J Ha Ford Cougar 24V AutoTest F Best of two worlds Renault Mégane II ine Aantrekkelijke actiemodellen tijdens voorjaarsshow Nissan Denissen Opel Corsa '2000' van Vullings Opel Audi A6 V8 Onderstreping van allure DE AUTOMAAT Donderdag 18 maart 1999 pagina 3 DETILBURGSE KOERIER :1999 «pagina2 RD jp dit voor SEA maar fl 1.000,- over 200 Chelsea ■990,-. Verbruik: B.V. •g Prijs: nille iden ische combina- t in indrukwek- aan- rbag. uit m o.a.: f y j juozwm] aak lard ?n neme een ikt Isbediening voor xtra’s ter waarde rvergrendeling x>oT speler) ienbare L voege men een flink en voila, daar is een kt simpel, maar het zi Comfortabel De Ford Cougar staat van de Mondeo afgelei gewend. Naar voor en opzij zijn er geen klachten. Hen De Corsa 2000 heef sterke 1,2 liter 16-» eigenscha motor en punt Couj als 2 door ons liter met an hc so bli zit en vorm van de t uitzicht naar j Nissan Burg. n de ide Ier le mogelijkheden toenemen tot 930 liter. ;eft een 65 pk 5-kleppen wachtinger De Mondec implete leling. De Dat is omdat uit aupé- orte ogramma van begint met de r met 5-bak voor £59.995,=. De V6 24- klepper met 5-bak komt op £69.995,= en dezelfde auto met automaat moet £73.995,= opleveren. Voor deze bedragen zal de Cougar zeker geen snelloper in de verkopen v den, maar liefhebbers zuil ‘m absoluut waarderen. en met de een 2,5 Deze mik vermo- j 6250 tr/min ippel van 220 n. Hiermee vegende auto 5 km/u en - Prijs lamelijk Hen lasse Serena jj-stijl. zich euiening p de cen- kan bij m geko- irs ^De ilsar motor en een rijke uitrusting met onder meer een schuifTkan- teldak, achterspoiler, lichtme talen velgen, getint glas, stuur bekrachtiging, metaallak en een airbag. De Corsa 2000 1.2 16V is uit voorraad leverbaar, echter zolang de voorraad strekt. waking worden eveneens standaard geleverd. De Avantuitvoeringen worden aan geboden met luchtvering ach ter, waardoor het veergedrag vrijwel onafhankelijk is van de belading. De luchtvering is inclusief niveauregelingsfunc- tie. nog ‘harder’ kan drukken. rste instantie is dit even rappen en zeer tijni a de Cougar stelt o int zeker niet teleur. De ugar kan worden geleverd 2 liter 16-klepper is gereden V6, et 24 kleppen, motor levert een flink gen van 170 pk bij en komt tot een kop Nm bij 4250 tr/min. komt de 1390 kg we tot een top van 225 gemiddelde van 1 op 9,5 nog redelijk binnen de perken en zal bij constante snelheden op de snelweg absoluut gunstiger uitkomen. Het leveringsprog de Ford Cougar t 4 cilinder 2 liter 1 Onderstreping van allure De succesvolle Audi A6-famille heeft haar gelederen versterkt: Audi biedt nu in de A6 een V8motor aan. Dit nieuwe top model met zijn bijzonder luxu euze uitrustingselementen vormt een consequente aanvul ling op het bestaande A6pro- gramma. te accentuering van de B-st De Comfort onderscheidt z door elektrische raambedit en afstandsbediening op c trale vergrendeling. Er ka de Pulsar Comfort worder zen uit de 3-, 4- en 5-deur Almera, terwijl de Sport e alleen als 3- en 5-deurs is. I prijslijst van de Almera Pul start bij £33.195,=. Met de Serena Florida heeft Nissan de goedkoopste achtper- soons auto in huis. Voor £44.990,= biedt het merk een verbazingwekkend comj auto met flexibele inde Vervolg van pagina 1. De vijfdeurs, sedan en Bree starten als RN met standaa vier airbags, ABS, drie hoofd steunen achter, meegespoten bumpers, toerenteller, centrale vergrendeling, elektrische ruit- bediening voor, in hoogte ver stelbare bestuurdersstoel, ver stelbaar stuurwiel en een deel baar neerklapbare achterbank (rugleuning en zitting). De 1.9 dTi begint met een specifiek RT-niveau. De RXE is bijzon der aantrekkelijk vanwege de airconditioning, mitslampen en boordcomputer. Sommige de zijkant van de auto. In no- time wordt het achtpersoons interieur omgetoverd in een bestelauto met een volume van 3 kubieke meter. De uitrusting is compleet met airco, elektri sche raambediening, getint glas, elektrisch verstelbare bui