MIVII ICICI L
1
Jaguar S-type
Saxo
Nieuw
Kit Car
Eindelijk: de Volvo
C70 Convertible
Lancia Lybra
volgt Dedra op
O
VAN ROOSMALEN
G
Engelse heerlijkheid
fxjit
m
ME
Tl
JK. >5
11999—pagina 20
Jaargang 11 nr 12 Donderdag 25 maart 1999 Oplage 104.000
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
Autotest Land Rover Discovery Td5 2.5 XS
DEALERS
.013 5423030
.013 I 5420143
013 1 4634355
...013 1 5355575
..013 1 4683911
.013 I 5363924
..013 I 5355655
..013 I 5802020
4
013 I 5443330
.013 I 5422133
..013 I 5053944
en
jp de
013 1 5430022
.013 14647676
SW iw*r.
mee,
K"“
Tony Vos
VOLVO
Dertien jaar
geleden
wachten.
want er wordt
2?
?n in Nederland
i in de Volks
man volkshuis-
g deelnemen
ans groter dat
3/
32 AOim
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
jen* 1
de knop
t de
Citroen Sport heeft een specia
le all terrain rally-Kit ontwik
keld voor de Saxo. Deze is
gebaseerd op de 200 pk sterke
voorwielaangedreven Saxo Kit
Car. Het nieuwe Saxo rally-
monster is bedoeld voor men
sen die zich in het sportieve
strijdgewoel willen mengen met
een auto die aan ene kant een
prima prijs/prestatieverhouding
biedt en tegelijkertijd sportie
ver is dan een auto uit de N-
groep met vierwielaandrijving.
Citroën Sport reageert met de
all terrain Saxo Kit Car ook op
vragen die vanuit de landenor-
ganisaties naar een dergelijke
auto werden gesteld. In ver
schillende landen zijn rally-
kampioenschappen voorbehou
den aan tweewielaangedreven
auto’s. Citroen Portugal zal de
nieuwe Kit Car in het nationale
rallykampioenschap laten star
ten.
De Kit Car wordt geleverd door
de shop van Citroen Sport en
kost 385.000 Franse francs. Wie
een bestaande versie van de
Saxo Kit Car wil ombouwen
betaalt 195.000 Franse francs.
14
^/WWu
4
Afgelopen week kom ik bij toe
val een prijslijst tegen van een
Europees automerk uit 1986.
Interessant om eens te kijken
wat een auto dertien jaar gele
den moest kosten. Een compacte
auto kostte toen tussen de
f.l5.000,= en f.23.000,= en dan
heb ik het hier over auto’s die
nu in het zogenaamde B-seg-
ment en sub-B-segment zitten.
En dan praten we anno 1999
over zo’n f. 19.000,= tot
f.30.000,= en dan vind ik de
verhoging over zo’n periode
gerekend erg meevallen. We
mogen daarbij ook niet vergeten
dat ook auto’s in de lagere
marktsegmenten een aanzienlij
ke uitbreiding van de stan
daarduitrusting hebben gekre
gen, carrosseriën hebben die
veel stijver van constructie zijn
en op het gebied van veiligheid
bijna een revolutie hebben door
gemaakt. Waarom zijn de prij
zen dan relatief bescheiden
gestegen? Dat laat zich verkla
ren door de vergroting van de
efficiency in de produktie. Het
kost nu relatief minder geld om
een compacte auto te maken
dan in 1986. Maar verder door
de prijslijst kijkend, kan ik niet
in alle segmenten tot dezelfde
conclusie komen. Een midden
klasser was er in 1986 vanaf
zo’n f. 19.000,= en daarvoor ben
je tegenwoordig gemakkelijk
meer dan f.30.000,= kwijt, uiter
aard met dezelfde uitbreiding
van uitrusting en veiligheid. De
hogere middenklasse laat het
zelfde beeld zien.
Maar dan krijgen we de grotere
auto’s. In 1986 had je voor
f.33.000,= een grote vijfpersoons
auto met een forse lengte en 2
liter benzinemotor. Daar mag je
nu zonder problemen tegen de
60 mille voor neertellen.
Wellicht is dit te verklaren door
het feit dat er van deze auto’s
kleinere aantallen worden ver
kocht en dat de toename in pro
ductie-efficiency hier wat min
der grip op heeft. En juist het
segment waarvan ik dacht dat
daar een flinke prijsverhoging
heeft plaatsgevonden, bleek
weer zeer gunstig af te steken.
