I
WOUTERS
Wetenswaardigheden
over remmen
AUTOBEDRIJF B.V.
Porsche 911 GT3
M-klasse
Mijlpaal voor
Mercedes
Ig»
Lichtvoetige geweldenaar
30 jaar oude Kadett
in Tulpenrally
dfcg»::
Tulpenrally
Stsè
10^^
DE AUTOMAAT Donderdag 15 april 1999 pagina 7
il 1999 «pagina6
DE TILBURGSE KOERIER
ie
.wit..
che
LANCIA
ALFA ROMEO
FIAT
r-nr i
5NE
een i
den.
IM37
1
op
ited
Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG
Telefoon 013-5430022
Een nieuw baanrecord op de Nürburgring: voor
het eerst legt een productiemodel een ‘rondje
Nordschleife’ afin minder dan acht minuten. Om
precies te zijn duurt de sprint van de nieuwe
Porsche 911 GT3 slechts 7,56 minuten. De stop
watch registreerde objectief en indrukwekkend de
geslaagde arbeid van Porsche’s ontwikkelingsinge-
nieurs: in Weissach is een nieuwe topatleet
gecreëerd met prestaties van het hoogste niveau.
Tegelijkertijd bewijst hij zijn lichtvoetige wend
baarheid en superieure handling-eigenschappen
in combinatie met een hoge actieve veiligheid. En
dat allemaal voor f.287.500,=.
km
lan\
tal
km\
ta
ta
tal
ta
ta
ta
ta'
1995
1994
1998
1988
1994
1991
seconden. De
bedraagt 302
circa 9.000
t maakt.
e2.0TS, 8-zits, i
tCoupé 2.0 16V, 1
Tip:
zet uw auto nooit op de hand
rem als er vórst verwacht
wordt; de remmen en of de rem-
kabel kunnen dan vastvriezen.
Beter is het om de auto in de
eerste versnelling of achteruit
te zetten.
1 bijzon-
altijd
forst, en mag
bevriezen, is
3 hoge tempe-
TO’C, is niet
1994
.1996
.1996
.1993
.1994
.1993
.1993
.1994
1992
,.CET3iil976
1992
1987 t/m 1994
De 3,
kwr
besef
1 en
c v’oor-
remwer-
1991
CHilTiTOliaiM
.1996
.1993
.1988
.1992
.1995
.1996
.1996
.1998
.1994
.1994
sgelmatig
3n.
0
verkocht aan pro-
en amateur rally-
algeme-
n achte-
iging
de
een bescha-
'een te grote
ing in voor- of achterophan-
topsnelheid
km/u.
anderd. i
teras zijl
911 Can
1W3
1995/1996
1W4
1W
1997
vanaf 1994
1995
1996
1996
..JE3SR1996
en met, 116.000 km1995
1 met, 140.000 km.
drag. Laat daarom reg
uw banden controlerer
LANCIA-
Lancia Kappa Coupé, grijs met., 59.950 km1997
Lancia Station Car, groen met., 64.990 km1997
Lancia Kappa, groen met., 22.950 kmLadWil1995
Rembekrachtiging
Zoals eerder vermeld zijn er
grote krachten nodig om uw
-Tijdens het remmen trilt het
pedaal, het stuur of zelfs de
hele auto
Dit kan duiden op
digde remschijf of
speling in voor- ;f
ging.
sprint van 0
15,8 seconden
i~. Och dc souplesse is
■''lerend. In de vijfde ver
hing duurt de inhaalsprint
80 naar 120 km/u 6,7
De remvloeistof
Remvloeistof heeft heel
dere eigenschappen; is t
even dun, ook bij vor~‘
zeker niet kunnen
bestand tegen hele
raturen van wel 600’C, is
-De auto trekt scheef tijdens
het remmen
Controleer eerst de banden
spanning, vaak is het een kwes
tie van een te zachte band.
Blijft de auto scheef trekken,
dan is er iets mis met de rem-
krachtverdeling.
