iiis
Si
Mobiliteits
concept van
Toyota
Ergernissen
onderweg
Peugeot 306 HDI
Achtste inter
nationale Golf
onan
DAF TILBURG
4
Productierecord Mitsubishi
GDI-motor
Schone lucht voor iedere auto
Z
ir
IJK
Hybride-trucks voor
Gronings
expeditiecentrum
GTI-meeting in
Drachten
MET ONZE LEA SECONTRACTEN
VOELT U ZICH NOOIT BEKOCHT.
Auto-evenementen op
Circuit Lelystad
s
99 - pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag 20 mei 1999 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
Fiat Ducato. Al v.a. f 27.990,-.
Fiat Fiorino. Al v.a. f 16.610,-.
SIRIUSSTRAAT 102, 5015BT, TILBURG.TELEFOON: (013) 464 81 00
‘prijs f
st ten-
1US.
>rtom,
mee.
rijd
Te
KM EN 6 JAAR
(Bron: Rai Voorrang)
In een relatief korte tijd voert het PSA-concern de
nieuwe common rail dieselmotoren door in haar
modellenprogramma. Bij Peugeot kreeg de 406 de
primeur met een 110 pk variant voorzien van een
intercooler. Nu is de middenklasse 306 aan de
beurt met een HDI turbodiesel die met 90 pk nog
steeds meer dan voldoende krachtig is.
sonen-
js ligt
pend van 11.00 tot 17.00 uur.
De toegangsprijs bedraagt
f.15,p.p., kinderen t/m 12 jaar
mogen gratis naar binnen.
Prëcies een week later wordt de
tweede editie van “Vive la
France!’ gehouden eveneens in
Lelystad voor liefhebbers en
eigenaren van Franse auto’s.
De opzet is gelijk aan dat van
het BMW-evenement met
sprintcompetitie, slalom,
tuning en styling, concours d’e-
legance en gratis parkeren.
i een turbo
vermogen
)0
1400
:htbron
Tc
al
Fiat Scudo. Al v.a. f 23.050,-.
DE FIAT BEDRIJFSWAGENDEALER. VOOR DE BESTE
LEASECONTRACTEN.
Prijzen excL BTW, kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage.
is een a
30 km.
tijk voldoen
Het oplader
mium accu’:
litgezet.
het gebied
j presente-
lucten
esteem
i gaan
fdkan-
d bij
r ligt op
ïid van
deel
wagens (16%)
rijgedrag
Snel en zuinig
Toyota verwacht het sys
11 vanaf juni definitief te f
exploiteren rond het hoofd
zijn van c
waarmee dc
stofoxiden v
gedrongen.
Door het wc
cooler en he
Deze MAN gebruikt slechts één
motor tegelijk, in de stad een
driepolige asynchroon elektro
motor van Siemens met water
koeling. Deze is via een card-
anas met de versnellingsbak
verbonden. Schakelen en kop
pelen gebeurt net als bij de die
selmotor. Bij het elektrisch rij
den is de dieselmotor ontkop
peld. De elektromotor levert 57
kW en een constant koppel van
220 Nm. De topsnelheid bij
gebruik van deze motor
65 km/u. Bij een snelhei
30 km/u (voorschrift in een
van de Groningse binnenstad,
actieradius mogelijk van
i. En dit blijkt in de prak-
-,J-?nde voor drie dagen,
m van de nikkel-cad-
i’s neemt ruim 10
uur in beslag. Met een knop op
De nieuwe ECO interieurfilter
is een aktiefkoolstoffilter op
basis van acrylvezels die door
drenkt zijn met aktieve kool
stof. Hierdoor worden pollen en
stof uit de lucht gefilterd, maar
ook aanzienlijke percentage
cadmium, tolueen, benzeen,
lood, chroom en andere stoffen
die in de lucht rondzweven.
