V*
s
KY
1
Li
1
Toyota scoort weer hoog in TUV-rapport
Franse merken winnen terrein
Twee Nissan voor
Apeldoorn College
D
Ol
Minder
Century
d.
Debuut voor Honda S2000
in Genève
Drie zuinige Mitsubishi's
:ts
Aanbieding op
Peugeot bestelwagens
BMW merken blijven
beschermd
kandidaten
voor Car of the
Lagere
autoverkopen
Japan
purg
«99 «pagina8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 4 maart 1999 «pagina 9
Auto’s 4-5 jaar oud
Auto’s 6-7 jaar oud
Auto’s 8-9 jaar oud
Auto’s 1-3 jaar oud
Auto’s 10-11 jaar oud
p pagina 372
•RIJF
0-10%
De overgebleven auto’s zijn:
SSEH MET
irvette
usi
■M
gebruikt.
■Ml
icier
iten-
lels
mkelijke 1
in aanmei
februari,
i’s met
BOVAG
13-4554254
IV*G
is dan het
categor
midder
autoi
de M
untie.
3-1989
3-1992
.......1-1995
3-1984
■pe 11-1992
5-1989
)0 - 3-1991
1-1996
3-1991
4-1987
......1-1989
blijft met 20,3 procent
aar is ten opzichte van
t terugge-
i auto’s van zovt
types op
t. In de c«
jaar moet
t segmen-
Partner
plaats,
sterken,
Op
Eur
zaak
Nede
merken 1
hoog, maar is ten opzic
1993 (25,9%) duidelijk
lopen.
1. Toyota Carina (6,4%)
2. Toyota Starlet (7,4%)
3. Subaru Justy (7,6%)
4. Mitsubishi Colt (7,8%)
5. Porsche 9117Toyota Camry en
Corolla (8,5%)
8. Mercedes 200-300 (8,8%)
9. Suzuki SJ (9,1%)
10. Nissan Sunny (9,3%)
Fiat 500 Topolino
Ford Model T
Ford Mustang
Jaguar XK120
Jaguar E-type
Mercedes S/SS/SS
ne-auto’s in hun klasse. De
resultaten van het onderzoek
zijn te lezen in de
Consumentengids van 1
In totaal zijn 100 auto’s
met afstandsbediening, elek
trisch bediende portierruiten,
een elektrisch verstelbare rech
ter buitenspiegel, getint glas,
1. Subaru Legacy (1,2%)
2. Toyota Carina (1,6%)
3. Mercedes C-klasse (1,8%)
4. Toyota Starlet/Saab 9000
'1,9%)
Toyota Corolla (2,1%)
Mazda MX-5 (2,3%)
8. Mercedes 200-300/Daihatsu
Cuore/Mazda 323 (2,4%)
door een ex-aequo op de 25ste
plaats werd de lijst met een
auto uitgebreid.
15.950,
13.950,
13.950,
NU 1.950,
10.950, -
In een gezamenlijk onderzoek
van de Consumentenbond, het
ministerie van VROM en de
Novem zijn maar liefst drie
Mitsubishi’s de zuinigste benzi-
--verkochte auto’s kan
t-tat ‘made in
-worden toegekend.
.oeveer 7 procent van de
rs loopt warm voor het
sign en de uitstraling van
iliaanse modellen, terwijl het
van Britse voer-
van de con-
sekt. Het
Japanse
Het is voor de klanten daarom
van het grootste belang dat zij
een duidelijk onderscheid kun
nen blijven maken tussen offi
ciële BMW-dealers en vrije
garages.
Mini
NSU Ro80
Porsche 911
Renault Espace
Rolls-Royce Silvi
en, etc. 1.950,-
0P1I1NU 1.450,
op 6.950,
1.950,
NU 4.950,
I0P1ÜNU 2.950,-
18.950,
4.950,
4.950,
9.950, -
6.950,
HU 39.950,
NU 42.950,
etc. NU 24.950,
rolh. NU 29.950,
Het publiek kan tot tot novem
ber dit jaar blijven stemmen op
de internetsite van COTC onder
het adres www.cotc.com.
