mivi i laai
Renault Mégane II
Nieuwe Nissan Almera
Rover
Tino in MPV-segment
Variant-versies
Volkswagen Golf en Bora
blijft
bestaan
jO
Join the family
Qvan der boom V
1999 pagina 24
Jaargang 11 nr11 Donderdag 18 maart 1999 Oplage 104.000
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag. 3
Autotest Ford Cougar 24V
Deze week
Reclame-
DEALERS
blaadje
Enkele dagen geleden kreeg ik
op mijn redaktieadres een blad
teruggestuurd speciaal gericht
op de zakelijke automobilist. Ik
.013 5423030
verzorg daarvoor de volledige
..013 I 5420143
redaktie. Op het adreslabel
stond letterlijk “Wens absoluut
geen ongevraagde milieubelas-
.0131 5364011
tende reclamebladen als deze te
vinyl,
ontvangen!” In zo’n enkel geval
moet ik verstandig zijn, het
atoen,
.013 1 4634355
.013 1 5355575
verder meer over nadenken.
suren,
Toch raakt een dergelijke
...01314683911
opmerking mij diep in het hart
.013 I 5363924
ië tot
013 I 5355655
totaal niet realiseren. Het
betreffende blad wordt volledig
..013 I 5802020
journalistiek ingevuld en is
01315478980
maten
alles behalve een reclameblaad-
.013 I 5443330
je. Ja, er staan advertenties in,
maar zonder advertenties kan
s, van
geen enkel blad op de hele
lecties
wereld voortbestaan. Ik weet
.013 I 5422133
dat er ook mensen zijn die op
>arte,
dezelfde manier tegen het blad
.013 I 5053944
rtest,
wat u nu voor u hebt, aankij
ken. Maar ook dit is een journa-
.013 I 5331206
listiek produkt. Helaas zijn er
pij ten
lezers die een blad of krant
.013 5347771
alleen maar journalistiek vin-
.013 I 4680468
aliteit
den als er kritiek in wordt
.013 I 5430022
geuit. “Zoals in dagbladen”,
chijn-
roept men dan. Nu las ik laatst
.0416 1 363412
een artikel over een bepaald
Lees verder op pagina 3.
..013 1 4647676
automerk in een dagblad, een
verhaal dat zo ongenuanceerd
was en gezien de toon alleen
door een economische journalist
r in.
geschreven kon zijn, dat hetgeen
hij te vertellen had een enorm
eenzijdige blik op het geheel
wierp. Maar het was journalis-
/I
tick omdat het ‘lekker negatief
was. Dat vind ik geen goede
journalistiek.
Maar om nog even terug te
komen op de persoon die het
milieu aan als extra argument.
Maar het verwonderd mij dan
des te meer dat het bedrijf in
kwestie een schildersbedrijf is...
Tony Vos
ikt insj
Sluiti
blad terugstuurde. Hij voert het
teruggestuurde blad meteen bij
het oud-papier leggen en er niet
trappen e.d.
ERLEN,
YCHEN.
i v
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Het exterieur is
loor zowel Japanse
sse designers en ken-
1 onder meer door zijn
koplampen, hoog-
iterlichten en
vlagen
lent.
/an een
en wiel-
aardoor
""gefrist
iö op
van
was de
en dat zal de afzender zich
wei ica
taakt,
erlijke
ihterin
liter
t te brei-
het
Met de Mégane-reeks klom Renault in recordtempo op naar de tweede plaats
op de Europese verkoopranglijst. De positie van de Mégane zal alleen nog
maar versterkt worden door de komst van de gefacelifte versie die bovendien
een zeer uitgebreide standaarduitrusting meekrijgt en diverse nieuwe moto
ren. Een volledige nieuwkomer is de Break.
het niveau van de laadvloer.
Hierdoor kunnen zware
bagagestukken makkelijk
worden ingeladen.
De laadruimte is mooi vlak
en in de rechter flank is een
handig bergvakje gemaakt.