-Verklikkerlampje handrem/te
laag remvloeistof gaat branden
Controleer of de handrem goed
los is. Blijft het lampje bran
den, laat dan direct het rem-
vloeistofhiveau controleren.
Le Mans-winnaar
3,6-liter motor levert een
ximum vermogen van 265
(360 pk) bij 7200 tr/min. en
chikt over een maximum
koppel van 370 Nm bij 5000
tr/min. De krachtbron onder
scheidt zich door de compacte
afmetingen, de trillingvrije
loop, de hoge vermogensreser
ves, het enorme koppelverloop
en de gretigheid waarmee hoge
toeren worden gedraaid.
Bovendien is in verhouding tot
zijn voorganger, de Carrera RS,
het brandstofverbruik geredu
ceerd. Met een gemiddeld ver
bruik van 12,9 liter per 100
voor Corbeau kuipen met
full harness racegordels.
Extra instrumenten, nieu
we Koni Sport-dempers,
dubbele Webers en 30 jaar
oude Marchal verstralers
maken het geheel com
pleet. Don van der Vaart
krijgt als navigator Johan
Mulder naast zich, onder
meer uitgever van het
Opel Magazine. Eens kij
ken of het duo de tweede
plaats van Don in de
Tulpenrally van vorig jaar
kunnen verbeteren.
-Er is abnormaal veel rem-
kracht nodig om de auto tot
stilstand te brengen.
Mogelijk is de rembekrachtiger
defect of is er iets mis met het
hydraulisch systeem.
Daarmee overtreft de GT3 zelfs
de vertragingswaarden van de
911 Turbo (993).
Met leder beklede kunststof
kuipstoelen vervangen in de
GT3 de bekende 911-stoelen.
Deze garanderen een optimale
zijdelingse steun, een uitste
kend rijcomfort op lange trajec
ten en een makkelijke in- en
uitstap. Met deze kuipstoelen
kon zo’n 20 kilogram gewicht
worden bespaard, wat een
belangrijk voordeel is voor
sportieve rijders.
Ook achter de lichte stoelen
Moderne remmen, volledig
asbestvrij
Het materiaal waarvan remvoe-
ringen bij trommeiremmen en
remblokken bij schijfremmen
gemaakt zijn, is zachter dan
dat van de trommels of schijven
en slijt dus sneller. Vroeger
bestond het materiaal in ver
band met de hoge temperatu
ren uit een asbesthoudende
stof. Peugeot was een van de
eerste fabrikanten die een tech
nologie heeft ontwikkeld waar
bij dit niet meer nodig was. Alle
Peugeot remmen zijn volledig
asbestvrij.
dan nog te veel snelheid te krij
gen, schakel dan terug naar
een lagere versnelling en rem
eventueel in een rustig tempo
pompend bij.
Als het remlampje op uw dash
board gaat branden, controleer
dan eerst of de handrem goed
los is; blijft het lampje branden
dan is het remvloeistofniveau
te laag. In dat geval dient u zo
snel mogelijk uw dealer te
raadplegen. Tenslotte: remvloei
stof is een agressieve vloeistof.
Komt het onverhoopt op de lak
of in de ogen, dan direct met
overvloedig water verwijderen.
Precies dertig jaar lang
staat het merk Opel aan de
top van de verkoopranglijs-
ten in Nederland en dat zal
dit jaar op diverse manieren
gevierd worden. De deelna
me van Opel aan de histori
sche Tulpenrally met een
Kadett Coupé uit 1969 is
hier een goed voorbeeld van.
Autofotograaf Don van der
Vaart bouwde speciaal voor
deze gelegenheid een B
Kadett 1900 Coupé op voor
deelname aan de historische
rallysport. Opel Nederland
ondersteunde deze onderne-
Alfa Romeo 1461.4IE, zwart, 32.000 km...XlüiaJl1996
Alta Romeo 1461.4iE, zwart. 25 000 km1996
Alfa Romeo 1461.41E, zwart, 52.000 km1995
Alfa Romeo 156 2.5 V6, nuvola, 30.000 km1998
Alfa Romeo 1561.8 TS 16V, grijs, 32.000 km1998
Alfa Romeo 1561.8TS 16V, zwart 16.000 km1998
Alfa Romeo GTV 2.0 V6Tur„ rood....
