Mazda 323 Fastbreak 2.0 DiTD GLX Autotest El :RS mi )0M F Verfijnde technieken URU deze? Goede seizoensstart rallyteam Van der VoordelVan Stiphout Nelis Verkooijen test nieuwe rally-auto in Zuiderzeerally Drie Volkswagens LT voor Provinciale Bibliotheek Centrale nmg on PIIBO DE AUTOMAAT Donderdag 15 april 1999 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER tril 1999 «pagina2 r 19.950,- 32.950,- 38.950,- 36.950, 24.950,- 27.950, 12.950,- 18.950,- 31.500, 22.950, 23.950, 29.950,- 24.250, ■f Helemaal plat m: I4 Verbruik: Standaard airconditioning De stuurkolom kan in hoogte Prijs: 3 raditie. i 536 4011 ioen, 128.52 regen s ech- 406 (D8) MODELJAAR 1999 ZOLANG Foto: Studio GEFO PEUGEOT 7 5 >5 5 ebreide inspectie flevering wordt de 13.950, 22.950, 22.950, 22.950, 22.950, 38.950, 21.950, 17.950, 13.950, JPAVOND UR als een jnen. ebruikte auto en it 90 auto's. '5 I6 7 ;eleverd door zijl de leasing igers een je dat ENAULT IRIJF IRG zijn de ste nieuwe een v TB AFazdu heeft de laatste maanden een flinke /■ZB inhaalslag uitgehaald. Met een nieuwko- A. wJL mer als de Demio en de uitbreiding van de 323 met een nieuwe sedan en de Fastbreak heeft het Japanse merk de eerste drie maanden van dit jaar uiterst succesvol afgesloten. Eén van de nieuwste telgen is de 323 Fastbreak met krachtige direct ingespoten dieselmotor. ■x> getuige 178 km/u en tot 100 in wagens LT ?né “Vooral die klasseoverwinning was onverwacht, omdat we daarbij ingedeeld zijn bij auto’s met een cilinderinhoud tot 1400cc. Onze auto heeft een worden gei ten met off hun taak, er het parcours een controle kingen in de rc z.g. gemaakte i rally-equipes. e rijder volledig zijn en er vooral dat je niet ir_~ de eerste deelr ten na de Nul- gaat. Dit kan 1 bij een z trieterreir., enkele rondje0 enige verschil je niet me ment, en d punten hit kend. de carrosserie helt nauwelijks over in bochten. 86 mm j 4000 tr/min «m bij 1800-2600 tr/min •‘e 4,20 meter, breedte 1,705 meter 'kg 'kgÜ Technische gegevens: Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingei Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Fastbreak voorzien van mee gespoten bumpers, terwijl bij de GLX ook de portiergrepen en buitenspiegels een laklaagje meekrijgen. De portieren kun nen centraal worden geopend en gesloten met behulp van een afstandsbediening. In de voor bumper zijn twee mistlampen opgenomen. De dieselrijder kiest zijn motor nog steeds vanwege het door gaans gunstige brandstofver bruik. De nieuwe direct inges poten 16-kleps turbodiesel van Mazda maakt hierop geen uit zondering. Gemiddeld noteer den we een verbruik van 1 liter op 16,4 kilometer en dat kan bij een rustige rechter voet nog gunstiger uitvallen. Op dinsdag 13 april werden door de Provinciale Bibliotheek Centrale (PBC) drie exemplaren van de Volkswagen LT bestel wagen in ontvangst genomen. De auto’s werden geleverd doo*- I Auto Bongers, terwijl wordt verzorgd door Bong Auto Lease. De heren A.J Vermeer, hoofd facilitaire zaken I en Hans de Kok, coördinator I expeditie namen de drie witte I bestelbussen in ontvangst. i. de beste reden om voor De auto s vervangen eveneens comfortabele auto met de pBC de Sr uitgebreide ve.hghe.ds- af j vier jaar werden snel b.j ons langs voor een 6brufkt Ze wJorden in t san de ffougeot-dealer. veryoer v£m boeken naar 110 bibliotheken en dat komt neer op 260.000 boekens per jaar, naast nog eens 20.000 CD-ROM’s en 5500 dozen met folders en affiches. Bovendien kunnen de auto worden gebruikt als de PBC deelneemt aan tentoonstellingen e.d. Twee keer per week worden alle aan gesloten bibliotheken bezocht en dat komt neer op 50.000 km per auto per jaar. Dhr. Vermeer: “Ondanks het feit dat we al klant waren bij Bij de openingswedstrijd van het Nationaal rallykampioen- schap, de Zuiderzeerally heeft de Tilburgse navigator Jonn van Stiphout een prima resul taat gescoord. Samen met bestuurder John van der Voorde (Vlaardingen) stuurden ze de kleine Fiat Cinquecento Sporting naar een 30e plaats in het algemeen klassement, en behaalden zij tevens de over winning in de klasse A5. ..