De Porsche 911 GT3 RG Een echte sprintkampioen Nieuwe Alpina-versie van de BMW 3-serie ONS anan DAF TILBURG Aangeklede gebruikte Ford Escort BMW in de plus Vakantiecontrole bij de Opel-dealer UTO'S Prijzen Volkswagen Golf en Bora Variant Peugeot perkt 306-programma in WIJ HOUDEN UW BEDRIJFSWAGEN CONSTANT OP DE WEG. iOVAG ■VL.IVI -- 7 511 DE AUTOMAAT Donderdag 3 juni 1999 pagina 5 999 pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER Fiat Ducato. Al v.a. f 27.990,-. Fiat Fiorino. Al v.a. f 16.610,-. als SIRIUSSTRAAT 102, 5015BT, TILBURG.TELEFOON: (013) 464 81 00 inu- j de mist- .990,- rd lur- Transmissie Onderstel en remmen Exterieur en uitrusting .1996 Rlburg sme sys ig. Het specif agt 5,09 kg/k het rijged-Q° temd RR3f bren; pel dek De nieuwe Porsche 911 GT3 is een pure sportwagen die zich zowel op de weg als op het circuit thuis- voelt. In slechts 4,8 seconden sprint hij van 0 naar 100 km/u. Na nog eens 11 seconden bereikt de naald van de kilometertelier de 200 km/u. En pas bij 302 km/u komt aan de voortdurende acceleratie een eind. 8. 534 22 04 1994 1988 1988 1987 1993 L...I990 1986 1999 1999 bit hart i ons rast 1993 iet... 1997 ïwicht t slechts 30 115 )e 2.3 ..a het s -- lerdelen iiiomesh-rir sport-t 'jk snt Fiat Scudo. Al v.a. f 23.050,-. DE FIAT BEDRIJFSWAGENDEALER STAAT 24 UUR PER DAG VOOR U KLAAR. Prijzen excl. BTW, kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. 1993 1993 1993 1993 1993 1993 1992 1992 1992 1991 1990 1988 1987 1973 Ig koopavond r na de introduc- ige BMW 3-serie pina-ver B3 3.3. bevin- sterkte Bij 6100 tr/min wordt het maxi male vermogen bereikt van 280 Superieure rijeigenschappen Onvergelij kbaar remvermogen Voor de 911 GT3 werd het com plete remsysteem aangepast. gingswaarden vt treffen zelfs die Turbo (993). Precies een jaar tie van de huidig is nu ook de Alpina-versie beschikbaar, de B3 3.3. Het ver schil van een jaar is volledig toe te schrijven aan de ontwik- keltijd die Alpina nodig heeft om haar producten die harmo nieuze rij-eigenschappen mee te geven die de koper verwacht. Ondanks de brede banden heeft het bedrijf een zeer lage luch tweerstand weten te bewerk stelligen van 0,29 door toepas sing van een voorspoiler en kofferdekselspoiler. Er is bij de Ten opzichte van de 911 Carrera heeft de GT3 slechts enkele, optisch geringe retou ches ondergaan. In het oog val len vooral het nieuwe front, de uitgebouwde spatborden, een vaste achterspoiler, de rode remklauwen, en de 18-inch Voorbeeldig gew De 911 GT3 weegt kilo meer dan de 911 Carrera. Als men daarbij de extra ver sterkingen aan de carrosserie, de transmissie, de remmen en het onderstel in overweging neemt noodzakelijk vanwege de jmperatuurbestendige hogere prestaties dan is het Techniek van een Le Mans-winnaar Onder de motorkap bevindt zich Sorsche-autosporttechniek. De 3,6-liter motor is ontwikkeld uit de aluminium 6-cilinder boxer- motor van de Le Mans-winnaar Porsche 911 GT1. De cilinder- koppen zijn gemaakt van een extreem temperatuurbestr voor en achter, elektrisch ver stelbare buitenspiegels, een regensensor en zij-airbag. Dit onderdeel vinden we ook op de XS, GTI en cabrio’s. Het aantal carrosserievarianten blijft gelijk. De 1,9 liter turbodiesel is afgelost door de moderne 2.0 HDI. De prijs/waarde-verhou- ding van de 306 is verscherpt. De 3-deurs hatchback begint als 1.4 XR bij £30.390,=, de sedan bij £32.040,= en de opvallend vormgegeven break bij £32.290,=. één zelfs helemaal niets extra in rekening brengt, rekent VW maar liefst £3.000,= meer ten opzichte van de driedeurs Golf en begint het programma bij £37.390,= voor de 1.4 16V in de basisuitvoering. De Bora Variant is er alleen in de luxu- iize Highline-uitvoering met m beperkte keuze aan moto- Aan alle vier de wielen l den zich grotere en verstci