1
igelet!
De geschiedenis van
Pon Porsche Import (1949 1960)
9
J AL
Auto's, koffie en kaas
Vierde editie Le Citron Pressé
B.V.,
Wintertest Dutch Carisma Racing Team
I
Mitsubishi Mirage
Dingo voor Japan
Suzuki Wagon R+
voor Innovam
mNi
ICKI
BURG
s? s JJ j
I
i 1999 «pagina8
DE AUTOMAAT Donderdag 25 februari 1999 pagina 9
de tilburgse koerier
12.750,-
nlij-
Hoe
agen
anisz
in
IJS
elek. ramen1990
ie Pon-medewerkers die
1997
0.000 km1994
1995
>341
■te klanten
lan
i voordeel
De BMW 3-serie touring Sport Edition met veel extra’s.
Goede voornemens zijn mooi, maar lastig vast te houden. En daarom willen wij u graag een handje helpen.
Met de 3-serie touring Sport Edition. Hij heeft bijvoorbeeld een M stuur, lichtmetalen wielen en sportstoelen.
Nu vanaf f 65.880,-. Een goed excuus om wél naar de sportschool te rijden.
srg
wil<
Rover dealer
uilgarantie
IN VOLVO-
lERHOUD
01-1999
01-1999
01-1999
01-1999
01-1999
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
Renova bv
Ringbaan Oost 102a, Tilburg.
Telefoon: (013) 542 21 33.
sriode was
iten rond
ft deel
telefoon
0255-
BMW maakt rijden geweldig
APK
Lid
BOVAG
importeur
landel B.V.
Op de Japanse markt verwacht
Mitsubishi maandelijks vierdui
zend Dingo’s te gaan afzetten,
terwijl in export naar Europa
niet is voorzien.
CO
TATION
1
dit jaar toch al meer
aan sport gaan doen.
Was het vorig jaar Porsche AG dat haar 50ste ver
jaardag vierde, dit jaar is het de beurt aan de
Nederlandse importeur van het fameuze sportwa
genmerk. Op 8 augustus 1949 namelijk, iets meer
dan een jaar na de officiële oprichting van
Porsche AG in het Oostenrijkse Gmünd, startte
Pon’s Automobielhandel in Amersfoort als eerste
ter wereld met de import van
Porscheautomobielen.
niet mee om dat materiaal te
krijgen.
Kleinschalig en
gemoedelijk
Het mag duidelijk zijn dat het
33-950,-
28.750, -
26.950, -
23.950, -
25.750, -
28.950, -
16.500,-
21.750, -
1972 ZA IJmuiden,
0255-533981 of fax l
521272.
en aanmelding kan men con
tact opnemen met organisator
Michel Verbeek, Maasstraat 9,
R VAN
VAGENS
18,-
DAG
mporteur
jrste contacten met
tot de import van
i Nederland moeten
1 in de tijd,
lan de offici”1"
later volgden er nog twee. Met
de twee in december geleverde
auto’s erbij kwam het totaal
aantal verkochte en afgeleverde
Porsches in 1950 op zeven. Nog
geen indrukwekkend aantal,
maar het begin was er. De basis
voor een langdurige, vruchtbare
samenwerking was gelegd...
9.500,-
10.750, -
12.750, -
eerste decennium Porsche in
Nederland een peri
waarin de activiteit
Porsche voor een groot
ingebed waren in die van de
Volkswagen-organisatie. Zowel
op importeurs- als op dealemi-
veau werd Porsche ‘erbij’
gedaan en zelden kwam je i
een showroom een Porsche
tegen die niet omringd werd
door Kevers en Volkswagen-
bussen. Wat overigens niet
inhoudt dat er geen inspannin
gen werden verricht om Porsche
een eigen gezicht te geven. Van
meet af aan had men door dat
de kracht van het merk lag in
het sportieve karakter en de
prestaties van de wagens de
eerste 356’s haalden een top
van maar liefst 135 km/u en dat
men die kwaliteiten het best
nog tot i
j behorer
jJoogenboom in 1
\utomobielbedr
ui Den Haag en
Toerisme in Ein<
voorloper van I
ge Porsche Cei
JOkm.11998
meegenomen. Als vriendschap
pelijk gebaar, maar zeker ook in
de hoop de gesprekspartners bij
de inmiddels van Porsche
Konstruktionen G.M.B.H. in Dr.
ing. h. c. F. Porsche K.-G. omgë-
doopte fabriek gunstig te stem
men.
