Audi TT Roadster r mal het verlangen naar 2:: i Renault Safrane i V6 3.0 24VRXT 64 Ford Transits voor Midnet Innovatieprijs voor Volvo's Whiplash Protection System 2:: t- i: I: t J: MT Ibis *>payi: DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 1 april 1999 pagina 3 *id. m Veel cilinders, kleppen en souplesse VOLVO WHIPS -Whiplash Protection Study Midnet kreeg onlangs 64 Fords Transit afgeleverd. Ierland is er in stil van geworden; A Octavia. Deze t uitgeruste anjer kan de hele an. Met zijn ig, comfort, vei- n degelijkheid Octavia een /assen karakter. ;rdoor is menig n voor haar SKODA is een slagen waar meer omheen kom naar de m en ontdek e prijs klinkt als n de oren In de loop van deze maand wordt de nieuwe 2,9 liter V6 24-klepper leverbaar in de Renault Safrane, nadat deze krachtbron eerst zijn opwach ting maakte in de Laguna en Espace. Deze moder ne Franse krachtbron breidt het programma van de Safrane naar boven toe uit, zodat de Safrane- koper vanaf nu weer kan kiezen uit een 4-, 5- en 6- cilinder. 94 85 96 ral als car- ide ailig- met vijf opblaasbare kussens en geheugen aan bestuurderskant. ont- Zijn eigen typis kenmerken dra beduidend bij dat deze auto 89 95 91 91 82 95 91 94 89 92 88 92 199" nogl Over Oost k bij de verbindin- aan de le TT 1 Normal position 2. Parallel movement rearwards 3. Backrest tips rearwards t en Volvo. 2,9 liter V6 24-klep- n samen- -concern ook sk ster- armen met nauwkeurig afge stelde elastisch-dynamische correctie voor een precieze spo- ring van de achterwielen. Elektronisch brein In eerste instantie werd c nog de vertrouwde 170 pl ke 3 liter V6 geleverd, een motor die half jaar zeventig i wikkeld was in samenwerkir met Peugeot De nieuwe 2, per is ontstaan uit een werking met het PSA-c hoofd- en borstkasairbags zijn uitgevoerd en pyrotechnische gordelspanners, gecombineerd met gordelbelastingsbegrenzing zorgen ervoor dat de Roadster- carrosserie ruimschoots voldoet aan de eisen volgens de norm 96/27/EG voor aanrijdingen van >pzij. Sterker nog, hij voldoet lu al aan de eisen volgens de Europese norm weken tijd zat. In samenwer king met Ford Nederland is alles op alles gezet om de 64 Transit’s in de maand december geproduceerd te krijgen en dat is gelukt. De Tilburgse Ford- dealer Obam (m.i.v. juli ‘99 P. van de Ven) gaat er tevens voor zorgen dat het onderhoud for(d)midabel verloopt. “We zijn Comfortabel Als opties zijn leverbaar metaallak, een Carminat navi gatiesysteem geïntegreerd in het dashboard, lederen bekle ding, alarm en een voorberei ding voor autotelefoon. Ondanks het feit dat de Renault Safrane wat op leeftijd begint te raken, is en blijft het j een zeer comfortabele, ruime auto met uitstekende rij-eigen- schappen. De RXT-uitvoering met V6 24V motor kost f.91.495,=. Natuurlijk wordt er veel gespe- culeerd over een opvolger van de Safrane en uiteraard is die auto in de maak. De produktie van de Safrane loopt nog bijna -■ anderhalf jaar door en pas in 2001 is de opvolger gereed. Onlangs zijn bij Motel Gilze- Rijen maar liefst 64 exemplaren van de Ford Transit 8-persoons bus afgeleverd aan Midnet Cars b.v., gespecialiseerd in het ver voer van schoolkinderen. De standplaats van deze minibus sen is Tilburg en het bijzondere aan deze order is dat er tussen opdracht en levering slechts 5 t/min. De motor met 180 pk levert 235 Nm in het gebied tussen 1950 en 5000 t/min. Veiligheid en stijfheid De Audi TT Roadster kan bogen op een uitstekende actieve en passieve veiligheid. Zijn grote vermogen plaatst hem in de kring van concur rerende sportwagens in de voorste gelederen en met zijn hoge kwaliteitsniveau en lief de voor