Alfa Romeo 1551.7 TS, groen
Alfa Romeo 1551.8 TS, rood i
Alfa Romeo 155 2.0 TS, Wauw met, 160.000 km..
Alta Romeo 1551.8TS, rood met, 120.000 km....
Alfa Romeo 155 2.5 V6. blauw met, 80.000 km....
Alfa Romeo 155 2.5TD, groen met, 180.000 km.
Alfa Romeo 164 2.0 TS. groen met
Alta Romeo 164 2.0 TS, air. Wauw met
Alta Romeo 164 2.5 TO, Wauw met
Alfa Romeo 164 3.0 V6, air, zwart met
Alfa Romeo Guillia Super, i
Alfa Romeo 751.8 Indy
Alfa Romeo 33, diverse
ANDERE MERKEN
Opel Corsa 1.4i, grijs met, 98.000 km
Volvo V40 1.9 D, grijs met, 70.000 km.
Seat Cordoba 1.8 GLX, zwart
Mazda 323, groen met, 143.000 tan...
Honda Civic 1.4i, rood, 130.000 km
Honda Accord 2.0iEX, zwart met, 138.000 km
Toyota Celica 1.8, geel, 92.000 km
Volkswagen Polo 1.6, blauw met, 130.000 km
Audi A6 1.8 20V, rood, 130.000 km
Ford Ka Sec Ediition, airco, blauw met, 9.000 km.
Rover 620i, LPG, zwart, 150.000 tan
Opel Astra TD 1.7, Wauw, 111.000 km
kilometer (EU-norm) gebruikt
de GT3 0,9 liter minder benzi
ne.
Het hart van de GT3 is geba
seerd op de watergekoelde 6-
cilinder boxermotor van de Le
Mans-winnaar 911 GT1. Want
wat zich onder de zwaarste
race-beproevingen heeft bewe
zen, garandeert ook in een pro-
ductie-sportwagen een optimale
betrouwbaarheid. Voorbeelden
hiervoor zijn onder andere een
speciale oppervlakte-behande-
ling van de krukas en de toe
passing van hoogwaardige
materialen, zoals titanium voor
de drijfstangen. Deze verbin
dingsstukken tussen zuigers en
krukas worden in een bijzonder
gecompliceerd proces vervaar
digd. Alleen zo is een optimale
sterkte te behalen die ook bij
hoge toerentallen (maximum
toerental GT3: 7.600 tr/min.) is
gegarandeerd en die de voor
racemotoren noodzakelijke toe-
renreserves (tot
tr/min) mogelijk
Het remsysteei
auto bestaat i
1 rembekrachtij
2 hoofdremcili
vloeistofreservoii
3 geventileerde s_
4 remblokken
5 remklauwen
6 remankerplaat
7 remschoenen met remcilinder
8 remtrommel
9 remleiding
vallen de besparende maatrege
len ten gunste van de sportivi
teit op. De achterzitjes ontbre
ken, waarmee het gewicht van
de auto nogmaals met acht
kilogram wordt gereduceerd.
De nieuwe 911 GT3 is ook in
een Clubsport-variant lever
baar. Deze uitrusting is speci
aal ontwikkeld om zonder
omvangrijke ombouwwerk-
zaamheden te kunnen voldoen
aan de eisen voor deelname aan
autosport-evenementen. Een
bijzonder kenmerk is de aan de
carrosserie vastgeschroefde rol-
Antiblokkeersysteem
Bij een noodstop of glad wegdek
kan het voorkomen dat de wie
len bij het remmen blokkeren
en over de weg gaan slippen.
Zolang de wielen geblokkeerd
zijn is de auto nagenoeg onbe
stuurbaar.
