Plannen vuur allochtoon
taalonderwijs aangennmen
kijk of ile toekomst nn uw wijk
I
i
Km
G
I
L
B
U
R
<EB»
Kwijts uh tilling soms mug el ijk
Gemeentelijke belastingen
Turks
toston
Zorgbemiddelnnrs: brug tussen
allochtoon en gezondheidszorg
mers:
ellen?
®39®°i
il20.00l
50% j
^tot
70% L
^»r/WG 1
752°
30?°
702°
402°
1102°
S39?°
larnei
tor®
hnnii]
iril 1999 pagina®
DE TIBURGSE KOERIER
Donderdag 22april 1999 pagina 9
M Kleurrijk Tilburg is een uitgave van Palet, Midden Brabant in opdracht van de gemeente Tilburg en wordt eenmaaal per maand opgenomen in De Tilburgse Koerier
Halima
Het onderwijs in de eigen taal is in beweging. Het (bijna afgelopen) schooljaar 1998/1999 is in Til-
Mening van de bewoners
prijzen verloot. Als u één van
>.95 voor
>.95 voor
>.95 voor
>.95 voor
>.95 voor
U hebt vragen over zorg-instellingen? Of u hebt gezondheids
klachten waar u geen raad mee weet? U kunt dan natuurlijk
llL
CL*
>.95 voor
5’
E PRIJS
1% KORTING
bruiken. De gemeenteraad
vindt dat die materialen snel
zouden zij c
wijk er over
ze de huisarts gaat bellen."
Nilüfer Gürses en Khadija Seb-
rend Zaakbelasting (OZB). Deze
belasting betaalt u dus omdat
u onroerend goed (een huis of
winkel) bezit of gebruikt.
Huurders betalen alleen het
De inhoudelijke koers van deze pa
gina wordt mede bepaald door de
redactieraad. Daarin zitten onder
meer Het Centrum Buitenlandse
vrouwen (CBV), De Stichting
Nieuwkomers en Vluchtelingen
(SNV), COS West- en Midden Bra
bant, een gemeentelijk beleidsme
dewerker en een vertegenwoordi
ger van enkele allochtone
'zelforganisaties.
De redactie verklaart deze pagina
uiterst zorgvuldig te hebben sa
mengesteld en kan op geen enkele
wijze aansprakelijk worden gesteld
voor eventuele schade die het ge
volg is van handelingen of besliss
ingen die gebaseerd zijn op de ge
publiceerde informatie.
Kleurrijk Tilburg wordt eenmaal
per maand opgenomen in
De Tilburgse Koerier.
Op deze pagina staat informatie
voor migranten.
>.95 voor
irt
>.95 voor
>.95 voor
anen
>.95 voor
Voor de spreekuren hoeft u geert
afspraak te maken, ze zijn in:
De Binding op maandag van 09.00
tot 12.00 uur (Arabisch sprekend)
en op dinsdag van 09.00 tot 12.00
uur (Turks sprekend).
Het Kievitslaer op dinsdag van
09.00 tot 12.00 uur (Arabisch spre
kend) en op woensdag van 09.00
tot 12.00 uur (Turks sprekend). Het
telefoonnummer van De Binding is
5433727 en van Het Kievitslaer is:
4683857.
De groepsbijeenkomsten zijn in een
van beide buurthuizen en in De Pa
perclip of in De Kasteelhoeve. Ook
daar kunt u zonder afspraak terecht.
Heeft u nog vragen over het project,
dan kunt u contact opnemen met Ma-
rije Buursink van gebiedsteam Zuid
(542 87 35) of met Ezzohra, de inter
mediair voor de allochtone buurtbewo
ners (535 32 55)
Redactie en coördinatie: E. Geelen
in samenwerking met R. de Rooij,
gemeente Tilburg, Communicatie
Publiekszaken
Redactie-adres: Palet, steunpunt
voor multiculturele ontwikkeling
in Noord-Brabant
Noordstraat 80, 5038 EK Tilburg,
Telefoon: 013 - 5321436
Fax: 013 - 5440360.
Reacties en suggesties zijn van
harte welkom! Schrijf of bel naar
het redactie-adres.
kunt u bij het bureau kwijt
schelding terecht, (tel:
5429413).
