mimi i icicii Lotus Elise 111S Prototype Peugeot 306 3-deurs break 4^ 31“ Picasso Voor de meeste mobiliteit en beste service... ECTIE sponsort Picasso Lichtvoetig speeltje 62* 59.- n/iTir* v S IKURK AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V. - 49“ 29“ 84“ 7 59.“ 59“ Kleinste Opel debuteert in Genève |S749 SPWi >5 1999pagina 18 Jaargang 11 nr 10 Donderdag 11 maart 1999 Oplage 104.000 Deze week Autotest Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 LX DEALERS Schorsel .013 I 5423030 .013 1 5420143 .0131 5364011 .013 1 4634355 50 .013 5355575 ..0131 4683911 .013 I 5363924 if ..013 I 5355655 .01315478980 .013 5422133 ..013 I 5053944 ders .013 I 5331206 .013 I 5347771 ..013 I 5430022 iders .0416 I 363412 Lees verder op pagina 3. 013 I 4647676 www.kluitmans.nl MITSUBISHI MOTORS Tony Vos V schorsen van een auto. Het zijn vooral verzamelaars en liefheb bers van klassieke auto’s die gebruik nemen, dan kan dit op hetzelfde postkantoor gemeld worden. Tot zover is het duide lijk, dunkt me. Tegenwoordig krijgt een autobezitter overigens automatisch iedere drie maan- den een acceptgiro voor de wegenbelasting, maar die auto matische handeling gaat niet op voor de schorsing. Men moet namelijk ieder jaar zelf weer naar het postkantoor om de schorsing voor te zetten. En daarbij moetje ook nog strikt de datum in de gaten houden. Blijft de schorsing gehandhaafd, dan hoeft men het volgende jaar slechts f.50, te betalen, het tarief dat voor klassiekers ouder dan 20 jaar doorgaans geldt. Maar is men ook maar een dag te laat, dan moet de volle mep worden afgetikt. U zult het inmiddels al gebrijpen, die dag was ik dus te laat. “Zonde van het geld” zult u zeggen, nou dat was ook mijn gedachte... iemand met een verzameling klassiekers een vermogen per jaar kwijt is aanhouderschaps- belasting. Nu is het betalen van deze belasting vanaf een leeftijd van 25 jaar niet meer nodig. Wel is er de verplichting om de auto te verzekeren en een geldi ge APK te hebben. Kan men aan één van deze verplichtingen niét voldoen, dan moet de auto Er zullen relatief weinig men sen te maken hebbèn met het invoering van de houderschaps- belasting. Vroeger betaalde je wegenbelasting als je met de auto reed, nu moet je betalen omdat je een auto op je naam hebt. Dat zou betekenen dat hun voertuig ‘uit de vaart’ nemen bijvoorbeeld voor een restauratie. Het fenomeen ‘schorsen’ bestaat sinds de zogenaamd geschorst worden. De procedure is daarbij simpel. Je gaat met het volledige kente kenbewijs naar een postkantoor en meldt datje de auto wilt schorsen. Bij auto’s tot 20 jaar betaal je daarvoor f.l50,= en krijgt dan een ander deel II waarop de schorsing is vermeld. Wil men de auto daarna weer in !TS kurk Crootaanbod occasions Met een gefaxed plattegrondje op de stoel links naast me, rijd ik van de luchthaven van de Engelse plaats Norwich naar het ‘gat’ Hethel op zoek naar Lotus. Het complex blijkt uit een paar hallen te bestaan met direct er achter een test baan midden op het platteland. Hier komen vol bloed sportwagens tot leven, zoals de nieuwe Elise 111S, die ik voor de presentatie op de autosalon van Genève al kon rijden. alle Mitsubishi modellen Toyota Autonova013 I 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 1 361553 Citroën Bertens Rover aar in en essins. leuren, irantie. VW I Audi Auto Bongers013 I 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers... Nissan Denissen. Skoda Elan Suzuki Gijsbers... Honda De Graaff013 1 5802020 Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans013 