3 Peugeot 406 SV HDI 2.0 AutoTest Volvo S40 1.9D 55 Diesel voor het volgende millennium o*- 2J A ONS Gebr. Vullings Opel heeft een streepje voor Miniatuurauto's in Jan van Besouwhuis ISO-certificering voor Gefco Meer kracht voor minder brandstof «470 SPIJKERS B.V. - A '«SP DE AUTOMAAT Donderdag 25 februari 1999 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER ri 1999 «pagina2 Climate Control Plezierig stil Kleurgebruik Verbruik: Vervolg van bladzijde 1 Optiepakketten >.000 km Je voelt je lekkerder in een Peugeot Kraaivenstraat 26 - Tilburg - Tel. 013-4634355 PUTOCENTRUM COLLPRI5 TILBURG BV sco- jru- zonnen s gooien 1385 kg 1500 kg topsnelheid 191 km/u acceleratie 0-100 in 12,5 sec. stadscyclus 7,3 liter/100 km buitenwegcyclus 4,5 liter/100 km gecombineerd 5,5 liter/100 km £63.000,= 3 achter^ lezierig s in op de yucca groen yucca groen vulkaan rood marine blauw aosta groen Sr rood 9 blauw H groen zwart met. |i|| zwart met. Bwl rood H e trans- ;rk van 3 het 3 niet blijven, lie in 406 met nis maa laat te wensei automatische wordt ui1- snelheid «u. v handing - wordt hr aan heit merk al I de Nedei aanvoerd. En daarvan d-rijders in ons land profite- Trouwe Opel-klanten heb- januari een exclusief im-nummer van het blad ong stoelfci lang z nen zc steld mof comfort s TL nieuwe motoren worden door autofabrikant doorgaans niet ineens in een heel pro- w gramma doorgevoerd, maar worden lang zaam per model geïntroduceerd. Zo gaat het ook met de nieuwe direct ingespoten dieselmotoren met common rail techniek van Peugeot. De 406 is de eerste die ermee wordt uitgerust. ealer >IONS garantie larantie -’ontrole PP 71 punten [garantie 5 het om >atl Opel ren. ben in jt jubileun Technische gegevens: Peugeot 406 SV HDI 2.0 4 in lijn 1997 cc 85 x 88 mm 110 pk bij 4000 tr/min 250 Nm bij 1750 tr/min lengte 4,555 meter, breedte 1,765 ateen op de lit de klui- igeot jtor uit- let het i dat meest Aan e zien letalen Prijs handje mee om zelfs vanuit lage toerentallen vlot te accele reren. Daardoor laat de 406 I zowel een rustige als spor- Het brandstof- met een gemid- j 15,2 kilo- m de perken, aot in de officiële Dit jaar bestaat Opel niet alleen 100 jaar, bovendien wordt het feit gevierd dat het 1 30 jaar achter elkaar srlandse verkooplijsten De Franse markt berekening van de lasting markt. De seis is door armleuningen aan beide voor stoelen, die vooral op de snel weg erg comfortabel zijn en gelukkig in stadsverkeer niet hinderlijk in de weg zitten. Hoofd- en beenruimte worden op alle zitplaatsen meer dan voldoende geboden. Achterin is de 406 een ruime sedan met goed bereikbare zitplaatsen. De achterbank is voorzien van een middnarmsteun en twee ver stelbare hoofdsteunen, die niet te veel zicht door de achteruit kijkspiegel wegnemen. mogen de trouwe in ons land prof s Opel-klanten he ivi nnr-1-t Y* t is door de Je wegenbe- een typische diesel- "a belasting op die- jrgaans lager dan van een vergelijkbare benzi- ne-auto en dat betekent dat na het betalen van de hogere aanschafprijs, een dieselrijder meteen gaat ‘terugverdienen’. Bureau Veritas International heeft onlangs aan de Gefco- groep voor heel Europa het ISO 9001-certificaat uitgereikt. Het geldt als kwaliteitskeurmerk voor het gehele Europese port- en logistieke netwer Gefco. Gefco is overigens i eerste bedrijf dat in Europa het Natuurlijk is de 406 SV voor zien van zaken als vier elek trisch bediende portierruiten, een buitentemperatuurmeter, digitaal klokje, een handige regensensor, een rolgordijn voor de achterruit, mistlampen voor, derde remlicht en diverse bergvakken. Bovendien heeft de 406 SV standaard een volle dig automatisch