In april en mei kunt u elke donder
dag tussen 17.00 en 19.00 hulp
krijgen bij het invullen van de aan
vraag voor kwijtschelding. Dat ge
beurt aan de balie van Stadskan
toor 1. Kwijtschelding kunt u tot 31
augustus 1999 aanvragen.
3UCANOR
FENNISBAG
AJxS .dUk la) Lr aiL-S i-.ja-JI
.UUïll
Eind maart kregen alle inwo
ners van Tilburg de aanslag ge
meentelijke belastingen in de
brievenbus. Mensen die kun
nen aantonen dat betalen van
wijken 't Zand, Wandelbos en
de Reit. Zij wist in die tijd een
paar honderd migranten te be
reiken. Vanwege dit succes is
Huisbezoek
Niet iedereen wil of kan komen
naar activiteiten van 'Kijk op
de toekomst van uw ijk'. Daar-
verschillende groepen op ver
schillende scholen besteden.
Een ander nadeel is dat er nog
geen boeken of lesmateriaal be- bovenbouw (op school,
schikbaar is dat de OALT-leer-
ook bij de burgers teruggehaald. Tenslotte betaalt iedere Tilbur-
ger een afvalstoffenheffing.
Die is dus voor het ophalen van
het huisvuil.
Taaloodersteuning
In de laagste klassen is OALT
dus bedoeld om het 'algemene' burg gebruikt om de overgang van OET naar OALT te regelen. Eind maart besliste de gemeenteraad
hoe het OALT er de komende jaren uit zal zien. In april krijgt u een brief van school met de vraag of
ook uw kind mee gapt doen met cultuuronderwijs.
van beide arts. Ze kunnen dus
de patiënt alleen op weg hel-
bar zijn beide geschoold op me- pen, maar niet genezen. Door-
disch gebied, maar ze zijn geen verwijzen is dus altijd het doel.
iDIDAS KEEPER
HANDSCHOENEN
ormaal 129.95/119.95
Zorgbemiddeling
0m de gezondheidszorg toe
gankelijker te maken voor mi
granten is daarom vier jaar ge
leden het project
zorgbemiddeling opgezet. Ook
de huisartsen doen mee met
onderwijs te bevorderen. De
OALT-leerkracht komt dus sa
men met de Nederlandse leraar
voor de klas te staan. Kinderen
die nog moeite hebben met Ne
derlands, kan hij dan onder
steunen. i
De OALT-leerkracht draait dus
in verschillende groepen een
vast aantal uren per week mee.
Om precies te bepalen op welk
tijdstip een OALT-leerkracht in
welke groep aanwezig moet
zijn, kan nog een probleem wor- ontwikkeld moeten worden.
f J.-." LX.'ÜI Util fJl--
tfxLJI xll ."i^JI 4Stl olilll
4,-kII VI olHl jl«~> jL» jui AuL^j
Misschien ziet u binnenkort in
de wijk een blauw/gele schaft- lasting voor onderhoud aan de
wagen. Deze schaftwagen
hoort bij het project 'Kijk op
toekomst van uw wijk'. In de
schaftwagen kunt u praten
met de medewerkers van het
project.
lilll -- 4 üill f J.~,
NX. l^jtil lilll (mLz; JliLVI luxJ^ll
4xïjlj cLxj Lü] J 4jlj Xx L>X4
d-lx. £-LajJI 3 4 j.l 4IxJI 4jlL1I
ixjxxxll ^j IaxaUJI 1^,-7-II.. jlxLj LmJ U
4^.17 VI olilll ^jlai (jkaluit 4 4 .altII
.4 QAdZhfk II 4 -Tb II
J dljjj J^^JI Jlc JliLVI .Vjx
Jji7 (juxll^jl .177 .4-uLaVI 4-iLalJI Jja.
.UliUI fxLG ixuUJ iatii ^lilal
et kan zijn dat de vragen
II die u hebt, niet bij de
II huisarts thuishoren. Hij
kan u dan ook niet hel
pen. Of het lukt u niet om in de
tien minuten die tijdens een
spreekuur meestal voor een ge- het project uitgebreid naar de
sprek worden gereserveerd uw
klachten duidelijk te maken.
Uit allerlei onderzoek blijkt
dan ook dat migranten niet op
timaal gebruik maken van de
gezondheidszorg. Ook komen
er geregeld misverstanden
voor. En dat is jammer. Want
het is heel belangrijk dat ge
zondheidsproblemen zo vroeg
mogelijk behandeld worden.
huiseigenaren betalen ook nog
een eigenaarsdeel (OZBE).
