BMW 316i AutoTest 'n te klein verschil - 3.V. 9IRLE >OR Volvo C70 Convertible bij Van Roosmalen Toyota-licentie voor DaimlerChrysler en VW Mercedes viert 20 jaar G-klasse met G 500 Classic Proef met Intelligente Snelheids Aanpassing in Tilburg =28S5 rSKS DE AUTOMAAT Donderdag 3 juni 1999 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 1999 «pagina2 maanden! ;aal- vel- ipavond. 1,9 liter De portieren worden inclusief Sportief getint Technische gegevens: Sterke belijning Verbruik: Prijs: 1-5344027 'ijf -5347771 een 75347722 NOOT groen met. 1994 Nauw met. 1993 -5342838 ion ic. prijs 9.750, - 8.750, - 3.750, - 6.750, - 4.750, - 4.750, - 5.750, - 6.750, - 2.750, - 1997 1996 1996 1991 1996 1994 1994 direct ingesj die ook een 1 4.750, - 3.750, - 9.750, - 9.750, - 5.750, - 7.750, - 5.750, - 2.750, - 9.750, - 1.750, - MJLT0 DER BOOM afraai 7 BMW maakt rijden geweldig RENAULT ratie auto's Bij de eerste 3-serie i 1975 het levenslicht de 316i zeer populair cilinder 1,6 liter. Lanj groeide cilinder] basis drukking steeds v Indrukwekkende veiligheidsuitrusting .den uitgevc liter motor 'loopt van c 1—=-en jc gewoon door zuiger en van 105 pk sn koppel de ip, de jrtierpanelen ,_leer juren zwart en deurcompositie door de matten jurs met ‘classic’ De huidige 316i draagt nog wel de naam van de 1,6 liter, maar heeft gewoon de 1,9 liter motor die we ook uit de 318i kennen. Deze 4 cilinder y'Xp de afgelopen AutoRAI debuteerde bij R MBMW de 316i, de zogenaamde instapversie in het programma van de nieuwe 3-serie. Maar de naam instapversie doet deze auto abso luut geen eer aan. Het verschil met de 318i lijkt zo gering, dat men zich zelfs kan afvragen of de 316i niet op de 318i kannibaliseert. patenteerde dysator l gaan groen met rood met groen met. Mauw met. groen met. signaalrood 1994 --1993 1993 1991 ...-.1993-1995 1992 1992 --1996 -1986 1989-1990-1992 die in zag, was r als 4 nuvr 1,6 liter. Langzaam - J3 de vraag naar grotere leerinhouden en een echte isversie kwam in de ver ing. Zo werd de 316i verder opgewaardeerd. ciale katalysator samen met de zogenaamde Lean Burn moto ren die in 1994 het levenslicht zagen. Bij het verbrandingspro ces van een Lean Bum motor komen meer stikstofoxiden vrij die door de stikstofreducerende katalysator weer worden afge broken. De speciale katalysator blijkt ook uitstekend te functio neren in combinatie met de D4 spoten benzinemotor i licht verhoogde 16.000 km 1991 Renova, uw BMW dealei inch lichtmetalen wielen. Het meubilair en de porti zijn met glad nappale bekleed in de klei lila, terwijl de kle wordt afgerond <k van zwart velot opschrift. 1.19.000 km04-1996 ..65.600 km01-1995 ..76.000 km08-1992 .73.000 km09-1994 ..20.700 km07-1996 112.200 km04-1991 145.700 km12-1992 119.000 km04-1991 -5341261 12,4 sec. 1 liter/100 km s 5,7 liter/100 km ,8 liter/100 km Verder wordt het interieur net als alle andere uitvoeringen uit de G-serie gesierd door diverse wortelnotenhouten panelen. Standaard zijn meegespoten _.ie-bijeenkomst i -‘■omber voor alle belangstellenden. lemers zijn al schrif- ’’IKtacfen \\de Hovel Hiermee kan een top worden een automaat leverbaar. De behaald van 220 km/u en trekt bagageruimte heeft een inhoud de auto in 8,5 seconden vanuit van 262 liter. Vanaf £119.750,= stilstand naar de 100 km/u. is de C70 Convertible te leve- Naast een vijfbak is uiteraard ren. Renova bv Ringbaan Oost 102a 5013 CDTilburg Telefoon (013) 542 21 33 Met grote trots presenteert Volvo-dealer Van Roosmalen de nieuwe C70 