17 7 KLAPPER 9 i fes, DEKKERS •ik r Audi jubileumdata I I I Opel gaat kleiner Spectaculaire Opel Speedster I i o il s i ;s. E S: 1 SUBARU VÓÓRJ AARSOPRUIMING BIJ AUTO NOORDHOEK GROEP i r Seat Toledo Cupra en Arosa Geneva AUTOCENTRUM CULLARIS TILBURG AUTOBOULEVARD KRAAIVEN AUDI Aotomobïl-Werkem^l Zwickau i/Sleïter^igust Horch KEÜENEN OM BIJ CULLARIS EEN WH EFIJWEKEIIR OCCASION TE KOPEN 999 «pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 18 maart 1999 paginal! 100 jaar geleden (1899) 25 jaar geleden (1974) Audi 50 90 jaar geleden (1909) Bernd Rosemeyer geboren 50 jaar geleden (1949) kr. 40 jaar geleden (1959) 30 jaar geleden (1969) AUDI NSU AUTO UNION AG 10 jaar geleden (1989) te 90 jaar geleden (1909) >g Vestiging Audi autofabriek in Zwickau 30 jaar geleden (1969) Technische ontwikkelingsafde- ling van Audi AG in Ingolstadt i. velgen ornaat /CD Ford 0 onder ur Hi< BAAR ^GEKEURD a mirinij bt4i ■i'i'WITirTTM 5-361553 LI (II IIJ I4 1 <i AUTO NOORDHOEK GROEP /7\ WtG IS WEG PRIJZEN TOT ƒ15.000,- blauwl990 .blauw 1988 wit 1989 ....grijs 1989 voel len Fiat Panda 1000 CLie.... Ford Escort 1.4 Cl Mitsubishi Sapporo aut.. Nissan Micro 1.2 ...rood 1991 .blauw 1989 wit 1987 .blauw 1988 Opel Kadett 1.4 Peugeot 309 XE Allure. Seat Marbella XL Seal Ibiza 1.5 XL Productie van DKW’s na de oor log hervat kan an. De RENAULT SEAT SEAT SUZUKI Verl&auSssielle Miïnchen Jsariorplatz 2^3 Allo 33 1.3blauw 1991 Alfa 33 1.7 16Vzwartl991 Audi 801.8 Sgrijs 1989 Ford Escort 1.4 CLgroen 1992 Hyundai Lantro 1.5 GLSibeige 1991 Hyundai Lantra 1.6 GLS. Nissan Micro 1.2 S Opel Kadett 1.6 Sedan... Suzuki Swift 1.3 GS Suzuki Swift 1.0 GL Toyota Starlet 1.3 12V... ...rood 1992 .zwart 1990 ...grijs 1990 wit 1990 .zwart 1991 ...grijs 1991 Suzuki Swift 1.6 GLX.. Toyota Starlet 1.3 XLi. VW Polo Coupé Progo. Volvo 440 1.6 DL Seat Marbella Fun Seat Toledo 1.8 CL Seat Toledo 1.8 GL Seat Toledo 1.6 CL VW Polo Coupé VW Polo Coupé Jeton. VW Golf GT4 Volvo 340 GL Seat Marbella Street... Seat Marbella Special. Seat Marbella Fun Seat Marbella Seat Marbella Street.. Seat Ibiza 1.2 Seat Ibiza 1.5 Crono.. wit 1990 blauw 1990 ...rood 1988 ...grijs 1990 ...rood 1993 wit 1993 ...rood 1993 ..zwart 1992 blauw 1992 .blauw 1992 .blauw 1990 Audi’s direct ingespoten turbo diesel (TDD o Audi 801.6 Mzwart 1990 Ford Fiesta 1.3 Flashrood 1993 Ford Fiesta 1.8 Drood 1994 Ford Escort Clippferwit 1991 Hyundai Lantra 1.5 GLSigroen 1992 Mazda 323F1.6Vrood 1992 Peugeot 1061.1 XNrood 1992 Renault Clio 1.2 RLzwart 1992 .groen 1991 ...rood 1992 .blauw 1993 ...rood 1992 ...rood 1996 ....grijs 1991 .blauw 1992 ...rood 1992 8.750,- 22.750, - 25.950,- 24.450,- 12.750, - Ml v, stbekr. iwüS' peilen, iaard voor- een OFFICIËLE PEUGEOT DEALER VOOR TILBURG E.0, KRAAIVENSTRMT 26 - TILBURG 01M634355 DONDERDAG KOOPAVOND velgen 8l. ramen ,cv an <<14DAQMR||||pABANTIE L automaat wm, i.ó Automaat Lantra Stationw. 1.8 GLS 323F1.5IGLX 323F1.6ÏGLX Micra1.3E Sunny 1.6ÏSLX Coupé Primera 2.0I Sedan VectraB1.6XEL Astra 2.0 GS i rlgen, stbekr. ivoor AUTOMOBIELBEDRIJF KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL. 013-5355575 DONDERDAG KOOPAVOND^ ”t. Na uaJe voor ce ontstaat verhitte en zijn it hij y 2.0 GL Stationw. JTZi 1L8SX ranteldak uifk.dak, trekh. len ranteldak .bekr. l.m„ tempomat velgen control Lm. velgen aat tomaat t.bekr. n, el. sctxiifk. Op 20 august eerste DKW een comp- 3 gemakke- ,3toverd van steller. Door men pas- Nieuwe fabriek van Auto Union in Ingolstadt in gebruik geno en, Lm. velgen sch.dak, Lm. velgen, leer 6 dl., Lm. velg. BOUWJ. 