J
Ha
Ford Cougar 24V
AutoTest
F
Best of two worlds
Renault Mégane II
ine
Aantrekkelijke actiemodellen
tijdens voorjaarsshow
Nissan Denissen
Opel Corsa '2000'
van Vullings Opel
Audi A6 V8
Onderstreping van allure
DE AUTOMAAT Donderdag 18 maart 1999 pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
:1999 «pagina2
RD
jp dit
voor
SEA
maar fl 1.000,-
over 200 Chelsea
■990,-.
Verbruik:
B.V.
•g
Prijs:
nille
iden
ische combina-
t in indrukwek-
aan-
rbag.
uit m
o.a.:
f y j
juozwm]
aak
lard
?n neme een
ikt
Isbediening voor
xtra’s ter waarde
rvergrendeling
x>oT
speler)
ienbare
L voege men een flink
en voila, daar is een
kt simpel, maar het zi
Comfortabel
De Ford Cougar staat
van de Mondeo afgelei
gewend. Naar voor en opzij zijn
er geen klachten.
Hen
De Corsa 2000 heef
sterke 1,2 liter 16-»
eigenscha
motor en
punt
Couj
als 2
door ons
liter met
an hc
so bli
zit en vorm van de
t uitzicht naar
j Nissan
Burg.
n de
ide
Ier
le
mogelijkheden toenemen tot
930 liter.
;eft een 65 pk
5-kleppen
wachtinger
De Mondec
implete
leling. De
Dat is
omdat uit
aupé-
orte
ogramma van
begint met de
r met 5-bak
voor £59.995,=. De V6 24-
klepper met 5-bak komt op
£69.995,= en dezelfde auto
met automaat moet £73.995,=
opleveren. Voor deze bedragen
zal de Cougar zeker geen
snelloper in de verkopen v
den, maar liefhebbers zuil
‘m absoluut waarderen.
en met de
een 2,5
Deze
mik vermo-
j 6250 tr/min
ippel van 220
n. Hiermee
vegende auto
5 km/u en
- Prijs
lamelijk
Hen
lasse
Serena
jj-stijl.
zich
euiening
p de cen-
kan bij
m geko-
irs
^De
ilsar
motor en een rijke uitrusting
met onder meer een schuifTkan-
teldak, achterspoiler, lichtme
talen velgen, getint glas, stuur
bekrachtiging, metaallak en
een airbag. De Corsa 2000 1.2
16V is uit voorraad leverbaar,
echter zolang de voorraad
strekt.
waking worden eveneens
standaard geleverd. De
Avantuitvoeringen worden aan
geboden met luchtvering ach
ter, waardoor het veergedrag
vrijwel onafhankelijk is van de
belading. De luchtvering is
inclusief niveauregelingsfunc-
tie.
nog ‘harder’ kan drukken.
rste instantie is dit even
rappen en zeer tijni
a de Cougar stelt o
int zeker niet teleur. De
ugar kan worden geleverd
2 liter 16-klepper
is gereden V6,
et 24 kleppen,
motor levert een flink
gen van 170 pk bij
en komt tot een kop
Nm bij 4250 tr/min.
komt de 1390 kg we
tot een top van 225
gemiddelde van 1 op 9,5 nog
redelijk binnen de perken en
zal bij constante snelheden op
de snelweg absoluut gunstiger
uitkomen.
Het leveringsprog
de Ford Cougar t
4 cilinder 2 liter 1
Onderstreping van allure
De succesvolle Audi A6-famille
heeft haar gelederen versterkt:
Audi biedt nu in de A6 een
V8motor aan. Dit nieuwe top
model met zijn bijzonder luxu
euze uitrustingselementen
vormt een consequente aanvul
ling op het bestaande A6pro-
gramma.
te accentuering van de B-st
De Comfort onderscheidt z
door elektrische raambedit
en afstandsbediening op c
trale vergrendeling. Er ka
de Pulsar Comfort worder
zen uit de 3-, 4- en 5-deur
Almera, terwijl de Sport e
alleen als 3- en 5-deurs is. I
prijslijst van de Almera Pul
start bij £33.195,=.
Met de Serena Florida heeft
Nissan de goedkoopste achtper-
soons auto in huis. Voor
£44.990,= biedt het merk een
verbazingwekkend comj
auto met flexibele inde
Vervolg van pagina 1.
De vijfdeurs, sedan en Bree
starten als RN met standaa
vier airbags, ABS, drie hoofd
steunen achter, meegespoten
bumpers, toerenteller, centrale
vergrendeling, elektrische ruit-
bediening voor, in hoogte ver
stelbare bestuurdersstoel, ver
stelbaar stuurwiel en een deel
baar neerklapbare achterbank
(rugleuning en zitting). De 1.9
dTi begint met een specifiek
RT-niveau. De RXE is bijzon
der aantrekkelijk vanwege de
airconditioning, mitslampen en
boordcomputer. Sommige
de zijkant van de auto. In no-
time wordt het achtpersoons
interieur omgetoverd in een
bestelauto met een volume van
3 kubieke meter. De uitrusting
is compleet met airco, elektri
sche raambediening, getint
glas, elektrisch verstelbare bui
tenspiegels, airbag, centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening en een tweekleurige
metaallak.