Advertenties:
Advertentie-afdel
De Tilburgse
N.S. Plein 14,
Tel. 013/536
Fax 013/531
Toyota
Autonova013 I 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 1361553
Citroën
Bertens
Rover
•VWI Audi
Auto Bongers013 I 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand.0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen
Skoda
Elan
Suzuki
Gijsbers
Honda
De Graaft
Mazda
Van Heumen
Mitsubishi
Kluitmans
•Seat
Auto Noordhoek..013 I 4553678
Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
•BMW
Renova...
Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk...
Peugeot
Spijkers Goirle
Opel
Gebr. Vullings...
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
Seat Saab
Zuid Oost
1ABS.
iant neemt een spe-
l het program-
heeft het Bora-
chthoekige koplam-
bumper geïnte-
Nepal
sch en
sling
8 Koerier
14, 5014 DA Tilburg
368805
359985
voor de veilige montage van
kinderzitjes. Direct bij introduc
tie kan de klant kiezen uit drie
benzine- en eveneens drie die
selmotoren. Aan de basis staat
de 1,4 liter 16-klepper van 75
pk gevolgd door de 1,6 liter van
100 pk. De 115 pk 2 liter vormt
de top bij de Golf Variant. Het
dieselpallet is compleet met de
68 pk sterke SDI en de beide
TDI-varianten van 90 en 110
pk. Naast de basisuitvoering
kan worden gekozen voor de
Trendline, Comfortline en
Highline. Standaard is de auto
al voorzien van twee airbags,
zij-airbags en
De Bora Varia
ciale plaats in in
ma. De auto h:
front met recht
ti, een in i
Basisuitvoering
De meeste uitvoeringen van
de Mégane zijn in meerdere
uitrustingsvarianten lever
baar.
wordt leverbaar met drie
krachtige motoren. De auto
begint waar de Golf ophoudt,
namelijk bij een 2 liter va
pk. Daarboven zit de 150
sterke 2,3 liter V5. Beide I
nemotoren zijn te bestelle
een automaat. In de Bora
Variant introduceert
Volkswagen de 115 pk sterke
1,9 liter TDI met zogenaamde
pompverstuiver-inspuiting.
Hierdoor wordt een enorm kop
pel behaald van 285 Nm bij
slechts 1900 tr/min. De nieuwe
techniek maakt inspuitdrukken
van meer dan 2000 bar moge
lijk. Hierdoor paart de Bora
Variant sportieve prestaties
aan een economisch verbruik.
Standaard is een handgescha-
kelde zesbak en aandrijfslipre-
geling. Net als de Golf is de
Volgend jaar zal Nissan een
volledig nieuwe Almera-reeks
introduceren die in totaal uit
vier carrosserievarianten zal
bestaan. Eén daarvan is de
Almera Tino, een ruimtewagor
in het middenklassesegme
De Tino maakt gebruik va
compleet nieuwe bodemgroep
en zal bij Nissan Motor Iberic
in Barcelona worden gemaakt
De auto heeft vijf afzonder’"1-
zitplaatsen. De stoelen achten
kunnen niet alleen neergeklapt
wórden, maar kunnen ook over
rails verschuiven. Bovendien
zijn er in het interieur 20 klei
ne opbergvakken aangebracht.
Het bagagevolume kan in
diverse stadia groeien van 440
via 550 tot 1030 liter. In totaal
zijn er 24 verschillende opstel
lingen van de stoelen te beden
ken. Het gewicht van de losse
stoelen is zo laag mogelijk
gehouden om het verwijderen
te vergemakkelijken. De buiten
ste stoelen achterin hebben een
Isofix-bevestiging voor kinder-
stoeltjes.
De Nissan Almera Tino bevindt
zich in de laatste fase van ont
wikkeling. r
getekend dc
als Europes
merkt zich i
grote, heldere 1
geplaatste acht
relatief lange overhang achter.
de auto van zijn plaats komt.
Niets geen gillende banden,
maar een grote souplesse over
een breed toerenbereik.
