i/c tvi i iciai
VI
r
Renault Sport Clio 'Trophy' V6 24V
Veilige Mazda 323
lG
lG
Paasshow bij de
DATO-dealers
Ford Ka met
standaard
kunstuitleen
en
<tra
ir
Speelgoed met hoge attentiewaarde
QVAN DER BOOM V
Jaargang 11 nr 13 Donderdag 1 april 1999 Oplage 104.000
Deze week
Autotest Jeep Grand Cherokee
DEALERS
Kinderen
Mannen blijven kinderen, dat is
een bekend gezegde en zoals bij
vele gezegdes zit hierin ook een
grote kern van waarheid. Zeker
.013 I 5423030
als ‘de man’, ik in dit geval, te
maken krijgt met volwassen
.013 I 5420143
speelgoed. En dat was vorige
•VWI Audi
week absoluut het geval bij de
.013 1 5321411
presentatie van de Renault
Sport Clio Trophy V6 24V, een
auto die op dit moment alleen
bedoeld is voor een cup-races op
diverse internationale circuits.
Meer dan 80 ‘kinderen’ hebben
.01314634355
dit fantastische speelgoed
.013 I 5355575
besteld en zullen vanaf eind
april aan de start verschijnen.
.013 14683911
De auto kon alleen op een cir-
.013 I 5363924
cuit worden gereden, omdat
deze raceversie niet kan voldoen
.013 I 5355655
aan de eisen die in Europa wor-
.013 I 5802020
den gesteld aan gebruik op de
openbare weg. En denk dan
.01315478980
maar aan veiligheid, geluid en
.013 I 5443330
emissie. Er zitten niet eens kop
lampen in. Op het betreffende
circuit mochten de aanwezige
journalisten maximaal vijf
.013 I 5350045
rondjes met de Clio rijden en in
.013 15422133
dat geval is ieder circuit te
klein. Zelfs in dit beroep is het
.013 I 5053944
nog steeds geweldig om eens in
een, echte circuitauto te mogen
Clio
rijden en de gelegenheid te krij-
naar
ewel-
.013 I 5331206
gen eens echt hard te gaan. En
dan zijn zelfs vijftig rondjes nog
niet genoeg. Rond het circuit
.013 I4680468
was overigens nog het nodige
.013 I 5430022
andere speelgoed aanwezig, om
de tijd die collega’s nodig had-
.04161363412
den om hun ‘vijf rondjes’ te rij-
Zuid Oost.
.013 1 4647676
den in te vullen. Op de kartbaan
Rechts naast de stoel zit een
komt ook het ‘kinderhart’ in de
man boven en gelukkig mochten
daar wel meer dan vijf rondjes
op gereden worden. Het onder
deel dat het meest dicht bij
‘speelgoed’ lag, waren de
met
uit-
afstandsbestuurde Clio’s met
een 22 cc tweetakt motortje. En
als ik het eerlijk moet zeggen is
het moeilijker om daar snel mee
te rijden dan met de grote Clio...
Tony Vós
ischot,
iste
r
:ere etc.
Dekkers.
Nissan
Denissen
Skoda
Elan
Suzuki
Auto Noordhoek..013 4553678
•Ford
Van Heumen
Mitsubishi
Renova.
•Ford
Op de autosalon van Parijs afgelopen oktober
dromde het publiek samen rond de spectaculaire
Renault Sport Clio V6 24V, een auto die geheel in
de geest gebouwd is van de roemruchte 5 Turbo
uit het begin van de jaren tachtig. Inmiddels is de
productie van de circuit-versie in gang gezet en
mochten we onze eerste rondes maken.
Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Bertens
Rover
Auto Bongers.
Renault
Van Rijn
Volvo
Gijsbers.
Honda
Kluitmans
•Seat
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk.
Peugeot
Spijkers Goirle013 I 5347771
Opel
Gebr. Vullings.
Alfa Romeo
Wouters...
Daihatsu
Van der Boom 01315364011
Daewoo
Obam Tilburg
•BMW
De Graaff.
Mazda
Ad v.d. Wouw..
Seat Saab
trappen e.d.
WYCHEN.
Autoparc0416 I 361553
Citroën
FXJIT
w
De 323 LS begint bij f.33.895,=
en dat is f.2.900,= meer dan de
huidige LX-uitgave.
entie-afdeling
Koerier
l, 5014 DA Tilburg
3805
3985
waarvan alleen v-oo
welke nodig zijn om de V6 tot
leven te wekken.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
1999 pagina 26
Advertenties:
Adverter
De Tilburgse 1
N.S. Plein 14,
Tel. 013/5368?
