BMW M Coupé
AutoTest
J
i
F
Begerenswaardig
•EHHEJ
Frisse wind
Toyota Yaris
Mercedes V-klasse vernieuwd
iel!
Koperen klant
koopt nieuwe Seat
bij Auto Noordhoek
'“Is-
M
RO!
irdhoek
1999 pagina 2
DE AUTOMAAT Donderdag 4 maart 1999 pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
1988 t/m 1991
1437
1996
7
DEMO
Rijgenot
I. 013/4553678
Technische gegevens:
gro-
spoi
lt© 1,74 meter
RENOVA, UW BMW DEALER.
Verbruik:
Prijs:
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
Vervolg van bladzijde 1
ch-
Standaard worden de voorwie-
de
-
KER
IRG/WAALWIJK
Het is de auto niet direct aan te zien, maar de V-
klasse van Mercedes heeft een aantal wijzigingen
ondergaan die hem stiller, zuiniger en krachtiger
maken. Bovendien is het leveringsprogramma uit
gebreid met een dubbele cabine en luxe bestelver-
sie.
Rir
Tel
symt
van i
10,-
■1994117600 km
-1994 71800 km
-1996 66300 km
11993 159300km
e
1
ABS,
j en
.000,-
\1992 156800 km
\-1993 59800 km
\1993 108300 km
1993
1996
1996
1997
1998
1998
vanaf 1994
1995/1996
1995
1995
1996
12'92
Renova bv
inqbaan Oost 102A, Tilburg
jleroon: 013-5422133
at BMW liefhebbersauto’s maakt, is geen
K Mnieuws. Dat het merk er een aantal in de
Verenigde Staten produceert is iets minder
gebruikelijk en dat daar dan bovendien een BMW
Motorsport-versie van de band loopt is bijna uit
zonderlijk. De BMW M Coupé is een hebbedingetje
van het zuiverste water.
Foto: Het voltallige personeel van Auto Noordhoek was erbij
toen de nieuwe Seat Inca werd afgeleverd. De trouwe Ronda
bleef aan de Leharstraat achter.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afinetingen:
Gewicht:
Prestaties:
ISSE
'-1990 155200km
\1991 129300km
\1990 178100km
1988
.1986/1988
1995
aans
geprodu
brede,
dakspoi
Coupé e
vormgegeve
enorm stoer
zijn potent,,
verbergen.
y$exclBTW
BMW M Coupé
6 in lijn
3201 cc
86,4 x 91,0 mm
321 pk bij 7400 tr/min
350 Nm bij 3250 tr/min
lengte 4,025 meter, breedt
1390 kg
topsnelheid 250 km/u
acceleratie 0-100 in 5,4 sec.
stadscyclus 16,6 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,9 liter/100 km
gecombineerd 11,1 liter/100 km
£149.500,=
En het fun-gehalte van de M
Coupé is enorm hoog. Achter
het stuur krijg je constant het
vakantie-gevoel. Je hoeft niet
zonodig te haasten, maar je
hebt motorisch wel de mogelijk
heden. Hard over de snelweg
met een top van 250 km/u, daar
is niet zoveel aan. Veel leuker
is om de acceleratiekracht van
de auto te gebruiken en de 100
km/u binnen 5,4 seconden op de
teller te zetten. Vlak voor een
scherpe bocht even terug te
schakelen en er perfect geregis
seerd doorheen te schuiven.
Het kan allemaal met deze
BMW, maar wat opvalt is dat
de auto ook uitermate soepel is
bij lage toerentallen en pro
bleemloos functioneert in stads
verkeer of een lange file, want
M onderstel
Een kleine teleurstelling komt
na het starten van de motor,
als even het gaspedaal wordt
Het motorenprogramma is ver
rijkt met twee direct ingespoten
dieselmotoren. De V 200 CDI en
V 220 CDI beschikken over 4
cilinders en 16 kleppen en zijn
reeds bekend uit de C- en E-
klasse. De bestaande 2,3 liter 4
cilinder en 2,8 liter V6 zijn
doorontwikkeld, waardoor met
name de service-intervallen
konden worden verlengd tot
maximaal 22.500 kilometer. De
benzinemotoren hebben voor
taan variabele kleptiming en
een nieuw motormanagement-
systeem. De motoren zijn
auto’s worden vergeleken,
komt deze BMW als uiterst
betaalbaar uit de bus. Er is ook
een Z3 Coupé met 2,8 liter 6
cilinder die voor f.99.800,= in
de prijslijst staat. Wil men lie
ver het genot van open rijden,
dan wordt de Roadster van de
Z3 2.8 en M voor hetzelfde
bedrag aangeboden.
