Seoul Motorshow
(V
Plaatselijk
onderonsje
4i
c
99 «pagina4
DE AUTOMAAT Donderdag 20 mei 1999 pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
IN
50,-
50,-
Hyundai
17.30
16.00
7-zitter
G
Kia
Daewoo
;er ooj
iden,
>set
en
srwijl
Bij de foto’s
BOVAG
.aacnue ‘spel’ vin-
1'Ble ronde kop-
i de motorkap,
i beetje verloren
zei een compleet
s ook de lichtunit
Op de kort geleden gehouden Seoul Motorshow
voerde de Koreaanse merken niet alleen de
boventoon, er waren buiten het Hyundai- en
Daewoo-concern helemaal geen andere fabrikan
ten aanwezig. Veel aandacht bij alle merken
voor diverse conceptstudies en prototypes, terwijl
er slechts een handje vol auto’s te vinden waren
die we over enige tijd ook bij ons mogen ver
wachten.
Datl
door twee
auto va»,
een wat s
.'.1^3
....4-1997
1. Hyundai Turbulence
2. Daewoo Nubira
3. Hyundai Trajet
4. Kia Motors Carstar
5. Kia Motors Visto
6. Hyundai Tirol
7. Daewoo Matiz
8. Kia Motors Carens
9. Daewoo DMS-1
Daewoo heeft net als concurrent Hyundai flink te leiden gehad
onder de algehele crisis in de Aziatische landen. Daarom wordt
vooral voortgeborduurd op bestaande modellen. Zo wordt begin
juni ook in ons land een gewijzigde versie van de Nubira op de
markt gebracht. Met name het front wordt aangepakt, waar
door de weinig opwindende auto net wat aardiger oogt. Maar
ook aan de achterzijde zijn er wijzigingen te vinden, maar dat
leest u allemaal in onze rij-impressie over enkele weken.
Daewoo is ook duidelijk iets met de kleine Matiz van plan. Ook
in Korea is dit model alleen als vijfdeurs leverbaar, maar op de
Seoul Motorshow was een driedeurs Matiz te zien met een
grappig roldak. Nu moeten we de verkoop van een dergelijk dak
maar vergeten, maar de driedeursversie oogt absoluut aardig
en zit zeer dicht tegen het oorspronkelijk Italiaanse ontwerp.
De Daewoo DMS-1 moet worden gezien als vingeroefening. Het
is een weinig serieus ogende conceptauto van een kleine 4x4,
maar het toont wel dat het merk het nodige elan in huis heeft
om in de toekomst nieuwe modellen uit te brengen die met
name ook de Europese klant erg zullen aanspreken.
SsangYong is in Korea inmiddels volledig in de Daewoo-organi-
satie opgenomen. De Korando heeft een iets ander front gekre
gen, terwijl de grotere Musso keurig met een volwaardige
Daewoo-grille door het leven gaat. Maar zelfs de Chairman,
grote limousine met Mercedes-onderstel en motor heeft de
Daewoo merktekens gekregen, zodat SsangYong althans op de
thuismarkt als naam volledig is verdwenen. (Martijn Schoften)
Binnenkort introduceert Hyundai de gefacelifte versie van de
huidige Coupé. Deze auto werd in 1996 op de markt gebracht
en is nog steeds een opvallend gelijnde auto voor een nette
prijs. Hyundai experimenteert de laatste tijd veelvuldig met
opvallende koplampen en frontpartijen en datzelfde ‘spel’ vin
den we ook terug bij de nieuwe Coupé. De dubbel
lampen worden wat vorm betreft voortgezet in de
terwijl de bestaande richtingaanwijzers er een l_
by lijken te hangen. Bij de koplampen hoort we1
nieuwe voorbumper. Achter zijn het met name ook de lichtunits
die van vorm gewijzigd zijn en daardoor beter aansluiten bij de
nieuwe Hyundai’s die na de Coupé verschenen zijn. De ver
nieuwde Hyundai Coupé wordt in ons land leverbaar vanaf sep
tember.
Maar diverse andere nieuwe in Seoul getoonde modellen laten
zien welke richting het grootste Koreaanse merk in de nabije
toekomst opgaat. Al in Detroit liet Hyundai haar prototype van
een zogenaamde Sports Utility zien, de Santafe. Deze auto gaat
in licht gemodificeerde variant zeker in produktie. De 4,50
meter lange, stoere auto valt in het segment van bijvoorbeeld
de Jeep Cherokee en Honda CR-V maar wordt voorzien van een
2,5 liter V6 motor, maar gek genoeg spreekt Hyundai bij dit
model over voorwielaandrijving?
het merk absoluut de 4x4-markt op wil, wordt bewezen
wee nieuwe auto’s, de Tirol en Highland. De laatste is een
zan het type Toyota Land Cruiser 100 met veel luxe maar
stijve vormgeving, terwijl de Tirol meer op jongere
mensen is gericht en gezien mag worden als tegenhanger van
bijvoorbeeld de Land Rover Freelander. De Hyundai Excel ont
brak volledig op de stand en dat is te verklaren door het feit
dat er voor het einde van het jaar een opvolger van dit model
verschijnt.
Tot slot belooft Hyundai al langer een ruimtewagen en dat
moet de Trajet worden', een 4,71 meter laïge zeven-zitter voor
zien van een 2,5 liter motor die echter ook voorzien wordt van
een 2 liter en diesel. De voorwielaandrijver heeft een bijzonder
strakke vormgeving en moet met een scherpe prijs Hyundai een
eigen positie geven in het segment grotere ruimtewagens.
Het noodleidende Kia is inmiddels overgaan naar Hyundai en
dankzij de overname lijkt er weer een toekomst voor het merk
te bestaan. Het programma is in ons land recent uitgebreid met
de nieuwe Sephia en Shuma, de gefacelifte Clarus inclusief een
stationwagon en de Carnival ruimtewagen. Wat moet daar nog
aan toegevoegd worden. Kia heeft ook voor Europa de Carens in
de pijplijn, een ruimtewagen die onder de Carnival in het pro
gramma komt en vanwege zijn opgedeelde achterste zijruit
sterk lijkt op de Toyota Picnic. De 4,45 meter lange auto wordt
in Korea aangeboden met een 1,8 liter krachtbron met een ver
mogen van 130 pk en de keuze uit een handgeschakelde vijfbak
of een automaat. De carrosserie wordt in twee kleuren gespoten
en dat zal bij de Europese versie waarschijnlijk ook zo zijn. Niet
bedoelt voor Europa, maar wel inmiddels in productie voor het
eigen land, is de Kia Carstar, een auto die het best kan worden
omschreven als een wat hoog uitgevallen stationwagon, die
enigszins lijkt op de Subaru Forester. Het model is niet echt
spannend vanwege zijn erg hoekige carrosserie, die in tegen
spraak lijkt te zijn met de opgebolde spatschermen. Prima dat
Kia deze auto gewoon in Korea laat.
Erg jammer, zeker gezien het succes van Daewoo met de Matiz,
is dat de Visto voorlopig niet naar Europa komt. Het gaat om
een volledig nieuwe auto in het onderste segment van de
markt, waar Daewoo inderdaad met de Matiz floreert en
Hyundai wat minder succesvol de Atoz probeert de slijten. De
Visto is net geen 3,5 meter lang en beschikt over een 800 cc
motortje van 54 pk. Het is een vlotgelijnd autootje met absoluut
mogelijkheden op de Europese markt. Kia verdedigt haar keuze
met het feit dat de huidige Pride voorlopig nog als instapper op
het programma blijft.