mivi i laai
S!
s
Rover 75
I
Mazda Premacy in Genève
Hoge
waardering
van
bezoekers
voor
AutoRAI
Belichaming van de merkwaarde
fiat
1 v*
Opel trekt banden met
Lotus aan
m
n.
I
jari 1999 pagina 1(
Jaargang 11 nr 07 Donderdag 18 februari 1999 Oplage 104.000
Deze week
Autotest Kia Shuma 1.8 GS
DEALERS
Reservesleutels
Het organiseren van een intro
ductie van een nieuwe auto aan
de pers is voor de diverse auto
fabrikanten nog net geen dage-
.013 I 5423030
lijkse kost. Vele mensen zijn
dagelijks bezig met het uitzetten
..013 I 5420143
van routes, uitzoeken van loca
ties, het voeren van onderhande-
lingen met hotels, het maken
van video-opnames en persfoto’s.
Achter de schermen wordt er
1
alles aan gedaan om het
geplande programma zo vlekke-
.013 1 4634355
loos mogelijk te laten verlopen.
..013 5355575
..013 I 4683911
Chroom, chroom...
de journalisten het merken. Zo
..013 I 5363924
vertelde onlangs een PR-man
..013 5355655
..013 5802020
toen de PR-man in kwestie de
rij keurig gepoetste auto’s op het
parkeerterrein van het hotel
.013 I 5443330
inspecteerde. Zijn oog werd
getrokken door een aantal
medewerkers die bezig waren
één exemplaar tussen de rij uit
.013 I 5422133
te halen. Zij duwden de auto
weg. Bij navraag bleek dat in
.013 I 5053944
Indicatieve prijzen
een onoplettend ogenblik een
echter
van de mensen de sleutel in de
.013 I 5331206
kofferbak had gegooid, terwijl
de portieren al op slot waren.
.013 I 5347771
Na het sluiten van de kofferbak
dus geen sleutels meer. “Maar er
zijn toch wel reservesleutel’’,
.013 I 5430022
i merkte de PR-man op. Ja, maar
.0416 1 363412
waar waren die gebleven. In de
en
press-office misschien. Alles
.013 4647676
nagekeken, nee hoor, helemaal
geen extra sleutel. Geen nood,
van de bewuste auto werden
niet gevonden. Wat nu! Dan
maar inbreken in de eigen auto
euwe
ruin
om toch bij die originele sleutel
te kunnen komen. Behoedzaam
wisten de monteurs binnen te
komen en van binnenuit de
kofferklep te ontgrendelen. En
ja hoor, ze hadden de sleutel
weer terug, evenals alle reserve
sleutels van alle andere auto’s
die ook in de kofferbak bleken te
liggen...
Tony Vos
MndifflENCr
rtere etc.
i Maar dan nog wil er nog wel
eens wat fout gaan, zonder dat
mij het volgende verhaal.
Het was vroeg in de ochtend
•Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
•Kia
Schapendonk....
Peugeot
Spijkers Goirle
Opel
Gebr. Vullings013 4680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
Seat Saab
Zuid Oost
177
ie met
36023
)-5000 AK Tilburg
n is
lie
als
/a-
m. De
ratie
11,6
_3t de nieuwe
deze auto. E
een nieuw ontwik-
itec-motor,
kleppen
trappen e.d.
EERLEN,
YCHEN.
In de hogere zakenklasse komt er over enkele
maanden een belangrijk nieuw model bij, de
nieuwe Rover 75. Deze auto moet vooral door zijn
typisch Britse details de kopers naar zich toetrek
ken. Maar er is meer. De Rover 75 is de eerste
nieuwe auto van het merk die onder BMW-regie is
ontstaan en dat laat zich vooral vertalen in een
superieure kwaliteit.
dan moeten ze op het serviceter-
rein bij het vliegveld liggen. Er
ging menig telefoontje over
heen, maar de reservesleutels
75 al zo
interieur is
xxct ontwerp
verdient een
s naar rechts
ik wortelno-
momen
ningen,
en het
twee volwassene
nemen, maar gc
zeker geen
klasse. De
omvat one
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Aan de bt
Rover 75
uit, al heef
lichtmetale
maakt Rover du
definitief een eu
aan de badge-e"
vooral in de Hoi
goed was.
