mivi i laai S! s Rover 75 I Mazda Premacy in Genève Hoge waardering van bezoekers voor AutoRAI Belichaming van de merkwaarde fiat 1 v* Opel trekt banden met Lotus aan m n. I jari 1999 pagina 1( Jaargang 11 nr 07 Donderdag 18 februari 1999 Oplage 104.000 Deze week Autotest Kia Shuma 1.8 GS DEALERS Reservesleutels Het organiseren van een intro ductie van een nieuwe auto aan de pers is voor de diverse auto fabrikanten nog net geen dage- .013 I 5423030 lijkse kost. Vele mensen zijn dagelijks bezig met het uitzetten ..013 I 5420143 van routes, uitzoeken van loca ties, het voeren van onderhande- lingen met hotels, het maken van video-opnames en persfoto’s. Achter de schermen wordt er 1 alles aan gedaan om het geplande programma zo vlekke- .013 1 4634355 loos mogelijk te laten verlopen. ..013 5355575 ..013 I 4683911 Chroom, chroom... de journalisten het merken. Zo ..013 I 5363924 vertelde onlangs een PR-man ..013 5355655 ..013 5802020 toen de PR-man in kwestie de rij keurig gepoetste auto’s op het parkeerterrein van het hotel .013 I 5443330 inspecteerde. Zijn oog werd getrokken door een aantal medewerkers die bezig waren één exemplaar tussen de rij uit .013 I 5422133 te halen. Zij duwden de auto weg. Bij navraag bleek dat in .013 I 5053944 Indicatieve prijzen een onoplettend ogenblik een echter van de mensen de sleutel in de .013 I 5331206 kofferbak had gegooid, terwijl de portieren al op slot waren. .013 I 5347771 Na het sluiten van de kofferbak dus geen sleutels meer. “Maar er zijn toch wel reservesleutel’’, .013 I 5430022 i merkte de PR-man op. Ja, maar .0416 1 363412 waar waren die gebleven. In de en press-office misschien. Alles .013 4647676 nagekeken, nee hoor, helemaal geen extra sleutel. Geen nood, van de bewuste auto werden niet gevonden. Wat nu! Dan maar inbreken in de eigen auto euwe ruin om toch bij die originele sleutel te kunnen komen. Behoedzaam wisten de monteurs binnen te komen en van binnenuit de kofferklep te ontgrendelen. En ja hoor, ze hadden de sleutel weer terug, evenals alle reserve sleutels van alle andere auto’s die ook in de kofferbak bleken te liggen... Tony Vos MndifflENCr rtere etc. i Maar dan nog wil er nog wel eens wat fout gaan, zonder dat mij het volgende verhaal. Het was vroeg in de ochtend •Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 •Kia Schapendonk.... Peugeot Spijkers Goirle Opel Gebr. Vullings013 4680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. Seat Saab Zuid Oost 177 ie met 36023 )-5000 AK Tilburg n is lie als /a- m. De ratie 11,6 _3t de nieuwe deze auto. E een nieuw ontwik- itec-motor, kleppen trappen e.d. EERLEN, YCHEN. In de hogere zakenklasse komt er over enkele maanden een belangrijk nieuw model bij, de nieuwe Rover 75. Deze auto moet vooral door zijn typisch Britse details de kopers naar zich toetrek ken. Maar er is meer. De Rover 75 is de eerste nieuwe auto van het merk die onder BMW-regie is ontstaan en dat laat zich vooral vertalen in een superieure kwaliteit. dan moeten ze op het serviceter- rein bij het vliegveld liggen. Er ging menig telefoontje over heen, maar de reservesleutels 75 al zo interieur is xxct ontwerp verdient een s naar rechts ik wortelno- momen ningen, en het twee volwassene nemen, maar gc zeker geen klasse. De omvat one pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Aan de bt Rover 75 uit, al heef lichtmetale maakt Rover du definitief een eu aan de badge-e" vooral in de Hoi goed was. ouitenkant ziet iedere 15 er bijna even compleet leeft het basismodel geer len wielen. Met de 75 duidelijk dat er einde gekomen -engineering, die londa-tijd gemeen- Sluitingstijd: redactie en advertenties: een vijftraps optie op alle t rianten gekoz top van 215 k in 9,5 se dat de Rover hele linie d<= tijdens het ken. airbags en twee zij-airbags, elek trisch bediende voorportierrui ten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een met leer bekleed stuurwiel, een alarmsysteem met afstandsbe diening, een audio-installatie en een in twee richtingen verstel baar stuurwiel. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 De autosalon van Genève is voor Mazda al eerder de plaats geweest om nieuwe auto’s te introduceren. Dit jaar is het de beurt aan de nieuwe Premacy, een compac te ruimtewagen in de midden klasse. Nog voor de komende zomer zal dit model bij de Nederlandse dealers verkrijg baar zijn. De nieuwe Mazda Premacuy is een vijfzitter met een behoorlijke bagageruimte die multifunctioneel gebruikt kan worden. De wielbasis is met 2,67 meter relatief lang en de bodem is zo vlak mogelijk gehouden, zodat meer binnen ruimte kan worden geboden dan een normale hatchback met vergelijkbare dimensies. Handig is dat de passagiers- motor in de Speedster heeft een inhoud van 2,2 liter en levert een vermogen van 1 pk. Dat is bij een gewicht den de 800 kg genoeg voor t top van 220 krn/u en accelei tie van 0 tot 100 in minder zes seconden. Het is overige niet de eerste Opel waar Lotus in Engeland aan meegewerkt heeft. Het merk is immers expert als het gaat om specta- Op de autosalon van Genève toont Opel de nieuwe Speedster die in nauwe samenwerking met Lotus Engineering is ont wikkeld. Het is een lichtge wicht sportwagen waarin twee personen maximaal kunnen genieten. Bij de bouw is gebruik gemaakt van composiet materialen en aluminium. Het chassis is uit aluminium opge- trokken en de body is van lijk wordt verkleind. Mazda gaat de Premacy aanbieden met standaard airbags, zij-air bags en ABS, terwijl als optie traction-control kan worden besteld. Motorisch start de Premacy met twee mogelijkheden. In beide gevallen een 1,8 liter 16- klepper met vermogens van 100 en 115 pk en een koppel van respectievelijk 152 en 161 Nm. Later volgt nog een 1,9 liter direct ingespoten turbodiesel van 90 pk. Standaard is een vijfbak, terwijl een automaat ook tot de mogelijkheden behoort. De Mazda Premacy is 4,30 meter lang, 1,70 meter breed en 1,60 meter hoog. Vanaf juni is de auto in Nederland te koop voor nog nader te bepalen prijzen. stoelen ligt kelde aluminium Ecot een 4 cilinder met 16 die in het Duitse Kaiserslautern zal worden geproduceerd. Deze nieuwe motor zal in een reeks worden gebouwd met inhouden varië rend van 1,8 tot 2,2 liter. Hij is ontworpen voor goede presta ties bij een laag verbruik en kan geschikt worden gemaakt Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686 Postbus 410 De fijnste krachtbron is echter de 2 liter 16V turbodiesel, bekend uit de BMW 320d aange vuld met common rail techniek. Het vermogen van 116 pk bij 4000 tr/min en het enorme kop pel van 260 Nm bij 2000 tr/min zorgen voor een maximaal rijple zier zonder de ouderwetse nade len van een diesel zoals een hoog geluidsniveau en teleurstellende prestaties. In tegendeel zelfs, de diesel haalt 193 km/u en wijst in 11,7 seconden de 100 km/u op de teller aan. Dat de dieselmotor de zwaarste in de serie is, is in positieve zin in het rijgedrag Oog in oog met Rover’s nieuw ste topmodel wordt het al snel duidelijk dat men op de ont- wikkelingsafdeling in Gaydon alles op alles heeft gezet om onder het strakke regime van moeder BMW de eigen identi teit te bewaren. Gelukkig heeft BMW aan Rover nadrukkelijk de opdracht gegeven ‘Britse’ auto’s te blijven maken. Wortelnotenhout Is het uiterlijk van de 1 typisch Engels, het inte dat nog veel meer. Het van het dashboard hoog cijfer. Van