Convertible, een auto die het wachten waard is vanwege zijn elegante design, hoge mate van veiligheid en zeer plezierige rij-eigenschap pen. De auto is afgeleid van de C70 CoupÈ waarvan een belangrijk deel van de carrosse rie is overgenomen. Zowel met open als gesloten kap is de Convertible een beauty. Natuurlijk is de stijl rond de .voorruit verstevigd. Daarnaast is het ROPS standaard. Dit staat voor Roll Over Protectie Systeem en is de naam voor twee rolbeugels die in het geval van een koprol in een fractie van een seconde omhoog komen. De kap wordt met een druk op de knop voldig automa tisch geopend en gesloten. De Volvo C70 Convertible heeft een 2,5 liter light pressure tur bomotor met een vermogen van 193 pk bij 5100 tr/min en een koppel van 270 Nm bij 1800 tr/min. De door Toyota gepaucm.cc stikstofreducerende katal; zal ook door DaimlerChrys en Volkswagen toegepast g worden. Hiertoe is met tussen de concerns een licentie-over- eenkomst gesloten. Toyota zelf zal deze katalysator in Europa onder meer gebruiken in combi natie met de nieuwe direct ingespoten benzinemotoren die binnenkort op de markt komen. Toyota ontwikkelde deze spe- Tot en met 7 juni aanstaande kunnen bewoners van de wijk Campenhoef in Tilburg zich op geven als testrijder of enquete- deelnemer voor een zeer bijzonder project, een proef met zoge naamde Intelligente Snelheids Aanpassing (ISA). Het is een verzamelnaam voor alle systemen waarmee de snelheid van auto kan worden gemeten en eventueel gecorrigeerd. Op het moment dat de bestuurder het proefgebied bereikt, zal hij of zij daar weinig van merken. Alleen als de maximaal toegestane snelheid wordt overschreden, zal de electronica in de auto de benzine-toevoer naar de motor geleidelijk verminderen, waar door de automobilist gedwongen wordt de toegestane snelheid te rijden. De proef zal worden uitgevoerd met Volkswagens Bora voorzien van een 1,6 liter motor en handgeschakelde versnellingsbak. De proef loopt van oktober 1999 tot en met oktober 2000 en testrijders krijgen ieder twee maanden de beschikking over de auto. Tijdens deze twee maanden worden ze geacht de auto normaal te gebruiken en daarnaast een log boek bij te houden en mee te werken aan een begeleidend onderzoek. Het rijden met de auto is gratis, testrijders betalen alleen de benzinekosten. Daarnaast zijn er enquetedeelnemers in de wijk die twee keer worden benaderd. Zij krijgen daarvoor een vergoeding van £100,=. De organisatie houdt eind juni een informatie- testrijders en enquetedeelnemers en in septem bewoners van de wijk Campenhoef en andere 1 Alle kandidaat testrijders en enquetedeelni telijk benaderd. stikstofiiitstoot kent. Het prin cipe is dat de hogere concentra tie stikstofoxiden eerst wordt opgeslagen en dat deze pas vrij komt als de motor op een rijker mengsel draait en een over schot aan CO en HC produ ceert. Deze stoffen elimineren samen met waterstof de stik- stofemissie. Op deze katalysa tor heeft Toyota in maar liefst 11 landen een patent gekregen. Overigens heeft Toyota ook Precies twintig jaar geleden werd de G-klasse van Mercedes geïntroduceerd, een sterke ter- reinauto ideaal voor het trek ken van aanhangers. Met de gelimiteerde G 500 Classic wordt deze mijlpaal gevierd. De auto is uitgevoerd in een spe ciale kleur die afhankelijk van de lichtinval varieert van zwart tot donker-aubergine. Ook de bumpers en kentekenhouder worden in deze kleur gespoten alsmede de randen van de 18 heeft de auto een redelijk bescheiden