iiis Si Mobiliteits concept van Toyota Ergernissen onderweg Peugeot 306 HDI Achtste inter nationale Golf onan DAF TILBURG 4 Productierecord Mitsubishi GDI-motor Schone lucht voor iedere auto Z ir IJK Hybride-trucks voor Gronings expeditiecentrum GTI-meeting in Drachten MET ONZE LEA SECONTRACTEN VOELT U ZICH NOOIT BEKOCHT. Auto-evenementen op Circuit Lelystad s 99 - pagina 6 DE AUTOMAAT Donderdag 20 mei 1999 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER Fiat Ducato. Al v.a. f 27.990,-. Fiat Fiorino. Al v.a. f 16.610,-. SIRIUSSTRAAT 102, 5015BT, TILBURG.TELEFOON: (013) 464 81 00 ‘prijs f st ten- 1US. >rtom, mee. rijd Te KM EN 6 JAAR (Bron: Rai Voorrang) In een relatief korte tijd voert het PSA-concern de nieuwe common rail dieselmotoren door in haar modellenprogramma. Bij Peugeot kreeg de 406 de primeur met een 110 pk variant voorzien van een intercooler. Nu is de middenklasse 306 aan de beurt met een HDI turbodiesel die met 90 pk nog steeds meer dan voldoende krachtig is. sonen- js ligt pend van 11.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt f.15,p.p., kinderen t/m 12 jaar mogen gratis naar binnen. Prëcies een week later wordt de tweede editie van “Vive la France!’ gehouden eveneens in Lelystad voor liefhebbers en eigenaren van Franse auto’s. De opzet is gelijk aan dat van het BMW-evenement met sprintcompetitie, slalom, tuning en styling, concours d’e- legance en gratis parkeren. i een turbo vermogen )0 1400 :htbron Tc al Fiat Scudo. Al v.a. f 23.050,-. DE FIAT BEDRIJFSWAGENDEALER. VOOR DE BESTE LEASECONTRACTEN. Prijzen excL BTW, kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. is een a 30 km. tijk voldoen Het oplader mium accu’: litgezet. het gebied j presente- lucten esteem i gaan fdkan- d bij r ligt op ïid van deel wagens (16%) rijgedrag Snel en zuinig Toyota verwacht het sys 11 vanaf juni definitief te f exploiteren rond het hoofd zijn van c waarmee dc stofoxiden v gedrongen. Door het wc cooler en he Deze MAN gebruikt slechts één motor tegelijk, in de stad een driepolige asynchroon elektro motor van Siemens met water koeling. Deze is via een card- anas met de versnellingsbak verbonden. Schakelen en kop pelen gebeurt net als bij de die selmotor. Bij het elektrisch rij den is de dieselmotor ontkop peld. De elektromotor levert 57 kW en een constant koppel van 220 Nm. De topsnelheid bij gebruik van deze motor 65 km/u. Bij een snelhei 30 km/u (voorschrift in een van de Groningse binnenstad, actieradius mogelijk van i. En dit blijkt in de prak- -,J-?nde voor drie dagen, m van de nikkel-cad- i’s neemt ruim 10 uur in beslag. Met een knop op De nieuwe ECO interieurfilter is een aktiefkoolstoffilter op basis van acrylvezels die door drenkt zijn met aktieve kool stof. Hierdoor worden pollen en stof uit de lucht gefilterd, maar ook aanzienlijke percentage cadmium, tolueen, benzeen, lood, chroom en andere stoffen die in de lucht rondzweven. Een ook rookwalmen van het dashboard kan tussen de twee motoren worden gescha keld, dit kan tijdens het rijden gebeuren. De dieselmotor heeft directe inspuiting en met intercooler. Het ■s van 114 kW wordt bij 240( tr/min behaald en bij 1 tr/min bereikt de kracl zijn maximale koppel van 590 Nm. De totale investering voor de twee trucks bedraagt vijf honderdduizend gulden inclu sief laadbakken, laadkleppen, belettering, laadstations en opleiding van chauffeurs en monteurs. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NOVEM hebben een subsidie verleend. een na-inspuiting e de uitstoot van stik- cn verder wordt terug- beschrijving. Voor sommige auto-modellen is een speciale houder nodig. Op dit moment zijn er 300 verschillende filters leverbaar voor zowel perse als vrachtwagens. De prijs tussen de 40 en 75 gulden. Voor meer informatie: EFKA Import, 023-5740999 of www.efkaimport.nl. in een Alouette-helicopter, wordt een sprint-wedstrijd gehouden op de landings baan en is er een concours d’Elegance. Het evenement start op vrijdag 2 juli om 19.00 uur en wordt op zon dag 4 juli om 17.00 uur afge sloten. De deelname bedraagt 15 gulden per dag voor volwassenen. Wie het hele weekend wil meemaken en verblijft op de circuitcam ping betaalt f.50,per per soon. Kinderen tot 12 jaar zijn gratis. Liefhebbers kun nen zich aanmelden bij de GTI Club Holland, telefoon 0314-345994. De club heeft ook een internetsite: 1 