Prijsverlaging Smart s Tigra Twilight, kleurrijk en compleet Succesvolle Jaguar XJ Serie viert 30e verjaardag Countryuitvoering Hyundai H200 I Pi! OW Beroemde typenaam synoniem voor luxe, gratie en sportiviteit T 1 Renault boekt netto winst van 8,8 miljard FF (+63%) F S: S 'a 999 pagina 8 DE AUTOMAAT Donderdag 18 maart 1999 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER Snelste Saloon Schijfremmen ir 3 jk Superauto de n weten gaan dij- 14/T 1988 t/m 1991 I«7 7 i met ;ke elementen XJ40 en X300: moderne techniek, klassieke waarden de markt: de 3.2 le 4.0 met 290 pk lage, at h« 1998 1988 1986/1988 1995 1W5 een bare sleutel i geen meer gele- model, de Renault zich nog meer Design klassiel Jge- prake van iets uit- Uitzonderlijk is rar XJ Serie dan ook. loon werd gepresen- de London Motor oktober 1968, als „Br van de Jaguar 420 OG, en luidde voor ir Cars een nieuw tijd- „sroep. Brkochte i bedrijfswï WestEuropa. Het danken aan het g tenbesparingsbelt Deze prestatie Vorig jaar was de Hy H200 met 3265 regisi meest verkochte bedr met dubbele cabine i en dat door de sync luxueus waardi,. presterende sport Saloons. Voor de sportwagens geld jaar, voor de XJ Saloonmodellen nu 30 jaar. tters, X en J, i die welhaast e mag worden j. Waar die letters nu c vandaan komen? De voor het eerst toege- t in 194? 120. Het 1972 was het model ook lever baar met langere wielbasis en meer ruimte achterin. Naar beste Britse traditie bood het interieur van de XJ6 uiteraard veel notenhout en lederen bekleding. De auto was zeer scherp geprijsd, in Nederland vanaf £25.300,= voor de XJ6 2.8. en een nieuwe versie van de met maar 3 geblazen i in de verfij- V8 toege- lodellen ziji liteit en verfijning. De auto’s waren er net als voorheen met 3.2 en 4.0 zescilinder en 6.0 V12, terwi. van een de opwil 4.0 Supc aan hc voegd. auto’s lyundai istraties de drijfswagen in ons land gunstige aan- 1993 1995/1996 1996 1996 1997 1998 1998 vanaf 1994 1995/1996 1995 1996 12--92 trof wring; in reactie op markt werd in ‘93 itgebracht met de V12motor, met een De trend in Frankrijk zou posi tief moet zijn met een totale verkoop van 2 miljoen auto’s. De daling van de verkoop in het Verenigd Koninkrijk en Itali- die nu reeds merkbaar is zal naar alle waarschijnlijkheid voortzetten. zal moeten gaan concentreren op kostenbesparingen. Dit resultaat is sterk beönvloed door een aanzienlijke verbete ring van de door de onderne ming vrijgemaakte middelen: de operationele marge is ver menigvuldigd met 3,4 tussen 1997 en 1998 om uit te komen op 12 595 miljoen FF (1 920 miljoen euro’s). Deze stijging is te danken aan het innovatieve gamma waarmee Renault in 1998 uitgeroepen werd tot het ■best verkochte merk van perso nen en bedrijfswagens in JBt is tevens te gevoerde kos- .sleid. is slechts ))n glas, radiovoorbereiding, 12Vstopcontact, afsluitba tankdop en een tweede s, met afstandsbediening. Bovendien is zonder meerprijs een zogenaamde rokersset verkrijgbaar. De uit rusting van de Smart pulse wordt uitgebreid met een sof- warmde buitenspiegels en een lederen stuurwiel. Het moto renprogramma bleef gelijk, zodat de Tigra Twilight wordt aangeboden met de 90 pk ster ke 1,4 liter 16klepper en de 1,6 liter 16V van 106 pk. Het tota- le pakket aan accessoires zou normaal f.3.000,= moeten kos- ten, maar de klant betaalt hier- j| voor niets extra. De Tigra Twilight is er vanaf £34.950,=. I extra’s. Zo wordt de auto aan de buitenzijde opgesierd door mistlampen en nieuwe 15 inch lichtmetalen velgen. Het meu bilair is voorzien van antraciet kleurige bekleding, elektrisch verstelbare en ver- Dit houdt in dat I Bedrijfswagens zi Renault