17
7 KLAPPER
9
i
fes,
DEKKERS
•ik
r
Audi jubileumdata
I
I
I
Opel gaat kleiner
Spectaculaire Opel Speedster
I
i
o
il
s
i
;s.
E S:
1
SUBARU
VÓÓRJ AARSOPRUIMING BIJ
AUTO NOORDHOEK GROEP
i
r
Seat Toledo Cupra
en Arosa Geneva
AUTOCENTRUM CULLARIS TILBURG
AUTOBOULEVARD KRAAIVEN
AUDI Aotomobïl-Werkem^l
Zwickau i/Sleïter^igust Horch
KEÜENEN OM BIJ CULLARIS EEN
WH EFIJWEKEIIR OCCASION TE KOPEN
999 «pagina 10
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 18 maart 1999 paginal!
100 jaar geleden (1899)
25 jaar geleden (1974)
Audi 50
90 jaar geleden (1909)
Bernd Rosemeyer geboren
50 jaar geleden (1949)
kr.
40 jaar geleden (1959)
30 jaar geleden (1969)
AUDI NSU AUTO UNION AG
10 jaar geleden (1989)
te
90 jaar geleden (1909)
>g
Vestiging Audi autofabriek in
Zwickau
30 jaar geleden (1969)
Technische ontwikkelingsafde-
ling van Audi AG in Ingolstadt
i. velgen
ornaat
/CD Ford
0
onder
ur Hi<
BAAR
^GEKEURD
a mirinij bt4i ■i'i'WITirTTM
5-361553
LI (II IIJ I4 1 <i
AUTO NOORDHOEK GROEP
/7\
WtG IS WEG PRIJZEN TOT ƒ15.000,-
blauwl990
.blauw 1988
wit 1989
....grijs 1989
voel
len
Fiat Panda 1000 CLie....
Ford Escort 1.4 Cl
Mitsubishi Sapporo aut..
Nissan Micro 1.2
...rood 1991
.blauw 1989
wit 1987
.blauw 1988
Opel Kadett 1.4
Peugeot 309 XE Allure.
Seat Marbella XL
Seal Ibiza 1.5 XL
Productie van DKW’s na de oor
log hervat
kan
an. De
RENAULT
SEAT
SEAT
SUZUKI
Verl&auSssielle
Miïnchen Jsariorplatz 2^3
Allo 33 1.3blauw 1991
Alfa 33 1.7 16Vzwartl991
Audi 801.8 Sgrijs 1989
Ford Escort 1.4 CLgroen 1992
Hyundai Lantro 1.5 GLSibeige 1991
Hyundai Lantra 1.6 GLS.
Nissan Micro 1.2 S
Opel Kadett 1.6 Sedan...
Suzuki Swift 1.3 GS
Suzuki Swift 1.0 GL
Toyota Starlet 1.3 12V...
...rood 1992
.zwart 1990
...grijs 1990
wit 1990
.zwart 1991
...grijs 1991
Suzuki Swift 1.6 GLX..
Toyota Starlet 1.3 XLi.
VW Polo Coupé Progo.
Volvo 440 1.6 DL
Seat Marbella Fun
Seat Toledo 1.8 CL
Seat Toledo 1.8 GL
Seat Toledo 1.6 CL
VW Polo Coupé
VW Polo Coupé Jeton.
VW Golf GT4
Volvo 340 GL
Seat Marbella Street...
Seat Marbella Special.
Seat Marbella Fun
Seat Marbella
Seat Marbella Street..
Seat Ibiza 1.2
Seat Ibiza 1.5 Crono..
wit 1990
blauw 1990
...rood 1988
...grijs 1990
...rood 1993
wit 1993
...rood 1993
..zwart 1992
blauw 1992
.blauw 1992
.blauw 1990
Audi’s direct ingespoten turbo
diesel (TDD
o
Audi 801.6 Mzwart 1990
Ford Fiesta 1.3 Flashrood 1993
Ford Fiesta 1.8 Drood 1994
Ford Escort Clippferwit 1991
Hyundai Lantra 1.5 GLSigroen 1992
Mazda 323F1.6Vrood 1992
Peugeot 1061.1 XNrood 1992
Renault Clio 1.2 RLzwart 1992
.groen 1991
...rood 1992
.blauw 1993
...rood 1992
...rood 1996
....grijs 1991
.blauw 1992
...rood 1992
8.750,-
22.750, -
25.950,-
24.450,-
12.750, -
Ml
v, stbekr.