detail spreekt hij ook de meest veeleisende kopers aan. De veiligheid van de TT Roadster begint bij de belde rolbeugels die met hun mat glanzende uitvoering zonder meer een belangrijke functie vervullen als opvallend storend. Overigens geldt deze kritiek niet alleen voor de Safrane, maar ook voor alle andere auto’s die deze motor plus bak hebben: Laguna, Espace, Peugeot 406/605 en Citroen Xantia/XM. jaar optimaal rendement s motoren ontworpen superplus- In de bui- tdeTT aing uitvoeren. plash Proection System >lvo S80 heeft dit jaar 3 rijs gekregen. speciale toepassing stoelen die ervoor dat de krachten die op de /ervel worden uitgeoefend Een open auto is pas echt aantrekkelijk als hij ook met gesloten kap nog begerige blikken trekt. Deze eis heb ben de designers bij Audi zich ter harte genomen. Met het Roadster-concept was al bij het ontwerp van de Coupé rekening gehouden; deson danks is de Audi TT Roadster het resultaat van een volledig zelfstandige ontwikkeling. Zijn eigen typische roadster- kenmerken dragen dan ook beduidend bij tot het rijgenot dat deze auto verschaft. Voor het twee achtereenvolgen de jaar werd onlangs de Auto-1 Innovatieprijs uitgereikt voor de beste technische innovatie van het afgelopen jaar. Deze prijs is een initiatief van de Auto Europe-groep, die ook ieder jaar de Auto-1 verkiezing houdt. In de categorie techni sche innovaties dingen alle denkbare elementen uit een auto mee zoals bijvoorbeeld onderhoudssystemen, veilig- heidsontwikkelingen, nieuwe motoren of complete voertuig- concepten. De voordrachten worden gedaan door technische deskundigen uit twaalf landen, terwijl de hoofdredacteuren van de de deelnemende tijdschriften Aandrijfslipregeling De TT Roadster biedt uiteraard ook technische voorzieningen die eraan bijdragen ongelukken te voorkomen. Zo is hij samen met de Lamborghini Diabio Roadster wereldwijd de enige serieroadster die leverbaar is met aandrijving op vier wielen. Tot het standaardpakket beho ren daarnaast taakverlichtende systemen voor de bestuurder zoals het antiblokkeersysteem (ABS) en de elektronische rem- krachtverdeling (EBV), het elektronisch sperdifferentieel (EDS) en bij de voorwielaange- dreven versie daarnaast nog de aandrijfslipregeling (ASR). Royaal bemeten schijfremmen zorgen voor voortreffelijke ver- tragingswaarden. De remschij- Turbo en vijfkleppentech- niek De viercilinder lijnmotoren met een cilinderinhoud van 1.8 liter, turbo en vijfkleppentech- niek zijn in twee versies lever baar: die met een vermogen van 132 kW 180 pk) en in de Extra reserves voor rijveilig- heid en rijdynamiek zijn latent aanwezig in het sportief strak afgestemde onderstel’met grote spoorbreedte. De vooras is uit gerust met de beproefde McPherson wielophanging met veerpoten. De achteras van de quattro-versie heeft aan weers zijden een constructie met één langsdrager en twee dwars- draagarmen met los van elkaar geplaatste veren en schokdem- niet anders gewend” zegt verko-. per bedrijfswagen Jac Thiel van’ Obam. “En zeker in onze nieuwe vestiging medio juli )99, kunnen we onze klanten jg beter van dienst zijn.” erigens is inmiddels door stnet een vervolgorder geplaatst van nog eens 5 Transits. De Renault Safrane kwam in de loop van 1992 op de markt en werd tussendoor één keer gefacelift. Tegelijk met die uiterlijke wijziging introduceer de Renault diverse nieuwe motoren, zoals de 2,2 liter 12V turbodiesel, de 2 liter 16-klep- pen benzinemotor en de 2,5 liter 20-klepper van Volvo. een betere lichtopbrengst. Verder is de lijst met stan- daarduitrusting bijzonder lang en vermeldt onder meer elektri sche ruitbediening, snelheidsaf