MIVII ICICI L 1 Jaguar S-type Saxo Nieuw Kit Car Eindelijk: de Volvo C70 Convertible Lancia Lybra volgt Dedra op O VAN ROOSMALEN G Engelse heerlijkheid fxjit m ME Tl JK. >5 11999—pagina 20 Jaargang 11 nr 12 Donderdag 25 maart 1999 Oplage 104.000 pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week Autotest Land Rover Discovery Td5 2.5 XS DEALERS .013 5423030 .013 I 5420143 013 1 4634355 ...013 1 5355575 ..013 1 4683911 .013 I 5363924 ..013 I 5355655 ..013 I 5802020 4 013 I 5443330 .013 I 5422133 ..013 I 5053944 en jp de 013 1 5430022 .013 14647676 SW iw*r. mee, K"“ Tony Vos VOLVO Dertien jaar geleden wachten. want er wordt 2? ?n in Nederland i in de Volks man volkshuis- g deelnemen ans groter dat 3/ 32 AOim Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur jen* 1 de knop t de Citroen Sport heeft een specia le all terrain rally-Kit ontwik keld voor de Saxo. Deze is gebaseerd op de 200 pk sterke voorwielaangedreven Saxo Kit Car. Het nieuwe Saxo rally- monster is bedoeld voor men sen die zich in het sportieve strijdgewoel willen mengen met een auto die aan ene kant een prima prijs/prestatieverhouding biedt en tegelijkertijd sportie ver is dan een auto uit de N- groep met vierwielaandrijving. Citroën Sport reageert met de all terrain Saxo Kit Car ook op vragen die vanuit de landenor- ganisaties naar een dergelijke auto werden gesteld. In ver schillende landen zijn rally- kampioenschappen voorbehou den aan tweewielaangedreven auto’s. Citroen Portugal zal de nieuwe Kit Car in het nationale rallykampioenschap laten star ten. De Kit Car wordt geleverd door de shop van Citroen Sport en kost 385.000 Franse francs. Wie een bestaande versie van de Saxo Kit Car wil ombouwen betaalt 195.000 Franse francs. 14 ^/WWu 4 Afgelopen week kom ik bij toe val een prijslijst tegen van een Europees automerk uit 1986. Interessant om eens te kijken wat een auto dertien jaar gele den moest kosten. Een compacte auto kostte toen tussen de f.l5.000,= en f.23.000,= en dan heb ik het hier over auto’s die nu in het zogenaamde B-seg- ment en sub-B-segment zitten. En dan praten we anno 1999 over zo’n f. 19.000,= tot f.30.000,= en dan vind ik de verhoging over zo’n periode gerekend erg meevallen. We mogen daarbij ook niet vergeten dat ook auto’s in de lagere marktsegmenten een aanzienlij ke uitbreiding van de stan daarduitrusting hebben gekre gen, carrosseriën hebben die veel stijver van constructie zijn en op het gebied van veiligheid bijna een revolutie hebben door gemaakt. Waarom zijn de prij zen dan relatief bescheiden gestegen? Dat laat zich verkla ren door de vergroting van de efficiency in de produktie. Het kost nu relatief minder geld om een compacte auto te maken dan in 1986. Maar verder door de prijslijst kijkend, kan ik niet in alle segmenten tot dezelfde conclusie komen. Een midden klasser was er in 1986 vanaf zo’n f. 19.000,= en daarvoor ben je tegenwoordig gemakkelijk meer dan f.30.000,= kwijt, uiter aard met dezelfde uitbreiding van uitrusting en veiligheid. De hogere middenklasse laat het zelfde beeld zien. Maar dan krijgen we de grotere auto’s. In 1986 had je voor f.33.000,= een grote vijfpersoons auto met een forse lengte en 2 liter benzinemotor. Daar mag je nu zonder problemen tegen de 60 mille voor neertellen. Wellicht is dit te verklaren door het feit dat er van deze auto’s kleinere aantallen worden ver kocht en dat de toename in pro ductie-efficiency hier wat min der grip op heeft. En juist het segment waarvan ik dacht dat daar een flinke prijsverhoging heeft plaatsgevonden, bleek weer zeer gunstig af te steken. Een ruimtewagen had men met wat opties in 1986 voor f,45.000,Dezelfde auto met een rijkere standaarduitrusting nu kom op zo’n f.57.000,=. Een echt strikte