpt.
De 3-deurs hatchback begint
als 1.4 XR bij £30.390,=, de
sedan bij £32.040,= en de
opvallend vormgegeven break
bij £32.290,=.
één zelfs helemaal niets extra
in rekening brengt, rekent VW
maar liefst £3.000,= meer ten
opzichte van de driedeurs Golf
en begint het programma bij
£37.390,= voor de 1.4 16V in de
basisuitvoering. De Bora
Variant is er alleen in de luxu-
iize Highline-uitvoering met
m beperkte keuze aan moto-
Aan alle vier de wielen l
den zich grotere en verstci
vierzuiger remklauwen in
monoblock-bouwwijze, met
schuinslijtcompensatie. Indien
nodig hebben ze goed grip op de
geperforeerde en inwendig
geventileerde remschijven, die
in verhouding tot de 911
Carrera opnieuw groter zijn
geworden. Vóór en achter
bedraagt de diameter 330 milli
meter. Aan de vooras zorgt een
geforceerde luchttoevoer voor
een goede koeling van de rem
men. De inspanningen van de
onderzoeks- en ontwikkelingsin-
alle bestaande carrosserieva-
mten: 3-, 4-, 5-deurs en
agon. Uiteraard ondergaat
iere gebruikte auto bij de
rd-dealer een uitgebreide con-
>le. De Escort Mondial wordt
leverd met A-l garantie.
Bij de Porsche 911 GT3 wordt
het motorvermogen uitsluitend
via een handgeschakelde zes
versnellingsbak aan de wielen
overgebracht een ontwikkeling
die is gebaseerd op de transmis
sie uit de 911 GT2 (993). Alle
zes overbrengingen zijn aange
past aan het toeren- en presta
tieniveau van de GT3-motor en
natuurlijk aan de auto zelf.
Om aan de eisen van de auto
sport te kunnen voldoen, is bij
de constructie van de transmis
sie veel aandacht besteed aan
aspecten als het eenvoudig wij
zigen van de verschillende over-
brengingsverhoudingen voor de
aanpassing aan verschillende
circuits; en het snel vervangen
van onderdelen (bijvoorbeeld
synchromesh-ringen), die bij
autosport-toepassingen a
zienlijk sneller slijten dai
het normale wegverkeer.
n de gebruikte Ford Escorts
de Nederlandse dealers aan-
ikkelijker te maken is een
eciaal Mondial-pakket ont-
kkeld bestaande uit een aan-
l accessoires: sportieve wiel-
ksels, achterspoiler, verch-
amde grille, verchroomde ken-
senomlij sting achter en een
andial-badge.
mogelijkheid om met behulp
van twee knoppen op het stut
wiel te schakelen. De invloed
op de prestaties valt erg mee:
een top van 260 km/u en
sprintje in 6,8 seconden. Het
onderstel is optimaal op sporti
viteit afgestemd.
De auto staat op Michelin Pilot
Sport banden voor 225/40ZR18
en achter 255/35ZR18. Het
remsysteem werd net als de
veren en dempers aangepast.
De lichtmetalen wielen zijn uit
gevoerd in het traditionele
Alpina-design.
ronde mistlampen (niet op
sedan en break). Het instru
mentarium heeft witte naalden
en een grijze omlijsting en er
zijn aluminium accenten aan
gebracht op de pookknop, hand-
remknop en ventilatieroosters.
De XR vervangt de XN en heeft
voortaan elektrisch bediende
voorportierruiten, centrale ver
grendeling met afstandsbedie
ning, twee airbags, ABS en
mistlampen voor. De XT heeft
daar bovenop velours bekle
ding, kantelbare hoofdsteunen
Vanaf januari tot en met
april heeft BMW 12 procent
meer auto’s verkocht dan in
dezelfde periode vorig jaar.
De afzet bedroeg 249.100
eenheden tegen 222.600 in
1998. Het is ook voor het
eerst dat het Duitse merk in
vier maanden tijden in de
Verenigde Staten meer dan
50.000 nieuwe auto’s ver
kocht en dat is vrijwel even
veel als in het hele jaar
1993. De grootste markt
blijft Duitsland, waar ook 12
procent meer auto’s over de
toonbank gingen (82.400).
Maar ook in andere landen
deed BMW het prima. In
Nederland wist BMW een
winst te behalen van 38%, en
dat komt neer op 5.874 stuks
over de eerste vier maanden.
ontwikkeling gebruik gemaakt
van de windtunnel van BMW
en het testcircuit van Michelin.
De 6 cilinder lijnmotor heeft
een inhoud van 3,3 liter. Ten
opzichte van de vorige genera
tie is de slag van de motor ver
groot. Er worden uiterst lichte
zuigers toegepast alsmede een
nieuwe krukastechniek, waar
door een constant motortoeren-
tal van 7200 kan worden
bereikt.