ouitenkant ziet iedere
15 er bijna even compleet
leeft het basismodel geer
len wielen. Met de 75
duidelijk dat er
einde gekomen
-engineering, die
londa-tijd gemeen-
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
een vijftraps
optie op alle t
rianten gekoz
top van 215 k
in 9,5 se
dat de Rover
hele linie d<=
tijdens het
ken.
airbags en twee zij-airbags, elek
trisch bediende voorportierrui
ten, elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels, een
met leer bekleed stuurwiel, een
alarmsysteem met afstandsbe
diening, een audio-installatie en
een in twee richtingen verstel
baar stuurwiel.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
De autosalon van Genève is
voor Mazda al eerder de
plaats geweest om nieuwe
auto’s te introduceren. Dit
jaar is het de beurt aan de
nieuwe Premacy, een compac
te ruimtewagen in de midden
klasse. Nog voor de komende
zomer zal dit model bij de
Nederlandse dealers verkrijg
baar zijn.
De nieuwe Mazda Premacuy
is een vijfzitter met een
behoorlijke bagageruimte die
multifunctioneel gebruikt kan
worden. De wielbasis is met
2,67 meter relatief lang en de
bodem is zo vlak mogelijk
gehouden, zodat meer binnen
ruimte kan worden geboden
dan een normale hatchback
met vergelijkbare dimensies.
Handig is dat de passagiers-
motor in de Speedster heeft
een inhoud van 2,2 liter en
levert een vermogen van 1
pk. Dat is bij een gewicht
den de 800 kg genoeg voor t
top van 220 krn/u en accelei
tie van 0 tot 100 in minder
zes seconden. Het is overige
niet de eerste Opel waar Lotus
in Engeland aan meegewerkt
heeft. Het merk is immers
expert als het gaat om specta-
Op de autosalon van Genève
toont Opel de nieuwe Speedster
die in nauwe samenwerking
met Lotus Engineering is ont
wikkeld. Het is een lichtge
wicht sportwagen waarin twee
personen maximaal kunnen
genieten. Bij de bouw is
gebruik gemaakt van composiet
materialen en aluminium. Het
chassis is uit aluminium opge-
trokken en de body is van
lijk wordt verkleind. Mazda
gaat de Premacy aanbieden
met standaard airbags, zij-air
bags en ABS, terwijl als optie
traction-control kan worden
besteld.
Motorisch start de Premacy
met twee mogelijkheden. In
beide gevallen een 1,8 liter 16-
klepper met vermogens van 100
en 115 pk en een koppel van
respectievelijk 152 en 161 Nm.
Later volgt nog een 1,9 liter
direct ingespoten turbodiesel
van 90 pk. Standaard is een
vijfbak, terwijl een automaat
ook tot de mogelijkheden
behoort. De Mazda Premacy is
4,30 meter lang, 1,70 meter
breed en 1,60 meter hoog.
Vanaf juni is de auto in
Nederland te koop voor nog
nader te bepalen prijzen.
stoelen ligt
kelde aluminium Ecot
een 4 cilinder met 16
die in het Duitse
Kaiserslautern zal worden
geproduceerd. Deze nieuwe
motor zal in een reeks worden
gebouwd met inhouden varië
rend van 1,8 tot 2,2 liter. Hij is
ontworpen voor goede presta
ties bij een laag verbruik en
kan geschikt worden gemaakt
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686
Postbus 410
De fijnste krachtbron is echter
de 2 liter 16V turbodiesel,
bekend uit de BMW 320d aange
vuld met common rail techniek.
Het vermogen van 116 pk bij
4000 tr/min en het enorme kop
pel van 260 Nm bij 2000 tr/min
zorgen voor een maximaal rijple
zier zonder de ouderwetse nade
len van een diesel zoals een hoog
geluidsniveau en teleurstellende
prestaties. In tegendeel zelfs, de
diesel haalt 193 km/u en wijst in
11,7 seconden de 100 km/u op de
teller aan. Dat de dieselmotor de
zwaarste in de serie is, is in
positieve zin in het rijgedrag
Oog in oog met Rover’s nieuw
ste topmodel wordt het al snel
duidelijk dat men op de ont-
wikkelingsafdeling in Gaydon
alles op alles heeft gezet om
onder het strakke regime van
moeder BMW de eigen identi
teit te bewaren. Gelukkig heeft
BMW aan Rover nadrukkelijk
de opdracht gegeven ‘Britse’
auto’s te blijven maken.