05791 grijs 07793 zwart 01796 groen 05795 03791 06796 06790 07792 rood 07796 zwart 02795 zwart 05796 blauw 03790 wit 04796 blauw 09796 rood 04791 wit lx xxxuer, op een tweede j productie ranteldak, Lm. velgen msteun >maat m, cv, stbekr. Oprichting van de Horch Werke MERK TYPE UBARU UBARU UBARU UBARU SUBARU VivioGL SUBARU JuslytL SUBARU Justy 1.2 S, 3-drs. SUBARU Justy 1.2 GL, 5-drs. SUBARU 1.6 DL Sedan SUBARU 1.6 DL Sedan - Legacy 1.8 DL Sedan, LPG 03791 Legacy 2.0 GL Sedan 1J793 Legacy 2.0 GL Stationw. 10793 - 0Q795 01791 04793 MERK TYPE FORD - >Sierra2.0CLt HONDA Civic1.5Autor HYUNDAI MAZDA MAZDA NISSAN NISSAN NISSAN OPEL OPEL RENAULT Megane Coupé 2.0 vert. 25TX, LPG Toledo 1.9 TDi Marbella Fun Alto De 12-klepper uit en plaats gekre- auto. Er kan wor- n uit benzine of brandstof, waardoor groen rood groen 22.450,- rood 9.950,- 13.950,- 31.250, - 25.650,- 29.750,- 6.250,- 26.250, - 12.500,- 7.750,- E Wagon 1.2,6 pers. Mini Jumbo 4 SDX, 3-drs. Mini Jumbo 4 SDX, 5-drs Vivio GLi, 5-drs. GLi, 3-drs. ™„y 1.0S automaat “-‘r 1.2 S, 3-drs. 1.2GL,5-drs. .Sedan .Sedan y 1.8 DL <n close-ratio-versie van de nieuwe kabelbediende vijfbak uit de Vectra de achterwielen aan drijft. De Speedster is 3,79 meter lang en 1,71 meter breed en weegt niet meer dan 800 kg. In zes seconden staat de 1OO km/u op de teller en de topsnel heid ligt rond de 220 km/u en dat alles bij een gemiddeld ver bruik van ruim 1 op 14. Het gaat nog om een studiemodel, maar het is niet ondenkbaar dat Seat op termijn de uiterst sportieve en exclusieve Toledo Cupra op de markt gaat brengen. In het vooronder heeft deze vierdeurs sedan een 204 pk sterke V6 motor gekoppeld aan vierwielaan- drijving. De wielkasten zijn extra ver breed en accentueren het sportieve sim, st.bekr. te eigenaar! ramen, trekhaak aradius wordt vervolgens l uitgebreid met de 25 liter ■•“stank waarop men 425 »cx Komt. De motor is voor- van een turbocompressor akend werkt in combi- t aardgas. Er kan een irbodruk worden opge- zaardoor een betere ruiling wordt verkregen, inpassingen die Opel aan jtor heeft moeten doorvoe ren met betrekking tot aardgas zijn beperkt. De achterbank van design. De 18 inch lichtmetalen wielen met duidelijk zichtbare rem klauwen maken het beeld compleet evenals de nieuwe bump Ook met de fraaie Arosa Geneva Seat de reacties van het publiek j Deze compacte auto is stands zien van lederen bekleding en ei stuurwiel en pookknop in hout. diverse opbergvakken in het interieur opgenomen en het lammellenschuifdak zorgt voor extra verfrissing. In het interi eur is overigens aan de vorm van de bekleding van de zijwan den duidelijk te zien dat een produktieversie extra zijruiten krijgt. Door de tweekleurige carrosserie met geïntegreerde dakrailings, de heldere koplam pen en 17 inch lichtmetalen wielen heeft de Opel Concept A een hoog high-tech gehalte. Peugeot 106 1.1 Accent, 5-drs02-95rood81.000 km Peugeot 106 1.1 Accent, 3-drs11-94... groen48.000 km Peugeot 