Tonolnl-ia kat o a 1 inborn Til1-
AjjjlUI oLc.j -7 -II
fxai IxxJI 4.4.7$ 11 olilll f .1»-. oLkxj Ij]
u~~JI JxIj) JjVI IaSIx^I fl—S$l
fL-iSÜ UUill J .(Ix-jXxll
,(4xxjXxll II £jLx IxijXaJI y*) ajxxVI
J Ijjlixll J Jlji$l JlikT Ixx
C»l ƒ.1 *4 »yi (Jx lajüll r J -7 - 11 j.-~
J JLila$ ULXdl J Ulll fxLG
(jl juk «Cilxj <7 all 6X|J ^jL. dillx 4—ujXxllu
f.t'-IIiïVx. 4J ---J f,l.-; II
Misschien hebt u er al iets van
gehoord of hebt u het gelezen
in uw buurtkrant. De gemeente
Tilburg is bezig met een plan
voor de toekomst van de
Trouwlaan/Uitvindersbuurt.
Dat plan heet wijkontwikke-
lingsplan. In het wijkontwikke- voor allocl
lingsplan staat in grote lijnen
hoe de wijk er over 15 jaar uit
moet zien. Je kunt daarbij den
ken aan allerlei onderwerpen
zoals verkeer, huizen, groen,
speelplekken, winkels enz.
dit project. De Turkse Nilüfer
Gürses draaide dit project in de we^te verteUen en wagê“n te
- - beantwoorden. Het kan dan
gaan over zaken als: psychoso
matiek, vrouwenklachten, cara
en diabetes.
Khadija Sebbar: "Daarnaast is
er iedere week spreekuur. Dat
is op individuele basis en wij
proberen in ieder geval om de
klachten duidelijk te krijgen.
Aan de hand van foldermateri
aal in de eigen taal geven we
voorlichting en als de mensen
het willen, verwijzen we ze
door. Je merkt dat de mensen
eerst een vertrouwensband met
je op moeten bouwen, voordat
het echte probleem op tafel
komt. Die tijd nemen wij daar
ook voor en de mensen weten
dat alles wat ze vertellen ver
trouwelijk is. En soms doe je
ook hele praktische dingen,
het kan bijvoorbeeld voorko
men datje iemand bijstaat als
om houden we ook een enquê
te. Zo krijgt iedereen de kans
om te zeggen welke ideeën hij
of zij heeft over de buurt. De
enquête wordt huis aan huis
verspreid. U krijgt hem dus
vanzelf in de bus.
De enquête is ook vertaald in
het Turks. De intermediair Ez
zohra gaat bij zoveel mogelijk
Marokkaanse mensen langs om
hen ondersteunen bij het in
vullen van de enquête. U kunt
Ezzohra ook altijd bellen
(5353255) of een enquête af
halen in buurthuis Trouwlaan
(Piet Heinstraat 3a) of buurt
huis De Vleugel (Laurens Kos-
terplein 8).
Onder de mensen die een en
quête inleveren worden drie
tuuronderwijs voor Bosnisch-
Kroatische, Griekse en Molukse
kinderen staat helemaal los
van school. Er is wel subsidie
beschikbaar gesteld voor deze
groepen, maar het onderwijs
heeft met de organisatie ervan
niets te maken.
Dit artikel staat op deze pagi
na ook vertaald in het Turks
en Arabisch.
U staat er misschien niet dage
lijks bij stil: maar iedereen
maakt gebruik van bijvoorbeeld
de riolering en iedereen laat
zijn huisvuil ophalen. Het in
stand houden van deze gemeen- gebruikersdeel van de OZB,
Verhoging 6 verlogiog
Het tarief voor al deze belas
tingen is voor 1999 1,75 7o ho
ger dan in 1998. De afval-
de aanslag heel moeilijk wordt, stoffenheffing is in 1999 maar
kunnen uitstel of kwijtschel
ding aanvragen. Maar daarover
verderop in dcz: r iz.
formatie.
Net als vorig jaar heeft de ge
meente een gecombineerde
aanslag verstuurd. Dus alle ge
meentelijke bedragen staan op
dit aanslagbiljet. Als u gebruik
maakt van de bijgevoegde ac
ceptgiro dan moet de aanslag
in twee keren betalen. Een an
dere mogelijkheid is dat u
kiest voor automatische incas
so. In dat geval machtigt u de
gemeente om iedere maand
1/12 deel af te schrijven.