Fax 013/53591
Toyota
Autonova013 5351035
Mercedes Benz
zijn
de k
zorgen
vulling. De
ding werd v
11,2 en Orbis
speciale uitla.
mogen, zonder
mentaire f
circuits uit
De achterwi
Trophy won
De Automaat is een uitgav
van De Tilburgse Koerier i
Dealer Associatie Tilburg i
Omstreken, verschijnt in j
Tilburg, Goirle, Riel, Loon
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
en
geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
door de airbag niet afgaat als
er niemand op de stoel zit. De
GLS-versie onderscheidt zich
verder door de standaard ver
warmde buitenspiegels en bij
de 1.5 en 1.8 motoren ook trac
tie controle. De GTS is alleen
als FastBreak leverbaar met
een radio/cassette-speler die op
het stuurwiel kan worden
bediend.
1
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
o^ik Benehixsiïniat'tl RFNAIIIT
Goirle Nobelstraat 7 (imLTyvoort) Tel. (013) 534 12 61 HLllimj Lil
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
In een oplage van duizend
exemplaren biedt Ford de
nieuwe Ka Collection aan, een
extra aangeklede uitvoering
van deze compacte auto die aan
de buitenkant vooral te herken
nen is aan de meegespoten
bumpers. De auto heeft een 60
pk sterke 1,3 liter motor en
standaard stuurbekrachtiging.
In de lijst extra’s komen we ver
der een halfjaarabonnement
tegen op de Kunstuitleen, zodat
ook bij deze uitvoering sprake is
De opvolger van de Renault
Sport Spider in het Europese
kampioenschap moest weder
om een spectaculaire auto
worden. En dat lijkt met de
Clio ‘Trophy’ zeer goed gelukt
te zijn. Sterker nog, ter ver
sterking van het sportieve
imago van Renault lijkt deze
dichter bij een serie model
staande volbloed sportwagen
een veel groter publiek aan te
spreken.
van Kunst met een grote Ka.
De Ka Collection heeft verder
airconditioning, een audio-
instalatie, lichtmetalen wielen,
elektrisch bediende portier
ruiten, centrale vergrende
ling, met leer bekleed stuur
wiel, tweede airbag, hoofdsteu
nen achterin, vloermatten
en de keuze uit twee
metaalkleuren (blauw of
zilver). Ford verkoopt de
Ka Collection voor
£26.495,=.
Het leveringsprogramma van
de nieuwe Mazda 323
FastBreak en sedan wordt i""4
drie uitrustingsvarianten uit
gebreid. Het gaat hier om de
LS, GLS en GTS die standaard
zijn voorzien van ABS, twee
airbags en zij-airbags.
Bovendien is in de passagiers
stoel een zogenaamde bezit-
tingssensor gemonteerd, waar-
Elektromotor
Speciaal voor deze
wikkelde Magneti 1
motormanagemer
V.D.O. Mannesmé
smoorklephuizen met
motor, die dienen ter v
ging van de conventionele gas
kabel. Dat betekent dat de in
de racerij veel gebruikte ‘heel-
and-toe’ techniek door de elec
tronica wordt overgenomen.
Bovendien kan de bestuurder
kiezen voor een verschillende
instelling bij nat of droog weg
dek. Ook is het mogelijk het
stationair toerental van bin
nenuit aan te passen. Nieuw
“•'i verder de nokkenassen die
«e kleppen hoger oplichten en
voor een betere cilinder-
~'s compressieverhou-
u verhoogd naar 1 op
'“"■isoud maakt een
uidaat voor meer ver
ouder boven de regle-
geluidsnormen voor
lit te komen,
rwielen van de
/orden aangedreven
via een sequentiële zesversnel
lingsbak. De bak is voorzien
van tandwielen met rechte ver-
tandingen en is niet gesynchro
niseerd. De bak is eenvoudig op
een hefbrug te openen bij pro-
Brembo remklauwen
De Clio Trophy heeft een 3,8
cm langere wielbasis. Voor
staan de wielen 10,8 cm verder
uit elkaar en achter 12,5 cm.
De voor- en achterwielophan-
ging werd helemaal nieuw ont
wikkeld, maar maakt wel
gebruik van in serie geprodu
ceerde onderdelen zoals het
subframe voor, draagarmen
voor en naafhouders. Rondoi
maakt de Clio gebruik van
McPherson veerpoten. Achter is
een tweede subframe gemon
teerd onder de motor.
