BMW 316i
AutoTest
'n te klein verschil
-
3.V.
9IRLE
>OR
Volvo C70 Convertible bij
Van Roosmalen
Toyota-licentie voor
DaimlerChrysler en VW
Mercedes viert 20 jaar
G-klasse met G 500 Classic
Proef met
Intelligente Snelheids
Aanpassing in Tilburg
=28S5
rSKS
DE AUTOMAAT Donderdag 3 juni 1999 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
1999 «pagina2
maanden!
;aal-
vel-
ipavond.
1,9 liter
De portieren worden inclusief
Sportief getint
Technische gegevens:
Sterke belijning
Verbruik:
Prijs:
1-5344027
'ijf
-5347771
een
75347722
NOOT
groen met. 1994
Nauw met. 1993
-5342838
ion
ic. prijs
9.750, -
8.750, -
3.750, -
6.750, -
4.750, -
4.750, -
5.750, -
6.750, -
2.750, -
1997
1996
1996
1991
1996
1994
1994
direct ingesj
die ook een 1
4.750, -
3.750, -
9.750, -
9.750, -
5.750, -
7.750, -
5.750, -
2.750, -
9.750, -
1.750, -
MJLT0
DER BOOM
afraai 7
BMW maakt rijden geweldig
RENAULT
ratie auto's
Bij de eerste 3-serie i
1975 het levenslicht
de 316i zeer populair
cilinder 1,6 liter. Lanj
groeide
cilinder]
basis
drukking
steeds v
Indrukwekkende
veiligheidsuitrusting
.den uitgevc
liter motor
'loopt van c
1—=-en jc
gewoon door
zuiger en
van 105 pk
sn koppel
de
ip, de
jrtierpanelen
,_leer
juren zwart en
deurcompositie
door de matten
jurs met ‘classic’
De huidige 316i draagt nog
wel de naam van de 1,6 liter,
maar heeft gewoon de 1,9
liter motor die we ook uit de
318i kennen. Deze 4 cilinder
y'Xp de afgelopen AutoRAI debuteerde bij
R MBMW de 316i, de zogenaamde instapversie
in het programma van de nieuwe 3-serie.
Maar de naam instapversie doet deze auto abso
luut geen eer aan. Het verschil met de 318i lijkt zo
gering, dat men zich zelfs kan afvragen of de 316i
niet op de 318i kannibaliseert.
patenteerde
dysator
l gaan
groen met
rood met
groen met.
Mauw met.
groen met.
signaalrood 1994
--1993
1993
1991
...-.1993-1995
1992
1992
--1996
-1986
1989-1990-1992
die in
zag, was
r als 4
nuvr 1,6 liter. Langzaam
- J3 de vraag naar grotere
leerinhouden en een echte
isversie kwam in de ver
ing. Zo werd de 316i
verder opgewaardeerd.
ciale katalysator samen met de
zogenaamde Lean Burn moto
ren die in 1994 het levenslicht
zagen. Bij het verbrandingspro
ces van een Lean Bum motor
komen meer stikstofoxiden vrij
die door de stikstofreducerende
katalysator weer worden afge
broken. De speciale katalysator
blijkt ook uitstekend te functio
neren in combinatie met de D4
spoten benzinemotor
i licht verhoogde
16.000 km 1991
Renova,
uw BMW dealei
inch lichtmetalen wielen. Het
meubilair en de porti
zijn met glad nappale
bekleed in de klei
lila, terwijl de kle
wordt afgerond <k
van zwart velot
opschrift.
1.19.000 km04-1996
..65.600 km01-1995
..76.000 km08-1992
.73.000 km09-1994
..20.700 km07-1996
112.200 km04-1991
145.700 km12-1992
119.000 km04-1991
-5341261
12,4 sec.
1 liter/100 km
s 5,7 liter/100 km
,8 liter/100 km
Verder wordt het interieur net
als alle andere uitvoeringen uit
de G-serie gesierd door diverse
wortelnotenhouten panelen.
Standaard zijn meegespoten
_.ie-bijeenkomst i
-‘■omber voor alle
belangstellenden.
lemers zijn al schrif-
’’IKtacfen
\\de Hovel
Hiermee kan een top worden een automaat leverbaar. De
behaald van 220 km/u en trekt bagageruimte heeft een inhoud
de auto in 8,5 seconden vanuit van 262 liter. Vanaf £119.750,=
stilstand naar de 100 km/u. is de C70 Convertible te leve-
Naast een vijfbak is uiteraard ren.