In zo’n situatie kunt u het
beste de rem even los laten en
pompend remmen om alsnog zo
snel mogelijk tot stilstand te
komen. Bepaalde modellen
beschikken over een antiblok-
keersysteem (ABS). Hierbij is
het onmogelijk de wielen te
blokkeren en blijft de auto in
noodsituaties dus bestuurbaar.
Zo’n systeem kan alleen af
fabriek geleverd worden.
68.700 auto’s de fabriek, dat
moeten er dit jaar maar liefst
80.000 worden. In Tuscaloosa
wordt in twee ploegen gewerkt,
die de M-klasse voor de hele
wereld produceren; links- en
rechtsgestuurd en met 4-, 6- en
8-cilinder motoren. Door een
extra investering van 80 mil
joen Dollar heeft de fabriek
twee toekomstige varianten
kunnen ontwikkelen, de M55
AMG en de ML430 Sport. In de
loop van dit jaar zal in het
Oostenrijkse Graz de Europese
produktie van de M-klasse
gestart worden. Binnen drie
jaar tijd moet de jaarproduktie
hier oplopen tot 30.000 exem
plaren
eem van uw
uit:
-iger
linder met rem-
rvoir
ue schijfrem
-Bij een geringe druk blokkeren
de remmen al
Een duidelijke indicatie dat er
iets mis is; snel laten controle
ren. Zeer gevaarlijke situatie,
zeker bij nat wegdek.
Schijfremmen
De schijfrem bestaat uit een
gietijzeren schijf die aan het
wiel is bevestigd. Om deze
schijf zit een remklauw met 2
remblokken die aan de wielop
hanging bevestigd is. Als u
remt worden de remblokken
door de remcilinder tegen de
schijf gedrukt. In de voorrem-
blokken zitten koperen draad-
19Ml/mlWI
1990
-Verklikkerlampje voorremblok-
slijtage gaat branden
Hoog tijd om uw voorremblok-
ken te laten vervangen.
Het werkingsprincipe
Het remcircuit bestaat uit een
complex systeem van onderde
len en leidingen waarmee de
remdruk op de juiste wijze over
de wielen wordt verdeeld. De
leidingen zijn gevuld met rem
vloeistof die voor de overbren
ging van de krachten zorgt-Als
u het rempedaal indrukt
gebeurt er het volgende; de
kracht van uw voet wordt over-
jes; zogenaamde slijtage-indica-
toren. Als deze draadjes door
slijtage aan de oppervlakte
komen gaat er een verklikker
lampje op uw dashboard bran
den. Voor u een teken dat uw
remblokken dringend aan ver
vanging toe zijn! Op de rem-
schijven worden zeer grote
krachten uitgeoefend. Bij de
vervanging van remblokken
controleert de dealer ook de
remschijven. Als er groeven of
scheurtjes in zitten, als ze ern
stig roesten of slingeren tijdens
het draaien, moeten ze vervan
gen worden. Remblokken wor
den altijd per 4 vervangen
remschijven per 2 om te vo
komen dat er ongelijke
king ontstaat.
Zelf problemen herkennen
-Remmen en banden
De remprestaties van uw auto
worden in belangrijke mate
mede bepaald door de conditie
van uw banden; te gladde, te
harde of zachte banden hebben
direct invloed op het remge-
Porsche-Motorsport
Bij de Porsche 911 GT3 wordt
het motorvermogen uitsluitend
via een handgeschakelde zes
versnellingsbak aan de wielen
overgebracht een ontwikkeling
die is gebaseerd op de trans
missie uit de 911 GT2. Alle zes
overbrengingen zijn aangepast
aan het toeren- en prestatie
niveau van de GT3-motor en
Onder de motorkap zit een
doorzichtig remvloeistofreser-
voir met een minimum en een
maximum aanduiding. Door
slijtage van de remvoeringen
zal het niveau langzaam dalen.
Bij een controlebeurt wordt dit
door uw dealer aangevuld. Ziet
u echter tussentijds dat het
niveau onder het minimum
zakt, raadpleeg dan onmiddel
lijk de dealer.
