Mazda 323 Fastbreak 2.0 DiTD GLX
Autotest
El
:RS
mi
)0M
F
Verfijnde technieken
URU
deze?
Goede seizoensstart rallyteam Van der VoordelVan Stiphout
Nelis Verkooijen test nieuwe rally-auto in
Zuiderzeerally
Drie Volkswagens LT voor
Provinciale Bibliotheek Centrale
nmg on
PIIBO
DE AUTOMAAT Donderdag 15 april 1999 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
tril 1999 «pagina2
r
19.950,-
32.950,-
38.950,-
36.950,
24.950,-
27.950,
12.950,-
18.950,-
31.500,
22.950,
23.950,
29.950,-
24.250,
■f
Helemaal plat
m:
I4
Verbruik:
Standaard airconditioning
De stuurkolom kan in hoogte
Prijs:
3
raditie.
i 536 4011
ioen,
128.52
regen
s ech-
406 (D8) MODELJAAR 1999 ZOLANG
Foto: Studio GEFO
PEUGEOT
7
5
>5
5
ebreide inspectie
flevering wordt de
13.950,
22.950,
22.950,
22.950,
22.950,
38.950,
21.950,
17.950,
13.950,
JPAVOND
UR
als een
jnen.
ebruikte auto en
it 90 auto's.
'5
I6
7
;eleverd door
zijl de leasing
igers
een
je
dat
ENAULT
IRIJF
IRG
zijn
de
ste
nieuwe
een v
TB AFazdu heeft de laatste maanden een flinke
/■ZB inhaalslag uitgehaald. Met een nieuwko-
A. wJL mer als de Demio en de uitbreiding van de
323 met een nieuwe sedan en de Fastbreak heeft
het Japanse merk de eerste drie maanden van dit
jaar uiterst succesvol afgesloten. Eén van de
nieuwste telgen is de 323 Fastbreak met krachtige
direct ingespoten dieselmotor.
■x> getuige
178 km/u en
tot 100 in
wagens LT
?né
“Vooral die klasseoverwinning
was onverwacht, omdat we
daarbij ingedeeld zijn bij auto’s
met een cilinderinhoud tot
1400cc. Onze auto heeft een
worden gei
ten met off
hun taak, er
het parcours
een controle
kingen in de rc
z.g. gemaakte i
rally-equipes. e
rijder volledig
zijn en er vooral
dat je niet ir_~
de eerste deelr
ten na de Nul-
gaat. Dit kan 1
bij een z
trieterreir.,
enkele rondje0
enige verschil
je niet me
ment, en d
punten hit
kend.
de carrosserie helt nauwelijks
over in bochten.
86 mm
j 4000 tr/min
«m bij 1800-2600 tr/min
•‘e 4,20 meter, breedte 1,705 meter
'kg
'kgÜ
Technische gegevens:
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingei
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Fastbreak voorzien van mee
gespoten bumpers, terwijl bij
de GLX ook de portiergrepen en
buitenspiegels een laklaagje
meekrijgen. De portieren kun
nen centraal worden geopend
en gesloten met behulp van een
afstandsbediening. In de voor
bumper zijn twee mistlampen
opgenomen.
De dieselrijder kiest zijn motor
nog steeds vanwege het door
gaans gunstige brandstofver
bruik. De nieuwe direct inges
poten 16-kleps turbodiesel van
Mazda maakt hierop geen uit
zondering. Gemiddeld noteer
den we een verbruik van 1 liter
op 16,4 kilometer en dat kan bij
een rustige rechter voet nog
gunstiger uitvallen.
Op dinsdag 13 april werden
door de Provinciale Bibliotheek
Centrale (PBC) drie exemplaren
van de Volkswagen LT bestel
wagen in ontvangst genomen.
De auto’s werden geleverd doo*-
I Auto Bongers, terwijl
wordt verzorgd door Bong
Auto Lease. De heren A.J
Vermeer, hoofd facilitaire zaken
I en Hans de Kok, coördinator
I expeditie namen de drie witte
I bestelbussen in ontvangst.
i. de beste reden om voor
De auto s vervangen eveneens
comfortabele auto met de pBC de
Sr uitgebreide ve.hghe.ds- af j vier jaar werden
snel b.j ons langs voor een 6brufkt Ze wJorden in t
san de ffougeot-dealer. veryoer v£m boeken
naar 110 bibliotheken en dat
komt neer op 260.000 boekens
per jaar, naast nog eens 20.000
CD-ROM’s en 5500 dozen met
folders en affiches. Bovendien
kunnen de auto worden
gebruikt als de PBC deelneemt
aan tentoonstellingen e.d. Twee
keer per week worden alle aan
gesloten bibliotheken bezocht
en dat komt neer op 50.000 km
per auto per jaar.