Of het werkte of niet, het werd
een traditie en ook toen de
directe noodzaak was verdwe
nen ging men er nog lange tijd
mee door, op die wijze de band
met de fabriek in stand hou
dend en verstevigend. Tegelijk
werd daarmee onbewust een
goede ondergrond gecreëerd
voor de jaren ‘60 die zich, in
tegenstelling tot de kleinscha
ligheid, het gemoedelijke en het
persoonlijke van de jaren ‘50,
kenmerkten door groei en ver
zakelijking.
Compensatie
Duurde het al met al ruim een
halfjaar voordat het importcon
tract uiteindelijk werd gete
kend, zo liet ook de invoer van
de eerste Porsche nog geruime
tijd op zich wachten.
Voornaamste oorzaak was de
strenge opstelling van de
Nederlandse autoriteiten inza
ke de invoer van producten,
zeker en niet verwonderlijk in
de naoorlogse jaren waar het
producten uit Duitsland en
Oostenrijk betrof. Voor het ver
krijgen van een importvergun-
ning werden duidelijke voor
waarden gesteld; zo moest eerst
een exemplaar van het in te
voeren product ter keuring aan
geboden worden en daarnaast
diende er gezorgd te worden
voor compensatie, in enigerlei
vorm, voor de waarde die de in
te voeren auto’s vertegenwoor
digden. Hoewel het nog wel wat
voeten in de aarde had, werd
het eerste probleem opgelost
door ‘even’ een Porsche vanuit
Oostenrijk naar Nederland te
rijden en in Den Haag aan de
bewuste ambtenaren te tonen.
Het product kon gelukkig door
de beugel. Aan de tweede voor
waarde, compensatie te aanzien
van de waarde, kon minder
makkelijk worden voldaan. Er
werden twee mogelijkheden
onderzocht: de eerste was
assemblage van auto’s in
De laatste obstakels
Ook toen Pon’s
Automobielhandel de toestem
ming voor de invoer van de eer
ste drie Porsches -het maximaal
toegestane aantal!- eenmaal in
haar bezit had, duurde het nog
maanden voordat het eerste
exemplaar werd afgeleverd.
Onduidelijkheden over de wis
selkoers en daarmee over de
exacte prijzen vormden het
voornaamste obstakel. Dat gold
overigens niet voor de Porsche
356 die in april 1950 r
Nederland gebracht w
die was dan ook beste:
de Autotentoonstellir.'
Amsterdam de latere
van dat jaar en ging d
terug naar Gmünd in
Oostenrijk. Of naar Stuttgart-
Zuffenhausen, waar Porsche
inmiddels was gestart met de
serieproductie van de 356. Pas
toen de tweede importvergun-
ning werd afgegeven, deze keer
voor vijf auto’s, zag het ernaar
uit dat de invoer van eerste
Porsches een feit zou worden.
En op 8 augustus 1950, exact
een jaar na de ondertekening
van het importcontract, was dat
ook inderdaad het geval: de eer
ste Porsche, een demonstratie
model, werd bij Pon’s
Automobielhandel afgeleverd.