I 5443330 Seat Auto Noordhoek..013 I 4553678 Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk.... Peugeot Spijkers Goirle Opel Gebr. Vul lings013 1 4680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. SeatSaab Zuid Oost een kunststof likte 4 mm. x 300 mm. irantie. Goirkestraat 144a-146, Tilburg. Tel. 013-5802020. Donderdag koopavond. HONDA. we «uk bij bij meldt inder- jken 1 er mhout jwiel met een verfrissende mix van materialen zoals alcantara. Het instrumentarium is digitaal uitgevc veiligh bags, zij- ners en System, op 17 lage- rfzonder- de rug- ant aat en ipmerken. Doe het lectie. ise heeft een bijzonder ?ge vering, waardoor je ‘m voelt met al je ledematen. Advertenties: Advertentie-afdel De Tilburgse I N.S. Plein 14, "voerd en het standaard igheidspakket omvat air- s, zij-airbags, gordelspan- Opel’s Pedal Release De conceptauto staat 17 inch wielen met 155/60 a-weerstands-banden. iders nd lamel t leuren en likte 4 mm. irantie. renL Lotus me nog strip op extra ku de stoe tiental past. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur het vooronder ligt een 1 liter 3 cilinder motor bekend uit de Corsa, in dit geval voorzien van een turbocompressor, waardoor een vermogen wordt geleverd van 88 pk. De auto loopt tevens op LPG en accelereert in 11 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De auto haalt 200 km op een volle LPG-tank van 55 liter en nog eens 400 kilome ter op de 25 liter benzinetank. Het overschakelen gebeurt automatisch. Het interieur van de Opel Microvan is kleurrijk pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato van 09.00-17.00 antiek. irantie. dipg Koerier in. o. riem ie, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Om de introductie van de 90 pk HDI-motor in de Peugeot 306 te ondersteunen, laat het Franse merk in Genève een prototype zien van een uitermate fraai vormgegeven driedeurs 306 break. De auto ziet er bijzonder sportief uit en heeft ook een verlaagd onderstel. De achterlichtunits gaan ‘om het hoekje’ en hebben de vorm Na een korte ontvangst door de betreffende PR-functiona- ris, word ik direct onthaald door de opper-techneut, David Minter. Hij neemt me mee naar een kleine expositie waar de onderhuidse techniek van de Elise en speciaal de nieuwe 11 IS wordt toegelicht. *k Kleur te plavuis, likte 4 mm. x 300 mm. bij sportieve auto’s laat pas bij hogere toerentallen van zich profiteren. Lotus heeft daarom de verschillende overbrengin gen van de gewijzigde versnel lingsbak zo gekozen, dat hoog in de toeren constant vrijwel het maximale vermogen kan worden behouden. Daarom is het nadrukkelijk niet alleen de krachtige motor die het verschil uitmaakt, de versnellingsbak speelt een cruciale rol. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. van een omgekeerde boome rang. In het interieur zijn hoog waardige materialen gebruikt, waarbij de kleuren bruin en blauw overheersen. De stoelen, deurpanelen, het dashboard en stuurwiel zijn met leer bekleed. Achterin staan twee af lijke stoelen waarvan c leuningen kunnen worden Kinderlijk gemak In de Elise is overigens nauwe lijks isolatiemateriaal toege past, zodat eigenlijk alles hoor baar is. De WC-motor laat snel merken dat ie pas bij hogere toerentallen extra presteert. Het'geluid wordt dan ook extra fraai. Eenmaal een paar kilo meter op weg valt op dat de cabine, die vanwege de ver wachte regen met een hardtop- dak is afgesloten, bijzonder snel ópwarmt. Het aanzetten van de ventilatie heeft geen verkoe lend effect, maar