Machtigingskaarten zijn af te
halen bij de balie in Stadskan
toor 1, bij het gemeentelijk in
formatiecentrum en de stads
winkels Reeshof,
Berkel-Enschot en Udenhout.
Als u de gemeente al ooit eer
der heeft gemachtigd voor deze de loop van het jaar aantoon-
belastingen, dan hoeft u dat
niet opnieuw aan te vragen.
diverse gemeentelijke kosten
betaald worden. Het is dus niet
zo dat bijvoorbeeld de rioolbe-
-jA ^1 l^L^ll ix^JI Ó1
4..-.7^1 Olklll fJL-; 41I.«.~ „I j 4.1.^1 UJJI
dUiS Ojjl IxjixJI J .4^11
Lcj-7-II LJU. 4j.-.7$I lilll .LkxVe
|0t
3UCANOR
(INDERTENNIS-
3ACKET
lilll (KxUS Aiil^JI
IxLxStl lilll fxLü
riolering wordt gebruikt.
de Bij het berekenen van het aan-
slagbedrag wordt vaak onder
scheid gemaakt tussen huisei
genaren en huurders. Neem
bijvoorbeeld weer de riolering.
Huurders betalen om op het ri
ool te mogen lozen, huiseige
naren betalen daarnaast ook
nog om op het riool aangeslo
ten te mogen zijn.
Een flink deel van de aanslag
wordt gevormd door de Onroe-
k richt me op de Ma-
maar natuurlijk zijn
idememers welkom.
graag willen dat de
»r tien jaar uitziet?
Hoe vinden zij dat het beter
kan? Om met bewoners over de
toekomst van de wijk te kun
nen praten, worden activitei
ten georganiseerd. Ook zal tij
dens bestaande activiteiten
over het project verteld wor
den, zoals op de themamiddag
:htone vrouwen in
buurtcentrum Trouwlaan.
^5
SPECIAAL VOOR CLUBS
EN VERENIGINGEN
SPONSOR GEBEUREN
HEBBEN WIJ
SPECIALE PRIJZEN.
fRAAG OM INFORMATIE.
kLLE FILA
1ERENSWEATERS
■“492°
soy
wijken Goirke en Hasselt en
mag sinds januari ook de Ma
rokkaanse Khadija Sebbar zich
zorgbemiddelaar noemen.
Khadija Sebbar vertelt dat er
twee keer per maand thema
bijeenkomsten zijn. Deze wor
den (zo veel mogelijk) in de ei-
naar de huisarts gaan. Maar die biedt niet altijd een oplossing, gen taal gehouden en er is
telkens een deskundige aan
wezig om iets over het onder-
Kwijtscheldiog
Al met al gaat het dus om een
fors bedrag dat ieder jaar be
taald moet worden. Er zijn na
tuurlijk altijd mensen voor wie
dat problematisch is. In dat ge
val kunt u kwijtschelding aan
vragen. Doe dat echter niet te
snel. U kunt namelijk per aan
slag maar één keer kwijtschel
ding aanvragen. Dus ook al
wordt uw financiële situatie in
iz loop van het jaar aantoon
baar slechter, u kunt alleen
kwijtschelding aanvragen als u
dat niet eerder hebt gedaan.
Om voor kwijtschelding in aan
merking te komen, moet u
kunnen aantonen dat betaling
2.’.zet. i eerste gezicht heel vanzelfspre- niet of nauwelijks mogelijk is.
de gelukkigen bent, mag u één kend lijken. De opbrengst van U moet dus al uw financiële
minuut lang gratis winkelen gemeentelijke belastingen papieren overleggen. Voor in-
bij de Primarkt aan de Korvel- 9aat naar een 9rote Pot waaruit formatie over kwijtschelding
seweg diverse gemeentelijke kosten kunt u bij het bureau kwijt-
liefst met 11,25 gestegen en
bedraagt nu ƒ445,- per woon-
deze tekst meer in- eenheid per jaar. Het goede
nieuws komt deze keer van de
landelijke overheid: het kabi
net heeft namelijk besloten om
in 1999 een lastenverlichting
van ƒ100,- voor huishoudens
door te voeren. Op de totaal-
aanslag is dus honderd gulden
in mindering gebracht.