vierzuiger remklauwen in monoblock-bouwwijze, met schuinslijtcompensatie. Indien nodig hebben ze goed grip op de geperforeerde en inwendig geventileerde remschijven, die in verhouding tot de 911 Carrera opnieuw groter zijn geworden. Vóór en achter bedraagt de diameter 330 milli meter. Aan de vooras zorgt een geforceerde luchttoevoer voor een goede koeling van de rem men. De inspanningen van de onderzoeks- en ontwikkelingsin- alle bestaande carrosserieva- mten: 3-, 4-, 5-deurs en agon. Uiteraard ondergaat iere gebruikte auto bij de rd-dealer een uitgebreide con- >le. De Escort Mondial wordt leverd met A-l garantie. Bij de Porsche 911 GT3 wordt het motorvermogen uitsluitend via een handgeschakelde zes versnellingsbak aan de wielen overgebracht een ontwikkeling die is gebaseerd op de transmis sie uit de 911 GT2 (993). Alle zes overbrengingen zijn aange past aan het toeren- en presta tieniveau van de GT3-motor en natuurlijk aan de auto zelf. Om aan de eisen van de auto sport te kunnen voldoen, is bij de constructie van de transmis sie veel aandacht besteed aan aspecten als het eenvoudig wij zigen van de verschillende over- brengingsverhoudingen voor de aanpassing aan verschillende circuits; en het snel vervangen van onderdelen (bijvoorbeeld synchromesh-ringen), die bij autosport-toepassingen a zienlijk sneller slijten dai het normale wegverkeer. n de gebruikte Ford Escorts de Nederlandse dealers aan- ikkelijker te maken is een eciaal Mondial-pakket ont- kkeld bestaande uit een aan- l accessoires: sportieve wiel- ksels, achterspoiler, verch- amde grille, verchroomde ken- senomlij sting achter en een andial-badge. mogelijkheid om met behulp van twee knoppen op het stut wiel te schakelen. De invloed op de prestaties valt erg mee: een top van 260 km/u en sprintje in 6,8 seconden. Het onderstel is optimaal op sporti viteit afgestemd. De auto staat op Michelin Pilot Sport banden voor 225/40ZR18 en achter 255/35ZR18. Het remsysteem werd net als de veren en dempers aangepast. De lichtmetalen wielen zijn uit gevoerd in het traditionele Alpina-design. ronde mistlampen (niet op sedan en break). Het instru mentarium heeft witte naalden en een grijze omlijsting en er zijn aluminium accenten aan gebracht op de pookknop, hand- remknop en ventilatieroosters. De XR vervangt de XN en heeft voortaan elektrisch bediende voorportierruiten, centrale ver grendeling met afstandsbedie ning, twee airbags, ABS en mistlampen voor. De XT heeft daar bovenop velours bekle ding, kantelbare hoofdsteunen Vanaf januari tot en met april heeft BMW 12 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. De afzet bedroeg 249.100 eenheden tegen 222.600 in 1998. Het is ook voor het eerst dat het Duitse merk in vier maanden tijden in de Verenigde Staten meer dan 50.000 nieuwe auto’s ver kocht en dat is vrijwel even veel als in het hele jaar 1993. De grootste markt blijft Duitsland, waar ook 12 procent meer auto’s over de toonbank gingen (82.400). Maar ook in andere landen deed BMW het prima. In Nederland wist BMW een winst te behalen van 38%, en dat komt neer op 5.874 stuks over de eerste vier maanden. ontwikkeling gebruik gemaakt van de windtunnel van BMW en het testcircuit van Michelin. De 6 cilinder lijnmotor heeft een inhoud van 3,3 liter. Ten opzichte van de vorige genera tie is de slag van de motor ver groot. Er worden uiterst lichte zuigers toegepast alsmede een nieuwe krukastechniek, waar door een constant motortoeren- tal van 7200 kan worden bereikt. Het modeljaar 2000 is voor de Peugeot 306 al ingegaan. Peugeot heeft er bewust voor gekozen het aantal varianten terug te brengen tot de niveau’s XR, XT en XS met uitzondering van de GTI en cabriolet. De koplampen hebben voortaan een helder glas met geïnte greerde witte knipperlichten. De