Wortelnotenhout
Is het uiterlijk van de 1
typisch Engels, het inte
dat nog veel meer. Het
van het dashboard
hoog cijfer. Van links
loopt een brede strooi
tenhout met daarin opgei
de diverse uitstroomopeningen,
een fraai analoog klokje en het
instrumentarium dat bestaat uit
twee grote en twee kleine instru
menten met gebroken witte wij
zerplaten. De middenconsole is
relatief breed en herbergt de
bediening van verwarming en
ventilatie, inbouwruimte voor de
radio en twee bekerhouders. Het
‘hout’ dat we hier zien, is in
tegenstelling tot het dashboard
‘nep’. De kleuren van het dash
board, de portierpanelen en de
bekleding zijn perfect op elkaar
afgestemd. Er zijn diverse
gedurfde kleuren zowel bij de
velours als het leer. Wie kiest
voor leer krijgt een piping in een
contrasterende tint. De stoelen
zijn van een flink formaat en
bieden een goede zit. Door de
uitgebreide verstelmogelijkhe-
den van zowel de stoelen als de
stuurkolom is het wel even zoe
ken voordat men de ideale posi
tie gevonden heeft. Door de hoog
gesloten zijkanten en brede rand
aan de bovenzijde van de portie
ren komt de auto voorin ‘com
pact’ over, maar biedt zeker vol
doende ruimte. Achterin kunnen
enen prima plaats-
de afmetingen zijn
en voorbeeld in deze
)e standaarduitrusting
ider meer twee normale
Welke elementen maken de
nieuwe 75 tot een echte Rover?
In ieder geval is de enkele
jaren geleden opnieuw inge
voerde grille prominent aanwe
zig. De dubbele koplampen
bestaan uit twee afzonderlijke
units die aan de bovenkant
afgeplat zijn en dat levert een
serieuze uitstraling op. Een
aantal belijningen in het pro
fiel zijn door chromen biezen
extra aangezet en vallen daar
door op. Zo loopt er een accent
strip van voor naar achter ter
hoogte van de portiergrepen.
Maar ook de bovenranden van
de bumpers, de omlijsting van
de zijruiten en de dorpels wor
den extra geaccentueerd. De
Rover 75 heeft een uiterst
ranke achterzijde die lichtjes
afloopt, een min of meer klas
siek detail dat we tegenwoor
dig bij grote auto’s weer terug
zien. De lichtunits lijken wat
op die van de Rover 400, maar
schuin van achteren gezien
wekt de auto veel meer de
indruk van een kleine Rolls
Royce of Bentley. Uiteraard
heeft de nummerplaat ook een
chromen omlijsting. De Rover
75 is voorzien van diverse type-
plaatjes. Op de grille prijkt het
bekende merklogo waarin de
cijfers 7 en 5 zijn verwerkt.
Achterop staat het getal in
chromen letters te lezen en
onderaan de voorportieren
wordt de motorversie vermeld.
Club en Sterling
De Club-uitvoering staat een
trede hoger met een volledig
automatische klimaatregeling,
lichtmetalen wielen, elektrisch
bediende achterportierruiten en
een luxueuze velours bekleding.
De speciale Sterling-uitgave is
alleen verkrijgbaar op de 2,5 V6
en omvat onder meer lederen
bekleding, elektrisch verwarmde
en verstelbare stoelen, mistlam
pen in de voorbumper en verch
roomde buitenspiegels.
Rover gaat de 75 vanaf het
begin meteen aanbieden met
vier verschillende motoren. De
basis 4 cilinder 1,8 liter kennen
we uit de MG F. De 16-klepper
stoel omklapbaar is tot een
tafel en dat achterin drie sepa
rate stoelen zijn geplaatst,
waarvan het middelste exem
plaar ook tot tafel om te vor-x
men is. De stoelen kunnen een
voudig worden uitgenomen of
op verschillende manieren wor
den neergezet. Als de achter-
stoelen eruit zijn is het moge
lijk om in de Premacy twee
sportfietsen te vervoeren. Klapt
men de rugleuningen van de
passagiersstoel en de achter-
stoelen neer, dan kunnen in de
auto zeer lange voorwerpen
worden vervoerd. De veiligheid
heeft bij Mazda grote aandacht
gehad. De auto is zo geconstru
eerd dat bij een frontale aanrij
ding bepaalde onderdelen langs
elkaar schuiven en de impact
op de passagierskooi aanzien-
Toyota
Autonova013 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 1 361553
Citroën
Rover
•VW/Audi
Auto Bongers013 I 5321411
Renault
Van der Boom 013 1 5364011
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand.0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Honda
De Graaff
Mazda
Van Heumen01315478980
Mitsubishi
Kluitmans
•Seat
Auto Noordhoek ..013 4553678
Ford
Obam Tilburg013 5350045
•BMW
terug te vinden. Rover past
voor McPherson veerpoten toe,
een subframe en stabilisator-
stang. Achter komen we een
oude bekende tegen, namelijk
de Z-as van BMW nu aange
past aan voorwielaandrijving.
