Nissan Pickup Single Cab 2WD
bv
■HIM
Benelux
■wa
EMEN!!
IAG0N
PSA-fabriek in
3ED.
Brazilië in
aanbouw
►IONS
Nieuwe rode
■K
Sky is the limit
AutoWeek doet onderzoek naar
Nederlands wegennet
Michelin-gids
verschenen
Mercedes
tweewielers
1JN
4G0N
Renault en Matra lanceren
de Avantime
STMICHELIN
’•Tl
DE AUTOMAAT l Jerdag 18 februari 199- - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
en
van
upésf
tussi
id als
meer
haalver
Ook he
314647676
Met de King Cab was Nissan lange tijd sterk verte
genwoordigd in het segment pickups. Maar ook bij
bedrijfsauto's staat de tijd niet stil en is de komst
van een nieuwe pickup van het merk gerechtvaar
digd. We reden met de Single Cab met tweewiel-
aandrijving.
......11'90
3-93
4-'M
,...4-’W
..2'H
3’9B
ENBEEK
>44
44.000 km
45.000 km
24.000 km
31.000 km
12.000 km
18.000 km
I998
.1999
1999
Het vermogen neemt dan flink
toe tot 104 pk bij 4000 tr/min
en het koppel bereikt bij 2000
tr/min zijn maximale waarde
van 245 Nm. De motor is
ichte-
is
PSa“
Burg. Jansenstraat 52-56,
Tilburg,
Tel. 013/ 468 39 11
een
zoge-
28.000 km
14.000 km
25.000 km
ijf Tilburg
Itijd
ireest
past
ototypes
iet merk
n ten-
Helaas verloor restaurant De Swaen in Oisterwijk als enige een
ster. Wel wordt De Swaen genoemd bij de ‘aangename hotels’.
....14.750,-
....17.950,-
9.950,-
....10.950,-
....22.750,-
7.950,-
itain
alumini-
Deor LX
rsnellingen
Met de Espace introduceerden
Renault en Matra samen in
1984 een nieuw type voertuig.
van
met een
zo is
-fiets
grote 20 inch wielen geven de
auto de juiste uitstraling.
Het interieur is uitgevoerd in
eerlijke materialen zoals leer,
maximaal 30
van de omstan-
ybride heeft drie
ning
srking
leden, dan vindt men de ver
harding en asfaltering van
wegen de allerbelangrijkste
verbetering van de afgelopen
eeuw. Daarna volgt de aanleg
van rinwegen, het scheiden van
snel en langzaam verkeer en de
uitvinding van de vangrail. De
laatste vinding in de top 5 zijn
wegen met meer rijstroken.
G A f^A G E
D E nTs SEN
ri 1999 «pagina6
is de Nissan Pickup uitermate
geschikt voor het plaatsen van
een opbouw, zodat hij een geslo
ten bestelwagen wordt. In voor
komende gevallen is een derge
lijke opbouw ook weer snel te
verwijderen.
De afmetingen van de laadbak
zijn bij een pickup met korte
cabine van het grootste belang.
De Nissan heeft een laadvloer
die 2,235 meter lang en 1,465
meter breed is. De randen zijn
43 centimeter hoog. De achter-
wielaandrijver heeft een laad
vermogen van 1120 kg en mag
bovendien nog een geremde
aanhanger trekken van 1500
kg, zodat de zakelijke gebruiker
niet snel door zijn auto
begrensd zal zijn.
i ken-r
heet
de portieren vrijwel meteen op.
Bevestigingsogen
De Nissan Pickup is een
van de komende 100 jaar
gevolgd door een inhaalverbod
voor vrachtwagens. Ook hoog
scoren het gratis openbaar ver
voer, het scheiden van vracht
en personenverkeer en ex
aequo het elektronisch regelen
van de snelheid en strafpunten
op het rijbewijs. Kijken auto
mobilisten terug naar het ver
wagen bezitten,
den ruimte niet
De Avantime is i
hogere marktseg
Hij wordt voortbewogen door de
2,9 liter V6 24-klepper die is
opgepept tot een vermogen van
250 pk. Aan de motor is een
handgeschakelde zesversnel
lingsbak gekoppeld.
robuust ogende auto die net
geen vijf meter lang is. Het
front oogt modern en sluit aan
bij de Patrol, zoals we kunnen
zien aan de grille opgedeeld in
drie segmented met in het mid
den een groot Nissan-logo. De
rechthoekige koplampen liggen
iets dieper. De spatborden zijn
enigszins afgerond en sluiten
netjes op de voorbumper aan.