heeft in 1998 een netto winst geboekt van 8 847 mil joen FF (1 349 miljoen euro’s), een stijging van 63% ten opzichte van de netto winst in 1997 (5 42*7 miljoen FF of 827 miljoen euro’s). Evolutie zonder revolutie. Daar kwam het eind 1986 bij de introductie van de vernieuwde ingen Jaguar XJ6 op neer. Passend toen bij de toenmalige automode waren de lijnen wat vierkanter, maar het onder codenaam XJ40 ontwikkelde model bleef een e, gestrekte Saloon die een ibinatie van sportiviteit en elegance en talloze typische Jaguar stijlelementen bood. De auto’s waren aanvankeiijl leverbaar met een 2.9 of 3.6 liter zescilinder met vier klep pen per cilinder en 5bak of 4traps automaat. Eigentijdse motoren met goede prestaties en lage emissie en verbruikscijfers, maar na enige tijd in het kader van Jaguars streven naar verdere perfectie toch opgevolgd door nog meer verfijnde 3.2 en 4.0uitvoerin- gen. Aan de vraag naai- ^cilin ders werd aanvankelijk tege moetgekomen met de Serie III V12 in Jaguai Daimleruitvoe vraag uit de m£ de XJ40 uit; befaamde VI naar 6.0 liter vergrote inhoud en een maximum vermogen van 311 DINpk. Nog geen halfjaar na de intro ductie van de City Coup) ver laagd Smart de verkoopprijs van haar instapmodel, terwijl er ook is gesleuteld aan de standaarduitrusting. Alle Smarts hebben voortaan com fortabele kussens op beide stoelen, een extra handgreep Zonder meerprijs levert Opel tijdelijk de compacte Tigra coup) in de exclusieve Twilightuitvoering. De auto wordt uitsluitend gespoten in de mystieke kleur Willow Silver en voorzien van vele afmeting0" Het special bestaat uit mistlamper stootstrips bestuurder met een druk op de knop kan overschakelen van handbediening op een volauto matisch schakelprogramma. De meest luxueuze Smart passion krijgt er lichtmetalen wielen en een afdekking van de bagageruimte bij. De vanafprijs van de Smart nuro ia van f ia «nn - igen van de laadruimte. Bciale Countrypakket uit een zwarte bullbar, mi, zwarte roofrails, 3 op de flanken en succes was nponerend >t Auto van jekozen. De vormge- j tijdloos mooie i nog in belangrijke jpaald door laroprichter Sir William is die er opnieuw in iagd was een auto te ont- jen die inspireerde, nog jd als zeer fraai wordt chouwd en aan het Het model werd een aantal keer op diverse punten gewij zigd, maar het concept was zo goed en de vormgeving zo aansprekend, dat de huidige XJ V8 Serie nog altijd talloze overeenkomsten met het ‘oer model’ uit 1968 biedt. De uit straling van sportiviteit, luxe en grootse stijl; superieur comfort; flitsende prestaties en een wegligging en vering die de norm in de topklasse is geworden. Inmiddels maakte Jaguar Cars Ltd. deel uit van Ford Motor Co., met positieve gevolgen voor de beschikbaarheid van midde len om meer en nog betere modellen uit te brengen. Klanten bleken de bevallige rondingen van de vroegere XJmoaellen te missen en zo werd in 1994 een qua carrosse rie aanzienlijk gewijzigde opvol ger voor de XJ40 Serie uitge bracht. de !X300’modeIlen. Voorzien van veel nieuw plaat werk, een zeer eigentijdse vormgeving die toch ook nadrukkelijk aanhaakte bij Serie IHmodellen, deels de techniek van de voorgangers en een nog hoger niveau van kwa- •wijl voor de liefhebbers extra sportieve Jaguar bindende XJR Supercharged met 320 pk het programma werd toege- Uiteraard werden de ook als zeer luxueuze Daimler geleverd: de Daimler Six met 4.0 zescilinder en de Daimler Double Six met 6.0 V12. Als een auto dertig jaar dezelfde naam houdt en vanaf z’n geboorte een synoniem blijft voor de top op autoj bied, is er spi zonderlijks. I de Jaguai Deze Sak teerd op Show in c opvolgei en 