I WOUTERS Wetenswaardigheden over remmen AUTOBEDRIJF B.V. Porsche 911 GT3 M-klasse Mijlpaal voor Mercedes Ig» Lichtvoetige geweldenaar 30 jaar oude Kadett in Tulpenrally dfcg»:: Tulpenrally Stsè 10^^ DE AUTOMAAT Donderdag 15 april 1999 pagina 7 il 1999 «pagina6 DE TILBURGSE KOERIER ie .wit.. che LANCIA ALFA ROMEO FIAT r-nr i 5NE een i den. IM37 1 op ited Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG Telefoon 013-5430022 Een nieuw baanrecord op de Nürburgring: voor het eerst legt een productiemodel een ‘rondje Nordschleife’ afin minder dan acht minuten. Om precies te zijn duurt de sprint van de nieuwe Porsche 911 GT3 slechts 7,56 minuten. De stop watch registreerde objectief en indrukwekkend de geslaagde arbeid van Porsche’s ontwikkelingsinge- nieurs: in Weissach is een nieuwe topatleet gecreëerd met prestaties van het hoogste niveau. Tegelijkertijd bewijst hij zijn lichtvoetige wend baarheid en superieure handling-eigenschappen in combinatie met een hoge actieve veiligheid. En dat allemaal voor f.287.500,=. km lan\ tal km\ ta ta tal ta ta ta ta' 1995 1994 1998 1988 1994 1991 seconden. De bedraagt 302 circa 9.000 t maakt. e2.0TS, 8-zits, i tCoupé 2.0 16V, 1 Tip: zet uw auto nooit op de hand rem als er vórst verwacht wordt; de remmen en of de rem- kabel kunnen dan vastvriezen. Beter is het om de auto in de eerste versnelling of achteruit te zetten. 1 bijzon- altijd forst, en mag bevriezen, is 3 hoge tempe- TO’C, is niet 1994 .1996 .1996 .1993 .1994 .1993 .1993 .1994 1992 ,.CET3iil976 1992 1987 t/m 1994 De 3, kwr besef 1 en c v’oor- remwer- 1991 CHilTiTOliaiM .1996 .1993 .1988 .1992 .1995 .1996 .1996 .1998 .1994 .1994 sgelmatig 3n. 0 verkocht aan pro- en amateur rally- algeme- n achte- iging de een bescha- 'een te grote ing in voor- of achterophan- topsnelheid km/u. anderd. i teras zijl 911 Can 1W3 1995/1996 1W4 1W 1997 vanaf 1994 1995 1996 1996 ..JE3SR1996 en met, 116.000 km1995 1 met, 140.000 km. drag. Laat daarom reg uw banden controlerer LANCIA- Lancia Kappa Coupé, grijs met., 59.950 km1997 Lancia Station Car, groen met., 64.990 km1997 Lancia Kappa, groen met., 22.950 kmLadWil1995 Rembekrachtiging Zoals eerder vermeld zijn er grote krachten nodig om uw -Tijdens het remmen trilt het pedaal, het stuur of zelfs de hele auto Dit kan duiden op digde remschijf of speling in voor- ;f ging. sprint van 0 15,8 seconden i~. Och dc souplesse is ■''lerend. In de vijfde ver hing duurt de inhaalsprint 80 naar 120 km/u 6,7 De remvloeistof Remvloeistof heeft heel dere eigenschappen; is t even dun, ook bij vor~‘ zeker niet kunnen bestand tegen hele raturen van wel 600’C, is -De auto trekt scheef tijdens het remmen Controleer eerst de banden spanning, vaak is het een kwes tie van een te zachte band. Blijft de auto scheef trekken, dan is er iets mis met de rem- krachtverdeling. -Verklikkerlampje handrem/te laag remvloeistof gaat branden Controleer of de handrem goed los is. Blijft het lampje bran den, laat dan direct het rem- vloeistofhiveau controleren. Le Mans-winnaar 3,6-liter motor levert een ximum vermogen van 265 (360 pk) bij 7200 tr/min. en chikt over een maximum koppel van 370 Nm bij 5000 tr/min. De krachtbron onder scheidt zich door de compacte afmetingen, de trillingvrije loop, de hoge vermogensreser ves, het enorme koppelverloop en de gretigheid waarmee hoge toeren worden gedraaid. Bovendien is in verhouding tot zijn voorganger, de Carrera RS, het brandstofverbruik geredu ceerd. Met een gemiddeld ver bruik van 12,9 liter per 100 voor Corbeau kuipen met full harness racegordels. Extra instrumenten, nieu we Koni Sport-dempers, dubbele