3
R
Kia Shuma 1.8 GS
AutoTest
F
Hernieuwd vertrouwen
iropa
Twee speciale Skoda's
Driedubbel
Meeste Suzuki's
met standaard ABS
Succes voor Saab
aanbod bij
Autobedrijf
Kluitmans
DE AUTOMAAT Donderdag 18 februari 1999 pagina 3
F
Goede prestaties
is
aft
ja-
Zwaar punt
Technische gegevens:
Af-fabriek optie
«MG KOOPAVOND
Prijs:
G
SZIJDE
’N
MG
DER
L AAN
N
ink. Maar zoals het een
•145.490,-).
[K B.V.
Durg
ft de prijs bescheiden,
chmond is er in een
>0,-) en in een sedan-
>enzine: fl 39.990,-,
Ï7-98geel
01-98Nauw
03-98zilver
de tilburgse koerier
uari 1999 «pagina2
het
b toon
por-
'1 en
De Suzuki Swift heeft met uit
zondering van de basisversie
isuit-
1.5
metaallak moet f.750,opleve
ren.
m.14.500 km
158.000 km
m12.000 km
i25.000 km
rt26.000 km
i—20.000 km
m.9.500 km
na24.000 km
iw20.000 km
■w52.000 km
d44.500 km
uw53.000 km
uw61.500 km
en25.000 km
d88.000 km
d37.500 km
er20.000 km
en55.000 km
en50.000 km
■rt80.000 km
en37.500 km
d...78.000 km
standaard ABS.
Met uitzonderii
en 1,3
zelfde
is standaard
Vitara 6 cili
lange tijd heeft Kia in de onzekerheid
gezeten met betrekking tot haar voortbe-
staan. De donkere wolken zijn inmiddels
weggedreven sinds de overname door Hyundai.
Beide merken blijven naast elkaar bestaan, al zul
len in de toekomst bodemgroepen en technische
componenten worden uitgewisseld. We reden met
de nieuwe Kia Shuma.
mogen,
t dashboï
en vanuit de indus- I
>eleid op dit punt,
;ter Bernt
V en diens voorganger
enault, stuiten in de I
p dovemansoren,
elangen ten aanzien
gen zwaarder dan het
irzichtige markt dat I
chamen. (Uit: RAI
vd-speler, speciale mat-
15-inch SLX-velgen,
ile vergrendeling met
idsbediening en natuur-
b Century-aanduiding op
de auto.
Er xk.
met’
Wie voor 31 maart as. bij
Mitsubishi-dealer Kluitmans in
Tilburg een Carisma koopt,
krijgt een driedubbel aanbod
waarmee autorijden tot in de
Volgende eeuw niets kost, waar
bij het voordeel tot wel f.4.200,=
,)can oplopen.
Kleuraccenten
Met de sleutel worden de po
tieren centraal vergrendeld
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhangge wicht
Verbruik:
De Felicia Magic heeft een 68
pk sterke 1,3 liter motor en een
zeer complete standaarduitrus
ting. Zo zijn de buitenspiegels
en bumpers in de carrosserie-
kleur uitgevoerd, heeft de voor
bumper mistlampen gekregen
en staat de auto op 13-inch
lichtmetalen ‘Borbet’-velgen.
De GDI maakt gebruik van
directe inspuiting, waardoor
meer vermogen, een lager ver
bruik en verminderde uitstoot
van schadelijke gassen wordt
bereikt. En daar komt nu bij
dat het rijden in een nieuwe of
bijna nieuwe Mitsubishi
Carisma nog nooit zo voordelig
Maar ook afstandsbediening op
de centralevergrendeling en het
alarmsysteem, elektrisch
bediende voorportierruiten,
stuurbekrachtiging en twee air
bags zijn standaard. Voor
£22.995,= levert Skoda boven
dien de graniet grijze metaal
lak.
De Octavia Century wordt in
een beperkte oplage geleverd.
Het totale pakket kost normaal
£3.900,=, maar de klant betaalt
nu £1.299,= zodat de Octavia
Century begifat bij £33.994,=.
