Mi.vi i iaat
b.
A
Volvo S40 1.9D
ML
j
I
Nieuwe Mitsubishi
Lancer Evolution VI
Vernieuwingen
Peugeot 406
bevestigen karakter
D4TO
urverf
Voor de meeste mobiliteit en beste service...
Belangrijke
samen
werking
tussen
Michelin
en Pirelli
Meer kracht voor minder brandstof
del
nborg
vil-
.Hoi
AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V.
VAN ROOSMALEN
qyvereld
eg 24, TILBURG
il. 013/536.01.34
éSs-1
'uurmanden
terstoeltjes
- -
Porfc
Jaargang 11 nr 05 Donderdag 25 februari 1999 Oplage 104.000
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag. 3
Deze week
Autotest Peugeot 406 SV HDI 2.0
DEALERS
Discussie
..013 I 5423030
013 I 5420143
.013 1 5321411
.013 I 5364011
..013 1 4634355
..013 I 5355575
..013 1 4683911
.013 I 5363924
de geld
radvies
.01315478980
Voorgloeien
.013 I 5422133
..013 I 5053944
.013 I 5331206
.013 I 4680468
013 I 5430022
Stoere aanblik
.0416 1 363412
Lees verder bladzijde 3
..013 I 4647676
Tony Vos
te
in-
Sluitingstijd:
VOLVO
De auto staat weer onder poli
tiek vuur, maar wat we te horen
krijgen is alles behalve nieuw.
De PvdA zette de aanval in met
de suggestie om automobilisten
die veel rijden meer te laten
betalen. Dat betekent een lagere
wegenbelasting, maar een extra
toeslag per kilometer. Nu weet
ik niet of u de politiek volgt,
maar deze argumentering
gebruikt men al vele jaren, dus
houdt in principe niets nieuws
in. Hoe wil men dan de heffing
per kilometer gaan invoeren? De
enige redelijke manier is via de
brandstof, maar bestaat de
brandstofprijs op dit moment al
niet voor meer dan de helft uit
belastingen, waardoor de veel-
rijder meer betaalt. Het pro
bleem met het nogmaals verho
gen van de brandstofprijs is dat
het verschil met het buitenland
te groot wordt, maar een andere
manier om dit ‘eerlijk’ te kun
nen doen, weet ik niet. Een tijd
je geleden opperde iemand uit
de hoek van de kleine christelij
ke partijen dat men een afreke
ning bij de APK moest laten
plaatsvinden, maar ik weet
zeker dat er dan een nieuwe
bedrijfstak opstaat die pro
bleemloos tellers terugdraait.
Tegengas kwam er vervolgens
vanuit de WD waar Dijkstal
het even voor de automobilist
opnam. Zelfs kwam er weer
enige tegenstand tegen het reke
ning rijden, maar laten wel
elkaar niet voor de gek houden,
dat rekening rijden gaat
gewoon door. Ik ben het in ieder
geval met Dijkstal eens dat de
regering eens voor een bepaald
beleid of een specifieke richting
moet kiezen en niet ad hoe hier
en daar weer wat heffingen
moet verzinnen. Een discussie
over de auto in het algemeen
werd ook gevoerd bij Barend en
Witteman. Sonja Barend had
verschillende mensen rond de
tafel en ook in de zaal die zowel
voor als tegen waren. De discus
sie was af en toe best fel, maar
dat er echt naar eikaars argu
menten geluisterd werd... nee,
dus. Ondanks vergaande techni
sche ingrepen blijft de milieube
weging sterk tegen de auto
gekant. Eens een vijand, blijft
een vijand, moeten zij denken.
Maar vooral Sonja had het
weer niet goed begrepen. Als
eindconclusie riep ze als een kip
zonder kop: “We zullen dus wel
uit die auto moeten”. Nou
Sonja, als je daarvan overtuigd
bent, ga je gang...
GK Tilburg
0537
ichelin
udag
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Goirkestraat 144a-146 Tilbjira ■TeJ..013-S«n7n7n jmqmt
aan
mschip
tó ten
n door-
erva
ringen van het vorige seizoen.
Tussenacceleraties worden
vooral door toedoen van de tur-
Tevens heeft Peugeot gesleuteld
aan de standaarduitvoering.
Autobedrijven
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5840000
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur
demping zijn v
geoptimaliseei
De motor heeft een grot
koeler en ventilator,
extra kanalen in de
aangepast
voor een l
Door een
produceer
motor meer vermc
reageer
daal. D
men gaan s
inch OZ-wi
Dealer Associatie Tilbv
Omstreken, verschijnt
Tilburg, Goirle, Riel, T
Zand, Udenhout, Ber^.
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
•i 1999 pagina 20
peciaalzaak
tend
maakt
De ontwikkeling bij dieselmotoren gaat op dit
moment enorm hard. De direct ingespoten diesel-
techniek is nog niet eens bij alle merken doorge
drongen of het vervolg staat al weer klaar. Volvo
heeft zojuist de 1,9 liter turbodiesel in de S40 en
V40 vervangen door een direct ingespoten versie
van dezelfde krachtbron.
