ÏB
60 jaar grote BMW's
Grote Klasse
distributiesysteem
J
Kléber start
vernieuwing
gamma
Art Collectie van Smart
Renault brengt
levertijden terug
met nieuw
Zand
IRG e.o.
blauw1998
irijs1992
Nieuwe verkooprecord
voor Seat
Verkooprecord voor
Citroën
I
III
<1 II
-
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 29 april 1999 pagina >
399 pagina 4
Gewelfde voorspatborden
i het
hijn
•ectiebeurt
en APK gekeurd
gin-
:e limousine
emperatuur-
ir zijn maar
land
D
ft
alle
isterwijk.
ediening op
de Limited
gendarische
Jeep dealer.
ierde
nder de
orzien van:
sbeurt
rbeidsloon
antie
inderweg"
Tegenwoordig is BMW niet meer weg te denken in
kringen van topklasse automobielen. Dat is met
name de verdienste van de Grote Klasse van BMW:
drie generaties 7-serie en de modellen die daaraan
voorafgingen. Met een gemiddelde van circa 45.000
verkochte eenheden per jaar mag deze modelreeks
van de 728i tot en met de 750i zelfs een bestseller
heten. Maar weinig mensen weten dat de basis voor
dit succes al 60 jaar geleden werd gelegd. Het aan
tal liefhebbers van een ‘grote’ BMW groeide sinds
dien gestaag. Een stukje geschiedenis van BMW.
een
iuc-
Merkwaardig van samen
stelling
'n de Art
jnstant wisselen
internet via
De 2e generatie van de BMW 7-
serie werd bij de introductie in
laxer HP is ver-
e 65 tZm 55 serie
30.600
1.600 stt
iedec. 1997
..1992-1991-1990
1993
..1992-1991-1990
„..1993- 1992
1996
7.00 uur.
O 013-5710641
3 te
1997-1992-1989
1987
7-'96-'95-'94-'88
1990
1990- 1992
1987- 1988
leep
s Only One
:escilinder
tot de
winst. I
gen 10.5I
toonbanl
procent,
jaar het
auto’s van IJ
Het merk is
Nieuwe maatstaven
De redactie van ‘Auto Motor
und Sport’ was bij de eerste
kennismaking met de huidige
laai in de wolken’,
jke ver
men direct.
de band-
ingesla-
Klasse,
jzondere
de autoliefhebber
lirect kon herken-
schijning*, ooi
Tegenwoordig
breedte van I
en zal v
Zwitser]
en Italië
In 1936, nog geen 8 jaar na de
introductie van de eerste ‘eigen’
automobiel, namen de
Bayerische Motoren Werke ee
echte middenklasser in prodt
tie: de 326. Met zijn verlaagde
chassis, een achteras met tor-
sievering, hydraulische remmen
en zes cilinders in lijn was deze
vierdeurs zijn tijd ver vooruit.
Sport’ was
nismaking i
7-serie ‘helema.
‘Een ranke, beweeglijl
oordeelden
lig reikt de uouu-
i het motorenpro-
(32%), Oostenrijk (23%),
Frankrijk (19%) en Nederland
(12%) in de plus zitten.
In de maand maart heeft de
Spaanse VW-dochter Seat een
verkooprecord gevestigd. In 31
dagen werden 51.528 nieuwe
Seat’s aan de man en vrouw
gebracht, waarvan er bijna
20.000 stuks in Spanje zijn
gebleven.
Buiten West-Europa g
).500 Citroëns over de
mk, een toename met 27
‘t. Citroën verwacht dit
_t record van 967.600
- 1998 te overtreffen.
Het merk is vertegenwoordigd
in 86 landen via bijna 10.000
verkooppunten.