Dat dhr. Mahler hiermee een
goede keuze had gedaan, blijkt
wel uit het feit dat hij deze
auto na een lang leven recent
heeft ingeruild op een nieuwe
Seat Inca. Keurig heeft hij i
onderhoudsbeurten aan de
altijd laten uitvoeren. Dhr.
Mahler: “Ik heb niet alleen
weer voor een Seat gekozen
vanwege de kwaliteiten van de
auto, maar vooral ook omdat de
mensen bij Auto Noordhoek zo
aardig zijn en dat er op hun
service niets aan te merken is.”
Auto Noordhoek heeft als dank
voor zoveel jaar klantentrouw
de nieuwe Inca afgeleverd met
een jaar gratis onderhoud. Dhr.
Mahler heeft specifiek voor
deze auto gekozen vanwege zijn
Precies 12,5 jaar geleden kocht
dhr. Mahler bij Seat-dealer
Auto Noordhoek een van de
laatste exemplaren van de Seat
Ronda met een 1,2 liter System
Porsche motor.
Andere kleuren en bekledings-
stoffen, gewijzigde schakelaars
en een in de binnenverlichting
geïntegreerd leeslampje maken
de veranderingen compleet.
De Mercedes V-klasse biedt
onveranderd ruimte aan maxi
maal 7 inzittenden op individu
ele stoelen met geïntegreerde
gordels. Afhankelijk van de
indeling kan de laadruimte toe
nemen tot 4500 liter, terwijl
met zeven stoelen er altijd nog
600 liter voor handen is. De V-
klasse is vanaf nu ook lever
baar op grijs kenteken, eventu
eel zelfs met dubbele cabine. Er
kan in alle gevallen gekozen
worden uit drie uitrustingsni-
veau’s: Trend, Fashion en
Ambiente, met standaard lucht
vering met automatische
niveauregeling, Electronic
Traction Support, stuurbe
krachtiging, twee airbags, 1
elektrische raambediening
ken de twee dubt
pen de aandacht. Het prone,
van de M Coupé toont het
meest apart en zal door sommi
ge echt niet mooi gevonden
worden. De auto is vooral bruut
en mannelijk en is in geen
geval een allemansvriendje en
dat is maar goed ook. De ovale
buitenspiegels zijn specifiek
voor de M-uitvoeringen alsme
de de luchtroosters op de voor
schermen. BMW maakt zeer
fraaie vijfspaaks velgen die niet
op de andere varianten gemon
teerd worden. Ten opzichte van
de roadster heeft de Coupé
andere achterlichten die beter
aansluiten bij de in Duitsland
geproduceerde BMW’s. Het
derde remlicht zit in de
oiler. Al bij al is de M
een zeer eigenzinnig
■ven auto met een
jere uitstraling die
itie niet probeert te
wordt een kaartje getoont. Het
is ook perfect dat dit systeem
onder het rijden niet in te stel
len is en dat is prima voor de
verkeersveiligheid.
Speciaal voor de Yaris ontwik
kelde Toyota een nieuwe motor,
een 1 liter 4 cilinder met varia
bele kleptiming die een uitzon
derlijk hoog vermogen levert
van 68 pk bij 6000 tr/min en
een keurig koppel van 90 Nm
bij 4100 tr/min. Het motortje
maakt een sympathiek geluid
en is nooit echt rumoerig te
noemen. Het gewicht van de
Yaris is beperkt gebleven tot
830 kg en daarom weet de
krachtbron netjes te presteren.
Er is een top mogelijk van 156
km/u en in 12 seconden accele
reert de kleine Toyota naar de
100 km/u. Een groot voordeel
van de nieuwe Toyota-motor is
het geclaimde lage brandstof
verbruik, dat we uiteraard tij
dens een uitgebreide kennisma
king in eigen land gaan contro
leren.
Vertrouwde componenten
het compacte instrumentarium
met een snelheidsmeter, toe-
renteller, brandstof- en tempe
ratuurmeter. Specifiek voor de
M-uitvoering zijn de drie ronde
klokken in de middenconsole:
een analoge buitentempera
tuurmeter, klokje en olietempe-
ratuurmeter. Overigens komt
de boordcomputer te vervallen.
