ÏB 60 jaar grote BMW's Grote Klasse distributiesysteem J Kléber start vernieuwing gamma Art Collectie van Smart Renault brengt levertijden terug met nieuw Zand IRG e.o. blauw1998 irijs1992 Nieuwe verkooprecord voor Seat Verkooprecord voor Citroën I III <1 II - DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 29 april 1999 pagina > 399 pagina 4 Gewelfde voorspatborden i het hijn •ectiebeurt en APK gekeurd gin- :e limousine emperatuur- ir zijn maar land D ft alle isterwijk. ediening op de Limited gendarische Jeep dealer. ierde nder de orzien van: sbeurt rbeidsloon antie inderweg" Tegenwoordig is BMW niet meer weg te denken in kringen van topklasse automobielen. Dat is met name de verdienste van de Grote Klasse van BMW: drie generaties 7-serie en de modellen die daaraan voorafgingen. Met een gemiddelde van circa 45.000 verkochte eenheden per jaar mag deze modelreeks van de 728i tot en met de 750i zelfs een bestseller heten. Maar weinig mensen weten dat de basis voor dit succes al 60 jaar geleden werd gelegd. Het aan tal liefhebbers van een ‘grote’ BMW groeide sinds dien gestaag. Een stukje geschiedenis van BMW. een iuc- Merkwaardig van samen stelling 'n de Art jnstant wisselen internet via De 2e generatie van de BMW 7- serie werd bij de introductie in laxer HP is ver- e 65 tZm 55 serie 30.600 1.600 stt iedec. 1997 ..1992-1991-1990 1993 ..1992-1991-1990 „..1993- 1992 1996 7.00 uur. O 013-5710641 3 te 1997-1992-1989 1987 7-'96-'95-'94-'88 1990 1990- 1992 1987- 1988 leep s Only One :escilinder tot de winst. I gen 10.5I toonbanl procent, jaar het auto’s van IJ Het merk is Nieuwe maatstaven De redactie van ‘Auto Motor und Sport’ was bij de eerste kennismaking met de huidige laai in de wolken’, jke ver men direct. de band- ingesla- Klasse, jzondere de autoliefhebber lirect kon herken- schijning*, ooi Tegenwoordig breedte van I en zal v Zwitser] en Italië In 1936, nog geen 8 jaar na de introductie van de eerste ‘eigen’ automobiel, namen de Bayerische Motoren Werke ee echte middenklasser in prodt tie: de 326. Met zijn verlaagde chassis, een achteras met tor- sievering, hydraulische remmen en zes cilinders in lijn was deze vierdeurs zijn tijd ver vooruit. Sport’ was nismaking i 7-serie ‘helema. ‘Een ranke, beweeglijl oordeelden lig reikt de uouu- i het motorenpro- (32%), Oostenrijk (23%), Frankrijk (19%) en Nederland (12%) in de plus zitten. In de maand maart heeft de Spaanse VW-dochter Seat een verkooprecord gevestigd. In 31 dagen werden 51.528 nieuwe Seat’s aan de man en vrouw gebracht, waarvan er bijna 20.000 stuks in Spanje zijn gebleven. Buiten West-Europa g ).500 Citroëns over de mk, een toename met 27 ‘t. Citroën verwacht dit _t record van 967.600 - 1998 te overtreffen. Het merk is vertegenwoordigd in 86 landen via bijna 10.000 verkooppunten. Een ander record in dezelfde maand is het exportaantal van 31.598 auto’s. Het gaat erg goed met Seat onder meer in Duitsland waar in vergelijking met vorig jaar 28 procent meer Seat’s verkocht werden, terwijl ook Zweden (54%), Portugal den geëxporteerd. In Nederland vonden 2509 Citroëns hun weg naar de klant. In 17 West- Europese landen groeide de markt met 19 procent, terwijl de Citroën Xsara en Saxo met maar liefst 30 procent wisten te stijgen. Maar ook de Berlingo, Evasion en Xantia boekten i toe- en van 205 i 1974 s in die naan ™™*—-~ens. Van deze j eens modellen zouden bijna 200.000 der exemplaren worden gebouwd de voordat in 1977 