Een ook rookwalmen van
het dashboard kan tussen de
twee motoren worden gescha
keld, dit kan tijdens het rijden
gebeuren. De dieselmotor heeft
directe inspuiting en
met intercooler. Het ■s
van 114 kW wordt bij 240(
tr/min behaald en bij 1
tr/min bereikt de kracl
zijn maximale koppel van 590
Nm. De totale investering voor
de twee trucks bedraagt vijf
honderdduizend gulden inclu
sief laadbakken, laadkleppen,
belettering, laadstations en
opleiding van chauffeurs en
monteurs. Het ministerie van
Verkeer en Waterstaat en de
NOVEM hebben een subsidie
verleend.
een na-inspuiting
e de uitstoot van stik-
cn verder wordt terug-
beschrijving. Voor sommige
auto-modellen is een speciale
houder nodig. Op dit moment
zijn er 300 verschillende filters
leverbaar voor zowel perse
als vrachtwagens. De prijs
tussen de 40 en 75 gulden.
Voor meer informatie: EFKA
Import, 023-5740999 of
www.efkaimport.nl.
in een Alouette-helicopter,
wordt een sprint-wedstrijd
gehouden op de landings
baan en is er een concours
d’Elegance. Het evenement
start op vrijdag 2 juli om
19.00 uur en wordt op zon
dag 4 juli om 17.00 uur afge
sloten. De deelname
bedraagt 15 gulden per dag
voor volwassenen. Wie het
hele weekend wil meemaken
en verblijft op de circuitcam
ping betaalt f.50,per per
soon. Kinderen tot 12 jaar
zijn gratis. Liefhebbers kun
nen zich aanmelden bij de
GTI Club Holland, telefoon
0314-345994. De club heeft
ook een internetsite: 1
www.wxs4all.nl/~gticlub/ en
uiteraard een email-adres:
gticlub@xs4all.nl.
veglaten van de inter-
ret toepassen van een
andere compressor met iets
lagere druk levert de HDI-
motor in de 306 een vermogen
van 90 pk bij 4000 tr/min en
een koppel van 205 Nm bij
1900 tr/min. De 3-deurs haalt
hiermee een top van 180 km/ü
en trekt in 12,6 seconden van 0
naar 100 km/u. De Break heeft
licht afwijkende cijfers. De 306
HDI is bijzonder soepel in het
gebruik. De stille krachtbron
komt vlot op gang en levert al
vanaf een laag toerental meer
dan voldoende trekkracht.
Bovendien is de verhouding
is elektronisch een-
gelen. Bovendien
werkelijke
i voorinspuiting
st geluidsniveau
-’-"d en dat
miortverhogend.
geot bezig het
De Volkswagen Golf GTI
Club Holland organiseert de
achtste internationale GTI
meeting op 2, 3 en 4 juli aan
staande op en om het vlieg
veld van Drachten. Iedereen
die in het bezit is van een
Volkswagen Golf GTI kan
hieraan deelnemen. Er wor
den zo’n 100 exposanten ver
wacht uit Duitsland,
Nederland, België en
Engeland. Zij zijn gespeciali
seerd in de verkoop van Golf
GTI’s, motoren, tuning,
accessoires, onderdelen, inte
rieurs onderhoudsproducten,
literatuur, miniaturen en
kunst met als thema de Golf
GTI. Er kan aan verschillen
de activiteiten worden deel
genomen. Zo is Michael
Bleekenmolen present met
zijn race-simulator, kan een
rondvlucht worden gemaakt
De HDI-motor van Peugeot
heeft een exacte inhoud van
1997 cc en wordt standaard
geleverd met een turbocompres
sor. De direct ingespoten diesel
motor maakt gebruik van het
common rail principe met een
constante, hoge inspuitdruk
van 1350 bar.
vermogen/gewicht bijzonder
gunstig, vooral in vergelijking
met de andere aanbiedingen in
dit marktsegment. Peugeot-die-
sels stonden altijd al bekend
vanwege hun prettig loopeigen-
schappen, maar de HDI staat
absoluut op een hoger plan.
Door de toepassing van moder
ne technieken kan Peugeot
voorlopig weer even vooruit.
Overigens is de 90 pk HDI
inmiddels ook verkrijgbaar in
de 406 en volgen de 206 en 806
op korte termijn.
