Mi.vi i iaat b. A Volvo S40 1.9D ML j I Nieuwe Mitsubishi Lancer Evolution VI Vernieuwingen Peugeot 406 bevestigen karakter D4TO urverf Voor de meeste mobiliteit en beste service... Belangrijke samen werking tussen Michelin en Pirelli Meer kracht voor minder brandstof del nborg vil- .Hoi AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V. VAN ROOSMALEN qyvereld eg 24, TILBURG il. 013/536.01.34 éSs-1 'uurmanden terstoeltjes - - Porfc Jaargang 11 nr 05 Donderdag 25 februari 1999 Oplage 104.000 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag. 3 Deze week Autotest Peugeot 406 SV HDI 2.0 DEALERS Discussie ..013 I 5423030 013 I 5420143 .013 1 5321411 .013 I 5364011 ..013 1 4634355 ..013 I 5355575 ..013 1 4683911 .013 I 5363924 de geld radvies .01315478980 Voorgloeien .013 I 5422133 ..013 I 5053944 .013 I 5331206 .013 I 4680468 013 I 5430022 Stoere aanblik .0416 1 363412 Lees verder bladzijde 3 ..013 I 4647676 Tony Vos te in- Sluitingstijd: VOLVO De auto staat weer onder poli tiek vuur, maar wat we te horen krijgen is alles behalve nieuw. De PvdA zette de aanval in met de suggestie om automobilisten die veel rijden meer te laten betalen. Dat betekent een lagere wegenbelasting, maar een extra toeslag per kilometer. Nu weet ik niet of u de politiek volgt, maar deze argumentering gebruikt men al vele jaren, dus houdt in principe niets nieuws in. Hoe wil men dan de heffing per kilometer gaan invoeren? De enige redelijke manier is via de brandstof, maar bestaat de brandstofprijs op dit moment al niet voor meer dan de helft uit belastingen, waardoor de veel- rijder meer betaalt. Het pro bleem met het nogmaals verho gen van de brandstofprijs is dat het verschil met het buitenland te groot wordt, maar een andere manier om dit ‘eerlijk’ te kun nen doen, weet ik niet. Een tijd je geleden opperde iemand uit de hoek van de kleine christelij ke partijen dat men een afreke ning bij de APK moest laten plaatsvinden, maar ik weet zeker dat er dan een nieuwe bedrijfstak opstaat die pro bleemloos tellers terugdraait. Tegengas kwam er vervolgens vanuit de WD waar Dijkstal het even voor de automobilist opnam. Zelfs kwam er weer enige tegenstand tegen het reke ning rijden, maar laten wel elkaar niet voor de gek houden, dat rekening rijden gaat gewoon door. Ik ben het in ieder geval met Dijkstal eens dat de regering eens voor een bepaald beleid of een specifieke richting moet kiezen en niet ad hoe hier en daar weer wat heffingen moet verzinnen. Een discussie over de auto in het algemeen werd ook gevoerd bij Barend en Witteman. Sonja Barend had verschillende mensen rond de tafel en ook in de zaal die zowel voor als tegen waren. De discus sie was af en toe best fel, maar dat er echt naar eikaars argu menten geluisterd werd... nee, dus. Ondanks vergaande techni sche ingrepen blijft de milieube weging sterk tegen de auto gekant. Eens een vijand, blijft een vijand, moeten zij denken. Maar vooral Sonja had het weer niet goed begrepen. Als eindconclusie riep ze als een kip zonder kop: “We zullen dus wel uit die auto moeten”. Nou Sonja, als je daarvan overtuigd bent, ga je gang... GK Tilburg 0537 ichelin udag Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Goirkestraat 144a-146 Tilbjira ■TeJ..013-S«n7n7n jmqmt aan mschip tó ten n door- erva ringen van het vorige seizoen. Tussenacceleraties worden vooral door toedoen van de tur- Tevens heeft Peugeot gesleuteld aan de standaarduitvoering. Autobedrijven Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5840000 Donderdag koopavond tot 21.00 uur Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 Vrijdag koopavond tot 20.00 uur demping zijn v geoptimaliseei De motor heeft een grot koeler en ventilator, extra kanalen in de aangepast voor een l Door een produceer motor meer vermc reageer daal. D men gaan s inch OZ-wi Dealer Associatie Tilbv Omstreken, verschijnt Tilburg, Goirle, Riel, T Zand, Udenhout, Ber^. Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. •i 1999 pagina 20 peciaalzaak tend maakt De ontwikkeling bij dieselmotoren gaat op dit moment enorm hard. De direct ingespoten diesel- techniek is nog niet eens bij alle merken doorge drongen of het vervolg staat al weer klaar. Volvo heeft zojuist de 1,9 liter turbodiesel in de S40 en V40 vervangen door een direct ingespoten versie van dezelfde krachtbron. De bestas zijn maxim 90 pk bij 4i kwam tot e pel van 17f tr/min. B 1,9 liter tijd J' 39,95 72,00 127,50 wacht De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. '"'burgen it in geheel 1, Loon op srkel Enschot, 2250 van de I enige Laguna versie, it nu ook Toyota Autonova013 I 5351035 Mercedes Benz Autopan0416 1361553 Citroen Bertens Rover VW/Audi Auto Bongers Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand.0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers... Nissan Denissen. Skoda Elan Suzuki Gijsbers013 I 5355655 Honda De Graaff013 1 5802020 Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans013 I 5443330 Seat Auto Noordhoek..013 I 4553678 Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova... Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk. Peugeot Spijkers Goirle013 I 5347771 Opel Gebr. Vullings... Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. •Seat/ Saab Zuid Oost Na iets meer dan drie jaar leek voor Peugeot de tijd daar te zijn om de 406 op diverse details te herzien en verbeteren. Volvo voorziet de S40 van een keurig onderstel met McPherson veerpoten voor en een Multi-link onafhankelijke ophanging achter. De S40 is comfortabel geveerd en stabiel ook bij hogere snelheden. Het is Er zullen ook enkele exempla ren naar Nederland komen. De importeur krijgt een aantal zeer complete uitgerust GSR- uitvoeringen, een auto die in beperkte mate en zonder garan tie wordt verkocht. Kopers die de auto in de rallysport gaan inzetten, genieten bij Mitsubishi de voorkeur. Uiterlijke wijzigingen betreffen nieuwe aërodynamische ele menten zoals een verstelbare achterspoiler. De vering en niet helemaal uit in bedienings gemak. In het door ons gereden exemplaar van de S40 was het iedere keer weer hangen en wurgen om de eerste versnel ling in te schakelen, terwijl juist de andere overbrengingen heel plezierig en direkt te vin den waren. De Volvo S40 weegt met de 1,9 liter direct ingespo ten dieselmotor 1275 kg en zet keurige prestaties neer zoals een topsnelheid van 180 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 12,5 seconden. rubber strips. De portiergre- pen zijn net als de ruitomlijs- ting zwart. Aan de achterkant zien we een breed kofferdeksel waarvan de scharnieren niet in de bagageruimte zitten. Dat verklaart mede het flinke bagagevolume van 471 liter, dat bovendien uit te breiden is door achterbank neer te klap pen. De mistlampen in de voorbumper, de lichtmetalen velgen en de koplampwissers zijn opties. De bandenfabrikanten Mich en Pirelli hebben op maande 22 februari jl. een overeen komst gesloten om samen de verdere ontwikkeling van het zogenaamde PAX-systeem af te ronden. Dit van oorsprong Michelin-project wordt nu ver rijkt met de technologische expertise van Pirelli op het gebied van totale mobiliteit en hoge prestaties. Het PAX-sys teem bestaat uit een nieuw type band en een speciaal daar op afgestemde velg. Het sys teem biedt betere prestaties, een grotere mate aan veiligheid en de mogelijkheid om zonder spanning verder te rijden. Hierdoor verdwijnt de nood zaak om een reservewiel mee nemen en dat laatste geeft weer nieuwe mogelijkheden voor auto-ontwerpers. Door de bundeling van krachten willen Michelin en Pirelli de ontwik keling versnellen en verwach ten vanaf volgend jaar de con sument een breed assortiment te kunnen aanbieden. Het onderstel is in alle gevallen voorzien van gasgevulde dem pers en 15 inch wielen met 195/65/15-banden. Een nieuwe motor is de 2 liter 16-klepper van 138 pk bij 6000 tr/min en met een koppel van 190 Nm bij 4100 tr/min. Deze krachtbron verbruikt zo’n tien procent min der benzine dan de huidige 2 liter. Bij de recent geïntrodu ceerde 2.0 HDI is het vliegwiel aangepast om eventuele trillin gen nog verder terug te drin gen. Daarnaast komt een 90 pk sterke HDI de gelederen ver sterken. Het verschil zit voor namelijk in de afwezigheid van een intercooler. De Peugeot 406 De in het Limburgse Bom geproduceerde Volvo S40 sedan en V40 Estate zijn een succes vooral bij de zakelijke automobilist. Het modellen programma is sinds de intro ductie flink uitgebreid, vooral wat betreft benzinemotoren. Vanaf