Dhr. Vermeer: “Ondanks het
feit dat we al klant waren bij
Bij de openingswedstrijd van
het Nationaal rallykampioen-
schap, de Zuiderzeerally heeft
de Tilburgse navigator Jonn
van Stiphout een prima resul
taat gescoord. Samen met
bestuurder John van der
Voorde (Vlaardingen) stuurden
ze de kleine Fiat Cinquecento
Sporting naar een 30e plaats in
het algemeen klassement, en
behaalden zij tevens de over
winning in de klasse A5.
..„ar je mees
jes moet rijden. Het
ül met de rest is c
leedoet voor het klase
i derhalve ook geen
liervoor krijgt toege-
schap rijden moesten we hier
starten”, vat de equipe het
weekeinde samen: “Gelukkig
heeft de auto geen krasje opge
lopen, en konden onze mon
teurs Martin en Douwe hun
werkzaamheden beperken tot
het tanken van benzine en af
en toe eens banden wisselen.”
De Zuiderzeerally werd gewon
nen door Bert de Jong in een
Subaru Impreza WRC, de
Groep N-klasse was voor Chiel
Bos. Volgende wedstrijd
Cinquecento Sporting rally
team: Rally van Hulst, 1 mei
De Zuiderzeerally werd verder
gekenmerkt door lange verbin-
dingsroutes en korte klasse
mentsproeven in een vlak en
recht polderlandschap waar
door het voor de teams moeilijk
was in het ritme te komen.
“Deze wedstrijd behoort niet tot
onze favorieten, maar omdat
we het nationale kampioen-
De heren Vermeer en de Kok van de Provinciale Bibliotheek Centrale nemen de drie Volkswc
in ontvangst uit handen van Ronald van Lankveld (verkoopadviseur bedrijfswagen) en Rem
Mackenbach (lease-adviseur Bongers Auto Lease).
Een groot voordeel hierbij is dat
je je rally-auto goed kunt afstel
len en wat meer kunt e-
menteren met b.v. de weo..o
ging, remmen en vering. Ik was
ook blij met de uitnodiging om
als O-rijder te mogen meedc
zeker daar het voor mij de eer-
keer was dat ik met de
uwe rally-auto kon rijden in
i wedstrijd. Daarbij hebben
Met de Fastbreak introduceer
de Mazda eind vorig jaar een
nieuw type voertuig, een auto
die als opvolger geldt van de
vijfdeurs coupé, maar nu het
midden houdt tussen een tradi
tionele hatchback en een sta
tionwagon. Het front en de vier
portieren zijn gelijk aan de
sedan, maar aan de achterzijde
wordt de daklijn verder doorge
trokken en heeft de auto extra
zijruiten. De hoge achterlichten
laten een flinke breedte open
voor de achterklep. Hierachter
gaat een bagagevolume schuil
van minimaal 356 liter. En
hieruit blijkt dan vooral dat de
Fastbreak geen volwaardige
stationwagon is. Het is erg jam
mer dat de 2.0 DiTD in GLX-
uitvoering niet wordt uitgerust
met een verschuifbare achter
bank die we wel in de 1.5 en
1.8 benzine vinden. Wel is de
bank voorzien van een uitklap
bare middenarmsteun. Ook kan
de rugleuning van de passa
giersstoel helemaal plat, waar
door extra lange voorwerpen
kunnen worden ingeladen. Het
meubilair is aan de randen met
een effen grijze stof bekleed,
worden aangepast, zodat samen
met de uitgebreid instelbare
bestuurdersstoel en de kantel
bare hoofdsteunen voorin haast
voor iedereen een comfortabele
en veilige zitpositie kan worden
gevonden. De GLX-uitvoering
heeft standaard alleen een
bestuurdersairbag. Daarnaast
is er sinds kort de GLS met een
passagiersairbag, twee zij-air-
bags, ABS en verwarmde bui
tenspiegels. Verder heeft de
auto onder meer radiovoorbe-
reiding met een antenne en
twee luidsprekers, een starton-
derbreker. van binnenuit te
openen benzineklepje, pollenfil
ter, regelbare dashboardver-
lichting en niet te vergeten de
standaard airconditioning die
met het vooijaar en de zomer
voor de deur weer bijzonder
plezierig is. Maar ook onder
vochtige omstandigheden biedt
deze voorziening dé oplossing
bij beslagen ruiten.