iwüS'
peilen,
iaard voor-
een
OFFICIËLE PEUGEOT DEALER VOOR TILBURG E.0, KRAAIVENSTRMT 26 - TILBURG 01M634355 DONDERDAG KOOPAVOND
velgen
8l. ramen
,cv
an
<<14DAQMR||||pABANTIE
L automaat
wm, i.ó Automaat
Lantra Stationw. 1.8 GLS
323F1.5IGLX
323F1.6ÏGLX
Micra1.3E
Sunny 1.6ÏSLX Coupé
Primera 2.0I Sedan
VectraB1.6XEL
Astra 2.0 GS i
rlgen, stbekr.
ivoor
AUTOMOBIELBEDRIJF
KORVELSEWEG 99, TILBURG
TEL. 013-5355575
DONDERDAG KOOPAVOND^
”t. Na
uaJe voor
ce ontstaat
verhitte
en zijn
it hij
y 2.0 GL Stationw.
JTZi
1L8SX
ranteldak
uifk.dak, trekh.
len
ranteldak
.bekr.
l.m„ tempomat
velgen
control
Lm. velgen
aat
tomaat
t.bekr.
n, el. sctxiifk.
Op 20 august
eerste DKW
een comp-
3 gemakke-
,3toverd van
steller. Door
men pas-
Nieuwe fabriek van Auto Union
in Ingolstadt in gebruik geno
en, Lm. velgen
sch.dak, Lm.
velgen, leer
6 dl., Lm. velg.
BOUWJ.
05791 grijs
07793 zwart
01796 groen
05795
03791
06796
06790
07792 rood
07796 zwart
02795 zwart
05796 blauw
03790 wit
04796 blauw
09796 rood
04791 wit
lx xxxuer, op
een tweede
j productie
ranteldak, Lm.
velgen
msteun
>maat
m, cv, stbekr.
Oprichting van de Horch
Werke
MERK TYPE
UBARU
UBARU
UBARU
UBARU
SUBARU VivioGL
SUBARU JuslytL
SUBARU Justy 1.2 S, 3-drs.
SUBARU Justy 1.2 GL, 5-drs.
SUBARU 1.6 DL Sedan
SUBARU 1.6 DL Sedan
- Legacy 1.8 DL Sedan, LPG 03791
Legacy 2.0 GL Sedan 1J793
Legacy 2.0 GL Stationw. 10793
- 0Q795
01791
04793
MERK TYPE
FORD - >Sierra2.0CLt
HONDA Civic1.5Autor
HYUNDAI
MAZDA
MAZDA
NISSAN
NISSAN
NISSAN
OPEL
OPEL
RENAULT Megane Coupé 2.0 vert.
25TX, LPG
Toledo 1.9 TDi
Marbella Fun
Alto
De
12-klepper uit
en plaats gekre-
auto. Er kan wor-
n uit benzine of
brandstof, waardoor
groen
rood
groen 22.450,-
rood 9.950,-
13.950,-
31.250, -
25.650,-
29.750,-
6.250,-
26.250, -
12.500,-
7.750,-
E Wagon 1.2,6 pers.
Mini Jumbo 4 SDX, 3-drs.
Mini Jumbo 4 SDX, 5-drs
Vivio GLi, 5-drs.
GLi, 3-drs.
™„y 1.0S automaat
“-‘r 1.2 S, 3-drs.
1.2GL,5-drs.
.Sedan
.Sedan
y 1.8 DL
<n
close-ratio-versie van de nieuwe
kabelbediende vijfbak uit de
Vectra de achterwielen aan
drijft. De Speedster is 3,79
meter lang en 1,71 meter breed
en weegt niet meer dan 800 kg.
In zes seconden staat de 1OO
km/u op de teller en de topsnel
heid ligt rond de 220 km/u en
dat alles bij een gemiddeld ver
bruik van ruim 1 op 14.