logica zit er niet in, maar het is grappig om te zien hoe een en ander zich ontwik keld... *8 Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg itt. Het c voor van I W talen velgen, metaal control, elekt zen schuifdal met een conn hout. Autobedrijven Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5840000 Donderdag koopavond tot 21.00 uur Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 Vrijdag koopavond tot 20.00 uur 1 er goed rijn er Onder de vlag van het grote Ford-concern is er voor Jaguar de afgelopen jaren al het nodige ver anderd, maar dat was slechts voorspel. Met de introductie van de nieuwe S-type wordt het pro gramma naar beneden uitgebreid en dat moet ervoor zorgen dat de wereldwijde verkopen van het typisch Britse merk in eerste instantie verdub- belen.Inleiding Er kan worden gekozen uit een vijfbak of automaat met sequentiële schakelmogelijk- presen- itorshow de Amerikaanse komaf Ruimte biedt de S-type voorin voldoende mate. Achterin zou wellicht de hoofdruimte iets royaler mogen zijn, maar dat lijkt een standaard Jag1 eigenschap, die bij anüc modellen het succes nie' weg heeft gestaan. Over de S-type in tegenstelling Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Hierop kunnen de den afgelezen van - het navigatie le telefoon, g boordcomj verwacht i egme larkt met open e ie Convert! irlijk is Toyota Autonova013 I 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 1 361553 Citroen Bertens Rover •VWI Audi Auto Bongers013 1 5321411 Renault Van der Boom 013 I 5364011 Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand.0416 1 363993 Peugeot Col laris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Suzuki Gijsbers Honda De Graaff Mazda Van Heumen01315478980 Mitsubishi Kluitmans •Seat Auto Noordhoek..013 14553678 Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova... Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk013 I 5331206 Peugeot Spijkers Goirle013 I 5347771 Opel Gebr. Vullings013 I 4680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw0416 I 363412 Seat Saab Zuid Oost. '"nkl^ten^ AfWWKN- gVWlA I XPF 1)^ Prima ondersteuning Opvallend bij het dashboard- ontwerp is de brede, halfronde middenconsole. Hierin zit het standaard Jaguar Sound System dat tegen meerprijs kan worden uitgebreid met een CD- wisselaar, een extra versterker en nog meer luidsprekers. Iedere S-type heeft een auto matische klimaatsregeling die op de middenconsole wordt bediend en per wagenhelft afzonderlijk kan worden inge steld. Aan de rechterkant wordt het navigatiesysteem opgeno men, althans als men daarvoor niet in de overigens is ‘”’"ig tot de De nieuwe 4,86 meter lange Jaguar S-type zit in het seg ment waar de BMW 5-serie en Mercedes E-klasse tot nu toe heer en meester zijn en komt dus nadrukkelijk onder de bestaande Jaguar XJ V8. Natuurlijk heeft de nieuwe ‘jag* een aantal typische sty- lingkenmerken. teem van 200 Watt. Het onder stel bedient zich voor van de bekende McPherson veerpoten en voor de achterzijde ontwik kelde Lancia een Guided Longitudal Arm, GLA genaamd. Executive is ook de lenden- steun met een druk op c aan te passen en wordt gekozen afstelling inclusief die van de stuurkolom in een geheugen opgeslagen. De Executive en V8 beschikken bovendien over andere lichtme- 3n, metaallak, cruise- sktrisch bediende gla- ’dak en een stuurwiel imbinatie van leer en wen. Allereerst moeten en ent dus 147 woonkamers! ■gwoningen, dus is er per\ ide ruimtes voor gereserl er ook bergruimte nodig! ontspannen, dus is er eeti vorden georganiseerd. En snel even een boodschan en dergelijke zaken. Tent luw nogal wat technischs 'ek hebben. Al die functies gebouw. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s. Dealer Associatie Tilburg Omstreken, verschijnt in g Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Öisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. De achterzijde van de van de sedan loopt lichtjes af en door de relatief brede raamstijlen oogt de Lybra solide en veilig. In deze nieuwe auto introdu ceert Lancia een gescheiden regelbare klimaatbeheersing met een automatische recircu latie. In het systeem zit een vervuilingssensor die vieze luchtjes ‘ruikt’ en vervolgens de luchtinlaat dichtzet. Bose ont wikkelde speciaal voor deze auto een uitgebreid HiFi-sys- Ruim twee jaar na de pi tatie op de Detroit Moto en bijna anderhalf jaar na verkoopstart op de Amerikaanse markt, ver schijnt de prachtige Volvo C70 Convertible ook bij ons. Het is een auto die het wachten waard is vanwege zijn elegan te design, hoge mate van vei ligheid en zeer plezierige rij- eigenschappen. De auto is afgeleid van de C70 Coupé waarvan een belangrijk deel van de carrosserie is over genomen. Zowel met open als gesloten kap is de Convertible een beauty. Natuurlijk is de stijl rond de voorruit verste- gende ‘Jaguar’ niet goedkeurd. Dit accessoire wordt wel in de Verenigde Staten geleverd en geeft de auto extra cachet. Er zijn drie varianten van de S- type. Het programma begint met de 3 liter V6 in een zeer royale basisuitvoering, gevolgd door de Executive. De meest krachtige is de S-type 4.0 V8 die hetzelfde uitrustingsniveau kent als de Executive. Het interieur heeft alle ken merken die we van een Jaguar verwachten. De 3.0 V6 heeft meubilair bekleed met een dikke velours, terwijl vanaf de Executive leer standaard is. In tegenstelling tot de buitenkant, heeft het interieur eigenlijk geen klassieke details. Het dashboard is modern van vorm geving en heeft analoge instru menten. Van links naar rechts loopt een brede band van wor- telnotenhout en met dit materi aal worden ook accenten gelegd op de portierpanelen. Moderne vertaling Bij de ontwikkeling is naar de historische S-type en de Mkll gekeken. De dubbele ronde koplampen, de ovale grille en typische vorm van de achter ste zijruiten zijn een moderne vertaling van klassieke ele menten. Op zeer beschaafde wijze maakt Jaguar gebruik van chroom. We vinden het op de bumpers, rond de grille en zijruiten en boven de num merplaat. De gescheiden dub bele uitlaatpijp, de heldere acherlichten en het enigszins bolle kofferdeksel laten aan de achterkant geen enkele twijfel over de herkomst. Aan het profiel valt een sterke belij ning op ter hoogte van de por- tiergrepen. Bumpers, buiten spiegels, portiergrepen en stootstrips worden meegespo ten. Op de zijkanten van de bumpers zijn side-markers aangebracht en de lichtmeta len velgen zijn op alle varian ten standaard. Wie in eerste instantie even moet wennen aan de auto, zal ‘m uiteinde lijk erg mooi gaan vinden. Het is alleen zo jammer dat de Europese wetgeving de op de voorplecht geplaatste sprin- functies wor- onder meer tiesysteem, de mobie- geluidsinstallatie, iputer en klok. Lancia met de nieuwe Lybra in het segment zakenauto’s een groter marktaandeel te kunnen bewerkstelligen. En dat is mak kelijk te voorspellen, omdat de Dedra inmiddels hard aan ver vanging toe is. vigd. Daarnaast is het ROPS standaard. Dit staat voor Roll Over Protection Systeem en is de naam voor twee rolbeugels die in het geval van een koprol in een fractie van een seconde omhoog komen. De kap wordt met een druk op de knop geo pend en gesloten. De C70 Convertible heeft een glazen achterruit met verwar ming. De klimaatbeheersing werkt helemaal automatisch als de kap gesloten is en met de softtop omlaag schakelt het geheel over op een handbedie ning. Standaard levert Volvo deze auto met tien luidsprekers op coi die samen met Danish stemi daard