De overige bestelde wagens lie
ten vanwege leverprobiemen bij
Porsche evenwel nog even op
zich wachten. Op 15 november
konden echter alsnog de volgen
de twee Porsches in ontvangst
genomen worden en vijf dagen
onder de aandacht van het
publiek kon brengen door dèel-
name aan autosportevenemen-
ten. Vanuit de import-organisa-
tie werd dan ook alle mogelijke
moeite gedaan om te zorgen dat
enthousiaste jonge Porsche-rij-
ders als Huub van der Meulen,
Carel Godin de Beaufort, Wim
Poll en Ben Pon junior over het
juiste materiaal konden
beschikken om goed te kunnen
presteren in bijvoorbeeld de
rally van Monte Carlo of de
Tulpenrally, die in die dagen
zeer populair waren.
Vanwege de zowel in Duitsland
als internationaal groeiende
vraag naar Porsches en de nog
zeer beperkte productiecapaci
teit van de net opgestarte
fabriek in Stuttgart-
Zuffenhausen viel het echter
Op de Japanse markt zijn op dit
moment de zogenaamde Smart
Utility Wagons (SUW) zeer suc
cesvol, denk maar aan de Suzuki
Wagon R, Daihatsu Move en
Mazda Demio. Mitsubishi heeft
in dit segment zojuist de Mirage
Dingo geïntroduceerd, de uitbrei
ding van het Space-programma
naar beneden. De auto zit wat
betreft formaat (lengte 3,88
meter) net onder de Europese
Space Star en heeft in het voor-
Een 50-jarig jubileum dus,
waaraan door de inmiddels in
Pon Porsche Import omgedoopte
Nederlandse Porsche-importor-
ganisatie komend jaar tijdens
diverse gelegenheden aandacht
zal worden besteed. Uiteraard
wordt deze unieke gelegenheid
eveneens aangegrepen om eens
een kijkje te nemen in de
chiedenis van de
porteur van de
sste sportwa-
Een geschiede-
lijk verbonden
De Wage
gebruikt voor het afnei
examens. De cui
de auto vrijwel a
den en als de schrc
motorblok verslete
het centrum over op
nen.
naar
werd, maar
c bestemd voor
stelling in
latere AutoRAI
daarna
je te neme
geschiedenis van
Nederlandse impo
i volgens velen best
gens ter wereld. E
nis die onlosmakeli
is met die van
Volkswagen/Audi-ii
Pon’s Automobielhe
in historisch rallyrijden. De
kosten bedragen f,125,= per
persoon all in. Voor informatie
destijds bij de invoer van de
eerste Porsches waren betrok
ken weten zich te herinneren
dat veel zaken in de persoonlij
ke sfeer werden besproken. Hoe
dan ook, na een intensieve'
briefwisseling in de loop van
1949 werd op 8 augustus dat
jaar het contract getekend
waarmee Pon’s
Automobielhandel ‘de alleen
vertegenwoordiging van
Porsche-automobielen voor
Holland alsook voor Nederlands
Oost- en Westftndië’ op zich
nam. Daarmee was het eerste
Porsche-importeurschap ter
wereld een feit.
Van 22 tot en met 24 april
wordt dit jaar de vierde editie
van de rally Citron Pressé ver
reden. Eenregelmatigheidswed-
strijd over een afstand van
1400 kilometer voornamelijk
door Frankrijk. In tegenstelling
tot de eerste drie jaren, vindt de
start deze keer plaats op 22
april in Lille. De eerste dag
wordt 450 kilometer afgelegd
naar Reims, van waaruit op 23
april wordt gereden naar St.