Een ruimtewagen had men met
wat opties in 1986 voor
f,45.000,Dezelfde auto met
een rijkere standaarduitrusting
nu kom op zo’n f.57.000,=. Een
echt strikte logica zit er niet in,
maar het is grappig om te zien
hoe een en ander zich ontwik
keld...
*8
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
itt. Het c
voor van
I W
talen velgen, metaal
control, elekt
zen schuifdal
met een conn
hout.
Autobedrijven
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5840000
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur 1
er goed
rijn er
Onder de vlag van het grote Ford-concern is er
voor Jaguar de afgelopen jaren al het nodige ver
anderd, maar dat was slechts voorspel. Met de
introductie van de nieuwe S-type wordt het pro
gramma naar beneden uitgebreid en dat moet
ervoor zorgen dat de wereldwijde verkopen van
het typisch Britse merk in eerste instantie verdub-
belen.Inleiding
Er kan worden gekozen uit een
vijfbak of automaat met
sequentiële schakelmogelijk-
presen-
itorshow
de
Amerikaanse komaf
Ruimte biedt de S-type voorin
voldoende mate. Achterin zou
wellicht de hoofdruimte iets
royaler mogen zijn, maar dat
lijkt een standaard Jag1
eigenschap, die bij anüc
modellen het succes nie'
weg heeft gestaan. Over
de S-type in tegenstelling
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Hierop kunnen de
den afgelezen van -
het navigatie
le telefoon, g
boordcomj
verwacht i
egme
larkt
met open e
ie Convert!
irlijk is
Toyota
Autonova013 I 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 1 361553
Citroen
Bertens
Rover
•VWI Audi
Auto Bongers013 1 5321411
Renault
Van der Boom 013 I 5364011
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand.0416 1 363993
Peugeot
Col laris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Honda
De Graaff
Mazda
Van Heumen01315478980
Mitsubishi
Kluitmans
•Seat
Auto Noordhoek..013 14553678
Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
•BMW
Renova...
Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk013 I 5331206
Peugeot
Spijkers Goirle013 I 5347771
Opel
Gebr. Vullings013 I 4680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw0416 I 363412
Seat Saab
Zuid Oost.
'"nkl^ten^
AfWWKN-
gVWlA I
XPF 1)^
Prima ondersteuning
Opvallend bij het dashboard-
ontwerp is de brede, halfronde
middenconsole. Hierin zit het
standaard Jaguar Sound
System dat tegen meerprijs kan
worden uitgebreid met een CD-
wisselaar, een extra versterker
en nog meer luidsprekers.
Iedere S-type heeft een auto
matische klimaatsregeling die
op de middenconsole wordt
bediend en per wagenhelft
afzonderlijk kan worden inge
steld. Aan de rechterkant wordt
het navigatiesysteem opgeno
men, althans als men daarvoor
niet in de
overigens is
‘”’"ig tot de
De nieuwe 4,86 meter lange
Jaguar S-type zit in het seg
ment waar de BMW 5-serie en
Mercedes E-klasse tot nu toe
heer en meester zijn en komt
dus nadrukkelijk onder de
bestaande Jaguar XJ V8.
Natuurlijk heeft de nieuwe
‘jag* een aantal typische sty-
lingkenmerken.
teem van 200 Watt. Het onder
stel bedient zich voor van de
bekende McPherson veerpoten
en voor de achterzijde ontwik
kelde Lancia een Guided
Longitudal Arm, GLA
genaamd.
Executive is ook de lenden-
steun met een druk op c
aan te passen en wordt
gekozen afstelling inclusief die
van de stuurkolom in een
geheugen opgeslagen. De
Executive en V8 beschikken
bovendien over andere lichtme-
3n, metaallak, cruise-
sktrisch bediende gla-
’dak en een stuurwiel
imbinatie van leer en
wen. Allereerst moeten en
ent dus 147 woonkamers!
■gwoningen, dus is er per\
ide ruimtes voor gereserl
er ook bergruimte nodig!
ontspannen, dus is er eeti
vorden georganiseerd. En
snel even een boodschan
en dergelijke zaken. Tent
luw nogal wat technischs
'ek hebben. Al die functies
gebouw.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.