een automaat met 5 trappen. Deze bak heeft een relatief bescheiden invloed op de prestaties en maakt nog steeds 226 km/u mogelijk en een acceleratie in 8,5 secon den. De V6 met automaat vol doet uitstekend, maar is min der sportief dan de handbak. Bovendien laat een 6 cilinder met automaat altijd zijn motortoerental flink oplopen als er om maximaal presteren wordt gevraagd en dan klinkt de motor wat rauw. Daarvan heeft overigens de 4 liter V8 helemaal geen last. Deze eigen Jaguar-machine van 285 pk en 390 Nm heeft altijd een automaat, maar het gemak waarmee deze auto ook in bergachtig gebied van zijn plaats trekt, is ongekend. Lees verder op pagina 3. Vanaf september staat de nieuwe Lybra van Lancia in de showroom. Deze vierdeurs sedan en vijfdeurs StationWagon zijn de feitelijke opvolgers van de Dedra sedan en S.W., maar staan toch een Stukje hoger in de markt. Het merk is afgestapt van een benaming met behulp van een Griekse letter, maar de naam Lybra heeft volgens de makers toch een Grieks accent. De auto is 4,47 meter lang en 1,74 meter breed en valt op door zijn harmonieuze uiterlijk. Diverse elementen uit het Dialogos prototype zijn in deze nieuwe hogere middenklasser van Lancia te vinden. Het front kenmerkt zich door de grote ronde koplampen en twee klei nere exemplaren naast de bekende Lancia-grille. XJ veel meer een rijders-auto die zelden met chauffeur zal worden gereden. De 3 liter V6 24-klepper is van Amerikaanse komaf, maar werd door Jaguar volledig aangepast. De motor levert een vermogen van 243 pk bij 6800 tr/min en komt tot een fors koppel van 300 Nm bij 4500 tr/min. Jaguar levert deze krachtbron in een verrassende combinatie met een handgeschakelde vijfbak. Hierdoor geeft de S-type een bijzonder sportief gevoel. De bak schakelt zeer plezierig en snel, waardoor de eigenschap pen van de motor volledig tot hun recht komen. De auto haalt een topsnelheid van 234 km/u en heeft 7,6 tellen nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. In de Executive krijgt deze V6 stan- Dynaudio zijn ontwikkeld. De Volvo C70 Convertible heeft een 2,5 liter light pressure tur bomotor met een vermogen van 193 pk bij 5100 tr/min en een koppel van 270 Nm bij 1800 tr/min. Hiermee kan een top worden behaald van 220 km/u en trekt de auto in 8,5 secon den vanuit stilstand naar de 100 km/u. Naast een vijfbak is uiteraard een automaat lever baar. De bagageruimte heeft een inhoud van 262 liter. Voor f.119.750,= is de C70 Convertible te leveren met een comfort gerichte onderstelaf- heid. Motorisch start de Lybra met een 1,6 liter 16-klepper van 103 pk gevolgd door de 131 pk sterke 1,8 liter 16V en de 2 liter 5 cilinder 20-klepper voor 155 pk. Uiteraard zijl ook diesels leverbaar, de twee bekende JTD-motoren met 1,9 en 2,4 liter inhoud en 105 en 134 pk. Iedere Lybra verlaat de fabriek met vier airbags, ABS, drie hoofdsteunen achterin, drie rolgordels achter en een multifunctioneel kleurenscherm op de middenconsole. een meerprijs overheeft. Jaguar levert de S-type standaard met twee airbags en twee sidebags en natuurlijk ABS. Verder omvat de standaarduitrusting onder meer een plaatsbespa rend reservewiel, automatisch inschakelende verlichting, elek trisch verstelbare en verwarm de buitenspiegels, mistlampen voor, in twee delen neerklapba- re achterbank, een alarmsys teem gekoppeld aan de centrale vergrendeling met afstandsbe diening, met leer bekleed stuur wiel, tripcomputer en zonne- kleppen met verlichte spiegels. Jaguar levert de S-type met twee vorstelijk zittende stoelen. Deze kunnen zowel aan bestuurders- als passagierskant in acht richtingen elektrisch worden versteld en bieden een prima ondersteuning. Vanaf de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21