BMW M Coupé AutoTest J i F Begerenswaardig •EHHEJ Frisse wind Toyota Yaris Mercedes V-klasse vernieuwd iel! Koperen klant koopt nieuwe Seat bij Auto Noordhoek '“Is- M RO! irdhoek 1999 pagina 2 DE AUTOMAAT Donderdag 4 maart 1999 pagina 3 DETILBURGSE KOERIER 1988 t/m 1991 1437 1996 7 DEMO Rijgenot I. 013/4553678 Technische gegevens: gro- spoi lt© 1,74 meter RENOVA, UW BMW DEALER. Verbruik: Prijs: BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. Vervolg van bladzijde 1 ch- Standaard worden de voorwie- de - KER IRG/WAALWIJK Het is de auto niet direct aan te zien, maar de V- klasse van Mercedes heeft een aantal wijzigingen ondergaan die hem stiller, zuiniger en krachtiger maken. Bovendien is het leveringsprogramma uit gebreid met een dubbele cabine en luxe bestelver- sie. Rir Tel symt van i 10,- ■1994117600 km -1994 71800 km -1996 66300 km 11993 159300km e 1 ABS, j en .000,- \1992 156800 km \-1993 59800 km \1993 108300 km 1993 1996 1996 1997 1998 1998 vanaf 1994 1995/1996 1995 1995 1996 12'92 Renova bv inqbaan Oost 102A, Tilburg jleroon: 013-5422133 at BMW liefhebbersauto’s maakt, is geen K Mnieuws. Dat het merk er een aantal in de Verenigde Staten produceert is iets minder gebruikelijk en dat daar dan bovendien een BMW Motorsport-versie van de band loopt is bijna uit zonderlijk. De BMW M Coupé is een hebbedingetje van het zuiverste water. Foto: Het voltallige personeel van Auto Noordhoek was erbij toen de nieuwe Seat Inca werd afgeleverd. De trouwe Ronda bleef aan de Leharstraat achter. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afinetingen: Gewicht: Prestaties: ISSE '-1990 155200km \1991 129300km \1990 178100km 1988 .1986/1988 1995 aans geprodu brede, dakspoi Coupé e vormgegeve enorm stoer zijn potent,, verbergen. y$exclBTW BMW M Coupé 6 in lijn 3201 cc 86,4 x 91,0 mm 321 pk bij 7400 tr/min 350 Nm bij 3250 tr/min lengte 4,025 meter, breedt 1390 kg topsnelheid 250 km/u acceleratie 0-100 in 5,4 sec. stadscyclus 16,6 liter/100 km buitenwegcyclus 7,9 liter/100 km gecombineerd 11,1 liter/100 km £149.500,= En het fun-gehalte van de M Coupé is enorm hoog. Achter het stuur krijg je constant het vakantie-gevoel. Je hoeft niet zonodig te haasten, maar je hebt motorisch wel de mogelijk heden. Hard over de snelweg met een top van 250 km/u, daar is niet zoveel aan. Veel leuker is om de acceleratiekracht van de auto te gebruiken en de 100 km/u binnen 5,4 seconden op de teller te zetten. Vlak voor een scherpe bocht even terug te schakelen en er perfect geregis seerd doorheen te schuiven. Het kan allemaal met deze BMW, maar wat opvalt is dat de auto ook uitermate soepel is bij lage toerentallen en pro bleemloos functioneert in stads verkeer of een lange file, want M onderstel Een kleine teleurstelling komt na het starten van de motor, als even het gaspedaal wordt Het motorenprogramma is ver rijkt met twee direct ingespoten dieselmotoren. De V 200 CDI en V 220 CDI beschikken over 4 cilinders en 16 kleppen en zijn reeds bekend uit de C- en E- klasse. De bestaande 2,3 liter 4 cilinder en 2,8 liter V6 zijn doorontwikkeld, waardoor met name de service-intervallen konden worden verlengd tot maximaal 22.500 kilometer. De benzinemotoren hebben voor taan variabele kleptiming en een nieuw motormanagement- systeem. De motoren zijn auto’s worden vergeleken, komt deze BMW als uiterst betaalbaar uit de bus. Er is ook een Z3 Coupé met 2,8 liter 6 cilinder die voor f.99.800,= in de prijslijst staat. Wil men lie ver het genot van open rijden, dan wordt de Roadster van de Z3 2.8 en M voor hetzelfde bedrag aangeboden. Dat dhr. Mahler hiermee een goede keuze had gedaan, blijkt wel uit het feit dat hij deze auto na een