Het modeljaar 2000 is voor de
Peugeot 306 al ingegaan.
Peugeot heeft er bewust voor
gekozen het aantal varianten
terug te brengen tot de niveau’s
XR, XT en XS met uitzondering
van de GTI en cabriolet. De
koplampen hebben voortaan
een helder glas met geïnte
greerde witte knipperlichten.
De deurgrepen, buitenspiegels
en stootlijsten worden in de
earrosseriekleur gespoten en de
XT en XS krijgen een sportieve
Voorbumper met gentegreerde
lichtmetalen velgen in Sport-
design. Vóór staat de 911 GT3
standaard op 225/40 ZR 18-ban-
den, achter is de bandenmaat
285/30 ZR 18.
Met leder beklede kunststof
kuipstoelen vervangen in de
GT3 de bekende 911-stoelen.
Deze garanderen niet alleen
een optimale zijdelingse steun,
maar tegelijkertijd ook een uit
stekend rijcomfort op lange tra
jecten en gemakkelijk in- en
uitstappen. Ook het lederen 3-
spaaks stuurwiel oogt sportief.
Het kan 40 mm in lengte wor
den versteld en biedt de
bestuurder daarmee een opti-
en; X^rtra- male> ergonomische zitpositie.
°rl Q1 l°Ver' Airbags voor bestuurder en
m de 911 voorpassagier én zij-airbags zijn
uiteraard standaard, evenals
elektrische raambediening,
startblokkering met transpon
der, centrale portiervergrende-
ling met radiografische
afstandsbediening en alarmsys
teem. Naar wens, zonder meer
prijs, wordt de GT3 geleverd
met de radiocassettespeler
CR22 en een automatisch gere
gelde airconditioning inclusief
actief kooistoffilter.
De nieuwe 91 1 GT3 is ook in
een Clubsport-variant lever
baar. Deze uitrusting is speciaal
ontwikkeld om zonder omvang
rijke ombouwwerkzaamheden
te kunnen voldoen aan de eisen
voor deelname aan autosport-
evenementen. Een bijzonder
kenmerk is de vast met de car
rosserie verbonden rolkooi, die
in vergelijking met de vroegere
911 Carrera RS-modellen ook is
gekoppeld aan de bevestigings
punten voor de veerbenen ach
ter. Dit resulteert in nog meer
stabiliteit.
De Porsche 911 GT3 kost in
land £287.500,=. Succes alva
met het sparen.
Enkele weken nadat we in de
omgeving van Berlijn konden
kennismaken met de nieuwe
Bora en Golf Variant heeft
Volkswagen-importeur Pon de
prijzen bekend gemaakt. Waar
een aantal concurrenten de
meerprijs tussen de hatchback
en stationwagon beperken tot
enkele honderden guldens en er
De Opel-dealers houden ook dit jaar
een traditie in ere, de vakantiecontrole
die op verzoek van vele Opel-rijders
weer voor £39,50 kan worden uitge
voerd. Opel technici controleren de auto
op meer dan 20 punten die tijdens een
lange vakantierit extra worden belast.
Denk hierbij aan het koelsysteem met
de radiator, expansievat, waterpomp en
het vloeistofniveau. Maar ook de meer
gangbare zaken als remmen, verlich
ting, banden etc. ontsnappen niet aan
de aandacht. En mocht er een reparatie
nodig zijn dan gebeurt dit uiteraard in
nauw overleg met de Opel-rijder en met
gebruikmaking van originele Opel-
onderdelen. Opel-rijders kunnen een
afspraak maken voor de
Vakantiecontrole bij de eigen Opel-
dealer maar ook via de Opel Dealer
Directlijn: 0800-1410.
Het onderstel van de GT3 is
zowel afgestemd op een spor
rijgedrag en uitstekende hai
delbaarheid als op een optin
actieve veiligheid. Het van d
911 Carrera overgenomen
onderstelconcept is daarbij c
structief aangepast aan de s
cifïeke eisen voor toepassing
de autosport, zoals hogere pi
taties en nog betere handel
baarheid. Daarbij horen naa
de zwaardere eisen aan de v
en achteras onder andere de
verlaging van het zwaartepi
van de auto met zo’n 30 mill
meter, verstelbare stabilisat
ren en een met raceveren ve
lijkbaar veersysteem,
een uitbreiding van h
bereik van de asgeometrie
voor de toepassing van rac
den.
In principe komt het
teem overeen met het
uit de 911 Carrera. H
ter in de afmetingen en in enke
le constructieve bijzonderheden
geoptimaliseerd. Het ABS bleef
daarentegen onveranderd. Aan
de voor- en de achteras zijn gro
tere en versterkte vierzuiger
remklauwen toegepast.