Renova bv
Ringbaan Oost 102a
5013 CDTilburg
Telefoon (013) 542 21 33
Met grote trots presenteert
Volvo-dealer Van Roosmalen de
nieuwe C70 Convertible, een
auto die het wachten waard is
vanwege zijn elegante design,
hoge mate van veiligheid en
zeer plezierige rij-eigenschap
pen. De auto is afgeleid van de
C70 CoupÈ waarvan een
belangrijk deel van de carrosse
rie is overgenomen. Zowel met
open als gesloten kap is de
Convertible een beauty.
Natuurlijk is de stijl rond de
.voorruit verstevigd. Daarnaast
is het ROPS standaard. Dit
staat voor Roll Over Protectie
Systeem en is de naam voor
twee rolbeugels die in het geval
van een koprol in een fractie
van een seconde omhoog
komen. De kap wordt met een
druk op de knop voldig automa
tisch geopend en gesloten.
De Volvo C70 Convertible heeft
een 2,5 liter light pressure tur
bomotor met een vermogen van
193 pk bij 5100 tr/min en een
koppel van 270 Nm bij 1800
tr/min.
De door Toyota gepaucm.cc
stikstofreducerende katal;
zal ook door DaimlerChrys
en Volkswagen toegepast g
worden. Hiertoe is met tussen
de concerns een licentie-over-
eenkomst gesloten. Toyota zelf
zal deze katalysator in Europa
onder meer gebruiken in combi
natie met de nieuwe direct
ingespoten benzinemotoren die
binnenkort op de markt komen.
Toyota ontwikkelde deze spe-
Tot en met 7 juni aanstaande kunnen bewoners van de wijk
Campenhoef in Tilburg zich op geven als testrijder of enquete-
deelnemer voor een zeer bijzonder project, een proef met zoge
naamde Intelligente Snelheids Aanpassing (ISA). Het is een
verzamelnaam voor alle systemen waarmee de snelheid van
auto kan worden gemeten en eventueel gecorrigeerd. Op het
moment dat de bestuurder het proefgebied bereikt, zal hij of zij
daar weinig van merken. Alleen als de maximaal toegestane
snelheid wordt overschreden, zal de electronica in de auto de
benzine-toevoer naar de motor geleidelijk verminderen, waar
door de automobilist gedwongen wordt de toegestane snelheid
te rijden. De proef zal worden uitgevoerd met Volkswagens
Bora voorzien van een 1,6 liter motor en handgeschakelde
versnellingsbak. De proef loopt van oktober 1999 tot en met
oktober 2000 en testrijders krijgen ieder twee maanden de
beschikking over de auto. Tijdens deze twee maanden worden
ze geacht de auto normaal te gebruiken en daarnaast een log
boek bij te houden en mee te werken aan een begeleidend
onderzoek. Het rijden met de auto is gratis, testrijders betalen
alleen de benzinekosten. Daarnaast zijn er enquetedeelnemers
in de wijk die twee keer worden benaderd. Zij krijgen daarvoor
een vergoeding van £100,=.
De organisatie houdt eind juni een informatie-
testrijders en enquetedeelnemers en in septem
bewoners van de wijk Campenhoef en andere 1
Alle kandidaat testrijders en enquetedeelni
telijk benaderd.
stikstofiiitstoot kent. Het prin
cipe is dat de hogere concentra
tie stikstofoxiden eerst wordt
opgeslagen en dat deze pas vrij
komt als de motor op een rijker
mengsel draait en een over
schot aan CO en HC produ
ceert. Deze stoffen elimineren
samen met waterstof de stik-
stofemissie. Op deze katalysa
tor heeft Toyota in maar liefst
11 landen een patent gekregen.