ABS is op iedere Rover 75
standaard aanwezig. De
nieuwe Rover 75 is een zeer
plezierig rijdende auto, met een
hoge mate aan comfort, niet
alleen door de rijke uitrusting,
maar ook vanwege het onder
stel en de rust van de motoren.
Vanaf juni staat de auto bij de
dealer, terwijl de levering aan
het einde van de zomer van
start gaat. De prijzen zijn nog
niet helemaal definitief. De
serie begint bij de 1.8 voor zo’n
£63.000,= gevolgd door de 1.8
Club voor £68.000,=. De 2.0 zal
zo’n £71.000,= gaan kosten
£76.000,= in de Club-uitgave.
De diesels kosten respectieve
lijk f.70.000,= en f.75.000,= en
de 2.5 V6 Sterling begint bij
£89.000,=.
5 automaat, die t
i andere motorvê
izen kan worden,
km/u en accelers
seconden zorgen ervoor
Rover 75 2.5 V6 over de
■;e de snelste is en dat is
net rijden goed te mer-
levert een keurig vermogen van
120 pk bij 5500 tr/min en komt
tot een koppel van 160 Nm bij
4000 tr/min. De 4 cilinder is
opmerkelijk pittig en reageert
direct op de bewegingen van het
gaspedaal. Ondanks een flink,
gewicht van 1390 kg presteert
de 1,8 prima met een top van
195 km/u en acceleratie van 0
tot 100 in 11,6 seconden. Qua
geluid past de nieuwe 2 liter V6
beter bij deze auto. Het is een
kleinere versie van de 2,5 liter
die als topmotorisering verkrijg
baar is. Het vermogen van 150
pk wordt bij 6500 tr/min bereikt
en het koppel van 185 Nm is bij
4000 tr/min beschikbaar. De
winst moet bij de 2 liter vooral
gezocht worden in het vorstelijk
geluid dat op de achtergrond
aanwezig is. De auto is goed
voor 210 km/u en een sprintje in
10,2 seconden, maar komt over
het geheel genomen wat minder
kwiek over dan de 1,8 liter.
Rover levert de 2,5 V6 van 1
pk uitsluitend in combinatie
De AutoRAI 99 is weer voorbij
en het duurt weer twee jaar
voordat alle auto’s die in
Nederland leverbaar zijn weer
samen in ‘s lands grootste
showroom staan. In totaal
bezochten 432.086 mensen de
beurs en dat is wat minder dan
twee jaar geleden toen er
446.913 mensen de kassa pas
seerden. Twee dagen slecht
weer zijn hier ongetwijfeld de
oorzaak van. De waardering die
de bezoekers aan AutoRAI 99
hebben gegeven is met 7,8
gemiddeld hoger dan twee jaar
terug. Eenderde van de bezoe
kers is van plan dit jaar een
nieuwe auto te gaan kopen en
15% heeft concrete aankoop-
plannen, getallen die hoger lig
gen dan in 1997. De branche
was erg positief over de contac
ten die zowel met zakelijke als
particuliere kopers zijn gelegd.
Tijdens de eerste openingsda
gen was er een lichte groei in
het bezoekersaantal ten opzich
te van 1997, maar het extreme
winterse weer vanaf maandag 8
februari zorgde voor een terug-
147 gang die tijdens de laatste
t bene- dagen niet meer kon worden
■>r een recht getrokken. Toch is geble-
dera- ken dat menig bezoeker makke
er dan lijk de overstap van auto naar
overigens trein maakte. Tijdens de
sneeuwdagen kwam meer dan
de helft met het openbaar ver
voer. De internetsite van de
AutoRAI werd door 56.000
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschc
sterwijk, Moergestel en
Ivarenbeek.