1 igelet! De geschiedenis van Pon Porsche Import (1949 1960) 9 J AL Auto's, koffie en kaas Vierde editie Le Citron Pressé B.V., Wintertest Dutch Carisma Racing Team I Mitsubishi Mirage Dingo voor Japan Suzuki Wagon R+ voor Innovam mNi ICKI BURG s? s JJ j I i 1999 «pagina8 DE AUTOMAAT Donderdag 25 februari 1999 pagina 9 de tilburgse koerier 12.750,- nlij- Hoe agen anisz in IJS elek. ramen1990 ie Pon-medewerkers die 1997 0.000 km1994 1995 >341 ■te klanten lan i voordeel De BMW 3-serie touring Sport Edition met veel extra’s. Goede voornemens zijn mooi, maar lastig vast te houden. En daarom willen wij u graag een handje helpen. Met de 3-serie touring Sport Edition. Hij heeft bijvoorbeeld een M stuur, lichtmetalen wielen en sportstoelen. Nu vanaf f 65.880,-. Een goed excuus om wél naar de sportschool te rijden. srg wil< Rover dealer uilgarantie IN VOLVO- lERHOUD 01-1999 01-1999 01-1999 01-1999 01-1999 I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I Renova bv Ringbaan Oost 102a, Tilburg. Telefoon: (013) 542 21 33. sriode was iten rond ft deel telefoon 0255- BMW maakt rijden geweldig APK Lid BOVAG importeur landel B.V. Op de Japanse markt verwacht Mitsubishi maandelijks vierdui zend Dingo’s te gaan afzetten, terwijl in export naar Europa niet is voorzien. CO TATION 1 dit jaar toch al meer aan sport gaan doen. Was het vorig jaar Porsche AG dat haar 50ste ver jaardag vierde, dit jaar is het de beurt aan de Nederlandse importeur van het fameuze sportwa genmerk. Op 8 augustus 1949 namelijk, iets meer dan een jaar na de officiële oprichting van Porsche AG in het Oostenrijkse Gmünd, startte Pon’s Automobielhandel in Amersfoort als eerste ter wereld met de import van Porscheautomobielen. niet mee om dat materiaal te krijgen. Kleinschalig en gemoedelijk Het mag duidelijk zijn dat het 33-950,- 28.750, - 26.950, - 23.950, - 25.750, - 28.950, - 16.500,- 21.750, - 1972 ZA IJmuiden, 0255-533981 of fax l 521272. en aanmelding kan men con tact opnemen met organisator Michel Verbeek, Maasstraat 9, R VAN VAGENS 18,- DAG mporteur jrste contacten met tot de import van i Nederland moeten 1 in de tijd, lan de offici”1" later volgden er nog twee. Met de twee in december geleverde auto’s erbij kwam het totaal aantal verkochte en afgeleverde Porsches in 1950 op zeven. Nog geen indrukwekkend aantal, maar het begin was er. De basis voor een langdurige, vruchtbare samenwerking was gelegd... 9.500,- 10.750, - 12.750, - eerste decennium Porsche in Nederland een peri waarin de activiteit Porsche voor een groot ingebed waren in die van de Volkswagen-organisatie. Zowel op importeurs- als op dealemi- veau werd Porsche ‘erbij’ gedaan en zelden kwam je i een showroom een Porsche tegen die niet omringd werd door Kevers en Volkswagen- bussen. Wat overigens niet inhoudt dat er geen inspannin gen werden verricht om Porsche een eigen gezicht te geven. Van meet af aan had men door dat de kracht van het merk lag in het sportieve karakter en de prestaties van de wagens de eerste 356’s haalden een top van maar liefst 135 km/u en dat men die kwaliteiten het best nog tot i j behorer jJoogenboom in 1 \utomobielbedr ui Den Haag en Toerisme in Ein< voorloper van I ge Porsche Cei JOkm.11998 meegenomen. Als vriendschap pelijk gebaar, maar zeker ook in de hoop de gesprekspartners bij de inmiddels van Porsche Konstruktionen G.M.B.H. in Dr. ing. h. c. F. Porsche K.