Webers en 30 jaar oude Marchal verstralers maken het geheel com pleet. Don van der Vaart krijgt als navigator Johan Mulder naast zich, onder meer uitgever van het Opel Magazine. Eens kij ken of het duo de tweede plaats van Don in de Tulpenrally van vorig jaar kunnen verbeteren. -Er is abnormaal veel rem- kracht nodig om de auto tot stilstand te brengen. Mogelijk is de rembekrachtiger defect of is er iets mis met het hydraulisch systeem. Daarmee overtreft de GT3 zelfs de vertragingswaarden van de 911 Turbo (993). Met leder beklede kunststof kuipstoelen vervangen in de GT3 de bekende 911-stoelen. Deze garanderen een optimale zijdelingse steun, een uitste kend rijcomfort op lange trajec ten en een makkelijke in- en uitstap. Met deze kuipstoelen kon zo’n 20 kilogram gewicht worden bespaard, wat een belangrijk voordeel is voor sportieve rijders. Ook achter de lichte stoelen Moderne remmen, volledig asbestvrij Het materiaal waarvan remvoe- ringen bij trommeiremmen en remblokken bij schijfremmen gemaakt zijn, is zachter dan dat van de trommels of schijven en slijt dus sneller. Vroeger bestond het materiaal in ver band met de hoge temperatu ren uit een asbesthoudende stof. Peugeot was een van de eerste fabrikanten die een tech nologie heeft ontwikkeld waar bij dit niet meer nodig was. Alle Peugeot remmen zijn volledig asbestvrij. dan nog te veel snelheid te krij gen, schakel dan terug naar een lagere versnelling en rem eventueel in een rustig tempo pompend bij. Als het remlampje op uw dash board gaat branden, controleer dan eerst of de handrem goed los is; blijft het lampje branden dan is het remvloeistofniveau te laag. In dat geval dient u zo snel mogelijk uw dealer te raadplegen. Tenslotte: remvloei stof is een agressieve vloeistof. Komt het onverhoopt op de lak of in de ogen, dan direct met overvloedig water verwijderen. Precies dertig jaar lang staat het merk Opel aan de top van de verkoopranglijs- ten in Nederland en dat zal dit jaar op diverse manieren gevierd worden. De deelna me van Opel aan de histori sche Tulpenrally met een Kadett Coupé uit 1969 is hier een goed voorbeeld van. Autofotograaf Don van der Vaart bouwde speciaal voor deze gelegenheid een B Kadett 1900 Coupé op voor deelname aan de historische rallysport. Opel Nederland ondersteunde deze onderne- Alfa Romeo 1461.4IE, zwart, 32.000 km...XlüiaJl1996 Alta Romeo 1461.4iE, zwart. 25 000 km1996 Alfa Romeo 1461.41E, zwart, 52.000 km1995 Alfa Romeo 156 2.5 V6, nuvola, 30.000 km1998 Alfa Romeo 1561.8 TS 16V, grijs, 32.000 km1998 Alfa Romeo 1561.8TS 16V, zwart 16.000 km1998 Alfa Romeo GTV 2.0 V6Tur„ rood.... Alfa Romeo 1551.7 TS, groen Alfa Romeo 1551.8 TS, rood i Alfa Romeo 155 2.0 TS, Wauw met, 160.000 km.. Alta Romeo 1551.8TS, rood met, 120.000 km.... Alfa Romeo 155 2.5 V6. blauw met, 80.000 km.... Alfa Romeo 155 2.5TD, groen met, 180.000 km. Alfa Romeo 164 2.0 TS. groen met Alta Romeo 164 2.0 TS, air. Wauw met Alta Romeo 164 2.5 TO, Wauw met Alfa Romeo 164 3.0 V6, air, zwart met Alfa Romeo Guillia Super, i Alfa Romeo 751.8 Indy Alfa Romeo 33, diverse ANDERE MERKEN Opel Corsa 1.4i, grijs met, 98.000 km Volvo V40 1.9 D, grijs met, 70.000 km. Seat Cordoba 1.8 GLX, zwart Mazda 323, groen met, 143.000 tan... Honda Civic 1.4i, rood, 130.000 km Honda Accord 2.0iEX, zwart met, 138.000 km Toyota Celica 1.8, geel, 92.000 km Volkswagen Polo 1.6, blauw met, 130.000 km Audi A6 1.8 20V, rood, 130.000 km Ford Ka Sec Ediition, airco, blauw met, 9.000 km. Rover 620i, LPG, zwart, 150.000 tan Opel Astra TD 1.7, Wauw, 111.000 km kilometer (EU-norm) gebruikt de GT3 0,9 liter minder benzi ne. Het