Het gaat nog om een studiemodel,
maar het is niet ondenkbaar dat Seat
op termijn de uiterst sportieve en
exclusieve Toledo Cupra op de markt
gaat brengen. In het vooronder heeft
deze vierdeurs sedan een 204 pk sterke
V6 motor gekoppeld aan vierwielaan-
drijving. De wielkasten zijn extra ver
breed en accentueren het sportieve
sim, st.bekr.
te eigenaar!
ramen, trekhaak
aradius wordt vervolgens
l uitgebreid met de 25 liter
■•“stank waarop men 425
»cx Komt. De motor is voor-
van een turbocompressor
akend werkt in combi-
t aardgas. Er kan een
irbodruk worden opge-
zaardoor een betere
ruiling wordt verkregen,
inpassingen die Opel aan
jtor heeft moeten doorvoe
ren met betrekking tot aardgas
zijn beperkt. De achterbank van
design. De 18 inch lichtmetalen
wielen met duidelijk zichtbare rem
klauwen maken het beeld
compleet evenals de nieuwe bump
Ook met de fraaie Arosa Geneva
Seat de reacties van het publiek j
Deze compacte auto is stands
zien van lederen bekleding en ei
stuurwiel en pookknop in hout.
diverse opbergvakken in het
interieur opgenomen en het
lammellenschuifdak zorgt voor
extra verfrissing. In het interi
eur is overigens aan de vorm
van de bekleding van de zijwan
den duidelijk te zien dat een
produktieversie extra zijruiten
krijgt. Door de tweekleurige
carrosserie met geïntegreerde
dakrailings, de heldere koplam
pen en 17 inch lichtmetalen
wielen heeft de Opel Concept A
een hoog high-tech gehalte.
Peugeot 106 1.1 Accent, 5-drs02-95rood81.000 km
Peugeot 106 1.1 Accent, 3-drs11-94... groen48.000 km
Peugeot 106 1.3 Rallye, 3-drs 03-95rood25.000 km
Peugeot 106 1.6 Ralley, 3-drs07-97zwart26.000 km
Peugeot 106 1.4 XS, 3-drs02-98rood20.000 km
Peugeot 205 1.4 Generation, 3-drs05-97Hauw24.000 km
Peugeot 306 1.4 XR, 5-drs08-96blauw52.000 km
Peugeot 306 1.4 Galérie, 3-drs--03-95rood44.500 km
Peugeot 306 1.4 XR Comfort, 3-drs02-96Hauw53.000 km
Peugeot 306 1.4 SR Selection, 4-drs09-96Hauw61.500 km
Peugeot 306 1.4 XR Summertime, 3-drs09-96Hauw61.500 km
Peugeot 405 1.8 GRE05-94... Hauw73.000 km
Peugeot 405 1.6 Airline, break04-95groen120.000 km
Peugeot 405 1.6 GLX09-95grijs88.000 km
Peugeot 406 1.8 SRX 16v01-98groen25.000 km
Peugeot 406 1.8 SL 16v, LPG 01-96rood88.000 km
Peugeot 406 1.8 ST 16*01-96rood37.500 km
Nissan Mkra 1.3, 3-drs03-96zilver20.000 km
Mazda 323 1.8 GLX Automaat, 3-drs07-95groen55.000 km
Mazda 323 F 1.5 GLX, 5-drs coupé01-95groen50.000 km
Volvo 460 1.8 Sportsline, 4-drs06-95zwart80.000 km
Pontiac Trans-Sport 2.3, MPV02-96groen-37.500 km
Peugeot 406 1.8 ST 16v, airco-01-98zilver65.000 km
Alfa Romeo 145 1.6 ic, 3-drs01-97zwart45.000 km
BOUWJ.
05794 groen 16.750,-
02790 grijs 7.250,-
06791 wit
06793 groen
01798 groen
02789 rood
04792 rood
06792 grijs
06788 blauw
02792 grijs
wit
groen
wit
wit
msteun
l.m. velgen
uifkanteldak
ér
In 1899 richt August Horch,
een van de pioniers van de
Duitse automobielindustrie, een
kleinschalige fabriek op, geves-
erste tigd in Keulen. In 1902 verhuist
(de hjj naar Reichenbach in de
combinatie met een t
turbo resulteert dit in een ver
branding met zeer weinig ver
liezen en dus een laag brand
stofverbruik. Tijdens de Duitse
automobieltentoonstelling te
Frankfurt in het najaar van
1989 wordt de Audi 100 gelan
ceerd met een 2.5 liter 5cilin-
der TDImotor. Met deze motor
brengt Audi een ware revolu
tie teweeg in het gebruik van
de dieselmotor in personenwa
gens.
istus 1959 verlaat de
Junior de compleet
nieuwe autofabriek van Auto
Union, gevestigd aan de rand
van Ingolstadt. Met deze auto
fabriek, een van de modernste
van zijn tijd, stelt de onderne
ming de continuöteit van haar
activiteiten op dit gebied veilig
en breidt de fabriek de jaren
daarna geleidelijk uit.