-G. omgë- doopte fabriek gunstig te stem men. Of het werkte of niet, het werd een traditie en ook toen de directe noodzaak was verdwe nen ging men er nog lange tijd mee door, op die wijze de band met de fabriek in stand hou dend en verstevigend. Tegelijk werd daarmee onbewust een goede ondergrond gecreëerd voor de jaren ‘60 die zich, in tegenstelling tot de kleinscha ligheid, het gemoedelijke en het persoonlijke van de jaren ‘50, kenmerkten door groei en ver zakelijking. Compensatie Duurde het al met al ruim een halfjaar voordat het importcon tract uiteindelijk werd gete kend, zo liet ook de invoer van de eerste Porsche nog geruime tijd op zich wachten. Voornaamste oorzaak was de strenge opstelling van de Nederlandse autoriteiten inza ke de invoer van producten, zeker en niet verwonderlijk in de naoorlogse jaren waar het producten uit Duitsland en Oostenrijk betrof. Voor het ver krijgen van een importvergun- ning werden duidelijke voor waarden gesteld; zo moest eerst een exemplaar van het in te voeren product ter keuring aan geboden worden en daarnaast diende er gezorgd te worden voor compensatie, in enigerlei vorm, voor de waarde die de in te voeren auto’s vertegenwoor digden. Hoewel het nog wel wat voeten in de aarde had, werd het eerste probleem opgelost door ‘even’ een Porsche vanuit Oostenrijk naar Nederland te rijden en in Den Haag aan de bewuste ambtenaren te tonen. Het product kon gelukkig door de beugel. Aan de tweede voor waarde, compensatie te aanzien van de waarde, kon minder makkelijk worden voldaan. Er werden twee mogelijkheden onderzocht: de eerste was assemblage van auto’s in De laatste obstakels Ook toen Pon’s Automobielhandel de toestem ming voor de invoer van de eer ste drie Porsches -het maximaal toegestane aantal!- eenmaal in haar bezit had, duurde het nog maanden voordat het eerste exemplaar werd afgeleverd. Onduidelijkheden over de wis selkoers en daarmee over de exacte prijzen vormden het voornaamste obstakel. Dat gold overigens niet voor de Porsche 356 die in april 1950 r Nederland gebracht w die was dan ook beste: de Autotentoonstellir.' Amsterdam de latere van dat jaar en ging d terug naar Gmünd in Oostenrijk. Of naar Stuttgart- Zuffenhausen, waar Porsche inmiddels was gestart met de serieproductie van de 356. Pas toen de tweede importvergun- ning werd afgegeven, deze keer voor vijf auto’s, zag het ernaar uit dat de invoer van eerste Porsches een feit zou worden. En op 8 augustus 1950, exact een jaar na de ondertekening van het importcontract, was dat ook inderdaad het geval: de eer ste Porsche, een demonstratie model, werd bij Pon’s Automobielhandel afgeleverd. De overige bestelde wagens lie ten vanwege leverprobiemen bij Porsche evenwel nog even op zich wachten. Op 15 november konden echter alsnog de volgen de twee Porsches in ontvangst genomen worden en vijf dagen onder de aandacht van het publiek kon brengen door dèel- name aan autosportevenemen- ten. Vanuit de import-organisa- tie werd dan ook alle mogelijke moeite gedaan om te zorgen dat enthousiaste jonge Porsche-rij- ders als Huub van der Meulen, Carel Godin de Beaufort, Wim Poll en Ben Pon junior over het juiste materiaal konden beschikken om goed te kunnen presteren in bijvoorbeeld de rally van Monte Carlo of de Tulpenrally, die in die dagen zeer populair waren. Vanwege de zowel in Duitsland als internationaal groeiende vraag naar Porsches en de nog zeer beperkte productiecapaci teit van de net opgestarte fabriek in Stuttgart- Zuffenhausen viel het echter Op de Japanse markt zijn op dit moment de zogenaamde Smart Utility Wagons (SUW) zeer suc cesvol, denk maar aan de Suzuki Wagon R, Daihatsu Move en Mazda Demio. Mitsubishi heeft in dit segment zojuist de Mirage Dingo geïntroduceerd, de uitbrei ding van het Space-programma naar beneden. De auto zit wat betreft formaat (lengte 3,88 meter) net onder de Europese Space Star en heeft in het voor- Een 50-jarig jubileum dus, waaraan door de inmiddels in Pon Porsche Import omgedoopte Nederlandse Porsche-importor- ganisatie komend jaar tijdens diverse gelegenheden aandacht zal worden besteed. Uiteraard wordt deze unieke gelegenheid eveneens aangegrepen om eens een kijkje te nemen in de chiedenis van de porteur van de sste sportwa- Een geschiede- lijk verbonden De Wage gebruikt voor het afnei examens. De cui de auto vrijwel a den en als de schrc motorblok verslete het centrum over op nen. naar werd, maar c bestemd voor stelling in latere AutoRAI daarna je te neme geschiedenis van Nederlandse impo i volgens velen best gens ter wereld. E