F
el
Bruna Sacco neemt
afscheid van Mercedes
Erik Carlsson zeventig jaar
Verbintenis Renault
en Nissan definitief
met brandstofcel
BMW produceert
eerste auto
Customer Care Quality
Award voor Rüttchen Tilburg
o
Smart Centers
stellen beleid bij
Reclamecodes
voor personenauto's
lYunoni
TOGAS
-DERS
Peugeot en Citroën starten
organisatie voor inzamelen en
reviseren gebruikte onderdelen
ik
rilburg
IJN
Z? ,4 T
DE flLBURGSt KOERIER
1999 «pagina ia
DE AUTOMAAT Donderdag 1 april 1999 pagina 15
I LX uitvoering,
sen
sgels
S-
in
ezicht van Skoda.
Over
1.950,-
t gene
lotor,
»s.
:el.
ipleet.
ÏAAR. PRIJS INCL BTW EN BPM,
30
:elicia Magie is nu
n niet? Wacht maar
gic is uitgerust.
Artikel 3: Reclame mag niet
appelleren aan of oproepen tot
m jaren heeft
iz een nieuwe stijl
jaar
Sacco
de g
pont
u nu nog
kwaliteit,
SECOIA-s
Frankrijk
ig. U bent al trotse
21.995,-**
Tel 013-4554254
val
iren.
zijn daarom niet verouderd op
het moment dat er een nieuw
model Wordt gepresenteerd.
3-90
ll-’9O
.™_ll-’9O
3-93
4-94
4-94
...2'95
8'96
M5
r., cv., el. romen....3-'98
NBEEK
14
„„ven
iwde repli-
«xuipioens-
instelling en motivatie van elke
medewerker werd de Quality
Award door Rüttchen Tilburg
binnen geh<
De bevindin
werden dooi
Raad van Best—
Een internatiom
zal, om de ident;
partners te waai
denheidsonderzoek bevestigd.
Nederland is het eerste land
waar de Customer Car Quality
Award wordt uitgereikt en is
daarmee uniek voor het
DaimlerChrysler concern.
meer als g
geen ingei
voorzienin
daardoor
De 66-jarige Bruno Sacco, bepaalde decennia lang
het ontwerp van alle Mercedes-producten. Tijdens
een recent gehouden symposium over automobiel-
design, lichtte Sacco zijn filosofie nog een keer toe,
ter gelegenheid zijn vertrek bij Mercedes. Onder
zijn gehoor bevond zich onder andere Peter
Pfeiffer, die als jarenlange rechterhand de charis
matische Sacco opvolgt.
agressief, milieu-onvriendelijl
of verkéersonveilig gedrag. In
reclame-uitingen dient het
gebruik van termen waarmee
de auto wordt aangeprezen als
een milieuvriendelijk product
te worden vermeden.
Kwalificaties die betrekking
hebben op het bijdragen aan
of bevorderen van een schoon
milieu dienen nooit in hun
absolute betekenis te worden
gebruikt.
sche gezicht van de n
behouden ondanks ee
differentiatie tussen 1
en roadst
apen van de CLI
mi de nieuwe
stuur van Renault,
ionale organisatie
entiteit van beide
waarborgen, een
Artikel 1: In reclame-uitingen
mogen snelheid, acceleratie en
motorvermogen niet als ver
koopbevorderend argument
worden gebruikt. Indien het
motorvermogen wordt ver
meld, dient dit in ieder gev£
in kilowatts (kW) te gebeun
Begin volgend jaar gaat BMW
een kleine reeks bouwen van de
7-serie waarbij de normale accu
wordt vervangen door een
brandstofcel. Dit alles in het
kader van het wereldwijde
EXPO 2000 project “Clean
Energy”. De brandstofcel batte
rij voorziet het boordnet van de
benodigde elektrische energie
en is niet groter dan de conven
tionele accu. Vermogen en
opbrengst zijn echter veel gro
ter, waardoor de voeding van
alle conventionele verbruikers
overgenomen kan worden.
