Nissan Pickup Single Cab 2WD bv ■HIM Benelux ■wa EMEN!! IAG0N PSA-fabriek in 3ED. Brazilië in aanbouw ►IONS Nieuwe rode ■K Sky is the limit AutoWeek doet onderzoek naar Nederlands wegennet Michelin-gids verschenen Mercedes tweewielers 1JN 4G0N Renault en Matra lanceren de Avantime STMICHELIN ’•Tl DE AUTOMAAT l Jerdag 18 februari 199- - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER en van upésf tussi id als meer haalver Ook he 314647676 Met de King Cab was Nissan lange tijd sterk verte genwoordigd in het segment pickups. Maar ook bij bedrijfsauto's staat de tijd niet stil en is de komst van een nieuwe pickup van het merk gerechtvaar digd. We reden met de Single Cab met tweewiel- aandrijving. ......11'90 3-93 4-'M ,...4-’W ..2'H 3’9B ENBEEK >44 44.000 km 45.000 km 24.000 km 31.000 km 12.000 km 18.000 km I998 .1999 1999 Het vermogen neemt dan flink toe tot 104 pk bij 4000 tr/min en het koppel bereikt bij 2000 tr/min zijn maximale waarde van 245 Nm. De motor is ichte- is PSa“ Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013/ 468 39 11 een zoge- 28.000 km 14.000 km 25.000 km ijf Tilburg Itijd ireest past ototypes iet merk n ten- Helaas verloor restaurant De Swaen in Oisterwijk als enige een ster. Wel wordt De Swaen genoemd bij de ‘aangename hotels’. ....14.750,- ....17.950,- 9.950,- ....10.950,- ....22.750,- 7.950,- itain alumini- Deor LX rsnellingen Met de Espace introduceerden Renault en Matra samen in 1984 een nieuw type voertuig. van met een zo is -fiets grote 20 inch wielen geven de auto de juiste uitstraling. Het interieur is uitgevoerd in eerlijke materialen zoals leer, maximaal 30 van de omstan- ybride heeft drie ning srking leden, dan vindt men de ver harding en asfaltering van wegen de allerbelangrijkste verbetering van de afgelopen eeuw. Daarna volgt de aanleg van rinwegen, het scheiden van snel en langzaam verkeer en de uitvinding van de vangrail. De laatste vinding in de top 5 zijn wegen met meer rijstroken. G A f^A G E D E nTs SEN ri 1999 «pagina6 is de Nissan Pickup uitermate geschikt voor het plaatsen van een opbouw, zodat hij een geslo ten bestelwagen wordt. In voor komende gevallen is een derge lijke opbouw ook weer snel te verwijderen. De afmetingen van de laadbak zijn bij een pickup met korte cabine van het grootste belang. De Nissan heeft een laadvloer die 2,235 meter lang en 1,465 meter breed is. De randen zijn 43 centimeter hoog. De achter- wielaandrijver heeft een laad vermogen van 1120 kg en mag bovendien nog een geremde aanhanger trekken van 1500 kg, zodat de zakelijke gebruiker niet snel door zijn auto begrensd zal zijn. i ken-r heet de portieren vrijwel meteen op. Bevestigingsogen De Nissan Pickup is een van de komende 100 jaar gevolgd door een inhaalverbod voor vrachtwagens. Ook hoog scoren het gratis openbaar ver voer, het scheiden van vracht en personenverkeer en ex aequo het elektronisch regelen van de snelheid en strafpunten op het rijbewijs. Kijken auto mobilisten terug naar het ver wagen bezitten, den ruimte niet De Avantime is i hogere marktseg Hij wordt voortbewogen door de 2,9 liter V6 24-klepper die is opgepept tot een vermogen van 250 pk. Aan de motor is een handgeschakelde zesversnel lingsbak gekoppeld. robuust ogende auto die net geen vijf meter lang is. Het front oogt modern en sluit aan bij de Patrol, zoals we kunnen zien aan de grille opgedeeld in drie segmented met in het mid den een groot Nissan-logo. De rechthoekige koplampen liggen iets dieper. De spatborden zijn enigszins afgerond en sluiten netjes op de voorbumper aan. Als kenmerkend detail heeft deze