Audi TT Roadster
r
mal
het verlangen naar
2::
i
Renault Safrane
i
V6 3.0 24VRXT
64 Ford Transits voor Midnet
Innovatieprijs voor
Volvo's Whiplash
Protection System
2::
t-
i:
I:
t
J:
MT
Ibis *>payi:
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 1 april 1999 pagina
3
*id.
m
Veel cilinders, kleppen en souplesse
VOLVO
WHIPS -Whiplash Protection Study
Midnet kreeg onlangs 64 Fords Transit afgeleverd.
Ierland is er in
stil van geworden;
A Octavia. Deze
t uitgeruste
anjer kan de hele
an. Met zijn
ig, comfort, vei-
n degelijkheid
Octavia een
/assen karakter.
;rdoor is menig
n voor haar
SKODA is een
slagen waar
meer omheen
kom naar de
m en ontdek
e prijs klinkt als
n de oren
In de loop van deze maand wordt de nieuwe 2,9
liter V6 24-klepper leverbaar in de Renault
Safrane, nadat deze krachtbron eerst zijn opwach
ting maakte in de Laguna en Espace. Deze moder
ne Franse krachtbron breidt het programma van
de Safrane naar boven toe uit, zodat de Safrane-
koper vanaf nu weer kan kiezen uit een 4-, 5- en 6-
cilinder.
94
85
96
ral als
car-
ide
ailig-
met vijf opblaasbare kussens en
geheugen aan bestuurderskant.
ont-
Zijn eigen typis
kenmerken dra
beduidend bij
dat deze auto
89
95
91
91
82
95
91
94
89
92
88
92
199"
nogl
Over
Oost
k bij de
verbindin-
aan de
le TT
1 Normal position 2. Parallel movement rearwards 3. Backrest tips rearwards
t en Volvo.
2,9 liter V6 24-klep-
n samen-
-concern
ook
sk ster-
armen met nauwkeurig afge
stelde elastisch-dynamische
correctie voor een precieze spo-
ring van de achterwielen.
Elektronisch brein
In eerste instantie werd c
nog de vertrouwde 170 pl
ke 3 liter V6 geleverd, een
motor die half jaar zeventig i
wikkeld was in samenwerkir
met Peugeot
De nieuwe 2,
per is ontstaan uit een
werking met het PSA-c
hoofd- en borstkasairbags zijn
uitgevoerd en pyrotechnische
gordelspanners, gecombineerd
met gordelbelastingsbegrenzing
zorgen ervoor dat de Roadster-
carrosserie ruimschoots voldoet
aan de eisen volgens de norm
96/27/EG voor aanrijdingen van
>pzij. Sterker nog, hij voldoet
lu al aan de eisen volgens de
Europese norm
weken tijd zat. In samenwer
king met Ford Nederland is
alles op alles gezet om de 64
Transit’s in de maand december
geproduceerd te krijgen en dat
is gelukt. De Tilburgse Ford-
dealer Obam (m.i.v. juli ‘99 P.
van de Ven) gaat er tevens voor
zorgen dat het onderhoud
for(d)midabel verloopt. “We zijn
Comfortabel
Als opties zijn leverbaar
metaallak, een Carminat navi
gatiesysteem geïntegreerd in
het dashboard, lederen bekle
ding, alarm en een voorberei
ding voor autotelefoon.
Ondanks het feit dat de
Renault Safrane wat op leeftijd
begint te raken, is en blijft het j
een zeer comfortabele, ruime
auto met uitstekende rij-eigen-
schappen. De RXT-uitvoering
met V6 24V motor kost
f.91.495,=.
Natuurlijk wordt er veel gespe-
culeerd over een opvolger van
de Safrane en uiteraard is die
auto in de maak. De produktie
van de Safrane loopt nog bijna -■
anderhalf jaar door en pas in
2001 is de opvolger gereed.
Onlangs zijn bij Motel Gilze-
Rijen maar liefst 64 exemplaren
van de Ford Transit 8-persoons
bus afgeleverd aan Midnet Cars
b.v., gespecialiseerd in het ver
voer van schoolkinderen. De
standplaats van deze minibus
sen is Tilburg en het bijzondere
aan deze order is dat er tussen
opdracht en levering slechts 5
t/min. De motor met 180 pk
levert 235 Nm in het gebied
tussen 1950 en 5000 t/min.
Veiligheid en stijfheid
De Audi TT Roadster kan
bogen op een uitstekende
actieve en passieve veiligheid.