voorkomen met typisch BMW-details zoals <ƒ- brede nieren in de motorkap, di dubbele ronde koplampen ach ter ÈÈn glas, de naar beneden breed uitlopende C-stijl en de kenmerkende vorm van de ach terlichten, waarvan een gedeel te meescharniert met het kofferdeksel. De bumpers en buitenspiegels worden in de carrosseriekleur gespoten en over de flanken en bumpers lopen zwarte stootranden. Aan het profiel van de 3-serie valt op hoever de voorwielen naar voren geplaatst zijn, de over hang is aan de voorzijde daar door minimaal. De auto heeft een sterke belijning rond de wielkasten en langs de onder- £59.950,= en dat betekent vijf duizend gulden minder dan de 318i. En we mogen ons met recht afvragen of dat kleine beetje vermogen extra en een miniem verschil in uitrusting deze extra uitgave rechtvaardi- De huidige BMW 3-serie is als sedan bijna een jaar op de markt en heeft een aantrekke lijk gelijnde carrosserievorm. Met zijn lengte van 4,47 meter signaalrood 1993 signaalrood 1997 groen met 1997 groen met 1996 - 1995 1994 1996 1996 jsserie. De i achterlichten in een soort afspraken met DaimlerChrysler gemaakt op het terrein van het Brake Assist System. Beide concerns ontwikkelden vrijwel gelijktij dig een dergelijk systeem en er is afgesproken om de verschil lende patenten over en weer te gaan toepassen. Met dit sys teem kan extra remdruk wor den opgebouwd voor het moment dat de bestuurder een noodstop moet maken. buitenspiegels, verlichte dor pels voorin, een hoogwaarde stereo-installatie, stoelverwar- ming achter, parkeerhulp, anti- diefstal-systeem en een edelsta- len afdekking van het reserve wiel. De 5 liter V8 motor levert een vermogen van 296 pk, goed voor een topsnelheid van 190 km/u en een koppel vn 456 Nm bij 1900 tr/min. De Mercedes G 500 Classic voldoet aan de strengste Duitse emissienorm. er ook een boven het dash boardkastje aanpassagierszijde. In de voorportieren zijn verder twee zij-airbags geplaatst en verder heeft de auto de beschik king over hoofdairbags voor de voorpassagiers. De BMW 316i heeft net als zijn krachtigere broers een relatief sportief afgestemd onderstel met voor veerbenen met enkele onderste draaipunten en achter de bekende centraal geleide as met langsdraagarmen. Beide ophangingsdelen zijn voorzien van een anti-duikgeometrie om de carrosseriebewegingen met snel accelereren en krachtig remmen binnen de perken te houden. ABS is standaard zoals op iedere andere BMW en daar bij hoort bovendien de Automatische Stabiliteits en Tractiecontrole (ASC+T). De vorige generatie van de 3- serie beschikte al over een fraaie gelijke gewichtsverdeling over voor- en achteras en dat is bij het nieuwe model zo geble ven. Dat betekent dat deze ach- terwielaandrijver tot behoorlijk hoge snelheden lekker neutraal reageert en zeer vertrouwd een bocht ingaat en ook weer uit komt. De stuurbekrachtiging helpt eenmaal op weg niet over dreven mee, waardoor men als bestuurder ‘n goed gevoel over de auto houdt. Zonder de 316i nu een rasecht scheurijzer te noemen, moet toch gezegd wor den dat de auto sportief getint is gezien de afstemming van het onderstel en de prestaties die de soepele motor levert. BMW levert de 316i voor het kofferdeksel centraal geo pend en gesloten met behulp van een afstandsbediening op de contactsleutel. Met een spe ciaal knopje kan ook het koffer deksel afzonderlijk geopend worden. De deurvergrendeling is gekoppeld aan de elektroni sche wegrijbeveiliging. Het met leer beklede bekrachtigde stuurwiel is