een brede chromen lijst aan de bovenzijde. Cabine en Airbag Overigens mag de vierwielaan- gedreven variant 2300 kg trek ken, heeft een iets lager laad vermogen van 970 kg en heeft een laadbak met dezelfde afme tingen. De cabine van de Nissan Pickup maakt een complete indruk. Geen kaal geheel meer zoals vroeger bij bestelwagens, maar keurig beklede portieren, een modem dashboard en een makkelijk schoon te houden kunststof op de vloer. Stuurbekrachtiging is uiteraard standaard net als een starton- derbreker, luidsprekers in de portieren, kaartenvakken in de portieren en een toerenteller. In de single-cab staat voorin een driepersoons bank die alleen naar voor en achteren kan wor den verschoven. Uiteraard zijn in dit geval ook drie gordels aanwezig. Een airbag is niet standaard, maar kan wel wor den geleverd in combinatie met een verstelbaar stuurwiel. Het interieur maakt een solide indruk, typisch een ruimte waarin gewerkt moet worden. Naar voor en opzij is het uit zicht royaal en door de vierkan- In totaal vermeldt de gids 3520 gelegenheid, waarvan 1467 hotels en 2053 restaurants. Hiervan zijn er 345 gedeeltelijk gereserveerd voor niet-rokers en hebben er 335 eenvoudige menu’s voor minder dan 45 gulden. Bovendien dragen er 155 restaurants in de Benelux de felbegeerde ster. De drie restau rants met drie sterren zijn allemaal in België te vinden. Nederland telt tien restaurants met twee sterren en 45 met één ster. De nieuwe twee sterren restaurants zijn Oud Sluis in Sluis en De Librije in Zwolle. Vijf restaurants kregen hun eerste ster: De stenen tafel in Borculo, Koriander in Burgum, Da Vinei in Maasbracht, Onder de boompjes in Overloon en Imko’s in IJmuiden. De Renault Avantime is meer dan een prototype. Met dit model licht het merk een flinke tip van de sluier op van een nieuwe auto die volgend jaar wordt geïntroduceerd en naast de Safrane en Espace in het programma komt. aluminium en stof en is meer elegant en discreet luxueus dan extravagant. De Avantime staat op vier wielen voorzien van Michelin PAX banden die het mogelijk maken om bij een lekke band over een afstand van zo’n 200 km met 80 km/u door te blijven rijden. Aardig is de zogenaamde hands-free badge waarmee de portieren open gaan en de immobilizer wordt uitgeschakeld als de eigenaar de auto nadert. En het spreekt voorzich dat de Renault Avantime voorzien is van de laatste electronica op het gebied van navigatie met als hart een Pioneer DVD-speler. Ondanks de typische elementen van een prototype, mogen we ervan uitgaan dat het seriemo- del volgend jaar zeer dicht bij deze auto zit. f.3.695,= is er de Mount Bike Hardtail met een um frame, Shimano P* componenten, 24 versie en een voorvork met een veer- weg van 76 mm. De Mountain Bike Full Suspension Exclusive is een volledig geveerde terrein- fiets met zowel voor als achter flinke veerwegen. Deze fiets heeft een lichtgewicht frame, carbon voorvork en een totaal- gewicht van slechts 11,2 kg. De lichtgewicht schijfremmen zijn standaard voor een prijs van f.6.395,=. De Mountain Bike Full Suspension is uitgerust met minder lichtgewicht com ponenten, heeft wel dezelfde vering, maar kost met f.4.995,= veel minder. De Mercedes-Benz Citybike is een ideale stads-, recreatie en woon-werk fiets met een oversized frame, 7-ver- snellingsnaaf, rollerbrakes voor goede remprestaties bij nat weer en een vanaf het stuur wiel inschakelbare verlichting. De Citybike is er in een dames- en herenuitvoering en kost f.2.599,=;. Alle Mercedes-Benz fietsen zijn verkrijgbaar bij de Mercedes-dealer. j De naam King Cab is niet meer