F el Bruna Sacco neemt afscheid van Mercedes Erik Carlsson zeventig jaar Verbintenis Renault en Nissan definitief met brandstofcel BMW produceert eerste auto Customer Care Quality Award voor Rüttchen Tilburg o Smart Centers stellen beleid bij Reclamecodes voor personenauto's lYunoni TOGAS -DERS Peugeot en Citroën starten organisatie voor inzamelen en reviseren gebruikte onderdelen ik rilburg IJN Z? ,4 T DE flLBURGSt KOERIER 1999 «pagina ia DE AUTOMAAT Donderdag 1 april 1999 pagina 15 I LX uitvoering, sen sgels S- in ezicht van Skoda. Over 1.950,- t gene lotor, »s. :el. ipleet. ÏAAR. PRIJS INCL BTW EN BPM, 30 :elicia Magie is nu n niet? Wacht maar gic is uitgerust. Artikel 3: Reclame mag niet appelleren aan of oproepen tot m jaren heeft iz een nieuwe stijl jaar Sacco de g pont u nu nog kwaliteit, SECOIA-s Frankrijk ig. U bent al trotse 21.995,-** Tel 013-4554254 val iren. zijn daarom niet verouderd op het moment dat er een nieuw model Wordt gepresenteerd. 3-90 ll-’9O .™_ll-’9O 3-93 4-94 4-94 ...2'95 8'96 M5 r., cv., el. romen....3-'98 NBEEK 14 „„ven iwde repli- «xuipioens- instelling en motivatie van elke medewerker werd de Quality Award door Rüttchen Tilburg binnen geh< De bevindin werden dooi Raad van Best— Een internatiom zal, om de ident; partners te waai denheidsonderzoek bevestigd. Nederland is het eerste land waar de Customer Car Quality Award wordt uitgereikt en is daarmee uniek voor het DaimlerChrysler concern. meer als g geen ingei voorzienin daardoor De 66-jarige Bruno Sacco, bepaalde decennia lang het ontwerp van alle Mercedes-producten. Tijdens een recent gehouden symposium over automobiel- design, lichtte Sacco zijn filosofie nog een keer toe, ter gelegenheid zijn vertrek bij Mercedes. Onder zijn gehoor bevond zich onder andere Peter Pfeiffer, die als jarenlange rechterhand de charis matische Sacco opvolgt. agressief, milieu-onvriendelijl of verkéersonveilig gedrag. In reclame-uitingen dient het gebruik van termen waarmee de auto wordt aangeprezen als een milieuvriendelijk product te worden vermeden. Kwalificaties die betrekking hebben op het bijdragen aan of bevorderen van een schoon milieu dienen nooit in hun absolute betekenis te worden gebruikt. sche gezicht van de n behouden ondanks ee differentiatie tussen 1 en roadst apen van de CLI mi de nieuwe stuur van Renault, ionale organisatie entiteit van beide waarborgen, een Artikel 1: In reclame-uitingen mogen snelheid, acceleratie en motorvermogen niet als ver koopbevorderend argument worden gebruikt. Indien het motorvermogen wordt ver meld, dient dit in ieder gev£ in kilowatts (kW) te gebeun Begin volgend jaar gaat BMW een kleine reeks bouwen van de 7-serie waarbij de normale accu wordt vervangen door een brandstofcel. Dit alles in het kader van het wereldwijde EXPO 2000 project “Clean Energy”. De brandstofcel batte rij voorziet het boordnet van de benodigde elektrische energie en is niet groter dan de conven tionele accu. Vermogen en opbrengst zijn echter veel gro ter, waardoor de voeding van alle conventionele verbruikers overgenomen kan worden. Nieuwe functies worden moge lijk, zoals een stand-airconditio- ning die zonder draaiende motor volledig vrij van emissies kan werken. BMW’s partner op dit vlak is het Amerikaanse International Fuel Cells (IFC). Een dochteronderneming is zelfs exclusief leverancier van NASA en is de enige in de wereld die in serie gebouwde brandstofcellen aanbiedt. een constante .20 km/u (zgn. Lr. 7™ volgens van het brand- i liters per 100 in richt- Iscyclus, >mbi- Artikel 4: In reclame-uitingen dient het gebruik van termen waarmee de auto wordt aan geprezen als absoluut veilig product te worden vermeden. draait, zal iedere dealer om de twee of drie weken door de ophaaldienst bezocht worden. Na een selectie gaan ze via een regionaal centrum naar Faurecia voor ‘vernieuwing’. Hierbij worden de onderdelen grondig geïnspecteerd en defec te componenten vervangen. Tenslotte wordt er een test gedaan om er zeker van te zijn dat het betreffende onderdeel voldoet aan de