106 1.3 Rallye, 3-drs 03-95rood25.000 km Peugeot 106 1.6 Ralley, 3-drs07-97zwart26.000 km Peugeot 106 1.4 XS, 3-drs02-98rood20.000 km Peugeot 205 1.4 Generation, 3-drs05-97Hauw24.000 km Peugeot 306 1.4 XR, 5-drs08-96blauw52.000 km Peugeot 306 1.4 Galérie, 3-drs--03-95rood44.500 km Peugeot 306 1.4 XR Comfort, 3-drs02-96Hauw53.000 km Peugeot 306 1.4 SR Selection, 4-drs09-96Hauw61.500 km Peugeot 306 1.4 XR Summertime, 3-drs09-96Hauw61.500 km Peugeot 405 1.8 GRE05-94... Hauw73.000 km Peugeot 405 1.6 Airline, break04-95groen120.000 km Peugeot 405 1.6 GLX09-95grijs88.000 km Peugeot 406 1.8 SRX 16v01-98groen25.000 km Peugeot 406 1.8 SL 16v, LPG 01-96rood88.000 km Peugeot 406 1.8 ST 16*01-96rood37.500 km Nissan Mkra 1.3, 3-drs03-96zilver20.000 km Mazda 323 1.8 GLX Automaat, 3-drs07-95groen55.000 km Mazda 323 F 1.5 GLX, 5-drs coupé01-95groen50.000 km Volvo 460 1.8 Sportsline, 4-drs06-95zwart80.000 km Pontiac Trans-Sport 2.3, MPV02-96groen-37.500 km Peugeot 406 1.8 ST 16v, airco-01-98zilver65.000 km Alfa Romeo 145 1.6 ic, 3-drs01-97zwart45.000 km BOUWJ. 05794 groen 16.750,- 02790 grijs 7.250,- 06791 wit 06793 groen 01798 groen 02789 rood 04792 rood 06792 grijs 06788 blauw 02792 grijs wit groen wit wit msteun l.m. velgen uifkanteldak ér In 1899 richt August Horch, een van de pioniers van de Duitse automobielindustrie, een kleinschalige fabriek op, geves- erste tigd in Keulen. In 1902 verhuist (de hjj naar Reichenbach in de combinatie met een t turbo resulteert dit in een ver branding met zeer weinig ver liezen en dus een laag brand stofverbruik. Tijdens de Duitse automobieltentoonstelling te Frankfurt in het najaar van 1989 wordt de Audi 100 gelan ceerd met een 2.5 liter 5cilin- der TDImotor. Met deze motor brengt Audi een ware revolu tie teweeg in het gebruik van de dieselmotor in personenwa gens. istus 1959 verlaat de Junior de compleet nieuwe autofabriek van Auto Union, gevestigd aan de rand van Ingolstadt. Met deze auto fabriek, een van de modernste van zijn tijd, stelt de onderne ming de continuöteit van haar activiteiten op dit gebied veilig en breidt de fabriek de jaren daarna geleidelijk uit. Na meer dan 13 jaar ontwik kelingswerk slagen de ingeni eurs van Audi erin het princi pe van de directe inspuiting, tot dat moment alleen bij vrachtwagenmotoren toege past, geschikt te maken voor toepassing op dieselmotoren van personenwagens. Door de Nadat Volkswagen AG in december 1964 de meerderheid van de aandelen in Auto Union GmbH heeft verworven, voegt begin 1969 een tweede dochter onderneming zich by de Volkswagengroep: de NSU Motorenwerke AG te Neckarsuim. Kort daarna, op 10 maart 1969 wordt besloten tot een samensmelting van deze beide ondernemingen. Tijdens uitlaatgas- de bijzondere algemene aan- g deelhouders- vergadering van NSU AG op 21 aprfl aan "“arden de aandeelhouder” In augustus 1969 wordt een begin gemaakt met de opzet van een technische ontwikke- lingsafdeling in het Duitse Ingolstadt. De oude vestiging van Fort Max Emmanuel wordt aangekocht voor een gebouwen complex dat buiten de hoofdfa briek is gevestigd, waardoor de ontwikkelingsvestigingen van verschillende auto’s op één locatie worden samenge bracht. Het project wordt in gang gezet door Dr. Ludwig Kraus, de toenmalige technisch hoofddirecteur van Auto Union GmbH. Dit verklaart waarom de vestiging toen soms schert send ‘Ludwigsburg’ werd genoemd. 