Overigens heeft Toyota ook
Precies twintig jaar geleden
werd de G-klasse van Mercedes
geïntroduceerd, een sterke ter-
reinauto ideaal voor het trek
ken van aanhangers. Met de
gelimiteerde G 500 Classic
wordt deze mijlpaal gevierd. De
auto is uitgevoerd in een spe
ciale kleur die afhankelijk van
de lichtinval varieert van zwart
tot donker-aubergine. Ook de
bumpers en kentekenhouder
worden in deze kleur gespoten
alsmede de randen van de 18
heeft de auto een redelijk
bescheiden voorkomen met
typisch BMW-details zoals <ƒ-
brede nieren in de motorkap, di
dubbele ronde koplampen ach
ter ÈÈn glas, de naar beneden
breed uitlopende C-stijl en de
kenmerkende vorm van de ach
terlichten, waarvan een gedeel
te meescharniert met het
kofferdeksel. De bumpers en
buitenspiegels worden in de
carrosseriekleur gespoten en
over de flanken en bumpers
lopen zwarte stootranden. Aan
het profiel van de 3-serie valt
op hoever de voorwielen naar
voren geplaatst zijn, de over
hang is aan de voorzijde daar
door minimaal. De auto heeft
een sterke belijning rond de
wielkasten en langs de onder-
£59.950,= en dat betekent vijf
duizend gulden minder dan de
318i. En we mogen ons met
recht afvragen of dat kleine
beetje vermogen extra en een
miniem verschil in uitrusting
deze extra uitgave rechtvaardi-
De huidige BMW 3-serie is als
sedan bijna een jaar op de
markt en heeft een aantrekke
lijk gelijnde carrosserievorm.
Met zijn lengte van 4,47 meter
signaalrood 1993
signaalrood 1997
groen met 1997
groen met 1996
- 1995
1994
1996
1996
jsserie. De
i achterlichten
in een soort
afspraken met
DaimlerChrysler gemaakt op
het terrein van het Brake
Assist System. Beide concerns
ontwikkelden vrijwel gelijktij
dig een dergelijk systeem en er
is afgesproken om de verschil
lende patenten over en weer te
gaan toepassen. Met dit sys
teem kan extra remdruk wor
den opgebouwd voor het
moment dat de bestuurder een
noodstop moet maken.
buitenspiegels, verlichte dor
pels voorin, een hoogwaarde
stereo-installatie, stoelverwar-
ming achter, parkeerhulp, anti-
diefstal-systeem en een edelsta-
len afdekking van het reserve
wiel.
De 5 liter V8 motor levert een
vermogen van 296 pk, goed
voor een topsnelheid van 190
km/u en een koppel vn 456 Nm
bij 1900 tr/min. De Mercedes G
500 Classic voldoet aan de
strengste Duitse emissienorm.
er ook een boven het dash
boardkastje aanpassagierszijde.
In de voorportieren zijn verder
twee zij-airbags geplaatst en
verder heeft de auto de beschik
king over hoofdairbags voor de
voorpassagiers.
De BMW 316i heeft net als zijn
krachtigere broers een relatief
sportief afgestemd onderstel
met voor veerbenen met enkele
onderste draaipunten en achter
de bekende centraal geleide as
met langsdraagarmen. Beide
ophangingsdelen zijn voorzien
van een anti-duikgeometrie om
de carrosseriebewegingen met
snel accelereren en krachtig
remmen binnen de perken te
houden. ABS is standaard zoals
op iedere andere BMW en daar
bij hoort bovendien de
Automatische Stabiliteits en
Tractiecontrole (ASC+T).
De vorige generatie van de 3-
serie beschikte al over een
fraaie gelijke gewichtsverdeling
over voor- en achteras en dat is
bij het nieuwe model zo geble
ven. Dat betekent dat deze ach-
terwielaandrijver tot behoorlijk
hoge snelheden lekker neutraal
reageert en zeer vertrouwd een
bocht ingaat en ook weer uit
komt. De stuurbekrachtiging
helpt eenmaal op weg niet over
dreven mee, waardoor men als
bestuurder ‘n goed gevoel over
de auto houdt. Zonder de 316i
nu een rasecht scheurijzer te
noemen, moet toch gezegd wor
den dat de auto sportief getint
is gezien de afstemming van
het onderstel en de prestaties
die de soepele motor levert.