Valéry en Caux aan de
Normandische kust. De laatste
dag voert de route via Frans en
Belgisch Vlaanderen terug naar
de finish op het Vrijthof in
Hilvarenbëek. Deelnemers moe
ten aan de start verschijnen in
een Citroën die ouder is dan 20
jaar. Alleen dit jaar kunnen ook
jongere Citroëns deelnemen,
maar buiten mededinging. Het
aantal equipes is beperkt tot
120. In het inschrijfgeld van
f.l.495,= zijn inbegrepen alle
overnachtingen, maaltijden,
technische keuring en de volle
dige organisatie van de rally. In
maart worden ééndaagse trai
ningen gehouden voor iedereen
die ongeacht merk en bouwjaar
van de auto geïnterresseerd is
Nederland, wat uiteraard de
nodige werkgelegenheid zou
opleveren. De tweede was uit
voer van producten naar
Oostenrijk. Daarbij werd speci
fiek gedacht aan producten die
in die jaren in Oostenrijk
schaars of van slechte kwaliteit
waren, zoals koffie, thee en
cacaobonen. Hoewel wel de
nodige inspanningen werdëi
verricht om een van beide
mogelijkheden van de grond te
krijgen, is er nooit iets gereali
seerd. De oplossing diende zich
namelijk vanzelf aan: de
Nederlandse overheid stelde
zich soepeler op en was gezien
de geringe aantallen in te voe
ren auto’s bereid zonder com-
pensatieverplichting een
importvergunning af te geven.
Deze betrof weliswaar een geli
miteerd aantal auto’s en had
een geldigheidsduur van tel
kens twee a drie maanden,
maar de weg leek vrij om de
eerste Porsches ook daadwerke
lijk in te voeren. Het was
inmiddels maart 1950.
De wintermaanden worden door
het vorig jaar opgestarte Dutch
Carisma Racing Team benut om
de Mitsubishi Carisma GDI ver
der te verbeteren. Hiervoor wor
den op het circuit van Ledenon in
Zuid-Frankrijk diverse testen
gedaan met de auto’s die zullen
uitkomen in het Libertel Dutch
Touring Car Championship
(DTCC). Het afgelopen seizoen
was een leeijaar, maar niet zon
der succes. Allard Kalff behaalde
ipaar liefst drie keer een podium
plaats en deze lijn wil het team
graag voortzetten. Van een win
terstop is dan ook nauwelijks
sprake. Tuner Cavallino
Engineering benut iedere seconde
om de GDI verder te optimalise
ren. Allard Kalff en Tim Coronel
testten onlangs de verschillende
aanpassingen op Ledenon bij
Marseille. Zo zijn er andere
schokdempers en stabilisatoren,
versnellingsbakken en een ander
motormanagementsysteem in de
auto’s te vinden. Peter van Erp
van Cavallino is zeer tevreden na
drie dagen van intensief testen.
De modificaties hebben zich hier
mee in de praktijk bewezen op
het zeer afwisselende circuit.
1993
1992
1990 I
>90- 1992
>t/m 1992 I
1991
1992 I
1989
1990
1990 I
1989
1992 I
>90- 1991
1989 I
1988 1
1990 I
1988
000,-
I
I
I
modernste technieken.” Het
centrum heeft ook al de
beschikking over een tweetal
Suzuki motorfietsen en een bui
tenboordmotor.
?on R+ zal worden
ïmenvan
irsisten zullen
volledig uitkle-
roeven van het
sten zijn, gaat
i het uitlij-
Eerste im]
Voor de eer=
betrekking 1
Porsches in
we ver teruggaan
Veel verder nog dan de officiële
startdatum 8 augustus 1949 of
zelfs het eerste document een
brief gedateerd op 1 0 februari
1949 waarin van een mogelijk
importeurschap sprake is.