nis die onlosmakeli is met die van Volkswagen/Audi-ii Pon’s Automobielhe in historisch rallyrijden. De kosten bedragen f,125,= per persoon all in. Voor informatie destijds bij de invoer van de eerste Porsches waren betrok ken weten zich te herinneren dat veel zaken in de persoonlij ke sfeer werden besproken. Hoe dan ook, na een intensieve' briefwisseling in de loop van 1949 werd op 8 augustus dat jaar het contract getekend waarmee Pon’s Automobielhandel ‘de alleen vertegenwoordiging van Porsche-automobielen voor Holland alsook voor Nederlands Oost- en Westftndië’ op zich nam. Daarmee was het eerste Porsche-importeurschap ter wereld een feit. Van 22 tot en met 24 april wordt dit jaar de vierde editie van de rally Citron Pressé ver reden. Eenregelmatigheidswed- strijd over een afstand van 1400 kilometer voornamelijk door Frankrijk. In tegenstelling tot de eerste drie jaren, vindt de start deze keer plaats op 22 april in Lille. De eerste dag wordt 450 kilometer afgelegd naar Reims, van waaruit op 23 april wordt gereden naar St. Valéry en Caux aan de Normandische kust. De laatste dag voert de route via Frans en Belgisch Vlaanderen terug naar de finish op het Vrijthof in Hilvarenbëek. Deelnemers moe ten aan de start verschijnen in een Citroën die ouder is dan 20 jaar. Alleen dit jaar kunnen ook jongere Citroëns deelnemen, maar buiten mededinging. Het aantal equipes is beperkt tot 120. In het inschrijfgeld van f.l.495,= zijn inbegrepen alle overnachtingen, maaltijden, technische keuring en de volle dige organisatie van de rally. In maart worden ééndaagse trai ningen gehouden voor iedereen die ongeacht merk en bouwjaar van de auto geïnterresseerd is Nederland, wat uiteraard de nodige werkgelegenheid zou opleveren. De tweede was uit voer van producten naar Oostenrijk. Daarbij werd speci fiek gedacht aan producten die in die jaren in Oostenrijk schaars of van slechte kwaliteit waren, zoals koffie, thee en cacaobonen. Hoewel wel de nodige inspanningen werdëi verricht om een van beide mogelijkheden van de grond te krijgen, is er nooit iets gereali seerd. De oplossing diende zich namelijk vanzelf aan: de Nederlandse overheid stelde zich soepeler op en was gezien de geringe aantallen in te voe ren auto’s bereid zonder com- pensatieverplichting een importvergunning af te geven. Deze betrof weliswaar een geli miteerd aantal auto’s en had een geldigheidsduur van tel kens twee a drie maanden, maar de weg leek vrij om de eerste Porsches ook daadwerke lijk in te voeren. Het was inmiddels maart 1950. De wintermaanden worden door het vorig jaar opgestarte Dutch Carisma Racing Team benut om de Mitsubishi Carisma GDI ver der te verbeteren. Hiervoor wor den op het circuit van Ledenon in Zuid-Frankrijk diverse testen gedaan met de auto’s die zullen uitkomen in het Libertel Dutch Touring Car Championship (DTCC). Het afgelopen seizoen was een leeijaar, maar niet zon der succes. Allard Kalff behaalde ipaar liefst drie keer een podium plaats en deze lijn wil het team graag voortzetten. Van een win terstop is dan ook nauwelijks sprake. Tuner Cavallino Engineering benut iedere seconde om de GDI verder te optimalise ren. Allard Kalff en Tim Coronel testten onlangs de verschillende aanpassingen op Ledenon bij Marseille. Zo zijn er andere schokdempers en stabilisatoren, versnellingsbakken en een ander motormanagementsysteem in de auto’s te vinden. Peter van Erp van Cavallino is zeer tevreden na drie dagen van intensief testen. De modificaties hebben zich hier mee in de praktijk bewezen op het zeer afwisselende circuit. 