Voor meer informatie en een
uitgebreide testrit bent u van
harte welkom bij
Denissen aan de
Waarderen
Het aanbod grotere coupés is op
de Europese markt uitermate
bescheiden. Opel heeft de
Calibra uit haar programma
geschrapt, de VW Corado is er
ook al niet meer, terwijl de
Celica van Toyota geen hardlo
per in de verkopen is. Toch is
de Cougar van Ford een mooie
aanvulling in het programma
die een positieve invloed heeft
op het imago van het merk.
Het brandstofverbruik van de
fijne V6 motor blijft met een
tieve RXI terwijl de RXT aan
de luxueuze top staat. De
Coupé start in een basisuitvoe
ring die redelijk overeenkomt
met de RN met hier en daar
een toevoeging zoals meeges
poten buitenspiegels, elek
trisch uitzetbare achterruiten,
een buitentemperatuurmeter
en afstandsbediening op de
centrale vergrendeling. Deze
versie wordt alleen met de 1.4-
16V motor geleverd.
Daarboven is er de Sport-uit-
voering met lichtmetalen vel
gen, achterspoiler, sportstoelen
en een specifieke bekleding.
Met de Mondeo introduceerde
Ford haar zogenaamde
wereldauto. Dit model wordt
niet alleen geleverd in
Europa, maar loopt in een
aangepaste versie ook in de
Verenigde Staten van de
band. De Cougar is op de
Mondeo gebaseerd, maar
bewandelt een andere weg.
Deze week presenteert de
Tilburgse Nissan-dealer
Denissen fraaie actiemodell
op basis van de middenklas
Almera en de 8 persoons Sc
ruimtewagen.
De Almera Pulsar Sport en
comfort zijn gebaseerd op de
GX-uitvoering al voorzien van
ABS, airco, twee airbags en
centrale portiervergrendeling.
Daarbij komt een sportief inte
rieur met fantastisch zittende
kuipstoelen met fraaie bekle
ding en een sportstuur. De
Sport heeft lichtmetalen velgen
I met 185-serie banden, een in de
gegeven. Echt; een aanbod voor
de snelle beslisser die boven
dien profiteert van een gratis
radio/CD-speler en natuurlijk
een hoog inruilbod krijgt op de
huidige auto.
V ij fkleppentechniek
De permanente vierwielaandrij-
ving quattro bij de A6 3.7 als
meeruitvoering en standaard
bij de Audi A6 4.2 quattro
vormt in combinatie met het
elektronische stabiliteitspro
gramma (ESP) en de 5traps tip-
tronic een in dit marktsegment
unieke, maar voor Audi ken
merkende technische combina
tie die resulteert in indrukwek
kende rij eigenschappen en vei
ligheid. De nieuwe V8motoren
we de 2.0 IDE met 16 inch
wielen, airconditioning en een
warmtewerende voorruit, bij
de cabriolet aangevuld met
een elektrisch bediende stof
fen kap.
De enorme hoeveelheid moge
lijkheden levert een program
ma op van maar liefst 48 ver
schillende varianten. De vijf
deurs begint als 1.4 RN bij
£31.895,= en als 1.4 16V RN
bij £32.995,=. De extra luxe
van de RXE kost bij de 1.4
16V £35.295,= en de 1.6 16V
start als RXE bij £36.295,=.
Wie liever een sedan of Break
heeft betaalt slechts £600,=
meer en dat is een ijzersterk
aanbod. De Coupé begint voor
taan als 1.4 16V bij £34.895,=
en £35.595,= in de Sport-uit-
voering. De nieuwe 2.0 16V
IDE komt op £41.595,= en dat
is zo’n achtenhalf duizend gul
den minder dan zijn voorloper.
De Cabriolet 1.4 16V Sport
kost £45.595,= en ook hier
zien we een flink lagere pr
voor de 2.0 16V IDE, nt
£53.995,=. De Renault
Mégane Scénic wordt op dit
moment nog buiten de wijzi
gingen gehouden. Deze auto
komt in september aan de
beurt en zal dan als Renault
met vijfkleppentechniek en
drietraps omschakelbaar
inlaatspruitstuk maken superi
eure rijprestaties mogelijk. De
4.2 quattro sedan haalt een
afgeregelde top van 250
km/u en sprint in 6,9 seconc
naar de 100 km/u. Door de
wijzigingen aan de carrosserie
wordt de latente kracht van de
Audi A6 met VBmotor onder
streept. In combinatie met de
couplijnen en de luxueuze uit
rusting vormen de Audi A6 4.2
quattro en de A6 3.7 een bijzon
der verfijnde, sterk op comfort
geóri-nteerde interpretatie van
de A6. De belangrijkste carros-
seriewijzigingen zijn het
nieuwe frontdesign, de nieuwe
vormgeving van de koplampen
achter helder glas, extra spor
tief ogende wielkasten, vergrote
spoorbreedte en het volledig
aluminium onderstel met vier
maal gelede vooras en achteras
met dubbele draagarmen.
