mivi i laai Renault Mégane II Nieuwe Nissan Almera Rover Tino in MPV-segment Variant-versies Volkswagen Golf en Bora blijft bestaan jO Join the family Qvan der boom V 1999 pagina 24 Jaargang 11 nr11 Donderdag 18 maart 1999 Oplage 104.000 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag. 3 Autotest Ford Cougar 24V Deze week Reclame- DEALERS blaadje Enkele dagen geleden kreeg ik op mijn redaktieadres een blad teruggestuurd speciaal gericht op de zakelijke automobilist. Ik .013 5423030 verzorg daarvoor de volledige ..013 I 5420143 redaktie. Op het adreslabel stond letterlijk “Wens absoluut geen ongevraagde milieubelas- .0131 5364011 tende reclamebladen als deze te vinyl, ontvangen!” In zo’n enkel geval moet ik verstandig zijn, het atoen, .013 1 4634355 .013 1 5355575 verder meer over nadenken. suren, Toch raakt een dergelijke ...01314683911 opmerking mij diep in het hart .013 I 5363924 ië tot 013 I 5355655 totaal niet realiseren. Het betreffende blad wordt volledig ..013 I 5802020 journalistiek ingevuld en is 01315478980 maten alles behalve een reclameblaad- .013 I 5443330 je. Ja, er staan advertenties in, maar zonder advertenties kan s, van geen enkel blad op de hele lecties wereld voortbestaan. Ik weet .013 I 5422133 dat er ook mensen zijn die op >arte, dezelfde manier tegen het blad .013 I 5053944 rtest, wat u nu voor u hebt, aankij ken. Maar ook dit is een journa- .013 I 5331206 listiek produkt. Helaas zijn er pij ten lezers die een blad of krant .013 5347771 alleen maar journalistiek vin- .013 I 4680468 aliteit den als er kritiek in wordt .013 I 5430022 geuit. “Zoals in dagbladen”, chijn- roept men dan. Nu las ik laatst .0416 1 363412 een artikel over een bepaald Lees verder op pagina 3. ..013 1 4647676 automerk in een dagblad, een verhaal dat zo ongenuanceerd was en gezien de toon alleen door een economische journalist r in. geschreven kon zijn, dat hetgeen hij te vertellen had een enorm eenzijdige blik op het geheel wierp. Maar het was journalis- /I tick omdat het ‘lekker negatief was. Dat vind ik geen goede journalistiek. Maar om nog even terug te komen op de persoon die het milieu aan als extra argument. Maar het verwonderd mij dan des te meer dat het bedrijf in kwestie een schildersbedrijf is... Tony Vos ikt insj Sluiti blad terugstuurde. Hij voert het teruggestuurde blad meteen bij het oud-papier leggen en er niet trappen e.d. ERLEN, YCHEN. i v Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Het exterieur is loor zowel Japanse sse designers en ken- 1 onder meer door zijn koplampen, hoog- iterlichten en vlagen lent. /an een en wiel- aardoor ""gefrist iö op van was de en dat zal de afzender zich wei ica taakt, erlijke ihterin liter t te brei- het Met de Mégane-reeks klom Renault in recordtempo op naar de tweede plaats op de Europese verkoopranglijst. De positie van de Mégane zal alleen nog maar versterkt worden door de komst van de gefacelifte versie die bovendien een zeer uitgebreide standaarduitrusting meekrijgt en diverse nieuwe moto ren. Een volledige nieuwkomer is de Break. het niveau van de laadvloer. Hierdoor kunnen zware bagagestukken makkelijk worden ingeladen. De laadruimte is mooi vlak en in de rechter flank is een handig bergvakje gemaakt. Advertenties: Advertentie-afdel De Tilburgse N.S. Plein 14, Tel. 013/536 Fax 013/531 Toyota Autonova013 I 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 1361553 Citroën Bertens Rover •VWI Audi Auto Bongers013 I 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand.0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Elan Suzuki Gijsbers Honda De Graaft Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans •Seat Auto Noordhoek..013 I 4553678 Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova... Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk... Peugeot Spijkers Goirle Opel Gebr. Vullings... Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. Seat Saab Zuid Oost 1ABS. iant neemt een spe- l het program- heeft het Bora- chthoekige koplam- bumper geïnte- Nepal sch en sling 8 Koerier 14, 5014 DA Tilburg 368805 359985 voor de veilige montage van kinderzitjes. Direct bij introduc tie kan de klant kiezen uit drie benzine- en eveneens drie die selmotoren. Aan de basis staat de 1,4 liter 16-klepper van 75 pk gevolgd door de 1,6 liter van 100 pk. De 115 pk 2 liter vormt de top bij de Golf Variant. Het dieselpallet is compleet met de 68 pk sterke SDI en de beide TDI-varianten van 90 en 110 pk. Naast de basisuitvoering kan worden gekozen voor de Trendline, Comfortline en Highline. Standaard is de auto al voorzien van twee airbags, zij-airbags en De Bora Varia ciale plaats in in ma. De auto h: front met recht ti, een in i Basisuitvoering De meeste uitvoeringen van de Mégane zijn in meerdere uitrustingsvarianten lever baar. wordt leverbaar met drie krachtige motoren. De auto begint waar de Golf ophoudt, namelijk bij een 2 liter va pk. Daarboven zit de 150 sterke 2,3 liter V5. Beide I nemotoren zijn te bestelle een automaat. In de Bora Variant introduceert Volkswagen de 115 pk sterke 1,9 liter TDI met zogenaamde pompverstuiver-inspuiting. Hierdoor wordt een enorm kop pel behaald van 285 Nm bij slechts 1900 tr/min. De nieuwe techniek maakt inspuitdrukken van meer dan 2000 bar moge lijk. Hierdoor paart de Bora Variant sportieve prestaties aan een economisch verbruik. Standaard is een handgescha- kelde zesbak en aandrijfslipre- geling. Net als de Golf is de Volgend jaar zal Nissan een volledig nieuwe Almera-reeks introduceren die in totaal uit vier carrosserievarianten zal bestaan. Eén daarvan is de Almera Tino, een ruimtewagor in het middenklassesegme De Tino maakt gebruik va compleet nieuwe bodemgroep en zal bij Nissan Motor Iberic in Barcelona worden gemaakt De auto heeft vijf afzonder’"1- zitplaatsen. De stoelen achten kunnen niet alleen neergeklapt wórden, maar kunnen ook over rails verschuiven. Bovendien zijn er in het interieur 20 klei ne opbergvakken aangebracht. Het bagagevolume kan in diverse stadia groeien van 440 via 550 tot 1030 liter. In totaal zijn er 24 verschillende opstel lingen van de stoelen te beden ken. Het gewicht van de losse stoelen is zo laag mogelijk gehouden om het verwijderen te vergemakkelijken. De buiten ste stoelen achterin hebben een Isofix-bevestiging voor kinder- stoeltjes. De Nissan Almera Tino bevindt zich in de laatste fase van ont wikkeling. r getekend dc als Europes merkt zich i grote, heldere 1 geplaatste acht relatief lange overhang achter. de auto van zijn plaats komt. Niets geen gillende banden, maar een grote souplesse over een breed toerenbereik. De motor die zeer plezierig is in druk stadsverkeer en rijdend in de file, maar die daarnaast prima in staat is optimaal te presteren. In eerste instantie levert Renault deze nieuwe techniek in de Coupé en cabrio let tegen bedragen die flink onder die van de oude 150 pk 16-klepper liggen. Bij de Coupé heeft men verder een goede zet gedaan door de plankharde Het belangrijkste nieuws Volkswagen in Genève wa Variant op basis van de nieuwe Golf en Bora, auto’s die vanaf de komende zomer in ons land leverbaar zullen zijn. De Golf Variant heeft een lengte van 4,40 'meter en is ten opzichte van zijn voorgan ger flink gegroeid. Het front is helemaal van de Golf drie- en vijfdeurs overgenomen, terwijl de achterzijde sterk aan de Passat Variant doet denken. De auto heeft een standaard bagagevolume van 460 en dat is makkelijk uit den tot 1470 liter door 1 neerklappen van de achter bank. In dat geval ontstaat er een volledig vlakke laadvloer. De rugleuning kan asymme- Benzinefront Motorisch biedt de Mégane het nodige aan nieuws. Alle bestaande motoren zijn onder de loep genomen en dat heeft geresulteerd in een-lager ver bruik. Gebleven zijn de 75 pk 1.4 liter basismotor alsmede de 1,9 liter diesel en 1,9 liter direct ingespoten turbodiesel. Deze dTi is voortaan tegen meerprijs met een proactieve automaat te leveren. Nieuws vinden we vooral op het benzi nefront. De bestaande 1,6 liter heeft een opvolger gekregen in de vorm van een 1,4 liter 16- klepper die een vermogen levert van 95 pk bij 6000 tr/min en komt tot een koppel van 127 Nm bij 3750 tr/min. We reden deze motor in de vijfdeurs hatchback. De 1.4-16V is vol doende krachtig en soepel, waardoor de prestaties zelfs in Directe inspuiting Met de nieuwe 2 liter 16V IDE- motor introduceert Renault de eerste Europese direct ingespo ten benzinemotor. Deze kracht bron volgt de bestaande 2 liter 16V van 150 pk op. Het vermo gen nam ten opzichte van zijn voorganger af tot 140 pk 5500 tr/min, maar het koppel ligt met 200 Nm niet alleen hoger, maar wordt bij een lager toe rental van 4250 bereikt. En dat verklaart vooral de toename in souplesse, terwijl de directe inspuiting garant staat voor een aanzienlijk afgenomen brandstofverbruik. Maar pres teren doet de 2.0 IDE daar naast meer dan uitstekend