De cardantunnel loopt relatief
hoog tussen de stoelen door,
waardoor men de rechter arm
(linker bij de passagier) fijn
kan laten steunen en vanuit
deze positie probleemloos naar
de korte pook kan grijpen. Het
spreekt voorzich dat deze
BMW-topper een zeer complete
uitrusting heeft met specifieke
binnenspiegel, lederen bekle
ding, alarmsysteem gekoppeld
aan de centrale vergrendeling
met afstandsbediening, elek
trisch bediende portierruiten en
elektrisch verstelbare buiten
spiegels. Maar luxe telt veel
minder dan het rijplezier en
daarvan heeft de M Coupé te
over.
Sinds een paar jaar loopt de
Z3 roadster in de Verenigde
Staten van de band. Het pro
gramma ging van start met
twee 4 cilinders en werd later
met twee 6-pitters uitgebreid,
waaronder de M Roadster
met de techiek van de BMW
M3.
meerd de auto een glijer laten
maken. Maar toch kan de M
Coupé ook op onverwachte
momenten verrassen.
Natuurlijk is er dan altijd nog
het door ABS geassisteerde
compound remsysteem dat voor
een enorme vertraging zorgt.
De besturing is gelukkig op
snelheid niet tot nauwelijks
bekrachtigd, waardoor men in
het kleine rad precies voelt wat
de auto doet. Het onderstel is
een kunstwerk van BMW
Motorsport, waarbij uitgegaan
is van de bestaande configura
tie met McPherson veerpoten
voor en een onafhankelijke con
structie met schroefveren ach
ter. Door een specifieke afstem
ming van dempers, veren en
stabilisatoren is de M Coupé
uitstekend in staat het hoge
motorvermogen probleemloos
op de weg over te brengen en
tegelijk zijn bestuurder maxi
male ‘fun’ te geven.
dat is toch nog steeds onze
dagelijkse Nederlandse prak
tijk. Het brandstofverbruik ligt
gemiddeld op 1 liter op 7,8 kilo
meter.
De BMW M Coupé is met
£149.500,= natuurlijk geen
goedkope auto, maar als de
prestaties, het rijgenot en de
exclusiviteit met andere sport-
19939.950,-
1996 17.950,-\
■1994 11.950,-
'-I995 14.850,-
Spartanburg
Sinds half vorig jaar maakt
BMW in Spartanburg ook een
gesloten variant van de Z3, de
Z3 Coupé en in het geval van
de M-versie de M Coupé. De
4,02 lange, 1,74 meter brede
en slechts 1,28 meter lage M
Coupé heeft natuurlijk de
nodige elementen gemeen
met zijn geopende broer.
Kenmerkend voor de hele
modelserie is de lange motor
kap die in het midden opbolt
en aan de voorkant uitmond
in de bekende BMW-nieren.
Zowel voor als achter zijn de
spatborden nadrukkelijk uit
gebouwd om plaats te bieden
aan de standaard 245/45 ZR
17 (achter) en 225/45 ZR 17
(voor) banden. De skirts slui
ten netjes op de spatborden
aan en geven de auto een
extra ‘sporty’ look. De voer
en achterbumper zijn specifie
ke voor de M Coupé en
Roadster, vooral door de
tere luchtinlaat en extra
Ier. Aan de achterkant trek-
jbele uitlaatpij- Roadster omdat men tot het
t. Het profiel dak kan stapelen. De toegang
via de achterklep is niet over
dreven groot. De inrichting
voorin is natuurlijk helemaal
van de M Roadster overgeno
men. De auto heeft uitstekende
stoelen met vaste hoofdsteunen
en een goede ondersteuning
van lenden en bovenbenen. De
hoogte van de zitting is elek
trisch verstelbaar. BMW past
gedurfde kleurcombinaties toe,
in onze blauwe auto grijs met
felblauw. Hier en daar worden
chroomaccenten gebruikt zoals
bij de portiergrepen en omran
ding van de versnellingspook.
Heel grappig is overigens dat in
het donker het schakelschema
op de pook van binnenuit is
verlicht. Vanuit de prima stoe
len heeft men een goed zicht op
ingetrapt. Van de M Roadster
kunnen we ons nog het gewel
dige motorgeluid herinneren,
maar de M Coupé blijkt bin
nenin zo netjes geïsoleerd te
zijn dat men eerst het raam
moet openen om volop te kun
nen genieten. Maar dat even
ter zijde. Zoals gezegd heeft de
M Coupé de techniek van de
BMW M3. Dat betekent een 3,2
liter 6 cilinder lijnmotor met 24
kleppen en variabele klepti
ming. Deze speciaal getunede
krachtbron levert een meer dan
fors vermogen van 321 pk bij
7400 tr/min en een koppel van
350 Nm bij 3250 tr/min.
Voorwaar getallen die veel
goeds beloven. Uiteraard wordt
al dit geweld losgelaten op de
achterwielen en om het feest te
vergroten heeft de M Coupé een
sperdifierentieel en speciaal M
onderstel, maar wordt de trac
tion control weggelaten. Dat
betekent dat de auto erg
gemakkelijk tot uitbreken te
verleiden is. Zelfs bij lage snel
heden op een natte ondergrond
is het oppassen geblazen. Maar
dat is dan ook puur genieten.