Nieuwe functies worden moge
lijk, zoals een stand-airconditio-
ning die zonder draaiende
motor volledig vrij van emissies
kan werken. BMW’s partner op
dit vlak is het Amerikaanse
International Fuel Cells (IFC).
Een dochteronderneming is
zelfs exclusief leverancier van
NASA en is de enige in de
wereld die in serie gebouwde
brandstofcellen aanbiedt.
een constante
.20 km/u (zgn.
Lr. 7™ volgens
van het brand-
i liters per 100
in richt-
Iscyclus,
>mbi-
Artikel 4: In reclame-uitingen
dient het gebruik van termen
waarmee de auto wordt aan
geprezen als absoluut veilig
product te worden vermeden.
draait, zal iedere dealer om de
twee of drie weken door de
ophaaldienst bezocht worden.
Na een selectie gaan ze via een
regionaal centrum naar
Faurecia voor ‘vernieuwing’.
Hierbij worden de onderdelen
grondig geïnspecteerd en defec
te componenten vervangen.
Tenslotte wordt er een test
gedaan om er zeker van te zijn
dat het betreffende onderdeel
voldoet aan de fabrieksspecifi-
caties. Het SECOIA-systeem zal
binnen enkele jaren ook in
Nederland worden ingevoerd.
Bij de introductie van de Smart
in oktober afgelopen jaar werd
gemeld dat de Smart Centers in
ons land zich niet zouden gaan
toeleggen op het inruilen van
auto’s en het aanbieden van
gebruikte modellen van andere
merken. Daar is inmiddels ver
andering in gekomen. Onder de
titel 31/2max worden gebruikte
auto’s van rond de 3,5 meter
lengte verkocht in de vestigin
gen in Amsterdam, Den Haag
en Utrecht. De Smart Centers
gaan zelfs op zoek naar een spe
cifieke compacte auto als deze
BMW past een brandstofcel toe
met PEM-cellen. Dit staat voor
Polymeer-Electroliet-
Membraan. In een cel wordt
door oxydatie van waterstof en
zuurstof (uit de lucht) stroom
met een spanning van circa 1
voL opgewekt. Door seriescha-
keiiug van meerdere cellen kan
de gewenste spanning worden
bereikt. Dit systeem heeft onder
globale strategie bepalen, om
voor een rendabele groei van de
nieuwe groep te zorgen en om
samenwerkingsverbanden tus
sen de partners te bevorderen.
Renault en Nissan produceren
samen 4,8 miljoen voertuigen
op jaarbasis en nemen daarmee
de vierde plaats op de interna
tionale automarkt in.
Het samenwerkingsverband
omvat het geheel van de activi
teiten van Renault en Nissan,
met name op het gebied van
inkoop, produktstrategie en
research. De twee merken zul
len gezamenlijk platforms gaan
ontwikkelen en mechanische
componenten. Bovendien vullen
de twee fabrikanten elkaar
radio. Alhoewel de Saabs 92, 93
en 96 nauwelijks opgewassen
waren tegen het geweld van de
concurrentie, wist Carlsson
veelvuldig te winnen door de
fabelachtige wegligging en zijn
eigen stuurmanskunst. En
daardoor werd de potige Erik i
de compacte Saab een wereld
wijd bekend fenomeen. Erik
zegevierde tweemaal met de
Saab 96 in de Rally van Monte
Carlo. Het was een standaard
96 die was geprepareerd om te
kunnen voldoen aan de regle
menten. De V4-motor behaalde
70 pk in plaats van de stan
daard 38. Sinds zijn dubbele
Monte Carlo overwinning reist
Erik Carlsson als Mr. Saab over
Basisregel
Een ander aspect is merkiden
titeit. Dit komt tot uitdrukking
in typische en traditionele
designkenmerken, de “horizon
tale homogeniteit’. Mercedes-
Benz volgt deze filosofie sinds
begin jaren tachtig, waarbij het
steeds gelukt is het merktypi-
laald.
ingen van de jury
ior het klantentevre-
De eerste Customer Care
Quality Award die door
Mercedes-Benz is uitgereikt, is
in ontvangst genomen door
Mercedes-Benz bedrijfswagen
dealer Rüttchen aan de
Zevenheuvelenweg in Tilburg.
