3 R Kia Shuma 1.8 GS AutoTest F Hernieuwd vertrouwen iropa Twee speciale Skoda's Driedubbel Meeste Suzuki's met standaard ABS Succes voor Saab aanbod bij Autobedrijf Kluitmans DE AUTOMAAT Donderdag 18 februari 1999 pagina 3 F Goede prestaties is aft ja- Zwaar punt Technische gegevens: Af-fabriek optie «MG KOOPAVOND Prijs: G SZIJDE ’N MG DER L AAN N ink. Maar zoals het een •145.490,-). [K B.V. Durg ft de prijs bescheiden, chmond is er in een >0,-) en in een sedan- >enzine: fl 39.990,-, Ï7-98geel 01-98Nauw 03-98zilver de tilburgse koerier uari 1999 «pagina2 het b toon por- '1 en De Suzuki Swift heeft met uit zondering van de basisversie isuit- 1.5 metaallak moet f.750,opleve ren. m.14.500 km 158.000 km m12.000 km i25.000 km rt26.000 km i—20.000 km m.9.500 km na24.000 km iw20.000 km ■w52.000 km d44.500 km uw53.000 km uw61.500 km en25.000 km d88.000 km d37.500 km er20.000 km en55.000 km en50.000 km ■rt80.000 km en37.500 km d...78.000 km standaard ABS. Met uitzonderii en 1,3 zelfde is standaard Vitara 6 cili lange tijd heeft Kia in de onzekerheid gezeten met betrekking tot haar voortbe- staan. De donkere wolken zijn inmiddels weggedreven sinds de overname door Hyundai. Beide merken blijven naast elkaar bestaan, al zul len in de toekomst bodemgroepen en technische componenten worden uitgewisseld. We reden met de nieuwe Kia Shuma. mogen, t dashboï en vanuit de indus- I >eleid op dit punt, ;ter Bernt V en diens voorganger enault, stuiten in de I p dovemansoren, elangen ten aanzien gen zwaarder dan het irzichtige markt dat I chamen. (Uit: RAI vd-speler, speciale mat- 15-inch SLX-velgen, ile vergrendeling met idsbediening en natuur- b Century-aanduiding op de auto. Er xk. met’ Wie voor 31 maart as. bij Mitsubishi-dealer Kluitmans in Tilburg een Carisma koopt, krijgt een driedubbel aanbod waarmee autorijden tot in de Volgende eeuw niets kost, waar bij het voordeel tot wel f.4.200,= ,)can oplopen. Kleuraccenten Met de sleutel worden de po tieren centraal vergrendeld Afmetingen: Gewicht: Aanhangge wicht Verbruik: De Felicia Magic heeft een 68 pk sterke 1,3 liter motor en een zeer complete standaarduitrus ting. Zo zijn de buitenspiegels en bumpers in de carrosserie- kleur uitgevoerd, heeft de voor bumper mistlampen gekregen en staat de auto op 13-inch lichtmetalen ‘Borbet’-velgen. De GDI maakt gebruik van directe inspuiting, waardoor meer vermogen, een lager ver bruik en verminderde uitstoot van schadelijke gassen wordt bereikt. En daar komt nu bij dat het rijden in een nieuwe of bijna nieuwe Mitsubishi Carisma nog nooit zo voordelig Maar ook afstandsbediening op de centralevergrendeling en het alarmsysteem, elektrisch bediende voorportierruiten, stuurbekrachtiging en twee air bags zijn standaard. Voor £22.995,= levert Skoda boven dien de graniet grijze metaal lak. De Octavia Century wordt in een beperkte oplage geleverd. Het totale pakket kost normaal £3.900,=, maar de klant betaalt nu £1.299,= zodat de Octavia Century begifat bij £33.994,=. Kia Shuma 1.8 GS 4 in lijn 1793 cc 81 x 87 mm 112 pk bij 5800 tr/min 152 Nm bij 4500 tr/min topsnelheid 196 km/u acceleratie 0-100 in 10,3 sec. lengte 4,475 meter, breedte 1,711 meter 1081 kg 1250 kg (geremd) stadscyclus 12,6 liter/100 km buitenwegcyclus 7,0 liter/100 km gecombineerd 9,1 liter/100 km’* £31.990,= Shuma GS behoorlijk compleet af met onder meer getint glas, van binnenuit te openen tank- klepje, een digitaal klokje, vier elektrisch bediende portierrui ten, elektrisch verstelbare bui tenspiegels, startonderbreker en in hoogte verstelbare veilig heidsgordels. Het standaard remsysteem bedient zich voor van geventi leerde schijven en achter trom mels, terwijl ABS als optie leverbaar is. De enige andere af-fabriek optie is metaallak. Gezien het keurige prestatie niveau is het gemiddelde brandstofverbruik van de krachtigste Kia Shuma best opmerkelijk. We haalden 1 liter op 12,2 kilometer en dat is zeker niet onverdienstelijk. Met de prijzen van de nieuwe Kia Sephia en Shuma moeten in dit geval ook achter tegenko men in combinatie met één in de lengte en één dwarsge- plaatste draagarm. Voor en achter past Kia gasgevulde dempers toe alsmede een stabi- lisatorstang. En dat levert een vertrouwd weggedrag op, dat van een