De motor die zeer plezierig is
in druk stadsverkeer en rijdend
in de file, maar die daarnaast
prima in staat is optimaal te
presteren. In eerste instantie
levert Renault deze nieuwe
techniek in de Coupé en cabrio
let tegen bedragen die flink
onder die van de oude 150 pk
16-klepper liggen. Bij de Coupé
heeft men verder een goede zet
gedaan door de plankharde
Het belangrijkste nieuws
Volkswagen in Genève wa
Variant op basis van de
nieuwe Golf en Bora, auto’s
die vanaf de komende zomer
in ons land leverbaar zullen
zijn. De Golf Variant heeft een
lengte van 4,40 'meter en is
ten opzichte van zijn voorgan
ger flink gegroeid. Het front is
helemaal van de Golf drie- en
vijfdeurs overgenomen, terwijl
de achterzijde sterk aan de
Passat Variant doet denken.
De auto heeft een standaard
bagagevolume van 460
en dat is makkelijk uit
den tot 1470 liter door 1
neerklappen van de achter
bank. In dat geval ontstaat er
een volledig vlakke laadvloer.
De rugleuning kan asymme-
Benzinefront
Motorisch biedt de Mégane het
nodige aan nieuws. Alle
bestaande motoren zijn onder
de loep genomen en dat heeft
geresulteerd in een-lager ver
bruik. Gebleven zijn de 75 pk
1.4 liter basismotor alsmede de
1,9 liter diesel en 1,9 liter
direct ingespoten turbodiesel.
Deze dTi is voortaan tegen
meerprijs met een proactieve
automaat te leveren. Nieuws
vinden we vooral op het benzi
nefront. De bestaande 1,6 liter
heeft een opvolger gekregen in
de vorm van een 1,4 liter 16-
klepper die een vermogen
levert van 95 pk bij 6000 tr/min
en komt tot een koppel van 127
Nm bij 3750 tr/min. We reden
deze motor in de vijfdeurs
hatchback. De 1.4-16V is vol
doende krachtig en soepel,
waardoor de prestaties zelfs in
Directe inspuiting
Met de nieuwe 2 liter 16V IDE-
motor introduceert Renault de
eerste Europese direct ingespo
ten benzinemotor. Deze kracht
bron volgt de bestaande 2 liter
16V van 150 pk op. Het vermo
gen nam ten opzichte van zijn
voorganger af tot 140 pk 5500
tr/min, maar het koppel ligt
met 200 Nm niet alleen hoger,
maar wordt bij een lager toe
rental van 4250 bereikt. En dat
verklaart vooral de toename in
souplesse, terwijl de directe
inspuiting garant staat voor
een aanzienlijk afgenomen
brandstofverbruik. Maar pres
teren doet de 2.0 IDE daar
naast meer dan uitstekend met
een top van 213 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 8,6
seconden. De meeste indruk
maakt deze krachtbron inder
daad door het gemak waarmee
afvering te versoepelen, waar
door de auto zijn Franse karak
ter terug heeft gekregen. En
dan de nieuwe Break. Voor een
aantal markten zal de Break de
verkopen aanzienlijk doen toe
nemen. Daar is ook alle reden
toe, omdat de 4,44 meter lange
auto de grootste stationwagon
in zijn klasse is met een maxi
maal bagagevolume van 1600
liter als de bank is neergeklapt.
De relatief rechte achterkant is
oorzaak van dit flinke volume.