de aanduiding voor de gehele serie, maar alleen voor de ver lengde cabine. Alhoewel er drie cabine-varianten bestaan, levert Nissan er in ons land maar twee en dat heeft alles te maken met onze grijs-kente- -regeling. De korte cabine t single-cab en houdt achter De auto moet meer gebruiks mogelijkheden bieden aan men sen die nu een traditionele coupé rijden of meer elegance aan mensen die nu een ruimte- maar de gebo- nodig hebben, een auto in de egmenten. De Avantime biedt veel binnen ruimte voor vier volwassenen die vanwege het grote ruitop- pervlak een royaal zicht naar buiten hebben. Dat de Avantime duidelijk familie is van de Vel Satis is bij de eerste aanblik al te zien. De krachtige neuspartij en de jaar in de auto’ verzameld. De Nederlander blijkt weinig te voelen voor rekeningrijden, ter wijl ook tolwegen en de invoe ring van spitsbetaalstroken geen bijval krijgen. Maar liefst 70 procent van de responden ten noemt “verkeersinformatie- systemen’ als de belangrijkste ontwikkeling voor de wegen te neus is de auto overzicl.«:- lijk. Het zicht naar achteren natuurlijk sterk afhankelijk van de belading, al zijn de spie gels van een dusdanig formaat dat ze goed meehelpen. iper een maand na ondertekening van het akkoord tussen A Peugeot Citroen en de Braziliaanse staat Rio, hebben Jean-Martin Folz, president van de PSA Groep en Anthony Garotinho, Gouverneur van Rio, op 29 januari jl. de eerste steen gelegd van de fabriek van Porto Real. De Braziliaanse fabriek zal aan het eind van volgend jaar de Citroen Xsara Picasso en de Peugeot 206 in produktie nemen. Op een oppervlak van 200 hectare komt een assemblagehal, een lakstraat en een montagehal. Er wordt met in water oplosbare lakken gewerkt. Op termijn zullen er zo’n 2.500 mensen wer ken. Deze fabriek vormt een aanvulling op het industriële appa raat van PSA Peugeot Citroën dat in Latijns Amerika al ruim is vertegenwoordigd. Voornamelijk in Argentinië, waar de groep in 1998 de fabriek Sevel overnam met een productiecapaciteit van meer dan 100.000 auto’s. Ook in Uruguay en Chili is PSA aanwezig. De bouw van deze nieuwe fabriek spoort geheel met de interna tionale plannen van PSA. De strategie voor de komende 10 jaar is voor het concern namelijk om 25 procent van de auto’s buiten West-Europa te verkopen, met als prioritaire zone de landen van Latijns Amerika en Oost Europa. In de landen van de Mercosur mikken Peugeot en Citroën op een marktaandeel 8 procent. slechts f.l50,= bij alle versies. De king-cab 2WD komt op £30.850,=. De vierwielaandrij- ving en de turbomotor drijven de prijs op naar £34.250,= voor de single-cab en £36.750,= voor de king-cab. De Europese vertaling van de ruimtewagen heeft sindsdien veel navolging gekregen. Met de nieuwe eeuw voor de deur laten beide firma’s een concept- auto zien van wederom r nieuwtypevoertuig.de naamde Coupéspace, het samengaan tussen een sportie ve coupé en multifunctionele ruimtewagen. Renault is altijd al een innovatief merk geween en de nieuwe Avantime p" keurig in de lijn van proto en conceptwagens die het de afgelopen tien jaar op te,, toonstellingen presenteerde. Ter gelegenheid van haar tien jarig bestaan en de restyling van het blad, heeft AutoWeek door Trendbox een onderzoek laten verrichten over hoe de Nederlandse automobilist denkt over het wegennet. Er zijn 350 autorijders geën quêteerd en hun opmerkingen zjjn in het rapport “Honderd laadruimte zijn van elkaar gescheiden, een constructie die het comfort ten goede komt. De smalle, hoge achterlichten zijn netjes in de achterschermen opgenomen, zodat een flinke