tenspiegels, airbag, centrale vergrendeling met afstandsbe diening en een tweekleurige metaallak. Voor meer informatie en een uitgebreide testrit bent u van harte welkom bij Denissen aan de Waarderen Het aanbod grotere coupés is op de Europese markt uitermate bescheiden. Opel heeft de Calibra uit haar programma geschrapt, de VW Corado is er ook al niet meer, terwijl de Celica van Toyota geen hardlo per in de verkopen is. Toch is de Cougar van Ford een mooie aanvulling in het programma die een positieve invloed heeft op het imago van het merk. Het brandstofverbruik van de fijne V6 motor blijft met een tieve RXI terwijl de RXT aan de luxueuze top staat. De Coupé start in een basisuitvoe ring die redelijk overeenkomt met de RN met hier en daar een toevoeging zoals meeges poten buitenspiegels, elek trisch uitzetbare achterruiten, een buitentemperatuurmeter en afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Deze versie wordt alleen met de 1.4- 16V motor geleverd. Daarboven is er de Sport-uit- voering met lichtmetalen vel gen, achterspoiler, sportstoelen en een specifieke bekleding. Met de Mondeo introduceerde Ford haar zogenaamde wereldauto. Dit model wordt niet alleen geleverd in Europa, maar loopt in een aangepaste versie ook in de Verenigde Staten van de band. De Cougar is op de Mondeo gebaseerd, maar bewandelt een andere weg. Deze week presenteert de Tilburgse Nissan-dealer Denissen fraaie actiemodell op basis van de middenklas Almera en de 8 persoons Sc ruimtewagen. De Almera Pulsar Sport en comfort zijn gebaseerd op de GX-uitvoering al voorzien van ABS, airco, twee airbags en centrale portiervergrendeling. Daarbij komt een sportief inte rieur met fantastisch zittende kuipstoelen met fraaie bekle ding en een sportstuur. De Sport heeft lichtmetalen velgen I met 185-serie banden, een in de gegeven. Echt; een aanbod voor de snelle beslisser die boven dien profiteert van een gratis radio/CD-speler en natuurlijk een hoog inruilbod krijgt op de huidige auto. V ij fkleppentechniek De permanente vierwielaandrij- ving quattro bij de A6 3.7 als meeruitvoering en standaard bij de Audi A6 4.2 quattro vormt in combinatie met het elektronische stabiliteitspro gramma (ESP) en de 5traps tip- tronic een in dit marktsegment unieke, maar voor Audi ken merkende technische combina tie die resulteert in indrukwek kende rij eigenschappen en vei ligheid. De nieuwe V8motoren we de 2.0 IDE met 16 inch wielen, airconditioning en een warmtewerende voorruit, bij de cabriolet aangevuld met een elektrisch bediende stof fen kap. De enorme hoeveelheid moge lijkheden levert een program ma op van maar liefst 48 ver schillende varianten. De vijf deurs begint als 1.4 RN bij £31.895,= en als 1.4 16V RN bij £32.995,=. De extra luxe van de RXE kost bij de 1.4 16V £35.295,= en de 1.6 16V start als RXE bij £36.295,=. Wie liever een sedan of Break heeft betaalt slechts £600,= meer en dat is een ijzersterk aanbod. De Coupé begint voor taan als 1.4 16V bij £34.895,= en £35.595,= in de Sport-uit- voering. De nieuwe 2.0 16V IDE komt op £41.595,= en dat is zo’n achtenhalf duizend gul den minder dan zijn voorloper. De Cabriolet 1.4 16V Sport kost £45.595,= en ook hier zien we een flink lagere pr voor de 2.0 16V IDE, nt £53.995,=. De Renault Mégane Scénic wordt op dit moment nog buiten de wijzi gingen gehouden. Deze auto komt in september aan de beurt en zal dan als Renault met vijfkleppentechniek en drietraps omschakelbaar inlaatspruitstuk maken superi eure rijprestaties mogelijk. De 4.2 quattro sedan haalt een afgeregelde top van 250 km/u en sprint in 6,9 seconc naar de 100 km/u. Door de wijzigingen aan de carrosserie wordt de latente kracht van de Audi A6 met VBmotor onder streept. In combinatie met de couplijnen en de luxueuze uit rusting vormen de Audi A6 4.2 quattro en de A6 3.7 een bijzon der verfijnde, sterk op comfort geóri-nteerde interpretatie van de A6. De belangrijkste carros- seriewijzigingen