De bestas
zijn maxim
90 pk bij 4i
kwam tot e
pel van 17f
tr/min. B
1,9 liter
tijd J'
39,95
72,00
127,50
wacht
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
'"'burgen
it in geheel
1, Loon op
srkel Enschot,
2250
van de
I enige
Laguna
versie,
it nu ook
Toyota
Autonova013 I 5351035
Mercedes Benz
Autopan0416 1361553
Citroen
Bertens
Rover
VW/Audi
Auto Bongers
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand.0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers...
Nissan
Denissen.
Skoda
Elan
Suzuki
Gijsbers013 I 5355655
Honda
De Graaff013 1 5802020
Mazda
Van Heumen
Mitsubishi
Kluitmans013 I 5443330
Seat
Auto Noordhoek..013 I 4553678
Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
•BMW
Renova...
Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk.
Peugeot
Spijkers Goirle013 I 5347771
Opel
Gebr. Vullings...
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
•Seat/ Saab
Zuid Oost
Na iets meer dan drie jaar leek
voor Peugeot de tijd daar te zijn
om de 406 op diverse details te
herzien en verbeteren.
Volvo voorziet de S40 van een
keurig onderstel met
McPherson veerpoten voor en
een Multi-link onafhankelijke
ophanging achter. De S40 is
comfortabel geveerd en stabiel
ook bij hogere snelheden. Het is
Er zullen ook enkele exempla
ren naar Nederland komen. De
importeur krijgt een aantal
zeer complete uitgerust GSR-
uitvoeringen, een auto die in
beperkte mate en zonder garan
tie wordt verkocht. Kopers die
de auto in de rallysport gaan
inzetten, genieten bij
Mitsubishi de voorkeur.
Uiterlijke wijzigingen betreffen
nieuwe aërodynamische ele
menten zoals een verstelbare
achterspoiler. De vering en
niet helemaal uit in bedienings
gemak. In het door ons gereden
exemplaar van de S40 was het
iedere keer weer hangen en
wurgen om de eerste versnel
ling in te schakelen, terwijl
juist de andere overbrengingen
heel plezierig en direkt te vin
den waren. De Volvo S40 weegt
met de 1,9 liter direct ingespo
ten dieselmotor 1275 kg en zet
keurige prestaties neer zoals
een topsnelheid van 180 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100
km/u in 12,5 seconden.
rubber strips. De portiergre-
pen zijn net als de ruitomlijs-
ting zwart. Aan de achterkant
zien we een breed kofferdeksel
waarvan de scharnieren niet
in de bagageruimte zitten. Dat
verklaart mede het flinke
bagagevolume van 471 liter,
dat bovendien uit te breiden is
door achterbank neer te klap
pen. De mistlampen in de
voorbumper, de lichtmetalen
velgen en de koplampwissers
zijn opties.
De bandenfabrikanten Mich
en Pirelli hebben op maande
22 februari jl. een overeen
komst gesloten om samen de
verdere ontwikkeling van het
zogenaamde PAX-systeem af te
ronden. Dit van oorsprong
Michelin-project wordt nu ver
rijkt met de technologische
expertise van Pirelli op het
gebied van totale mobiliteit en
hoge prestaties. Het PAX-sys
teem bestaat uit een nieuw
type band en een speciaal daar
op afgestemde velg. Het sys
teem biedt betere prestaties,
een grotere mate aan veiligheid
en de mogelijkheid om zonder
spanning verder te rijden.
Hierdoor verdwijnt de nood
zaak om een reservewiel mee
nemen en dat laatste geeft
weer nieuwe mogelijkheden
voor auto-ontwerpers. Door de
bundeling van krachten willen
Michelin en Pirelli de ontwik
keling versnellen en verwach
ten vanaf volgend jaar de con
sument een breed assortiment
te kunnen aanbieden.
Het onderstel is in alle gevallen
voorzien van gasgevulde dem
pers en 15 inch wielen met
195/65/15-banden. Een nieuwe
motor is de 2 liter 16-klepper
van 138 pk bij 6000 tr/min en
met een koppel van 190 Nm bij
4100 tr/min. Deze krachtbron
verbruikt zo’n tien procent min
der benzine dan de huidige 2
liter. Bij de recent geïntrodu
ceerde 2.0 HDI is het vliegwiel
aangepast om eventuele trillin
gen nog verder terug te drin
gen. Daarnaast komt een 90 pk
sterke HDI de gelederen ver
sterken. Het verschil zit voor
namelijk in de afwezigheid van
een intercooler. De Peugeot 406
De in het Limburgse Bom
geproduceerde Volvo S40
sedan en V40 Estate zijn een
succes vooral bij de zakelijke
automobilist. Het modellen
programma is sinds de intro
ductie flink uitgebreid, vooral
wat betreft benzinemotoren.