Na meer dan 13 jaar ontwik
kelingswerk slagen de ingeni
eurs van Audi erin het princi
pe van de directe inspuiting,
tot dat moment alleen bij
vrachtwagenmotoren toege
past, geschikt te maken voor
toepassing op dieselmotoren
van personenwagens. Door de
Nadat Volkswagen AG in
december 1964 de meerderheid
van de aandelen in Auto Union
GmbH heeft verworven, voegt
begin 1969 een tweede dochter
onderneming zich by de
Volkswagengroep: de NSU
Motorenwerke AG te
Neckarsuim. Kort daarna, op 10
maart 1969 wordt besloten tot
een samensmelting van deze
beide ondernemingen. Tijdens
uitlaatgas- de bijzondere algemene aan-
g deelhouders- vergadering van
NSU AG op 21 aprfl aan
"“arden de aandeelhouder”
In augustus 1969 wordt een
begin gemaakt met de opzet
van een technische ontwikke-
lingsafdeling in het Duitse
Ingolstadt. De oude vestiging
van Fort Max Emmanuel wordt
aangekocht voor een gebouwen
complex dat buiten de hoofdfa
briek is gevestigd, waardoor de
ontwikkelingsvestigingen van
verschillende auto’s op
één locatie worden samenge
bracht. Het project wordt in
gang gezet door Dr. Ludwig
Kraus, de toenmalige technisch
hoofddirecteur van Auto Union
GmbH. Dit verklaart waarom
de vestiging toen soms schert
send ‘Ludwigsburg’ werd
genoemd.
50 jaar geleden (1949)
vaarden de aandeelhouders ming een i
deze fusie, die van kracht wordt Auto Union GmbH in Ingolstadt start te kt
op.21 augustus 1969, met opgericht
terugwerkende kracht tot 1
januari van dat jaar. De nieuwe
onderneming krijgt de naam
AUDI NSU AUTO UNION AG.
August Horch (1 868195 1)
studeert werktuigbouwkunde
aan de technische hogeschool
van Mittweida en werkt ver
volgens bij een aantal machi
nebedrijven tot juni 1896, als
hij wordt aangesteld als
bedrijfsleider van een motor-
voertuigenfabriek bij Benz
Co. in Mannheim.
Voordat Auto Union GmbH op 3
september 1949 wordt opgericht
(zie hierboven), is in augustus
1949 in Ingolstadt de productie
van auto’s al hervat. Door het
ontbreken van geschikte
productiegebouwen en appara
tuur, technische documentatie
en geschikt personeel worden
de DKW’s met voorwielaandrij-
ving en sterke, ongecompliceerd
gebouwde tweetaktmotor en het
gelijkwaardige assortiment van
DKWmotoren als enige moge
lijkheid gezien om de onderne
ming een succesvolle nieuwe
xunnen garanderen. De
eerste vierwielige DKW uit
Ingolstadt is in feite
een kleine bestelwagen (de
DKW F 89 L) met voorwielaan-
drijving en een 700 cc motor
met een vermogen van 20 pk.
Deze wordt in augustus 1949 in
productie genomen, in novem
ber 1949 gevolgd door de eei
naoorlogse DKWmotorfiets
De Opel Speedster is ontwik
keld in nauwe samenwerking
met Lotus. Het chassis lijkt
sterk op dat van de Lotus Elise
en is van gelijmd aluminium.
De wielen zijn rondom opgehan
gen met double wishbones.
Stuurbekrachtiging is niet aan
wezig voor een maximaal geve
over de auto. De 17 inch wiele
geven extra koeling aan de rem
men en zijn voorzien van 205/60
banden voor en 225/45 achter.
De carrosserie is van kunststof.
De lichtunits bestaan zowel
voor als achter uit drie ronde
units achter één glas. Het grote
Opel-logo op de grille, de extra
luchtinlaten achter de portieren
en de dubbele uitlaat pijp boven
elkaar zijn stylingdetails die
kenmerkend zijn voor deze
Opel. In het interieur is het toe
gepaste aluminium duidelijk
zichtbaar. In het kleine stuur
wiel zit een airbag, waarachter
een sportief instrumentarium
schuilgaat. Volgens Opel staat
het Speedster prototype voor de
opwinding die toekomstige
Opel’s in zich zullen hebben.
de Concept A kan in twee delen
worden neergeklapt, waarna
een volledig vlakke laadvloer
ontstaat. Ook de passagiersstoel
kan helemaal opgeklapt wor
den. Het interieur is vrolijk van
inrichting. De auto heeft een
digitaal dashboard en alcantara
op het stuurwiel en het meubi
lair. Uiteraard zijn twee air
bags, zij-airbags, gordelspan-
ners en Opel’s Pedal Release
System aanwezig voor de veilig
heid van de inzittenden. Er zijn
In Genève was voor het eerst in
levende lijve de Opel Speedster
te bewonderen, een conceptauto
Van een lichtgewicht sportwa
gen met een aluminium motor.