zijn het nieuwe frontdesign, de nieuwe vormgeving van de koplampen achter helder glas, extra spor tief ogende wielkasten, vergrote spoorbreedte en het volledig aluminium onderstel met vier maal gelede vooras en achteras met dubbele draagarmen. Het standaard geleverde elek tronische stabiliteitsprogram ma (ESP) en het krachtige rem- systeem garanderen een grote rijveiligheid. De Straps tiptro- nic, leren bekleding, met hout ingelegde panelen, middenarm- leuning voor, het bestuurders- informatiesysteem en het alarmsysteem met interieurbe- Ford Cougar 24V 6 in lijn 2544 cc 82,4 x 79,5 mm 170 pk bij 6250 tr/min 220 Nm bij 4250 tr/min lengte 4,699 meter, breedte 1,769 meter 1390 kg topsnelheid 225 km/u acceleratie 0-100 in 8,6 sec. stadscyclus 13,4 liter/100 km buitenwegcyclus 7,3 liter/100 km gecombineerd 9,5 liter/100 km £69.995,= logo en onderin de meegespoten bumper een forse luchtinlaat. De verschillende onderdelen van de koplampen zitten als losse ronde units onder een hel der glas en hebben samen een donkere, mysterieuze uitstra ling. Die iets bolle motorkap heeft in het midden een V-vorm die het ‘sneUe’ uiterlijk van J' auto versterkt. De genoemde strakke lijnen vinden we onde meer aan de onderkant van de portieren, terwijl een lijn die strak langs de portiergrepen loopt aan de achterkant rond over spatbord en bumper afbuigt. Een vast onderdeel van de new-edge zijn diverse drie hoekige vormen, zoals bij de Cougar de portiergrepen en de achterlichtunits. De achterlich ten hebben een fors formaat en bestaan uit een omlijsting van rood reflectormateriaal met ronde units. Helaas is het derde remlicht ‘te laag’ in de achterklep geplaatst. De ach terbumper is relatief hoog, zodat de Cougar een flinke til- drempel heeft. Een compliment moet worden gegeven aan het standaard bagagevolume van maar liefst 410 liter en dat is voor een coupé enorm. De ach terbank kan in twee delen wor den neergeklapt, waarna de trekt in 8,6 seconden naar de 100 km/u en daarmee komt men zowel in druk stadsver keer, maar vooral op de snel weg prima uit de voeten. De V6-motor produceert een uiterst smakelijk geluid en iedere keer weer is het een genot om het gaspedaal flink in te trappen en het motortoeren- tal te laten toenemen. De hand- geschakelde vijfversnellingsbak laat zich doorgaans prettig bedienen, al wilde ons exem plaar zich niet altijd probleem loos in de derde versnelling laten manouvreren. De ophanging is bekend, met McPherson veerpoten voor en de Quadralink ophanging ach ter. De algehele indruk die de Cougar hiermee maakt is voor al comfortabel. Maar omdat de carrosserie behoorlijk strak boven het wegdek blijft hangen, kan er ook prima sportief mee gereden worden. De stuurbe krachtiging helpt op snelheid gelukkig niet nadrukkelijk mee, maar de Cougar blijft eer der een Gran Turismo dan een sportwagen. Door de diep zii C-stijlen is het achteren in de Cougar niet geweldig, maar dat zijn we van een coupé ook niet anders De V8krachtbron wordt zowel in de A6 limousine als in de A6 Avant in twee versies aangebo den. De nieuwe Audi A6 4.2 quattro met 220 kW (300 pk) en de A6 3.7 met 191 kW (260 pk) die later volgt, voldoen aan de hoogste technische eisen en vallen op door hun pittige krachtsontplooiing, markante design en dynamiek. gen voordat een prettige zit- sitie is gevonden. Daarna zit auto als gegoten en zijn er dit punt geen klachten, teraard heeft een sportieve jpé in dit segment en zeer royale uitrusting. Zo wordt de Cougar in alle gevallen gele verd met twee airbags, zij-air- bags, ABS, metaallak, elektri sche hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, alarm, start blokkering, centrale vergrende ling, audio-installatie, aircondi tioning, lichtmetalen velgen en een waarschuwingssignaal vergeten veriichting. Rijke uitrusting In het interieur zet de typische Ford-stijl van de laatste jaren zich voort. Diverse onderdelen zijn in een metaalachtige kunststof