Vanaf het begin bediende
Volvo zich al van de 1,9 liter
turbodiesel met intercooler
van Renault.
bocompresser vlot afgewerkt en
over het geheel genomen is de
S40 1.9D een auto waarmee
men flink kan opschieten. En
bij dit alles blijft het gemiddel
de brandstofverbruik keurig
binnen de perken. We noteer
den een gemiddelde van 1 op
14,9 terwijl volgens de officiële
testcyclus 1 op 17,8 mogelijk
moet zijn.
lande motor leverde
dmale vermogen van
1250 tr/min en
ji. een maximaal kop-
176 Nm bij
Renault levert
r turbodiesel al
tijd in de Mégane en Lt
een direct ingespoten v
Deze krachtbron wordt
aan de grille doorlopen. De
motorkap is hoger geworden en
wordt aan de voorzijde langer
loorgetrokken. Verder heeft de
106 een nieuwe voorbumper
gekregen met chromen lijst en
een bijna naadloze aansluiting
op de voorspatborden. Aan de
achterkant is het kofferdeksel
iets meer afgerond, terwijl de
robijnrode achterlichtunits door
een lijst in de carrosseriekleur
optisch in twee delen worden
gescheiden. De Break heeft aan
de achterkant alleen een extra
chromen strip gekregen en het
uiterlijk van de coupé bleef
gelijk.
Iedere 406 krijgt in nieuwe
gedaante ABS, twee airbags,
mistlampen voor, elektrisch
bediende voorportierruiten en
centrale vergrendeling met
afstandsbediening. Als extra
krijgt de SR nog elektrisch
bediende en verwarmde buiten
spiegels en hoogteverstelling op
de bestuurdersstoel. Daarboven
zit de ST met airconditioning,
een nieuw type lichtmetalen
wielen en drie hoofdsteunen
achterin. De SV is het topmodel
met zij-airbags, elektrisch
bediende stoelen, boordcompu
ter en een audio-installatie met
CD-wisselaar. Als optie is op de
ST en SV een navigatiesysteem
leverbaar.
Mitsubishi heeft een nieuwe
auto klaargestoomd voor
wereldkampioen rally Tommi
Makkinen, de Lancer Evolution
VI (Evo 6), waarvan ook een
straatversie zal verschijnen,
nodig voor de homologatie.
Makkinen zal met deze ver
nieuwde auto deelnemen a!
het World Rally Champions
(WRC). De wijzigingen die 1
opzichte van de Evo 5 zijn
gevoerd, komen voort uit ei
Op de komende autotentoon
stelling van Genève debuteert
de gefacelifte 406 die in mei
ook in ons land te koop zal zijn.
Tot nu toe werden er 730.000
exemplaren van de 406
gebouwd, waarvan 46 procent
met een dieselmotor. De auto
wordt vooral geprezen door zijn
stijl, weggedrag en comfort. En
juist op deze punten heeft
Peugeot zijn grote middenklas
ser nog verder verbeterd.
Het meest in oog springen de
nieuwe, grotere koplampen met
helder glas die nu helemaal tot
aan Volvo verkocht. De motor
heeft een hoger vermogen van
95 pk bij een iets lager toeren
tal van 4000. Het koppel nam
toe tot 190 Nm bij 2000 tr/min.
Een winst op twee fronten
zodoende, al blijft het typisch
dat Renault uit dezelfde motor
100 pk haalt en een koppel van
200 Nm bij dezelfde toerental
len. De motor is net als zijn
voorloper voorzien van een
intercooler, er is een ongeregel
de katalysator gemonteerd als
mede een uitlaatgasrecircula-
tiesysteem. De motor slaat na
een korte voorgloeitijd direct
aan en laat zich in eerste
instantie flink horen. Maar als
het geheel eenmaal op tempera
tuur is, valt er weer prima mee
te leven. De motor drijft de
voorwielen aan via een even
eens door Renault geleverde
handgeschakelde vijfbak. Deze
bak met kabelbediening blinkt
verbeterd voor een
srd bochtgedrag.
Here olie-
terwijl
zuigers en
ste thermostaat zorgen
betere motorkoelirig.
1 grotere luchtinlaat
srt de 2 liter 16V turbo-
eer vermogen en
3ert sneller op het gaspe-
De nieuwe Brembo-rem-
schuil achter de 17
delen.
een zeer voorspelbaar rijdende
auto die zijn bestuurder niet
onaangenaam zal verrassen. Dé
auto staat standaard op stalen
wielen met 195/55R15 banden.
Het remsysteem met schijven
rondom is in alle gevallen voor
zien van ABS.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Aan de buitenkant heeft de
Volvo een aantal eigenzinnige
trekjes. Daarbij hoort zonder
meer de grille met chromen
spijlen en in het midden het
Volvo-logo. De omlijsting in de
carrosseriekleur geeft een extra
stoere aanblik. De bumper
wordt gedeeltelijk in de carros
seriekleur gespoten. De flanken
worden beschermd door brede
'n: ni