42OC Jaguar perk in. Fr- -- De modellen die hij opvolgde worden nog altijd als buiten gewoon aantrekkelijke Saloons beschouwt, maar de XJ6 zoals die op Earls Court werd geöntroduceerd beteken de voor Jaguar Cars toch de terugkeer in de markt van echte topauto’s. Dat werd zowel door klanten als door lutojournalisten onderkend: iet verkoopst meteen ronduit imi en de XJ6 werd tot het Jaar gek ving van de Saloon was i mate bei Jaguar"' Lyons o. geslae -J werpen i altijd bescl fameuze Jaguarmotto ‘Grace, Pace and Value for Money’ een nieuwe invulling gaf. Het model was leverbaar met de al bekende 4.2 liter XKmotor (205 pk) of met een nieuwe 2.8 liter uitvoering (149 pk) van de zescilinder XKkrachtbron. Hij bood een zelfdragende carrosserie, onafhankelijke wielophanging voor en achter, schijfremmen rondom en een fabuleuze weg ligging. Vanaf de herfst van Dat wil zeggen: de auto’s waren gemoderniseerd maar bleven op het eerste gezicht herkenbaar als een Jaguar XJ Saloon. Zoals dat ook nu altijd nog het geval is. Onderstel, techniek en inte rieur werden slechts weinig ver anderd; de carrosserie was ech ter op tal van punten wel nieuw, met dank aan Pininfarina. Er werden Couphiitvoeringen verd: er was dus ))n i Saloon, in Jaguar of Daimleruitvoering en met een keus uit drie motoren: 3.4 liter en 4.2 liter zescilinder of 5.3 liter V12. Formidabele auto’s, door velen als de mooiste Saloonmodellen in Jaguars his torie beschouwd en uitermate succesvol, want de auto werd als Daimler Double Six gebouwd tot in 1992. Van de Serie III werden in totaal 177.000 exemplaren gebouwd en de Serie I, II en III bereikten gezamenlijk zelfs een productie aantal van 402.848 auto’s. H200 nog eens extra wordt onderstreept. De prijslijst van de H200 Dubbele Cabine met gratis Countrypakket begint bij £31.245,= (excl. De financi-le tak van Renzult zou een gelijkwaardige tendens moeten vertonen als het afgelo pen jaar. In een omgeving die wordt gekenmerkt door grotere druk van de concurrentie en door de ontwikkelingskosten van de Groep op internationaal vlak, zal Renault zijn strakke en op groei gerichte beleid blij ven doorvoeren met als doel het versterken van de financi-le resultaten van de verschillende takken. In de lijn van haar groeibeleid bevestigt Renault dat momenteel onderzoek wordt gedaan naar een mogelij ke samenwerking met Nissan waarbij Renault overweegt een financieel belang in Nissan te nemen. De analyse van deze mogelijkheid is in ver vergevor derd stadium. Bovendien zijn de auto’s van Renault concurrender gewor den dankzij de voortdurende aanpassingen van het industri- le apparaat overeenkomstig de gestelde doelen met betrekking tot kostenbesparing. Naar verwachting zullen de markten voor vrachtwagens tegengestelde tendensen gaan vertonen: een stijging in Frankrijk en Spanje en een vrij aanzienlijke daling in de ande re Europese landen en ook in Amerika. der met twee bovenliggende nokkenassen zoals die in de XK120 werd geöntroduceerd nog in de experimentele fase verkeerde en dat afgekort een eigen leven ging leiden. En de letters K en J waren aanvan kelijk eveneens alleen interne benamingen, voor sportwa gens en voor Saloons. Inmiddels zijn XJ en XK in de autowereld een begrip, beide typeaanduidingen werden voor echte autoliefhebbers een loniem voor krachtige, uze, kwalitatief hoog- iige en altijd zeer goed rtwagens en j Jaguar ïldt dat al 50 aandeel te verwerven. Het feit dat Renault de verkoop gestaag ziet stijgen, is met name te danken aan het gamma met innovatieve producten dat in vele segmenten een criterium is geworden. Met de ‘X300’ bracht jaguar een serie auto’s uit waarin