Aan de buitenkant is de 323
voordat de deelnemer met start-
nummer 1 vertrekt. Het geeft
een bepaalde zekerheid aan de
deelnemers dat alles veilig kan
;ereden, d.w.z. alle pos-
rfficials klaar zijn voor
geen publiek op
5 is en het is tevens
dat er geen afwij-
route is m.b.t. de
notes van de
Je moet als Nul-
f geconcentreerd
ral voor zorgen
ingehaald wordt door
ieelnemer die 2 minu-
1-rijder van start
lastig zijn vooral
z.g. rondcourse op indus- grote r<
rein, waar je meestal hoe de
Prodi'
optin
lance
lijks
Het is een g
rijden, je merkt
hard je gaat
snelheid ben
16 kleppen
Mazda is een van de eerste die
hierop een uitzondering
maakt. In de 626 en nu ook in
de 323 levert het merk een
uiterst moderne machine. Het
gaat hier om een 2 liter met
16 kleppen en directe inspui
ting. Aangevuld met een tur
bocompressor levert dat een
vermogen op van 90 pk bij
4000 tr/min en een flink kop
pel van 220 Nm van 1800 tot
2600 tr/min. En vooral dat
koppel ligt aanzienlijk hoger
dan de vertrouwde 2 liter zon
der turbo met indirecte inspui
ting die Mazda eveneens in dit
model levert. Voorgloeien is
eigenlijk nauwelijks meer
nodig. Daarna slaat de motor
I probleemloos aan én laat voor-
al in de koude toestand duide
lijk horen dat ie op dieselolie
i loopt. Maar twee straten ver-
terwijl de middenbaan in
velours is uitgevoerd voorzien
van een aantal accentstrepen.
De achterbank is voorzien van
drie hoofdsteunen. Het dash
board is uiterst beschaafd van
vormgeving en straalt degelijk
heid uit. Een aantal panelen
voorzien van kleine gaatjes ver
levendigt het geheel enigszins.
Uiteraard heeft de GLX een
compleet instrumentarium met
een toerenteller en op de conso
le een buitentemparatuurme-
ter. Vanaf de bestuurdersdeur
kunnen beiden buitenspiegels
elektrisch worden versteld en
kunnen de voorportierruiten
met een druk op de knop geo
pend en gesloten worden.
Kleine spullen kunnen worden
meegenomen in de portierbak-
ken, het dashboardkastje en er
zijn natuurlijk nog de beker
houders in de console.
niet voor kunnen blijven, zijn
auto had 30 pk meer én was
voorzien van een sperdifferen-
tieel wat in de regen een groot
voordeel oplevert. Maar ja, ee
wedstrijd is pas gereden als j«
over het finishpodi um bent”,
aldus de tevreden Tilburger.
HOOcc motor en komt zo’n 30
tot 40 pk te kort op de ande
ren.’, verklaart Van Stiphout
de vreugde over het resultaat.
Een van de tegenstanders in
die klasse A5 was wereldkam
pioen schaatsen Rintje Ritsma
die liet zien ook als rallyrijder
behoorlijk snel uit de voeten te
kunnen, de schaatser lag op
een bepaald moment zelfs aan
de leiding in de klasse.
Op dieselgebied lopen de
meeste Japanse merken een
beetje op hun Europese tegen
strevers achter. Niet vreemd
omdat in Japan zelf en in de
Verenigde Staten een diesel
motor in een personenauto
weinig prioriteit heeft.
Vandaar dat we uit het land
van de rijzende zon niet veel
meer tegenkomen dan norma
le diesels met of zonder turbo.
verd door een aantal
Mitsubishi-rijders, w.o. ex-kam-
pioen Chiel Bos, Theo v.d. Berg,
Kleinjan, en de Brabanders,
met de gebr. Jor
(Valkenswaard), Edwin Abbring
- uit Erp
der keert de rust al snel weder
en is de kenmerkende diesel-
klop slechts in de verte te
horen om op de snelweg hele
maal niet opgemerkt te wordei
De grote souplesse van deze
directe ingespoten turbodiesel
is goed te voelen. Er kan erg
schakellui gereden worden, een
lichte druk op het gaspedaal is
voldoende om vlot te accelere
ren. De 1180 kg wegende
Fastbreak is dan ook een
behoorlijk vlotte auto
de topsnelheid van 17
de acceleratie van 0 t
12,2 seconden.
