mimi i icicii
Lotus Elise 111S
Prototype Peugeot
306 3-deurs break
4^
31“
Picasso
Voor de meeste mobiliteit en beste service...
ECTIE
sponsort
Picasso
Lichtvoetig speeltje
62*
59.-
n/iTir*
v
S
IKURK
AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V.
- 49“
29“
84“
7 59.“
59“
Kleinste
Opel debuteert
in Genève
|S749 SPWi
>5
1999pagina 18
Jaargang 11 nr 10 Donderdag 11 maart 1999 Oplage 104.000
Deze week
Autotest Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 LX
DEALERS
Schorsel
.013 I 5423030
.013 1 5420143
.0131 5364011
.013 1 4634355
50
.013 5355575
..0131 4683911
.013 I 5363924
if
..013 I 5355655
.01315478980
.013 5422133
..013 I 5053944
ders
.013 I 5331206
.013 I 5347771
..013 I 5430022
iders
.0416 I 363412
Lees verder op pagina 3.
013 I 4647676
www.kluitmans.nl
MITSUBISHI
MOTORS
Tony Vos
V
schorsen van een auto. Het zijn
vooral verzamelaars en liefheb
bers van klassieke auto’s die
gebruik nemen, dan kan dit op
hetzelfde postkantoor gemeld
worden. Tot zover is het duide
lijk, dunkt me. Tegenwoordig
krijgt een autobezitter overigens
automatisch iedere drie maan-
den een acceptgiro voor de
wegenbelasting, maar die auto
matische handeling gaat niet op
voor de schorsing. Men moet
namelijk ieder jaar zelf weer
naar het postkantoor om de
schorsing voor te zetten.
En daarbij moetje ook nog
strikt de datum in de gaten
houden. Blijft de schorsing
gehandhaafd, dan hoeft men
het volgende jaar slechts f.50,
te betalen, het tarief dat voor
klassiekers ouder dan 20 jaar
doorgaans geldt. Maar is men
ook maar een dag te laat, dan
moet de volle mep worden
afgetikt. U zult het inmiddels al
gebrijpen, die dag was ik dus te
laat. “Zonde van het geld” zult
u zeggen, nou dat was ook mijn
gedachte...
iemand met een verzameling
klassiekers een vermogen per
jaar kwijt is aanhouderschaps-
belasting. Nu is het betalen van
deze belasting vanaf een leeftijd
van 25 jaar niet meer nodig.
Wel is er de verplichting om de
auto te verzekeren en een geldi
ge APK te hebben. Kan men aan
één van deze verplichtingen niét
voldoen, dan moet de auto
Er zullen relatief weinig men
sen te maken hebbèn met het
invoering van de houderschaps-
belasting. Vroeger betaalde je
wegenbelasting als je met de
auto reed, nu moet je betalen
omdat je een auto op je naam
hebt. Dat zou betekenen dat
hun voertuig ‘uit de vaart’
nemen bijvoorbeeld voor een
restauratie. Het fenomeen
‘schorsen’ bestaat sinds de
zogenaamd geschorst worden.
De procedure is daarbij simpel.
Je gaat met het volledige kente
kenbewijs naar een postkantoor
en meldt datje de auto wilt
schorsen. Bij auto’s tot 20 jaar
betaal je daarvoor f.l50,= en
krijgt dan een ander deel II
waarop de schorsing is vermeld.
Wil men de auto daarna weer in
!TS
kurk
Crootaanbod
occasions
Met een gefaxed plattegrondje op de stoel links
naast me, rijd ik van de luchthaven van de
Engelse plaats Norwich naar het ‘gat’ Hethel op
zoek naar Lotus. Het complex blijkt uit een paar
hallen te bestaan met direct er achter een test
baan midden op het platteland. Hier komen vol
bloed sportwagens tot leven, zoals de nieuwe Elise
111S, die ik voor de presentatie op de autosalon
van Genève al kon rijden.
alle Mitsubishi
modellen
Toyota
Autonova013 I 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 1 361553
Citroën
Bertens
Rover
aar in
en
essins.
leuren,
irantie.
VW I Audi
Auto Bongers013 I 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers...
Nissan
Denissen.
Skoda
Elan
Suzuki
Gijsbers...
Honda
De Graaff013 1 5802020
Mazda
Van Heumen
Mitsubishi
Kluitmans013 I 5443330
Seat
Auto Noordhoek..013 I 4553678
Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
•BMW
Renova
Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk....
Peugeot
Spijkers Goirle
Opel
Gebr. Vul lings013 1 4680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
SeatSaab
Zuid Oost
een kunststof
likte 4 mm.
x 300 mm.
irantie.
Goirkestraat 144a-146, Tilburg. Tel. 013-5802020. Donderdag koopavond. HONDA.
we
«uk bij
bij
meldt
inder-
jken
1 er
mhout
jwiel
met een verfrissende mix van
materialen zoals alcantara. Het
instrumentarium is digitaal
uitgevc
veiligh
bags, zij-
ners en
System,
op 17
lage-
rfzonder-
de rug-
ant
aat en
ipmerken.
Doe het
lectie.
ise heeft een bijzonder
?ge vering, waardoor je ‘m
voelt met al je ledematen.
Advertenties:
Advertentie-afdel
De Tilburgse I
N.S. Plein 14,
"voerd en het standaard
igheidspakket omvat air-
s, zij-airbags, gordelspan-
Opel’s Pedal Release
De conceptauto staat
17 inch wielen met 155/60
a-weerstands-banden.
iders
nd
lamel
t
leuren en
likte 4 mm.
irantie.
renL
Lotus
me nog
strip op
extra ku
de stoe
tiental
past.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
het vooronder ligt een 1 liter 3
cilinder motor bekend uit de
Corsa, in dit geval voorzien van
een turbocompressor, waardoor
een vermogen wordt geleverd
van 88 pk. De auto loopt tevens
op LPG en accelereert in 11
seconden vanuit stilstand naar
de 100 km/u. De auto haalt 200
km op een volle LPG-tank van
55 liter en nog eens 400 kilome
ter op de 25 liter benzinetank.
Het overschakelen gebeurt
automatisch. Het interieur van
de Opel Microvan is kleurrijk
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
van 09.00-17.00
antiek.
irantie.
dipg
Koerier
in. o. riem ie, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Om de introductie van de 90 pk
HDI-motor in de Peugeot 306 te
ondersteunen, laat het Franse
merk in Genève een prototype
zien van een uitermate fraai
vormgegeven driedeurs 306
break. De auto ziet er bijzonder
sportief uit en heeft ook een
verlaagd onderstel.
De achterlichtunits gaan ‘om
het hoekje’ en hebben de vorm
Na een korte ontvangst door
de betreffende PR-functiona-
ris, word ik direct onthaald
door de opper-techneut, David
Minter. Hij neemt me mee
naar een kleine expositie waar
de onderhuidse techniek van
de Elise en speciaal de nieuwe
11 IS wordt toegelicht.
*k Kleur
te plavuis,
likte 4 mm.
x 300 mm.
bij sportieve auto’s laat pas bij
hogere toerentallen van zich
profiteren. Lotus heeft daarom
de verschillende overbrengin
gen van de gewijzigde versnel
lingsbak zo gekozen, dat hoog
in de toeren constant vrijwel
het maximale vermogen kan
worden behouden. Daarom is
het nadrukkelijk niet alleen de
krachtige motor die het verschil
uitmaakt, de versnellingsbak
speelt een cruciale rol.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
van een omgekeerde boome
rang. In het interieur zijn hoog
waardige materialen gebruikt,
waarbij de kleuren bruin en
blauw overheersen.
De stoelen, deurpanelen, het
dashboard en stuurwiel zijn
met leer bekleed.
Achterin staan twee af
lijke stoelen waarvan c
leuningen kunnen worden
Kinderlijk gemak
In de Elise is overigens nauwe
lijks isolatiemateriaal toege
past, zodat eigenlijk alles hoor
baar is. De WC-motor laat snel
merken dat ie pas bij hogere
toerentallen extra presteert.
Het'geluid wordt dan ook extra
fraai. Eenmaal een paar kilo
meter op weg valt op dat de
cabine, die vanwege de ver
wachte regen met een hardtop-
dak is afgesloten, bijzonder snel
ópwarmt. Het aanzetten van de
ventilatie heeft geen verkoe
lend effect, maar waar die
warme lucht werkelijk vandaan
komt, is mij zelfs nu nog een
vraag.