www.wxs4all.nl/~gticlub/ en uiteraard een email-adres: gticlub@xs4all.nl. veglaten van de inter- ret toepassen van een andere compressor met iets lagere druk levert de HDI- motor in de 306 een vermogen van 90 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 205 Nm bij 1900 tr/min. De 3-deurs haalt hiermee een top van 180 km/ü en trekt in 12,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De Break heeft licht afwijkende cijfers. De 306 HDI is bijzonder soepel in het gebruik. De stille krachtbron komt vlot op gang en levert al vanaf een laag toerental meer dan voldoende trekkracht. Bovendien is de verhouding is elektronisch een- gelen. Bovendien werkelijke i voorinspuiting st geluidsniveau -’-"d en dat miortverhogend. geot bezig het De Volkswagen Golf GTI Club Holland organiseert de achtste internationale GTI meeting op 2, 3 en 4 juli aan staande op en om het vlieg veld van Drachten. Iedereen die in het bezit is van een Volkswagen Golf GTI kan hieraan deelnemen. Er wor den zo’n 100 exposanten ver wacht uit Duitsland, Nederland, België en Engeland. Zij zijn gespeciali seerd in de verkoop van Golf GTI’s, motoren, tuning, accessoires, onderdelen, inte rieurs onderhoudsproducten, literatuur, miniaturen en kunst met als thema de Golf GTI. Er kan aan verschillen de activiteiten worden deel genomen. Zo is Michael Bleekenmolen present met zijn race-simulator, kan een rondvlucht worden gemaakt De HDI-motor van Peugeot heeft een exacte inhoud van 1997 cc en wordt standaard geleverd met een turbocompres sor. De direct ingespoten diesel motor maakt gebruik van het common rail principe met een constante, hoge inspuitdruk van 1350 bar. vermogen/gewicht bijzonder gunstig, vooral in vergelijking met de andere aanbiedingen in dit marktsegment. Peugeot-die- sels stonden altijd al bekend vanwege hun prettig loopeigen- schappen, maar de HDI staat absoluut op een hoger plan. Door de toepassing van moder ne technieken kan Peugeot voorlopig weer even vooruit. Overigens is de 90 pk HDI inmiddels ook verkrijgbaar in de 406 en volgen de 206 en 806 op korte termijn. Het leveringsprogramma van de 306 HDI is voorlopig beperkt tot drie varianten. Peugeot paart deze krachtige en zuinige diesel aan de sportiviteit van de XS-uitvoering bij de driedeurs. Daarnaast kan de 306 Break als HDI worden gekozen in een XR- en XT-uitgave. Binnenkort worden er op het vliegveld van Lelystad twee evenementen georganiseerd, die tot voor kort in Baarlo wer den gehouden. Op zondag 27 juni as. vindt het vierde Eurofestival voor BMW-rijders plaats, waar ook dit jaar weer duizenden bezoekers worden verwacht. Er is een uitgebreid kijk- en doe-programma opge steld. BMW-rijders kunnen hun auto gratis parkeren op de pad docks van het circuit. Verder kan men gratis meedoen aan de DINX-sprintcompetitie, Twee airbags In alle gevallen zijn de auto’s voorzien van elektrisch bedien de voorportierruiten, centrale vergrendeling met afstandsbe diening, vier hoofdsteunen en twee airbags. Daar komt bij de XS en XT nog eens ABS bij. De prijzen zijn ten opzichte van de bestaande 1,9 liter turbodiesel niet gewijzigd. Daarom kan Peugeot de 306 XS HDI aanbie den voor f.39.740,= en heeft daarmee een bijzonder sterke concurrent in huis voor met name de Golf TDi. De Break komt op f.41.130,= in de XR-uit- gave en f.44.040,= voor de XT. Uiteraard blijft de 306 gewoon leverbaar met de bekende 1,9 liter diesel met indirecte inspui ting en zonder compressor vanaf f.33.490,= voor de drie deurs XN. Er zijn diverse varianten mogelijk. De chipcard kan in de vorm van een langdurig abonnement worden verstrekt, maar ook voor een kortere periode. Na gebruik wordt de auto weer bij de terminal afgeleverd, waar het opladen meteen begint en het voertuig door de computer weer wordt inge pland voor een volgende klant. De Crayon EV is 2,79 meter lang en weegt inclusief accu’s 770 kg. Er kunnen twee perso nen in plaatsnemen en er is een actieradius mogelijk van 100 km. rijden (14%) :hting aangeven (12%) ihalen/inhalen een (9%) m (6%) Sinds eind april beschikt het Expeditiecentrum Groningen over twee hybride vrachtwa gens van MAN. Deze trucks zijn af-fabriek voorzien van een dieselmotor voor normaal gebruik en een electromotor voor rijden in de binnenstad. Het is niet de eerste keer dat dit bedrijf een hybride MAN in gebruik neem, de ervaringen opgedaan