de 7-serie voor ipklasse. opvolging zorgde. i later als De eerste generatie 7-sede sloot aan op het nieuwe BMW design zoals dat in de 6-serie coupé- modellen al enige tijd zichtbaar was: in deze luxe limousines ging representativiteit samen met technologische innovatie. Daarbij hielden de construc teurs vast aan de visie van BMW dat rijplezier altijd actief len van een Smart. De diverse ontwerpen uit de Art Collectie worden met behulp van sticker- materiaal op de auto aange bracht, terwijl bekende kunste naars op verzoek de auto hand matig beschilderen. De Art Collectie gaat van start in Nederland, België en Duitsk volgend jaar ook in jrland, Frankrijk, Spanje lië te koop zijn. De keuze Nu is de kleine Smart niet bepaald een onopvallende auto, maar voor wie het allemaal nog niet gek genoeg is, is er nu de Art Collectie voor deze kleine stadsauto. Wilt u een Smart in notenhout, met een motief van I M.C. Escher of voorzien van I een eigen ontwerp, het is vanaf I nu allemaal mogelijk. Ter intro- I ductie beschilderde Herman Brood handmatig de bodypane- 1986 mogelijk nog enthousias ter ontvangen. De pers sprak lovend van ‘ingetogen noblesse, sportieve élégance en ongekend dynamische rijeigenschappen, alles op de laatste stand der techniek.’ Voor het eerst werd een met ruim 11 centimeter verlengde L-versie geïntrodu ceerd. En beschikten de model len van de voor over uiterst linder lijnn del van de Van de 2-liter 65 pk versie wist men in de jaren ‘52 en ‘53 al zo’n 1.700 exemplaren aan de man te brengen. Van de 72 pk sterke uitvoering zijn er tot 1958 ruim 8.000 verkocht. Het contactvlak niet de weg is ellipsvormig en heeft bij regen het effect van een boeg die het water wegstuwt. Door toepas sing van een speciale nylon gor del en het gekozen rubber- mengsel wordt de vervorming van de band bij hogere snelhe den geminimaliseerd. Door de vorm van de profïelblokken worden de afrolgeluiden terug gebracht en het comfort verbe terd. De Kléber Dyn; krijgbaar in de voor snelheden tot 210 km/u (H), 240 km/u (V) en 270 km/u (W) in afmetingen uiteenlopend van 185/65 R 14V tot 225/55R 16W. jaar duren voordat BMW met een alternatief kwam. Het autoniobielprogramma van BMW was in die jaren toch op zijn minst merkwaardig van samenstelling te noemen een piepkleine Isetta die voor vrij wel iedereen haalbaar was en luxe achtcilinder limousines voor de happy few. Er was dus wel enige visie nodig om BMW uit dit dal te loodsen: ontwer pers en ingenieurs gingen zich concentreren op de meer spor tieve en dynamische aspecten van autorijden. Deze visie zou in markant design, krachtige motorisering en uitstekende handling-eigenschappen tot uiting moeten komen. Het resultaat van de nieuw ing gen weg was de Nieuwe Ki met de BMW 1500 als eerste N representant. Het was een voor zijn tijd krachtig gemotoriseer de vierdeurs sedan met bijzon der sportieve rijeigenschappen. gramma van de 728i zes via twee achtcilinders fa. twaalfcilinder die zich met een vermogen van 326 pk uit een cilinderinhoud van 5,4 liter zelfs de enige twaalfcilinder in zijn klasse mag noemen. Een absolute noviteit vormde de in 1998 geïntroduceerde, direct ingespoten 3 liter diesel: de BMW 730d zette ook voor wat betreft prestaties en ver bruik weer nieuwe maatstaven en rekende definitief af met het vooroordeel dat er voor diesel motoren geen plaats in de top klasse zou zijn. Binnenkort zet BMW met een high tech achtci linder diesel de kroon