mlvi i iaat
S!
Ifl
n
i
Toyota Yaris
Audi TT onthoofd
Autonova <s>
Nieuwe
Ferrari 360 Modena
r uur
ere etc.
Bijna helft
auto's
zakelijk
aangeschaft
Frisse wind
F^JITrt
i v
999 pagina 20
Jaargang 11 nr 09 Donderdag 4 maart 1999 Oplage 104.000
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag. 3
Deze week
Autotest BMW M Coupé
DEALERS
Nieuwe kentekens
..013 5423030
.013 I 5420143
.013 1 5364011
..01314634355
.013 I 5355575
.013 1 4683911
.013 I 5363924
..013 I 5355655
.013 I 5802020
Geperforeerde grille
..013 5422133
.013 5053944
.013 I 5331206
.013 I 5347771
..013 I 5430022
Focussen
.0416 363412
Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond
Lees verder pagina 3
..013 14647676
lts
ipen e.d.
:RLEN,
CHEN.
De gemiddelde aanschafprijs
voor een nieuwe personenauto
ligt nog net onder de veertig
mille. Het relatief hoge belas-
tingaandeel (33%), het toegeno
men aantal veiligheidsvoorzie
ningen als airbags en ABS, de
brede toepassing van intelligen
te electronica en de jaarlijkse
prijsstijgingen hebben ervoor
gezorgd dat het zwaartepunt
van de aanschaf de afgelopen
vijf jaar is verschoven naar de
prijsklasse vanaf f.40.000,=
(37,5%). Ter vergelijking: in
1994 lag de bulk van de afzet in
het prijssegment tussen de
30.000 en 40.000 gulden
(38,4%). Inmiddels wordt bijna
de helft (47%) van alle auto’s op
naam van bedrijven aange-
schaft. Het gaat daarbij zowel
om lease-auto’s als om auto’s
die bedrijven aan hun mede
werkers voor zakelijke doelein
den ter beschikking stellen. In
1994 bedroeg dit percentage
Het|
taal
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Uw leukste Toyota dealer van Tilburg e.o.l
‘e als ie in de
staat, naar
a kunnen alleen
eren hun benen
“Veel mensen zouden wel een Toyota willen rijden
vanwege de bewezen kwaliteit, maar vinden de
huidige modellen te braaf en daarom denken we
met de nieuwe Yaris, die speciaal voor Europa is
ontwikkeld, voor de helft nieuwe klanten binnen
te halen”, meldde Frank de Munck, algemeen
directeur van de Nederlandse Toyota-importeur
Louwman Parqui.
Toyota
Autonova013 I 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 361553
Citroen
Bertens
Rover
*VW/ Audi
Auto Bongers013 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand.0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen
Skoda
Elan
Suzuki
Gijsbers
Honda
De Graaff.
Mazda
Van Heumen013/5478980
Mitsubishi
Kluitmans013 1 5443330
Seat
Auto Noordhoek.,013 14553678
Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
•BMW
Renova....
•Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk...
Peugeot
Spijkers Goirle
Opel
Gebr. Vullings013 I 4680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
Seat Saab
Zuid Oost
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
De Yaris heeft veel opbergmo-
gelijkheden in het interieur. Zo
is er een dubbel dashboardkast
je, twee vakken naast de conso
le, portiervakken en een lade
onder de stoel. De basisversie
van de Yaris krijgt een bestuur-
dersairbag, terwijl de Linea
Er zijn soms van die onderwer
pen die veel automobilisten
bezighouden. De laatste tijd
krijg ik veel vragen over de
nieuwe kentekenplaten. Daar
blijken wij als Nederlanders
uitermate gevoelig voor te zijn.
Als we van plan zijn een auto te
kopen vlak voordat en nieuwe
kentekenreeks uitgegeven wordt,
willen we daar allemaal op
wachten. En wees nu eerlijk, als
we allemaal wachten wordt er
geen auto meer verkocht en
komt de nieuwe reeks nooit en
te nimmer. Daarom heb ik tot
voor kort helemaal geen ant
woord kunnen geven op vragen
rondom de nieuwe kentekens.
De overheid gaat namelijk zelf
een tijdstip bepalen waarop de
nieuwe reeks 11-BB-BB wordt
ingevoerd als opvolger van de
huidige BB-BB-11. De Y-reeks
staat nu klaar en daarna volgt
nog de Z, zodat we in principe
nog zo’n anderhalf jaar mini
maal vooruit kunnen. Het
moment van invoering van de
nieuwe reeks ligt globaal tussen
nu en laten we zeggen half
2000. Maar er is nog meer
nieuws rond het kenteken op
Nederlandse auto’s. Vanaf 1
oktober krijgen alle in
Nederland nieuw afgeleverde
auto’s een nieuw type kenteken
met een nieuw lettertype, een
zwart kader om de gele plaat en
een blauwe strook met daarop
het NL-beeldmerk (geen stickers
meer) en de gele sterren van
Europa. Waarom voert
Nederland deze nieuwe platen
in, zult u zich afvragen? Nu, het
gebruikte lettertype is makkelij
ker te lezen en dan mag u daar
meteen denken ‘elektronisch’ te
lezen. Want binnen enkele jaren
wórdt ongetwijfeld het reke
ningrijden ingevoerd en dan
moeten nummerborden natuur
lijk goed afleesbaar zijn.