zowel in hoogte als diepte te verstellen. De voor stoelen bieden een relatief harde, maar goed ondersteunde zit. Beide stoelen zijn in hoogte aan te passen. In het ventilatie systeem is een microfilter opge nomen, maar een automatische airconditioning komen we pas standaard bij de Executive tegen. Deze uitvoering heeft bovendien een alarmsysteem, middenarmsteun tussen de voorstoelen, regensensor en een zogenaamde multifunctioneel stuurwiel voor de bediening van de cruise-control en radio. Een audio-installatie met cas- settespeler, 6 speakers en een antenne in de achterruit is standaard op iedere 316i. Bovendien levert BMW dit model met een indrukwekkend complete veiligheidsuitrusting. Uiteraard is er een airbag in het stuurwiel opgenomen en zit BMW 316i 4 in lijn 1895 cc 85 x 83,5 mm 105 pk bij 5300 tr/min 165 Nm bij 2500 tr/min lengte 4,47 meter, breedte 1,739 meter 1285 kg topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in stadscyclus 11,3 buitenwegcyclus gecombineerd 7,8 f.59.950,= Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: kant van de carros bovenkant van de loopt in de klep uit ii geOntegreerde spoiler. Wat afwerking betreft is de BMW 316i zijn merknaam waardig. Portieren en kofferdeksel slui ten nauwkeurig en de carrosse- rienaden zijn smal. Het enige uiterlijke verschil met de 318i is het typeplaatje dat door veel kopers wordt weggelaten. De door ons gereden auto beschik te over het Executive pakket met aan de buitenkant metaal- lak, terwijl de lichtmetalen vel gen van de optielijst komen. Het interieur is correct van inrichting met een fraai gevormd dashboard, maar wei nig opwindende kleuren. Zwart en grijs voeren de boventoon, maar dat is door de gebruikte materialen niet bezwaarlijk. Het compacte instrumentarium is compleet met een tOerentel- ler en analoge verbruiksmeter. De buitenspiegels worden elek trisch van binnenuit versteld en de voorportierruiten openen zich met een druk op de knop. krachtbron ademt g» twee kleppen per zu. levert een vermogen bij 5300 tr/min en een koppel van 165 Nm bij 2500 tr/min. En bij deze gegevens vinden we vooral het verschil met de 318i. Door een iets anders afstem ming is de 318i goed voor 118 pk en een wat hoger koppel van 180 Nm bij een hoger toerental van 3800. Dat betekent dat de 316i als basisauto een bijzonder soepele machine in het vooron der heeft, die goed genoeg pres teert, een lekker geluid maakt en eigenlijk niet om meer vraagt. De topsnelheid van 200 km/u is ruim meer dan voldoen de en de acceleratie van 0 tot 100 in 12,4 seconden stemt tot tevredenheid. De 318i haalt 206 km/u en heeft voor het sprintje 10,4 seconden nodig. Het zijn verschillen, maar niet drastisch. Het gemiddelde brandstofverbruik kwam uit op 1 op 11,7 en dat is uitermate keurig. Volgens de officiïle cij fers is de 318i bij het gecombi neerde verbruik fractioneel minder zuinig. Gek genoeg zit er wel een verschil bij de moge lijkheid om een aanhanger te trekken. Waar de 318i 1400 kg mag voortsleuren, komt de 316i niet verder dan 1250 kg. Technisch zit er nog een ver schil in de eindreductie van het differentieel. De handgschakel- de vijfbak is identiek en kent een lekker soepele bediening met de kleine pook. gen. Voor £67.600,= levert BMW de 316i Executive met een aantal aantrekkelijke uit- rustingselementen, zoals met name de airconditioning. Wie door wil sparen voor de 318i Executive is £72.600,= kwijt. LHZÏ647] XN-ZN-74 °i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 23