Kia Shuma 1.8 GS
4 in lijn
1793 cc
81 x 87 mm
112 pk bij 5800 tr/min
152 Nm bij 4500 tr/min
topsnelheid 196 km/u
acceleratie 0-100 in 10,3 sec.
lengte 4,475 meter, breedte 1,711 meter
1081 kg
1250 kg (geremd)
stadscyclus 12,6 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,0 liter/100 km
gecombineerd 9,1 liter/100 km’*
£31.990,=
Shuma GS behoorlijk compleet
af met onder meer getint glas,
van binnenuit te openen tank-
klepje, een digitaal klokje, vier
elektrisch bediende portierrui
ten, elektrisch verstelbare bui
tenspiegels, startonderbreker
en in hoogte verstelbare veilig
heidsgordels.
Het standaard remsysteem
bedient zich voor van geventi
leerde schijven en achter trom
mels, terwijl ABS als optie
leverbaar is. De enige andere
af-fabriek optie is metaallak.
Gezien het keurige prestatie
niveau is het gemiddelde
brandstofverbruik van de
krachtigste Kia Shuma best
opmerkelijk. We haalden 1 liter
op 12,2 kilometer en dat is
zeker niet onverdienstelijk.
Met de prijzen van de nieuwe
Kia Sephia en Shuma moeten
in dit geval ook achter tegenko
men in combinatie met één in
de lengte en één dwarsge-
plaatste draagarm. Voor en
achter past Kia gasgevulde
dempers toe alsmede een stabi-
lisatorstang. En dat levert een
vertrouwd weggedrag op, dat
van een typische voorwielaan-
drijver. De carrosserie helt niet
overmatig over in bochten en
wegoneffenheden worden keu
rig opgevangen. De Shuma is
op geen enkel vlak het toppunt
van verfijning, maar al bij al is
het een meer dan aanvaardbare
auto, die een rijke uitrusting
biedt tegen een gunstige prijs.
De Kia Shuma is de feitelijke
opvolger van de vijfdeurs
Sephia, maar is met zijn leng
te van 4,47 meter een flinke
slag groter en zelfs enkele cen
timeters langer dan zijn tech-
nisch identieke broer, de
I nieuwe Sephia. De Shuma
I heeft door diverse uiterlijke
i details een modernere aanblik
dan de erg behoudende
1 Sephia.
Het afgelopen jaar zijn de
Saab-verkopen in ons land
flink toegenomen, maar was
ook sprake van een verkoop-
groei van het merk als geheel.
Zo werden 118.581 auto’s ver
kocht wereldwijd en dat bete
kent een toename met 17 pro
cent, terwijl in Nederland de
groei zelfs 44 procent bedroeg.
veel mooier vullen. Aan de ach
terzijde heeft de Shuma een
geheel eigen, smaakvolle vorm
geving met relatief grote lichtu-
nits, een derde remlicht (te
laag) op de rand van de klep en
de typevermelding in chromen
letters. De achterbumper is
relatief hoog en dat geldt dan
tegelijk voor de tildrempel. De
vijfde deur kan van binnenuit
met behulp van een hendeltje
worden ontgrendeld of van bui
tenaf met de sleutel. De klep
gaat vrij zwaar open tot onge
veer de helft en moet daarna
door een zwaar punt gedrukt
worden. Niet erg gebruiksvrien
delijk. De bagageruimte heeft
een inhoud van 328 liter en dat
is voor een auto van dit for
maat relatief bescheiden. Toch
komt de “bak’ op het oog veel
ruimer over. De rugleuning van
de achterbank is in twee onge-
lijke delen neerklapbaar. Het
geheel is netjes bekleed, maar
het is daarentegen absoluut
een aanfluiting dat de dunne
mat op de vloer los ligt en met
de minste of geringste lading
enorm gaat schuiven.
de dealers goed kunnen wer
ken. De door ons gereden 1.8
GS kost £31.990,=. De Shuma
begint bij £27.990,= als 1.5 RS
en komt op £29.990,= in de LS-
uitgave. De vierdeurs Sephia
kost £26.990,= in de basis
voering en £28.990,= als
LS. Een automaat kost
f.2.950,= extra, ABS vraagt een
extra uitgave van £1.990,= en
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Prestaties:
Met de nieuwe Shuma heeft
Kia een compleet uitgeruste
auto in haar programma tegen
een nette prijs. De auto zit
prijstechnisch in de midden
klasse, maar hoort wat betreft
formaat een klasse hoger te
staan.