deurgrepen, buitenspiegels en stootlijsten worden in de earrosseriekleur gespoten en de XT en XS krijgen een sportieve Voorbumper met gentegreerde lichtmetalen velgen in Sport- design. Vóór staat de 911 GT3 standaard op 225/40 ZR 18-ban- den, achter is de bandenmaat 285/30 ZR 18. Met leder beklede kunststof kuipstoelen vervangen in de GT3 de bekende 911-stoelen. Deze garanderen niet alleen een optimale zijdelingse steun, maar tegelijkertijd ook een uit stekend rijcomfort op lange tra jecten en gemakkelijk in- en uitstappen. Ook het lederen 3- spaaks stuurwiel oogt sportief. Het kan 40 mm in lengte wor den versteld en biedt de bestuurder daarmee een opti- en; X^rtra- male> ergonomische zitpositie. °rl Q1 l°Ver' Airbags voor bestuurder en m de 911 voorpassagier én zij-airbags zijn uiteraard standaard, evenals elektrische raambediening, startblokkering met transpon der, centrale portiervergrende- ling met radiografische afstandsbediening en alarmsys teem. Naar wens, zonder meer prijs, wordt de GT3 geleverd met de radiocassettespeler CR22 en een automatisch gere gelde airconditioning inclusief actief kooistoffilter. De nieuwe 91 1 GT3 is ook in een Clubsport-variant lever baar. Deze uitrusting is speciaal ontwikkeld om zonder omvang rijke ombouwwerkzaamheden te kunnen voldoen aan de eisen voor deelname aan autosport- evenementen. Een bijzonder kenmerk is de vast met de car rosserie verbonden rolkooi, die in vergelijking met de vroegere 911 Carrera RS-modellen ook is gekoppeld aan de bevestigings punten voor de veerbenen ach ter. Dit resulteert in nog meer stabiliteit. De Porsche 911 GT3 kost in land £287.500,=. Succes alva met het sparen. Enkele weken nadat we in de omgeving van Berlijn konden kennismaken met de nieuwe Bora en Golf Variant heeft Volkswagen-importeur Pon de prijzen bekend gemaakt. Waar een aantal concurrenten de meerprijs tussen de hatchback en stationwagon beperken tot enkele honderden guldens en er De Opel-dealers houden ook dit jaar een traditie in ere, de vakantiecontrole die op verzoek van vele Opel-rijders weer voor £39,50 kan worden uitge voerd. Opel technici controleren de auto op meer dan 20 punten die tijdens een lange vakantierit extra worden belast. Denk hierbij aan het koelsysteem met de radiator, expansievat, waterpomp en het vloeistofniveau. Maar ook de meer gangbare zaken als remmen, verlich ting, banden etc. ontsnappen niet aan de aandacht. En mocht er een reparatie nodig zijn dan gebeurt dit uiteraard in nauw overleg met de Opel-rijder en met gebruikmaking van originele Opel- onderdelen. Opel-rijders kunnen een afspraak maken voor de Vakantiecontrole bij de eigen Opel- dealer maar ook via de Opel Dealer Directlijn: 0800-1410. Het onderstel van de GT3 is zowel afgestemd op een spor rijgedrag en uitstekende hai delbaarheid als op een optin actieve veiligheid. Het van d 911 Carrera overgenomen onderstelconcept is daarbij c structief aangepast aan de s cifïeke eisen voor toepassing de autosport, zoals hogere pi taties en nog betere handel baarheid. Daarbij horen naa de zwaardere eisen aan de v en achteras onder andere de verlaging van het zwaartepi van de auto met zo’n 30 mill meter, verstelbare stabilisat ren en een met raceveren ve lijkbaar veersysteem, een uitbreiding van h bereik van de asgeometrie voor de toepassing van rac den. In principe komt het teem overeen met het uit de 911 Carrera. H ter in de afmetingen en in enke le constructieve bijzonderheden geoptimaliseerd. Het ABS bleef daarentegen onveranderd. Aan de voor- en de achteras zijn gro tere en versterkte vierzuiger remklauwen toegepast. Monoblock-bouwwijze en schuinslijtcompensatie zijn enkele andere kenmerken. De grip op de geperforeerde en inwendig geventileerde rem schijven met een diameter van 330 millimeter is