Zijn grote vermogen plaatst
hem in de kring van concur
rerende sportwagens in de
voorste gelederen en met zijn
hoge kwaliteitsniveau en lief
de voor detail spreekt hij ook
de meest veeleisende kopers
aan.
De veiligheid van de TT
Roadster begint bij de belde
rolbeugels die met hun mat
glanzende uitvoering zonder
meer een belangrijke functie
vervullen als opvallend
storend. Overigens geldt deze
kritiek niet alleen voor de
Safrane, maar ook voor alle
andere auto’s die deze motor
plus bak hebben: Laguna,
Espace, Peugeot 406/605 en
Citroen Xantia/XM.
jaar
optimaal rendement
s motoren ontworpen
superplus-
In de bui-
tdeTT
aing uitvoeren.
plash Proection System
>lvo S80 heeft dit jaar
3 rijs gekregen.
speciale toepassing
stoelen die ervoor
dat de krachten die op de
/ervel worden uitgeoefend
Een open auto is pas echt
aantrekkelijk als hij ook met
gesloten kap nog begerige
blikken trekt. Deze eis heb
ben de designers bij Audi zich
ter harte genomen. Met het
Roadster-concept was al bij
het ontwerp van de Coupé
rekening gehouden; deson
danks is de Audi TT Roadster
het resultaat van een volledig
zelfstandige ontwikkeling.
Zijn eigen typische roadster-
kenmerken dragen dan ook
beduidend bij tot het rijgenot
dat deze auto verschaft.
Voor het twee achtereenvolgen
de jaar werd onlangs de Auto-1
Innovatieprijs uitgereikt voor
de beste technische innovatie
van het afgelopen jaar.
Deze prijs is een initiatief van
de Auto Europe-groep, die ook
ieder jaar de Auto-1 verkiezing
houdt. In de categorie techni
sche innovaties dingen alle
denkbare elementen uit een
auto mee zoals bijvoorbeeld
onderhoudssystemen, veilig-
heidsontwikkelingen, nieuwe
motoren of complete voertuig-
concepten. De voordrachten
worden gedaan door technische
deskundigen uit twaalf landen,
terwijl de hoofdredacteuren van
de de deelnemende tijdschriften
Aandrijfslipregeling
De TT Roadster biedt uiteraard
ook technische voorzieningen
die eraan bijdragen ongelukken
te voorkomen. Zo is hij samen
met de Lamborghini Diabio
Roadster wereldwijd de enige
serieroadster die leverbaar is
met aandrijving op vier wielen.
Tot het standaardpakket beho
ren daarnaast taakverlichtende
systemen voor de bestuurder
zoals het antiblokkeersysteem
(ABS) en de elektronische rem-
krachtverdeling (EBV), het
elektronisch sperdifferentieel
(EDS) en bij de voorwielaange-
dreven versie daarnaast nog de
aandrijfslipregeling (ASR).
Royaal bemeten schijfremmen
zorgen voor voortreffelijke ver-
tragingswaarden. De remschij-
Turbo en vijfkleppentech-
niek
De viercilinder lijnmotoren met
een cilinderinhoud van 1.8
liter, turbo en vijfkleppentech-
niek zijn in twee versies lever
baar: die met een vermogen
van 132 kW 180 pk) en in de
Extra reserves voor rijveilig-
heid en rijdynamiek zijn latent
aanwezig in het sportief strak
afgestemde onderstel’met grote
spoorbreedte. De vooras is uit
gerust met de beproefde
McPherson wielophanging met
veerpoten. De achteras van de
quattro-versie heeft aan weers
zijden een constructie met één
langsdrager en twee dwars-
draagarmen met los van elkaar
geplaatste veren en schokdem-
niet anders gewend” zegt verko-.
per bedrijfswagen Jac Thiel van’
Obam. “En zeker in onze
nieuwe vestiging medio juli
)99, kunnen we onze klanten
jg beter van dienst zijn.”
erigens is inmiddels door
stnet een vervolgorder
geplaatst van nog eens 5
Transits.
De Renault Safrane kwam in de
loop van 1992 op de markt en
werd tussendoor één keer
gefacelift. Tegelijk met die
uiterlijke wijziging introduceer
de Renault diverse nieuwe
motoren, zoals de 2,2 liter 12V
turbodiesel, de 2 liter 16-klep-
pen benzinemotor en de 2,5
liter 20-klepper van Volvo.
een betere lichtopbrengst.