Het leveringsprogramma van
de 306 HDI is voorlopig beperkt
tot drie varianten. Peugeot
paart deze krachtige en zuinige
diesel aan de sportiviteit van de
XS-uitvoering bij de driedeurs.
Daarnaast kan de 306 Break
als HDI worden gekozen in een
XR- en XT-uitgave.
Binnenkort worden er op het
vliegveld van Lelystad twee
evenementen georganiseerd,
die tot voor kort in Baarlo wer
den gehouden. Op zondag 27
juni as. vindt het vierde
Eurofestival voor BMW-rijders
plaats, waar ook dit jaar weer
duizenden bezoekers worden
verwacht. Er is een uitgebreid
kijk- en doe-programma opge
steld. BMW-rijders kunnen hun
auto gratis parkeren op de pad
docks van het circuit. Verder
kan men gratis meedoen aan
de DINX-sprintcompetitie,
Twee airbags
In alle gevallen zijn de auto’s
voorzien van elektrisch bedien
de voorportierruiten, centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening, vier hoofdsteunen en
twee airbags. Daar komt bij de
XS en XT nog eens ABS bij. De
prijzen zijn ten opzichte van de
bestaande 1,9 liter turbodiesel
niet gewijzigd. Daarom kan
Peugeot de 306 XS HDI aanbie
den voor f.39.740,= en heeft
daarmee een bijzonder sterke
concurrent in huis voor met
name de Golf TDi. De Break
komt op f.41.130,= in de XR-uit-
gave en f.44.040,= voor de XT.
Uiteraard blijft de 306 gewoon
leverbaar met de bekende 1,9
liter diesel met indirecte inspui
ting en zonder compressor
vanaf f.33.490,= voor de drie
deurs XN.
Er zijn diverse varianten
mogelijk. De chipcard kan in
de vorm van een langdurig
abonnement worden verstrekt,
maar ook voor een kortere
periode.
Na gebruik wordt de auto weer
bij de terminal afgeleverd,
waar het opladen meteen
begint en het voertuig door de
computer weer wordt inge
pland voor een volgende klant.
De Crayon EV is 2,79 meter
lang en weegt inclusief accu’s
770 kg. Er kunnen twee perso
nen in plaatsnemen en er is
een actieradius mogelijk van
100 km.
rijden (14%)
:hting aangeven (12%)
ihalen/inhalen
een (9%)
m (6%)
Sinds eind april beschikt het
Expeditiecentrum Groningen
over twee hybride vrachtwa
gens van MAN. Deze trucks
zijn af-fabriek voorzien van een
dieselmotor voor normaal
gebruik en een electromotor
voor rijden in de binnenstad.
Het is niet de eerste keer dat
dit bedrijf een hybride MAN in
gebruik neem, de ervaringen
opgedaan met een eerder exem
plaar werden zelfs terugekop-
peld naar de fabriek en daarom
zijn de nieuwe exemplaren
geheel volgens klantenwens
gebouwd. De distributievoertui-
gen hebben een laadvermogen
van 2400 kg en een laadruimte
van 24 kubieke meter en dat
ondanks een elektro-aandrij-
ving die 1150 kg weegt inclu
sief bijbehorende componenten.
alleen op deze manier maakt
men kans op de titel ‘De snelste
BMW van 1999’. Verder is er
een slalomparcours ui'
Diverse bedrijven op h
van tuning en styling A
ren in Lelystad hun prodi
en diensten. Noordzee FM
organiseert op 27 juni in
Lelystad een concours
d’Elegance waarbij de mooiste
BMW wordt verkozen in de
categoriën klassiek, modern en
sportief. Liefhebbers moeten
zich wel van te voren hiervoor
inschrijven. Het circuit is geo-
Eind mei start Toyota in
Japan met proeven met een
nieuwe stadsauto die deel uit
maakt van een totaal mobili-
teitsconcept.