Deze speedster is ‘just for fun’
en heeft achterin de volledig
nieuw ontwikkelde 2,2 liter
Ecotec motor, die binnenkort in
die Opel-fabriek in
Kaiserslauteren in produktie
leyer wordt op 14
in Lingen
geboren. Omstreeks
gt hij de aandacht op
rijn prestaties bij
aces. Dit levert
als fabrieksrij-
i 1934 schuift
srsportaf-
de herfst
ucelaan
van
RT 125 W). De W staat hier regio Vogtland en vervolg
voor ‘west’ omdat dit model jaar later, naar de definit
vanaf 1940 in feite was gepro- vestigings T
duceerd door Auto Union AG in Werke in
de DKWfabriek in Zschopau.
Dat Opel een model gaat bren
gen onder de Corsa, wordt dui
delijk als we in Genève oog in
oog staan met de Concept A.
Het is nog een prototype dat
echter dichter bij de werkelijk- actier
heid staat dan menigeen zou flink
denken. Het gaat om een comp- benzineta
acte ruimtewagen die gemakke- km ver kc
lijk kan worden omgetoverd van zien
een vierzitter tot besteller. Door die uitsteker
de hoge zitpositie kunnen pas- natie met
sagiers gemakkelijk instappen hogere tur
en hebben een goed uitzicht. De bouwd wa
1 liter 3 cilinder 12-klepper uit cilindervul
de Corsa heeft een plaats gekre- De aanp~“
gen in deze auto. Er kan wor- de mot
den gekozen
aardgas als t
de emissiewaarden nog verder
worden teruggedrongen. De
motor levert maar liefst 88 pk
bij gebruik van aardgas en 86
pk op benzine. Eenzelfde ver
gelijk zien we bij het koppel
dat tot 140 Nm oploopt bij
2400 tr/min op aardgas en
130 Nm op benzine. Deze
waardes laten zich vertalen
in een topsnelheid van 162
km/u en een acceleratie van
tot 100 in 11 seconden (bij
aardgas). Als de aardgastank
leeg is, schakelt de motor
automatisch over op benzine.
Gas zit in een 55 liter alumi
nium tank onder een druk
van 200 bar. Hiermee k
200 km worden gereder
Dit betekent dat Horch niet
meer de enige beleidsmaker is;
een commercieel directeur deelt
de dagelijkse verantwoordelijk
heid met hem en brengt verslag
uit aan de raad van toezicht. In
de jaren daarna volgen de dis
cussies tussen Horch en de raad
over financiële aangelegenhe
den elkaar steeds sneller op.
Met name de raad van toezicht
spreekt een veto uit over de
kostbare deelname van het
bedrijf aan de autosport.
een afgewezen declaratie
de Prinz Hendrikrace
op 19 juni 1909 een zo ve
discussie tussen Horch e:
financi-le adviseurs, dat
besluit Horch Werke voorgoed
te verlaten.
ming wordt uit het handelsre-
gister in Chemnitz geschrapt.
Daar deze beschikking in
de westelijke delen van bezet
Duitsland geen rechtsgeldigheid
heeft, kan in november 1948
een dochteronderneming van
Auto Union AG in Ingolstadt
worden gevestigd.
Omdat de wettelijke situatie in
die tijd onduidelijk is, wordt op
3 september 1949 een tweede
‘Auto Union’ opgericht: een
commanditaire vennootschap
(in het Duits: GmbH) die juri
disch onafhankelijk is van Auto
Union AG. Al v;;r het einde van
het jaar begint Auto Union
GmbH met de productie van
DKWmotoren en auto’s.
Slechts enkele weken latei
juli 1909 richt hij
ierneming voor de
van auto’s op, eveneens in
Zwickau. Deze draagt aanvan
kelijk de naam Horch
AutomobileWerke, maar al
gauw leidt het feit dat de
bestaande en nieuwe onderne
ming beide zijn naam hebben
tot een rechtszaak, waarin het
pleit ten nadele van Horch
wordt beslecht. Hem wordt ver
boden nog een onderneming
onder zijn naam op te richten.