Bij het rijden in de bergen
dient u, om te voorkomen dat
de remmen te heet worden,
zoveel mogelijk op de motor af
te remmen. Een vuistregel: daal
de helling af in dezelfde ver
snelling als waar u mee omhoog
bent gegaan. Dreigt de auto
auto tot stilstand te brengen.
Vroeger werd met veel fysieke
kracht het rempedaal bediend.
Tegenwoordig wordt uw voet
een handje geholpen door de
zogenaamde rembekrachtiger
die de door u uitgeoefende druk
op het pedaal met een factor 7
vergroot. De rembekrachtiger
werkt alleen als de motor
draait; als de motor afslaat of u
laat zich bijvoorbeeld slepen
dan zult u vele malen harder
op het pedaal moeten trappen
om enig remeffect te verkrijgen!
Trommeiremmen
De trommelrem bestaat uit een
trommel die aan het wiel ver
bonden is. In deze trommel zit
ten de remschoenen met rem
voeringen die aan een anker
plaat bevestigd zijn. De rem
voeringen worden door de rem
druk via de cilinders tegen de
remtrommel gedrukt. Veren
zorgen ervoor dat de schoenen
weer vrij komen als u de rem
druk opheft. Bij een remrevisie
worden zowel de remcilinders,
de remvoeringen als de veren
vervangen. Een remtrommel
die groeven vertoont kan soms
nog worden uitgedraaid.
Onvergelijkbaar remver-
mogen
In principe komt het remsys-
teem overeen met het systeem
uit de 911 Carrera. Het is ech
ter in de afmetingen en in
enkele constructieve bijzonder
heden geoptimaliseerd. Het
ABS bleef daarentegen onver-
Aan de voor- en de ach-
jn in verhouding tot de
Jarrera grotere en ver
sterkte lichtmetalen vierzuiger
remklauwen in monoblock-
bouwwijze toegepast.
Indien nodig hebben ze goed
grip op de geperforeerde en
inwendig geventileerde rem
schijven. Aan de vooras
bedraagt de diameter van de
remschijven 330 millimeter
(911 Carrera: 318 mm) en de
dikte 34 millimeter (911
Carrera: 28 mm). Aan de achte
ras is de diameter eveneens
330 millimeter (91 1 Carrera:
299 mm) en de dikte 28 milli
meter (91 1 Carrera: 24 mm).
Ten opzichte van de 911
Carrera heeft de GT3 slechts
enkele geringe optische veran
deringen ondergaan. In het oog
springen vooral het nieuwe
front, de beschaafde dorpellijs-
ten, een vaste achterspoiler, de
rode remklauwen, en de 18-inch
lichtmetalen velgen in Sport-
design. Vóór staat de 911 GT3
standaard op 225/40 ZR 18-
banden, achter is de banden
maat 285/30 ZR 18. Daarmee
accelereert de 911 GT3 van 0
naar 100 km/u in slechts 4,8
seconden. Voor de
tot 200 km/u zijn
nodig. Ook de souj
impone
snellin
van f
ALFA ROMEO -
Alia Romeo 145 1.4IE, LPG, rood, 50.000 tan1997
Alfa Romeo 145 2.0 QV, zwart, 46.000 tan..EÏ333l996
Alta Romeo 145 2.0 TD, zwart. 100.000 tan1995
Alia Romeo 145 2.0 QV, rood, 60.000 tan...üL3jiail995
Alta Romeo 1461.6 16V, blauw met. 30.000 tan1997
Alfa Romeo 1461.6iE, rood. 71.000 tan1995
Alfa Romeo 146 1.4IE, rood1996
Om uw auto in noodsituaties
tijdig tot stilstand te brengen
zijn zeer grote krachten nood
zakelijk; om bijvoorbeeld een
auto van 1.000 kg bij 130 km
per uur te stoppen is een rem-
vermogen van wel 200 pk (150
kW) nodig, vergelijk dit maar
eens met uw motorvermogen!