Ybanci azinliklarla ilgili egitim planlan kabul edildL
Bdiginiz gibi, anadili egitimi dersleri Hollanda genelinde
hieketli günler ge^iriyor. lik önce adi OETC (anadili ve kültürü
efimi dersleri) olan anadili dersleri, daha sonra OETye (anadili
egimi dersleri) ve jimdi de OALT’a (ya$ayan yaban^i azinliklar
egimi dersleri) dönü$türüldü. Tilburg özelinde ise 1998-1999
egim yili (hemen hemen bitmek üzere) anadili egitiminden
(CT) ya?ayan yabanci azinliklar egitimine (OALT) geyi§ yih
olak uygulandi. Mart ayi sonunda Tilburg belediye meclisi
yaiyan yabanci azinliklar egitiminin (OALT) gelecek yillarda ne
jelde verilmesi gerektigi konusunda karar aldi. Bu kararla ilgili
ol;ak ?ocugunuzun devam ettigi ilkokul nisan ayi ifinde size bir
metup gönderecektir. Bu mektupta ilkokul size, (ocugunuzu Ost
gnlarda verilecek olan kültür egitimine gönderip
gödenneyeceginizi soracaktir.
Aalili egitiminin (OET) ya§ayan yabanci azinliklar egitimine
(OLT) dönü^türülmesine Hollanda hükümeti karar verdi. Bu
dqiikligi yapan Hollanda hükümeti; bundan sonra, sadece birinci
gnpan dördüncü gruba kadar dil egitimi derslerinin ders saatleri
ifine verilecegine de karar verdi. Ders saatleri ifinde verilecek
olaidil egitiminin amaci, foeugun Hollandacayi daha iyi
ögremesine yönelik olacaktir.Yani bundan sonra, foeugun
ilkohlda birinci gruptan dördüncü gruba kadar Türkfc dersi takip
etm»i ,Türk<;esini geli§tirmeye yönelik olmayip, Hollandacayi
dahayi ögrencrek genei okul ba§ansmi artirmaya yönelik
olacktir.
Be^ici gruptan sekizinci gruba kadar verilecek olan kültür iferikli
ya$ran yabanci azinliklar egitimi dersleri (OALT), ders saatleri
di?xia yani foeugun bo? oldugu saatlerde verilecektir. Üst
grularda ders saatleri di$inda verilecek olan bu dersler kültür
ifekli olup, foeugun kendi kültürünü gelijtirmesine yönelik
olaaktir.
Diögrenimine destek
Ükkullarda alt smiflarda verilen ya§ayan yabanci azinliklar
egimi dersleri (OALT) Hollandaca egitimini desteklemek
amciyla verilecektir. Yani, ya§ayan yabanci azinliklar egitimi
deileri (OALT) ögretmeni, Hollandali ögretmenle birlikte simfe
gircektir. Hollandaca ögrenme zorlugu olan yabanci foeuklara
yahnci kökenli ögretmen iki dilde birden yardimci olmaya
fa^acaktir. Yani, ya?ayan yabanci azinliklar egitimi dersleri
(OÏLT) ögretmeni belli saatler iyinde farkli gruplarla ^alijmak
zounda kalacaktir. Bu nedenle, ya§ayan yabanci azinliklar egitimi
desleri (OALT) ögretmeninin tam olarak hangi saatlerde hangi
gnplarla ^alijmasi gerektigi sorun olabilecektir. Qünkü, yajayan
yaianci azinliklar egitimi dersleri (OALT) ögretmeni genellikle
zananim farkli grup ve okullarda gefirmek zorunda kalacaktir.
Vr olan bu zorlugun yaninda, ya§ayan yabanci azinliklar egitimi
desleri (OALT) ögretmeni, böylesi bir ?ali§ma i?in gerekli olan
des ara? ve gere?lerinden de yoksundur. Tilburg belediye meclisi,
ilbkullarda alt gruplarda gerekli olacak olan ders ara? ve
gee?lerinin hizli bir bi?imde geligtirilebilecegini ümit etmektedir.