Bij de prijs hoort een certifi
caat, trofee en geldbedrag van
£20.000,=. Als vervolg op het
ISO 9002 kwaliteitssysteem
introduceerde Mercedes bij
haar dealers het Customer Care
programma om de klantente
vredenheid systematisch en
continue te verbeteren. 2
1998 werd door alle 116 dealer-
vestigingen meegedongen naar
de eerste Quality Award.
Tijdens de beoordeling werd
gekeken naar de betrokkenheid
van de medewerkers, in- en
externe communicatie, het
an uw Volvo
JXTSLOTEN
XX) km57.900.-
ƒ41.900,-
42.900,-
18.950,-
16.950,-
13.950,-
10.900,-
13.950,- vOi
8.900,- -ziSfe*
.ƒ24.900.- ’<^*■■5?’
surf. RDW erkend
De autobranche behoort de
grootste adverteerders in
zowel gedrukte media als op
radio en televisie.
Speciaal voor deze branche is
een zogenaamde reclamecode
ontwikkeld, waaraan ieder
merk of bedrijf zich dient te
houden. De ‘normen en waar
den’ zijn verwoord in vier arti
kelen.
Design en technische innovatie
gaan hand in hand bij het ont
werpen van nieuwe Mercedes-
Benz modellen. “Innovatieve
technologie herkent men allee
als dit overeenkomt met het
innovatieve design” is de
mening van Sacco. Als voor
beelden noemt hij de nieuwe f
klasse, de A-klasse en de E-
klasse met zijn markante front.
se kleine opdrachten uitvoerde.
In 1958 kwam Sacco bij
Daimler-Benz en werkte hij
onder Karl Wilfert, Friedrich
Geiger en Béla Barényi aan
auto’s als de Mercedes 600 en
230 SL en was projectmanager
voor de spectaculaire Cl 11
sportwagen. In 1970 werd
Sacco hoofd van de afdeling
carrosserie-design en het was
vooral in die tijd dat hij zijn bij
drage leverde aan een veilig-
heidsprototype en de W 123-
serie. In 1975 nam hij de lei
ding van de styling-afdeling
van Geiger over en drukte
vanaf dat moment zijn stempel
op het ontwerp van alle
Mercedes personenauto’s. In
zijn totale carrière van 41 ji
bij Mercedes klom Bruno Ss
nog in diverse stadia verder op'
en kreeg voor zijn werk diverse
onderscheidingen.
i groot voordeel dat er
ewikkelde hogedruk-
ing nodig is en dat
r het rendement hoger
ligt dan bij andere systemen.
Bovendien is de constructie een
voudiger en zijn de kosten
lager. Door de bijna verliesvrije
waterkringloop is een extra
watertank overbodig.
Carlsson zijn contract als
testrijder bij Saab. Daarvoor
nam hij al vier jaar zelfstandig
deel aan diverse wedstrijden en
won in 1955 de Zweedse
Rikspokalen Rally om het natio
nale kampioenschap. In zijn
beginjaren kreeg hij ook de bij
naam ‘Carlsson on the roof.
Deze naam werd bedacht door
zijn rivaal Carl-Gunnar
Hammerlund. Tijdens een pas-
seeractie sloeg Erik over de
kop. Toen de baancommissaris
bij het volgende controlepunt
naar Erik informeerde, vroeg
Hammerlund: “Welke Carlsson?
Bedoel je Carlsson on the roof”,
daarbij refererend aan een des
tijds populair hoorspel pp de
geografisch goed aan. Nissan is
uitstekend vertegenwoordigd in
Azië en Noord-Amerika, terwijl
Renault een prima positie heeft
in Europa en Zuid-Amerika.