Dealer Associatie Tilburg
Omstreken, verschijnt in g
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Öisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
De achterzijde van de van de
sedan loopt lichtjes af en door
de relatief brede raamstijlen
oogt de Lybra solide en veilig.
In deze nieuwe auto introdu
ceert Lancia een gescheiden
regelbare klimaatbeheersing
met een automatische recircu
latie. In het systeem zit een
vervuilingssensor die vieze
luchtjes ‘ruikt’ en vervolgens de
luchtinlaat dichtzet. Bose ont
wikkelde speciaal voor deze
auto een uitgebreid HiFi-sys-
Ruim twee jaar na de pi
tatie op de Detroit Moto
en bijna anderhalf jaar na
verkoopstart op de
Amerikaanse markt, ver
schijnt de prachtige Volvo C70
Convertible ook bij ons. Het is
een auto die het wachten
waard is vanwege zijn elegan
te design, hoge mate van vei
ligheid en zeer plezierige rij-
eigenschappen.
De auto is afgeleid van de C70
Coupé waarvan een belangrijk
deel van de carrosserie is over
genomen. Zowel met open als
gesloten kap is de Convertible
een beauty. Natuurlijk is de
stijl rond de voorruit verste-
gende ‘Jaguar’ niet goedkeurd.
Dit accessoire wordt wel in de
Verenigde Staten geleverd en
geeft de auto extra cachet.
Er zijn drie varianten van de S-
type. Het programma begint
met de 3 liter V6 in een zeer
royale basisuitvoering, gevolgd
door de Executive. De meest
krachtige is de S-type 4.0 V8
die hetzelfde uitrustingsniveau
kent als de Executive.
Het interieur heeft alle ken
merken die we van een Jaguar
verwachten. De 3.0 V6 heeft
meubilair bekleed met een
dikke velours, terwijl vanaf de
Executive leer standaard is. In
tegenstelling tot de buitenkant,
heeft het interieur eigenlijk
geen klassieke details. Het
dashboard is modern van vorm
geving en heeft analoge instru
menten. Van links naar rechts
loopt een brede band van wor-
telnotenhout en met dit materi
aal worden ook accenten gelegd
op de portierpanelen.
Moderne vertaling
Bij de ontwikkeling is naar de
historische S-type en de Mkll
gekeken. De dubbele ronde
koplampen, de ovale grille en
typische vorm van de achter
ste zijruiten zijn een moderne
vertaling van klassieke ele
menten. Op zeer beschaafde
wijze maakt Jaguar gebruik
van chroom. We vinden het op
de bumpers, rond de grille en
zijruiten en boven de num
merplaat. De gescheiden dub
bele uitlaatpijp, de heldere
acherlichten en het enigszins
bolle kofferdeksel laten aan de
achterkant geen enkele twijfel
over de herkomst. Aan het
profiel valt een sterke belij
ning op ter hoogte van de por-
tiergrepen. Bumpers, buiten
spiegels, portiergrepen en
stootstrips worden meegespo
ten. Op de zijkanten van de
bumpers zijn side-markers
aangebracht en de lichtmeta
len velgen zijn op alle varian
ten standaard. Wie in eerste
instantie even moet wennen
aan de auto, zal ‘m uiteinde
lijk erg mooi gaan vinden. Het
is alleen zo jammer dat de
Europese wetgeving de op de
voorplecht geplaatste sprin-
functies wor-
onder meer
tiesysteem, de mobie-
geluidsinstallatie,
iputer en klok. Lancia
met de nieuwe Lybra
in het segment zakenauto’s een
groter marktaandeel te kunnen
bewerkstelligen. En dat is mak
kelijk te voorspellen, omdat de
Dedra inmiddels hard aan ver
vanging toe is.
vigd. Daarnaast is het ROPS
standaard. Dit staat voor Roll
Over Protection Systeem en is
de naam voor twee rolbeugels
die in het geval van een koprol
in een fractie van een seconde
omhoog komen. De kap wordt
met een druk op de knop geo
pend en gesloten.
De C70 Convertible heeft een
glazen achterruit met verwar
ming. De klimaatbeheersing
werkt helemaal automatisch als
de kap gesloten is en met de
softtop omlaag schakelt het
geheel over op een handbedie
ning. Standaard levert Volvo
deze auto met tien luidsprekers op coi
die samen met Danish stemi
daard een automaat met 5
trappen. Deze bak heeft een
relatief bescheiden invloed op
de prestaties en maakt nog
steeds 226 km/u mogelijk en
een acceleratie in 8,5 secon
den. De V6 met automaat vol
doet uitstekend, maar is min
der sportief dan de handbak.