Als kenmerkend detail heeft
deze een brede chromen lijst
aan de bovenzijde. Cabine en
Airbag
Overigens mag de vierwielaan-
gedreven variant 2300 kg trek
ken, heeft een iets lager laad
vermogen van 970 kg en heeft
een laadbak met dezelfde afme
tingen.
De cabine van de Nissan
Pickup maakt een complete
indruk. Geen kaal geheel meer
zoals vroeger bij bestelwagens,
maar keurig beklede portieren,
een modem dashboard en een
makkelijk schoon te houden
kunststof op de vloer.
Stuurbekrachtiging is uiteraard
standaard net als een starton-
derbreker, luidsprekers in de
portieren, kaartenvakken in de
portieren en een toerenteller. In
de single-cab staat voorin een
driepersoons bank die alleen
naar voor en achteren kan wor
den verschoven. Uiteraard zijn
in dit geval ook drie gordels
aanwezig. Een airbag is niet
standaard, maar kan wel wor
den geleverd in combinatie met
een verstelbaar stuurwiel. Het
interieur maakt een solide
indruk, typisch een ruimte
waarin gewerkt moet worden.
Naar voor en opzij is het uit
zicht royaal en door de vierkan-
In totaal vermeldt de gids 3520 gelegenheid, waarvan 1467
hotels en 2053 restaurants. Hiervan zijn er 345 gedeeltelijk
gereserveerd voor niet-rokers en hebben er 335 eenvoudige
menu’s voor minder dan 45 gulden. Bovendien dragen er 155
restaurants in de Benelux de felbegeerde ster. De drie restau
rants met drie sterren zijn allemaal in België te vinden.
Nederland telt tien restaurants met twee sterren en 45 met één
ster. De nieuwe twee sterren restaurants zijn Oud Sluis in Sluis
en De Librije in Zwolle. Vijf restaurants kregen hun eerste ster:
De stenen tafel in Borculo, Koriander in Burgum, Da Vinei in
Maasbracht, Onder de boompjes in Overloon en Imko’s in
IJmuiden.
De Renault Avantime is meer
dan een prototype. Met dit
model licht het merk een flinke
tip van de sluier op van een
nieuwe auto die volgend jaar
wordt geïntroduceerd en naast
de Safrane en Espace in het
programma komt.
aluminium en stof en is meer
elegant en discreet luxueus dan
extravagant. De Avantime staat
op vier wielen voorzien van
Michelin PAX banden die het
mogelijk maken om bij een
lekke band over een afstand
van zo’n 200 km met 80 km/u
door te blijven rijden. Aardig is
de zogenaamde hands-free
badge waarmee de portieren
open gaan en de immobilizer
wordt uitgeschakeld als de
eigenaar de auto nadert. En het
spreekt voorzich dat de Renault
Avantime voorzien is van de
laatste electronica op het
gebied van navigatie met als
hart een Pioneer DVD-speler.
Ondanks de typische elementen
van een prototype, mogen we
ervan uitgaan dat het seriemo-
del volgend jaar zeer dicht bij
deze auto zit.
f.3.695,= is er de Mount
Bike Hardtail met een
um frame, Shimano P*
componenten, 24 versie
en een voorvork met een veer-
weg van 76 mm. De Mountain
Bike Full Suspension Exclusive
is een volledig geveerde terrein-
fiets met zowel voor als achter
flinke veerwegen. Deze fiets
heeft een lichtgewicht frame,
carbon voorvork en een totaal-
gewicht van slechts 11,2 kg. De
lichtgewicht schijfremmen zijn
standaard voor een prijs van
f.6.395,=. De Mountain Bike
Full Suspension is uitgerust
met minder lichtgewicht com
ponenten, heeft wel dezelfde
vering, maar kost met f.4.995,=
veel minder. De Mercedes-Benz
Citybike is een ideale stads-,
recreatie en woon-werk fiets
met een oversized frame, 7-ver-
snellingsnaaf, rollerbrakes voor
goede remprestaties bij nat
weer en een vanaf het stuur
wiel inschakelbare verlichting.