Want, zoals we al stelden, de
geschiedenis van Pon Porsche
Import is nauw verbonden met
die van Pon’s
Automobielhandel, het
Amersfoortse bedrijf van eerst
vader Mijndert Pon en later zijn
zoons Ben en Wijnand, dat in
1948 startte met de import van
Volkswagens in Nederland. De
eerste contacten en onderhan-
delingen over dét importeur
schap stammen zelfs al van
1938 en na een onderbreking
I vanwege de oorlog werden die
I in 1946 weer hervat. In die
periode moet op een bepaald
moment in de persoonlijke con
tacten van Ben en Wijnand Pon
rtiet ondere andere Ferdinand
Porsche junior en Dr. Anton
Piëch een mogelijk importeur
schap van Porsche ter sprake
zijn gekomen. Uit de correspon
dentie van de eerste maanden
van 1949 blijkt in ieder geval
dat dat onderwerp al eerder
aan de orde moet zijn geweest
en ook de Pon-medewerkers die
B.V. Nimag, de Nederlandse
importeur van Suzuki, heeft
recent een nieuwe Suzuki
Wagon R+ ter beschikking
gesteld aan het opleidings- en
examencentrum van Innovam
in Nieuwegein. Dirk Smidt,
directeur van Innovam, is ei
blij met deze schenking.
“Innovam moet het vooral heb
ben van dit soort gebaren.
Mede dankzij B.V. Nimag
beschikken wij zo over auto’s
die voorzien zijn van de
onder een 1,5 liter GDI-motor, de
kleinste directe inspuiter van dit
moment. Deze 4 cilinder 16-klep-
per met twee bovenliggende nok-
kenassen levert 105 pk bij 6000
tr/min en een maximaal koppel
van 140 Nm bij 3500 tr/min.
Sterker nog: toen in de loop van
de jaren ‘50 ook in Nederland
de vraag naar Porsches toenam
en er per maand gemiddeld zo’n
vijf exemplaren werden ver
kocht, moest men regelmatig
alle middelen in de strijd gooien
om überhaupt een auto van de
fabriek los te krijgen. Gelukkig
had men een sterke troef achter
de hand, want in het nog altijd
niet geheel herstelde naoorlogse
Duitsland waren bepaalde pro
ducten nog steeds zeer welkom.
Bij elk bezoek aan de fabriek
(en omdat de auto’s vaak per
soonlijk werden gehaald, waren
dat er vele) werd dus steevast
een voorraadje koffie en kaas
Voorzichtig begin
De importvergunningen kwa
men binnen, de eerste auto’s
kwamen binnen en ook de
orders kwamen binnen, zij het
nog steeds mondjesmaat. Van
een echte Porsche-organisatie
was nog geen sprake. Tot dan
toe waren het de broers Ben en
Wijnand Pon geweest die de
belangrijkste zaken behartig
den, daarbij op administratief
gebied ondersteund door enkele
medewerkers van de inmiddels
door het succes van de
Volkswagen Kever florerende
Pon-organisatie. Pas in de loop
van 1951 werd er voorzichtig
een begin gemaakt met iets wat
op een eigen organisatie leek:
een gedeelte van het pand van
Pon’s Automobielhandel aan de
Arnhemseweg in Amersfoort
werd vrijgemaakt om als
showroom voor niet minder dan
twee Porsches te dienen en
twee Pon-medewerkers werden
ingeschakeld om zich, naast
hun werkzaamheden voor
Volkswagen, met Porsche bezig
te houden. Óm het beeld van
die dagen te completeren: repa
raties aan de Porsches werden
in de Volkswagen-werkplaats
uitgevoerd en achterin de
Porsche-showroom was een fiet
senstalling. De verkoop en dis
tributie van de Porsches was
gezien het al vrij uitgebreide
Volkswagen-dealemet uiteraard
geen probleem. Elke
Volkswagen-dealer mocht zich
Porsche-agent noemen en was
gerechtigd Porsches te verko
pen. Dat betekende overigens
niet dat zij ook officieel
Porsche-dealer waren; die wer
den pas halverwege de jaren 50
aangesteld. Buiten de Porsche-
afdeling van Pon’s
Automobielhandel -het huidige
Pon Porsche Center- om waren
daaronder enkele bedrijven die
ook nu nog tot de vijf Porsche-
dealers behoren: Garage
Hoogenboom in Rotterdam,
Automobielbedrijven Wittebrug
in Den Haag en Garage Groot
Eindhoven, een
i het tegenwoordi-
mtrum Zuid.
r
McW
i
I