De Crayon EV is een elek
trisch voertuig voorzien van
een mobiele telefoon en navi
gatiesysteem dat op afroep met
een speciale chipcard beschik
baar is en waarvoor op een
groot aantal plaatsen oplaad-
irkeerplekken aanwezig
Eigenlijk is de Crayon EV
soort van openbaar ver-
systeem, dat geschikt is
toepassing in centra van
j steden, woon-werk ver
en gebruik in toeristische
;den.
lektrische voertuigen
mi nauwelijks geluid en
uceren geen uitlaatgassen,
roef start rond het hoofd
oor van Toyota met 300
lemers, 8 tot 10 basisloca-
m ongeveer 35 auto’s.
vrachtwagens en bussen komen
niet meer het interieur binnen.
De ECO filters laten daarnaast
een flinke hoeveelheid lucht
door, zodat via de auto-ventila-
tor beslagen ruiten snel schoon
geblazen kunnen worden. De
filters zijn getest door de
Duitse TUV en voldoen aan de
CE-norm. Ieder filter wordt
verkocht inclusief een inbouw-
liter 4 cilinder leverbaar zijn.
Maar dit is nog maar het begin.
Mitsubishi en Peugeot hebben
een overeenkomst getekend
voor het gebruik van de GDI-
techniek voor Franse motoren.
Ook gaat Mitsubishi een V8
GDI-motor maken voor
Hyundai’s topmodel de Equi
Een verdere verfijning levert de
GDI-SIGMA motor op. Deze
motor krijgt een automatisch
start/stop-systeem, hybride-
aandrijving en turbocompressor
en wordt gekoppeld aan een
continu variabele transmissie.
Het resultaat zorgt voor een
tien tot dertig procent lager
verbruik in vergelijking met de
huidige GDI-motoren.
imobilisten ergeren zich
meest aan het zogenaamde
iper kleven. Vooral vrouwen
t>) ergeren zich hieraan,
n een kwart van de man-
(27%) ervaart dit als een
hinderlijke gewoonte. Aan
mgzaam rijden storen voor-
ngeren zich. In de leeftijds-
se tot 25 jaar zegt 26 pro-
zich verschrikkelijk aan te
;zaam rijdende automobilis
te ergeren, tegen slechts 2
:ent van de groep ouder dan
In 1996 introduceerde
Mitsubishi de direct ingespoten
benzinemotor (GDI) in Japan in
de Galant en Legnum. Een jaar
later werden de eerste GDI-
motoren in de Europese
Mitsubishi Carisma geplaatst
en inmiddels heeft het merk al
In 1996 introduceerde
Mitsubishi de direct ingespoten
benzinemotor (GDI) in Japan in
de Galant en Legnum. Een jaar
later werden de eerste GDI-
motoren in de Europese
Mitsubishi Carisma geplaatst
en inmiddels heeft het merk al
meer dan een halfmiljoen exem
plaren van dit motortype gepro
duceerd. Een groot voordeel van
de GDI-techniek is een sterke
reductie van het brandstofver
bruik en de emissie, zonder te
hoeven toeleggen op vermogen
en prestaties.
Op dit moment kent het merk
vijf verschillende GDI-motoren,
waarvan de 1,8 liter de meest
geproduceerde is. Deze motor is
te vinden in de Carisma en
Space Star. De 2,4 liter GDI is
bij ons inmiddels bekend uit de
Galant en nieuwe Space
Wagon, terwijl buiten Europa
ook V6 GDI-motoren en een 1,5
Ergernis top 10:
Plakken/Bumper kleven (35%)
Onnodig links/in het midden
-ijden (17%)
±e langzaam rijden (17%)
Inhalende vrachtwj
Agressief/asociaal i
(15%)
Te hard i
Geen ricl
Onverantwoord inl
zonder te kijkt
Rechts inhaler
Afsnijden (5%)
Dit systeem i
voudig te regel
wordt voor de i
inspuiting een i
gegeven die het a
aanzienlijk verlaagd
werkt weer comfortvca
Overigens is Peugeot bezig het
inspuitproces in drie fases te
verdelen. Naast de voor-inspui-
ting en normale inspuiting zal
er in de toekomst ook sprake
nspui
lidsni
voen
voor
(45'
Rui
te 1:
lanj
ten
pro<
65 ji