Bovendien laat een 6 cilinder
met automaat altijd zijn
motortoerental flink oplopen
als er om maximaal presteren
wordt gevraagd en dan klinkt
de motor wat rauw. Daarvan
heeft overigens de 4 liter V8
helemaal geen last. Deze eigen
Jaguar-machine van 285 pk
en 390 Nm heeft altijd een
automaat, maar het gemak
waarmee deze auto ook in
bergachtig gebied van zijn
plaats trekt, is ongekend.
Lees verder op pagina 3.
Vanaf september staat de
nieuwe Lybra van Lancia in de
showroom. Deze vierdeurs
sedan en vijfdeurs
StationWagon zijn de feitelijke
opvolgers van de Dedra sedan
en S.W., maar staan toch een
Stukje hoger in de markt. Het
merk is afgestapt van een
benaming met behulp van een
Griekse letter, maar de naam
Lybra heeft volgens de makers
toch een Grieks accent. De auto
is 4,47 meter lang en 1,74
meter breed en valt op door
zijn harmonieuze uiterlijk.
Diverse elementen uit het
Dialogos prototype zijn in deze
nieuwe hogere middenklasser
van Lancia te vinden. Het front
kenmerkt zich door de grote
ronde koplampen en twee klei
nere exemplaren naast de
bekende Lancia-grille.
XJ veel meer een rijders-auto
die zelden met chauffeur zal
worden gereden.
De 3 liter V6 24-klepper is van
Amerikaanse komaf, maar werd
door Jaguar volledig aangepast.
De motor levert een vermogen
van 243 pk bij 6800 tr/min en
komt tot een fors koppel van
300 Nm bij 4500 tr/min. Jaguar
levert deze krachtbron in een
verrassende combinatie met
een handgeschakelde vijfbak.
Hierdoor geeft de S-type een
bijzonder sportief gevoel. De
bak schakelt zeer plezierig en
snel, waardoor de eigenschap
pen van de motor volledig tot
hun recht komen. De auto haalt
een topsnelheid van 234 km/u
en heeft 7,6 tellen nodig om
vanuit stilstand naar de 100
km/u te sprinten. In de
Executive krijgt deze V6 stan-
Dynaudio zijn ontwikkeld. De
Volvo C70 Convertible heeft
een 2,5 liter light pressure tur
bomotor met een vermogen van
193 pk bij 5100 tr/min en een
koppel van 270 Nm bij 1800
tr/min. Hiermee kan een top
worden behaald van 220 km/u
en trekt de auto in 8,5 secon
den vanuit stilstand naar de
100 km/u. Naast een vijfbak is
uiteraard een automaat lever
baar. De bagageruimte heeft
een inhoud van 262 liter.
Voor f.119.750,= is de C70
Convertible te leveren met een
comfort gerichte onderstelaf-
heid. Motorisch start de Lybra
met een 1,6 liter 16-klepper
van 103 pk gevolgd door de 131
pk sterke 1,8 liter 16V en de 2
liter 5 cilinder 20-klepper
voor 155 pk. Uiteraard zijl
ook diesels leverbaar, de twee
bekende JTD-motoren met 1,9
en 2,4 liter inhoud en 105 en
134 pk. Iedere Lybra verlaat de
fabriek met vier airbags, ABS,
drie hoofdsteunen achterin,
drie rolgordels achter en een
multifunctioneel kleurenscherm
op de middenconsole.
een meerprijs overheeft. Jaguar
levert de S-type standaard met
twee airbags en twee sidebags
en natuurlijk ABS. Verder
omvat de standaarduitrusting
onder meer een plaatsbespa
rend reservewiel, automatisch
inschakelende verlichting, elek
trisch verstelbare en verwarm
de buitenspiegels, mistlampen
voor, in twee delen neerklapba-
re achterbank, een alarmsys
teem gekoppeld aan de centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening, met leer bekleed stuur
wiel, tripcomputer en zonne-
kleppen met verlichte spiegels.
Jaguar levert de S-type met
twee vorstelijk zittende stoelen.
Deze kunnen zowel aan
bestuurders- als passagierskant
in acht richtingen elektrisch
worden versteld en bieden een
prima ondersteuning. Vanaf de