1993 1992 1990 I >90- 1992 >t/m 1992 I 1991 1992 I 1989 1990 1990 I 1989 1992 I >90- 1991 1989 I 1988 1 1990 I 1988 000,- I I I modernste technieken.” Het centrum heeft ook al de beschikking over een tweetal Suzuki motorfietsen en een bui tenboordmotor. ?on R+ zal worden ïmenvan irsisten zullen volledig uitkle- roeven van het sten zijn, gaat i het uitlij- Eerste im] Voor de eer= betrekking 1 Porsches in we ver teruggaan Veel verder nog dan de officiële startdatum 8 augustus 1949 of zelfs het eerste document een brief gedateerd op 1 0 februari 1949 waarin van een mogelijk importeurschap sprake is. Want, zoals we al stelden, de geschiedenis van Pon Porsche Import is nauw verbonden met die van Pon’s Automobielhandel, het Amersfoortse bedrijf van eerst vader Mijndert Pon en later zijn zoons Ben en Wijnand, dat in 1948 startte met de import van Volkswagens in Nederland. De eerste contacten en onderhan- delingen over dét importeur schap stammen zelfs al van 1938 en na een onderbreking I vanwege de oorlog werden die I in 1946 weer hervat. In die periode moet op een bepaald moment in de persoonlijke con tacten van Ben en Wijnand Pon rtiet ondere andere Ferdinand Porsche junior en Dr. Anton Piëch een mogelijk importeur schap van Porsche ter sprake zijn gekomen. Uit de correspon dentie van de eerste maanden van 1949 blijkt in ieder geval dat dat onderwerp al eerder aan de orde moet zijn geweest en ook de Pon-medewerkers die B.V. Nimag, de Nederlandse importeur van Suzuki, heeft recent een nieuwe Suzuki Wagon R+ ter beschikking gesteld aan het opleidings- en examencentrum van Innovam in Nieuwegein. Dirk Smidt, directeur van Innovam, is ei blij met deze schenking. “Innovam moet het vooral heb ben van dit soort gebaren. Mede dankzij B.V. Nimag beschikken wij zo over auto’s die voorzien zijn van de onder een 1,5 liter GDI-motor, de kleinste directe inspuiter van dit moment. Deze 4 cilinder 16-klep- per met twee bovenliggende nok- kenassen levert 105 pk bij 6000 tr/min en een maximaal koppel van 140 Nm bij 3500 tr/min. Sterker nog: toen in de loop van de jaren ‘50 ook in Nederland de vraag naar Porsches toenam en er per maand gemiddeld zo’n vijf exemplaren werden ver kocht, moest men regelmatig alle middelen in de strijd gooien om überhaupt een auto van de fabriek los te krijgen. Gelukkig had men een sterke troef achter de hand, want in het nog altijd niet geheel herstelde naoorlogse Duitsland waren bepaalde pro ducten nog steeds zeer welkom. Bij elk bezoek aan de fabriek (en omdat de auto’s vaak per soonlijk werden gehaald, waren dat er vele) werd dus steevast een voorraadje koffie en kaas Voorzichtig begin De importvergunningen kwa men binnen, de eerste auto’s kwamen binnen en ook de orders kwamen binnen, zij het nog steeds mondjesmaat. Van een echte Porsche-organisatie was nog geen sprake. Tot dan toe waren het de broers Ben en Wijnand Pon geweest die de belangrijkste zaken behartig den, daarbij op administratief gebied ondersteund door enkele medewerkers van de inmiddels door het succes van de Volkswagen Kever florerende Pon-organisatie. Pas in de loop van 1951 werd er voorzichtig een begin gemaakt met iets wat op een eigen organisatie leek: een gedeelte van het pand van Pon’s Automobielhandel aan de Arnhemseweg in Amersfoort werd vrijgemaakt om als showroom voor niet minder dan twee Porsches te dienen en twee Pon-medewerkers werden ingeschakeld om zich, naast hun werkzaamheden voor Volkswagen, met Porsche bezig te houden. Óm het beeld van die dagen te completeren: repa raties aan de Porsches werden in de Volkswagen-werkplaats uitgevoerd en achterin de Porsche-showroom was een fiet senstalling. De verkoop en dis tributie van de Porsches was gezien het al vrij uitgebreide Volkswagen-dealemet uiteraard geen probleem. Elke Volkswagen-dealer mocht zich Porsche-agent noemen en was gerechtigd Porsches te verko pen. Dat betekende overigens niet dat zij ook officieel Porsche-dealer waren; die wer den pas halverwege de jaren 50 aangesteld. Buiten de Porsche- afdeling van Pon’s Automobielhandel -het huidige Pon Porsche Center- om waren daaronder enkele bedrijven die ook nu nog tot de vijf Porsche- dealers behoren: Garage Hoogenboom in Rotterdam, Automobielbedrijven Wittebrug in Den Haag en Garage Groot Eindhoven, een i het tegenwoordi- mtrum Zuid. r McW i I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 29