De Elis
stugge
aanvc
Voorin ligt zoals gezegd de 2
liter HDI-motor die zonder
intercooler een vermogen levert
van 90 pk.
smbekrach-
JS, is geen
me de laat-
ivid voordat
geef. “Het
itó die
t zijn bestuur-
31 mee rijden,
uttellen wat er
Doorboord
Vol trots toont David Minter de
speciale Pirelli banden. “Deze
banden zijn in nauwe samen
werking met Pirelli gemaakt en
hebben een profiel en comp
ound die specifiek op de Elise
11 IS is afgestemd. Bij sportieve
auto’s als de Elise kan een
band een limiterende factor zijn
en daarom is het van belang
dat we deze onderdelen samen
met de bandenleverancier ont
wikkelen. Overigens hebben we
ook nog het remsysteem aange
past. Het gaat om geventileerde
schijven rondom die voor een
optimale koeling doorboord
zijn. Waarbij we niet mogen
vergeten dat het er ook sportief
uitziet.”
Een eerlijk is eerlijk, de Elise
11 IS ziet er uiterst appetijtelijk
uit. Voor de deur wijst David
mij een goud-geel exemplaar
aan met linkse besturing. Dit
prachtig stuk speelgoed is de
rest van de dag voor mij. Even
lopen we nog rond de auto en
wijst hij mij op de zichtbare
veranderingen. “De koplampen
zitten voortaan achter een
kunststof afdekking, waardoor
de stroomlijn is verbeterd. De
grille is iets anders en de rich
tingaanwijzers zijn wit.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
|BC\ Automobielbedrijf
Kluitmans b.k
TILBURG, kapt. Hatterasstraat 11
(ind. Loven) tel.: 013-5443330
tweeds
t
huisbaar.
met
m verbinding.
i dessins.
irantie.
neergeklapt, zodat een volledig
vlakke laadvloer ontstaat.
In de vloer zit een soort van
schuifvlonder van ieper1-
waaronder het reservewi
schuilgaat.
omstandigheden voelbaar. Toch
staat de Elise hoog genoeg
boven de weg om probleemloos
verkeersdrempels te nemen.
Wel neemt het windgeruis flink
toe naarmate de snelheid stijgt,
maar ook dat zal wel bij de
communicatie van de auto pas
sen.
Op de autotentoonstelling in
het Zwitserse Genève staat een
prototype van een toekomstige
Opel. Het gaat om de Opel
Microvan, een kleine ruimtewa
gen in het segment onder de
Corsa. Het gaat om een 5-deurs
auto die 3,54 meter lang is en
1,75 meter hoog. Deze Opel
heeft echter een bekende basis.
Hij komt in grote lijnen over
een met de Suzuki Wagon R+.
Opel en Suzuki ontwikkelen
samen een compacte auto. In
Achterop de auto zit een
bescheiden spoiler en de motor
kap direct achter de achterruit
bolt iets op om extra ruimte te
bieden aan het WC-mechanis-
me. En vanwege de wat bredere
banden (225) is aan de spat-
bordrand achter een klein bie
je gemaakt.” Op het moment
dat ik me via de kleine portie-
in het interieur van de
us laat zakken, wijst David
j even op de carbon-look
p het dashboard, het
jaissen op de zitting van
jelen en de teller waar een
il kilometers extra op
Variabele kleptiming
“De Lotus Elise heeft een
chassis van geperst alumini
um. De diverse delen zijn
gelijmd en dat is een unicum
in de autobranche. Grote voor
delen zijn de stijve constructie
en de flexibiliteit. Zouden we
een bredere of langere auto
willen maken, dan kan dat
vrij gemakkelijk worden aan
gepast. Wordt aluminium
gelast, dan kunnen door de
hoge temperaturen vervor
mingen optreden. Maar we
gebruiken aluminium ook bij
andere onderdelen, zoals bij
voorbeeld de pedalen”, meldt
David enthousiast. En
daad, de pedaaltjes lijk
niets te wegen en zien
uiterst sportief uit.
Een van de belangrijkste novi
teiten in de 111S is de motor.
Tot nu toe werd de Elise gele
verd met de 1,8 liter 16-kleps
K-serie motor van Rover, die
we onder meer uit kennen uit
de MG-F. De 11 IS heeft
dezelfde krachtbron echter
met variabele kleptiming
(WC), waardoor het vermo
gen vooral bij hogere toeren
tallen toeneemt. Het vermo
gen van 143 pk (120 pk bij de
normale Elise) wordt bereikt
bij 7000 tr/min en het maxi
male koppel van 174 Nm is bij
4500 tr/min volledig te gebrui
ken. De variabele kleptiming
airbag en ook van remt
tiging, laat staan ABS
sprake. Ik herinner nv
ste woorden van Davit
ik de Eliee de sporen j
is een echte rijdersaut
communiceert met
der. Je kunt er snel
maar hij blijft vei
gaat gebeuren.”
De Lotus Elise 11 IS weegt niet
meer dan 750 kg en het is dan
eenvoudig te begrijpen dat de
niet overdreven grote motor
goed is voor een top van 213
km/u en veel belangrijker de
acceleratie van 0 tot 100 in 5,4
seconden. Zoals het hoort laat
ik de motor netjes warm wor
den op de weg terug naar
Norwich. De stad eenmaal voor
bij ligt een circuit van bochtige
plattelandswegen voor me,
waar deze Lotus helemaal op
afgestemd lijkt te zijn. Zoals
David al voorspelde voel je je
snel in de Elise thuis. De auto
doet niets wat ie van te voren
niet heeft aangekondigd. Als
een skelter gaat ie strak door
snel genomen bochten en het
wegdek blijft onder alle
Kersenhout en
tstof toplaag,
im.
irantie.
De eerste keer dat ik flink
moet afremmen is het even
wennen. Maar mate het
pedaal harder wordt inge
trapt, neemt ook de remkracht
lineair toe. De aluminium
pedalen staan dicht op elkaar,
maar dat went snel.
Stuurbekrachtiging komt niet
in de vocabulair van de Elise
voor en dat is maar goed ook.
Een dergelijke voorziening zou
de exactheid van de besturing
alleen maar negatief beïnvloe
den. Rijdend over bochtige
wegen, komt al snel het besef
naar boven dat de Elise hier is
ontwikkeld en hier ook thuis
hoort. Met kinderlijk gemak
wordt iedere scherpe bocht die
volgt met een hogere snelheid
genomen. Je wordt vanzelf één
met de auto. De Elise nodigt
uit om de grenzen op te zoe
ken. Wanneer wil ie nou een
keer uitbreken? Die grenzen
liggen ver en kondigen zich
keurig van de voren aan en
dat is nu wat met actieve vei
ligheid wordt bedoeld.
Rijdersauto
Ik start de motor en hoor deze
indrukwekkend grommend ach
ter me tot leven komen. In het
interieur biedt de Elise eigen
lijk nauwelijks luxe. De auto
heeft een compact dashboardje
met snelheidsmeter, toerentel-
ler, digitale kilometerteller en
brandstof-Ztemperatuurmeter
naast een aantal controlelamp-
jes. In het opmerkelijk kleine
driespakige stuurwiel zit geen
Step
c
huisbaar.
sins o.a.
-strooks.
Tegen het einde van het jaar
brengt Citroen de nieuwe
Xsara Picasso op de markt,
een compacte ruimtewagen in
de middenklasse. Het is daar
om niet vreemd dat juist
Citroen de tentoonstelling
Picasso - Kunstenaar van de
Eeuw in de Rotterdamse
Kunsthal sponsort. Deze
tentoonstelling loopt van 13
maart tot en met 4 juli en
omvat een unieke
verzameling van schilderijen
en andere kunstwerken van
Pablo Picasso en is tevens de
grootste Picasso-expositie ooit
in Nederland gehouden. In de
maand juni zal in de
Kunsthal enkele dagen ook de
Xsara Picasso te zien zijn,
zodat liefhebbers van diverse
kunstuitingen deze auto
nogmaals voor de werkelijke
introductie in december
kunnen bewonderen in een
passende ambiance.
Overigens is het sponsorschap
van Citroen aan de buiten
kant van de Kunsthal goed te
zien door middel van een
groot bewegend billboard
waarop de Xsara Picasso te
zien is.