Dl gruplan
Ya$iyan yabanci azinliklar egitimi dersleri (OALT) ilkokullann
ilk <ört smifinda (ders saatleri i?inde) Hollandaca ögrenimine
destk amaciyla verilecektir. Aym dersler ilkokullann son dört
siminda ise (okulda ama ders saatleri di§inda) kültür i?erikli
olank verilecektir. Ya$ayan yabanci azinliklar egitimi dersleri
(OALT) Türk, Fasli ve Somalili ?ocuklar i?indir. Ders saatleri
i?in4e ve dijinda verilen bu derslerin verilebilmesi i?in ba§ka bir
olarak da dil gruplan olu§turmaktir. Bosna-Hirvat, Yunan ve
Moük ?ocuklan i?in verilmekte olan anadili ve kültürü egitimi
denleri tamamen ilkokullann dijinda verilmektedir. Bu dersleri
verebilmek i?in gerekli olan parasal destek saglanmakta ama bu
derslerin burada sözü edilen ya§ayan yabanci azinliklar egitimi
derderinin organizasyonuyla uzaktan yakindan hi?bir ili$kisi
yokiur.
romen over de toekomst
II is niet moeilijk. Dat doet
II iedereen. De een wil
graag kinderen, de ander
veel geld en weer een ander
droomt ervan om gezond oud
te worden. Maar nadenken over De gemeente wil graag weten
de toekomst van de wijk is niet hoe de bewoners denken over
zo gemakkelijk. Want waar heb de toekomst van hun wijk. Hoe
je het dan over? Aan wat voor zouden zii oraaa willen dat de
dingen moetje denken?
den. Want de OALT-leerkracht TOUlgroepeO
zal in veel gevallen zijn tijd over OALT kan dus gegeven worden
als taalondersteuning in de on
derbouw (tijdens schooluren).
Of als cultuuronderwijs in de
maar
niet tijdens schooluren). Dit is
kracht in de onderbouw kan ge- gericht op Turkse, Marokkaan
se en Somalische kinderen.
Een derde mogelijkheid zijn de
taalgroepen. Het taal- en cul-
et is de landelijke over-
Im heid die heeft bepaald
II dat OET moest verdwij
nen en dat OALT daar
voor in de plaats moest komen.
Het is ook de landelijke over
heid die heeft bepaald dat
voortaan de allochtone taal al
leen voor kinderen van groep 1
t/m groep 4 onder schooltijd
wordt gegeven. Het onderwijs
in de eigen taal heeft voor die
kinderen als doel om het leren
van Nederlands te vergemak
kelijken. Het leren van bij
voorbeeld Turks is dus geen
doel op zich, maar is een mid
del om het Nederlands te be
vorderen en zo bij te dragen
aan het schoolsucces van de al
lochtone leerling.
Voor kinderen van groep 5 t/m
8 worden de OALT-lessen bui
ten schooltijd gegeven. Voor
deze kinderen zijn de lessen
primiar gericht op het verwer
ven van inzicht in de eigen
cultuur. Ouders moeten hun
kinderen schriftelijk voor dit
cultuuronderwijs opgeven.
Util (MLJ
ol^X-JI yjj Ij| 4mJI 1x.--7^1 oUdll f J.-, ^ÏXH
(mLqJI jxjxs ^IXmVI fAxdl Jj^l
4 4 -> II C»l «Hl f I* J
f 1**11 li-» .Aa.lj ^-xJj+ll f ti»ll I j.Al ->
4JJJI 4_>_jjux» j l~._i (jxxll JLiJo'il Xjl .uj
,4jxJj4JI
4allrfc oLfcj*7 ld] 4xaJI CiLidJI la
Xa.'->~ 1 4 ,.i j Olïjl J
Olilll fdx. Jxiljxll
4 aliS. a C»Lc.j «7 ixt oVLa. ,^3 3 a.j.M 4;^. 11
4 alia, a (jajlxx (jlc j
f‘l*’* II f jljJ fl-1-**] >4 >*-^1 JltaJI
4al ^.11 j II tjal.7 all Jjxa .11II aal .n| la aII
cjixA CJj £->-4,1 fjljlll axx jejJaS
telijke diensten kost geld. Een
deel van die kosten wordt dan
ook bij de burgers terugge'zzz'd.
De gemeente doet dat via de ge
meentelijke belastingen.
/Ilgemeen doel
De gemeentelijke belastingen
zijn dus voor zaken die op het
gezir__
1 ’ijken. De opbrengst van
alle gemeentelijke belastingen