Verder is de lijst met stan-
daarduitrusting bijzonder lang
en vermeldt onder meer elektri
sche ruitbediening, snelheidsaf
hankelijke stuurbekrachtiging,
Nederlands sprekende boord
computer, cruise-control, ver
warmde voorruit, automatische
klimaatsbeheersing per wagen-
helft instelbaar en volledig
elektrisch instelbare stoelen
uitvoering met extra grote uit
laatgasturbo en tweede laad-
luchtkoeler die 165 kW (225 pk)
levert. Vanuit stilstand tot 100
km/u trekt de versie met 225
pk op binnen 6.7 adembene
mende seconden en het type
met 180 pk heeft er iets meer
dan één seconde langer voor
nodig. Bij 223 km/u bereikt de
voorwielaangedreven Roadster
zijn topsnelheid; 237 km/u is de
top van de sterkere variant.
Nog indrukwekkender dan de
sprintcapaciteit en topsnelheid
zijn de kwaliteiten van beide
motoren op het vlak van de tus-
senacceleratie. De motoren met
180 pk worden geleverd in com
binatie met een handgeschakel-
de 5-versnellingsbak en voor-
wielaandrijving en bij de TT
quattro met 225 pk wordt stan
daard een 6-versnellingsbak
geleverd; hierdoor is altijd de
juiste overbrengingsverhouding
te vinden om een krachtige
voortstuwing te krijgen. De soe
pele motoren maken anderzijds
te allen tijde ook een comforta
bele, schakelluie rijstijl moge
lijk. Het maximum koppel van
280 Nm is bij de sterkste
variant beschikbaar in het toe-
rentalgebied van 2200 en 5500
de stemmin"
Het Whiplaon
uit de Volvo S:
de innovatiepx
Het is een s
in de voorst
zorgti
nekwe
bij een aanrijding van achteren
met circa vijftig procent worden
gereduceerd. Het lichaam wordt
door de rugleuning opgevangen,
door op een voorgeprogram
meerde wijze mee naar achte
ren te bewegen. Hierdoor neemt
de kans op letsel aan nek en
rug, waaronder de gevreesde
whiplash, aanzienlijk af.
(Peugeot en Citroen). Op dit
moment levert de krachtbron in
alle gevallen een vermogen van
194 pk bij 5750 tr/min en een
koppel van 267 Nm bij 4000
tr/min. En dat is voldoende om
de 1580 kg wegende auto prima
prestaties mee te geven, zoals
éen topsnelheid van 225 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100
in 9,5 seconden.
Kenmerkend voor de souplesse
is dat 90 procent van het totale
koppel vanaf 2000 tr/min gele
verd wordt. De V6 is voorzien
van een variabel inlaatspruit-
stuk, een sequentieel inspuit-
systeem en de meest recente
Bosch rekeneenheid.
Renault levert de V6 op dit
moment uitsluitend in combina
tie met een 4-traps automaat
met 6 auto-adaptieve rijstijl-
keuzes. De bestuurder hóeft
hiervoor helemaal niets te doen.
De electronica van de bak
bepaalt aan de hand van onder
meer de rijstijl van de bestuur
der, wegomstandigheden, belas
ting van de auto etc. volledig
automatisch welk schakelpro-
gramma het best bij de omstan
digheden past. De klinkt alle
maal erg mooi, maar dat is het
in dit geval niet. Het elektroni
sche brein van deze versnel
lingsbak vraagt nadrukkelijk de
tijd om na te denken en daar
door kan de bak lang niet altijd
vlot reageren op het gaspedaal.
De momenten van op- en terug
schakelen zijn regelmatig onlo
gisch en daardoor uitermate
Meegegroeid
De motor is een juweel en fluis-
terstil en dat in de beproefde,
zeer comfortabele Safrane van
Renault. De Nederlandse
importeur kiest voor één zeer
complete uitvoering. De Safrane
RXT heeft aan de buitenzijde
meegespoten bumpers en bui
tenspiegels, een chroom omlijn
de grille en nieuwe 7-spaaks
lichtmetalen wielen. De auto
maakt hiermee een ingetogen
chique indruk, het is alleen
jammer dat Renault een meer
prijs vraagt voor metaallak,
want dat heeft deze auto echt
nodig.