Royal Class beschikbaar is
vanaf £36.990,=.
Van Veldhuizen: “De Carisma
is een vier- of vijfdeurs auto
met een riante binnenruimte,
een sportief en tegelijk comfor
tabel onderstel en een keuze uit
drie motoren, waaronder de
krachtige en zuinige 1,8 liter
GDI en een turbodiesel.
5800 tr/min en een wat hoger
koppel van 152 Nm bij 4500
tr/min. De variant met handge-
schakelde vijfbak komt hiermee
tot een forse 196 km/u en acce
lereert vanuit stilstand naar de
100 km/u in 10,3 seconden. De
goede prestaties zijn voor een
deel toe te schrijven aan het
bescheiden gewicht van 1081
kg. Onder alle omstandigheden
is de Shuma 1.8 GS een vlotte
auto met een prettig schakelen
de vijfbak. De motor is geen
toonbeeld van stilte, maar is
ook niet echt rumoerig. Naast
de vijfbak is op beide motoren
een viertraps automaat lever
baar.
De nieuwe Kia Shuma heeft
rondom onafhankelijke wielop
hanging. Voor is gekozen voor
de vertrouwde veerpoten ooit
uitgevonden door McPherson,
terwijl we dezelfde constructie
Spanje werden winsten
behaald van 41 tot maximaal
110 procent.
Op de Zweedse markt nam de
afzet met 15 procent toe tot
18.253 eenheden. De grootste
Saab-markt in Europa is
Engeland met 19.220 auto’s,
waarvan maar liefst 3.970
cabrio’s.
Cabrio, waarvan er 350 stuks
werden afgezet. Door de komst
van de 9-5 Estate zijn de ver-
koopverwachtingen voor 1999
op 4.000 nieuwe Saabs gezet
tegen 3.553 afgelopen jaar.
Maar Nederland is niet uniek
in de groei van de Saab-model-
len. In Duitsland, Frankrijk,
Finland, België, Zwitserland en
Gordelspanners en bescherm-
balken in de portieren zijn al
langer gemeengoed. ABS heeft
zich ruimschoots bewezen,
vooral bij remmen op glad weg
dek, waarbij de auto bestuur
baar blijft.
ing van de Sport
I liter versies zien we dat-
beeld bij de Baleno. ABS
rd op de Grand
Under en turbodiesel,
op de Wagon R+ met uitzonde
ring van de 1.0 GA, terwijl voor
de Jimny GLX ABS als optie
leverbaar is.
De Kia Shuma is leverbaar met
twee motoren. Aan de basis
staat een 1,5 liter 16-klepper
met een vermogen van 88 pk
bij 5000 tr/min en een koppel
van 135 Nm bij 4000 tr/min.
Deze krachtbron is ook ver
krijgbaar in de Sephia.
Gekoppeld aan een vijfversnel-
lingsbak haalt deze auto 180
km/u. In het door ons gereden
exemplaar ligt een 1,8 liter 16-
klepper goed voor 112 pk bij
De meeste Suzuki’s worden
vanaf nu standaard met ABS
geleverd, waardoor deze toon
aangevende fabrikant van slim
me, compacte auto’s op h
gebied van veiligheid de
zet.
Bovendien hebben veel
Suzuki’s ook al standaard twee
airbags.