„ar je mees jes moet rijden. Het ül met de rest is c leedoet voor het klase i derhalve ook geen liervoor krijgt toege- schap rijden moesten we hier starten”, vat de equipe het weekeinde samen: “Gelukkig heeft de auto geen krasje opge lopen, en konden onze mon teurs Martin en Douwe hun werkzaamheden beperken tot het tanken van benzine en af en toe eens banden wisselen.” De Zuiderzeerally werd gewon nen door Bert de Jong in een Subaru Impreza WRC, de Groep N-klasse was voor Chiel Bos. Volgende wedstrijd Cinquecento Sporting rally team: Rally van Hulst, 1 mei De Zuiderzeerally werd verder gekenmerkt door lange verbin- dingsroutes en korte klasse mentsproeven in een vlak en recht polderlandschap waar door het voor de teams moeilijk was in het ritme te komen. “Deze wedstrijd behoort niet tot onze favorieten, maar omdat we het nationale kampioen- De heren Vermeer en de Kok van de Provinciale Bibliotheek Centrale nemen de drie Volkswc in ontvangst uit handen van Ronald van Lankveld (verkoopadviseur bedrijfswagen) en Rem Mackenbach (lease-adviseur Bongers Auto Lease). Een groot voordeel hierbij is dat je je rally-auto goed kunt afstel len en wat meer kunt e- menteren met b.v. de weo..o ging, remmen en vering. Ik was ook blij met de uitnodiging om als O-rijder te mogen meedc zeker daar het voor mij de eer- keer was dat ik met de uwe rally-auto kon rijden in i wedstrijd. Daarbij hebben Met de Fastbreak introduceer de Mazda eind vorig jaar een nieuw type voertuig, een auto die als opvolger geldt van de vijfdeurs coupé, maar nu het midden houdt tussen een tradi tionele hatchback en een sta tionwagon. Het front en de vier portieren zijn gelijk aan de sedan, maar aan de achterzijde wordt de daklijn verder doorge trokken en heeft de auto extra zijruiten. De hoge achterlichten laten een flinke breedte open voor de achterklep. Hierachter gaat een bagagevolume schuil van minimaal 356 liter. En hieruit blijkt dan vooral dat de Fastbreak geen volwaardige stationwagon is. Het is erg jam mer dat de 2.0 DiTD in GLX- uitvoering niet wordt uitgerust met een verschuifbare achter bank die we wel in de 1.5 en 1.8 benzine vinden. Wel is de bank voorzien van een uitklap bare middenarmsteun. Ook kan de rugleuning van de passa giersstoel helemaal plat, waar door extra lange voorwerpen kunnen worden ingeladen. Het meubilair is aan de randen met een effen grijze stof bekleed, worden aangepast, zodat samen met de uitgebreid instelbare bestuurdersstoel en de kantel bare hoofdsteunen voorin haast voor iedereen een comfortabele en veilige zitpositie kan worden gevonden. De GLX-uitvoering heeft standaard alleen een bestuurdersairbag. Daarnaast is er sinds kort de GLS met een passagiersairbag, twee zij-air- bags, ABS en verwarmde bui tenspiegels. Verder heeft de auto onder meer radiovoorbe- reiding met een antenne en twee luidsprekers, een starton- derbreker. van binnenuit te openen benzineklepje, pollenfil ter, regelbare dashboardver- lichting en niet te vergeten de standaard airconditioning die met het vooijaar en de