De Citybike is er in een dames-
en herenuitvoering en kost
f.2.599,=;. Alle Mercedes-Benz
fietsen zijn verkrijgbaar bij de
Mercedes-dealer.
j De naam King Cab is niet meer
de aanduiding voor de gehele
serie, maar alleen voor de ver
lengde cabine. Alhoewel er drie
cabine-varianten bestaan,
levert Nissan er in ons land
maar twee en dat heeft alles te
maken met onze grijs-kente-
-regeling. De korte cabine
t single-cab en houdt achter
De auto moet meer gebruiks
mogelijkheden bieden aan men
sen die nu een traditionele
coupé rijden of meer elegance
aan mensen die nu een ruimte-
maar de gebo-
nodig hebben,
een auto in de
egmenten.
De Avantime biedt veel binnen
ruimte voor vier volwassenen
die vanwege het grote ruitop-
pervlak een royaal zicht naar
buiten hebben.
Dat de Avantime duidelijk
familie is van de Vel Satis is bij
de eerste aanblik al te zien. De
krachtige neuspartij en de
jaar in de auto’ verzameld. De
Nederlander blijkt weinig te
voelen voor rekeningrijden, ter
wijl ook tolwegen en de invoe
ring van spitsbetaalstroken
geen bijval krijgen. Maar liefst
70 procent van de responden
ten noemt “verkeersinformatie-
systemen’ als de belangrijkste
ontwikkeling voor de wegen
te neus is de auto overzicl.«:-
lijk. Het zicht naar achteren
natuurlijk sterk afhankelijk
van de belading, al zijn de spie
gels van een dusdanig formaat
dat ze goed meehelpen.
iper een maand na ondertekening van het akkoord tussen
A Peugeot Citroen en de Braziliaanse staat Rio, hebben
Jean-Martin Folz, president van de PSA Groep en Anthony
Garotinho, Gouverneur van Rio, op 29 januari jl. de eerste steen
gelegd van de fabriek van Porto Real.
De Braziliaanse fabriek zal aan het eind van volgend jaar de
Citroen Xsara Picasso en de Peugeot 206 in produktie nemen.
Op een oppervlak van 200 hectare komt een assemblagehal, een
lakstraat en een montagehal. Er wordt met in water oplosbare
lakken gewerkt. Op termijn zullen er zo’n 2.500 mensen wer
ken. Deze fabriek vormt een aanvulling op het industriële appa
raat van PSA Peugeot Citroën dat in Latijns Amerika al ruim
is vertegenwoordigd. Voornamelijk in Argentinië, waar de groep
in 1998 de fabriek Sevel overnam met een productiecapaciteit
van meer dan 100.000 auto’s. Ook in Uruguay en Chili is PSA
aanwezig.
De bouw van deze nieuwe fabriek spoort geheel met de interna
tionale plannen van PSA. De strategie voor de komende 10 jaar
is voor het concern namelijk om 25 procent van de auto’s buiten
West-Europa te verkopen, met als prioritaire zone de landen
van Latijns Amerika en Oost Europa. In de landen van de
Mercosur mikken Peugeot en Citroën op een marktaandeel
8 procent.
slechts f.l50,= bij alle versies.
De king-cab 2WD komt op
£30.850,=. De vierwielaandrij-
ving en de turbomotor drijven
de prijs op naar £34.250,= voor
de single-cab en £36.750,= voor
de king-cab.
De Europese vertaling van de
ruimtewagen heeft sindsdien
veel navolging gekregen. Met
de nieuwe eeuw voor de deur
laten beide firma’s een concept-
auto zien van wederom r
nieuwtypevoertuig.de
naamde Coupéspace, het
samengaan tussen een sportie
ve coupé en multifunctionele
ruimtewagen. Renault is altijd
al een innovatief merk geween
en de nieuwe Avantime p"
keurig in de lijn van proto
en conceptwagens die het
de afgelopen tien jaar op te,,
toonstellingen presenteerde.
Ter gelegenheid van haar tien
jarig bestaan en de restyling
van het blad, heeft AutoWeek
door Trendbox een onderzoek
laten verrichten over hoe de
Nederlandse automobilist
denkt over het wegennet. Er
zijn 350 autorijders geën
quêteerd en hun opmerkingen
zjjn in het rapport “Honderd
laadruimte zijn van elkaar
gescheiden, een constructie die
het comfort ten goede komt. De
smalle, hoge achterlichten zijn
netjes in de achterschermen
opgenomen, zodat een flinke
breedte voor de laadklep over-
blijft. Geopend verlengt deze de
vloer van de laadbak, maar hij
kan ook eventueel helemaal
naar beneden doorklappen.