De temperatuur van de rem
men kan hierbij oplopen tot wel
800’C.
Hierbij leggen wij u uit hoe het
remsysteem van uw auto
werkt, hoe u zelf storingen
kunt herkennen en hoe u de
levensduur van uw remmen
optimaliseert.
-Het rempedaal voelt’sponzig’
aan
Waarschijnlijk zit er lucht in
het remsysteem; snel laten con
troleren.
FIAT-
Fiat Cinquecento SX, zwart, 16.000 tanCMlIalUme
Fiat Cinquecento S, blauw met 14.000 km 111362111998
Fiat Cinquecento Young, blauw met, 13.000 km1998
Fiat Cinquecento Sporting, blauw met., 21.000 km1998
Fiat Cinquecento Sporting, geel, 19.000 km1998
Rat Cinquecento Sporting, rood, 49.000 km1995
Fiat Punto Fortuna, goud met, 20.000 tan1998
Fiat Punto Fortuna, groen met. 36.000 tan1998
Rat Punto 60 S, 5-deurs, blauw metET37B1994
Fiat Punto 60 S, groen met, 50.000 km1995
Fiat Punto 55 S, zwart, 32.000 tan..1995
Fiat Punto Young, zilver met., 15.000 km1998
Fiat Bravo 1.4 SX, zwart met., 46.000 tan1997
Rat Bravo 1.4 SX, airco, groen met, 16.000 tan1998
Fiat Marea Sedan 1.6 SX, blauw metI'liülüü1996
Fiat Marea 1.6 SX SW, groen met. 60.000 km1996
Rat Ulysse 2.0 TS, 8-zits, groen met., 36.000 km1997
Fiat Sport Coupé 2.0 16V, geel, 50.000 km.L=_2 >2111996
kooi, die in tegenstelling tot de
vroegere 911 Carrera RS-
modellen ook is gekoppeld aan
de bevestigingspunten voor de
veerpoten achter. Dit resulteert
in nog meer stabiliteit.
Daardoor worden de krachten
uit het onderstel niet alleen in
de carrosserie, maar ook direct
in de rolkooi geleid. Dat bete
kent dat bij zware autosport-
toepassingen de aan de achter
ste veerpoten optredende
krachten slechts tot minimale
vervormingen van de carrosse
rie leiden.
natuurlijk aan de auto zelf.
Om aan de eisen van de auto
sport te kunnen voldoen, is bij
de constructie van de transmis
sie veel aandacht besteed aan
het eenvoudig wijzigen van de
verschillende overbrengingsver-
houdingen voor de aanpassing
aan verschillende circuits; het
snel vervangen van onderdelen
(bijvoorbeeld synchromesh-rin-
gen), die bij autosporttoepassin-
gen aanzienlijk sneller slijten
dan in het normale wegverkeer
en het inbouwen van een reser-
ve-potentieel voor krachtiger
racemodellen op basis van de
911 GT3.
De GT3 etaleert ook met zijn
onderstel de succesvolle erva
ring van Porsche in de auto
sport. Hij markeert de grenzen
van wat thans haalbaar is bij
de bouw van sportwagens. Het
onderstel is zowel afgestemd op
een sportief rijgedrag en
onovertroffen handelbaarheid
als op een optimale actieve vei
ligheid. Het van de 911 Carrera
overgenomen onderstelconcept
is daarbij aangepast aan de
specifieke eisen voor toepassing
in de autosport, zoals hogere
prestaties en handling.