Bovendien heeft men een nieuwe
afgifte-procedure bedacht.
Iedere auto wordt geleverd met
twee originele nieuwe platen en
daar blijft het bij. Wie een cara
van of aanhangwagen heeft,
krijgt hiervoor een witte plaat
met hetzelfde nummer. Het ver
krijgen van een nieuwe gele
plaat is helemaal aan regels
verboden om zo fraude tegen te
gaan. Daarbij komt waarschijn
lijk het voorschrift dat alle
auto’s voor het einde van 2000
moeten worden voorzien van die
nieuwe platen, behalve de echte
oldtimers met blauwe platen.
Waarom? Het rekeningrijden
natuurlijk en de prettige bij
komstigheid van vele miljoenen
aan BTW-opbrengsten...
Tony Vos
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
voorjaar zullen de eerste auto’s
worden afgeleverd. De nieuwe
ling is 4,48 meter lang, 1,92
meter breed en slechts 1,21
hoog. Voor zien we 215/45 ZR 18
banden en achter rubbers in het
formaat 275/40 ZR 18. Rondom
past Ferrari remschijven toe
met een doorsnede van 33 centi
meter.
Ferrari gebruikt in de 360
diverse nieuwe technieken.
Deze zorgen mede voor het hoge
prestatieniveau met een top
snelheid van meer dan 295
km/u en een acceleratie van 0
tot 100 km/u in 4,5 seconden.
En daarbij voldoet de auto aan
alle internationale veiligheids-
en milieunormen.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschct
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Terra en Linea Sol ook over
een tweede exemplaar beschik
ken. De voorstoelen bieden een
goede zit ondanks de niet over
dreven lange zitting.
Tegelijk met de spectaculaire
Coupé werd bij Audi ook de
Roadster-versie van de TT
ontwikkeld. Deze zomer
maakt de TT Roadster zijn
debuut op de Europese wegen.
Samen met de Lamborghini
Diablo Roadster is de nieuwe
Audi de enige open auto lever
baar met permanente vier-
wielaandrijving. Het moto
risch aanbod is gelijk aan de
Coupé en dat betekent een 1,8
liter 20-kleps turbo met ver
mogens van 180 en 225 pk. De
krachtigste versie heeft quat-
tro-vierwielaandrijving en een
handgeschakelde zesbak en
produceert een hoog koppel
van 280 Nm tussen 2200 en
Het roemruchte Italiaanse
sportwagenmerk Ferrari is
klaar voor de volgende eeuw.
Op de Salon van Genève pre
senteert het merk de nieuwe
360 Modena, een auto volledig
gemaakt van aluminium en
ontworpen door Pininfarina. In
vier jaar tijd kwam deze
nieuwe sportwagen tot stand,
een auto met een opvallend
aërodynamische carrosserie-
vorm. Maar er is ook gekeken
naar de optimalisering van de
prestaties en de interieurruim-
te alsmede de reductie van het
gewicht. De auto weegt met een
carrosserie, chassis en wielop
hanging van aluminium slechts
1390 kg rijklaar.
tewagen te maken. De auto
heeft beslist een eigen gezicht
en dat begint al bij het front
met hoge, heldere koplampen
en een geperforeerde zwarte of
chromen grille. De bumpers
worden afhankelijk van de uit
rusting geheel of gedeeltelijk
meegespoten. De taillelijn loopt
naar achteren sterk op, waar
door de ruiten wat betreft hoog
te lager worden. De daklijn
loopt eigenlijk al vanaf de voor
ruit naar beneden. De achter
kant van de Yaris staat behoor
lijk verticaal. De klep gaat open
tot een uitsparing in de bumper
en de achterlichten blijven vol
ledig op hun plaats. De achter
ruit is niet al te hoog en dat is
te merken aan het zicht door de
achterruitkijkspiegel. Bij het
openen van de achterklep
waren we in eerste instantie
wat teleurgesteld, de ruimte is
erg ondiep, maar gelukkig vol
doende hoog, waardoor de Yaris
een bagagevolume heeft van
205 liter. Maar de bescheiden
buitenafmetingen moeten toch
ergens in terug te vinden zijn.