bediend kli maatbeheersingssysteem. Deze Climate Control werkt met een bescheiden hoeveelheid knop pen en een digitale display. Na munten ansichtkaarten etc. de Expozaal en de Galerij op eerste etage. Zoekt u naar een miniatuurver- sie van uw auto, of zou u graag die ene Dinky Toy van vroeger terug willen? Hebt u al een aanzienlijke verzameling, maar ontbreken er nog enkele stuk ken aan? In het Jan van Besouwhuis loopt u er wellicht tegenaan. Het Jan van Besouwhuis is te vinden aan de Thomas van Diessenstraat 1 in Goirle. De toegangsprijs bedraagt f.2,(kinderen gratis). I Merk en type: I Aantal cilinders: I Cilinderinhoud: I Boring x slag: I Vermogen: I Koppel: I Afmetingen: I mèter I Gewicht: I Aanhanggewicht: I Prestaties: en maakt in een herkansing nog kans op een speciale Centennial Opel Vectra. Opel heeft voor deze actie een speciaal “Streepje voor”-promo- tieteam in het leven geroepen, bestaande uit 8 Astra’s voor zien van streepjescodes en twee verwarming en getint glas. De portieren worden centraal geo pend en gesloten met behulp van een afstandsbediening opgenomen in de sleutel. Het interieur maakt een zeer com plete en goed afgewerkt indruk. Het dashboard en de bovenkant van de portierpanelen zijn in zwart uitgevoerd. Verder zijn er diverse accentstrips met een houtopidruk en een dikke velours bekleding ook op de portieren. De 406 is zeker niet uitbundig voor wat betreft het kleurgebruik, eerder chique en gedistingeerd. Het stuurwiel is zowel in hoogte als diepte ver stelbaar. Wordt gekozen voor een Peugeot-radio met bedie ning aan de stuurkolom, dan zullen langere bestuurders snel met hun rechter knie tegen de hendel aanzitten en constant igewild de radio bedienen. De oelen hebben geen overdreven _g zittingen en de hoofdsteu- zouden nog iets hoger afge- ogen worden. Het zit- staat echter op een hoog peil, vooral ook door de uitstekende verstelbaarheid. De hoogte kan worden aangepast alsmede de hellingshoek. Heel plezierig zijn de opklapbare motor een hoog vermogen en flinke trekkracht bij een gun stig verbruik en lage uitstoot. De 2 liter vervangt de nog hele maal niet zo oude 2,1 liter 12- kleppen turbodiesel van het merk. De HDI levert een ver mogen van 110 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 250 Nm bij 1750 tr/min. Vermogen en koppel zijn hiermee gelijk aan de 2,1 liter, maar worden bij een lager toerental bereikt. Voorgloeien van de motor hoeft eigenlijk niet meer en de krachtbron slaat met een her kenbaar dieselgeluid aan. Maar in het interieur blijft het motor geluid onder alle omstandighe den op de achtergrond. De HDI is zelfs plezierig stil te noemen en als de motor eenmaal warm is, denkt men nauwelijks meer aan een diesel. De prestaties mogen er zijn, de auto heeft een gewicht van 1385 kg, haalt een topsnelheid van 191 km/u en sprint in 12,5 seconden naar de 100 km/u. Waardes die door een benzinemotor nauwelijks verbeterd worden. De souplesse van de HDI-motor verdient een hoog cijfer. De turbo helpt een De Peugeot 406 2.0 HDI is een prettige auto, niet alleen door zijn complete uitrusting en krachtige en tegelijk stille die selmotor. De auto heeft een fraai uitgebalanceerd onderstel met McPherson veerpoten voor en een multi-link achtertrein voor een totaal geïntegreerd transport- en logistiek systeem. Gefco is een volle dochter van PSA Peugeot Citroen en heeft een eigen studie- en ontwikke lingscentrum opgezet om te werken aan een continue pro cesverbetering van haar dienst verlening. Geen wonder dat de Franse automerken voorop lopen op het gebied van dieselmotoren. De vertrouwde 1,9 liter die sel, die op dit moment nog