hankelijke stuurbekrachtiging, Nederlands sprekende boord computer, cruise-control, ver warmde voorruit, automatische klimaatsbeheersing per wagen- helft instelbaar en volledig elektrisch instelbare stoelen uitvoering met extra grote uit laatgasturbo en tweede laad- luchtkoeler die 165 kW (225 pk) levert. Vanuit stilstand tot 100 km/u trekt de versie met 225 pk op binnen 6.7 adembene mende seconden en het type met 180 pk heeft er iets meer dan één seconde langer voor nodig. Bij 223 km/u bereikt de voorwielaangedreven Roadster zijn topsnelheid; 237 km/u is de top van de sterkere variant. Nog indrukwekkender dan de sprintcapaciteit en topsnelheid zijn de kwaliteiten van beide motoren op het vlak van de tus- senacceleratie. De motoren met 180 pk worden geleverd in com binatie met een handgeschakel- de 5-versnellingsbak en voor- wielaandrijving en bij de TT quattro met 225 pk wordt stan daard een 6-versnellingsbak geleverd; hierdoor is altijd de juiste overbrengingsverhouding te vinden om een krachtige voortstuwing te krijgen. De soe pele motoren maken anderzijds te allen tijde ook een comforta bele, schakelluie rijstijl moge lijk. Het maximum koppel van 280 Nm is bij de sterkste variant beschikbaar in het toe- rentalgebied van 2200 en 5500 de stemmin" Het Whiplaon uit de Volvo S: de innovatiepx Het is een s in de voorst zorgti nekwe bij een aanrijding van achteren met circa vijftig procent worden gereduceerd. Het lichaam wordt door de rugleuning opgevangen, door op een voorgeprogram meerde wijze mee naar achte ren te bewegen. Hierdoor neemt de kans op letsel aan nek en rug, waaronder de gevreesde whiplash, aanzienlijk af. (Peugeot en Citroen). Op dit moment levert de krachtbron in alle gevallen een vermogen van 194 pk bij 5750 tr/min en een koppel van 267 Nm bij 4000 tr/min. En dat is voldoende om de 1580 kg wegende auto prima prestaties mee te geven, zoals éen topsnelheid van 225 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,5 seconden. Kenmerkend voor de souplesse is dat 90 procent van het totale koppel vanaf 2000 tr/min gele verd wordt. De V6 is voorzien van een variabel inlaatspruit- stuk, een sequentieel inspuit- systeem en de meest recente Bosch rekeneenheid. Renault levert de V6 op dit moment uitsluitend in combina tie met een 4-traps automaat met 6 auto-adaptieve rijstijl- keuzes. De bestuurder hóeft hiervoor helemaal niets te doen. De electronica van de bak bepaalt aan de hand van onder meer de rijstijl van de bestuur der, wegomstandigheden, belas ting van de auto etc. volledig automatisch welk schakelpro- gramma het best bij de omstan digheden past. De klinkt alle maal erg mooi, maar dat is het in dit geval niet. Het elektroni sche brein van deze versnel lingsbak vraagt nadrukkelijk de tijd om na te denken en daar door kan de bak lang niet altijd vlot reageren op het gaspedaal. De momenten van op- en terug schakelen zijn regelmatig onlo gisch en daardoor uitermate Meegegroeid De motor is een juweel en fluis- terstil en dat in de beproefde, zeer comfortabele Safrane van Renault. De Nederlandse importeur kiest voor één zeer complete uitvoering. De Safrane RXT heeft aan de buitenzijde meegespoten bumpers en bui tenspiegels, een chroom omlijn de grille en nieuwe 7-spaaks lichtmetalen wielen. De auto maakt hiermee een ingetogen chique indruk, het is alleen jammer dat Renault een meer prijs vraagt voor metaallak, want dat heeft deze auto echt nodig. Op het gebied van veiligheid de Safrane met de techniek meegegroeid. De auto is stan daard voorzien van twee air bags, twee zij-airbags in de rug leuning van de stoelen, speciale hoofdsteunen die dicht tegen