uitgevoerd en geven het geheel een speelse, high tech uitstraling. Het instru mentarium zit onder’een half ronde overkapping en ronde vormen komen we op veel plaatsen tegen. Zo zijn er vier ronde uitstroomopeningen, een rond instrument voor de bedie ning van de klimaatsbeheersing en vier knoppen in een ronde omlijsting voor het instellen van de boordcomputer. Midden op het stuurwiel zit het speci fieke Cougar-logo; Overigens wordt de Cougar op de Amerikaanse markt niet als Ford maar als Mercury ver kocht. Op het linker portierpa- neel zitten de bedieningsknop pen voor de elektrische spiegel- verstelling en het openen van de portierruiten. De stoelen hebben een voldoende lange zit ting en geven een behoorlijke steun aan lenden en bovenbe nen. Onderin de rugleuning zit een duidelijk naar voor steken de rand die met behulp van een Sideguard De achterbank van de limousi nes heeft door de vormgeving het karakter van afzonderlijke zitplaatsen gekregen. Voor goede rij eigenschappen en veel comfort zorgt het volledig ahiminium onderstel in combi natie met de nieuw afgestemde schokdemperkarakteristiek. Door toepassing van aluminium remzadels is de onafgeveerde massa nog verder verminderd. Een uniek velgenaanbod met standaard een 8J x 16 inch lichtmetalen velg en tegen meerprijs twee 8J x 17 inch lichtmetalen velgen onder streept het krachtige voorko men van dit model. Zijairbags voorin, airbags voor bestuurder en bijrijder enpyro- technische gordelspanners aan alle driepuntsgordels zijn standaard. In de leuning van de achterbank geïntegreerde zijairbags achterin zijn als meeruitvoering leverbaar. Nieuw als meeruitvoering is New Edge Het ontwerpteam van de Cougar bestond uit zowel Amerikaanse als Europese designers die er samen vanuit hun Engelse thuisbasis een grote coupé van gemaakt heb ben die in beide werelddelen een zeer specifieke klanten groep moet trekken. - een verstandige zet c de praktijk blijkt dat coupé- modellen een relatief korte levenscyclus hebben. De vormgeving van de Cougar is op z’n minst opval lend. Door het gebruik van de zogenaamde new-edge design, waarbij ronde vormen en strakke lijnen elkaar aanvul len, past de Cougar prima tussen de laatste Ford-cre- aties zoals de Ka, Puma en Focus. Het lage en brede front heeft een kleine grille met in het midden het Ford- Technische gegevens: Merk en type: Ford I Aantal cilinders: I Cilinderinhoud: I Boring x slag: I Vermogen: Koppel: I Afmetingen: I Gewicht: I Prestaties: Alleen bij Gebr. Vullings Opel is op dit moment een bijzonder actiemodel verkrijgbaar op basis van de Corsa. Het gaat om de Corsa 2000 waarmee niet alleen naar de volgende eeuw wordt gekeken, maar waarop ook een aantrekkelijke korting van £2.000,= wordt ligheidsverhogende aanvulling biedt op de andere airbags en waardoor de inzittenden bij een eventuele aanrijding van opzij zowel voor als achterin even effectief worden beschermd. Dankzij de talrijke meeruitvoeringen, waaronder bijvoorbeeld een navigatiesys teem met monitor met TVfunctie, dubbel geluidisole- rend glas, zonneceldak en een multifunctioneel stuurwiel kan ieder zijn A6 V8 geheel naar eigen wens aanpassen. De nieuwe types van de A6 met V8motor zijn vooral bedoeld voor klanten met een bijzonde re voorkeur voor prestatie en comfort, moderne normen qua mobiliteit en hoge verwachtin gen ten aanzien van hun auto. Zulke klanten weten onconven tioneel design, een sterk indivi duele uitstraling en betrouw baarheid, kwaliteit met een zeer hoge waardevastheid en verder natuurlijk een hoge mate van actieve en passieve veiligheid, naar waarde te schatten. De Audi A6 4.2 quat tro beleeft zijn marktintroduc tie in Nederland begin april 1999. De consumentenprijs is vastgesteld op £163.500,= voor de limousine en £170.000,= voor de Avant. De A6 3.7 volgt in de herfst van dit jaar. jrwijl top start in et redelijk onder- e ver men, n klasse

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 27