De overdracht van het kapitaal
wordt eind mei as. verwacht.
niet in voorraad is. Er wordt
gewerkt met.vaste prijzen, net
als bij de nieuwe Smarts waar
op geen korting wordt gegeven.
De auto’s die worden aangebo
den bevinden zich in de prijs
klasse van £5.000,= tot
£25.000,=. De aangeboden
modellen worden ANWB
gekeurd en krijgen minimaal
een half jaar garantie en een
omruilgarantie van vijf dagen of
350 kilometer. Het aanbod van
31/2max is binenkort ook te
bekijken op internet.
modellen te
s een sterkere
mi limousi
nes, coupés en roadsters. De
ovale koplampen van de CLK,
de S-klasse en de nieuwe CL
coupé zijn een voorbeeld van de
horizontale homogeniteit.
In de afgelopei
Mercedes-Benz
moeten creëren, omdat het
merk door het succesvolle pro-
ductoffensief nieuwe doelgroe
pen heeft bereikt die een
modern design verlagen.
Desondanks bleef de basisregel
in de design filosofie: “Een
Mercedes-Benz ziet er altijd uit
als een Mercedes-Benz.”
Bruno Sacco werd in 1933 gebo
ren in het Italiaanse Udine.
Tijdens zijn studie aan de
Technische Universiteit deed
hij zijn eerste design-ervaring
op bij Ghia, terwijl hij later
voor Ghia en Pininfarina diver-
Trendsetter
“Een combinatie van risicovolle
innovaties en een specifieke
merkidentiteit zijn cruciaal
voor een trendsettend product
met een lange levensduur”
geeft Sacco aan. Nieuwe
designtrends vergen veel moed.
“Met fantasie en creativiteit
moeten we ook in de toekomst
de uitdaging aangaan om
trendsetter te worden.”
Sacco sprak over de visie die
ontwerpers, speciaal bij
Mercedes-Benz, moeten laten
zien. Dit illustreert hij aan de
hand van de levenscyclus van
de auto met de ster: een ont-
wikkelingstijd van 3 tot 5 jaar,
ëen gemiddelde produktie van 8
jaar en een levensduur van 20
jaar. Daarom moet design
naast actueel ook tijdloos zijn.
Om deze doelstelling te berei
ken ontwikkelde Mercedes-
Benz een eigen designfilosofie.
Essentieel is dat elk model deel
uitmaakt van een designfami-
lie, maar tegelijkertijd moet
ieder model consequent worden
doorontwikkeld. Sacco noemt
dit ‘verticale affiniteit’.
Hierdoor behouden bestaande
modellen hun positief imago en
beleid m.b.t. klantentevreden
heid, relatiebeheer, verbeter-
programma’s, eigen initiatieven
en het twee maal per jaar
gehouden klantentevreden-
heidsonderzoek. Ook bezocht de
jury Rüttchen Tilburg voor
interviews, dossieronderzoek en
een rondgang door het bedrijf.
Met royale voorsprong in pun
ten op alle andere Mercedes-
Benz personen- en bedrijfswa
gendealers in ons land won
Rüttchen Tilburg de Customer
Care Quality Award 1998.
De jury was ook zeer te spreken
over de manier waarop direc
teur B.H.J. Schrader het bedrijf
leidt, de goede communicatie
naar en tussen het personeel,
de integratie in ondernemings-
en kwaliteitsbeleid en in perso-
neelbeleid. En juist door de
de hele wereld naar autoten
toonstellingen, persintrodücties,
importeurs en dealers en is hij
niet zelden te vinden in jury’s
van klassieke-autoshows. Altijd
in voor een praatje en met een
twinkeling in zijn ogen, vertelt
hij maar al te graag over zijn
rallyherinneringen.