waar die warme lucht werkelijk vandaan komt, is mij zelfs nu nog een vraag. De Elis stugge aanvc Voorin ligt zoals gezegd de 2 liter HDI-motor die zonder intercooler een vermogen levert van 90 pk. smbekrach- JS, is geen me de laat- ivid voordat geef. “Het itó die t zijn bestuur- 31 mee rijden, uttellen wat er Doorboord Vol trots toont David Minter de speciale Pirelli banden. “Deze banden zijn in nauwe samen werking met Pirelli gemaakt en hebben een profiel en comp ound die specifiek op de Elise 11 IS is afgestemd. Bij sportieve auto’s als de Elise kan een band een limiterende factor zijn en daarom is het van belang dat we deze onderdelen samen met de bandenleverancier ont wikkelen. Overigens hebben we ook nog het remsysteem aange past. Het gaat om geventileerde schijven rondom die voor een optimale koeling doorboord zijn. Waarbij we niet mogen vergeten dat het er ook sportief uitziet.” Een eerlijk is eerlijk, de Elise 11 IS ziet er uiterst appetijtelijk uit. Voor de deur wijst David mij een goud-geel exemplaar aan met linkse besturing. Dit prachtig stuk speelgoed is de rest van de dag voor mij. Even lopen we nog rond de auto en wijst hij mij op de zichtbare veranderingen. “De koplampen zitten voortaan achter een kunststof afdekking, waardoor de stroomlijn is verbeterd. De grille is iets anders en de rich tingaanwijzers zijn wit. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg |BC\ Automobielbedrijf Kluitmans b.k TILBURG, kapt. Hatterasstraat 11 (ind. Loven) tel.: 013-5443330 tweeds t huisbaar. met m verbinding. i dessins. irantie. neergeklapt, zodat een volledig vlakke laadvloer ontstaat. In de vloer zit een soort van schuifvlonder van ieper1- waaronder het reservewi schuilgaat. omstandigheden voelbaar. Toch staat de Elise hoog genoeg boven de weg om probleemloos verkeersdrempels te nemen. Wel neemt het windgeruis flink toe naarmate de snelheid stijgt, maar ook dat zal wel bij de communicatie van de auto pas sen. Op de autotentoonstelling in het Zwitserse Genève staat een prototype van een toekomstige Opel. Het gaat om de Opel Microvan, een kleine ruimtewa gen in het segment onder de Corsa. Het gaat om een 5-deurs auto die 3,54 meter lang is en 1,75 meter hoog. Deze Opel heeft echter een bekende basis. Hij komt in grote lijnen over een met de Suzuki Wagon R+. Opel en Suzuki ontwikkelen samen een compacte auto. In Achterop de auto zit een bescheiden spoiler en de motor kap direct achter de achterruit bolt iets op om extra ruimte te bieden aan het WC-mechanis- me. En vanwege de wat bredere banden (225) is aan de spat- bordrand achter een klein bie je gemaakt.” Op het moment dat ik me via de kleine portie- in het interieur van de us laat zakken, wijst David j even op de carbon-look p het dashboard, het jaissen op de zitting van jelen en de teller waar een il kilometers extra op Variabele kleptiming “De Lotus Elise heeft een chassis van geperst alumini um. De diverse delen zijn gelijmd en dat is een unicum in de autobranche. Grote voor delen zijn de stijve constructie en de flexibiliteit. Zouden we een bredere of langere auto willen maken, dan kan dat vrij gemakkelijk worden aan gepast. Wordt aluminium gelast, dan kunnen door de hoge temperaturen vervor mingen optreden. Maar we gebruiken aluminium ook bij andere onderdelen, zoals bij voorbeeld de pedalen”, meldt David enthousiast. En daad, de pedaaltjes lijk niets te wegen en zien uiterst sportief uit. Een van de belangrijkste novi teiten in de 111S is de motor. Tot nu toe werd de Elise gele verd met