Een ander record in dezelfde
maand is het exportaantal van
31.598 auto’s. Het gaat erg goed
met Seat onder meer in
Duitsland waar in vergelijking
met vorig jaar 28 procent meer
Seat’s verkocht werden, terwijl
ook Zweden (54%), Portugal
den geëxporteerd. In Nederland
vonden 2509 Citroëns hun weg
naar de klant. In 17 West-
Europese landen groeide de
markt met 19 procent, terwijl
de Citroën Xsara en Saxo met
maar liefst 30 procent wisten te
stijgen. Maar ook de Berlingo,
Evasion en Xantia boekten
i toe-
en
van 205
i 1974
s in die
naan
™™*—-~ens. Van deze
j eens modellen zouden bijna 200.000
der exemplaren worden gebouwd
de voordat in 1977 de 7-serie voor
ipklasse. opvolging zorgde.
i later als De eerste generatie 7-sede sloot
aan op het nieuwe BMW design
zoals dat in de 6-serie coupé-
modellen al enige tijd zichtbaar
was: in deze luxe limousines
ging representativiteit samen
met technologische innovatie.
Daarbij hielden de construc
teurs vast aan de visie van
BMW dat rijplezier altijd actief
len van een Smart. De diverse
ontwerpen uit de Art Collectie
worden met behulp van sticker-
materiaal op de auto aange
bracht, terwijl bekende kunste
naars op verzoek de auto hand
matig beschilderen. De Art
Collectie gaat van start in
Nederland, België en Duitsk
volgend jaar ook in
jrland, Frankrijk, Spanje
lië te koop zijn. De keuze
Nu is de kleine Smart niet
bepaald een onopvallende auto,
maar voor wie het allemaal nog
niet gek genoeg is, is er nu de
Art Collectie voor deze kleine
stadsauto. Wilt u een Smart in
notenhout, met een motief van
I M.C. Escher of voorzien van
I een eigen ontwerp, het is vanaf
I nu allemaal mogelijk. Ter intro-
I ductie beschilderde Herman
Brood handmatig de bodypane-
1986 mogelijk nog enthousias
ter ontvangen. De pers sprak
lovend van ‘ingetogen noblesse,
sportieve élégance en ongekend
dynamische rijeigenschappen,
alles op de laatste stand der
techniek.’ Voor het eerst werd
een met ruim 11 centimeter
verlengde L-versie geïntrodu
ceerd. En beschikten de model
len van de voor
over uiterst
linder lijnn
del van de
Van de 2-liter 65 pk versie wist
men in de jaren ‘52 en ‘53 al
zo’n 1.700 exemplaren aan de
man te brengen. Van de 72 pk
sterke uitvoering zijn er tot
1958 ruim 8.000 verkocht.
Het contactvlak niet de weg is
ellipsvormig en heeft bij regen
het effect van een boeg die het
water wegstuwt. Door toepas
sing van een speciale nylon gor
del en het gekozen rubber-
mengsel wordt de vervorming
van de band bij hogere snelhe
den geminimaliseerd. Door de
vorm van de profïelblokken
worden de afrolgeluiden terug
gebracht en het comfort verbe
terd.
De Kléber Dyn;
krijgbaar in de
voor snelheden tot 210 km/u
(H), 240 km/u (V) en 270 km/u
(W) in afmetingen uiteenlopend
van 185/65 R 14V tot 225/55R
16W.
jaar duren voordat BMW met
een alternatief kwam.
Het autoniobielprogramma van
BMW was in die jaren toch op
zijn minst merkwaardig van
samenstelling te noemen een
piepkleine Isetta die voor vrij
wel iedereen haalbaar was en
luxe achtcilinder limousines
voor de happy few. Er was dus
wel enige visie nodig om BMW
uit dit dal te loodsen: ontwer
pers en ingenieurs gingen zich
concentreren op de meer spor
tieve en dynamische aspecten
van autorijden. Deze visie zou
in markant design, krachtige
motorisering en uitstekende
handling-eigenschappen tot
uiting moeten komen. Het
resultaat van de nieuw ing
gen weg was de Nieuwe Ki
met de BMW 1500 als eerste N
representant. Het was een voor
zijn tijd krachtig gemotoriseer
de vierdeurs sedan met bijzon
der sportieve rijeigenschappen.
gramma van de 728i zes
via twee achtcilinders fa.
twaalfcilinder die zich met een
vermogen van 326 pk uit een
cilinderinhoud van 5,4 liter
zelfs de enige twaalfcilinder in
zijn klasse mag noemen.