Afhankelijk van het wegdek en
de rijstijl van de coureur kun-
blemen of als overbrengingen
gewisseld moeten worden. De
hydraulisch bediende dubbele
plaatkoppeling is helemaal
berekend op de hoge krachten
die deze motor produceerd.
Overschakelen gebeurt eventu
eel bij vol-gas zonder de koppe
ling in te trappen. Het motor-
managementsysteem zorgt voor
de onderbreking van de ontste
king, terwijl bij terugschakelen
de smoorklephuizen met elek
tromotor de krachtbron auto
matisch op toeren houdt. De
coureur hoeft zich niet meer op
de Tieel-and-toe’ techniek te
concentreren, maar kan met
alle macht remmen.
Opschakelen
Op een hoge kolom zit precies
op stuurwielhoogte een alumi
nium pook waarmee sequen
tieel de zes versnellingen kun
nen worden gebruikt.
Overigens zullen we tijdens
onze eerste kennismaking niet
verder dan 4 komen.
Opschakelen is naar je toe trek
ken, terugschakelen van je af
duwen. Bij wegrijden in de eer
ste versnelling moet de koppe
ling worden gebruikt, daarna
neemt de electronica het over.
Er wordt niet meer ontkoppeld
bij overschakelen, maar op
elektronische wijze worden de
omstandigheden zo gemaakt
dat aangekoppeld overschake
len probleemloos gaat. OK, een
druk op de knop, beetje gas en
dan komen de 285 paarden tot
leven. Wat een geluid en wat
een kracht. Het circuit is nog
enigszins nat, dus heeft
Renault de geprofileerde rub
bers gemonteerd. En dat was
maar goed ook. Menig collega
verliet in een van de eerste
bochten het asfalt en voor mij
was ook al geen andere gang
van zaken weggelegd. Vijf rond-
(nagelnieuw of
z" gebruikt), zal in de
meeste gevallen de
Wx komende vakan-
tie met de
nieuwe aan
winst er op
i uittrekken
L en dat geeft
0k een flinke
L J zekerheid
extra. De
Ij officiële
Ij merken-
j dealers uit
Tilburg en
omgeving zijn
I verenigd in
de DATO, de
regelkast met diverse knoppen, jes waren gereserveerd, maar
waarvan alleen wordt uitgelegd die heb je eigenlijk alleen
maar nodig om enigszins aan
de Clio gewend te raken. Het
remsysteem werkt erg mooi,
vertraagd geleidelijk bij rustig
intrappen, maar wordt strek
progressiever bij verder
intrappen. De besturing geeft
bijzonder veel gevoel en gaat
alleen bij manouvreren zwaar.
Een goed zicht door de spie
gels is bij dit type auto nau
welijks van belang. Recht
vooruit ligt je doel, wat achter
je gebeurt is niet van belang!
Veel te snel krijg ik de vlag te
zien voor de laatste ronde en
na nog geen tien minuten ach
ter het kleine tweespakige
stuurtje is het weer gedaan.
Helm af, pak uit en terug
huis, maar wel met een gewel
dige ervaring rijker.
De nieuwe Renault Sport Clio
Trophy 1999 kent acht wed
strijden en een finale en doet
ook acht verschillende landen
aan. De gele Clio’s zijn op 5
september op het Zandvoortse
circuit te zien tijdens de
Trophy of the Dunes. De pri
meur heeft het Spaanse
Jarama eind april, terwijl
maar liefst 60 Clio’s in het
voorprogramma zitten van de
Grand Prix Formule 1 van
Monaca op 16 mei.
beterd.
Technisch biedt de Clio Trophy
de nodige smakelijke elemen
ten. De dwars achterin
geplaatste 2,9 liter V6 24-klep-
per is inmiddels bekend uit de
Laguna, Safrane en Espace,
maar werd voor deze Clio door
ontwikkeld. Het vermogen
stijgt hierdoor van 194 naar
maar liefst 285 pk bij 7400
tr/min en het maximale koppel
van 307 Nm wordt bij 5800
tr/min gehaald, maar veel
belangrijker is dat meer dan 90
procent beschikbaar is tussen
5000 en 7000 tr/min. Daarmee
wordt vooral de souplesse van
deze sport-V6 onderstreept.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken. Samen vertegen
woordigen zijn vrijwel alle
merken die in ons land te
koop zijn. Het aanbod is
enorm van klein tot groot,
van comfortabel tot sportief...