het begin bediende Volvo zich al van de 1,9 liter turbodiesel met intercooler van Renault. bocompresser vlot afgewerkt en over het geheel genomen is de S40 1.9D een auto waarmee men flink kan opschieten. En bij dit alles blijft het gemiddel de brandstofverbruik keurig binnen de perken. We noteer den een gemiddelde van 1 op 14,9 terwijl volgens de officiële testcyclus 1 op 17,8 mogelijk moet zijn. lande motor leverde dmale vermogen van 1250 tr/min en ji. een maximaal kop- 176 Nm bij Renault levert r turbodiesel al tijd in de Mégane en Lt een direct ingespoten v Deze krachtbron wordt aan de grille doorlopen. De motorkap is hoger geworden en wordt aan de voorzijde langer loorgetrokken. Verder heeft de 106 een nieuwe voorbumper gekregen met chromen lijst en een bijna naadloze aansluiting op de voorspatborden. Aan de achterkant is het kofferdeksel iets meer afgerond, terwijl de robijnrode achterlichtunits door een lijst in de carrosseriekleur optisch in twee delen worden gescheiden. De Break heeft aan de achterkant alleen een extra chromen strip gekregen en het uiterlijk van de coupé bleef gelijk. Iedere 406 krijgt in nieuwe gedaante ABS, twee airbags, mistlampen voor, elektrisch bediende voorportierruiten en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Als extra krijgt de SR nog elektrisch bediende en verwarmde buiten spiegels en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. Daarboven zit de ST met airconditioning, een nieuw type lichtmetalen wielen en drie hoofdsteunen achterin. De SV is het topmodel met zij-airbags, elektrisch bediende stoelen, boordcompu ter en een audio-installatie met CD-wisselaar. Als optie is op de ST en SV een navigatiesysteem leverbaar. Mitsubishi heeft een nieuwe auto klaargestoomd voor wereldkampioen rally Tommi Makkinen, de Lancer Evolution VI (Evo 6), waarvan ook een straatversie zal verschijnen, nodig voor de homologatie. Makkinen zal met deze ver nieuwde auto deelnemen a! het World Rally Champions (WRC). De wijzigingen die 1 opzichte van de Evo 5 zijn gevoerd, komen voort uit ei Op de komende autotentoon stelling van Genève debuteert de gefacelifte 406 die in mei ook in ons land te koop zal zijn. Tot nu toe werden er 730.000 exemplaren van de 406 gebouwd, waarvan 46 procent met een dieselmotor. De auto wordt vooral geprezen door zijn stijl, weggedrag en comfort. En juist op deze punten heeft Peugeot zijn grote middenklas ser nog verder verbeterd. Het meest in oog springen de nieuwe, grotere koplampen met helder glas die nu helemaal tot aan Volvo verkocht. De motor heeft een hoger vermogen van 95 pk bij een iets lager toeren tal van 4000. Het koppel nam toe tot 190 Nm bij 2000 tr/min. Een winst op twee fronten zodoende, al blijft het typisch dat Renault uit dezelfde motor 100 pk haalt en een koppel van 200 Nm bij dezelfde toerental len. De motor is net als zijn voorloper voorzien van een intercooler, er is een ongeregel de katalysator gemonteerd als mede een uitlaatgasrecircula- tiesysteem. De motor slaat na een korte voorgloeitijd direct aan en laat zich in eerste instantie flink horen. Maar als het geheel eenmaal op tempera tuur is, valt er weer prima mee te leven. De motor drijft de voorwielen aan via een even eens door Renault geleverde handgeschakelde vijfbak. Deze bak met kabelbediening blinkt verbeterd voor een srd bochtgedrag. Here olie- terwijl zuigers en ste thermostaat zorgen betere motorkoelirig. 1 grotere luchtinlaat srt de 2 liter 16V turbo- eer vermogen en 3ert sneller op het gaspe- De nieuwe Brembo-rem- schuil achter de 17 delen. een zeer voorspelbaar rijdende auto die zijn bestuurder niet onaangenaam zal verrassen. Dé auto staat standaard op stalen wielen met 195/55R15 banden. Het remsysteem met schijven rondom is in alle gevallen voor zien van ABS. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Aan de buitenkant heeft de Volvo een aantal eigenzinnige trekjes. Daarbij hoort zonder meer de grille met chromen spijlen en in het midden het Volvo-logo. De omlijsting in de carrosseriekleur geeft een extra stoere aanblik. De bumper wordt gedeeltelijk in de carros seriekleur gespoten. De flanken worden beschermd door brede 'n: ni

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21