op het dieselmotorenprogramma. Binnen de eerste vijf productie jaren zijn tot nog toe bijna 230.000 BMW 7-serie modellen van de huidige generatie aan klanten over de gehele wereld afgeleverd. BMW 750i met zijn 300 pk uit vijf liter cilinderinhoud was uit gevoerd met de eerste Duitse twaalfcilinder sinds het einde van de jaren ‘30. In 1992 zorgde BMW vervol gens voor een vloeiende over- gang van de zes- naar de twaalfcilinders: achtcilindermo- toren van 3 liter en 218 pk voor de 730i en 4 liter en 286 pk voor de 740i rondden het auto- mobielprogramma van BMW in het topsegment af. Maar liefst 310.000 klanten kozen voor een van deze modellen. i L-versie geïnt beschikten de jrgaande 7-serie t gecultiveerde zesci- imotoren, het topmo- e tweede generatie de Sportief elegant Vier jaar later volgden de uiterst wendbare tweedeurs modellen van de 02-sede, weer twee jaar later, in 1968, intro duceerde BMW een nieuwe, grote zescilinder de BMW 2500. Deze modellen vormden het uit gangspunt voor de structuur van een autoniobielprogramma dat in hoofdlijnen zou gaan bestaan uit een 3-, een 5- en 7- serie. Met de 150 pk sterke 2500 en alle daar in volgende jaren op gebaseerde modellen, tekende zich een eerste succesje van de Grote Klasse van BMW af. Sinds 1968 begon de cilinderin houd gestaag toe te nemen van 2,5 naar 2,8, 3 en 3,3 liter, waarbij het motorvermogen nam van 150 naar 170, 180 i 190 pk. De topsnelheid1 km/h, die de 3,3 L al in moeiteloos bereikte, was Beduidend eleganter en luxueu- jaren nog voorbehouden t zer, met meer chroom, geavan- pure sportwager ceerde techniek en ook nog eens modellen zoudei de eerste Duitse achtcilinder exempla van na de oorlog, verwierf de voordat 502 een plaats in de top’- In 1954 nog als 502 en later als 2600 en 3200 kreeg deze model- reeks steeds meer liefhebbers: uiteindelijk ruim 13.000. Toch waren er niet voldoende kopers meer te vinden om de continuï teit van de modelreeks en die van de fabriek te waarborgen, vandaar dat men de productie in 1963 stopzette. Het zou vijf Voor het eerst in haar historie heeft het Franse merk Citroën in één maand tijd meer dan 100.000 nieuwe auto’s verkocht. Het waren er in maart maar liefst 109.200 stuks die wereld wijd werden afgezet. Frankrijk was goed voor 30.600 exempla ren, terwijl 78.600 stuks wer- Toen het Wirtschaftswunder zijn eerste vruchten begon af te werpen, introduceerde BMW in 1951 de 501, een model dat van wege haar volle rondingen al te beleven moest zijn. En al snel maakten de modellen naam als sportief elegant alter natief in de topklasse. De 745i was met zijn 3,2 liter zescilin der turbomotor het topmodel van deze modelreeks. Tot medio 1986 vonden bijna 280.000 exemplaren van deze gene hun weg naar enthousiast kopers over de gehele wereld. Die winst is per Seat-model verschillend: Ibiza (11%), Cordoba (8%), Cordoba Vario (31%) en Alhambra (31%). van ontwerpen is vrijwel onuit puttelijk. Er kan worden geko zen uit imitaties van bepaalde materialen zoals hout, marmer, dierenhuiden en edelstenen, maar ook lucht, water, bloemen, groente of bijvoorbeeld smarties zijn mogelijk. Het aanbod van Collectie zal cons en is te vinden op i www.smart-art.nl. snel de bijnaam ‘barokengel’ kreeg. Met dit model nam BMW niet alleen de automobielpro- ductie weer op, het was boven dien het vervolg van het eerste hoofdstuk over de ‘Grote Klasse’. De lijnvoering van de 501 was evenals die van de.335 gebaseerd op de 