hart van de GT3 is geba seerd op de watergekoelde 6- cilinder boxermotor van de Le Mans-winnaar 911 GT1. Want wat zich onder de zwaarste race-beproevingen heeft bewe zen, garandeert ook in een pro- ductie-sportwagen een optimale betrouwbaarheid. Voorbeelden hiervoor zijn onder andere een speciale oppervlakte-behande- ling van de krukas en de toe passing van hoogwaardige materialen, zoals titanium voor de drijfstangen. Deze verbin dingsstukken tussen zuigers en krukas worden in een bijzonder gecompliceerd proces vervaar digd. Alleen zo is een optimale sterkte te behalen die ook bij hoge toerentallen (maximum toerental GT3: 7.600 tr/min.) is gegarandeerd en die de voor racemotoren noodzakelijke toe- renreserves (tot tr/min) mogelijk Het remsysteei auto bestaat i 1 rembekrachtij 2 hoofdremcili vloeistofreservoii 3 geventileerde s_ 4 remblokken 5 remklauwen 6 remankerplaat 7 remschoenen met remcilinder 8 remtrommel 9 remleiding vallen de besparende maatrege len ten gunste van de sportivi teit op. De achterzitjes ontbre ken, waarmee het gewicht van de auto nogmaals met acht kilogram wordt gereduceerd. De nieuwe 911 GT3 is ook in een Clubsport-variant lever baar. Deze uitrusting is speci aal ontwikkeld om zonder omvangrijke ombouwwerk- zaamheden te kunnen voldoen aan de eisen voor deelname aan autosport-evenementen. Een bijzonder kenmerk is de aan de carrosserie vastgeschroefde rol- Antiblokkeersysteem Bij een noodstop of glad wegdek kan het voorkomen dat de wie len bij het remmen blokkeren en over de weg gaan slippen. Zolang de wielen geblokkeerd zijn is de auto nagenoeg onbe stuurbaar. In zo’n situatie kunt u het beste de rem even los laten en pompend remmen om alsnog zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Bepaalde modellen beschikken over een antiblok- keersysteem (ABS). Hierbij is het onmogelijk de wielen te blokkeren en blijft de auto in noodsituaties dus bestuurbaar. Zo’n systeem kan alleen af fabriek geleverd worden. 68.700 auto’s de fabriek, dat moeten er dit jaar maar liefst 80.000 worden. In Tuscaloosa wordt in twee ploegen gewerkt, die de M-klasse voor de hele wereld produceren; links- en rechtsgestuurd en met 4-, 6- en 8-cilinder motoren. Door een extra investering van 80 mil joen Dollar heeft de fabriek twee toekomstige varianten kunnen ontwikkelen, de M55 AMG en de ML430 Sport. In de loop van dit jaar zal in het Oostenrijkse Graz de Europese produktie van de M-klasse gestart worden. Binnen drie jaar tijd moet de jaarproduktie hier oplopen tot 30.000 exem plaren eem van uw uit: -iger linder met rem- rvoir ue schijfrem -Bij een geringe druk blokkeren de remmen al Een duidelijke indicatie dat er iets mis is; snel laten controle ren. Zeer gevaarlijke situatie, zeker bij nat wegdek. Schijfremmen De schijfrem bestaat uit een gietijzeren schijf die aan het wiel is bevestigd. Om deze schijf zit een remklauw met 2 remblokken die aan de wielop hanging bevestigd is. Als u remt worden de remblokken door de remcilinder tegen de schijf gedrukt. In de voorrem- blokken zitten koperen draad- 19Ml/mlWI 1990 -Verklikkerlampje voorremblok- slijtage gaat branden Hoog tijd om uw voorremblok- ken te laten vervangen. Het werkingsprincipe Het remcircuit bestaat uit een complex systeem van onderde len en leidingen waarmee de remdruk op de juiste wijze over de wielen wordt verdeeld. De leidingen zijn gevuld met rem vloeistof die voor de overbren ging van de krachten zorgt-Als u het rempedaal indrukt gebeurt er het volgende; de kracht van uw voet wordt over- jes; zogenaamde slijtage-indica- toren. Als deze draadjes door slijtage aan de