links loopt een brede strooi tenhout met daarin opgei de diverse uitstroomopeningen, een fraai analoog klokje en het instrumentarium dat bestaat uit twee grote en twee kleine instru menten met gebroken witte wij zerplaten. De middenconsole is relatief breed en herbergt de bediening van verwarming en ventilatie, inbouwruimte voor de radio en twee bekerhouders. Het ‘hout’ dat we hier zien, is in tegenstelling tot het dashboard ‘nep’. De kleuren van het dash board, de portierpanelen en de bekleding zijn perfect op elkaar afgestemd. Er zijn diverse gedurfde kleuren zowel bij de velours als het leer. Wie kiest voor leer krijgt een piping in een contrasterende tint. De stoelen zijn van een flink formaat en bieden een goede zit. Door de uitgebreide verstelmogelijkhe- den van zowel de stoelen als de stuurkolom is het wel even zoe ken voordat men de ideale posi tie gevonden heeft. Door de hoog gesloten zijkanten en brede rand aan de bovenzijde van de portie ren komt de auto voorin ‘com pact’ over, maar biedt zeker vol doende ruimte. Achterin kunnen enen prima plaats- de afmetingen zijn en voorbeeld in deze )e standaarduitrusting ider meer twee normale Welke elementen maken de nieuwe 75 tot een echte Rover? In ieder geval is de enkele jaren geleden opnieuw inge voerde grille prominent aanwe zig. De dubbele koplampen bestaan uit twee afzonderlijke units die aan de bovenkant afgeplat zijn en dat levert een serieuze uitstraling op. Een aantal belijningen in het pro fiel zijn door chromen biezen extra aangezet en vallen daar door op. Zo loopt er een accent strip van voor naar achter ter hoogte van de portiergrepen. Maar ook de bovenranden van de bumpers, de omlijsting van de zijruiten en de dorpels wor den extra geaccentueerd. De Rover 75 heeft een uiterst ranke achterzijde die lichtjes afloopt, een min of meer klas siek detail dat we tegenwoor dig bij grote auto’s weer terug zien. De lichtunits lijken wat op die van de Rover 400, maar schuin van achteren gezien wekt de auto veel meer de indruk van een kleine Rolls Royce of Bentley. Uiteraard heeft de nummerplaat ook een chromen omlijsting. De Rover 75 is voorzien van diverse type- plaatjes. Op de grille prijkt het bekende merklogo waarin de cijfers 7 en 5 zijn verwerkt. Achterop staat het getal in chromen letters te lezen en onderaan de voorportieren wordt de motorversie vermeld. Club en Sterling De Club-uitvoering staat een trede hoger met een volledig automatische klimaatregeling, lichtmetalen wielen, elektrisch bediende achterportierruiten en een luxueuze velours bekleding. De speciale Sterling-uitgave is alleen verkrijgbaar op de 2,5 V6 en omvat onder meer lederen bekleding, elektrisch verwarmde en verstelbare stoelen, mistlam pen in de voorbumper en verch roomde buitenspiegels. Rover gaat de 75 vanaf het begin meteen aanbieden met vier verschillende motoren. De basis 4 cilinder 1,8 liter kennen we uit de MG F. De 16-klepper stoel omklapbaar is tot een tafel en dat achterin drie sepa rate stoelen zijn geplaatst, waarvan het middelste exem plaar ook tot tafel om te vor-x men is. De stoelen kunnen een voudig worden uitgenomen of op verschillende manieren wor den neergezet. Als de achter- stoelen eruit zijn is het moge lijk om in de Premacy twee sportfietsen te vervoeren. Klapt men de rugleuningen van de passagiersstoel en de achter- stoelen neer, dan kunnen in de auto zeer lange voorwerpen worden vervoerd. De veiligheid heeft bij Mazda grote aandacht gehad. De auto is zo geconstru eerd dat bij een frontale aanrij ding bepaalde onderdelen langs elkaar schuiven en de impact op de passagierskooi aanzien- Toyota Autonova013 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 