326, maar moderner en gestrekter en bovendien bood de carrosserie beduidend meer binnenruimte. De 501 en alle opvolgende modellen in deze reeks hadden een tweetal bijzondere kenmer ken waaraan de deze BMW’s dii nen. Allereerst waren dat de portie ren die alle vier aan de B-stijl- zijde sloten. En de rijdende modellen kon je zelfs in het donker herkennen aan hijn markante fluittoon. Het was een dermate veelbelo vend concept dat BMW het uit koos als basis voor de ontwikke ling van de eerste BMW voor de Grote Klasse. De 335 werd geboren met een ruim 11 centi meter langere wielbasis die gro tendeels ten goede kwam aan een langere motorkap en de fraai gewelfde voorspatborden in de ware zin van het woord. Omdat dit model aan het begin van de tweede wereldoorlog werd geïntroduceerd waren er ondanks de krachtige motorise ring van 90 pk uit 3,5 liter geen grote successen voor weggelegd. Pas vele jaren later kreeg dit model de erkenning die het ver diende. Slechts 410 exemplaren I verlieten in de jaren 1939 tot 1941 de fabriekshal in München-Milbertshofen. Kenmerkend voor de bijzonder moeilijke omstandigheden waaronder deze automobielen het levenslicht zagen: aan ban den was niet te komen daar moest de koper van een splin ternieuwe 326 of 335 zelf voor zorgen. Het Franse merk Renault is volop bezig haar distributiesysteem in Europa te veranderen om vanaf het jaar 2001 een levertijd van gemiddeld 15 dagen te garanderen. Het huidige systeem van verplichte bevoorrading wordt dan vervangen door een sys teem dat is gebaseerd op rechtstreekse bestellingen van de klanten. De verschillende Renault-fabrieken ontvangen deze bestellingen direct en plannen de produktie van de auto’s in perioden van vijf dagen. Omdat met dit systeem de voorraden worden gehalveerd, worden de kosten van de verkooponderhan- delingen gedrukt. Het systeem van nieuwe distributie werd begin 1998 gelanceerd en gaat nu zijn operationele fase in. Dat betekent en complete reorganisatie van de distributieketen van dealers, transport tot fabrieken en leveranciers. De gemiddelde levertijd bedraagt over het gehele programma van Renault op dit moment 6 tot 8 weken, terwijl maar eender de exact op bestelling van klanten wordt gemaakt, de rest wordt door de verkooporganisatie van te voren besteld. De eerste proef werd in de loop van vorig jaar in gang gezet. Hierbij waren Renault Nederland, de vestiging van Rouen in Frankrijk en de fabriek van Maubeuge betrokken. De overgang van een impor teur naar het nieuwe distributiesysteem vraagt ongeveer 6 maanden. Vanaf half 2000 gaan de dealerorganisatie en de fabrieken zich in werken in het nieuwe systeem en zal men geleidelijk de klant een exacte levertijd kunnen noemen, die echter op dat moment nog niet gegarandeerd wordt, dat zal ech ter wel vanaf eind 2001 kunnen. Het Franse bandenmerk Kléber, onderdeel van Michelin, is begonnen met de vernieu wing van haar produktengam- ma. Het assortiment zal ver eenvoudigd worden en gaan bestaan uit één type band per segment: Sport, High Performance, Performance en Touring. De nieuwe Dynaxer HP valt in het segment High Performance en is bedoeld voor sedans en grotere auto’s met veel vermogen. Sterke punten zijn de veiligheid op natte wegen, het weggedrag ook bij hogere snelheden, het rijcom- fort en de levensduur. Bovendien scoort de Kléber met zijn prijs/kwaliteitverhouding. BMB62Ö gfe: - - V

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 29