lang leven recent heeft ingeruild op een nieuwe Seat Inca. Keurig heeft hij i onderhoudsbeurten aan de altijd laten uitvoeren. Dhr. Mahler: “Ik heb niet alleen weer voor een Seat gekozen vanwege de kwaliteiten van de auto, maar vooral ook omdat de mensen bij Auto Noordhoek zo aardig zijn en dat er op hun service niets aan te merken is.” Auto Noordhoek heeft als dank voor zoveel jaar klantentrouw de nieuwe Inca afgeleverd met een jaar gratis onderhoud. Dhr. Mahler heeft specifiek voor deze auto gekozen vanwege zijn Precies 12,5 jaar geleden kocht dhr. Mahler bij Seat-dealer Auto Noordhoek een van de laatste exemplaren van de Seat Ronda met een 1,2 liter System Porsche motor. Andere kleuren en bekledings- stoffen, gewijzigde schakelaars en een in de binnenverlichting geïntegreerd leeslampje maken de veranderingen compleet. De Mercedes V-klasse biedt onveranderd ruimte aan maxi maal 7 inzittenden op individu ele stoelen met geïntegreerde gordels. Afhankelijk van de indeling kan de laadruimte toe nemen tot 4500 liter, terwijl met zeven stoelen er altijd nog 600 liter voor handen is. De V- klasse is vanaf nu ook lever baar op grijs kenteken, eventu eel zelfs met dubbele cabine. Er kan in alle gevallen gekozen worden uit drie uitrustingsni- veau’s: Trend, Fashion en Ambiente, met standaard lucht vering met automatische niveauregeling, Electronic Traction Support, stuurbe krachtiging, twee airbags, 1 elektrische raambediening ken de twee dubt pen de aandacht. Het prone, van de M Coupé toont het meest apart en zal door sommi ge echt niet mooi gevonden worden. De auto is vooral bruut en mannelijk en is in geen geval een allemansvriendje en dat is maar goed ook. De ovale buitenspiegels zijn specifiek voor de M-uitvoeringen alsme de de luchtroosters op de voor schermen. BMW maakt zeer fraaie vijfspaaks velgen die niet op de andere varianten gemon teerd worden. Ten opzichte van de roadster heeft de Coupé andere achterlichten die beter aansluiten bij de in Duitsland geproduceerde BMW’s. Het derde remlicht zit in de oiler. Al bij al is de M een zeer eigenzinnig ■ven auto met een jere uitstraling die itie niet probeert te wordt een kaartje getoont. Het is ook perfect dat dit systeem onder het rijden niet in te stel len is en dat is prima voor de verkeersveiligheid. Speciaal voor de Yaris ontwik kelde Toyota een nieuwe motor, een 1 liter 4 cilinder met varia bele kleptiming die een uitzon derlijk hoog vermogen levert van 68 pk bij 6000 tr/min en een keurig koppel van 90 Nm bij 4100 tr/min. Het motortje maakt een sympathiek geluid en is nooit echt rumoerig te noemen. Het gewicht van de Yaris is beperkt gebleven tot 830 kg en daarom weet de krachtbron netjes te presteren. Er is een top mogelijk van 156 km/u en in 12 seconden accele reert de kleine Toyota naar de 100 km/u. Een groot voordeel van de nieuwe Toyota-motor is het geclaimde lage brandstof verbruik, dat we uiteraard tij dens een uitgebreide kennisma king in eigen land gaan contro leren. Vertrouwde componenten het compacte instrumentarium met een snelheidsmeter, toe- renteller, brandstof- en tempe ratuurmeter. Specifiek voor de M-uitvoering zijn de drie ronde klokken in de middenconsole: een analoge buitentempera tuurmeter, klokje en olietempe- ratuurmeter. Overigens komt de boordcomputer te vervallen. De cardantunnel loopt relatief hoog tussen de stoelen door, waardoor men de rechter arm (linker bij de passagier) fijn kan laten steunen en vanuit deze positie probleemloos naar de korte pook kan grijpen. Het spreekt voorzich dat deze BMW-topper een zeer complete uitrusting heeft met specifieke binnenspiegel, lederen bekle ding, alarmsysteem gekoppeld aan