En datzelfde geldt uiteraard
ook voor de enorme variëteit
aan gebruikte auto’s die de
DATO-dealers in huis heb
ben. Uit cijfers is gebleken
dat steeds meer consumenten
bij de aankoop van een
gebruikte auto voor de ver
trouwde merkendealer kiest
en dan bent u in Tilburg en
omstreken bij de DATO-
dealerbedrijven aan het juis
adres. De Paasshow bij de
aangesloten dealerbedrijven
begint natuurlijk al vandaag.
De showrooms zijn feestelijk
aangekleed en diverse mer
ken introduceren op dit
moment volledig nieuwe
modellen. Tot en met zater
dag 3 april zijn de showrooms
op de normale tijden geopend,
maar ook op Tweede Paasdag,
maandag 5 april kunt u bij de
merkendealers terecht. Ze
zijn dan geopend van 11.00
tot 17.00 uur.
i motor ont-
Marelli een
sntsysteem.
lan levert twee
elektro-
ienen ter vervan-
gas-
s in
Dikke Clio
Het zal niet lang meer duren
of de Clio ‘Trophy’ gaat voor
taan als ‘dikke Clio’ door het
leven en die naam heeft ie
dan vooral te danken aan de
uitgebouwde schermen en
bumpers. De Clio Trophy
begint zijn carrière gewoon in
het Franse Flins, waar de
standaard Clio van de band
rolt. De kale carrosserie gaat
vervolgens naar de firma
MOC, die de carrosseriestruc-
tuur, het dak, de aluminium
motorkap en de achterklep in
stand houdt, maar deuren,
spatborden en bumpers ver
vangt door speciaal door
Renault Design ontworpen
kunststof delen. Verder wor
den de nodige verstevigingen
aangebracht en een rolbeugel
ingebouwd. De cockpit en
motorruimte worden door een
schot van elkaar gescheiden.
De auto ‘in wording* krijgt bij
MOC zijn kleurtje en gaat dan
naar de voormalige Alpine-
fabriek in Dieppe om tech
nisch te worden opgebouwd.
De carroserie is 16 centimeter
breder dan bij een standaard
Clio. De voorbumper en voor
schermen vormen één geheel
en kunnen eenvoudig worden
verwijderd bij reparaties. Ook
de achterschermen kunnen
snel worden gedemonteerd.
Bovenop de achterklep is een
vleugelspoiler aangebracht die
de stroomlijn van de Clio ver-
De Paasdagen vormen van
oudsher voor veel automobi
listen dé gelegenheid om uit
te kijken naar een andere
auto. Hoe zou dat zo komen?
Het paasweekend houdt auto
matisch een extra vrije dag
in, zodat u meer tijd heeft om
rustig rond te kijken.
Bovendien is het met Pasen
meestal heel behoorlijk weer,
zodat men extra het vooijaar
of de zomer in de kop krijgt.
Wie zich rond Pasen oriën
teert op een nieuwe auto
(nagelnieuw of
De 1.3 GLS begint bij
f.35.895,= en dat komt neer op
£1.400,= meer dan de bestaan
de GLX. De dieselreeks start
bij de 2.0 D LS voor £37.395,=
en £39.395,= voor de 2.0 DiTD
LS.
nen wagenhoogte, wielvlucht,
sporing en langshelling naar
wens worden afgesteld. Rondom
heeft de Clio forse schijfrem
men met een diameter van 330
mm voorzien van Brembo rem
klauwen met 4 zuigers. Vanuit
het interieur kan de verdeling
van de remkracht over voor- en
achterwielen worden ingesteld.
En alhoewel deze Clio behoor
lijk dicht op het wegdek hangt,
zorgen de 18 inch wielen en
bijbehorende banden voor het
werkelijke wegcontact. Michelin
ontwikkelde speciaal voor dit
model ‘slicks’ en geprofileerde
banden voor ‘droog’ en ‘nat’.
En dan is het eindelijk zover.
Na even een paar ronden met
Jean Ragnotti het circuit ver
kend te hebben, is het mijn
beurt om achter het stuur
plaats te nemen. De interieur
inrichting doet helemaal niet
aan een Clio denken. Het dash
board is non-existent en ver
vangen door een klein instru
ment met een paar digitale ver
meldingen. Met een helm op is
het extra moeilijk om over de
verstevigingsbalken heen te
kruipen en in de perfect aan
sluitende sportkuip te gaan zit
ten. Eenmaal vastgesnoerd kan
het spel beginnen.
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato