V* s KY 1 Li 1 Toyota scoort weer hoog in TUV-rapport Franse merken winnen terrein Twee Nissan voor Apeldoorn College D Ol Minder Century d. Debuut voor Honda S2000 in Genève Drie zuinige Mitsubishi's :ts Aanbieding op Peugeot bestelwagens BMW merken blijven beschermd kandidaten voor Car of the Lagere autoverkopen Japan purg «99 «pagina8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 4 maart 1999 «pagina 9 Auto’s 4-5 jaar oud Auto’s 6-7 jaar oud Auto’s 8-9 jaar oud Auto’s 1-3 jaar oud Auto’s 10-11 jaar oud p pagina 372 •RIJF 0-10% De overgebleven auto’s zijn: SSEH MET irvette usi ■M gebruikt. ■Ml icier iten- lels mkelijke 1 in aanmei februari, i’s met BOVAG 13-4554254 IV*G is dan het categor midder autoi de M untie. 3-1989 3-1992 .......1-1995 3-1984 ■pe 11-1992 5-1989 )0 - 3-1991 1-1996 3-1991 4-1987 ......1-1989 blijft met 20,3 procent aar is ten opzichte van t terugge- i auto’s van zovt types op t. In de c« jaar moet t segmen- Partner plaats, sterken, Op Eur zaak Nede merken 1 hoog, maar is ten opzic 1993 (25,9%) duidelijk lopen. 1. Toyota Carina (6,4%) 2. Toyota Starlet (7,4%) 3. Subaru Justy (7,6%) 4. Mitsubishi Colt (7,8%) 5. Porsche 9117Toyota Camry en Corolla (8,5%) 8. Mercedes 200-300 (8,8%) 9. Suzuki SJ (9,1%) 10. Nissan Sunny (9,3%) Fiat 500 Topolino Ford Model T Ford Mustang Jaguar XK120 Jaguar E-type Mercedes S/SS/SS ne-auto’s in hun klasse. De resultaten van het onderzoek zijn te lezen in de Consumentengids van 1 In totaal zijn 100 auto’s met afstandsbediening, elek trisch bediende portierruiten, een elektrisch verstelbare rech ter buitenspiegel, getint glas, 1. Subaru Legacy (1,2%) 2. Toyota Carina (1,6%) 3. Mercedes C-klasse (1,8%) 4. Toyota Starlet/Saab 9000 '1,9%) Toyota Corolla (2,1%) Mazda MX-5 (2,3%) 8. Mercedes 200-300/Daihatsu Cuore/Mazda 323 (2,4%) door een ex-aequo op de 25ste plaats werd de lijst met een auto uitgebreid. 15.950, 13.950, 13.950, NU 1.950, 10.950, - In een gezamenlijk onderzoek van de Consumentenbond, het ministerie van VROM en de Novem zijn maar liefst drie Mitsubishi’s de zuinigste benzi- --verkochte auto’s kan t-tat ‘made in -worden toegekend. .oeveer 7 procent van de rs loopt warm voor het sign en de uitstraling van iliaanse modellen, terwijl het van Britse voer- van de con- sekt. Het Japanse Het is voor de klanten daarom van het grootste belang dat zij een duidelijk onderscheid kun nen blijven maken tussen offi ciële BMW-dealers en vrije garages. Mini NSU Ro80 Porsche 911 Renault Espace Rolls-Royce Silvi en, etc. 1.950,- 0P1I1NU 1.450, op 6.950, 1.950, NU 4.950, I0P1ÜNU 2.950,- 18.950, 4.950, 4.950, 9.950, - 6.950, HU 39.950, NU 42.950, etc. NU 24.950, rolh. NU 29.950, Het publiek kan tot tot novem ber dit jaar blijven stemmen op de internetsite van COTC onder het adres www.cotc.com. 1. Porsche 911 (9,2%) 2. Toyota Carina (11,6%) 3. Mercedes S-klasse en 200- 300 (11,7%) 5. VW Bus/Toyota Corolla/Nissan Sunny (12,3%) 8. Opel Senator (12,5%) 9. Toyota Camry (12,6%) 10. Mitsubishi L300 (12,8%) 23 februari jl. heeft het iropese Hof van Justitie in de ak BMW AG, BMW ïderland BV tegen Ronald Karei Deenik een prejudiciële uitspraak gedaan betreffende de interpretatie van artikel 5 tot en met 7 van de EG-mer- kenrichtlijn. Achtergrond van deze prejudi ciële uitspraak was de adver tentie van een Nederlands garagebedrijf, dat het BMW woordmerk had gebruikt om duidelijk te maken dat het gespecialiseerd is in BMW’s. Het Hof van Justitie bevestigde het uitgangspunt dat het gebruik van een merk van de fabrikant door het garagebe drijf een inbreuk op het merk recht vormt. Daarnaast heeft het Hof onderstreept dat niet vangst uit handen van Frank Rameckers, Manager Network Development Training van Nissan Motor Nederland. De Micra CVT is voor de leerlingen vooral interessant vanwege het vermogen van de motor en de karakteristiek van motor en versnellingsbak. De Primera wordt ingezet voor het verrich ten van zwaartepuntmetingen. Nissan heeft al ruim tien jaar 1. Toyota Camry (2,1%) 2. Toyota Starlet (2,2%) 3. Subaru Justy (2,4%) 4. Toyota Carina (2,9%) 5. Volvo 850 (3,1%) 6. Mercedes 190/Toyota Corolla/Subaru Legacy (3,2%) 9. Mazda 323 (3,3%) 10. Mercedes 200-300 (3,4%) biedt het merk op de Parnter een aantrekkelijk X-pakket bestaande uit een bestuurder- sairbag, centrale vergrendeling De Koreaanse merken timme ren hard aan de weg. Zij zagen hun marktaandeel de afgelopen zes jaar verdrievoudigen van 1,4 tot meer dan 4 procent. (Bron: RAI Voorrang) De autotentoonstelling van Genève brengt het Europese debuut van de Honda S2000 roadster die later dit jaar lever baar wordt. Het is een auto vol gens de klassieke constructie van de motor voorin en aandrij ving achter, waardoor een uit- 1927-1932) oupé (1954-1957) (1959-nu) (1967-1976) (1963-nu) (1984-nu) Iver Ghost (1907-1925) Range Rover (1970-1996) Volkswagen Kever (1946-nu) Volkswagen Golf (1974-1984) Willys Jeep (1941-1945) Apeldooms College. Jaarlijks mogen de beste drie leerlingen per klas op bezoek bij een aan tal vestigingen, zoals Nissan Distribution Service, Nissan European Parts Logistics Centre, Nissan Motor Nederland en Nissan Europe. Jaarlijks stromen er diverse leerlingen door naar Nissan dealerbedrijven, terwijl ook bij de importeur oud-leerlingen Deze lijst komt neer op acht Duitse auto’s, zes uit Engeland, vijf uit Frankrijk, vier uit de SA en drie uit Italië. haalde ook, Itaten. i minder personen- Voor het lopende jaar ijgesteld en wordt zeker ssuItaten in 1998 voor- optimistisch. De binnen- oals gebruikelijk te roos- Japan daalt tien nieuw ve het predikaat Germany’ Ongeveer r. kopers loopt v design en de v Italiaanse moe chique imago i tuigen 1,4 procent sumenten aanspree marktaandeel van de De oorspronkelijke lijst van auto’s die in aanmerking kwa men voor de titel ‘Car of the Century’ werd in eerste instan tie teruggebracht van 200 tot 100 stuks. Kort geleden maakte de organisatie bekend welke 26 auto’s in de laatste ronde mee gaan. Het zouden er overigens oorspronkelijk 25 worden, maar stekende gewichtsverdeling van 50:50 wordt verkregen. Natuurlijk krijgt deze Honda een 2 liter 16-kleps VTEC- motor die is opgepept tot maar liefst 240 pk en dat is een bij zonder hoge waarde voor een dergelijke krachtbron zonder achterruitverwarming en een wisser achterop. Normaal zou voor deze extra’s £1.970,= betaald dienen te worden, maar op dit moment biedt Peugeot deze zaken aan voor slechts f.720,De Partner X is er vanaf £17.230,=. Het X-pakket bestaat bij de Expert uit een airbag, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels, getint