met een eerder exem plaar werden zelfs terugekop- peld naar de fabriek en daarom zijn de nieuwe exemplaren geheel volgens klantenwens gebouwd. De distributievoertui- gen hebben een laadvermogen van 2400 kg en een laadruimte van 24 kubieke meter en dat ondanks een elektro-aandrij- ving die 1150 kg weegt inclu sief bijbehorende componenten. alleen op deze manier maakt men kans op de titel ‘De snelste BMW van 1999’. Verder is er een slalomparcours ui' Diverse bedrijven op h van tuning en styling A ren in Lelystad hun prodi en diensten. Noordzee FM organiseert op 27 juni in Lelystad een concours d’Elegance waarbij de mooiste BMW wordt verkozen in de categoriën klassiek, modern en sportief. Liefhebbers moeten zich wel van te voren hiervoor inschrijven. Het circuit is geo- Eind mei start Toyota in Japan met proeven met een nieuwe stadsauto die deel uit maakt van een totaal mobili- teitsconcept. De Crayon EV is een elek trisch voertuig voorzien van een mobiele telefoon en navi gatiesysteem dat op afroep met een speciale chipcard beschik baar is en waarvoor op een groot aantal plaatsen oplaad- irkeerplekken aanwezig Eigenlijk is de Crayon EV soort van openbaar ver- systeem, dat geschikt is toepassing in centra van j steden, woon-werk ver en gebruik in toeristische ;den. lektrische voertuigen mi nauwelijks geluid en uceren geen uitlaatgassen, roef start rond het hoofd oor van Toyota met 300 lemers, 8 tot 10 basisloca- m ongeveer 35 auto’s. vrachtwagens en bussen komen niet meer het interieur binnen. De ECO filters laten daarnaast een flinke hoeveelheid lucht door, zodat via de auto-ventila- tor beslagen ruiten snel schoon geblazen kunnen worden. De filters zijn getest door de Duitse TUV en voldoen aan de CE-norm. Ieder filter wordt verkocht inclusief een inbouw- liter 4 cilinder leverbaar zijn. Maar dit is nog maar het begin. Mitsubishi en Peugeot hebben een overeenkomst getekend voor het gebruik van de GDI- techniek voor Franse motoren. Ook gaat Mitsubishi een V8 GDI-motor maken voor Hyundai’s topmodel de Equi Een verdere verfijning levert de GDI-SIGMA motor op. Deze motor krijgt een automatisch start/stop-systeem, hybride- aandrijving en turbocompressor en wordt gekoppeld aan een continu variabele transmissie. Het resultaat zorgt voor een tien tot dertig procent lager verbruik in vergelijking met de huidige GDI-motoren. imobilisten ergeren zich meest aan het zogenaamde iper kleven. Vooral vrouwen t>) ergeren zich hieraan, n een kwart van de man- (27%) ervaart dit als een hinderlijke gewoonte. Aan mgzaam rijden storen voor- ngeren zich. In de leeftijds- se tot 25 jaar zegt 26 pro- zich verschrikkelijk aan te ;zaam rijdende automobilis te ergeren, tegen slechts 2 :ent van de groep ouder dan In 1996 introduceerde Mitsubishi de direct ingespoten benzinemotor (GDI) in Japan in de Galant en Legnum. Een jaar later werden de eerste GDI- motoren in de Europese Mitsubishi Carisma geplaatst en inmiddels heeft het merk al In 1996 introduceerde Mitsubishi de direct ingespoten benzinemotor (GDI) in Japan in de Galant en Legnum. Een jaar later werden de eerste GDI- motoren in de Europese Mitsubishi Carisma geplaatst en inmiddels heeft het merk al meer dan een halfmiljoen exem plaren van dit motortype gepro duceerd. Een groot voordeel van de GDI-techniek is een sterke reductie van het brandstofver bruik en de emissie, zonder te hoeven toeleggen op vermogen en prestaties. Op dit moment kent het merk vijf verschillende GDI-motoren, waarvan de 1,8 liter de meest geproduceerde is. Deze motor is te vinden in de Carisma en Space Star. De 2,4 liter GDI is bij ons inmiddels bekend uit de Galant en nieuwe Space Wagon, terwijl buiten Europa ook V6 GDI-motoren en een 1,5 Ergernis top 10: Plakken/Bumper kleven (35%) Onnodig links/in het midden -ijden (17%) ±e langzaam rijden (17%) Inhalende vrachtwj Agressief/asociaal i (15%) Te hard i Geen ricl Onverantwoord inl zonder te kijkt Rechts inhaler Afsnijden (5%) Dit systeem i voudig te regel wordt voor de i inspuiting een i gegeven die het a aanzienlijk verlaagd werkt weer comfortvca Overigens is Peugeot bezig het inspuitproces in drie fases te verdelen. Naast de voor-inspui- ting en normale inspuiting zal er in de toekomst ook sprake nspui lidsni voen voor (45' Rui te 1: lanj ten pro< 65 ji

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 31