in menig auto verkrijgbaar is, doet al weer sinds het begin van de jaren tachtig mee. In de tussentijd is deze motor op diverse punten verbeterd en aangepast, maar de tijd was rijp voor een compleet nieuwe diesellijn. De eerste telg is een 2 liter met 8 kleppen, turbocompres sor en intercooler voorzien van de moderne common rail- techniek. Hierdoor haalt de teamleden per auto. Deze teams delen op verschillende plaatsen streepjescode-kaarten uit zoals bij benzinestations, wegrestaurants of winkelcentra en doen daarnaast ook Opel- dealers aan. Uiteraard werd Gebr. Vullings Opel in Tilburg niet vergeten. En dat brengt ons meteer uitrusting van deze uit ck ten gewassen sedan. Peug levert de 110 pk HDI-mot sluitend in combinatie mt SV-uitrustingsniveau en staat bij Peugeot voor de rijke standaarduitvoering, de buitenkant is dat al te z aan de standaard lichtmet; wielen, een sierstrip in de flankbescherming en eveneens in de stootrand op de meeges poten bumpers. De SV heeft net als de ST meegespoten spiegels en portiergrepen, elektrisch verstelbare buitenspiegels met Opel Magazine ontvangen en maken daardoor kans op diver se prijzen met een totale waar de van meer dan £500.000,=. In het Opel Magazine zit namelijk een actiekaart met streepjesc de die men tot en met 27 febi ari bij de dealer kan laten ‘lezen’. In de showroom bij Vullings op het industrieterrein Kraaiven staat een speciale de voor de certificering. Vijf jaar geleden ontving Gefco al het ISO 9002 certificaat, vanwege het goed functioneren de Europese netwerk met 200 vestigingen, waaronder een in Oosterhout. Gefco behoort tot de top tien in de markt van transport en logistiek in het instellen van de gewenste temperatuur doet het systeem de rest. Althans, dat zou het systeem moeten doen. Het was de tweede keer dat we met een et Climate Control ken- lakten, maar de werking j wensen over. Als de latische stand vervolgens uitgezet en met name de id van de ventilator latig wordt geregeld, het in he‘t interieur weer langenaam warm. De veilig- ncidsuitrusting van de meest complete 406 is op niveau. Uiteraard zijn er een bestuur ders- en passagiersairbag als mede twee zij-airbags die zowel het hoofd als de borst bescher men bij een zijdelingse aanrij ding. Op zondag 7 maart aanstaande wordt voor het vijfde achtereen volgende jaar in het Jan van Besouwhuis in Goirle de Grote Jaarlijkse Miniatuurauto Ruilbeurs gehouden, georgani seerd door de Koninklijk Erkende Goirlese Verzamelaarsvereniging ‘De Gezellige Ruilers’. Van 10.00 tot 16.00 uur staan er maar liefst 90 stands opgesteld in de Theaterzaal met alleen minia- tuurauto’s en aanverwante arti kelen. De overige verzamelaars Schrikken Deze onderdelen zitten ook in de Luxury-line voor £3.450,= maar dan komen er ook cruise over twee ande stoelen met ioende lange rugleuning ig die op alle nodige n een prima ondersteu- iden. Ook achterin is net goed toeven in de Volvo, als is de beenruimte niet toonaan gevende in deze klasse. De uitrusting van de S40 kan worden uitgebreid met een aan tal optiepakketten en afzonder lijke opties. We noemen er een aantal die op ons testexemplaar aanwezig waren. Lederen bekleding kost samen met licht metalen wielen f.4.600,=. Voor £1.550,= worden de ramen en spiegels elektrisch bediend, is de passagiersstoel in hoogte verstelbaar en krijgen de bui tenspiegels een kleurtje (Comfort-Line). zuil maar daarop een scanner. Als men de streepjescode laat lezen, meldt het beeldscherm meteen of u een prijs hebt gewonnen. Er zijn zes auto’s beschikbaar maar ook diverse boeken, T-shirts, jacks, horlo ges, fietsdragers, miniatuurmo- dellen, tijdschriftabonnementen