glas, ramen in de achterdeuren en een tweezits bijrijdersbank voor £820,= (normale waarde £2.320,=) en daarmee komt de auto op minimaal £23.720,=. Het voordeel bij de grote Boxer loopt nog verder op. Voor £780,= levert Peugeot ook hier een X- pakket met airbag, startblokke ring, centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierrui ten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, getint glas en een tweezits bij rijdersbank. Normaal zou men hiervoor £2.780,= kwijt zijn. De Boxer X begint bij £28.520,=. Wie niet kiest voor het X-pak- ket krijgt een korting van £1.000,= bij de Partner, £1.500,= bij de Expert en £2.000,= bij de Boxer. Bovendien zal men tijdens de bekendmaking van de einduit slag op 4 december as. ook drie persoonsgerichte titels bekend maken: de Designer of the Century, Engineer/Innovator of the Century en Entrepeneur of the Century. Om de leerlingen kennis te laten maken met moderne en technisch hoogstaande model len heeft Nissan Motor Nederland recent een Micra N- CVT en Primera automaat ter beschikking gesteld aan het Apeldooms College. Deze MBO- opleiding telt ruim duizend leerlingen die kiezen voor de richtingen techniek, verkoop of management. Directeur Hans tot de dealerorganisatie van een bepaald merk behorende automobielbedrijven dat merk niet op een zodanige wijze mogen gebruiken dat de indruk kan worden gewekt, dat er een commerciële band tussen de betrokken onderneming en de merkhouder bestaat. Dit vormt een bevestiging van bestaande rechtspraak in de Benelux. Het Hof doet derhalve geen afbreuk aan het uitgangspunt dat de merkhouder bevoegd is zich tegen gebruik van het merk te verzetten, indien de adverteer der de indruk wekt dat hij tot het dealemetwerk van de merkhouder behoort of dat er een bijzondere relatie tussen hem en de merkhouder bestaat. BMW AG ziet zich door deze uitspraak gesterkt in haar Alfa Romeo Giulietta Sprint Coupé (1954-1968) Audi Quattro (1980-1991) Austin Seven (1922-1939) BMW 328 (1936-1940) Bugatti T35 (1936-1930) Chevrolet Corvette Stingray (1963-1967) Citroën Traction Avant (1934-1957) Citroën 2CV (1948-1990) Citroën DS 19 (1955-1965) Ferrari 250 GT SWD Berlinetta (1959-1962) (1936-1948) (1908-1927) (1964-1968) (1948-1954) (1961-1975) 3SK (IS Mercedes 300 SL Coup 1. Toyota Camry (3,1%) 2. Subaru Legacy (3,3%) 3. Toyota Carina (3,5%) 4. Toyota Starlet (4,3%) 5. Porsche 911 (4,4%) 6. Mercedes 200-300 (4,7%) 7. Toyota Corolla (4,9%) 8. Mercedes SL (5,0%) 9. Suburu Justy/Mazda MX-5 (5,1%) iw Volvo SLOTEN Iƒ57.900,- Iƒ43.900,- 42.900,- 18.950,- ƒ16.950,- ƒ13.950,- i00,- DW erkend turbo. Probleemloos voldoet deze motor aan de strengste emissienormen. De wielen worden aangedreven via een handgeschakelde zes bak en een sperdifferentieel is tevens in de aandrijflijn opge nomen. ,--10* elkaar vergeleken verdeeld over 11 categoriën. Op een rollenbank ondergingen alle auto’s dezelfde tests. In de categorie ‘grote middenklassejbenziné’ ver bruikte de Carisma GDI de minste brandstof, maar liefst 23 procent minder dan het gemid delde. Bovendien is de Carisma bijna 10 procent zuiniger dan de nummer 2, de Volvo S40 1.8i voorzien van dezelfde GDI- motor van Mitsubishi. Bij de ‘middenklassejbenzine, mpv’ scoort Mitsubishi met de Space