Seoul Motorshow (V Plaatselijk onderonsje 4i c 99 «pagina4 DE AUTOMAAT Donderdag 20 mei 1999 pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER IN 50,- 50,- Hyundai 17.30 16.00 7-zitter G Kia Daewoo ;er ooj iden, >set en srwijl Bij de foto’s BOVAG .aacnue ‘spel’ vin- 1'Ble ronde kop- i de motorkap, i beetje verloren zei een compleet s ook de lichtunit Op de kort geleden gehouden Seoul Motorshow voerde de Koreaanse merken niet alleen de boventoon, er waren buiten het Hyundai- en Daewoo-concern helemaal geen andere fabrikan ten aanwezig. Veel aandacht bij alle merken voor diverse conceptstudies en prototypes, terwijl er slechts een handje vol auto’s te vinden waren die we over enige tijd ook bij ons mogen ver wachten. Datl door twee auto va», een wat s .'.1^3 ....4-1997 1. Hyundai Turbulence 2. Daewoo Nubira 3. Hyundai Trajet 4. Kia Motors Carstar 5. Kia Motors Visto 6. Hyundai Tirol 7. Daewoo Matiz 8. Kia Motors Carens 9. Daewoo DMS-1 Daewoo heeft net als concurrent Hyundai flink te leiden gehad onder de algehele crisis in de Aziatische landen. Daarom wordt vooral voortgeborduurd op bestaande modellen. Zo wordt begin juni ook in ons land een gewijzigde versie van de Nubira op de markt gebracht. Met name het front wordt aangepakt, waar door de weinig opwindende auto net wat aardiger oogt. Maar ook aan de achterzijde zijn er wijzigingen te vinden, maar dat leest u allemaal in onze rij-impressie over enkele weken. Daewoo is ook duidelijk iets met de kleine Matiz van plan. Ook in Korea is dit model alleen als vijfdeurs leverbaar, maar op de Seoul Motorshow was een driedeurs Matiz te zien met een grappig roldak. Nu moeten we de verkoop van een dergelijk dak maar vergeten, maar de driedeursversie oogt absoluut aardig en zit zeer dicht tegen het oorspronkelijk Italiaanse ontwerp. De Daewoo DMS-1 moet worden gezien als vingeroefening. Het is een weinig serieus ogende conceptauto van een kleine 4x4, maar het toont wel dat het merk het nodige elan in huis heeft om in de toekomst nieuwe modellen uit te brengen die met name ook de Europese klant erg zullen aanspreken. SsangYong is in Korea inmiddels volledig in de Daewoo-organi- satie opgenomen. De Korando heeft een iets ander front gekre gen, terwijl de grotere Musso keurig met een volwaardige Daewoo-grille door het leven gaat. Maar zelfs de Chairman, grote limousine met Mercedes-onderstel en motor heeft de Daewoo merktekens gekregen, zodat SsangYong althans op de thuismarkt als naam volledig is verdwenen. (Martijn Schoften) Binnenkort introduceert Hyundai de gefacelifte versie van de huidige Coupé. Deze auto werd in 1996 op de markt gebracht en is nog steeds een opvallend gelijnde auto voor een nette prijs. Hyundai experimenteert de laatste tijd veelvuldig met opvallende koplampen en frontpartijen en datzelfde ‘spel’ vin den we ook terug bij de nieuwe Coupé. De dubbel lampen worden wat vorm betreft voortgezet in de terwijl de bestaande richtingaanwijzers er een l_ by lijken te hangen. Bij de koplampen hoort we1 nieuwe voorbumper. Achter zijn het met name ook de lichtunits die van vorm gewijzigd zijn en daardoor beter aansluiten bij de nieuwe Hyundai’s die na de Coupé verschenen zijn. De ver nieuwde Hyundai Coupé wordt in ons land leverbaar vanaf sep tember. Maar diverse andere nieuwe in Seoul getoonde modellen laten zien welke richting het grootste Koreaanse merk in de nabije toekomst opgaat. Al in Detroit liet Hyundai haar prototype van een zogenaamde Sports Utility zien, de Santafe. Deze auto gaat in licht gemodificeerde variant zeker in produktie. De 4,50 meter lange, stoere auto valt in het segment van bijvoorbeeld de Jeep Cherokee en Honda CR-V maar wordt voorzien van een 2,5 liter V6 motor, maar gek genoeg spreekt Hyundai bij dit model over voorwielaandrijving? het merk absoluut de 4x4-markt op wil, wordt bewezen wee nieuwe auto’s, de Tirol en Highland. De laatste is een zan het type Toyota Land Cruiser 100 met veel luxe maar stijve vormgeving, terwijl de Tirol meer op jongere mensen is gericht en gezien mag worden als tegenhanger van bijvoorbeeld de Land Rover Freelander. De Hyundai Excel ont brak volledig op de stand en dat is te verklaren door het feit dat er voor het einde van het jaar een opvolger van dit model verschijnt. Tot slot belooft Hyundai al langer een ruimtewagen en dat moet de Trajet worden', een 4,71 meter laïge zeven-zitter voor zien van een 2,5 liter motor die echter ook voorzien wordt van een 2 liter en diesel. De voorwielaandrijver heeft een bijzonder strakke vormgeving en moet met een scherpe prijs Hyundai een eigen positie geven in het segment grotere ruimtewagens. Het noodleidende Kia is inmiddels overgaan naar Hyundai en dankzij de overname lijkt er weer een toekomst voor het merk te bestaan. Het programma is in ons land recent uitgebreid met de nieuwe Sephia en Shuma, de gefacelifte Clarus inclusief een stationwagon en de Carnival ruimtewagen. Wat moet daar nog aan toegevoegd worden. Kia heeft ook voor Europa de Carens in de pijplijn, een ruimtewagen die onder de Carnival in het pro gramma komt en vanwege zijn opgedeelde achterste zijruit sterk lijkt op de Toyota Picnic. De 4,45 meter lange auto wordt in Korea aangeboden met een 1,8 liter krachtbron met een ver mogen van 130 pk en de keuze uit een handgeschakelde vijfbak of een automaat. De carrosserie wordt in twee kleuren gespoten en dat zal bij de Europese versie waarschijnlijk ook zo zijn. Niet bedoelt voor Europa, maar wel inmiddels in productie voor het eigen land, is de Kia Carstar, een auto die het best kan worden omschreven als een wat hoog uitgevallen stationwagon, die enigszins lijkt op de Subaru Forester. Het model is niet echt spannend vanwege zijn erg hoekige carrosserie, die in tegen spraak lijkt te zijn met de opgebolde spatschermen. Prima dat Kia deze auto gewoon in Korea laat. Erg jammer, zeker gezien het succes van Daewoo met de Matiz, is dat de Visto voorlopig niet naar Europa komt. Het gaat om een volledig nieuwe auto in het onderste segment van de markt, waar Daewoo inderdaad met de Matiz floreert en Hyundai wat minder succesvol de Atoz probeert de slijten. De Visto is net geen 3,5 meter lang en beschikt over een 800 cc motortje van 54 pk. Het is een vlotgelijnd autootje met absoluut mogelijkheden op de Europese markt. Kia verdedigt haar keuze met het feit dat de huidige Pride voorlopig nog als instapper op het programma blijft.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 29