fabrieksspecifi- caties. Het SECOIA-systeem zal binnen enkele jaren ook in Nederland worden ingevoerd. Bij de introductie van de Smart in oktober afgelopen jaar werd gemeld dat de Smart Centers in ons land zich niet zouden gaan toeleggen op het inruilen van auto’s en het aanbieden van gebruikte modellen van andere merken. Daar is inmiddels ver andering in gekomen. Onder de titel 31/2max worden gebruikte auto’s van rond de 3,5 meter lengte verkocht in de vestigin gen in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. De Smart Centers gaan zelfs op zoek naar een spe cifieke compacte auto als deze BMW past een brandstofcel toe met PEM-cellen. Dit staat voor Polymeer-Electroliet- Membraan. In een cel wordt door oxydatie van waterstof en zuurstof (uit de lucht) stroom met een spanning van circa 1 voL opgewekt. Door seriescha- keiiug van meerdere cellen kan de gewenste spanning worden bereikt. Dit systeem heeft onder globale strategie bepalen, om voor een rendabele groei van de nieuwe groep te zorgen en om samenwerkingsverbanden tus sen de partners te bevorderen. Renault en Nissan produceren samen 4,8 miljoen voertuigen op jaarbasis en nemen daarmee de vierde plaats op de interna tionale automarkt in. Het samenwerkingsverband omvat het geheel van de activi teiten van Renault en Nissan, met name op het gebied van inkoop, produktstrategie en research. De twee merken zul len gezamenlijk platforms gaan ontwikkelen en mechanische componenten. Bovendien vullen de twee fabrikanten elkaar radio. Alhoewel de Saabs 92, 93 en 96 nauwelijks opgewassen waren tegen het geweld van de concurrentie, wist Carlsson veelvuldig te winnen door de fabelachtige wegligging en zijn eigen stuurmanskunst. En daardoor werd de potige Erik i de compacte Saab een wereld wijd bekend fenomeen. Erik zegevierde tweemaal met de Saab 96 in de Rally van Monte Carlo. Het was een standaard 96 die was geprepareerd om te kunnen voldoen aan de regle menten. De V4-motor behaalde 70 pk in plaats van de stan daard 38. Sinds zijn dubbele Monte Carlo overwinning reist Erik Carlsson als Mr. Saab over Basisregel Een ander aspect is merkiden titeit. Dit komt tot uitdrukking in typische en traditionele designkenmerken, de “horizon tale homogeniteit’. Mercedes- Benz volgt deze filosofie sinds begin jaren tachtig, waarbij het steeds gelukt is het merktypi- laald. ingen van de jury ior het klantentevre- De eerste Customer Care Quality Award die door Mercedes-Benz is uitgereikt, is in ontvangst genomen door Mercedes-Benz bedrijfswagen dealer Rüttchen aan de Zevenheuvelenweg in Tilburg. Bij de prijs hoort een certifi caat, trofee en geldbedrag van £20.000,=. Als vervolg op het ISO 9002 kwaliteitssysteem introduceerde Mercedes bij haar dealers het Customer Care programma om de klantente vredenheid systematisch en continue te verbeteren. 2 1998 werd door alle 116 dealer- vestigingen meegedongen naar de eerste Quality Award. Tijdens de beoordeling werd gekeken naar de betrokkenheid van de medewerkers, in- en externe communicatie, het an uw Volvo JXTSLOTEN XX) km57.900.- ƒ41.900,- 42.900,- 18.950,- 16.950,- 13.950,- 10.900,- 13.950,- vOi 8.900,- -ziSfe* .ƒ24.900.- ’<^*■■5?’ surf. RDW erkend De autobranche behoort de grootste adverteerders in zowel gedrukte media als op radio en televisie. Speciaal voor deze branche is een zogenaamde reclamecode ontwikkeld, waaraan ieder merk of bedrijf zich dient te houden. De ‘normen en waar den’ zijn verwoord in vier arti kelen. Design en technische innovatie gaan hand in hand bij het ont werpen van nieuwe Mercedes- Benz modellen. “Innovatieve technologie herkent men allee als dit overeenkomt met het innovatieve design” is de mening van Sacco. Als voor beelden noemt hij de nieuwe f klasse, de A-klasse en de E- klasse met zijn markante front. se kleine opdrachten uitvoerde. In 1958 kwam Sacco bij Daimler-Benz en werkte hij onder Karl Wilfert, Friedrich Geiger en Béla Barényi aan auto’s als de Mercedes 600 en 230 SL en was projectmanager voor de spectaculaire Cl 11 sportwagen. In 1970 werd Sacco