1. Porsche 911 (9,2%)
2. Toyota Carina (11,6%)
3. Mercedes S-klasse en 200-
300 (11,7%)
5. VW Bus/Toyota
Corolla/Nissan Sunny (12,3%)
8. Opel Senator (12,5%)
9. Toyota Camry (12,6%)
10. Mitsubishi L300 (12,8%)
23 februari jl. heeft het
iropese Hof van Justitie in de
ak BMW AG, BMW
ïderland BV tegen Ronald
Karei Deenik een prejudiciële
uitspraak gedaan betreffende
de interpretatie van artikel 5
tot en met 7 van de EG-mer-
kenrichtlijn.
Achtergrond van deze prejudi
ciële uitspraak was de adver
tentie van een Nederlands
garagebedrijf, dat het BMW
woordmerk had gebruikt om
duidelijk te maken dat het
gespecialiseerd is in BMW’s.
Het Hof van Justitie bevestigde
het uitgangspunt dat het
gebruik van een merk van de
fabrikant door het garagebe
drijf een inbreuk op het merk
recht vormt. Daarnaast heeft
het Hof onderstreept dat niet
vangst uit handen van Frank
Rameckers, Manager Network
Development Training van
Nissan Motor Nederland. De
Micra CVT is voor de leerlingen
vooral interessant vanwege het
vermogen van de motor en de
karakteristiek van motor en
versnellingsbak. De Primera
wordt ingezet voor het verrich
ten van zwaartepuntmetingen.
Nissan heeft al ruim tien jaar
1. Toyota Camry (2,1%)
2. Toyota Starlet (2,2%)
3. Subaru Justy (2,4%)
4. Toyota Carina (2,9%)
5. Volvo 850 (3,1%)
6. Mercedes 190/Toyota
Corolla/Subaru Legacy (3,2%)
9. Mazda 323 (3,3%)
10. Mercedes 200-300 (3,4%)
biedt het merk op de Parnter
een aantrekkelijk X-pakket
bestaande uit een bestuurder-
sairbag, centrale vergrendeling
De Koreaanse merken timme
ren hard aan de weg. Zij zagen
hun marktaandeel de afgelopen
zes jaar verdrievoudigen van
1,4 tot meer dan 4 procent.
(Bron: RAI Voorrang)
De autotentoonstelling van
Genève brengt het Europese
debuut van de Honda S2000
roadster die later dit jaar lever
baar wordt. Het is een auto vol
gens de klassieke constructie
van de motor voorin en aandrij
ving achter, waardoor een uit-
1927-1932)
oupé
(1954-1957)
(1959-nu)
(1967-1976)
(1963-nu)
(1984-nu)
Iver Ghost
(1907-1925)
Range Rover (1970-1996)
Volkswagen Kever (1946-nu)
Volkswagen Golf (1974-1984)
Willys Jeep (1941-1945)
Apeldooms College. Jaarlijks
mogen de beste drie leerlingen
per klas op bezoek bij een aan
tal vestigingen, zoals Nissan
Distribution Service, Nissan
European Parts Logistics
Centre, Nissan Motor
Nederland en Nissan Europe.
Jaarlijks stromen er diverse
leerlingen door naar Nissan
dealerbedrijven, terwijl ook bij
de importeur oud-leerlingen
Deze lijst komt neer op acht
Duitse auto’s, zes uit Engeland,
vijf uit Frankrijk, vier uit de
SA en drie uit Italië.
haalde ook,
Itaten.
i minder personen-
Voor het lopende jaar
ijgesteld en wordt zeker
ssuItaten in 1998 voor-
optimistisch. De binnen-
oals gebruikelijk te roos-
Japan daalt
tien nieuw ve
het predikaat
Germany’
Ongeveer r.
kopers loopt v
design en de v
Italiaanse moe
chique imago i
tuigen 1,4 procent
sumenten aanspree
marktaandeel van de
De oorspronkelijke lijst van
auto’s die in aanmerking kwa
men voor de titel ‘Car of the
Century’ werd in eerste instan
tie teruggebracht van 200 tot
100 stuks. Kort geleden maakte
de organisatie bekend welke 26
auto’s in de laatste ronde mee
gaan. Het zouden er overigens
oorspronkelijk 25 worden, maar
stekende gewichtsverdeling van
50:50 wordt verkregen.