De replica van de Saab 93
waarmee Carlsson in 1957 de
Finse Duizend Meren Rally
won, is hem aangeboden tijdens
de Autosalon van Genève.
toekomst in de andere Europese
landen worden geïmplemen
teerd. Peugeot en Citroën heb
ben zich tot doel gesteld alle
onderdelen die geschikt zijn
voor vernieuwing in te zamelen
bij de eigen dealerorganisatie
en bij de' aangesloten autode-
montagebedrijven. Hierbij moet
men denken aan motoren, ver
snellingsbakken, dynamo’s,
startmotoren, turbocompres
sors, koppelingen en radiateurs.
Faurecia, een onderdeel van het
PSA-concern, zal via haar recy-
ling-divisie de verzamelde
onderdelen verder behandelen
Onder de naam SECOIA is in
de Franse regio Rhone-Alpen
een pilotproject van een jaar
afgerond om gebruikte auto-
onderdelen in te zamelen en te
reconditioneren, zodat ze via de
officiële Peugeot- en Citroën-
dealer weer kunnen worden
verkocht. Inmiddels is het
k-systeem in heel
jk opgezet en zal in de
Met deze auto zal Erik de
komende tijd deelnemen aan
diverse klassieke rally’s en daar
ongetwijfeld weer van zich doen
spreken.
Artikel 2: Het brandstofver
bruik mag uitsluitend worden
vermeld volgens de complete,
officiële EG-testmethode als
neergelegd in richtlijn
80/1268/EEG, namelijk bij een
gestandaardiseerde stadsrit,
bij een constante snelheid van
90 km/u en bij ei
snelheid van 12(
ECE-cijfers), dan wel vol
de berekening v
stofverbruik in
kmk, als neergelegd
lijn 93/116/EEG (stadse
buitenwegcyclus, gecon
neerd).
en deze via de Peugeot- en
Citroën-dealers weer distribu
eren. Een van de doelstellingen
van het project is om via de offi
ciële dealers ruilonderdelen te
kunnen aanbieden met
fabrieksgarantie, maar tegen
een 30 procent lagere prijs.
Bovendien voldoet SECOIA aan
grotere vraag naar ruilcom-
nenten, omdat onderdelen
een langere levensduur hebben
en de gemiddelde leeftijd van
auto’s stijgt. En daarnaast biedt
SECOIA vele voordelen op
milieutechnisch vlak.
Als het systeem op volle toeren
Op 27 maart jl. is in Tokyo offi
cieel het akkoord getekend
waarin Renault een aandeel
van 36,8 procent neemt in het
noodlijdende Nissan. Renault
gaat 11 miljard in Ni ssan inves
teren en verkrijgt daarvoor niet
alleen het genoemde aandeel in
Nissan Motor, maar ook 22,5
procent in Nissan diesel, de
bedrijfswagentak. Verder is het
de bedoeling dat Renault het
totale kapitaal van de financiële
vestigingen van Nissan in
Europa verkrijgt. Ook is er een
mogelijkheid voor Nissan
geschapen om later aan het
kapitaal van Renault deel te
gaan nemen. Per direct heeft
Renault Carlos Ghosn benoemt
tot algemeen directeur (Chief
Operating Officer) die boven
dien is toegetreden tot de Raad
van Bestuur van Nissan.
Verder zullen twee leidingge
vende functionarissen van
Renault plaatsnemen in de
Algemene Directie van Nissan.
Bovendien ligt er een voorstel
tot toetreding van Yoshikazu
Hanawa, algemeen president-
directeur van Nissan, tot de
Mr. Saab, oftewél de rallyveter»
aan Erik Carlsson, is begin
maart zeventig geworden. Nog
steeds verricht deze charismati
sche Zweed veel werk als
ambassadeur voor Saab.
Overigens heeft hij zich in zijn
rallycarrière ook altijd per Saab
verplaatst. Er gaat echter geen
persintroductie of andere offi
ciële presentatie van Saab voor
bij, of Carlsson is er bij. Bij zijn
zeventigste verjaardag horen
natuurlijk kado’s. Erik kreeg
een boek onder de titel “Mr.
Saab” dat over hem geschreven
is en een nieuw gebouwde
ca van zijn vroegere kamj:
auto, een Saab 93.
Op 15 maart 1956 tekende
461 m 92