het hoofd kunnen worden inge steld, gordels met spanners en spankrachtbegrenzers en hoofd steunen achter. Maar daarbij blijft het niet. ABS is uiteraard standaard evenals een derde remlicht, mistlampen in de voorbumper en verwarmde bui tenspiegels. De V6 verlaat de fabriek met Xenon-lampen voor /EG vvvx opzij. Sterker r nu al aan de ei toekomstige (96/79/EG). designelement maar voorc geïntegreerd deel van de c rosserieconstructie een solide bijdrage leveren aan die veilig heid en stijfheid van de Roadster. De bescherming van de inzittenden blijft natuurlijk niet beperkt tot twee beugels: kreukelzones voor en achter, extra sterke balken in de por tieren ter bescherming tegen aanrijdingen in de flank en de royaal bemeten kokerbalkdelen helpen daarbij. De toepassing van dikker plaatwerk bij de dorpels en de vaste ve gen van de A-stijlen a- bodemgroep geven de Roadster een torsiestijfheid die nog maar enkele jaren terug voor een limousine alle lof zou oogsten. Door gedetailleerde analyse van optredende trillin gen en doelgerichte wijzigingen aan de carrosserie is bovendien gezorgd voor een perfect laag trillingsniveau. Een in de A-stijl verankerd voorruitframe versterkt met een dubbelwandig buizensys- teem van extra sterk staal, twee frontairbags voor bestuur der en voorpassagier, twee in de stoelleuningen ingebouwde zijairbagsystemen die als Medio dit. Voor een c zijn beide voor benzine van de sup kwaliteit (98 RON). In d tenwegcyclus verbruikt Roadster quattro 7,6 liter per 100 kilometer. De versie met voorwielaandrijving en 180 pk gebruikt daarvoor 6.5 liter. Het totaal gemiddeld verbruik vol gens 93/116/EG gedraagt 9,4 resp. 8,2 liter per 100 kilome ter. Voor de ‘cockpit’ van de TT Coupé werd al op alle details gelet. Het sportstuurwiel, de in aluminium gevatte instrumen ten, de pedalen en de roestvrij stalen steun voor de linkervoet, allemaal oplossingen die ken merkend zijn voor de TT. In het interieur van de TT Roadster zijn daar nog extra op comfort gerichte voorzieningen bijgekomen; bijvoorbeeld de extra fijne leren bekleding voor de stoelen, het kundig afge stemde sound-system en ver schillende opbergvakken in de achterwand achter de stoelen die met de centrale vergrende ling worden geopend en geslo ten. Het ‘honkbalhandschoen’- achtige aanzien van het leer van de Roadster dat in de ont- werpstudiefase zo’n indruk maakte, kan nu als onderdeel van het meeruitvoeringspak- ket ‘Authentic’ worden besteld. Een TT Roadster zal het meest open worden gereden. De stoffen kap met grote ver- warmbare achterruit kan met één hand worden ontgrendeld en achter de beide stoelen worden opgeborgen. Wie dat wil kan de kap dan met een meerlaags kunststof zeil met eenvoudige sluiting snel bedekken. Turbulenties waar aan inzittenden van roadsters gewoonlijk worden blootge steld als de vaart erin komt, worden gereduceerd door een elektrisch te bedienen glazen windscherm dat qua vormge ving bij de beide rolbeugels past. De nieuwe Audi TT Roadster wordt medio dit jaar in Europa leverbaar. De prijzen voor de Nederlandse markt zijn nog niet bekend. RB EP131L ven vóór zijn inwendig geventi leerd, bij de TT Roadster quat tro met 165 kW (225 pk) geldt pers. Bij de voorwielaangedre ven uitvoering zorgt een com pact gebouwde achteras met rit in een roadster is autorijden in zijn oervorm. Voor de liefhebbers van open sportwagens breidt Audi het bestaande marktaanbod deze zomer met een bijzonder aan trekkelijke versie uit: de Audi TT Roadster, toon beeld van compromisloos design, kracht en opwin dende rijeigenschappen. 7T~ BTS922 B'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 33