Toyota heeft bij de ontwikke
ling van deze auto duidelijk op
meerdere punten naar de
neergeklapt, maar dat geldt
helaas niet voor de zitting,
waardoor de gebruiksmogelijk
heden iets worden beperkt.
Het interieur heeft de nodige
originele vindingen, al is het
allemaal niet bijzonder kleur
rijk. Het dashboard sluit keurig
op de portierpanelen aan en
heeft een in het midden
geplaatst instrumentarium.
voor twee standen kiezen, om
te voorkomen dat overdag een
felle zon het dashboard onlees
baar maakt. Met behulp van
speciale technieken lijken de
instrumenten zeer diep
geplaatst te zijn, wat als voor
deel heeft dat men bij een blik
op het dashboard minder met
de ogen hoeft te focussen.
De nieuwe Ferrari 360 Modena
heeft een 3,6 liter V8 motor met
5 kleppen per cilinder goed voor
een vermogen van 400 pk bij
8500 tr/min en een koppel van
372 Nm bij 4750 tr/min. Er kan
worden gekozen uit een hand
geschakelde zesversnellingsbak
of de tweede generatie van de
sequentiële Fl-transmissie met
eveneens zes overbrengingen.
Net als vele andere Ferrari’s is
de 360 een tweezitter en hij
vervangt de F355 Berlinetta.
De F355 Spider blijft voorlopig
in produktie. De jaarproduktie
van Ferrari, zo’n 3500 auto’s,
zal naar verwachting voor 65
procent uit de nieuwe 360
Modena gaan bestaan. In het
komt in eerste instantie alleen
beschikbaar als voorwielaan-
drijver met vijfversnellingsbak,
maar kan later ook als quattro
worden besteld. Presteren doet
de Audi TT Roadster als de
beste. Een topsnelheid van 223
km/u en acceleratie van 0 tot
100 in 7,7 seconden zijn uiter
mate vlot, terwijl de 225 pk
versie dit nog verbeterd naar
237 km/u en 0-100 in 6,7 secon-
De nieuwe Toyota Yaris, die
vanaf eind maart bij de
dealer staat, is een nieuwko
mer in het compacte seg
ment. De auto geldt niet
direct als opvolger van de
Starlet, maar deze zal na het
verkopen van de huidige
bescheiden voorraad toch
echt tot het verleden behoren
De eerste twee jaar zal de
Yaris nog ‘gewoon’ uit Japan
komen, maar als de nieuwe
Toyota-fabriek in het Franse
Valenciennes gaat draaien,
wordt de Yaris helemaal
Europees. De vormgeving en
ontwikkeling komen echter
volledig op het conto van de
Europese design-afdeling van
Toyota.
De Yaris is met zijn lengte
van 3,61 meter zeer compact
en zelfs korter dan menig
concurrent, maar Toyota
heeft bij deze auto de ruimte
in de hoogte gezocht, zonder
van de Yaris een kleine ruim-
gaat om een volledig digi-
I dashboard met grote snel
heidsmeter, toerenteller, brand-
stofmeter en naar wens de ver
melding van totaalstand, dag-
teller of klok. Als de lichten uit
zijn brand dit geheel fel en bij
ingeschakelde lampen kan men
Twingo gekeken en daar de
verschuifbare achterbank van
geleend. Men kan de bank over
een afstand van 15 centimeter
naar voren schuiven, waardoor
het bagagevolume groeit naar
305 liter en dat is in deze klas
se uitzonderlijk groot. Het is
alleen jammer dat men met de
handen vol ‘teveel’ bagage eerst
op de achterbank moet gaan
zitten om ‘m te verschuiven.
De rugleuning is niet traploos
verstelbaar en voor langere
chauffeurs zou de stoel nog wel
iets verder naar achteren
mogen. De achterbank biedt
een forse beenruimte en rede
lijke hoofdruimte
achterste stand st
voren geschoven
nog kleine kindei
kwijt.
Veiligheid heeft volledig de
aandacht gekregen bij de ont
wikkeling. De TT Roadster vol
doet nu al aan eisen die in de
toekomst gesteld gaan worden.
Bodem en portieren zijn extra
heid van de constructie te ver
krijgen. Ook heeft het merk een
studie gemaakt van de trillin
gen van de carrosserie die door
doelgerichte plaatselijke wijzi
gingen tot een minimum zijn
beperkt. De rolbeugels achter
de stoelen zijn niet alleen een
aardig stylingelement, maar
vormen samen met de versterk
te voorruitstijl de overlevings-
kooi voor inzittenden. Ze zijn
een vast onderdeel van de car-
rosseriestructuur. Twee airbags
en zij-airbags zijn standaard.
Specifiek voor de Roadster is
een honkbalhandschoen-achtige
leersoort, naast stof, normaal
leer en alcantara. De cabriokap
heeft een handige éénhandsbe-
De rugleuning van de bank kan
in twee ongelijke delen worden