De motor is gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak die
geheel volgens Japanse traditie
enorm soepel en licht schakelt.
Mazda geeft de 323 Fastbreak
een prettig onderstel mee. De
auto beschikt voor over de
bekende uitvinding van
McPherson en krijgt achter
Mazda’s eigen T.T.L. ophanging
en zowel voor als achter een
torsiestabilisator. Bovendien
heeft de auto met 2,61 meter
een voor deze klasse opmerke
lijke grote wielbasis en dat
komt absoluut het comfort ten
goede. Op de veerkarakteristiek
en het weggedrag valt dan ook
weinig af te dingen. De auto
volgt probleemloos de met het
stuurwiel aangegeven koers en
Mazda levert de 2.0 DiTD
motor in combinatie met de LX
en GLX uitvoering en sinds
kort ook als LS en GLS met een
uitgebreid veiligheidspakket.
De Fastbreak 2.0 DiTD LX
komt op £35.495,=. De door ons
gereden GLX kost £38.995,=.
De LS en GLS kosten respectie
velijk £38.395,= en £40.395,=.
De prijzen voor de 323 sedan
met dezelfde motor en uitvoe
ring zijn gelijk. Wie nog voorde
liger bij Mazda wil dieselen kan
nog steeds voor de turboloze 2
liter kiezen vanaf £33.495,=.
afkomstige Peter Bijvelds.
Genoemde groep rijders kunnen
in de toekomst rekenen op nog
meer tegenstand van streekge
noot Hans Stacey uit Best en
later naar verwachting ook van
de Oirschottenaar Nelis
Verkooijen. Beide rallyrijders
gaan dit seizoen strijden met
een door Prodrive in Engeland,
gebouwde en geprepareerde
Subaru Impreza WRX-rallyauto
in de Groep N, de z.g. stan
daard klasse voor rally-auto’s.
Al vanaf start en begin van de
144 wedstrijd-kilometers, ver
deeld over 18 klassementsproe
ven tellende Zuiderzeerally in
het afgelopen weekend, was te
zien dat er dit seizoen een span
nend kampioenschap aan zit té
komen met veel strijd in alle
klassen. Bij de z.g. grote rijders
liet Bert de Jong met de Subaru
WRC, vanaf het begin van de
wedstrijd zien wat zijn bedoe
lingen waren. Hij was de snel
ste op bijna alle klassements
proeven, zowel op de vrijdag
avond als op zaterdag en werd
met overtuiging algemeen win
naar van de Van Staveren
Zuiderzeerally 1999. Tweede
werd Rocco Theunissen (Toyota
Carolla WRC) en derde Eric
Wevers met een Toyota Celica
4WD. In de Groep N-klasse
werd uiteindelijk Chiel Bos
(Mitsubishi EVO5) winnaar,
voor Edwin Abbring uit Son
eveneens met Mitsubishi. Hans
Stacey uit Best behaalde een
keurige derde plaats en pakte
daarmee de eerste punten voor
het DRO-kampioenschap.
Hoewel de jonge Peter Bijvelds
verreweg snelste deelnemer
bleek te zijn in de Groep N-
klasse, won de jonge Brabander
deze klasse niet. Een inklok-
foutje en een teveel afgelegd
rondje maakte hem kansloos
voor de overwinning, en daarna
volgde na de finish ook nog dis-
kwalifikatie, vanwege een
reglementair niet kloppend
onderdeel in het elektronisch
systeem van de Mitsubishi.
Oirschottenaar Nelis Verkooijen
reed met zijn nieuwe Avalix
Subaru WRX een bekeken wed
strijd. Als z.g. Nul-rijder ging
de coureur van het Verkooijen
Rally-team telkens als eerste
rijder van start, en hij was
daarmee de eerste deelnemer
die op volle snelheid de klasse
mentsproeven aflegde. Wij vroe
gen aan Nelis zijn ervaringen
met de nieuwe rally-auto en de
bevindingen als O-rijder tijdens
de Zuiderzeerally
Nelis Verkooijen als O-rijder
ben je in principe de verkennen
de rally-auto die het parcours
op volle snelheid moet afleggen
Mazda 323 2.0 DiTD Fastbreak GLX
4 in lijn
1998 cc
86 x 86 n
90 pk bij
220 Nm I
lengte 4,*
1180 kg
1400 kg (geremd)
topsnelheid 178 km/u
acceleratie 0-100 in 12,2 seconden
stadscyclus 6,4 liter/100 km
buitenwegcyclus 4,4 liter/100 km
gecombineerd 5,1 liter/100 km
£38.995,=
Op de laatste proef, in de
maakte de populaire Fries ech
ter een stuurfoutje en verloor
wat tijd zodat de Fiat-equipe
kon profiteren. “Normaal
gesproken hadden we Ritsma
wege onze goede ervaringen i
de afgelopen vier jaar. Het zi
auto’s in dit segment gekeken. eigenlijk dit vertrouwen en o
Maar we zijn uiteindelijk toch prijs die de doorslag hebben
gegeven.”