BMW levert de 316i voor
het kofferdeksel centraal geo
pend en gesloten met behulp
van een afstandsbediening op
de contactsleutel. Met een spe
ciaal knopje kan ook het koffer
deksel afzonderlijk geopend
worden. De deurvergrendeling
is gekoppeld aan de elektroni
sche wegrijbeveiliging. Het met
leer beklede bekrachtigde
stuurwiel is zowel in hoogte als
diepte te verstellen. De voor
stoelen bieden een relatief
harde, maar goed ondersteunde
zit. Beide stoelen zijn in hoogte
aan te passen. In het ventilatie
systeem is een microfilter opge
nomen, maar een automatische
airconditioning komen we pas
standaard bij de Executive
tegen. Deze uitvoering heeft
bovendien een alarmsysteem,
middenarmsteun tussen de
voorstoelen, regensensor en een
zogenaamde multifunctioneel
stuurwiel voor de bediening
van de cruise-control en radio.
Een audio-installatie met cas-
settespeler, 6 speakers en een
antenne in de achterruit is
standaard op iedere 316i.
Bovendien levert BMW dit
model met een indrukwekkend
complete veiligheidsuitrusting.
Uiteraard is er een airbag in
het stuurwiel opgenomen en zit
BMW 316i
4 in lijn
1895 cc
85 x 83,5 mm
105 pk bij 5300 tr/min
165 Nm bij 2500 tr/min
lengte 4,47 meter, breedte 1,739 meter
1285 kg
topsnelheid 200 km/u
acceleratie 0-100 in
stadscyclus 11,3
buitenwegcyclus
gecombineerd 7,8
f.59.950,=
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
kant van de carros
bovenkant van de
loopt in de klep uit ii
geOntegreerde spoiler. Wat
afwerking betreft is de BMW
316i zijn merknaam waardig.
Portieren en kofferdeksel slui
ten nauwkeurig en de carrosse-
rienaden zijn smal. Het enige
uiterlijke verschil met de 318i
is het typeplaatje dat door veel
kopers wordt weggelaten. De
door ons gereden auto beschik
te over het Executive pakket
met aan de buitenkant metaal-
lak, terwijl de lichtmetalen vel
gen van de optielijst komen.
Het interieur is correct van
inrichting met een fraai
gevormd dashboard, maar wei
nig opwindende kleuren. Zwart
en grijs voeren de boventoon,
maar dat is door de gebruikte
materialen niet bezwaarlijk.
Het compacte instrumentarium
is compleet met een tOerentel-
ler en analoge verbruiksmeter.
De buitenspiegels worden elek
trisch van binnenuit versteld
en de voorportierruiten openen
zich met een druk op de knop.
krachtbron ademt g»
twee kleppen per zu.
levert een vermogen
bij 5300 tr/min en een koppel
van 165 Nm bij 2500 tr/min. En
bij deze gegevens vinden we
vooral het verschil met de 318i.
Door een iets anders afstem
ming is de 318i goed voor 118
pk en een wat hoger koppel van
180 Nm bij een hoger toerental
van 3800. Dat betekent dat de
316i als basisauto een bijzonder
soepele machine in het vooron
der heeft, die goed genoeg pres
teert, een lekker geluid maakt
en eigenlijk niet om meer
vraagt. De topsnelheid van 200
km/u is ruim meer dan voldoen
de en de acceleratie van 0 tot
100 in 12,4 seconden stemt tot
tevredenheid. De 318i haalt
206 km/u en heeft voor het
sprintje 10,4 seconden nodig.
Het zijn verschillen, maar niet
drastisch. Het gemiddelde
brandstofverbruik kwam uit op
1 op 11,7 en dat is uitermate
keurig. Volgens de officiïle cij
fers is de 318i bij het gecombi
neerde verbruik fractioneel
minder zuinig. Gek genoeg zit
er wel een verschil bij de moge
lijkheid om een aanhanger te
trekken. Waar de 318i 1400 kg
mag voortsleuren, komt de 316i
niet verder dan 1250 kg.
Technisch zit er nog een ver
schil in de eindreductie van het
differentieel. De handgschakel-
de vijfbak is identiek en kent
een lekker soepele bediening
met de kleine pook.
gen. Voor £67.600,= levert
BMW de 316i Executive met
een aantal aantrekkelijke uit-
rustingselementen, zoals met
name de airconditioning. Wie
door wil sparen voor de 318i
Executive is £72.600,= kwijt.
LHZÏ647]
XN-ZN-74 °i