oppervlakte komen gaat er een verklikker lampje op uw dashboard bran den. Voor u een teken dat uw remblokken dringend aan ver vanging toe zijn! Op de rem- schijven worden zeer grote krachten uitgeoefend. Bij de vervanging van remblokken controleert de dealer ook de remschijven. Als er groeven of scheurtjes in zitten, als ze ern stig roesten of slingeren tijdens het draaien, moeten ze vervan gen worden. Remblokken wor den altijd per 4 vervangen remschijven per 2 om te vo komen dat er ongelijke king ontstaat. Zelf problemen herkennen -Remmen en banden De remprestaties van uw auto worden in belangrijke mate mede bepaald door de conditie van uw banden; te gladde, te harde of zachte banden hebben direct invloed op het remge- Porsche-Motorsport Bij de Porsche 911 GT3 wordt het motorvermogen uitsluitend via een handgeschakelde zes versnellingsbak aan de wielen overgebracht een ontwikkeling die is gebaseerd op de trans missie uit de 911 GT2. Alle zes overbrengingen zijn aangepast aan het toeren- en prestatie niveau van de GT3-motor en Onder de motorkap zit een doorzichtig remvloeistofreser- voir met een minimum en een maximum aanduiding. Door slijtage van de remvoeringen zal het niveau langzaam dalen. Bij een controlebeurt wordt dit door uw dealer aangevuld. Ziet u echter tussentijds dat het niveau onder het minimum zakt, raadpleeg dan onmiddel lijk de dealer. Bij het rijden in de bergen dient u, om te voorkomen dat de remmen te heet worden, zoveel mogelijk op de motor af te remmen. Een vuistregel: daal de helling af in dezelfde ver snelling als waar u mee omhoog bent gegaan. Dreigt de auto auto tot stilstand te brengen. Vroeger werd met veel fysieke kracht het rempedaal bediend. Tegenwoordig wordt uw voet een handje geholpen door de zogenaamde rembekrachtiger die de door u uitgeoefende druk op het pedaal met een factor 7 vergroot. De rembekrachtiger werkt alleen als de motor draait; als de motor afslaat of u laat zich bijvoorbeeld slepen dan zult u vele malen harder op het pedaal moeten trappen om enig remeffect te verkrijgen! Trommeiremmen De trommelrem bestaat uit een trommel die aan het wiel ver bonden is. In deze trommel zit ten de remschoenen met rem voeringen die aan een anker plaat bevestigd zijn. De rem voeringen worden door de rem druk via de cilinders tegen de remtrommel gedrukt. Veren zorgen ervoor dat de schoenen weer vrij komen als u de rem druk opheft. Bij een remrevisie worden zowel de remcilinders, de remvoeringen als de veren vervangen. Een remtrommel die groeven vertoont kan soms nog worden uitgedraaid. Onvergelijkbaar remver- mogen In principe komt het remsys- teem overeen met het systeem uit de 911 Carrera. Het is ech ter in de afmetingen en in enkele constructieve bijzonder heden geoptimaliseerd. Het ABS bleef daarentegen onver- Aan de voor- en de ach- jn in verhouding tot de Jarrera grotere en ver sterkte lichtmetalen vierzuiger remklauwen in monoblock- bouwwijze toegepast. Indien nodig hebben ze goed grip op de geperforeerde en inwendig geventileerde rem schijven. Aan de vooras bedraagt de diameter van de remschijven 330 millimeter (911 Carrera: 318 mm) en de dikte 34 millimeter (911 Carrera: 28 mm). Aan de achte ras is de diameter eveneens 330 millimeter (91 1 Carrera: 299 mm) en de dikte 28 milli meter (91 1 Carrera: 24 mm). Ten opzichte van de 911 Carrera heeft de GT3 slechts enkele geringe optische veran deringen ondergaan. In het oog springen vooral het nieuwe front, de beschaafde dorpellijs- ten, een vaste achterspoiler, de rode remklauwen, en de 18-inch lichtmetalen velgen in Sport- design. Vóór staat de 911 GT3 standaard op 225/40 ZR 18- banden, achter is de banden maat 285/30 ZR 18. Daarmee accelereert de 911 GT3 van 0 naar 100 km/u in slechts 4,8 seconden. Voor de tot 200 km/u zijn nodig. Ook de souj impone snellin van f ALFA ROMEO - Alia Romeo 145 1.4IE, LPG, rood, 50.000 tan1997 Alfa Romeo 145 2.0 QV, zwart, 46.000 tan..EÏ333l996 Alta Romeo 145 2.0 TD, zwart. 