Een absolute noviteit vormde
de in 1998 geïntroduceerde,
direct ingespoten 3 liter diesel:
de BMW 730d zette ook voor
wat betreft prestaties en ver
bruik weer nieuwe maatstaven
en rekende definitief af met het
vooroordeel dat er voor diesel
motoren geen plaats in de top
klasse zou zijn. Binnenkort zet
BMW met een high tech achtci
linder diesel de kroon op het
dieselmotorenprogramma.
Binnen de eerste vijf productie
jaren zijn tot nog toe bijna
230.000 BMW 7-serie modellen
van de huidige generatie aan
klanten over de gehele wereld
afgeleverd.
BMW 750i met zijn 300 pk uit
vijf liter cilinderinhoud was uit
gevoerd met de eerste Duitse
twaalfcilinder sinds het einde
van de jaren ‘30.
In 1992 zorgde BMW vervol
gens voor een vloeiende over-
gang van de zes- naar de
twaalfcilinders: achtcilindermo-
toren van 3 liter en 218 pk voor
de 730i en 4 liter en 286 pk
voor de 740i rondden het auto-
mobielprogramma van BMW in
het topsegment af. Maar liefst
310.000 klanten kozen voor een
van deze modellen.
i L-versie geïnt
beschikten de
jrgaande 7-serie
t gecultiveerde zesci-
imotoren, het topmo-
e tweede generatie de
Sportief elegant
Vier jaar later volgden de
uiterst wendbare tweedeurs
modellen van de 02-sede, weer
twee jaar later, in 1968, intro
duceerde BMW een nieuwe,
grote zescilinder de BMW 2500.
Deze modellen vormden het uit
gangspunt voor de structuur
van een autoniobielprogramma
dat in hoofdlijnen zou gaan
bestaan uit een 3-, een 5- en 7-
serie.
Met de 150 pk sterke 2500 en
alle daar in volgende jaren op
gebaseerde modellen, tekende
zich een eerste succesje van de
Grote Klasse van BMW af.
Sinds 1968 begon de cilinderin
houd gestaag toe te nemen van
2,5 naar 2,8, 3 en 3,3 liter,
waarbij het motorvermogen
nam van 150 naar 170, 180 i
190 pk. De topsnelheid1
km/h, die de 3,3 L al in
moeiteloos bereikte, was
Beduidend eleganter en luxueu- jaren nog voorbehouden t
zer, met meer chroom, geavan- pure sportwager
ceerde techniek en ook nog eens modellen zoudei
de eerste Duitse achtcilinder exempla
van na de oorlog, verwierf de voordat
502 een plaats in de top’-
In 1954 nog als 502 en later als
2600 en 3200 kreeg deze model-
reeks steeds meer liefhebbers:
uiteindelijk ruim 13.000. Toch
waren er niet voldoende kopers
meer te vinden om de continuï
teit van de modelreeks en die
van de fabriek te waarborgen,
vandaar dat men de productie
in 1963 stopzette. Het zou vijf
Voor het eerst in haar historie
heeft het Franse merk Citroën
in één maand tijd meer dan
100.000 nieuwe auto’s verkocht.
Het waren er in maart maar
liefst 109.200 stuks die wereld
wijd werden afgezet. Frankrijk
was goed voor 30.600 exempla
ren, terwijl 78.600 stuks wer-
Toen het Wirtschaftswunder
zijn eerste vruchten begon af te
werpen, introduceerde BMW in
1951 de 501, een model dat van
wege haar volle rondingen al
te beleven moest zijn. En al
snel maakten de modellen
naam als sportief elegant alter
natief in de topklasse. De 745i
was met zijn 3,2 liter zescilin
der turbomotor het topmodel
van deze modelreeks. Tot medio
1986 vonden bijna 280.000
exemplaren van deze gene
hun weg naar enthousiast
kopers over de gehele wereld.
Die winst is per Seat-model
verschillend: Ibiza (11%),
Cordoba (8%), Cordoba Vario
(31%) en Alhambra (31%).
van ontwerpen is vrijwel onuit
puttelijk. Er kan worden geko
zen uit imitaties van bepaalde
materialen zoals hout, marmer,
dierenhuiden en edelstenen,
maar ook lucht, water, bloemen,
groente of bijvoorbeeld smarties
zijn mogelijk.