Direct achter de cabine heeft de
laadbak een metalen rooster
waarmee een eventueel schui
vende lading niet door de ach
terruit naar binnen kan. Langs
de rand van de bak zitten
bevestigingsogen die handig
zijn bij het vastsjorren van los
liggende spullen. Wie de bin
nenzijde van de laadbak wil
beschermen doet er verstandig
aan een rubberen afdekking te
plaatsen, omdat anders de lak
een kort leven heeft. Natuurlijk
gekoppeld aan een soepel scha
kelende vijfbak die met een
relatief lange pook wordt
bediend.
Nissan heeft bij het onderstel
voor een bekende combinatie
van technische componenten
gekozen. De auto heeft een lad
derchassis met daarop de car
rosserie en laadbak. Dé voor
wielen zijn onafhankelijk opge
hangen en er is een stabilisa-
torstang gemonteerd. Achter
komen we de vertrouwde en
solide constructie tegen van
bladveren en een starre as. Het
remsysteem bedient zich voor
van geventileerde schijven en
heeft achter trommels. ABS is
als optie verkrijgbaar.
Al bij al komen we op een leve
ringsprogramma van vier ver
schillende varianten. De 2.5
single-cab 2WD kost f.28.350,=
exclusief BTW. De airbag kost
Dieselmotor
Nissan levert alle pickups met
een 2,5 liter 4 cilinder diesel
motor die een vermogen levert
van 83 pk bij 4300 tr/min en
komt tot een koppel van 163
Nm bij 2200 tr/min. Een motor
als een werkpaard, niet over
dreven snel, maar wel soepel en
krachtig en dat is precies wat
men in dit segment van de
bestelautomarkt nodig heeft.
Dezelfde motor vinden we in de
vierwielaangedreven types,
alleen dan voorzien van een
turbocompressor en intercooler.
Het fietsenprogramma
Mercedes is uitgebreid
aantal nieuwe modellen,
er voortaan een hybride-f
met elektromotor en drie typen
mountainbikes. Bovendien is de
Citybike vernieuwd. De hybride
heeft een in de achternaaf inge
bouwde elektromotor die tot
snelheden van 20 km/u de trap-
kracht van de berijder verdub
beld. Tussen de 20 en 25 km/u
neemt deze assistentie lang
zaam af om daarboven volledig
afwezig te zijn. Bij het op gang
komen, hellingen en bij tegen
wind schiet de elektromotor de
berijder maximaal te hulp. De
accu kan in 5,5 uur volledig
worden opgeladen en geeft een
actieradius van maximaal
km afhankelijk van de
digheden. De hybride
versnellingen met bedienii
aan het stuur. Het in wer»
stellen van de dynamo
geschiedt ook vanaf deze
plaats. Bij stilstand blijft het
achterlicht branden. De hybride
is vanwege de motor voorzien
van een kentekenplaat en ver
plichte WA-verzekering. De
hybride kost f.3.904,=. Voor
De naam Michelin is niet alleen verbonden aan banden en
kaarten, maar ook aan de jaarlijkse Michelin gids met informa
tie over plaatsen, restaurants en stadsplattegronden. Voor chef
koks is het verkrijgen van een Michelin-ster nog steeds een
enorme kroon op het werk. Maar de Michelin-inspecteurs kij
ken verder dan sterren alleen en geven verschillende restau
rants die bijzonder de moeite waard zijn een zogenaamde Bib
Gourmand, adressen die door Bibendum worden aanbevolen
vanwege hun uitzonderlijk goede prijskwaliteitverhouding. In
de Beneluxgids voor 1999 zijn er 125 opgenomen. De maaltijden
worden in deze restaurants met zorg bereid met respect voor
tradities in een vriendelijke en gastvrije omgeving. Ook wordt
gekeken naar de prijs. Sinds 1904 geeft Michelin al een
Benelux-gids uit en met deze ‘fin de siècle’ uitgave wordt de tra
ditie voortgezet.
I -A 1