hoofd van de afdeling carrosserie-design en het was vooral in die tijd dat hij zijn bij drage leverde aan een veilig- heidsprototype en de W 123- serie. In 1975 nam hij de lei ding van de styling-afdeling van Geiger over en drukte vanaf dat moment zijn stempel op het ontwerp van alle Mercedes personenauto’s. In zijn totale carrière van 41 ji bij Mercedes klom Bruno Ss nog in diverse stadia verder op' en kreeg voor zijn werk diverse onderscheidingen. i groot voordeel dat er ewikkelde hogedruk- ing nodig is en dat r het rendement hoger ligt dan bij andere systemen. Bovendien is de constructie een voudiger en zijn de kosten lager. Door de bijna verliesvrije waterkringloop is een extra watertank overbodig. Carlsson zijn contract als testrijder bij Saab. Daarvoor nam hij al vier jaar zelfstandig deel aan diverse wedstrijden en won in 1955 de Zweedse Rikspokalen Rally om het natio nale kampioenschap. In zijn beginjaren kreeg hij ook de bij naam ‘Carlsson on the roof. Deze naam werd bedacht door zijn rivaal Carl-Gunnar Hammerlund. Tijdens een pas- seeractie sloeg Erik over de kop. Toen de baancommissaris bij het volgende controlepunt naar Erik informeerde, vroeg Hammerlund: “Welke Carlsson? Bedoel je Carlsson on the roof”, daarbij refererend aan een des tijds populair hoorspel pp de geografisch goed aan. Nissan is uitstekend vertegenwoordigd in Azië en Noord-Amerika, terwijl Renault een prima positie heeft in Europa en Zuid-Amerika. De overdracht van het kapitaal wordt eind mei as. verwacht. niet in voorraad is. Er wordt gewerkt met.vaste prijzen, net als bij de nieuwe Smarts waar op geen korting wordt gegeven. De auto’s die worden aangebo den bevinden zich in de prijs klasse van £5.000,= tot £25.000,=. De aangeboden modellen worden ANWB gekeurd en krijgen minimaal een half jaar garantie en een omruilgarantie van vijf dagen of 350 kilometer. Het aanbod van 31/2max is binenkort ook te bekijken op internet. modellen te s een sterkere mi limousi nes, coupés en roadsters. De ovale koplampen van de CLK, de S-klasse en de nieuwe CL coupé zijn een voorbeeld van de horizontale homogeniteit. In de afgelopei Mercedes-Benz moeten creëren, omdat het merk door het succesvolle pro- ductoffensief nieuwe doelgroe pen heeft bereikt die een modern design verlagen. Desondanks bleef de basisregel in de design filosofie: “Een Mercedes-Benz ziet er altijd uit als een Mercedes-Benz.” Bruno Sacco werd in 1933 gebo ren in het Italiaanse Udine. Tijdens zijn studie aan de Technische Universiteit deed hij zijn eerste design-ervaring op bij Ghia, terwijl hij later voor Ghia en Pininfarina diver- Trendsetter “Een combinatie van risicovolle innovaties en een specifieke merkidentiteit zijn cruciaal voor een trendsettend product met een lange levensduur” geeft Sacco aan. Nieuwe designtrends vergen veel moed. “Met fantasie en creativiteit moeten we ook in de toekomst de uitdaging aangaan om trendsetter te worden.” Sacco sprak over de visie die ontwerpers, speciaal bij Mercedes-Benz, moeten laten zien. Dit illustreert hij aan de hand van de levenscyclus van de auto met de ster: een ont- wikkelingstijd van 3 tot 5 jaar, ëen gemiddelde produktie van 8 jaar en een levensduur van 20 jaar. Daarom moet design naast actueel ook tijdloos zijn. Om deze doelstelling te berei ken ontwikkelde Mercedes- Benz een eigen designfilosofie. Essentieel is dat elk model deel uitmaakt van een designfami- lie, maar tegelijkertijd moet ieder model consequent worden doorontwikkeld. Sacco noemt dit ‘verticale affiniteit’. Hierdoor behouden bestaande modellen hun positief imago en beleid m.b.t. klantentevreden heid, relatiebeheer, verbeter- programma’s, eigen initiatieven en het twee maal per jaar gehouden klantentevreden- heidsonderzoek. Ook bezocht de jury Rüttchen Tilburg voor interviews, dossieronderzoek en een rondgang door het bedrijf. Met royale voorsprong in pun ten op alle andere Mercedes- Benz personen- en bedrijfswa gendealers in ons land won Rüttchen Tilburg de Customer Care Quality Award 1998. De jury was ook zeer te