100.000 tan1995 Alia Romeo 145 2.0 QV, rood, 60.000 tan...üL3jiail995 Alta Romeo 1461.6 16V, blauw met. 30.000 tan1997 Alfa Romeo 1461.6iE, rood. 71.000 tan1995 Alfa Romeo 146 1.4IE, rood1996 Om uw auto in noodsituaties tijdig tot stilstand te brengen zijn zeer grote krachten nood zakelijk; om bijvoorbeeld een auto van 1.000 kg bij 130 km per uur te stoppen is een rem- vermogen van wel 200 pk (150 kW) nodig, vergelijk dit maar eens met uw motorvermogen! De temperatuur van de rem men kan hierbij oplopen tot wel 800’C. Hierbij leggen wij u uit hoe het remsysteem van uw auto werkt, hoe u zelf storingen kunt herkennen en hoe u de levensduur van uw remmen optimaliseert. -Het rempedaal voelt’sponzig’ aan Waarschijnlijk zit er lucht in het remsysteem; snel laten con troleren. FIAT- Fiat Cinquecento SX, zwart, 16.000 tanCMlIalUme Fiat Cinquecento S, blauw met 14.000 km 111362111998 Fiat Cinquecento Young, blauw met, 13.000 km1998 Fiat Cinquecento Sporting, blauw met., 21.000 km1998 Fiat Cinquecento Sporting, geel, 19.000 km1998 Rat Cinquecento Sporting, rood, 49.000 km1995 Fiat Punto Fortuna, goud met, 20.000 tan1998 Fiat Punto Fortuna, groen met. 36.000 tan1998 Rat Punto 60 S, 5-deurs, blauw metET37B1994 Fiat Punto 60 S, groen met, 50.000 km1995 Fiat Punto 55 S, zwart, 32.000 tan..1995 Fiat Punto Young, zilver met., 15.000 km1998 Fiat Bravo 1.4 SX, zwart met., 46.000 tan1997 Rat Bravo 1.4 SX, airco, groen met, 16.000 tan1998 Fiat Marea Sedan 1.6 SX, blauw metI'liülüü1996 Fiat Marea 1.6 SX SW, groen met. 60.000 km1996 Rat Ulysse 2.0 TS, 8-zits, groen met., 36.000 km1997 Fiat Sport Coupé 2.0 16V, geel, 50.000 km.L=_2 >2111996 kooi, die in tegenstelling tot de vroegere 911 Carrera RS- modellen ook is gekoppeld aan de bevestigingspunten voor de veerpoten achter. Dit resulteert in nog meer stabiliteit. Daardoor worden de krachten uit het onderstel niet alleen in de carrosserie, maar ook direct in de rolkooi geleid. Dat bete kent dat bij zware autosport- toepassingen de aan de achter ste veerpoten optredende krachten slechts tot minimale vervormingen van de carrosse rie leiden. natuurlijk aan de auto zelf. Om aan de eisen van de auto sport te kunnen voldoen, is bij de constructie van de transmis sie veel aandacht besteed aan het eenvoudig wijzigen van de verschillende overbrengingsver- houdingen voor de aanpassing aan verschillende circuits; het snel vervangen van onderdelen (bijvoorbeeld synchromesh-rin- gen), die bij autosporttoepassin- gen aanzienlijk sneller slijten dan in het normale wegverkeer en het inbouwen van een reser- ve-potentieel voor krachtiger racemodellen op basis van de 911 GT3. De GT3 etaleert ook met zijn onderstel de succesvolle erva ring van Porsche in de auto sport. Hij markeert de grenzen van wat thans haalbaar is bij de bouw van sportwagens. Het onderstel is zowel afgestemd op een sportief rijgedrag en onovertroffen handelbaarheid als op een optimale actieve vei ligheid. Het van de 911 Carrera overgenomen onderstelconcept is daarbij aangepast aan de specifieke eisen voor toepassing in de autosport, zoals hogere prestaties en handling. Daarbij horen naast de s'- ne eisen aan de voor- en a< ras onder andere de verlaj van het zwaartepunt van auto (met afgestemde aanpas sing van