i/c tvi i iciai VI r Renault Sport Clio 'Trophy' V6 24V Veilige Mazda 323 lG lG Paasshow bij de DATO-dealers Ford Ka met standaard kunstuitleen en <tra ir Speelgoed met hoge attentiewaarde QVAN DER BOOM V Jaargang 11 nr 13 Donderdag 1 april 1999 Oplage 104.000 Deze week Autotest Jeep Grand Cherokee DEALERS Kinderen Mannen blijven kinderen, dat is een bekend gezegde en zoals bij vele gezegdes zit hierin ook een grote kern van waarheid. Zeker .013 I 5423030 als ‘de man’, ik in dit geval, te maken krijgt met volwassen .013 I 5420143 speelgoed. En dat was vorige •VWI Audi week absoluut het geval bij de .013 1 5321411 presentatie van de Renault Sport Clio Trophy V6 24V, een auto die op dit moment alleen bedoeld is voor een cup-races op diverse internationale circuits. Meer dan 80 ‘kinderen’ hebben .01314634355 dit fantastische speelgoed .013 I 5355575 besteld en zullen vanaf eind april aan de start verschijnen. .013 14683911 De auto kon alleen op een cir- .013 I 5363924 cuit worden gereden, omdat deze raceversie niet kan voldoen .013 I 5355655 aan de eisen die in Europa wor- .013 I 5802020 den gesteld aan gebruik op de openbare weg. En denk dan .01315478980 maar aan veiligheid, geluid en .013 I 5443330 emissie. Er zitten niet eens kop lampen in. Op het betreffende circuit mochten de aanwezige journalisten maximaal vijf .013 I 5350045 rondjes met de Clio rijden en in .013 15422133 dat geval is ieder circuit te klein. Zelfs in dit beroep is het .013 I 5053944 nog steeds geweldig om eens in een, echte circuitauto te mogen Clio rijden en de gelegenheid te krij- naar ewel- .013 I 5331206 gen eens echt hard te gaan. En dan zijn zelfs vijftig rondjes nog niet genoeg. Rond het circuit .013 I4680468 was overigens nog het nodige .013 I 5430022 andere speelgoed aanwezig, om de tijd die collega’s nodig had- .04161363412 den om hun ‘vijf rondjes’ te rij- Zuid Oost. .013 1 4647676 den in te vullen. Op de kartbaan Rechts naast de stoel zit een komt ook het ‘kinderhart’ in de man boven en gelukkig mochten daar wel meer dan vijf rondjes op gereden worden. Het onder deel dat het meest dicht bij ‘speelgoed’ lag, waren de met uit- afstandsbestuurde Clio’s met een 22 cc tweetakt motortje. En als ik het eerlijk moet zeggen is het moeilijker om daar snel mee te rijden dan met de grote Clio... Tony Vós ischot, iste r :ere etc. Dekkers. Nissan Denissen Skoda Elan Suzuki Auto Noordhoek..013 4553678 •Ford Van Heumen Mitsubishi Renova. •Ford Op de autosalon van Parijs afgelopen oktober dromde het publiek samen rond de spectaculaire Renault Sport Clio V6 24V, een auto die geheel in de geest gebouwd is van de roemruchte 5 Turbo uit het begin van de jaren tachtig. Inmiddels is de productie van de circuit-versie in gang gezet en mochten we onze eerste rondes maken. Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Bertens Rover Auto Bongers. Renault Van Rijn Volvo Gijsbers. Honda Kluitmans •Seat Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk. Peugeot Spijkers Goirle013 I 5347771 Opel Gebr. Vullings. Alfa Romeo Wouters... Daihatsu Van der Boom 01315364011 Daewoo Obam Tilburg •BMW De Graaff. Mazda Ad v.d. Wouw.. Seat Saab trappen e.d. WYCHEN. Autoparc0416 I 361553 Citroën FXJIT w De 323 LS begint bij f.33.895,= en dat is f.2.900,= meer dan de huidige LX-uitgave. entie-afdeling Koerier l, 5014 DA Tilburg 3805 3985 waarvan alleen v-oo welke nodig zijn om de V6 tot leven te wekken. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg 1999 pagina 26 Advertenties: Adverter De Tilburgse 1 N.S. Plein 14, Tel. 013/5368? Fax 013/53591 Toyota Autonova013 5351035 Mercedes Benz zijn de k zorgen vulling. De ding werd v 11,2 en Orbis speciale uitla. mogen, zonder mentaire f circuits uit De achterwi Trophy won De Automaat is een uitgav van De Tilburgse Koerier i Dealer Associatie Tilburg i Omstreken, verschijnt in j Tilburg, Goirle, Riel, Loon Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur en geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. door de airbag niet afgaat als er niemand op de stoel zit. De GLS-versie onderscheidt zich verder door de standaard ver warmde buitenspiegels en bij de 1.5 en 1.8 motoren ook trac tie controle. De GTS is alleen als FastBreak leverbaar met een radio/cassette-speler die op het stuurwiel kan worden bediend. 1 Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN o^ik Benehixsiïniat'tl RFNAIIIT Goirle Nobelstraat 7 (imLTyvoort) Tel. (013) 534 12 61 HLllimj Lil De Renault Dealer in het Hart van Brabant In een oplage van duizend exemplaren biedt Ford de nieuwe Ka Collection aan, een extra aangeklede uitvoering van deze compacte auto die aan de buitenkant vooral te herken nen is aan de meegespoten bumpers. De auto heeft een 60 pk sterke 1,3 liter motor en standaard stuurbekrachtiging. In de lijst extra’s komen we ver der een halfjaarabonnement tegen op de Kunstuitleen, zodat ook bij deze uitvoering sprake is De opvolger van de Renault Sport Spider in het Europese kampioenschap moest weder om een spectaculaire auto worden. En dat lijkt met de Clio ‘Trophy’ zeer goed gelukt te zijn. Sterker nog, ter ver sterking van het sportieve imago van Renault lijkt deze dichter bij een serie model staande volbloed sportwagen een veel groter publiek aan te spreken. van Kunst met een grote Ka. De Ka Collection heeft verder airconditioning, een audio- instalatie, lichtmetalen wielen, elektrisch bediende portier ruiten, centrale vergrende ling, met leer bekleed stuur wiel, tweede airbag, hoofdsteu nen achterin, vloermatten en de keuze uit twee metaalkleuren (blauw of zilver). Ford verkoopt de Ka Collection voor £26.495,=. Het leveringsprogramma van de nieuwe Mazda 323 FastBreak en sedan wordt i""4 drie uitrustingsvarianten uit gebreid. Het gaat hier om de LS, GLS en GTS die standaard zijn voorzien van ABS, twee airbags en zij-airbags. Bovendien is in de passagiers stoel een zogenaamde bezit- tingssensor gemonteerd, waar- Elektromotor Speciaal voor deze wikkelde Magneti 1 motormanagemer V.D.O. Mannesmé smoorklephuizen met motor, die dienen ter v ging van de conventionele gas kabel. Dat betekent dat de in de racerij veel gebruikte ‘heel- and-toe’ techniek door de elec tronica wordt overgenomen. Bovendien kan de bestuurder kiezen voor een verschillende instelling bij nat of droog weg dek. Ook is het mogelijk het stationair toerental van bin nenuit aan te passen. Nieuw “•'i verder de nokkenassen die «e kleppen hoger oplichten en voor een betere cilinder- ~'s compressieverhou- u verhoogd naar 1 op '“"■isoud maakt een uidaat voor meer ver ouder boven de regle- geluidsnormen voor lit te komen, rwielen van de /orden aangedreven via een sequentiële zesversnel lingsbak. De bak is voorzien van tandwielen met rechte ver- tandingen en is niet gesynchro niseerd. De bak is eenvoudig op een hefbrug te openen bij pro- Brembo remklauwen De Clio Trophy heeft een 3,8 cm langere wielbasis. Voor staan de wielen 10,8 cm verder uit elkaar en achter 12,5 cm. De voor- en achterwielophan- ging werd helemaal nieuw ont wikkeld, maar maakt wel gebruik van in serie geprodu ceerde onderdelen zoals het subframe voor, draagarmen voor en naafhouders. Rondoi maakt de Clio gebruik van McPherson veerpoten. Achter is een tweede subframe gemon teerd onder de motor. Afhankelijk van het wegdek en de rijstijl van de coureur