Natuurlijk krijgt deze Honda
een 2 liter 16-kleps VTEC-
motor die is opgepept tot maar
liefst 240 pk en dat is een bij
zonder hoge waarde voor een
dergelijke krachtbron zonder
achterruitverwarming en een
wisser achterop. Normaal zou
voor deze extra’s £1.970,=
betaald dienen te worden, maar
op dit moment biedt Peugeot
deze zaken aan voor slechts
f.720,De Partner X is er
vanaf £17.230,=. Het X-pakket
bestaat bij de Expert uit een
airbag, centrale vergrendeling,
elektrisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels, getint
glas, ramen in de achterdeuren
en een tweezits bijrijdersbank
voor £820,= (normale waarde
£2.320,=) en daarmee komt de
auto op minimaal £23.720,=.
Het voordeel bij de grote Boxer
loopt nog verder op. Voor £780,=
levert Peugeot ook hier een X-
pakket met airbag, startblokke
ring, centrale vergrendeling,
elektrisch bediende portierrui
ten, elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
getint glas en een tweezits bij
rijdersbank. Normaal zou men
hiervoor £2.780,= kwijt zijn. De
Boxer X begint bij £28.520,=.
Wie niet kiest voor het X-pak-
ket krijgt een korting van
£1.000,= bij de Partner,
£1.500,= bij de Expert en
£2.000,= bij de Boxer.
Bovendien zal men tijdens de
bekendmaking van de einduit
slag op 4 december as. ook drie
persoonsgerichte titels bekend
maken: de Designer of the
Century, Engineer/Innovator of
the Century en Entrepeneur of
the Century.
Om de leerlingen kennis te
laten maken met moderne en
technisch hoogstaande model
len heeft Nissan Motor
Nederland recent een Micra N-
CVT en Primera automaat ter
beschikking gesteld aan het
Apeldooms College. Deze MBO-
opleiding telt ruim duizend
leerlingen die kiezen voor de
richtingen techniek, verkoop of
management. Directeur Hans
tot de dealerorganisatie van
een bepaald merk behorende
automobielbedrijven dat merk
niet op een zodanige wijze
mogen gebruiken dat de indruk
kan worden gewekt, dat er een
commerciële band tussen de
betrokken onderneming en de
merkhouder bestaat. Dit vormt
een bevestiging van bestaande
rechtspraak in de Benelux. Het
Hof doet derhalve geen afbreuk
aan het uitgangspunt dat de
merkhouder bevoegd is zich
tegen gebruik van het merk te
verzetten, indien de adverteer
der de indruk wekt dat hij tot
het dealemetwerk van de
merkhouder behoort of dat er
een bijzondere relatie tussen
hem en de merkhouder bestaat.
BMW AG ziet zich door deze
uitspraak gesterkt in haar
Alfa Romeo Giulietta Sprint
Coupé (1954-1968)
Audi Quattro (1980-1991)
Austin Seven (1922-1939)
BMW 328 (1936-1940)
Bugatti T35 (1936-1930)
Chevrolet Corvette Stingray
(1963-1967)
Citroën Traction Avant
(1934-1957)
Citroën 2CV (1948-1990)
Citroën DS 19 (1955-1965)
Ferrari 250 GT SWD Berlinetta
(1959-1962)
(1936-1948)
(1908-1927)
(1964-1968)
(1948-1954)
(1961-1975)
3SK
(IS
Mercedes 300 SL Coup
1. Toyota Camry (3,1%)
2. Subaru Legacy (3,3%)
3. Toyota Carina (3,5%)
4. Toyota Starlet (4,3%)
5. Porsche 911 (4,4%)
6. Mercedes 200-300 (4,7%)
7. Toyota Corolla (4,9%)
8. Mercedes SL (5,0%)
9. Suburu Justy/Mazda MX-5
(5,1%)
iw Volvo
SLOTEN
Iƒ57.900,-
Iƒ43.900,-
42.900,-
18.950,-
ƒ16.950,-
ƒ13.950,-
i00,-
DW erkend
turbo. Probleemloos voldoet
deze motor aan de strengste
emissienormen.
De wielen worden aangedreven
via een handgeschakelde zes
bak en een sperdifferentieel is
tevens in de aandrijflijn opge
nomen.
,--10*
elkaar vergeleken verdeeld over
11 categoriën.