de kinematica) van zo’n 30 millimeter; verstelbare Recent rolde in Tuscaloosa in de Amerikaanse staat Alabama het honderdduizendste exem- j plaar van de Mercedes M-klas- se van de band, een feit dat door de 1700 medewerkers werd gevierd met gasten uit Duitsland en het echtpaar waarvoor deze auto werd gemaakt. Bij de start van de fabriek twee jaar geleden werd er iedere dag één exemplaar van de M-klasse gemaakt en dat aantal is nu opgelopen naar 390 stuks. Hierdoor heeft Mercedes het aantal van 100.000 stuks veel eerder behaald dan oorspronkelijk gepland. In 1998 verlieten gebracht naar de hoofdremcilin- der die de druk via de remvloei stof doorgeeft aan de remcilin ders op de wielen. Deze cilin ders zorgen op hun beurt ervoor dat deze druk als rem- kracht wordt overgebracht op de wielen. Er zijn 2 systemen; trommei remmen waarbij remvoeringen tegen de binnenzijde van een trommel gedrukt worden en schijfremmen waarbij remblok ken via een remklauw tegen metalen schijf gedrukt wor- j. De voorwielen worden altijd het sterkst afgeremd omdat daar het meeste gewicht op komt; ze zullen dan ook min der snel slippen dan de achter wielen. De remverhouding voor wielen, achterwielen is meestal 60%/40%. Schijfremmen kun nen een grotere belasting aan dan trommeiremmen. Daarom worden ze ook meestal op de voorwielen gemonteerd. Trommeiremmen zitten meest al achter. Bij sportieve uitvoe ringen zijn soms ook de achter wielen van schijfremmen voor zien. ming. Op 12 april valt de startvlag voor de rally en zal de Kadett zijn eerste echte kilometers gaan maken. De B Kadett heeft een rijke histo rie op dit vlak. Er werden maar liefst 103.622 rally-uit- voeringen fessionele i rijders. Na aankoop werd de Kadett volledig gestript en door Kees Tijsterman voorzien van een rolkooi. De brandstoftank is van aluminium en voorzien van twee pompen. De stan daard stoelen maakten plaats stabilisatoren en een met race- veren vergelijkbaar veersys- teem voor aanpassing aan de karakteristieken van verschil lende circuits; een uitbreiding van het verstelbereik van de asgeometrieën voor de toepas sing van racebanden en de ver sterking van relevante onderde len, zoals de zwenklagers en de wiellagers vóór, voor de mogelij ke toepassing van racebanden. samendrukbaar, schuimt niet en is niet corrosief. Doordat deze speciale vloeistof vocht uit de buitenlucht in zich opneemt moet ze elke minimaal 60.000 km of om de 2 jaar vervangen worden. Het hele remsysteem wordt dan eerst doorgespoeld om te voorkomen dat er vocht achterblijft dat roest kan ver oorzaken. Vocht in het remsys teem heeft nog een ander belangrijk nadeel, bij extreme belasting van de remmen kan dit gaan koken en hierdoor kan de remdruk wegvallen. Laat daarom de remvloeistof tijdig vervangen. Ook kan er lucht in het systeem komen, u merkt dit aan een sponzig gevoel bij het remmen. Laat uw remmen dan zo spoedig mogelijk door uw dealer controleren. Veiligheid voorop Een Peugeot remsysteem is door en door beproefd. Alle onderdelen worden in eigen laboratoria en in de praktijk uitvoerig getest alvorens ze worden toegepast. Voor alle zekerheid is het remsysteem ook nog eens diagonaal geschei den uitgevoerd. Als u uw auto volgens het voorgeschreven onderhoudssysteem door uw dealer laat onderhouden is de kans op problemen met uw remmen nagenoeg uitgesloten. Hij werkt uitsluitend met de voorgeschreven originele onder delen. (Bijgaande tekst is afkomstig uit de brochure Peugeot Service/Alles over rem men. Deze brochure is gratis verkrijgbaar bij alle Peugeot- dealers)

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 25