etc. Wie niets heeft gewc kan de kaart in een bus DE PEUGEOT-DEALER UIT GOIRLE Dorpsstraat 47 SB] 5051 CJ Goirle K£1 Tel. 013-5347771 hdT tieve rijstijl toe. verbruik blijft m delde van 1 liter op meter keurig binner al belooft Peugeot ii: cijfers 1 op 18,1. Overigens zal het in de 406 bij deze ene HDI-motor blijv Tegelijk met de facelift die i mei wordt doorgevoerd, zal Peugeot een HDI-motor intro duceren zonder intercooler die dan goed is voor 90 pk en gecombineerd wordt met de SR en ST uitrustingsvarianten. Deze intercooler-loze 2.0 HDI vervangt de huidige 1,9 liter turbodiesel. De Volvo S40 heeft een keurig afgewerkt interieur, alleen is het jammer dat de structuur van het dashboard bij felle zon in de voorruit reflecteerd. Het instrumentarium is compleet met een toerenteller. Het stuur wiel kan in hoogte worden aan gepast net zoals de bestuur dersstoel. Het meubilair is stan daard met een keurige velours bekleed, terwijl de in onze auto aanwezige lederen bekleding tegen meerprijs kan worden gekozen. Handig is dat de rug leuning van de passagiersstoel helemaal voorover geklapt kan worden, zodat extreem lange voorwerpen in de auto passen. Getint glas, centrale vergrende ling, Stuurbekrachtiging, ver warmde buitenspiegels en drie hoofdsteunen zijn eveneens standaard. In de rugleuning van de voorstoelen zijn zij-air bags geplaatst en in het stuur wiel zit ook de vertrouwde plof- zak. Of men een tweede airbag wenst, wordt door Volvo aan de klant overgelaten, hij wordt met een stabilisatorstang zowel voor als achter. Het comfort staat op een hoog peil, zonder dat de carrosserie merkbaar overhelt in bochten. De stuur bekrachtiging werkt bij lage toerentallen goed mee om daar boven langzaam af te nemen. Het uitzicht rondom is uitste kend en de auto heeft een over zichtelijke carrosserie. ABS wordt standaard aan het krach tige remsysteem toegevoegd. De Peugeot 406 SV HDI 2.0 kost £63.000,= en dat is een stevige prijs, die vooral ver klaard moet worden door de enorm complete uitrusting. Peugeot heeft bewust geen andere uitvoeringen geleverd, omdat die voorbehouden zijn aan de 90 pk HDI. Het zal erop neerkomen dat de geface- lifte 406 HDI net onder de vijftig mille zal gaan starten, omdat het dieselprogramma nu begint bij £47.300,= voor de SR DT 1.9. achterportierruiten, afstandsbe diening op de centrale vergren deling en een neerklapbare armsteun achter bij. Wil men een volledig elektrisch geregeld klimaatbeheersingssysteem in combinatie met een met leer bekleed stuurwiel en “hout’- inleg op de portieren, deurpane len en het stuur, dan moet er £4.650,= worden bijbetaald. Tot slot is er de Family-line bestaande uit twee in de achter bank geïntegreerde kinderzit jes, zijdelingse bescherming op de buitenste hoofdsteunen van de achterbank en elektrisch bedienbare kindersloten achter. Dat alles komt op £1.150,=. De prijs van de Volvo S40 1.9D bedraagt £51.950,= en £53.950,= voor de V40. Tellen we daarbij de genoemde pak ketten dan komt de door ons gereden auto al op £65.800,= nog zonder de audio-installatie en mistlampen in de voorbum per alsmede een geïntegreerde GSM-telefoon, waardoor de optelsom makelijk boven de zeventig mille uitkomt. Maar we schrikken er al niet meer van dat een fabrikant op zijn demonstratie-auto’s alle moge- veiligheidsuitrusting van de S40 omvat verder onder meer een derde remlicht, gordelspan- ners, immobilizer, side-markers in de bumpers en een zeer ster ke kooiconstructie. De Volvo beschikt c uitstekend zittel een voldoende la en zitting plaatsen ning vindc het goed XJ-BH-43]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 23