zomer voor de deur weer bijzonder plezierig is. Maar ook onder vochtige omstandigheden biedt deze voorziening dé oplossing bij beslagen ruiten. Aan de buitenkant is de 323 voordat de deelnemer met start- nummer 1 vertrekt. Het geeft een bepaalde zekerheid aan de deelnemers dat alles veilig kan ;ereden, d.w.z. alle pos- rfficials klaar zijn voor geen publiek op 5 is en het is tevens dat er geen afwij- route is m.b.t. de notes van de Je moet als Nul- f geconcentreerd ral voor zorgen ingehaald wordt door ieelnemer die 2 minu- 1-rijder van start lastig zijn vooral z.g. rondcourse op indus- grote r< rein, waar je meestal hoe de Prodi' optin lance lijks Het is een g rijden, je merkt hard je gaat snelheid ben 16 kleppen Mazda is een van de eerste die hierop een uitzondering maakt. In de 626 en nu ook in de 323 levert het merk een uiterst moderne machine. Het gaat hier om een 2 liter met 16 kleppen en directe inspui ting. Aangevuld met een tur bocompressor levert dat een vermogen op van 90 pk bij 4000 tr/min en een flink kop pel van 220 Nm van 1800 tot 2600 tr/min. En vooral dat koppel ligt aanzienlijk hoger dan de vertrouwde 2 liter zon der turbo met indirecte inspui ting die Mazda eveneens in dit model levert. Voorgloeien is eigenlijk nauwelijks meer nodig. Daarna slaat de motor I probleemloos aan én laat voor- al in de koude toestand duide lijk horen dat ie op dieselolie i loopt. Maar twee straten ver- terwijl de middenbaan in velours is uitgevoerd voorzien van een aantal accentstrepen. De achterbank is voorzien van drie hoofdsteunen. Het dash board is uiterst beschaafd van vormgeving en straalt degelijk heid uit. Een aantal panelen voorzien van kleine gaatjes ver levendigt het geheel enigszins. Uiteraard heeft de GLX een compleet instrumentarium met een toerenteller en op de conso le een buitentemparatuurme- ter. Vanaf de bestuurdersdeur kunnen beiden buitenspiegels elektrisch worden versteld en kunnen de voorportierruiten met een druk op de knop geo pend en gesloten worden. Kleine spullen kunnen worden meegenomen in de portierbak- ken, het dashboardkastje en er zijn natuurlijk nog de beker houders in de console. niet voor kunnen blijven, zijn auto had 30 pk meer én was voorzien van een sperdifferen- tieel wat in de regen een groot voordeel oplevert. Maar ja, ee wedstrijd is pas gereden als j« over het finishpodi um bent”, aldus de tevreden Tilburger. HOOcc motor en komt zo’n 30 tot 40 pk te kort op de ande ren.’, verklaart Van Stiphout de vreugde over het resultaat. Een van de tegenstanders in die klasse A5 was wereldkam pioen schaatsen Rintje Ritsma die liet zien ook als rallyrijder behoorlijk snel uit de voeten te kunnen, de schaatser lag op een bepaald moment zelfs aan de leiding in de klasse. Op dieselgebied lopen de meeste Japanse merken een beetje op hun Europese tegen strevers achter. Niet vreemd omdat in Japan zelf en in de Verenigde Staten een diesel motor in een personenauto weinig prioriteit heeft. Vandaar dat we uit het land van de rijzende zon niet veel meer tegenkomen dan norma le diesels met of zonder turbo. verd door een aantal Mitsubishi-rijders, w.o. ex-kam- pioen Chiel Bos, Theo v.d. Berg, Kleinjan, en de Brabanders, met de gebr. Jor (Valkenswaard), Edwin Abbring - uit Erp der keert de rust al snel weder en is de kenmerkende diesel- klop slechts in de verte te horen om op de snelweg hele maal niet opgemerkt te wordei De grote souplesse van deze directe ingespoten turbodiesel is goed te voelen. Er kan erg schakellui gereden worden, een lichte druk op het gaspedaal is voldoende om vlot te accelere ren. De 1180 kg wegende Fastbreak is dan ook een behoorlijk vlotte auto de topsnelheid van 17 de acceleratie van 0 t 12,2 seconden. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak die geheel volgens Japanse traditie enorm soepel en licht schakelt. Mazda geeft de 323 Fastbreak een prettig onderstel mee. De auto beschikt voor over de bekende uitvinding van McPherson en krijgt achter Mazda’s eigen T.T.L. ophanging en zowel voor als achter een torsiestabilisator. Bovendien heeft de auto met 2,61 meter een voor deze klasse opmerke lijke grote wielbasis en dat komt absoluut het comfort ten goede. Op de veerkarakteristiek en het weggedrag valt dan ook weinig af te dingen. De auto volgt probleemloos de met het stuurwiel aangegeven koers en Mazda levert de 2.0 DiTD motor in combinatie met de LX en GLX uitvoering en sinds kort ook als LS en GLS met een uitgebreid veiligheidspakket. De Fastbreak 2.0 DiTD LX komt op £35.495,=. De door ons gereden GLX kost £38.995,=. De LS en GLS kosten respectie velijk £38.395,= en £40.395,=. De prijzen voor de 323 sedan met dezelfde motor en uitvoe ring zijn gelijk. Wie nog voorde liger bij Mazda wil dieselen kan nog steeds voor de turboloze 2 liter kiezen vanaf £33.495,=. afkomstige Peter Bijvelds. Genoemde groep rijders kunnen in de toekomst rekenen op nog meer tegenstand van streekge noot Hans Stacey uit Best en later naar verwachting ook van de Oirschottenaar Nelis Verkooijen. Beide rallyrijders gaan dit seizoen strijden met een door Prodrive in Engeland, gebouwde en geprepareerde Subaru Impreza WRX-rallyauto in de Groep N, de z.g. stan daard klasse voor rally-auto’s. Al vanaf start en begin van de 144 wedstrijd-kilometers, ver deeld over 18 klassementsproe ven tellende Zuiderzeerally in het afgelopen weekend, was te zien dat er dit seizoen een span nend kampioenschap aan zit té komen met veel strijd in alle klassen. Bij de z.g. grote rijders liet Bert de Jong met de Subaru WRC, vanaf het begin van de wedstrijd zien wat zijn bedoe lingen waren. Hij was de snel ste op bijna alle klassements proeven, zowel op de vrijdag avond als op zaterdag en werd met overtuiging algemeen win naar van de Van Staveren Zuiderzeerally 1999. Tweede werd Rocco Theunissen (Toyota Carolla WRC) en derde Eric Wevers met een Toyota Celica 4WD. In de Groep N-klasse werd uiteindelijk Chiel Bos (Mitsubishi EVO5) winnaar, voor Edwin Abbring uit Son eveneens met Mitsubishi. Hans Stacey uit Best behaalde een keurige derde plaats en pakte daarmee de eerste punten voor het DRO-kampioenschap. Hoewel de jonge Peter Bijvelds verreweg snelste deelnemer bleek te zijn in de Groep N- klasse, won de jonge Brabander deze klasse niet. Een inklok- foutje en een teveel afgelegd rondje maakte hem kansloos voor de overwinning, en daarna volgde na de finish ook nog dis- kwalifikatie, vanwege een reglementair niet kloppend onderdeel in het elektronisch systeem van de Mitsubishi. Oirschottenaar Nelis Verkooijen reed met zijn nieuwe Avalix Subaru WRX een bekeken wed strijd. Als z.g. Nul-rijder ging de coureur van het Verkooijen Rally-team telkens als eerste rijder van start, en hij was daarmee de eerste deelnemer die op volle snelheid de klasse mentsproeven aflegde. Wij vroe gen aan Nelis zijn ervaringen met de nieuwe rally-auto en de bevindingen als O-rijder tijdens de Zuiderzeerally Nelis Verkooijen als O-rijder ben je in principe de verkennen de rally-auto die het parcours op volle snelheid moet afleggen Mazda 323 2.0 DiTD Fastbreak GLX 4 in lijn 1998 cc 86 x 86 n 90 pk bij 