typische voorwielaan- drijver. De carrosserie helt niet overmatig over in bochten en wegoneffenheden worden keu rig opgevangen. De Shuma is op geen enkel vlak het toppunt van verfijning, maar al bij al is het een meer dan aanvaardbare auto, die een rijke uitrusting biedt tegen een gunstige prijs. De Kia Shuma is de feitelijke opvolger van de vijfdeurs Sephia, maar is met zijn leng te van 4,47 meter een flinke slag groter en zelfs enkele cen timeters langer dan zijn tech- nisch identieke broer, de I nieuwe Sephia. De Shuma I heeft door diverse uiterlijke i details een modernere aanblik dan de erg behoudende 1 Sephia. Het afgelopen jaar zijn de Saab-verkopen in ons land flink toegenomen, maar was ook sprake van een verkoop- groei van het merk als geheel. Zo werden 118.581 auto’s ver kocht wereldwijd en dat bete kent een toename met 17 pro cent, terwijl in Nederland de groei zelfs 44 procent bedroeg. veel mooier vullen. Aan de ach terzijde heeft de Shuma een geheel eigen, smaakvolle vorm geving met relatief grote lichtu- nits, een derde remlicht (te laag) op de rand van de klep en de typevermelding in chromen letters. De achterbumper is relatief hoog en dat geldt dan tegelijk voor de tildrempel. De vijfde deur kan van binnenuit met behulp van een hendeltje worden ontgrendeld of van bui tenaf met de sleutel. De klep gaat vrij zwaar open tot onge veer de helft en moet daarna door een zwaar punt gedrukt worden. Niet erg gebruiksvrien delijk. De bagageruimte heeft een inhoud van 328 liter en dat is voor een auto van dit for maat relatief bescheiden. Toch komt de “bak’ op het oog veel ruimer over. De rugleuning van de achterbank is in twee onge- lijke delen neerklapbaar. Het geheel is netjes bekleed, maar het is daarentegen absoluut een aanfluiting dat de dunne mat op de vloer los ligt en met de minste of geringste lading enorm gaat schuiven. de dealers goed kunnen wer ken. De door ons gereden 1.8 GS kost £31.990,=. De Shuma begint bij £27.990,= als 1.5 RS en komt op £29.990,= in de LS- uitgave. De vierdeurs Sephia kost £26.990,= in de basis voering en £28.990,= als LS. Een automaat kost f.2.950,= extra, ABS vraagt een extra uitgave van £1.990,= en Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Prestaties: Met de nieuwe Shuma heeft Kia een compleet uitgeruste auto in haar programma tegen een nette prijs. De auto zit prijstechnisch in de midden klasse, maar hoort wat betreft formaat een klasse hoger te staan. Royal Class beschikbaar is vanaf £36.990,=. Van Veldhuizen: “De Carisma is een vier- of vijfdeurs auto met een riante binnenruimte, een sportief en tegelijk comfor tabel onderstel en een keuze uit drie motoren, waaronder de krachtige en zuinige 1,8 liter GDI en een turbodiesel. 5800 tr/min en een wat hoger koppel van 152 Nm bij 4500 tr/min. De variant met handge- schakelde vijfbak komt hiermee tot een forse 196 km/u en acce lereert vanuit stilstand naar de 100 km/u in 10,3 seconden. De goede prestaties zijn voor een deel toe te schrijven aan het bescheiden gewicht van 1081 kg. Onder alle omstandigheden is de Shuma 1.8 GS een vlotte auto met een prettig schakelen de vijfbak. De motor is geen toonbeeld van stilte, maar is ook niet echt rumoerig. Naast de vijfbak is op beide motoren een viertraps automaat lever baar. De nieuwe Kia Shuma heeft rondom onafhankelijke wielop hanging. Voor is gekozen voor de vertrouwde veerpoten ooit uitgevonden door McPherson, terwijl we dezelfde constructie Spanje werden winsten behaald van 41 tot maximaal 110 procent. Op de Zweedse markt nam de afzet met 15 procent toe tot 18.253 eenheden. De grootste Saab-markt in Europa is Engeland met 19.220 auto’s, waarvan maar liefst 3.970 cabrio’s. Cabrio, waarvan er 350 stuks werden afgezet. Door de komst van de 9-5 Estate zijn de ver- koopverwachtingen voor 1999 op 4.000 nieuwe Saabs gezet tegen 3.553 afgelopen jaar. Maar Nederland is niet uniek in de groei van de Saab-model- len. In Duitsland, Frankrijk, Finland, België, Zwitserland en Gordelspanners en bescherm- balken in de portieren zijn al langer gemeengoed. ABS heeft zich ruimschoots bewezen, vooral bij remmen op glad weg dek, waarbij de auto bestuur baar blijft. ing van de Sport I liter versies zien we dat- beeld bij de