50 jaar geleden (1949) vaarden de aandeelhouders ming een i deze fusie, die van kracht wordt Auto Union GmbH in Ingolstadt start te kt op.21 augustus 1969, met opgericht terugwerkende kracht tot 1 januari van dat jaar. De nieuwe onderneming krijgt de naam AUDI NSU AUTO UNION AG. August Horch (1 868195 1) studeert werktuigbouwkunde aan de technische hogeschool van Mittweida en werkt ver volgens bij een aantal machi nebedrijven tot juni 1896, als hij wordt aangesteld als bedrijfsleider van een motor- voertuigenfabriek bij Benz Co. in Mannheim. Voordat Auto Union GmbH op 3 september 1949 wordt opgericht (zie hierboven), is in augustus 1949 in Ingolstadt de productie van auto’s al hervat. Door het ontbreken van geschikte productiegebouwen en appara tuur, technische documentatie en geschikt personeel worden de DKW’s met voorwielaandrij- ving en sterke, ongecompliceerd gebouwde tweetaktmotor en het gelijkwaardige assortiment van DKWmotoren als enige moge lijkheid gezien om de onderne ming een succesvolle nieuwe xunnen garanderen. De eerste vierwielige DKW uit Ingolstadt is in feite een kleine bestelwagen (de DKW F 89 L) met voorwielaan- drijving en een 700 cc motor met een vermogen van 20 pk. Deze wordt in augustus 1949 in productie genomen, in novem ber 1949 gevolgd door de eei naoorlogse DKWmotorfiets De Opel Speedster is ontwik keld in nauwe samenwerking met Lotus. Het chassis lijkt sterk op dat van de Lotus Elise en is van gelijmd aluminium. De wielen zijn rondom opgehan gen met double wishbones. Stuurbekrachtiging is niet aan wezig voor een maximaal geve over de auto. De 17 inch wiele geven extra koeling aan de rem men en zijn voorzien van 205/60 banden voor en 225/45 achter. De carrosserie is van kunststof. De lichtunits bestaan zowel voor als achter uit drie ronde units achter één glas. Het grote Opel-logo op de grille, de extra luchtinlaten achter de portieren en de dubbele uitlaat pijp boven elkaar zijn stylingdetails die kenmerkend zijn voor deze Opel. In het interieur is het toe gepaste aluminium duidelijk zichtbaar. In het kleine stuur wiel zit een airbag, waarachter een sportief instrumentarium schuilgaat. Volgens Opel staat het Speedster prototype voor de opwinding die toekomstige Opel’s in zich zullen hebben. de Concept A kan in twee delen worden neergeklapt, waarna een volledig vlakke laadvloer ontstaat. Ook de passagiersstoel kan helemaal opgeklapt wor den. Het interieur is vrolijk van inrichting. De auto heeft een digitaal dashboard en alcantara op het stuurwiel en het meubi lair. Uiteraard zijn twee air bags, zij-airbags, gordelspan- ners en Opel’s Pedal Release System aanwezig voor de veilig heid van de inzittenden. Er zijn In Genève was voor het eerst in levende lijve de Opel Speedster te bewonderen, een conceptauto Van een lichtgewicht sportwa gen met een aluminium motor. Deze speedster is ‘just for fun’ en heeft achterin de volledig nieuw ontwikkelde 2,2 liter Ecotec motor, die binnenkort in die Opel-fabriek in Kaiserslauteren in produktie leyer wordt op 14 in Lingen geboren. Omstreeks gt hij de aandacht op rijn prestaties bij