de centrale vergrendeling met afstandsbediening, elek trisch bediende portierruiten en elektrisch verstelbare buiten spiegels. Maar luxe telt veel minder dan het rijplezier en daarvan heeft de M Coupé te over. Sinds een paar jaar loopt de Z3 roadster in de Verenigde Staten van de band. Het pro gramma ging van start met twee 4 cilinders en werd later met twee 6-pitters uitgebreid, waaronder de M Roadster met de techiek van de BMW M3. meerd de auto een glijer laten maken. Maar toch kan de M Coupé ook op onverwachte momenten verrassen. Natuurlijk is er dan altijd nog het door ABS geassisteerde compound remsysteem dat voor een enorme vertraging zorgt. De besturing is gelukkig op snelheid niet tot nauwelijks bekrachtigd, waardoor men in het kleine rad precies voelt wat de auto doet. Het onderstel is een kunstwerk van BMW Motorsport, waarbij uitgegaan is van de bestaande configura tie met McPherson veerpoten voor en een onafhankelijke con structie met schroefveren ach ter. Door een specifieke afstem ming van dempers, veren en stabilisatoren is de M Coupé uitstekend in staat het hoge motorvermogen probleemloos op de weg over te brengen en tegelijk zijn bestuurder maxi male ‘fun’ te geven. dat is toch nog steeds onze dagelijkse Nederlandse prak tijk. Het brandstofverbruik ligt gemiddeld op 1 liter op 7,8 kilo meter. De BMW M Coupé is met £149.500,= natuurlijk geen goedkope auto, maar als de prestaties, het rijgenot en de exclusiviteit met andere sport- 19939.950,- 1996 17.950,-\ ■1994 11.950,- '-I995 14.850,- Spartanburg Sinds half vorig jaar maakt BMW in Spartanburg ook een gesloten variant van de Z3, de Z3 Coupé en in het geval van de M-versie de M Coupé. De 4,02 lange, 1,74 meter brede en slechts 1,28 meter lage M Coupé heeft natuurlijk de nodige elementen gemeen met zijn geopende broer. Kenmerkend voor de hele modelserie is de lange motor kap die in het midden opbolt en aan de voorkant uitmond in de bekende BMW-nieren. Zowel voor als achter zijn de spatborden nadrukkelijk uit gebouwd om plaats te bieden aan de standaard 245/45 ZR 17 (achter) en 225/45 ZR 17 (voor) banden. De skirts slui ten netjes op de spatborden aan en geven de auto een extra ‘sporty’ look. De voer en achterbumper zijn specifie ke voor de M Coupé en Roadster, vooral door de tere luchtinlaat en extra Ier. Aan de achterkant trek- jbele uitlaatpij- Roadster omdat men tot het t. Het profiel dak kan stapelen. De toegang via de achterklep is niet over dreven groot. De inrichting voorin is natuurlijk helemaal van de M Roadster overgeno men. De auto heeft uitstekende stoelen met vaste hoofdsteunen en een goede ondersteuning van lenden en bovenbenen. De hoogte van de zitting is elek trisch verstelbaar. BMW past gedurfde kleurcombinaties toe, in onze blauwe auto grijs met felblauw. Hier en daar worden chroomaccenten gebruikt zoals bij de portiergrepen en omran ding van de versnellingspook. Heel grappig is overigens dat in het donker het schakelschema op de pook van binnenuit is verlicht. Vanuit de prima stoe len heeft men een goed zicht op ingetrapt. Van de M Roadster kunnen we ons nog het gewel dige motorgeluid herinneren, maar de M Coupé blijkt bin nenin zo netjes geïsoleerd te zijn dat men eerst het raam moet openen om volop te kun nen genieten. Maar dat even ter zijde. Zoals gezegd heeft de M Coupé de techniek van de BMW M3. Dat betekent een 3,2 liter 6 cilinder lijnmotor met 24 kleppen en variabele klepti ming. Deze speciaal getunede krachtbron levert een meer dan fors vermogen van 321 pk bij 7400 tr/min en een koppel van 350 Nm bij 3250 tr/min. Voorwaar getallen die veel goeds beloven. Uiteraard wordt al dit geweld losgelaten op de