1 361553 Citroën Rover •VW/Audi Auto Bongers013 I 5321411 Renault Van der Boom 013 1 5364011 Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand.0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Suzuki Gijsbers Honda De Graaff Mazda Van Heumen01315478980 Mitsubishi Kluitmans •Seat Auto Noordhoek ..013 4553678 Ford Obam Tilburg013 5350045 •BMW terug te vinden. Rover past voor McPherson veerpoten toe, een subframe en stabilisator- stang. Achter komen we een oude bekende tegen, namelijk de Z-as van BMW nu aange past aan voorwielaandrijving. ABS is op iedere Rover 75 standaard aanwezig. De nieuwe Rover 75 is een zeer plezierig rijdende auto, met een hoge mate aan comfort, niet alleen door de rijke uitrusting, maar ook vanwege het onder stel en de rust van de motoren. Vanaf juni staat de auto bij de dealer, terwijl de levering aan het einde van de zomer van start gaat. De prijzen zijn nog niet helemaal definitief. De serie begint bij de 1.8 voor zo’n £63.000,= gevolgd door de 1.8 Club voor £68.000,=. De 2.0 zal zo’n £71.000,= gaan kosten £76.000,= in de Club-uitgave. De diesels kosten respectieve lijk f.70.000,= en f.75.000,= en de 2.5 V6 Sterling begint bij £89.000,=. 5 automaat, die t i andere motorvê izen kan worden, km/u en accelers seconden zorgen ervoor Rover 75 2.5 V6 over de ■;e de snelste is en dat is net rijden goed te mer- levert een keurig vermogen van 120 pk bij 5500 tr/min en komt tot een koppel van 160 Nm bij 4000 tr/min. De 4 cilinder is opmerkelijk pittig en reageert direct op de bewegingen van het gaspedaal. Ondanks een flink, gewicht van 1390 kg presteert de 1,8 prima met een top van 195 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 11,6 seconden. Qua geluid past de nieuwe 2 liter V6 beter bij deze auto. Het is een kleinere versie van de 2,5 liter die als topmotorisering verkrijg baar is. Het vermogen van 150 pk wordt bij 6500 tr/min bereikt en het koppel van 185 Nm is bij 4000 tr/min beschikbaar. De winst moet bij de 2 liter vooral gezocht worden in het vorstelijk geluid dat op de achtergrond aanwezig is. De auto is goed voor 210 km/u en een sprintje in 10,2 seconden, maar komt over het geheel genomen wat minder kwiek over dan de 1,8 liter. Rover levert de 2,5 V6 van 1 pk uitsluitend in combinatie De AutoRAI 99 is weer voorbij en het duurt weer twee jaar voordat alle auto’s die in Nederland leverbaar zijn weer samen in ‘s lands grootste showroom staan. In totaal bezochten 432.086 mensen de beurs en dat is wat minder dan twee jaar geleden toen er 446.913 mensen de kassa pas seerden. Twee dagen slecht weer zijn hier ongetwijfeld de oorzaak van. De waardering die de bezoekers aan AutoRAI 99 hebben gegeven is met 7,8 gemiddeld hoger dan twee jaar terug. Eenderde van de bezoe kers is van plan dit jaar een nieuwe auto te gaan kopen en 15% heeft concrete aankoop- plannen, getallen die hoger lig gen dan in 1997. De branche was erg positief over de contac ten die zowel met zakelijke als particuliere kopers zijn gelegd. Tijdens de eerste openingsda gen was er een lichte groei in het bezoekersaantal ten opzich te van 1997, maar het extreme winterse weer vanaf maandag 8 februari zorgde voor een terug- 147 gang die tijdens de laatste t bene- dagen niet meer kon worden ■>r een recht getrokken. Toch is geble- dera- ken dat menig bezoeker makke er dan lijk de overstap van auto naar overigens trein maakte. Tijdens de sneeuwdagen kwam meer dan de helft met het openbaar ver voer. De internetsite van de AutoRAI werd door 56.000 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschc sterwijk, Moergestel en Ivarenbeek.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 17