aces. Dit levert als fabrieksrij- i 1934 schuift srsportaf- de herfst ucelaan van RT 125 W). De W staat hier regio Vogtland en vervolg voor ‘west’ omdat dit model jaar later, naar de definit vanaf 1940 in feite was gepro- vestigings T duceerd door Auto Union AG in Werke in de DKWfabriek in Zschopau. Dat Opel een model gaat bren gen onder de Corsa, wordt dui delijk als we in Genève oog in oog staan met de Concept A. Het is nog een prototype dat echter dichter bij de werkelijk- actier heid staat dan menigeen zou flink denken. Het gaat om een comp- benzineta acte ruimtewagen die gemakke- km ver kc lijk kan worden omgetoverd van zien een vierzitter tot besteller. Door die uitsteker de hoge zitpositie kunnen pas- natie met sagiers gemakkelijk instappen hogere tur en hebben een goed uitzicht. De bouwd wa 1 liter 3 cilinder 12-klepper uit cilindervul de Corsa heeft een plaats gekre- De aanp~“ gen in deze auto. Er kan wor- de mot den gekozen aardgas als t de emissiewaarden nog verder worden teruggedrongen. De motor levert maar liefst 88 pk bij gebruik van aardgas en 86 pk op benzine. Eenzelfde ver gelijk zien we bij het koppel dat tot 140 Nm oploopt bij 2400 tr/min op aardgas en 130 Nm op benzine. Deze waardes laten zich vertalen in een topsnelheid van 162 km/u en een acceleratie van tot 100 in 11 seconden (bij aardgas). Als de aardgastank leeg is, schakelt de motor automatisch over op benzine. Gas zit in een 55 liter alumi nium tank onder een druk van 200 bar. Hiermee k 200 km worden gereder Dit betekent dat Horch niet meer de enige beleidsmaker is; een commercieel directeur deelt de dagelijkse verantwoordelijk heid met hem en brengt verslag uit aan de raad van toezicht. In de jaren daarna volgen de dis cussies tussen Horch en de raad over financiële aangelegenhe den elkaar steeds sneller op. Met name de raad van toezicht spreekt een veto uit over de kostbare deelname van het bedrijf aan de autosport. een afgewezen declaratie de Prinz Hendrikrace op 19 juni 1909 een zo ve discussie tussen Horch e: financi-le adviseurs, dat besluit Horch Werke voorgoed te verlaten. ming wordt uit het handelsre- gister in Chemnitz geschrapt. Daar deze beschikking in de westelijke delen van bezet Duitsland geen rechtsgeldigheid heeft, kan in november 1948 een dochteronderneming van Auto Union AG in Ingolstadt worden gevestigd. Omdat de wettelijke situatie in die tijd onduidelijk is, wordt op 3 september 1949 een tweede ‘Auto Union’ opgericht: een commanditaire vennootschap (in het Duits: GmbH) die juri disch onafhankelijk is van Auto Union AG. Al v;;r het einde van het jaar begint Auto Union GmbH met de productie van DKWmotoren en auto’s. Slechts enkele weken latei juli 1909 richt hij ierneming voor de van auto’s op, eveneens in Zwickau. Deze draagt aanvan kelijk de naam Horch AutomobileWerke, maar al gauw leidt het feit dat de bestaande en nieuwe onderne ming beide zijn naam hebben tot een rechtszaak, waarin het pleit ten nadele van Horch wordt beslecht. Hem wordt ver boden nog een onderneming onder zijn naam op te richten. Dit probleem omzeilt hij inven tief door zijn naam in het Latijn te vertalen. ‘Horch’ betekent in het Duits letterlijk ‘luister!’ en dat wordt ‘Audi’. Een jaar later, op 25 april 1910 wordt Audi- Automobilwerke GmbH officieel in het handelsregister in Zwickau ingeschreven. zal gaan. Deze 16-klepper paart goede prestaties aan een laag brandstofverbruik en een ver der teruggebrachte uitstoot aan schadelijke gassen. In het blok zijn twee balansassen opgeno men, terwijl directe benzine- inspuiting in de toekomst moge lijk zal zijn. De motor in de Opel Speedster levert een ver mogen van 147 pk die via een ikr. armsteun leun, cv ramen lerbr. cv i, cv, stbekr. msteun, airbags Bernd Rosemey®’- oktober 1909 i (Emsland) g' 1931 vestigt zich door zijn, p™ motorgrasbaanrac hem een baan op i der voor NSU; in hij door naar de motor=p deling van DKW. In de h van 1934 neemt hij deele door de afdeling autosport van Auto Union georganiseerde testritten met het doel jong talent op te sporen. Zijn debuut aan het stuurwiel van de race- 3 wagen met löcilinder motor Lt van Auto Union maakt hij op het AVUScircuit in Berlijn op 26 mei 1935. Binnen de kortst denkbare tijd is Rosemeyer de 16 ji ster van het raceteam van Auto oncte Union fen een van de grootste sporthelden van zijn tijd. Zijn carri/re komt tot een tragisch einde op 28 januari 1938 als hij een noodlottig ongeluk krijgt tijdens een race op de Autobahn FrankfurtDarmstadt, bedoeld om het bestaande record te ver beteren. De politieke situatie in het Duitsland van vlak na de oorlog leidt ertoe dat de voormalige fabrieken van Auto Union AG in Saksen verloren gaan; deze worden gevorderd door de Russische militaire autoritei ten. De naam van de ondeme- Igens, 2 j^er, naar de definitieve x=_= -jggpiaats Van de Horch txcxxxcl la Zwickau, waar een AG (vergelijkbaar met NV) wordt opgericht. Hier krijgt hij inzicht in de ontwikkelingsproblemen waarmee de eerste automobie- lingenieurs te kampen heb ben. In oktober 1899 verlaat hij Benz en op 14 november 1899 richt hij zijn eigen bedrijf op, A. Horch Cie., gevestigd in Ehrenfeld, gemeente Keulen. Dit bedrijf begint als reparatiebedrijf voor motorvoertuigen maar ondertussen is Horch druk doende zelf een automobiel te ontwikkelen, die hij begin 1901 voltooit. Helaas ontbreekt het hem aan het vereiste kapitaal om meer exemplaren te bouwen en daarom zoekt hij contact met verschillende industri-lenin Saksen die belangstelling tonen om de uitbreiding van zijn onderneming te financie ren. In maart 1902 verhuist het bedrijf naar Reichenbach in de regio Vogtland van Duitsland; weer twee jaar wordt het bedrijf onder de nieuwe naam A. Horch Cie. MotorwagenWerke AG herop gericht, een naamloze ven nootschap (‘Aktiengesell- schaft’), die tegelijkertijd opnieuw verhuist, ditmaal naar Zwickau. SUBARU SUBARU SUBARU Legacy! SUBARU Legacy! CITROEN BX1.9T CITROEN Xantia 1 Tijdens de wereldwijde energie crisis begin jaren zeventig reageert Audi alert door al in september 1974 de Audi 50 te introduceren, een aanvulling aan de onderzijde van het modellengamma. Dit nieuwe, compacte model wordt in de zomer van 1974 op Sardini- aan de pers getoond. Vanwege de geplande hoge produktiecijfers wordt van meet af aan gekozen voor de Volkswagenfabriek te Wolfsburg als produktievesti- ging. Zes maanden later wordt eveneens de Volkswagen Polo op de markt gebracht.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 35