Star 1.3, die 11 procent zuiniger gemiddelde. In de iorje ‘kleine iuuenklasse;benzine, met ornaat houdt de Lancer 1.3 Mitsubishi-eer hoog met een eveneens elf procent lager ver bruik dan het gemiddelde. In de respectievelijke ten staan de Peugeot en Expert op de eerste f Om deze positie te verst De populariteit van Franse automerken in de Nederlandse verkopen groeit gestaag. Bedroeg het aandeel van auto’s afkomstig uit Frankrijk in 1996 nog geen 17 procent, vorig jaar was dit aandeel gestegen tot ruim 19 procent. De belangstel ling voor auto’s van Duitse makelij blijft als vanouds onovertroffen. Aan vier op de Met minimaal drie auto’s in de top tien van alle vijf de catego riën, scoort Toyota weer zeer hoog in het Duitse TUV Auto Report ‘99. In drie van de vijf leeftijdscategoriën verovert Toyota zelfs een eerste plaats en wederom blijkt dat de Starlet, Corolla en Carina wat betreft betrouwbaarheid nauwe lijks voor elkaar onder doen. De TUV haalt deze conclusies uit een onderzoek waarin de con- trole-resultaten van maar liefst 3 miljoen auto’s van zoveel mogelijk types op een rij wor den gezet. In de categorie tot en met drie jaar moet Toyota de Subaru Legacy voorlaten, maar staat met de Carina, Starlet en Corolla op de tweede, vierde en zesde plaats. Bij de auto’s van vier en vijfjaar oud bezetten de Camry en Starlet de eerste twee plaatsen en komen we de Carina en Corolla op vier en zes tegen. Een vergelijkbaar beeld zien we bij auto’s van 6 en 7 jaar en 8 en 9 jaar oud. Pas in de categorie 10 tot 11 jaar ver dwijnt Toyota naar de tweede notering, daar moet de Carina opvatting, dat uitsluitend offi- namelijk de Porsche 911 voor ciële BMW-dealers bevoegd zijn latea ®aan' Tussan haakje® de BMW merken te gebruiken staa‘ hmronder het percentage op een wijze die de Mant ver- mechanische storingen, bindt met zaken als een hoog veiligheids- en kwaliteitsni veau, zowel van de auto’s als onderhouds- en reparatiewerk- zaamheden. Ook in de toekomst moet de klant erop mogen ver trouwen dat daar waar BMW merken op e«>n dergelijke wijze g worden gebruikt, wordt voldaan aan de hoge kwaliteitseisen die hij met het merk BMW ver- bindt. De Japanse autofabrikanten hebben het economische tij tegen. Als gevolg van de aanhoudende recessie in Japan rapporteerden de vijf grootste Japanse autobouwers over het afgelopen jaar een binnenlandse afzetvermindering met bijna 12 procent tot 4.2 miljoen personenauto’s. De gezamenlijke export kromp met 1.2 procent tot 3,8 miljoen voertuigen. Mazda kon de schade in eigen land nog enigszins beperken tot een afzetvermindering met 6 procent, dankzij het verkoopsucces van een aantal popu laire modellen, zoals de Demio. Mazda (+2,7%) samen met Nissan (+2%), de beste exportresult Toyota, Mitsubishi en Honda verscheepten auto’s naar de buitenlandse afzetmarkten. zijn de verkoopprognoses naar boven bijg geen herhaling van de tegenvallende res<. zien. Toch zijn marktanalisten minder cy landse verkoopdoelstellingen zouden zoal kleurig zijn. Het besteedbaar inkomen in Japan daalt en dat duidt niet op een herstel van de consumptieve bestedingen (lees autoverkopen). (Uit: RAI Voorrang) 89-VB-JN ae noogn nam ae auto s m ont- een goeae Dana met net

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 29