De middensectie met de por
tieren is gelijk, maar het front
van de Shuma onderscheidt
zich door de dubbele ronde
koplampen, richtingaanwijzers
in de meegespoten bumper en
de luchtinlaat verdeeld over
een kleine grille en grotere
doorganger onder de nummer
plaat. De buitenspiegels wor
den in de carrosseriekleur ges
poten. Het profiel van de
Shuma lijkt sterk op dat van
de Mitsubishi Carisma, alleen
is het erg jammer dat Kia
standaard 14 inch wielen
monteert op de meest krachti
ge versie en zelfs maar 13 inch
op het basismodel. Beide wie
len zijn te klein, een 15 inch
exemplaar zou de wielkasten
Op de AutoRAI introduceerde
Skoda twee speciale modellen
op basis van de Felicia en
Octavia. Vanaf nu zijn deze
auto’s ook bij de dealer te
bewonderen.
De Octavia Century wordt door
de Skoda ‘de aanbieding van de
eeuw’ genoemd. Het gaat om
een Octavia vijfdeurs in GLX-
uitvoering die standaard wordt
uitgebreid met een Grundig
weer geopend. De Shuma heef
een behoorlijk ruim interieur
dat gelukkig niet helemaal grijs
van inrichting is. De portierpt
nelen en zijkanten van het
meubilair zijn wel in deze tint
uitgevoerd, maar de bekle-
dingsstof zelf en een deel van
de portieren heeft beschaafde
kleuraccenten. De bestuurders
stoel is standaard in hoogte
verstelbaar en het zitcomfort is
redelijk. De hoofdsteunen zou
den iets hoger mogen. De vorm
geving van het dashboard is
niet schokkend, maar alles wat
nodig is, is erop aanwezig. Het
instrumentarium bestaat uit
een snelheidsmeter en toeren-
teller die in elkaar grijpen en
twee kleine instrumenten voor
brandstofvoorraad en koelvloei-
stoftemperatuur. Het stuurwiel
is in hoogte aan te passen en
standaard heeft de 1.8 GS twee
airbags. De middenconsole is
gevuld met bekende elementen
zoals twee uitstroomopeningen,
diverse bedieningsknoppen,
ruimte voor de audio-installatie
en de draaiknoppen waarmee
de verwarming en ventilatie
worden ingesteld. Tussen de
voorstoelen in zit een klein
opbergvak voor cassettes en
een bekerhouder. Kia levert de
Elke Carisma krijgt namelijk
een jaar lang gratis onderhoud
.lot een maximale kilometers
tand van 44.999 km. Daarbij
gomt nog een jaar gratis all-
risk verzekering of een korting
Wan vijfhonderd gulden op de
aankoopprijs. Het derde voor
deel is een jaar uitgestelde
betaling of wederom vijfhonderd
gulden korting. Deze actie van
Kluitmans heeft betrekking op
nieuwe Carisma’s waarop reeds
Wen kenteken is afgegeven en
pe zogenaamde Carisma Young
•Cars. Marco van Veldhuizen
wan Kluitmans zegt hierover:
TDe Young Cars zijn nog geen
naar oud, aantrekkelijk geprijsd
»n vallen nog ruim twee jaar in
de fabrieksgarantie en Inter
Euro Service.”
Een zeer aantrekkelijke uitvoe
ring van de Carisma is op dit
Inoment de Royal Class met een
«eer omvangrijke standaarduit-
pisting met onder meer twee
lirbags, side-bags, airco en
dektrisch bediende ramen en
ipiegels (ook verwarmd). Het
otale pakket vertegenwoordigt
sen waarde van £4.600,= maar
le klant betaalt slechts
'1.735,= zodat de Carisma
De nieuwe 9-3 en 9-5 vormen
de belangrijkste factoren voor
de groei en bovendien de uit
breiding van de motorenlijn.
Maar in Nederland is het ook
de dealerorganisatie die de
laatste jaar steeds professione
ler en sterker is geworden.
Bijzonder in Nederland is de
belangstelling voor de 9-3
radio/cd-s
tenset, 1«.
centrale
afstanc
lijk de
le autv.
Ir kan worden gekozen uit de
5 pk 1,6 liter of dezelfde motor
net 100 pk.
fEUCIA