Het standaard geleverde elek
tronische stabiliteitsprogram
ma (ESP) en het krachtige rem-
systeem garanderen een grote
rijveiligheid. De Straps tiptro-
nic, leren bekleding, met hout
ingelegde panelen, middenarm-
leuning voor, het bestuurders-
informatiesysteem en het
alarmsysteem met interieurbe-
Ford Cougar 24V
6 in lijn
2544 cc
82,4 x 79,5 mm
170 pk bij 6250 tr/min
220 Nm bij 4250 tr/min
lengte 4,699 meter, breedte 1,769 meter
1390 kg
topsnelheid 225 km/u
acceleratie 0-100 in 8,6 sec.
stadscyclus 13,4 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,3 liter/100 km
gecombineerd 9,5 liter/100 km
£69.995,=
logo en onderin de meegespoten
bumper een forse luchtinlaat.
De verschillende onderdelen
van de koplampen zitten als
losse ronde units onder een hel
der glas en hebben samen een
donkere, mysterieuze uitstra
ling. Die iets bolle motorkap
heeft in het midden een V-vorm
die het ‘sneUe’ uiterlijk van J'
auto versterkt. De genoemde
strakke lijnen vinden we onde
meer aan de onderkant van de
portieren, terwijl een lijn die
strak langs de portiergrepen
loopt aan de achterkant rond
over spatbord en bumper
afbuigt. Een vast onderdeel van
de new-edge zijn diverse drie
hoekige vormen, zoals bij de
Cougar de portiergrepen en de
achterlichtunits. De achterlich
ten hebben een fors formaat en
bestaan uit een omlijsting van
rood reflectormateriaal met
ronde units. Helaas is het
derde remlicht ‘te laag’ in de
achterklep geplaatst. De ach
terbumper is relatief hoog,
zodat de Cougar een flinke til-
drempel heeft. Een compliment
moet worden gegeven aan het
standaard bagagevolume van
maar liefst 410 liter en dat is
voor een coupé enorm. De ach
terbank kan in twee delen wor
den neergeklapt, waarna de
trekt in 8,6 seconden naar de
100 km/u en daarmee komt
men zowel in druk stadsver
keer, maar vooral op de snel
weg prima uit de voeten. De
V6-motor produceert een
uiterst smakelijk geluid en
iedere keer weer is het een
genot om het gaspedaal flink in
te trappen en het motortoeren-
tal te laten toenemen. De hand-
geschakelde vijfversnellingsbak
laat zich doorgaans prettig
bedienen, al wilde ons exem
plaar zich niet altijd probleem
loos in de derde versnelling
laten manouvreren.
De ophanging is bekend, met
McPherson veerpoten voor en
de Quadralink ophanging ach
ter. De algehele indruk die de
Cougar hiermee maakt is voor
al comfortabel. Maar omdat de
carrosserie behoorlijk strak
boven het wegdek blijft hangen,
kan er ook prima sportief mee
gereden worden. De stuurbe
krachtiging helpt op snelheid
gelukkig niet nadrukkelijk
mee, maar de Cougar blijft eer
der een Gran Turismo dan een
sportwagen.
Door de diep zii
C-stijlen is het
achteren in de Cougar niet
geweldig, maar dat zijn we van
een coupé ook niet anders
De V8krachtbron wordt zowel
in de A6 limousine als in de A6
Avant in twee versies aangebo
den. De nieuwe Audi A6 4.2
quattro met 220 kW (300 pk)
en de A6 3.7 met 191 kW (260
pk) die later volgt, voldoen aan
de hoogste technische eisen en
vallen op door hun pittige
krachtsontplooiing, markante
design en dynamiek.
gen voordat een prettige zit-
sitie is gevonden. Daarna zit
auto als gegoten en zijn er
dit punt geen klachten,
teraard heeft een sportieve
jpé in dit segment en zeer
royale uitrusting. Zo wordt de
Cougar in alle gevallen gele
verd met twee airbags, zij-air-
bags, ABS, metaallak, elektri
sche hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, alarm, start
blokkering, centrale vergrende
ling, audio-installatie, aircondi
tioning, lichtmetalen velgen en
een waarschuwingssignaal
vergeten veriichting.