breedte voor de laadklep over- blijft. Geopend verlengt deze de vloer van de laadbak, maar hij kan ook eventueel helemaal naar beneden doorklappen. Direct achter de cabine heeft de laadbak een metalen rooster waarmee een eventueel schui vende lading niet door de ach terruit naar binnen kan. Langs de rand van de bak zitten bevestigingsogen die handig zijn bij het vastsjorren van los liggende spullen. Wie de bin nenzijde van de laadbak wil beschermen doet er verstandig aan een rubberen afdekking te plaatsen, omdat anders de lak een kort leven heeft. Natuurlijk gekoppeld aan een soepel scha kelende vijfbak die met een relatief lange pook wordt bediend. Nissan heeft bij het onderstel voor een bekende combinatie van technische componenten gekozen. De auto heeft een lad derchassis met daarop de car rosserie en laadbak. Dé voor wielen zijn onafhankelijk opge hangen en er is een stabilisa- torstang gemonteerd. Achter komen we de vertrouwde en solide constructie tegen van bladveren en een starre as. Het remsysteem bedient zich voor van geventileerde schijven en heeft achter trommels. ABS is als optie verkrijgbaar. Al bij al komen we op een leve ringsprogramma van vier ver schillende varianten. De 2.5 single-cab 2WD kost f.28.350,= exclusief BTW. De airbag kost Dieselmotor Nissan levert alle pickups met een 2,5 liter 4 cilinder diesel motor die een vermogen levert van 83 pk bij 4300 tr/min en komt tot een koppel van 163 Nm bij 2200 tr/min. Een motor als een werkpaard, niet over dreven snel, maar wel soepel en krachtig en dat is precies wat men in dit segment van de bestelautomarkt nodig heeft. Dezelfde motor vinden we in de vierwielaangedreven types, alleen dan voorzien van een turbocompressor en intercooler. Het fietsenprogramma Mercedes is uitgebreid aantal nieuwe modellen, er voortaan een hybride-f met elektromotor en drie typen mountainbikes. Bovendien is de Citybike vernieuwd. De hybride heeft een in de achternaaf inge bouwde elektromotor die tot snelheden van 20 km/u de trap- kracht van de berijder verdub beld. Tussen de 20 en 25 km/u neemt deze assistentie lang zaam af om daarboven volledig afwezig te zijn. Bij het op gang komen, hellingen en bij tegen wind schiet de elektromotor de berijder maximaal te hulp. De accu kan in 5,5 uur volledig worden opgeladen en geeft een actieradius van maximaal km afhankelijk van de digheden. De hybride versnellingen met bedienii aan het stuur. Het in wer» stellen van de dynamo geschiedt ook vanaf deze plaats. Bij stilstand blijft het achterlicht branden. De hybride is vanwege de motor voorzien van een kentekenplaat en ver plichte WA-verzekering. De hybride kost f.3.904,=. Voor De naam Michelin is niet alleen verbonden aan banden en kaarten, maar ook aan de jaarlijkse Michelin gids met informa tie over plaatsen, restaurants en stadsplattegronden. Voor chef koks is het verkrijgen van een Michelin-ster nog steeds een enorme kroon op het werk. Maar de Michelin-inspecteurs kij ken verder dan sterren alleen en geven verschillende restau rants die bijzonder de moeite waard zijn een zogenaamde Bib Gourmand, adressen die door Bibendum worden aanbevolen vanwege hun uitzonderlijk goede prijskwaliteitverhouding. In de Beneluxgids voor 1999 zijn er 125 opgenomen. De maaltijden worden in deze restaurants met zorg bereid met respect voor tradities in een vriendelijke en gastvrije omgeving. Ook wordt gekeken naar de prijs. Sinds 1904 geeft Michelin al een Benelux-gids uit en met deze ‘fin de siècle’ uitgave wordt de tra ditie voortgezet. I -A 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 23