Op het gebied van veiligheid
de Safrane met de techniek
meegegroeid. De auto is stan
daard voorzien van twee air
bags, twee zij-airbags in de rug
leuning van de stoelen, speciale
hoofdsteunen die dicht tegen
het hoofd kunnen worden inge
steld, gordels met spanners en
spankrachtbegrenzers en hoofd
steunen achter. Maar daarbij
blijft het niet. ABS is uiteraard
standaard evenals een derde
remlicht, mistlampen in de
voorbumper en verwarmde bui
tenspiegels. De V6 verlaat de
fabriek met Xenon-lampen voor
/EG vvvx
opzij. Sterker r
nu al aan de ei
toekomstige
(96/79/EG).
designelement maar voorc
geïntegreerd deel van de c
rosserieconstructie een solide
bijdrage leveren aan die veilig
heid en stijfheid van de
Roadster. De bescherming van
de inzittenden blijft natuurlijk
niet beperkt tot twee beugels:
kreukelzones voor en achter,
extra sterke balken in de por
tieren ter bescherming tegen
aanrijdingen in de flank en de
royaal bemeten kokerbalkdelen
helpen daarbij. De toepassing
van dikker plaatwerk bij de
dorpels en de vaste ve
gen van de A-stijlen a-
bodemgroep geven de
Roadster een torsiestijfheid die
nog maar enkele jaren terug
voor een limousine alle lof zou
oogsten. Door gedetailleerde
analyse van optredende trillin
gen en doelgerichte wijzigingen
aan de carrosserie is bovendien
gezorgd voor een perfect laag
trillingsniveau.
Een in de A-stijl verankerd
voorruitframe versterkt met
een dubbelwandig buizensys-
teem van extra sterk staal,
twee frontairbags voor bestuur
der en voorpassagier, twee in
de stoelleuningen ingebouwde
zijairbagsystemen die als
Medio dit.
Voor een c
zijn beide
voor benzine van de sup
kwaliteit (98 RON). In d
tenwegcyclus verbruikt
Roadster quattro 7,6 liter per
100 kilometer. De versie met
voorwielaandrijving en 180 pk
gebruikt daarvoor 6.5 liter. Het
totaal gemiddeld verbruik vol
gens 93/116/EG gedraagt 9,4
resp. 8,2 liter per 100 kilome
ter.
Voor de ‘cockpit’ van de TT
Coupé werd al op alle details
gelet. Het sportstuurwiel, de in
aluminium gevatte instrumen
ten, de pedalen en de roestvrij
stalen steun voor de linkervoet,
allemaal oplossingen die ken
merkend zijn voor de TT.
In het interieur van de TT
Roadster zijn daar nog extra op
comfort gerichte voorzieningen
bijgekomen; bijvoorbeeld de
extra fijne leren bekleding voor
de stoelen, het kundig afge
stemde sound-system en ver
schillende opbergvakken in de
achterwand achter de stoelen
die met de centrale vergrende
ling worden geopend en geslo
ten. Het ‘honkbalhandschoen’-
achtige aanzien van het leer
van de Roadster dat in de ont-
werpstudiefase zo’n indruk
maakte, kan nu als onderdeel
van het meeruitvoeringspak-
ket ‘Authentic’ worden besteld.
Een TT Roadster zal het
meest open worden gereden.
De stoffen kap met grote ver-
warmbare achterruit kan met
één hand worden ontgrendeld
en achter de beide stoelen
worden opgeborgen. Wie dat
wil kan de kap dan met een
meerlaags kunststof zeil met
eenvoudige sluiting snel
bedekken. Turbulenties waar
aan inzittenden van roadsters
gewoonlijk worden blootge
steld als de vaart erin komt,
worden gereduceerd door een
elektrisch te bedienen glazen
windscherm dat qua vormge
ving bij de beide rolbeugels
past.
De nieuwe Audi TT Roadster
wordt medio dit jaar in
Europa leverbaar. De prijzen
voor de Nederlandse markt
zijn nog niet bekend.
RB EP131L
ven vóór zijn inwendig geventi
leerd, bij de TT Roadster quat
tro met 165 kW (225 pk) geldt
pers. Bij de voorwielaangedre
ven uitvoering zorgt een com
pact gebouwde achteras met
rit in een roadster is autorijden in zijn
oervorm. Voor de liefhebbers van open
sportwagens breidt Audi het bestaande
marktaanbod deze zomer met een bijzonder aan
trekkelijke versie uit: de Audi TT Roadster, toon
beeld van compromisloos design, kracht en opwin
dende rijeigenschappen.
7T~ BTS922
B'