Daarbij horen naast de s'-
ne eisen aan de voor- en a<
ras onder andere de verlaj
van het zwaartepunt van
auto (met afgestemde aanpas
sing van de kinematica) van
zo’n 30 millimeter; verstelbare
Recent rolde in Tuscaloosa in
de Amerikaanse staat Alabama
het honderdduizendste exem-
j plaar van de Mercedes M-klas-
se van de band, een feit dat
door de 1700 medewerkers
werd gevierd met gasten uit
Duitsland en het echtpaar
waarvoor deze auto werd
gemaakt. Bij de start van de
fabriek twee jaar geleden werd
er iedere dag één exemplaar
van de M-klasse gemaakt en
dat aantal is nu opgelopen naar
390 stuks. Hierdoor heeft
Mercedes het aantal van
100.000 stuks veel eerder
behaald dan oorspronkelijk
gepland. In 1998 verlieten
gebracht naar de hoofdremcilin-
der die de druk via de remvloei
stof doorgeeft aan de remcilin
ders op de wielen. Deze cilin
ders zorgen op hun beurt
ervoor dat deze druk als rem-
kracht wordt overgebracht op
de wielen.
Er zijn 2 systemen; trommei
remmen waarbij remvoeringen
tegen de binnenzijde van een
trommel gedrukt worden en
schijfremmen waarbij remblok
ken via een remklauw tegen
metalen schijf gedrukt wor-
j. De voorwielen worden
altijd het sterkst afgeremd
omdat daar het meeste gewicht
op komt; ze zullen dan ook min
der snel slippen dan de achter
wielen. De remverhouding voor
wielen, achterwielen is meestal
60%/40%. Schijfremmen kun
nen een grotere belasting aan
dan trommeiremmen. Daarom
worden ze ook meestal op de
voorwielen gemonteerd.
Trommeiremmen zitten meest
al achter. Bij sportieve uitvoe
ringen zijn soms ook de achter
wielen van schijfremmen voor
zien.
ming. Op 12 april valt de
startvlag voor de rally en zal
de Kadett zijn eerste echte
kilometers gaan maken. De B
Kadett heeft een rijke histo
rie op dit vlak. Er werden
maar liefst 103.622 rally-uit-
voeringen
fessionele i
rijders.
Na aankoop werd de Kadett
volledig gestript en door Kees
Tijsterman voorzien van een
rolkooi. De brandstoftank is
van aluminium en voorzien
van twee pompen. De stan
daard stoelen maakten plaats
stabilisatoren en een met race-
veren vergelijkbaar veersys-
teem voor aanpassing aan de
karakteristieken van verschil
lende circuits; een uitbreiding
van het verstelbereik van de
asgeometrieën voor de toepas
sing van racebanden en de ver
sterking van relevante onderde
len, zoals de zwenklagers en de
wiellagers vóór, voor de mogelij
ke toepassing van racebanden.
samendrukbaar, schuimt niet
en is niet corrosief. Doordat
deze speciale vloeistof vocht uit
de buitenlucht in zich opneemt
moet ze elke minimaal 60.000
km of om de 2 jaar vervangen
worden. Het hele remsysteem
wordt dan eerst doorgespoeld
om te voorkomen dat er vocht
achterblijft dat roest kan ver
oorzaken. Vocht in het remsys
teem heeft nog een ander
belangrijk nadeel, bij extreme
belasting van de remmen kan
dit gaan koken en hierdoor kan
de remdruk wegvallen. Laat
daarom de remvloeistof tijdig
vervangen. Ook kan er lucht in
het systeem komen, u merkt dit
aan een sponzig gevoel bij het
remmen. Laat uw remmen dan
zo spoedig mogelijk door uw
dealer controleren.
Veiligheid voorop
Een Peugeot remsysteem is
door en door beproefd. Alle
onderdelen worden in eigen
laboratoria en in de praktijk
uitvoerig getest alvorens ze
worden toegepast. Voor alle
zekerheid is het remsysteem
ook nog eens diagonaal geschei
den uitgevoerd. Als u uw auto
volgens het voorgeschreven
onderhoudssysteem door uw
dealer laat onderhouden is de
kans op problemen met uw
remmen nagenoeg uitgesloten.
Hij werkt uitsluitend met de
voorgeschreven originele onder
delen. (Bijgaande tekst is
afkomstig uit de brochure
Peugeot Service/Alles over rem
men. Deze brochure is gratis
verkrijgbaar bij alle Peugeot-
dealers)