mlvi i iaat S! Ifl n i Toyota Yaris Audi TT onthoofd Autonova <s> Nieuwe Ferrari 360 Modena r uur ere etc. Bijna helft auto's zakelijk aangeschaft Frisse wind F^JITrt i v 999 pagina 20 Jaargang 11 nr 09 Donderdag 4 maart 1999 Oplage 104.000 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag. 3 Deze week Autotest BMW M Coupé DEALERS Nieuwe kentekens ..013 5423030 .013 I 5420143 .013 1 5364011 ..01314634355 .013 I 5355575 .013 1 4683911 .013 I 5363924 ..013 I 5355655 .013 I 5802020 Geperforeerde grille ..013 5422133 .013 5053944 .013 I 5331206 .013 I 5347771 ..013 I 5430022 Focussen .0416 363412 Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond Lees verder pagina 3 ..013 14647676 lts ipen e.d. :RLEN, CHEN. De gemiddelde aanschafprijs voor een nieuwe personenauto ligt nog net onder de veertig mille. Het relatief hoge belas- tingaandeel (33%), het toegeno men aantal veiligheidsvoorzie ningen als airbags en ABS, de brede toepassing van intelligen te electronica en de jaarlijkse prijsstijgingen hebben ervoor gezorgd dat het zwaartepunt van de aanschaf de afgelopen vijf jaar is verschoven naar de prijsklasse vanaf f.40.000,= (37,5%). Ter vergelijking: in 1994 lag de bulk van de afzet in het prijssegment tussen de 30.000 en 40.000 gulden (38,4%). Inmiddels wordt bijna de helft (47%) van alle auto’s op naam van bedrijven aange- schaft. Het gaat daarbij zowel om lease-auto’s als om auto’s die bedrijven aan hun mede werkers voor zakelijke doelein den ter beschikking stellen. In 1994 bedroeg dit percentage Het| taal Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Uw leukste Toyota dealer van Tilburg e.o.l ‘e als ie in de staat, naar a kunnen alleen eren hun benen “Veel mensen zouden wel een Toyota willen rijden vanwege de bewezen kwaliteit, maar vinden de huidige modellen te braaf en daarom denken we met de nieuwe Yaris, die speciaal voor Europa is ontwikkeld, voor de helft nieuwe klanten binnen te halen”, meldde Frank de Munck, algemeen directeur van de Nederlandse Toyota-importeur Louwman Parqui. Toyota Autonova013 I 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 361553 Citroen Bertens Rover *VW/ Audi Auto Bongers013 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand.0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Elan Suzuki Gijsbers Honda De Graaff. Mazda Van Heumen013/5478980 Mitsubishi Kluitmans013 1 5443330 Seat Auto Noordhoek.,013 14553678 Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova.... •Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk... Peugeot Spijkers Goirle Opel Gebr. Vullings013 I 4680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. Seat Saab Zuid Oost Sluitingstijd: redactie en advertenties: De Yaris heeft veel opbergmo- gelijkheden in het interieur. Zo is er een dubbel dashboardkast je, twee vakken naast de conso le, portiervakken en een lade onder de stoel. De basisversie van de Yaris krijgt een bestuur- dersairbag, terwijl de Linea Er zijn soms van die onderwer pen die veel automobilisten bezighouden. De laatste tijd krijg ik veel vragen over de nieuwe kentekenplaten. Daar blijken wij als Nederlanders uitermate gevoelig voor te zijn. Als we van plan zijn een auto te kopen vlak voordat en nieuwe kentekenreeks uitgegeven wordt, willen we daar allemaal op wachten. En wees nu eerlijk, als we allemaal wachten wordt er geen auto meer verkocht en komt de nieuwe reeks nooit en te nimmer. Daarom heb ik tot voor kort helemaal geen ant woord kunnen geven op vragen rondom de nieuwe kentekens. De overheid gaat namelijk zelf een tijdstip bepalen waarop de nieuwe reeks 11-BB-BB wordt ingevoerd als opvolger van de huidige BB-BB-11. De Y-reeks staat nu klaar en daarna volgt nog de Z, zodat we in principe nog zo’n anderhalf jaar mini maal vooruit kunnen. Het moment van invoering van de nieuwe reeks ligt globaal tussen nu en laten we zeggen half 2000. Maar er is nog meer nieuws rond het kenteken op Nederlandse auto’s. Vanaf 1 oktober krijgen alle in Nederland nieuw afgeleverde auto’s een nieuw type kenteken met een nieuw lettertype, een zwart kader om de gele