Na een korte periode kun je
met de auto lezen en schrijven
en kun je haast geprogram-
Variabele kleptiming
De standaarduitvoering van de
basis Yaris omvat onder meer
een immobilizer, gordelspan-
ners met krachtbegrenzer, ach-
terruitwisser, verstelbare stuur-
kolom, radio/cassettespeler,
dakantenne en 155/80R13 ban
den. Een stapje hoger komt de
Linea Terra met ABS, meeges
poten portiergrepen, passagier
sairbag, stuurbekrachtiging en
bredere banden. Aan de top
staat de Linea Sol met volledig
meegespoten bumpers, chromen
grille, centrale vergrendeling
met afstandsbediening, drie
hoofdsteunen achterin en hoog-
teverstelling op de bestuurders
stoel.
Als nieuwe optie levert Toyota
in de Yaris een fantastisch
navigatiesysteem dat voor
£2.495,= wordt aangeboden.
Het is makkelijk te bedienen en
geeft zeer duidelijke aanwijzin
gen in het Nederlands. Het
werkt vooral met duidelijke
ibolen en vlak voordat men
i richting moet veranderen
Felblauw
Wie denkt dat de Coupé veel
meer interieurmogelijkheden
heeft dan de Roadster, heeft
het een beetje mis. De auto
heeft bijvoorbeeld geen achter
bank gekregen. Direct achter
de voorstoelen staat een vaste
tussenwand waarachter een
bagageruimte zit met een maxi
maal volume van 410 liter. Dat
is uiteraard meer dan de
len aangedreven via een hand-
geschakelde vijfbak met een
soepele bediening. Daarnaast is
de zogenaamde Free-tronic ver
krijgbaar, een half-automaat of
liever een automatische koppe
ling. Een dergelijk systeem
heeft als voordeel boven een
vol-automaat dat het brandstof
verbruik nauwelijks wordt beïn
vloed. Toch verwacht Toyota
nog voor het einde van het jaar
een volledige automaat in de
Yaris te kunnen aanbieden.
De Yaris heeft een nieuw onder
stel met vertrouwde componen
ten. Voor zijn dat uiteraard
McPherson veerpoten en achter
getrokken draagarmen.'
Wegoneffenheden worden hier
door goed verwerkt en de auto
is duidelijk op comfort afge
stemd. Dat heeft echter tot
gevolg dat de carrosserie bij
kleine koersveranderingen licl
te rolbewegingen maakt, die
gelukkig niet al te hinderlijk
zijn. De bediening gaat licht en
eenvoudig, het uitzicht naar
voor en opzij is goed, naar ach
teren door de lage achterruit
iets minder, maar de rechte
achterkant maakt het inschat
ten bij inparkeren tot kinder
spel.
En dan de prijzen. Ook daar
laat Toyota zich van een zeer
sterke kant zien. De basis ver
sie van de Yaris begint bij
f.22.996,= gevolgd door de
Linea Terra voor £25.497,= en
de Linea Sol van £27.987,=. De
vijfdeurs carrosserie is verkrijg
baar op de Terra en Sol voor
respectievelijk £26.499,= en
£28.990,=. Op de Salon van
Genève laat Toyota op basis
van de Yaris een kleine ruimte
wagen zien die zich op dit
moment nog in het conceptsta
dium bevindt, maar dat was de
Yaris anderhalf jaar geleden in
lingsbakken alsmede een niet
eerder geleverde 5-traps auto
maat met een zogenaamd dyna
misch schakelprogramma.
Aan de buitenkant is de gewij
zigde V-klasse te herkennen
aan een andere grille, opnieuw
vormgegeven spiegels, een stan
daard derde remlicht en veran
derde dakrailings.
In het interieur is de ontwikke-
lingsafdeling ook aardig tekeer
gegaan. De V-klasse heeft een
ander stuurwiel en gewijzigd
instrumentarium, terwijl verder
de bediening van verwarming
TX-RR-64
TX-RR-64
I ,Menedes-Benz|
W