fenomenaal. Daarmee overtreft de GT3 zelfs de vertragingswaarden van de 911 Turbo (993). ledig gewicht van 1.350 kg in verhouding tot de motorpresta- ties voorbeeldig. Het specifiek gewicht bedraagt 5,09 kg/kW. In principe is het rijgedrag van de 911 GT3 afgestemd op een zeer sportieve, wendbare han delbaarheid. Toch blijven de reacties van de auto goed voor spelbaar en ook in het grensbe- reik uitstekend beheersbaar iets dat zeker bij draagt aan de actieve veiligheid van de GT3. Voor vergelijkbare ervaringen moet men richting autosport. Zo is de maximale dwarsversnel- ling in bochten -om slechts één onderzoeks- en ontwikkehngsi belangrijke factor op dit gebied gemeurs van Porsche hebben te noemen- van een extreem vruchten afgeworpen: de vertr hoog niveau. Het overhellen van gmgswaarden van c de carrosserie in bochten is ech- treffen zelfs die van de ter uiterst gering. De stuuruit- slag neemt in het gebied van de maximale dwarsversnelling slechts gering toe, maar de benodigde stuurkracht neemt evenredig toe met de dwarsver snelling. Zo heeft de bestuurder een perfect stuurgevoel en een optimale’feedback’. pk, terwijl het volledige koppel van 335 Nm bij 4300 tr/min volledig ter beschikking staat. Hiermee worden werkelijk top prestaties neergezet zoals de acceleratie van 0 tot 100 in 6,0 seconden en de top van 265 km/u. We praten dan over de handgeschakelde variant. Ondanks deze geweldige pres taties is de nieuwe B3 zo’n 6 procent zuiniger dan het vorige model en voldoet aan de streng ste Europese emissienormen. Naast de Getrag 6-bak is er een Switch-Tronic automaat met de De 911 heeft met de GT3 een nieuwe topsporter in de familie. In slechts 4,8 seconden sprint de nieuwe Porsche 911 GT3 van 0 naar 100 km/u. Na nog eens 11 seconden bereikt de naald van de kilometertelier de 200 km/u. En pas bij 302 km/u komt aan de voortdurende acceleratie een eind. Deze superieure pres taties dankt de 911 GT3 aan ",6-liter motor met een num vermogen van 265 160 pk) bij 7.200 t/min en laximum koppel van 370 j 5.000 t/min. van de GT3 is geba- x de watergekoeide 6- ider boxermotor van de Le is-winnaar 911 GTI. Want zich onder de zwaarste i-beproevingen heeft bewe- garandeert ook in een pro- tie-sportwagen een optimale ouwbaarheid. Voorbeelden van zijn onder andere een dale oppervlaktecoating van :rukas en de toepassing van ^waardige materialen, zoals nium voor de drijfstangen, e verbindingsstukken tus- zuigers en krukas worden hoogstaande techniek ver- rdigd. Alleen zo is een opti- e sterkte te behalen die ook loge toerentallen (maximum ental GT3: 7.800 t/min) is irandeerd en die de voor motoren noodzakelijke toe- ■eserves (tot circa 10 tr/min) mogelijk maakt. Rally-wereldkampioen Walter Röhri is niet alleen enthousiast over deze topprestaties, maar ook over de superieure handel baarheid van deze opwindende sportwagen. Bij testritten op de Nurbürgring had hij in de nieuwe GT3 slechts 7,56 minu ten nodig voor een ronde op de Nordschleife. Dat is een nieuw baanrecord voor een productie- auto. ren, de 2,3 liter V5 en de 11 pk pompverstuiver TDI. De V5 met vijfbak komt op £59.860,= en dat komt neer op een meerprijs van £1.800,= ten opzichte van de sedan. De TDI gaat £62.515,= kosten, terwijl de Golf Variant met dezelfde motor in de Highline uitvoering op £55.995,= uitkomt. legering van lichtmetaal, RR350. Titanium drijfstangen brengen maximaal 370 Nm kop pel over op de speciaal behan delde krukas. Via een handge schakelde 6-versnellingsbak wordt het vermogen overgedra gen aan de achterwielen. Bij 7.200 tr/min levert de motor zijn maximum vermogen van 265 kW (360 pk) en pas bij 7.800 tr/min komt de naald van de toerentelier in de rode zone. 0AL*-B3 sen met vaa Nm Het cüir Mai

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 25