Het aanbod van
Collectie zal cons
en is te vinden op i
www.smart-art.nl.
snel de bijnaam ‘barokengel’
kreeg. Met dit model nam BMW
niet alleen de automobielpro-
ductie weer op, het was boven
dien het vervolg van het eerste
hoofdstuk over de ‘Grote
Klasse’. De lijnvoering van de
501 was evenals die van de.335
gebaseerd op de 326, maar
moderner en gestrekter en
bovendien bood de carrosserie
beduidend meer binnenruimte.
De 501 en alle opvolgende
modellen in deze reeks hadden
een tweetal bijzondere kenmer
ken waaraan de
deze BMW’s dii
nen.
Allereerst waren dat de portie
ren die alle vier aan de B-stijl-
zijde sloten. En de rijdende
modellen kon je zelfs in het
donker herkennen aan hijn
markante fluittoon.
Het was een dermate veelbelo
vend concept dat BMW het uit
koos als basis voor de ontwikke
ling van de eerste BMW voor de
Grote Klasse. De 335 werd
geboren met een ruim 11 centi
meter langere wielbasis die gro
tendeels ten goede kwam aan
een langere motorkap en de
fraai gewelfde voorspatborden
in de ware zin van het woord.
Omdat dit model aan het begin
van de tweede wereldoorlog
werd geïntroduceerd waren er
ondanks de krachtige motorise
ring van 90 pk uit 3,5 liter geen
grote successen voor weggelegd.
Pas vele jaren later kreeg dit
model de erkenning die het ver
diende. Slechts 410 exemplaren
I verlieten in de jaren 1939 tot
1941 de fabriekshal in
München-Milbertshofen.
Kenmerkend voor de bijzonder
moeilijke omstandigheden
waaronder deze automobielen
het levenslicht zagen: aan ban
den was niet te komen daar
moest de koper van een splin
ternieuwe 326 of 335 zelf voor
zorgen.
Het Franse merk Renault is volop bezig haar distributiesysteem
in Europa te veranderen om vanaf het jaar 2001 een levertijd
van gemiddeld 15 dagen te garanderen. Het huidige systeem
van verplichte bevoorrading wordt dan vervangen door een sys
teem dat is gebaseerd op rechtstreekse bestellingen van de
klanten. De verschillende Renault-fabrieken ontvangen deze
bestellingen direct en plannen de produktie van de auto’s in
perioden van vijf dagen. Omdat met dit systeem de voorraden
worden gehalveerd, worden de kosten van de verkooponderhan-
delingen gedrukt. Het systeem van nieuwe distributie werd
begin 1998 gelanceerd en gaat nu zijn operationele fase in. Dat
betekent en complete reorganisatie van de distributieketen van
dealers, transport tot fabrieken en leveranciers.
De gemiddelde levertijd bedraagt over het gehele programma
van Renault op dit moment 6 tot 8 weken, terwijl maar eender
de exact op bestelling van klanten wordt gemaakt, de rest wordt
door de verkooporganisatie van te voren besteld. De eerste proef
werd in de loop van vorig jaar in gang gezet. Hierbij waren
Renault Nederland, de vestiging van Rouen in Frankrijk en de
fabriek van Maubeuge betrokken. De overgang van een impor
teur naar het nieuwe distributiesysteem vraagt ongeveer 6
maanden. Vanaf half 2000 gaan de dealerorganisatie en de
fabrieken zich in werken in het nieuwe systeem en zal men
geleidelijk de klant een exacte levertijd kunnen noemen, die
echter op dat moment nog niet gegarandeerd wordt, dat zal ech
ter wel vanaf eind 2001 kunnen.
Het Franse bandenmerk
Kléber, onderdeel van Michelin,
is begonnen met de vernieu
wing van haar produktengam-
ma. Het assortiment zal ver
eenvoudigd worden en gaan
bestaan uit één type band per
segment: Sport, High
Performance, Performance en
Touring. De nieuwe Dynaxer
HP valt in het segment High
Performance en is bedoeld voor
sedans en grotere auto’s met
veel vermogen. Sterke punten
zijn de veiligheid op natte
wegen, het weggedrag ook bij
hogere snelheden, het rijcom-
fort en de levensduur.
Bovendien scoort de Kléber met
zijn prijs/kwaliteitverhouding.
BMB62Ö
gfe: - -
V