Baleno. ABS rd op de Grand Under en turbodiesel, op de Wagon R+ met uitzonde ring van de 1.0 GA, terwijl voor de Jimny GLX ABS als optie leverbaar is. De Kia Shuma is leverbaar met twee motoren. Aan de basis staat een 1,5 liter 16-klepper met een vermogen van 88 pk bij 5000 tr/min en een koppel van 135 Nm bij 4000 tr/min. Deze krachtbron is ook ver krijgbaar in de Sephia. Gekoppeld aan een vijfversnel- lingsbak haalt deze auto 180 km/u. In het door ons gereden exemplaar ligt een 1,8 liter 16- klepper goed voor 112 pk bij De meeste Suzuki’s worden vanaf nu standaard met ABS geleverd, waardoor deze toon aangevende fabrikant van slim me, compacte auto’s op h gebied van veiligheid de zet. Bovendien hebben veel Suzuki’s ook al standaard twee airbags. De middensectie met de por tieren is gelijk, maar het front van de Shuma onderscheidt zich door de dubbele ronde koplampen, richtingaanwijzers in de meegespoten bumper en de luchtinlaat verdeeld over een kleine grille en grotere doorganger onder de nummer plaat. De buitenspiegels wor den in de carrosseriekleur ges poten. Het profiel van de Shuma lijkt sterk op dat van de Mitsubishi Carisma, alleen is het erg jammer dat Kia standaard 14 inch wielen monteert op de meest krachti ge versie en zelfs maar 13 inch op het basismodel. Beide wie len zijn te klein, een 15 inch exemplaar zou de wielkasten Op de AutoRAI introduceerde Skoda twee speciale modellen op basis van de Felicia en Octavia. Vanaf nu zijn deze auto’s ook bij de dealer te bewonderen. De Octavia Century wordt door de Skoda ‘de aanbieding van de eeuw’ genoemd. Het gaat om een Octavia vijfdeurs in GLX- uitvoering die standaard wordt uitgebreid met een Grundig weer geopend. De Shuma heef een behoorlijk ruim interieur dat gelukkig niet helemaal grijs van inrichting is. De portierpt nelen en zijkanten van het meubilair zijn wel in deze tint uitgevoerd, maar de bekle- dingsstof zelf en een deel van de portieren heeft beschaafde kleuraccenten. De bestuurders stoel is standaard in hoogte verstelbaar en het zitcomfort is redelijk. De hoofdsteunen zou den iets hoger mogen. De vorm geving van het dashboard is niet schokkend, maar alles wat nodig is, is erop aanwezig. Het instrumentarium bestaat uit een snelheidsmeter en toeren- teller die in elkaar grijpen en twee kleine instrumenten voor brandstofvoorraad en koelvloei- stoftemperatuur. Het stuurwiel is in hoogte aan te passen en standaard heeft de 1.8 GS twee airbags. De middenconsole is gevuld met bekende elementen zoals twee uitstroomopeningen, diverse bedieningsknoppen, ruimte voor de audio-installatie en de draaiknoppen waarmee de verwarming en ventilatie worden ingesteld. Tussen de voorstoelen in zit een klein opbergvak voor cassettes en een bekerhouder. Kia levert de Elke Carisma krijgt namelijk een jaar lang gratis onderhoud .lot een maximale kilometers tand van 44.999 km. Daarbij gomt nog een jaar gratis all- risk verzekering of een korting Wan vijfhonderd gulden op de aankoopprijs. Het derde voor deel is een jaar uitgestelde betaling of wederom vijfhonderd gulden korting. Deze actie van Kluitmans heeft betrekking op nieuwe Carisma’s waarop reeds Wen kenteken is afgegeven en pe zogenaamde Carisma Young •Cars. Marco van Veldhuizen wan Kluitmans zegt hierover: TDe Young Cars zijn nog geen naar oud, aantrekkelijk geprijsd »n vallen nog ruim twee jaar in de fabrieksgarantie en Inter Euro Service.” Een zeer aantrekkelijke uitvoe ring van de Carisma is op dit Inoment de Royal Class met een «eer omvangrijke standaarduit- pisting met onder meer twee lirbags, side-bags, airco en dektrisch bediende ramen en ipiegels (ook verwarmd). Het otale pakket vertegenwoordigt sen waarde van £4.600,= maar le klant betaalt slechts '1.735,= zodat de Carisma De nieuwe 9-3 en 9-5 vormen de belangrijkste factoren voor de groei en bovendien de uit breiding van de motorenlijn. Maar in Nederland is het ook de dealerorganisatie die de laatste jaar steeds professione ler en sterker is geworden. Bijzonder in Nederland is de belangstelling voor de 9-3 radio/cd-s tenset, 1«. centrale afstanc lijk de le autv. Ir kan worden gekozen uit de 5 pk 1,6 liter of dezelfde motor net 100 pk. fEUCIA

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 19