kun- blemen of als overbrengingen gewisseld moeten worden. De hydraulisch bediende dubbele plaatkoppeling is helemaal berekend op de hoge krachten die deze motor produceerd. Overschakelen gebeurt eventu eel bij vol-gas zonder de koppe ling in te trappen. Het motor- managementsysteem zorgt voor de onderbreking van de ontste king, terwijl bij terugschakelen de smoorklephuizen met elek tromotor de krachtbron auto matisch op toeren houdt. De coureur hoeft zich niet meer op de Tieel-and-toe’ techniek te concentreren, maar kan met alle macht remmen. Opschakelen Op een hoge kolom zit precies op stuurwielhoogte een alumi nium pook waarmee sequen tieel de zes versnellingen kun nen worden gebruikt. Overigens zullen we tijdens onze eerste kennismaking niet verder dan 4 komen. Opschakelen is naar je toe trek ken, terugschakelen van je af duwen. Bij wegrijden in de eer ste versnelling moet de koppe ling worden gebruikt, daarna neemt de electronica het over. Er wordt niet meer ontkoppeld bij overschakelen, maar op elektronische wijze worden de omstandigheden zo gemaakt dat aangekoppeld overschake len probleemloos gaat. OK, een druk op de knop, beetje gas en dan komen de 285 paarden tot leven. Wat een geluid en wat een kracht. Het circuit is nog enigszins nat, dus heeft Renault de geprofileerde rub bers gemonteerd. En dat was maar goed ook. Menig collega verliet in een van de eerste bochten het asfalt en voor mij was ook al geen andere gang van zaken weggelegd. Vijf rond- (nagelnieuw of z" gebruikt), zal in de meeste gevallen de Wx komende vakan- tie met de nieuwe aan winst er op i uittrekken L en dat geeft 0k een flinke L J zekerheid extra. De Ij officiële Ij merken- j dealers uit Tilburg en omgeving zijn I verenigd in de DATO, de regelkast met diverse knoppen, jes waren gereserveerd, maar waarvan alleen wordt uitgelegd die heb je eigenlijk alleen maar nodig om enigszins aan de Clio gewend te raken. Het remsysteem werkt erg mooi, vertraagd geleidelijk bij rustig intrappen, maar wordt strek progressiever bij verder intrappen. De besturing geeft bijzonder veel gevoel en gaat alleen bij manouvreren zwaar. Een goed zicht door de spie gels is bij dit type auto nau welijks van belang. Recht vooruit ligt je doel, wat achter je gebeurt is niet van belang! Veel te snel krijg ik de vlag te zien voor de laatste ronde en na nog geen tien minuten ach ter het kleine tweespakige stuurtje is het weer gedaan. Helm af, pak uit en terug huis, maar wel met een gewel dige ervaring rijker. De nieuwe Renault Sport Clio Trophy 1999 kent acht wed strijden en een finale en doet ook acht verschillende landen aan. De gele Clio’s zijn op 5 september op het Zandvoortse circuit te zien tijdens de Trophy of the Dunes. De pri meur heeft het Spaanse Jarama eind april, terwijl maar liefst 60 Clio’s in het voorprogramma zitten van de Grand Prix Formule 1 van Monaca op 16 mei. beterd. Technisch biedt de Clio Trophy de nodige smakelijke elemen ten. De dwars achterin geplaatste 2,9 liter V6 24-klep- per is inmiddels bekend uit de Laguna, Safrane en Espace, maar werd voor deze Clio door ontwikkeld. Het vermogen stijgt hierdoor van 194 naar maar liefst 285 pk bij 7400 tr/min en het maximale koppel van 307 Nm wordt bij 5800 tr/min gehaald, maar veel belangrijker is dat meer dan 90 procent beschikbaar is tussen 5000 en 7000 tr/min. Daarmee wordt vooral de souplesse van deze sport-V6 onderstreept. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken. Samen vertegen woordigen zijn vrijwel alle merken die in ons land te koop zijn. Het aanbod is enorm van klein tot groot, van comfortabel tot sportief... En datzelfde geldt uiteraard ook voor de enorme variëteit aan gebruikte auto’s die de DATO-dealers in huis heb ben. Uit cijfers is gebleken dat steeds meer consumenten bij de aankoop van een gebruikte auto voor de ver trouwde merkendealer kiest en dan bent u in Tilburg en omstreken bij de DATO- dealerbedrijven aan het juis adres. De Paasshow bij de aangesloten dealerbedrijven begint natuurlijk al vandaag. De showrooms zijn feestelijk aangekleed en diverse mer ken introduceren op dit moment volledig nieuwe modellen. Tot en met zater dag 3 april zijn de showrooms op de normale tijden geopend, maar ook op Tweede Paasdag, maandag 5 april kunt u bij de merkendealers terecht. Ze zijn dan geopend van 11.00 tot 17.00 uur. i motor ont- Marelli een sntsysteem. lan levert twee elektro- ienen ter vervan- gas- s in Dikke Clio Het zal niet lang meer duren of de Clio ‘Trophy’ gaat voor taan als ‘dikke Clio’ door het leven en die naam heeft ie dan vooral te danken aan de uitgebouwde schermen en bumpers. De Clio Trophy begint zijn carrière gewoon in het Franse Flins, waar de standaard Clio van de band rolt. De kale carrosserie gaat vervolgens naar de firma MOC, die de carrosseriestruc- tuur, het dak, de aluminium motorkap en de achterklep in stand houdt, maar deuren, spatborden en bumpers ver vangt door speciaal door Renault Design ontworpen kunststof delen. Verder wor den de nodige verstevigingen aangebracht en een rolbeugel ingebouwd. De cockpit en motorruimte worden door een schot van elkaar gescheiden. De auto ‘in wording* krijgt bij MOC zijn kleurtje en gaat dan naar de voormalige Alpine- fabriek in Dieppe om tech nisch te worden opgebouwd. De carroserie is 16 centimeter breder dan bij een standaard Clio. De voorbumper en voor schermen vormen één geheel en kunnen eenvoudig worden verwijderd bij reparaties. Ook de achterschermen kunnen snel worden gedemonteerd. Bovenop de achterklep is een vleugelspoiler aangebracht die de stroomlijn van de Clio ver- De Paasdagen vormen van oudsher voor veel automobi listen dé gelegenheid om uit te kijken naar een andere auto. Hoe zou dat zo komen? Het paasweekend houdt auto matisch een extra vrije dag in, zodat u meer tijd heeft om rustig rond te kijken. Bovendien is het met Pasen meestal heel behoorlijk weer, zodat men extra het vooijaar of de zomer in de kop krijgt. Wie zich rond Pasen oriën teert op een nieuwe auto (nagelnieuw of De 1.3 GLS begint bij f.35.895,= en dat komt neer op £1.400,= meer dan de bestaan de GLX. De dieselreeks start bij de 2.0 D LS voor £37.395,= en £39.395,= voor de 2.0 DiTD LS. nen wagenhoogte, wielvlucht, sporing en langshelling naar wens worden afgesteld. Rondom heeft de Clio forse schijfrem men met een diameter van 330 mm voorzien van Brembo rem klauwen met 4 zuigers. Vanuit het interieur kan de verdeling van de remkracht over voor- en achterwielen worden ingesteld. En alhoewel deze Clio behoor lijk dicht op het wegdek hangt, zorgen de 18 inch wielen en bijbehorende banden voor het werkelijke wegcontact. Michelin ontwikkelde speciaal voor dit model ‘slicks’ en geprofileerde banden voor ‘droog’ en ‘nat’. En dan is het eindelijk zover. Na even een paar ronden met Jean Ragnotti het circuit ver kend te hebben, is het mijn beurt om achter het stuur plaats te nemen. De interieur inrichting doet helemaal niet aan een Clio denken. Het dash board is non-existent en ver vangen door een klein instru ment met een paar digitale ver meldingen. Met een helm op is het extra moeilijk om over de verstevigingsbalken heen te kruipen en in de perfect aan sluitende sportkuip te gaan zit ten. Eenmaal vastgesnoerd kan het spel beginnen. pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 27