spreken over de manier waarop direc teur B.H.J. Schrader het bedrijf leidt, de goede communicatie naar en tussen het personeel, de integratie in ondernemings- en kwaliteitsbeleid en in perso- neelbeleid. En juist door de de hele wereld naar autoten toonstellingen, persintrodücties, importeurs en dealers en is hij niet zelden te vinden in jury’s van klassieke-autoshows. Altijd in voor een praatje en met een twinkeling in zijn ogen, vertelt hij maar al te graag over zijn rallyherinneringen. De replica van de Saab 93 waarmee Carlsson in 1957 de Finse Duizend Meren Rally won, is hem aangeboden tijdens de Autosalon van Genève. toekomst in de andere Europese landen worden geïmplemen teerd. Peugeot en Citroën heb ben zich tot doel gesteld alle onderdelen die geschikt zijn voor vernieuwing in te zamelen bij de eigen dealerorganisatie en bij de' aangesloten autode- montagebedrijven. Hierbij moet men denken aan motoren, ver snellingsbakken, dynamo’s, startmotoren, turbocompres sors, koppelingen en radiateurs. Faurecia, een onderdeel van het PSA-concern, zal via haar recy- ling-divisie de verzamelde onderdelen verder behandelen Onder de naam SECOIA is in de Franse regio Rhone-Alpen een pilotproject van een jaar afgerond om gebruikte auto- onderdelen in te zamelen en te reconditioneren, zodat ze via de officiële Peugeot- en Citroën- dealer weer kunnen worden verkocht. Inmiddels is het k-systeem in heel jk opgezet en zal in de Met deze auto zal Erik de komende tijd deelnemen aan diverse klassieke rally’s en daar ongetwijfeld weer van zich doen spreken. Artikel 2: Het brandstofver bruik mag uitsluitend worden vermeld volgens de complete, officiële EG-testmethode als neergelegd in richtlijn 80/1268/EEG, namelijk bij een gestandaardiseerde stadsrit, bij een constante snelheid van 90 km/u en bij ei snelheid van 12( ECE-cijfers), dan wel vol de berekening v stofverbruik in kmk, als neergelegd lijn 93/116/EEG (stadse buitenwegcyclus, gecon neerd). en deze via de Peugeot- en Citroën-dealers weer distribu eren. Een van de doelstellingen van het project is om via de offi ciële dealers ruilonderdelen te kunnen aanbieden met fabrieksgarantie, maar tegen een 30 procent lagere prijs. Bovendien voldoet SECOIA aan grotere vraag naar ruilcom- nenten, omdat onderdelen een langere levensduur hebben en de gemiddelde leeftijd van auto’s stijgt. En daarnaast biedt SECOIA vele voordelen op milieutechnisch vlak. Als het systeem op volle toeren Op 27 maart jl. is in Tokyo offi cieel het akkoord getekend waarin Renault een aandeel van 36,8 procent neemt in het noodlijdende Nissan. Renault gaat 11 miljard in Ni ssan inves teren en verkrijgt daarvoor niet alleen het genoemde aandeel in Nissan Motor, maar ook 22,5 procent in Nissan diesel, de bedrijfswagentak. Verder is het de bedoeling dat Renault het totale kapitaal van de financiële vestigingen van Nissan in Europa verkrijgt. Ook is er een mogelijkheid voor Nissan geschapen om later aan het kapitaal van Renault deel te gaan nemen. Per direct heeft Renault Carlos Ghosn benoemt tot algemeen directeur (Chief Operating Officer) die boven dien is toegetreden tot de Raad van Bestuur van Nissan. Verder zullen twee leidingge vende functionarissen van Renault plaatsnemen in de Algemene Directie van Nissan. Bovendien ligt er een voorstel tot toetreding van Yoshikazu Hanawa, algemeen president- directeur van Nissan, tot de Mr. Saab, oftewél de rallyveter» aan Erik Carlsson, is begin maart zeventig geworden. Nog steeds verricht deze charismati sche Zweed veel werk als ambassadeur voor Saab. Overigens heeft hij zich in zijn rallycarrière ook altijd per Saab verplaatst. Er gaat echter geen persintroductie of andere offi ciële presentatie van Saab voor bij, of Carlsson is er bij. Bij zijn zeventigste verjaardag horen natuurlijk kado’s. Erik kreeg een boek onder de titel “Mr. Saab” dat over hem geschreven is en een nieuw gebouwde ca van zijn vroegere kamj: auto, een Saab 93. Op 15 maart 1956 tekende 461 m 92

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 41