220 Nm I lengte 4,* 1180 kg 1400 kg (geremd) topsnelheid 178 km/u acceleratie 0-100 in 12,2 seconden stadscyclus 6,4 liter/100 km buitenwegcyclus 4,4 liter/100 km gecombineerd 5,1 liter/100 km £38.995,= Op de laatste proef, in de maakte de populaire Fries ech ter een stuurfoutje en verloor wat tijd zodat de Fiat-equipe kon profiteren. “Normaal gesproken hadden we Ritsma wege onze goede ervaringen i de afgelopen vier jaar. Het zi auto’s in dit segment gekeken. eigenlijk dit vertrouwen en o Maar we zijn uiteindelijk toch prijs die de doorslag hebben gegeven.” we nu een beetje een vergelijk hoe we staan ten opzichte van de concurrentie. Wij hebben met het team dit weekend hard gewerkt en als zodanig is de rally-auto nu ook flink getest en op punt gezet. Met nog enkele kleine wijzigingen kunnen we de volgende wedstrijd gaan gebruiken om harder te gaan en I vooral ervaring opdoen. Met het vermogen dat we nu hebben en de vierwielaandrijving gaat alles toch een heel stuk sneller dan voorheen met de Rally- Micra. Daarbij is de rally auto een stuk zwaarder, en speelt de massa van het gewicht ook een rol. Het is verwonderlijk _e rally-auto, die door Irive Engeland is gebouwd, imaal is uitgebuit en geba- ceerd waardoor hij makke- stuurt en handelbaar is. genot om hiermee te nerkt bijna niet hoe ~t en hoe vlug je op snelheid bent. Daarbij geven ook de grote remmen een experi- betrouwbaar en safe gevoel wat weglig- nodig is om snel te kunnen rij- r den. Hopelijk zijn we half dit seizoen klaar om mee te kun nen doen in de competitie voor de punten. De eerstvolgende wedstrijd die we gaan rijden is de Rallysprint van Hulst op 1 mei a.s. Deze wedstrijd is ook een testwedstrijd en het is dan de eerste wedstrijd met naviga tor Eric Rienmeijer afkomstig uit Eindhoven waarmee we in de toekomst mee verder zullen gaan. Hopelijk kunnen we tij dens de komende ELE-Rally op 5 en 6 juni a.s. al meedoen om de punten voor het DRO Kampioenschap, met in totaal 6 wedstrijden waarvan er drie in het buitenland worden verre den. Dank zij onze sponsors kunnen wij met vertrouwen uit zien naar de toekomst en hopen j met hen nog vele successen te kunnen behalen. De Stichting Rally Racing Oirschot en het Verkooijen- Rallyteam worden gesponsord door: de AVALIX GROEP in Houten, GERRITSEN BOUW- GROEP te Renkum, BEKKERS Autoschade Eindhoven, AP Racing AP Benelux Waalwijk JRZ Suspension Engineering Oss en ARTIN Reklame uit Eindhoven. Auto Bongers hebben we bij deze aanschaf naar diverse ‘i’sind^x e zijn uiteindelijk t bij Auto Bongers gebleven van- Afgelopen weekend van 9 tot 11 april is in de omgeving van Emmeloord, Lemsterland, Friesland en Dronten de inter nationale Van Staveren Zuiderzeerally verreden. De Zuiderzeerally was tevens de openingswedstrijd en start van de verschillende Nederlandse Rally Kampioenschappen van 1999. Een sterk deelnemersveld met vele bekende namen was naar de voormalige Zuiderzee geko men om te strijden voor de overwinning en de punten voor de verschillende kampioen schappen. Tot de deelnemers voor het Dutch Rally Open, (DRO-kampioenschap) behoor den o.a. huidig kampioen Henk Vossen, (Ford Escort Cosworth), Bert de Jong met Subaru Impreza WRC (World Rally Car), Mark Breijer, Janine Depping (Ford Cosworth) en Rocco Theunissen met de WRC Toyota Corolla. In de groep N- klasse, z.g. standaard rally- werd voor de overwin- onderling veel strijd gele- ioor een aant 1 'jders, „os, Theo v.d - de Brabande BJonkers iswaard), Edw (Son) en de 20-jarige XL-PD-69

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21