achterwielen en om het feest te vergroten heeft de M Coupé een sperdifierentieel en speciaal M onderstel, maar wordt de trac tion control weggelaten. Dat betekent dat de auto erg gemakkelijk tot uitbreken te verleiden is. Zelfs bij lage snel heden op een natte ondergrond is het oppassen geblazen. Maar dat is dan ook puur genieten. Na een korte periode kun je met de auto lezen en schrijven en kun je haast geprogram- Variabele kleptiming De standaarduitvoering van de basis Yaris omvat onder meer een immobilizer, gordelspan- ners met krachtbegrenzer, ach- terruitwisser, verstelbare stuur- kolom, radio/cassettespeler, dakantenne en 155/80R13 ban den. Een stapje hoger komt de Linea Terra met ABS, meeges poten portiergrepen, passagier sairbag, stuurbekrachtiging en bredere banden. Aan de top staat de Linea Sol met volledig meegespoten bumpers, chromen grille, centrale vergrendeling met afstandsbediening, drie hoofdsteunen achterin en hoog- teverstelling op de bestuurders stoel. Als nieuwe optie levert Toyota in de Yaris een fantastisch navigatiesysteem dat voor £2.495,= wordt aangeboden. Het is makkelijk te bedienen en geeft zeer duidelijke aanwijzin gen in het Nederlands. Het werkt vooral met duidelijke ibolen en vlak voordat men i richting moet veranderen Felblauw Wie denkt dat de Coupé veel meer interieurmogelijkheden heeft dan de Roadster, heeft het een beetje mis. De auto heeft bijvoorbeeld geen achter bank gekregen. Direct achter de voorstoelen staat een vaste tussenwand waarachter een bagageruimte zit met een maxi maal volume van 410 liter. Dat is uiteraard meer dan de len aangedreven via een hand- geschakelde vijfbak met een soepele bediening. Daarnaast is de zogenaamde Free-tronic ver krijgbaar, een half-automaat of liever een automatische koppe ling. Een dergelijk systeem heeft als voordeel boven een vol-automaat dat het brandstof verbruik nauwelijks wordt beïn vloed. Toch verwacht Toyota nog voor het einde van het jaar een volledige automaat in de Yaris te kunnen aanbieden. De Yaris heeft een nieuw onder stel met vertrouwde componen ten. Voor zijn dat uiteraard McPherson veerpoten en achter getrokken draagarmen.' Wegoneffenheden worden hier door goed verwerkt en de auto is duidelijk op comfort afge stemd. Dat heeft echter tot gevolg dat de carrosserie bij kleine koersveranderingen licl te rolbewegingen maakt, die gelukkig niet al te hinderlijk zijn. De bediening gaat licht en eenvoudig, het uitzicht naar voor en opzij is goed, naar ach teren door de lage achterruit iets minder, maar de rechte achterkant maakt het inschat ten bij inparkeren tot kinder spel. En dan de prijzen. Ook daar laat Toyota zich van een zeer sterke kant zien. De basis ver sie van de Yaris begint bij f.22.996,= gevolgd door de Linea Terra voor £25.497,= en de Linea Sol van £27.987,=. De vijfdeurs carrosserie is verkrijg baar op de Terra en Sol voor respectievelijk £26.499,= en £28.990,=. Op de Salon van Genève laat Toyota op basis van de Yaris een kleine ruimte wagen zien die zich op dit moment nog in het conceptsta dium bevindt, maar dat was de Yaris anderhalf jaar geleden in lingsbakken alsmede een niet eerder geleverde 5-traps auto maat met een zogenaamd dyna misch schakelprogramma. Aan de buitenkant is de gewij zigde V-klasse te herkennen aan een andere grille, opnieuw vormgegeven spiegels, een stan daard derde remlicht en veran derde dakrailings. In het interieur is de ontwikke- lingsafdeling ook aardig tekeer gegaan. De V-klasse heeft een ander stuurwiel en gewijzigd instrumentarium, terwijl verder de bediening van verwarming TX-RR-64 TX-RR-64 I ,Menedes-Benz| W

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 23