Dit probleem omzeilt hij inven
tief door zijn naam in het Latijn
te vertalen. ‘Horch’ betekent in
het Duits letterlijk ‘luister!’ en
dat wordt ‘Audi’. Een jaar later,
op 25 april 1910 wordt Audi-
Automobilwerke GmbH officieel
in het handelsregister in
Zwickau ingeschreven.
zal gaan. Deze 16-klepper paart
goede prestaties aan een laag
brandstofverbruik en een ver
der teruggebrachte uitstoot aan
schadelijke gassen. In het blok
zijn twee balansassen opgeno
men, terwijl directe benzine-
inspuiting in de toekomst moge
lijk zal zijn. De motor in de
Opel Speedster levert een ver
mogen van 147 pk die via een
ikr.
armsteun
leun, cv
ramen
lerbr.
cv
i, cv, stbekr.
msteun, airbags
Bernd Rosemey®’-
oktober 1909 i
(Emsland) g'
1931 vestigt
zich door zijn, p™
motorgrasbaanrac
hem een baan op i
der voor NSU; in
hij door naar de motor=p
deling van DKW. In de h
van 1934 neemt hij deele
door de afdeling autosport van
Auto Union georganiseerde
testritten met het doel jong
talent op te sporen. Zijn debuut
aan het stuurwiel van de race-
3 wagen met löcilinder motor
Lt van Auto Union maakt hij op
het AVUScircuit in Berlijn op
26 mei 1935. Binnen de kortst
denkbare tijd is Rosemeyer de 16 ji
ster van het raceteam van Auto oncte
Union fen een van de grootste
sporthelden van zijn tijd. Zijn
carri/re komt tot een tragisch
einde op 28 januari 1938 als hij
een noodlottig ongeluk krijgt
tijdens een race op de Autobahn
FrankfurtDarmstadt, bedoeld
om het bestaande record te ver
beteren.
De politieke situatie in het
Duitsland van vlak na de oorlog
leidt ertoe dat de voormalige
fabrieken van Auto Union AG
in Saksen verloren gaan; deze
worden gevorderd door de
Russische militaire autoritei
ten. De naam van de ondeme-
Igens, 2
j^er, naar de definitieve
x=_= -jggpiaats Van de Horch
txcxxxcl la Zwickau, waar een
AG (vergelijkbaar met NV)
wordt opgericht.
Hier krijgt hij inzicht in de
ontwikkelingsproblemen
waarmee de eerste automobie-
lingenieurs te kampen heb
ben. In oktober 1899 verlaat
hij Benz en op 14 november
1899 richt hij zijn eigen
bedrijf op, A. Horch Cie.,
gevestigd in Ehrenfeld,
gemeente Keulen. Dit bedrijf
begint als reparatiebedrijf
voor motorvoertuigen maar
ondertussen is Horch druk
doende zelf een automobiel te
ontwikkelen, die hij begin
1901 voltooit.
Helaas ontbreekt het hem aan
het vereiste kapitaal om meer
exemplaren te bouwen en
daarom zoekt hij contact met
verschillende industri-lenin
Saksen die belangstelling
tonen om de uitbreiding van
zijn onderneming te financie
ren. In maart 1902 verhuist
het bedrijf naar Reichenbach
in de regio Vogtland van
Duitsland; weer twee jaar
wordt het bedrijf onder de
nieuwe naam A. Horch Cie.
MotorwagenWerke AG herop
gericht, een naamloze ven
nootschap (‘Aktiengesell-
schaft’), die tegelijkertijd
opnieuw verhuist,
ditmaal naar Zwickau.
SUBARU
SUBARU
SUBARU Legacy!
SUBARU Legacy!
CITROEN BX1.9T
CITROEN Xantia 1
Tijdens de wereldwijde energie
crisis begin jaren zeventig
reageert Audi alert door al in
september 1974 de Audi 50 te
introduceren, een aanvulling
aan de onderzijde van het
modellengamma. Dit nieuwe,
compacte model wordt in de
zomer van 1974 op Sardini- aan
de pers getoond. Vanwege de
geplande hoge produktiecijfers
wordt van meet af aan gekozen
voor de Volkswagenfabriek te
Wolfsburg als produktievesti-
ging. Zes maanden later wordt
eveneens de Volkswagen Polo
op de markt gebracht.