op aan sprekende wijze hightech gecombineerd is met klassieke XJR Supercharged i liefst 370 pk. Diens V8motor wordt ook nde Daimler Super past. Deze XJ VBmodellen zijn zo succesvol dat ze in combina tie met de sportieve XK Serie voor een ‘all time high’ Jaguar recordverkoop in 1998 hebben gezorgd: meer dan 50.000 Zo hebben twee lett geleid tot een auto een mythe genoemd. t eigenlijk ‘X’ werd past in 1948, voor de Jaguar XK120. Het is de afkorting van Experimental, een woord dat gebruikt werd toen de zescilin- stap binnen het rendabele groeibeleid van Renault, gebas- seerd op het concurrentiever mogen van het concern, het innovatieve talent en de inter nationalisering. In 1999 zou de verkoop binnen de autodevisie moeten blijven toenemen op een markt van om en nabij de 13,8 miboen auto’s in Europa. Bij de ontwikkeling van de XJ Serie was al rekening gehouden met montage van een grotere motor. Die motor debuteerde in 1971 in de Jaguar EType, een 5.3 liter V12 die oorspronkelijk voor de racerij was ontwikkeld. Een complexe maar solide en uitermate soepele krachtbron die bij 6.000 omw/min een ver mogen van maar liefst 253 pk leverde. In 1972 bracht jaguar met deze motor de XJ12 en diens broertje Daimler Double Six uit. Motor en automatische transmissie vulden alle ruimte onder de motorkap en gaven de XJ vleugels: een topsnelheid van ruim 220 km/u en een acceleratie van 080 in 5,9 seconden maakten ‘m tot de snelste productiepersonenauto ter wereld. De combinatie van prestaties, stijl, scherpe prijzen en een flink aantal uitvoeringen leidde tot een groot succes: t in juli 1973 de opvolger van de eerste XJ Serie werd aangekon- digd, waren er al meer dan 98.000 auto’s gebouwd. Om de auto’s te kunnen laten voldoen aan de steeds strenge- reveiligheidseisen (vooral in de Verenigde Staten) en aan veranderende smaken, werd in augustus 1973 de XJ Serie II uitgebracht. Er waren nogal wat veranderingen (al vielen die niet iedereen meteen op) zoals een nieuwe neus, een gewijzigd dashboard, meer vei ligheidsvoorzieningen en het wegvallen van de 2.8 motor. Aan de serie werden ook twee Coup)uitvoeringen toegevoegd, met 4.2 zescilinder of 5.3 liter V12, beide leverbaar als Jaguar of Daimler. Na november ‘74 verdween het model met korte wielbasis uit het program ma en werd de langere wielba sis voor alle auto’s standaard. Zes jaar bleef de Serie II in productie, om in maart 1979 te worden opgevolgd door de aanzienlijk gewijzigde Serie III. Buiten Europa wordt een lichte daling van de verkoop van per sonenauto’s verwacht in Turkije en met name in de Mercosur waar Renault niette min hoopt een groter markt- bracht tot £18.950.=. Ondanks de uitbreiding van de uitrus ting blijft de prijs van £21.350,= voor de Smart pulse behandhaafd en is de prijs van de Smart passion met vijftig gulden verlaagd tot £24.250.=. elementen. Met hun dubbele koplampen, herkenbare grille, sensuele welvingen en krachti ge gestrekte lijnen hebben ze een vorm zoals alleen een Jaguar of Daimler die biedt. Parkeer naast een XJ van nu een XJ Serie I en de overeen komsten zijn evident. Maar na de introductie van de *X300’ werd niet op de lauweren gerust. In het najaar van ‘97 werden aanpassingen doorge voerd die hét succes van de XJserie nog groter hebben gemaakt, zoals de introductie van V8motoren, een volledig nieuw interieur en veranderin gen aan het onderstel. Zo kwa men de eerste Jaguars met V8motoren op met 240 pk; de Alle versie van de Hyundai H200 met dubbele cabine zijn op dit moment te verkrijgen met een gratis Countrypakket bestaande uit diverse aantrek-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 33