Monoblock-bouwwijze en
schuinslijtcompensatie zijn
enkele andere kenmerken. De
grip op de geperforeerde en
inwendig geventileerde rem
schijven met een diameter van
330 millimeter is fenomenaal.
Daarmee overtreft de GT3 zelfs
de vertragingswaarden van de
911 Turbo (993).
ledig gewicht van 1.350 kg in
verhouding tot de motorpresta-
ties voorbeeldig. Het specifiek
gewicht bedraagt 5,09 kg/kW.
In principe is het rijgedrag van
de 911 GT3 afgestemd op een
zeer sportieve, wendbare han
delbaarheid. Toch blijven de
reacties van de auto goed voor
spelbaar en ook in het grensbe-
reik uitstekend beheersbaar
iets dat zeker bij draagt aan de
actieve veiligheid van de GT3.
Voor vergelijkbare ervaringen
moet men richting autosport. Zo
is de maximale dwarsversnel-
ling in bochten -om slechts één onderzoeks- en ontwikkehngsi
belangrijke factor op dit gebied gemeurs van Porsche hebben
te noemen- van een extreem vruchten afgeworpen: de vertr
hoog niveau. Het overhellen van gmgswaarden van c
de carrosserie in bochten is ech- treffen zelfs die van de
ter uiterst gering. De stuuruit-
slag neemt in het gebied van de
maximale dwarsversnelling
slechts gering toe, maar de
benodigde stuurkracht neemt
evenredig toe met de dwarsver
snelling. Zo heeft de bestuurder
een perfect stuurgevoel en een
optimale’feedback’.
pk, terwijl het volledige koppel
van 335 Nm bij 4300 tr/min
volledig ter beschikking staat.
Hiermee worden werkelijk top
prestaties neergezet zoals de
acceleratie van 0 tot 100 in 6,0
seconden en de top van 265
km/u. We praten dan over de
handgeschakelde variant.
Ondanks deze geweldige pres
taties is de nieuwe B3 zo’n 6
procent zuiniger dan het vorige
model en voldoet aan de streng
ste Europese emissienormen.
Naast de Getrag 6-bak is er een
Switch-Tronic automaat met de
De 911 heeft met de GT3 een
nieuwe topsporter in de familie.
In slechts 4,8 seconden sprint
de nieuwe Porsche 911 GT3 van
0 naar 100 km/u. Na nog eens
11 seconden bereikt de naald
van de kilometertelier de 200
km/u. En pas bij 302 km/u komt
aan de voortdurende acceleratie
een eind. Deze superieure pres
taties dankt de 911 GT3 aan
",6-liter motor met een
num vermogen van 265
160 pk) bij 7.200 t/min en
laximum koppel van 370
j 5.000 t/min.
van de GT3 is geba-
x de watergekoeide 6-
ider boxermotor van de Le
is-winnaar 911 GTI. Want
zich onder de zwaarste
i-beproevingen heeft bewe-
garandeert ook in een pro-
tie-sportwagen een optimale
ouwbaarheid. Voorbeelden
van zijn onder andere een
dale oppervlaktecoating van
:rukas en de toepassing van
^waardige materialen, zoals
nium voor de drijfstangen,
e verbindingsstukken tus-
zuigers en krukas worden
hoogstaande techniek ver-
rdigd. Alleen zo is een opti-
e sterkte te behalen die ook
loge toerentallen (maximum
ental GT3: 7.800 t/min) is
irandeerd en die de voor
motoren noodzakelijke toe-
■eserves (tot circa
10 tr/min) mogelijk maakt.
Rally-wereldkampioen Walter
Röhri is niet alleen enthousiast
over deze topprestaties, maar
ook over de superieure handel
baarheid van deze opwindende
sportwagen. Bij testritten op de
Nurbürgring had hij in de
nieuwe GT3 slechts 7,56 minu
ten nodig voor een ronde op de
Nordschleife. Dat is een nieuw
baanrecord voor een productie-
auto.
ren, de 2,3 liter V5 en de 11
pk pompverstuiver TDI. De
V5 met vijfbak komt op
£59.860,= en dat komt neer op
een meerprijs van £1.800,= ten
opzichte van de sedan. De TDI
gaat £62.515,= kosten, terwijl
de Golf Variant met dezelfde
motor in de Highline uitvoering
op £55.995,= uitkomt.
legering van lichtmetaal,
RR350. Titanium drijfstangen
brengen maximaal 370 Nm kop
pel over op de speciaal behan
delde krukas. Via een handge
schakelde 6-versnellingsbak
wordt het vermogen overgedra
gen aan de achterwielen. Bij
7.200 tr/min levert de motor
zijn maximum vermogen van
265 kW (360 pk) en pas bij
7.800 tr/min komt de naald van
de toerentelier in de rode zone.
0AL*-B3
sen
met
vaa
Nm
Het
cüir
Mai