Rijke uitrusting
In het interieur zet de typische
Ford-stijl van de laatste jaren
zich voort. Diverse onderdelen
zijn in een metaalachtige
kunststof uitgevoerd en geven
het geheel een speelse, high
tech uitstraling. Het instru
mentarium zit onder’een half
ronde overkapping en ronde
vormen komen we op veel
plaatsen tegen. Zo zijn er vier
ronde uitstroomopeningen, een
rond instrument voor de bedie
ning van de klimaatsbeheersing
en vier knoppen in een ronde
omlijsting voor het instellen
van de boordcomputer. Midden
op het stuurwiel zit het speci
fieke Cougar-logo; Overigens
wordt de Cougar op de
Amerikaanse markt niet als
Ford maar als Mercury ver
kocht. Op het linker portierpa-
neel zitten de bedieningsknop
pen voor de elektrische spiegel-
verstelling en het openen van
de portierruiten. De stoelen
hebben een voldoende lange zit
ting en geven een behoorlijke
steun aan lenden en bovenbe
nen. Onderin de rugleuning zit
een duidelijk naar voor steken
de rand die met behulp van een
Sideguard
De achterbank van de limousi
nes heeft door de vormgeving
het karakter van afzonderlijke
zitplaatsen gekregen.
Voor goede rij eigenschappen en
veel comfort zorgt het volledig
ahiminium onderstel in combi
natie met de nieuw afgestemde
schokdemperkarakteristiek.
Door toepassing van aluminium
remzadels is de onafgeveerde
massa nog verder verminderd.
Een uniek velgenaanbod met
standaard een 8J x 16 inch
lichtmetalen velg en tegen
meerprijs twee 8J x 17 inch
lichtmetalen velgen onder
streept het krachtige voorko
men van dit model.
Zijairbags voorin, airbags voor
bestuurder en bijrijder enpyro-
technische gordelspanners aan
alle driepuntsgordels zijn
standaard. In de leuning van
de achterbank geïntegreerde
zijairbags achterin zijn als
meeruitvoering leverbaar.
Nieuw als meeruitvoering is
New Edge
Het ontwerpteam van de
Cougar bestond uit zowel
Amerikaanse als Europese
designers die er samen vanuit
hun Engelse thuisbasis een
grote coupé van gemaakt heb
ben die in beide werelddelen
een zeer specifieke klanten
groep moet trekken. -
een verstandige zet c
de praktijk blijkt dat coupé-
modellen een relatief korte
levenscyclus hebben.
De vormgeving van de
Cougar is op z’n minst opval
lend. Door het gebruik van de
zogenaamde new-edge design,
waarbij ronde vormen en
strakke lijnen elkaar aanvul
len, past de Cougar prima
tussen de laatste Ford-cre-
aties zoals de Ka, Puma en
Focus. Het lage en brede
front heeft een kleine grille
met in het midden het Ford-
Technische gegevens:
Merk en type: Ford
I Aantal cilinders:
I Cilinderinhoud:
I Boring x slag:
I Vermogen:
Koppel:
I Afmetingen:
I Gewicht:
I Prestaties:
Alleen bij Gebr. Vullings Opel
is op dit moment een bijzonder
actiemodel verkrijgbaar op
basis van de Corsa. Het gaat
om de Corsa 2000 waarmee
niet alleen naar de volgende
eeuw wordt gekeken, maar
waarop ook een aantrekkelijke
korting van £2.000,= wordt
ligheidsverhogende aanvulling
biedt op de andere airbags
en waardoor de inzittenden bij
een eventuele aanrijding van
opzij zowel voor als achterin
even effectief worden
beschermd. Dankzij de talrijke
meeruitvoeringen, waaronder
bijvoorbeeld een navigatiesys
teem met monitor met
TVfunctie, dubbel geluidisole-
rend glas, zonneceldak en een
multifunctioneel stuurwiel kan
ieder zijn A6 V8 geheel naar
eigen wens aanpassen.
De nieuwe types van de A6 met
V8motor zijn vooral bedoeld
voor klanten met een bijzonde
re voorkeur voor prestatie en
comfort, moderne normen qua
mobiliteit en hoge verwachtin
gen ten aanzien van hun auto.
Zulke klanten weten onconven
tioneel design, een sterk indivi
duele uitstraling en betrouw
baarheid, kwaliteit met
een zeer hoge waardevastheid
en verder natuurlijk een hoge
mate van actieve en passieve
veiligheid, naar waarde te
schatten. De Audi A6 4.2 quat
tro beleeft zijn marktintroduc
tie in Nederland begin april
1999. De consumentenprijs is
vastgesteld op £163.500,= voor
de limousine en £170.000,=
voor de Avant. De A6 3.7 volgt
in de herfst van dit jaar.
jrwijl
top
start in et
redelijk
onder-
e ver
men,
n klasse