met een top van 213 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,6 seconden. De meeste indruk maakt deze krachtbron inder daad door het gemak waarmee afvering te versoepelen, waar door de auto zijn Franse karak ter terug heeft gekregen. En dan de nieuwe Break. Voor een aantal markten zal de Break de verkopen aanzienlijk doen toe nemen. Daar is ook alle reden toe, omdat de 4,44 meter lange auto de grootste stationwagon in zijn klasse is met een maxi maal bagagevolume van 1600 liter als de bank is neergeklapt. De relatief rechte achterkant is oorzaak van dit flinke volume. De klep gaat tot een uitsparing in de bumper open precies tot Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN SXXfl RENAULT Go/rte Nobelstraat 7 <Mn/voom Tel. (013) 534 12 61 De Renault Dealer in het Hart van Brabant heuvelachtig terrein uitstekend zijn. Zo kan er een topsnelheid worden behaald van 184 km/u en accelereert de auto in 11,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De motor is lek ker stil en kan zonder al te veel schakelen gereden worden. En trapje hoger staat de 1,6 liter 16-klepper bekend onder meer uit de Laguna. Deze krachtbron vervangt de 2 liter in de Mégane. Het motorvermogen van 110 pk bij 5750 tr/min en een koppel van 148 Nm bij 3750 tr/min staan garant voor 'uitstekende prestaties zoals een top van 195 km/u en een sprintje in 9,8 seconden. Ook de 1.6-16V is een plezierig stille motor, die merkbaar krachtiger is dan de 1.4-16V. Beide 16- kleppers zijn aanzienlijk zuini ger dan de motoren die ze opvolgen. Er wordt door Renault een gemiddelde beloofd van tussen de 1 op 14 en 1 op 15. In de nieuwste Euro NCAP crashtest komt de Mégane als klasse-overwinnaar uit de bus en we hebben het dan al over de nieuwe Mégane die stan daard in alle gevallen is voor zien van twee airbags, twee sidebags, nieuwe hoofdsteu nen en ABS. aantal nieuwe wielen e doppen ontworpen, wa; alle versies er lekker opge uitzien. Het interieur is op een vergelijkbare wijze aangepakt. Zo is de bovenkant van het dashboard uit ander materiaal gemaakt en is ook iets anders van vorm. Het instrumentari um is opnieuw vormgegeven en bij dat geheel past een nieuw stuurwiel. Renault koos voor andere bekledingsstoffen en gaf meteen de portierpanelen opnieuw vorm. Door dit alles geeft het interieur van de Mégane een nog beter afge werkte indruk. Geïntegreerde mistlampen Dat feit geeft al direct aan dat het niet alleen bij zichtba re wijzigingen is gebleven. Aan de voorkant kenmerkt de nieuwe Mégane zich door hel dere koplampen in een nieuwe vorm, een gewijzigde voorbumper met eventueel geïntegreerde mistlampen en de nieuwe motorkap met daarin opgenomen de grille in twee segmenten. Afhankelijk van de carrosserievariant en gekozen uitrusting hebben deze twee segmenten een chromen omlijsting. Achter bestaan de wijzigingen onder meer uit andere lichtunits. De vijfdeurs en sedan hebben in wit uitgevoerde richtingaan wijzers en achteruitrijlichten, terwijl bij de Coupé en Cabriolet de zwarte omlijs ting plaats heeft gemaakt voor rood reflectormateriaal. De zwarte omlijsting van de nummerplaat is verdwenen en vervangen door alleen een in de carrosseriekleur gespo ten rand aan de bovenzijde. Voor de vernieuwde Mégane heeft Renault verder nog een Ondanks onhelspellende berichten in sommige publica ties van de afgelopen weken, is er geen gevaar voor het voort bestaan van het Engelse Rover. De familie Quant, eigenaar van het BMW-concern, heeft te ken nen gegeven het typische Britse merk te behouden en er ook doelbewust in te investeren. De aangekondigde investeringen maken overigens deel uit een al langer lopend investeringspro gramma. Als eerste is de fabriek aan de beurt waar de huidige 200 en 400 gemaakt worden. De produktie moet efficiënter gaan plaatsvinden. BMW en Rover hebben de Britse overheid verzocht om subsidie op de geplande inves teringen te verlenen, vooral voor het behoud van werkgele genheid. Als het aan BMW en Rover ligt, blijft de produktie gewoon op dezelfde plaats, maar mocht de Britse overheid niet met geld over de brug komen, dan wordt gedacht over verplaatsing. Het zou overigens niet de eerste keer zijn dat sub sidie aan een autofabrikant wordt gegeven. Ook Jaguar ont ving enkele jaren geleden een aardig bedrag om de produktie van de S-type op poten te zet- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. ff 1'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 25