Op een rollenbank ondergingen
alle auto’s dezelfde tests. In de
categorie ‘grote
middenklassejbenziné’ ver
bruikte de Carisma GDI de
minste brandstof, maar liefst 23
procent minder dan het gemid
delde. Bovendien is de Carisma
bijna 10 procent zuiniger dan
de nummer 2, de Volvo S40 1.8i
voorzien van dezelfde GDI-
motor van Mitsubishi. Bij de
‘middenklassejbenzine, mpv’
scoort Mitsubishi met de Space
Star 1.3, die 11 procent zuiniger
gemiddelde. In de
iorje ‘kleine
iuuenklasse;benzine, met
ornaat houdt de Lancer 1.3
Mitsubishi-eer hoog met een
eveneens elf procent lager ver
bruik dan het gemiddelde.
In de respectievelijke
ten staan de Peugeot
en Expert op de eerste f
Om deze positie te verst
De populariteit van Franse
automerken in de Nederlandse
verkopen groeit gestaag.
Bedroeg het aandeel van auto’s
afkomstig uit Frankrijk in 1996
nog geen 17 procent, vorig jaar
was dit aandeel gestegen tot
ruim 19 procent. De belangstel
ling voor auto’s van Duitse
makelij blijft als vanouds
onovertroffen. Aan vier op de
Met minimaal drie auto’s in de
top tien van alle vijf de catego
riën, scoort Toyota weer zeer
hoog in het Duitse TUV Auto
Report ‘99. In drie van de vijf
leeftijdscategoriën verovert
Toyota zelfs een eerste plaats
en wederom blijkt dat de
Starlet, Corolla en Carina wat
betreft betrouwbaarheid nauwe
lijks voor elkaar onder doen. De
TUV haalt deze conclusies uit
een onderzoek waarin de con-
trole-resultaten van maar liefst
3 miljoen auto’s van zoveel
mogelijk types op een rij wor
den gezet. In de categorie tot en
met drie jaar moet Toyota de
Subaru Legacy voorlaten, maar
staat met de Carina, Starlet en
Corolla op de tweede, vierde en
zesde plaats. Bij de auto’s van
vier en vijfjaar oud bezetten de
Camry en Starlet de eerste
twee plaatsen en komen we de
Carina en Corolla op vier en zes
tegen. Een vergelijkbaar beeld
zien we bij auto’s van 6 en 7
jaar en 8 en 9 jaar oud. Pas in
de categorie 10 tot 11 jaar ver
dwijnt Toyota naar de tweede
notering, daar moet de Carina
opvatting, dat uitsluitend offi- namelijk de Porsche 911 voor
ciële BMW-dealers bevoegd zijn latea ®aan' Tussan haakje®
de BMW merken te gebruiken staa‘ hmronder het percentage
op een wijze die de Mant ver- mechanische storingen,
bindt met zaken als een hoog
veiligheids- en kwaliteitsni
veau, zowel van de auto’s als
onderhouds- en reparatiewerk-
zaamheden. Ook in de toekomst
moet de klant erop mogen ver
trouwen dat daar waar BMW
merken op e«>n dergelijke wijze g
worden gebruikt, wordt voldaan
aan de hoge kwaliteitseisen die
hij met het merk BMW ver-
bindt.
De Japanse autofabrikanten hebben het economische tij tegen.
Als gevolg van de aanhoudende recessie in Japan rapporteerden
de vijf grootste Japanse autobouwers over het afgelopen jaar
een binnenlandse afzetvermindering met bijna 12 procent tot
4.2 miljoen personenauto’s. De gezamenlijke export kromp met
1.2 procent tot 3,8 miljoen voertuigen. Mazda kon de schade in
eigen land nog enigszins beperken tot een afzetvermindering
met 6 procent, dankzij het verkoopsucces van een aantal popu
laire modellen, zoals de Demio. Mazda (+2,7%)
samen met Nissan (+2%), de beste exportresult
Toyota, Mitsubishi en Honda verscheepten
auto’s naar de buitenlandse afzetmarkten.
zijn de verkoopprognoses naar boven bijg
geen herhaling van de tegenvallende res<.
zien. Toch zijn marktanalisten minder cy
landse verkoopdoelstellingen zouden zoal
kleurig zijn. Het besteedbaar inkomen in Japan daalt en dat
duidt niet op een herstel van de consumptieve bestedingen (lees
autoverkopen). (Uit: RAI Voorrang)
89-VB-JN
ae noogn nam ae auto s m ont-
een goeae Dana met net