de 1,8 liter 16-kleps K-serie motor van Rover, die we onder meer uit kennen uit de MG-F. De 11 IS heeft dezelfde krachtbron echter met variabele kleptiming (WC), waardoor het vermo gen vooral bij hogere toeren tallen toeneemt. Het vermo gen van 143 pk (120 pk bij de normale Elise) wordt bereikt bij 7000 tr/min en het maxi male koppel van 174 Nm is bij 4500 tr/min volledig te gebrui ken. De variabele kleptiming airbag en ook van remt tiging, laat staan ABS sprake. Ik herinner nv ste woorden van Davit ik de Eliee de sporen j is een echte rijdersaut communiceert met der. Je kunt er snel maar hij blijft vei gaat gebeuren.” De Lotus Elise 11 IS weegt niet meer dan 750 kg en het is dan eenvoudig te begrijpen dat de niet overdreven grote motor goed is voor een top van 213 km/u en veel belangrijker de acceleratie van 0 tot 100 in 5,4 seconden. Zoals het hoort laat ik de motor netjes warm wor den op de weg terug naar Norwich. De stad eenmaal voor bij ligt een circuit van bochtige plattelandswegen voor me, waar deze Lotus helemaal op afgestemd lijkt te zijn. Zoals David al voorspelde voel je je snel in de Elise thuis. De auto doet niets wat ie van te voren niet heeft aangekondigd. Als een skelter gaat ie strak door snel genomen bochten en het wegdek blijft onder alle Kersenhout en tstof toplaag, im. irantie. De eerste keer dat ik flink moet afremmen is het even wennen. Maar mate het pedaal harder wordt inge trapt, neemt ook de remkracht lineair toe. De aluminium pedalen staan dicht op elkaar, maar dat went snel. Stuurbekrachtiging komt niet in de vocabulair van de Elise voor en dat is maar goed ook. Een dergelijke voorziening zou de exactheid van de besturing alleen maar negatief beïnvloe den. Rijdend over bochtige wegen, komt al snel het besef naar boven dat de Elise hier is ontwikkeld en hier ook thuis hoort. Met kinderlijk gemak wordt iedere scherpe bocht die volgt met een hogere snelheid genomen. Je wordt vanzelf één met de auto. De Elise nodigt uit om de grenzen op te zoe ken. Wanneer wil ie nou een keer uitbreken? Die grenzen liggen ver en kondigen zich keurig van de voren aan en dat is nu wat met actieve vei ligheid wordt bedoeld. Rijdersauto Ik start de motor en hoor deze indrukwekkend grommend ach ter me tot leven komen. In het interieur biedt de Elise eigen lijk nauwelijks luxe. De auto heeft een compact dashboardje met snelheidsmeter, toerentel- ler, digitale kilometerteller en brandstof-Ztemperatuurmeter naast een aantal controlelamp- jes. In het opmerkelijk kleine driespakige stuurwiel zit geen Step c huisbaar. sins o.a. -strooks. Tegen het einde van het jaar brengt Citroen de nieuwe Xsara Picasso op de markt, een compacte ruimtewagen in de middenklasse. Het is daar om niet vreemd dat juist Citroen de tentoonstelling Picasso - Kunstenaar van de Eeuw in de Rotterdamse Kunsthal sponsort. Deze tentoonstelling loopt van 13 maart tot en met 4 juli en omvat een unieke verzameling van schilderijen en andere kunstwerken van Pablo Picasso en is tevens de grootste Picasso-expositie ooit in Nederland gehouden. In de maand juni zal in de Kunsthal enkele dagen ook de Xsara Picasso te zien zijn, zodat liefhebbers van diverse kunstuitingen deze auto nogmaals voor de werkelijke introductie in december kunnen bewonderen in een passende ambiance. Overigens is het sponsorschap van Citroen aan de buiten kant van de Kunsthal goed te zien door middel van een groot bewegend billboard waarop de Xsara Picasso te zien is.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 19