we nu een beetje een vergelijk
hoe we staan ten opzichte van
de concurrentie. Wij hebben
met het team dit weekend hard
gewerkt en als zodanig is de
rally-auto nu ook flink getest en
op punt gezet. Met nog enkele
kleine wijzigingen kunnen we
de volgende wedstrijd gaan
gebruiken om harder te gaan en I
vooral ervaring opdoen. Met het
vermogen dat we nu hebben en
de vierwielaandrijving gaat
alles toch een heel stuk sneller
dan voorheen met de Rally-
Micra. Daarbij is de rally auto
een stuk zwaarder, en speelt de
massa van het gewicht ook een
rol. Het is verwonderlijk
_e rally-auto, die door
Irive Engeland is gebouwd,
imaal is uitgebuit en geba-
ceerd waardoor hij makke-
stuurt en handelbaar is.
genot om hiermee te
nerkt bijna niet hoe
~t en hoe vlug je op
snelheid bent. Daarbij geven
ook de grote remmen een
experi- betrouwbaar en safe gevoel wat
weglig- nodig is om snel te kunnen rij-
r den. Hopelijk zijn we half dit
seizoen klaar om mee te kun
nen doen in de competitie voor
de punten. De eerstvolgende
wedstrijd die we gaan rijden is
de Rallysprint van Hulst op 1
mei a.s. Deze wedstrijd is ook
een testwedstrijd en het is dan
de eerste wedstrijd met naviga
tor Eric Rienmeijer afkomstig
uit Eindhoven waarmee we in
de toekomst mee verder zullen
gaan. Hopelijk kunnen we tij
dens de komende ELE-Rally op
5 en 6 juni a.s. al meedoen om
de punten voor het DRO
Kampioenschap, met in totaal 6
wedstrijden waarvan er drie in
het buitenland worden verre
den. Dank zij onze sponsors
kunnen wij met vertrouwen uit
zien naar de toekomst en hopen j
met hen nog vele successen te
kunnen behalen.
De Stichting Rally Racing
Oirschot en het Verkooijen-
Rallyteam worden gesponsord
door: de AVALIX GROEP in
Houten, GERRITSEN BOUW-
GROEP te Renkum, BEKKERS
Autoschade Eindhoven, AP
Racing AP Benelux Waalwijk
JRZ Suspension Engineering
Oss en ARTIN Reklame uit
Eindhoven.
Auto Bongers hebben we bij
deze aanschaf naar diverse
‘i’sind^x
e zijn uiteindelijk t
bij Auto Bongers gebleven van-
Afgelopen weekend van 9 tot 11
april is in de omgeving van
Emmeloord, Lemsterland,
Friesland en Dronten de inter
nationale Van Staveren
Zuiderzeerally verreden. De
Zuiderzeerally was tevens de
openingswedstrijd en start van
de verschillende Nederlandse
Rally Kampioenschappen van
1999.
Een sterk deelnemersveld met
vele bekende namen was naar
de voormalige Zuiderzee geko
men om te strijden voor de
overwinning en de punten voor
de verschillende kampioen
schappen. Tot de deelnemers
voor het Dutch Rally Open,
(DRO-kampioenschap) behoor
den o.a. huidig kampioen Henk
Vossen, (Ford Escort Cosworth),
Bert de Jong met Subaru
Impreza WRC (World Rally
Car), Mark Breijer, Janine
Depping (Ford Cosworth) en
Rocco Theunissen met de WRC
Toyota Corolla. In de groep N-
klasse, z.g. standaard rally-
werd voor de overwin-
onderling veel strijd gele-
ioor een aant 1
'jders,
„os, Theo v.d
- de Brabande
BJonkers
iswaard), Edw
(Son) en de 20-jarige
XL-PD-69