plaat en een blauwe strook met daarop het NL-beeldmerk (geen stickers meer) en de gele sterren van Europa. Waarom voert Nederland deze nieuwe platen in, zult u zich afvragen? Nu, het gebruikte lettertype is makkelij ker te lezen en dan mag u daar meteen denken ‘elektronisch’ te lezen. Want binnen enkele jaren wórdt ongetwijfeld het reke ningrijden ingevoerd en dan moeten nummerborden natuur lijk goed afleesbaar zijn. Bovendien heeft men een nieuwe afgifte-procedure bedacht. Iedere auto wordt geleverd met twee originele nieuwe platen en daar blijft het bij. Wie een cara van of aanhangwagen heeft, krijgt hiervoor een witte plaat met hetzelfde nummer. Het ver krijgen van een nieuwe gele plaat is helemaal aan regels verboden om zo fraude tegen te gaan. Daarbij komt waarschijn lijk het voorschrift dat alle auto’s voor het einde van 2000 moeten worden voorzien van die nieuwe platen, behalve de echte oldtimers met blauwe platen. Waarom? Het rekeningrijden natuurlijk en de prettige bij komstigheid van vele miljoenen aan BTW-opbrengsten... Tony Vos Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 voorjaar zullen de eerste auto’s worden afgeleverd. De nieuwe ling is 4,48 meter lang, 1,92 meter breed en slechts 1,21 hoog. Voor zien we 215/45 ZR 18 banden en achter rubbers in het formaat 275/40 ZR 18. Rondom past Ferrari remschijven toe met een doorsnede van 33 centi meter. Ferrari gebruikt in de 360 diverse nieuwe technieken. Deze zorgen mede voor het hoge prestatieniveau met een top snelheid van meer dan 295 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden. En daarbij voldoet de auto aan alle internationale veiligheids- en milieunormen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschct Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Terra en Linea Sol ook over een tweede exemplaar beschik ken. De voorstoelen bieden een goede zit ondanks de niet over dreven lange zitting. Tegelijk met de spectaculaire Coupé werd bij Audi ook de Roadster-versie van de TT ontwikkeld. Deze zomer maakt de TT Roadster zijn debuut op de Europese wegen. Samen met de Lamborghini Diablo Roadster is de nieuwe Audi de enige open auto lever baar met permanente vier- wielaandrijving. Het moto risch aanbod is gelijk aan de Coupé en dat betekent een 1,8 liter 20-kleps turbo met ver mogens van 180 en 225 pk. De krachtigste versie heeft quat- tro-vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak en produceert een hoog koppel van 280 Nm tussen 2200 en Het roemruchte Italiaanse sportwagenmerk Ferrari is klaar voor de volgende eeuw. Op de Salon van Genève pre senteert het merk de nieuwe 360 Modena, een auto volledig gemaakt van aluminium en ontworpen door Pininfarina. In vier jaar tijd kwam deze nieuwe sportwagen tot stand, een auto met een opvallend aërodynamische carrosserie- vorm. Maar er is ook gekeken naar de optimalisering van de prestaties en de interieurruim- te alsmede de reductie van het gewicht. De auto weegt met een carrosserie, chassis en wielop hanging van aluminium slechts 1390 kg rijklaar. tewagen te maken. De auto heeft beslist een eigen gezicht en dat begint al bij het front met hoge, heldere koplampen en een geperforeerde zwarte of chromen grille. De bumpers worden afhankelijk van de uit rusting geheel of gedeeltelijk meegespoten. De taillelijn loopt naar achteren sterk op, waar door de ruiten wat betreft hoog te lager worden. De daklijn loopt eigenlijk al vanaf de voor ruit naar beneden. De achter kant van de Yaris staat behoor lijk verticaal. De klep gaat open tot een uitsparing in de bumper en de achterlichten blijven vol ledig op hun plaats. De achter ruit is niet al te hoog en dat is te merken aan het zicht door de achterruitkijkspiegel. Bij het openen van de achterklep waren we in eerste instantie wat teleurgesteld, de ruimte is erg ondiep, maar gelukkig vol doende hoog, waardoor de Yaris een bagagevolume heeft van 205 liter. Maar de bescheiden buitenafmetingen moeten toch ergens in terug te vinden zijn. Toyota heeft bij de ontwikke ling van deze auto duidelijk op meerdere punten naar de neergeklapt, maar dat geldt helaas niet voor de zitting, waardoor de gebruiksmogelijk heden iets worden beperkt. Het interieur heeft de nodige originele vindingen, al is het allemaal niet bijzonder kleur rijk. Het dashboard sluit keurig op de portierpanelen aan en heeft een in het midden geplaatst instrumentarium. voor twee standen kiezen, om te voorkomen dat overdag een felle zon het dashboard onlees baar maakt. Met behulp van speciale technieken lijken de instrumenten zeer diep geplaatst te zijn, wat als voor deel heeft dat men bij een blik op het dashboard minder met de ogen hoeft te focussen. De nieuwe Ferrari 360 Modena heeft een 3,6 liter V8 motor met 5 kleppen per cilinder goed voor een vermogen van 400 pk bij 8500 tr/min en een koppel van 372 Nm bij 4750 tr/min. Er kan worden gekozen uit een hand geschakelde zesversnellingsbak of de tweede generatie van de sequentiële Fl-transmissie met eveneens zes overbrengingen. Net als vele andere Ferrari’s is de 360 een tweezitter en hij vervangt de F355 Berlinetta. De F355 Spider blijft voorlopig in produktie. De jaarproduktie van Ferrari, zo’n 3500 auto’s, zal naar verwachting voor 65 procent uit de nieuwe 360 Modena gaan bestaan. In het komt in eerste instantie alleen beschikbaar als voorwielaan- drijver met vijfversnellingsbak, maar kan later ook als quattro worden besteld. Presteren doet de Audi TT Roadster als de beste. Een topsnelheid van 223 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 7,7 seconden zijn uiter mate vlot, terwijl de 225 pk versie dit nog verbeterd naar 237 km/u en 0-100 in 6,7 secon- De nieuwe Toyota Yaris, die vanaf eind maart bij de dealer staat, is een nieuwko mer in het compacte seg ment. De auto geldt niet direct als opvolger van de Starlet, maar deze zal na het verkopen van de huidige bescheiden voorraad toch echt tot het verleden behoren De eerste twee jaar zal de Yaris nog ‘gewoon’ uit Japan komen, maar als de nieuwe Toyota-fabriek in het Franse Valenciennes gaat draaien, wordt de Yaris helemaal Europees. De vormgeving en ontwikkeling komen echter volledig op het conto van de Europese design-afdeling van Toyota. De Yaris is met zijn lengte van 3,61 meter zeer compact en zelfs korter dan menig concurrent, maar Toyota heeft bij deze auto de ruimte in de hoogte gezocht, zonder van de Yaris een kleine ruim- gaat om een volledig digi- I dashboard met grote snel heidsmeter, toerenteller, brand- stofmeter en naar wens de ver melding van totaalstand, dag- teller of klok. Als de lichten uit zijn brand dit geheel fel en bij ingeschakelde lampen kan men Twingo gekeken en daar de verschuifbare achterbank van geleend. Men kan de bank over een afstand van 15 centimeter naar voren schuiven, waardoor het bagagevolume groeit naar 305 liter en dat is in deze klas se uitzonderlijk groot. Het is alleen jammer dat men met de handen vol ‘teveel’ bagage eerst op de achterbank moet gaan zitten om ‘m te verschuiven. De rugleuning is niet traploos verstelbaar en voor langere chauffeurs zou de stoel nog wel iets verder naar achteren mogen. De achterbank biedt een forse beenruimte en rede lijke hoofdruimte achterste stand st voren geschoven nog kleine kindei kwijt. Veiligheid heeft volledig de aandacht gekregen bij de ont wikkeling. De TT Roadster vol doet nu al aan eisen die in de toekomst gesteld gaan worden. Bodem en portieren zijn extra heid van de constructie te ver krijgen. Ook heeft het merk een studie gemaakt van de trillin gen van de carrosserie die door doelgerichte plaatselijke wijzi gingen tot een minimum zijn beperkt. De rolbeugels achter de stoelen zijn niet alleen een aardig stylingelement, maar vormen samen met de versterk te voorruitstijl de overlevings- kooi voor inzittenden. Ze zijn een vast onderdeel van de car- rosseriestructuur. Twee airbags en zij-airbags zijn standaard. Specifiek voor de Roadster is een honkbalhandschoen-achtige leersoort, naast stof, normaal leer en alcantara. De cabriokap heeft een handige éénhandsbe- De rugleuning van de bank kan in twee ongelijke delen worden

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21