De klep gaat tot een uitsparing
in de bumper open precies tot
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
SXXfl RENAULT
Go/rte Nobelstraat 7 <Mn/voom Tel. (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
heuvelachtig terrein uitstekend
zijn. Zo kan er een topsnelheid
worden behaald van 184 km/u
en accelereert de auto in 11,8
seconden vanuit stilstand naar
de 100 km/u. De motor is lek
ker stil en kan zonder al te veel
schakelen gereden worden. En
trapje hoger staat de 1,6 liter
16-klepper bekend onder meer
uit de Laguna. Deze krachtbron
vervangt de 2 liter in de
Mégane. Het motorvermogen
van 110 pk bij 5750 tr/min en
een koppel van 148 Nm bij
3750 tr/min staan garant voor
'uitstekende prestaties zoals een
top van 195 km/u en een
sprintje in 9,8 seconden. Ook de
1.6-16V is een plezierig stille
motor, die merkbaar krachtiger
is dan de 1.4-16V. Beide 16-
kleppers zijn aanzienlijk zuini
ger dan de motoren die ze
opvolgen. Er wordt door
Renault een gemiddelde beloofd
van tussen de 1 op 14 en 1 op
15.
In de nieuwste Euro NCAP
crashtest komt de Mégane als
klasse-overwinnaar uit de bus
en we hebben het dan al over
de nieuwe Mégane die stan
daard in alle gevallen is voor
zien van twee airbags, twee
sidebags, nieuwe hoofdsteu
nen en ABS.
aantal nieuwe wielen e
doppen ontworpen, wa;
alle versies er lekker opge
uitzien. Het interieur is op een
vergelijkbare wijze aangepakt.
Zo is de bovenkant van het
dashboard uit ander materiaal
gemaakt en is ook iets anders
van vorm. Het instrumentari
um is opnieuw vormgegeven en
bij dat geheel past een nieuw
stuurwiel. Renault koos voor
andere bekledingsstoffen en gaf
meteen de portierpanelen
opnieuw vorm. Door dit alles
geeft het interieur van de
Mégane een nog beter afge
werkte indruk.
Geïntegreerde
mistlampen
Dat feit geeft al direct aan
dat het niet alleen bij zichtba
re wijzigingen is gebleven.
Aan de voorkant kenmerkt de
nieuwe Mégane zich door hel
dere koplampen in een
nieuwe vorm, een gewijzigde
voorbumper met eventueel
geïntegreerde mistlampen en
de nieuwe motorkap met
daarin opgenomen de grille in
twee segmenten. Afhankelijk
van de carrosserievariant en
gekozen uitrusting hebben
deze twee segmenten een
chromen omlijsting. Achter
bestaan de wijzigingen onder
meer uit andere lichtunits. De
vijfdeurs en sedan hebben in
wit uitgevoerde richtingaan
wijzers en achteruitrijlichten,
terwijl bij de Coupé en
Cabriolet de zwarte omlijs
ting plaats heeft gemaakt
voor rood reflectormateriaal.
De zwarte omlijsting van de
nummerplaat is verdwenen
en vervangen door alleen een
in de carrosseriekleur gespo
ten rand aan de bovenzijde.
Voor de vernieuwde Mégane
heeft Renault verder nog een
Ondanks onhelspellende
berichten in sommige publica
ties van de afgelopen weken, is
er geen gevaar voor het voort
bestaan van het Engelse Rover.
De familie Quant, eigenaar van
het BMW-concern, heeft te ken
nen gegeven het typische Britse
merk te behouden en er ook
doelbewust in te investeren. De
aangekondigde investeringen
maken overigens deel uit een al
langer lopend investeringspro
gramma. Als eerste is de
fabriek aan de beurt waar de
huidige 200 en 400 gemaakt
worden. De produktie moet
efficiënter gaan plaatsvinden.
BMW en Rover hebben de
Britse overheid verzocht om
subsidie op de geplande inves
teringen te verlenen, vooral
voor het behoud van werkgele
genheid. Als het aan BMW en
Rover ligt, blijft de produktie
gewoon op dezelfde plaats,
maar mocht de Britse overheid
niet met geld over de brug
komen, dan wordt gedacht over
verplaatsing. Het zou overigens
niet de eerste keer zijn dat sub
sidie aan een autofabrikant
wordt gegeven. Ook Jaguar ont
ving enkele jaren geleden een
aardig bedrag om de produktie
van de S-type op poten te zet-
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
ff
1'