Audi A4
1
'"'M
i
Via rai.nl ofautorai.nl
.trijst
fff-
MemoRAibilia
bilia
memo
Rai-primeur: De Audi S3
Audi
B.V.
Alles over AutoRAI 99 nu op internet
Autotoekomst begon in
Nederland in 1899 toen
eerste auto's werden geshowd
Jubileumboek over
100 jaar AutoRAI
Schooljeugd ontwerpt de auto van de
toekomst
Wedstrijd in
samenwerking met
Veilig Verkeer Nederland
In detail gewijzigd
if
AUTO BONGERS
sjïjgL^
1
k
ri 1999 pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag 4 februari 1999«pagina7
DE TILBURGSE KOERIER
ster-
l -
J
•opavond.
ie
Sideguard
itof.
LER NAAR
jord 95
maanden!
In navolging van de grote A8 hebben ook de Audi A4
sedan en Avant een aantal zichtbare en onzichtbare
wijzigingen ondergaan. Het model werd in oktober
1994 geïntroduceerd en is een van de meest succes
volle auto’s in zijn klasse. Al na drieneenhalfjaar
werd een produktie-aantal van 1 miljoen eenheden
behaald. Audi vond nu de tijd rijp om dit beproefde
ontwerp aan een aantal veranderingen te onderwer
pen.
De AutoRAI 99, die tot en met 14 februari 1999 wordt
gehouden, sluit de eerste honderd jaar van autoten
toonstellingen in Nederland af onder het thema ‘100
Jaar AutoRAI; op weg naar de toekomst!’ Eén van de
activiteiten die Amsterdam RAI ontplooit ter gele-
Samen met je klasgenoten de Auto van de Toekomst
ontwerpen? Ter gelegenheid van 100 Jaar AutoRAI
kan dat! Met als thema ‘Dat kan anders’ organiseert
Veilig Verkeer Nederland samen met Amsterdam
RAI een wedstrijd voor de hoogste groepen van de
basisschool. De uitslag wordt tijdens AutoRAI 99 die
tot en met 14 februari 1999 wordt gehouden bekend
gemaakt.
3-5351035.
koopavond
extra veilig
omstandighe
TILBURG
Ringbaan Noord 65
Tel. 0 1 3-532 1 4 1 1
4.750, -
9.750, - I
2.750, - I
6.500,-
4.750, -
8.750, -
4.250,-
4.750, -
3.750, -
8.750,
6.750
4.750
0.750,-
5.750, -
9.750, -
1.750, -
4.750, -
9.750, -
jRAI is
■een open
i uur (in
17.00
neter.
ervaart u tijdens
en de luxe geven
is. En dan is die
igheid onder extreme
gheden.
ma-
ui odruk-
;i, adver-
elen, en
i foto’s in
i— Me.
de carrosserie die samen resul
teren in verbeterde rij-eigen
schappen en een lager geluidsni-
In 1884/1885 werd de wereld geconfronteerd met het
eerste ‘paardloze voertuig’. Volgens de Franse in
dustrie was het ontwerp van Delamare-Debouttevil-
le ‘s werelds eerste, andere bronnen melden dat de
door Carl Benz gebouwde 1885-type Benz, in 1886 ge
patenteerd als ‘voertuig met gasmotor’, de eerste au
tomobiel is. Duidelijk is dat op dat moment de toe
komst echt begon. Die toekomst startte in Nederland
in 1899, toen voor het eerst auto’s op een tentoonstel
ling werden getoond.
genheid van dit Autofeest van de Eeuw, is de uitgave ^etFut
van een schitterend gedenkboek, getiteld MemoRAl-
blila, 100 Jaar AutoRAI.
Dé bedenkers van het Paviljoen
van de Toekomst willen daarna
proberen om van het winnende
ontwerp nog een 3-dimensionaal
model te maken. Dit wordt dan
op de AutoRAI, in de juiste om
geving, tentoongesteld.
Speciaal voor AutoRAI 99 heeft
ontwerper Cor Steenstra zijn vi-
Twee jaar geleden maakte de autoliefhebber tijdens
AutoRAI 97 voor het eerst kennis met een internetsi
te van dit evenement. Sinds mei 1998 is dit digitale
fenomeen uitgegroeid tot de nationale auto-site die
24 uur per dag, 365 dagen per jaar via internet op
roepbaar is; met de gegevens van alle in Nederland
leverbare nieuwe auto’s. Met 100 Jaar AutoRAI van
4-14 februari 1999 in volle gang, is het nieuws hier
over vanzelfsprekend op deze RAI-sites te vinden.
Zowel via www.rai.nl als via www.autorai.nl kan heel gericht de in
veer helder zicht,
iiesel Intercooler
bediende ramen
is aangepast door
i andere dempers,
‘e afstelling en
ïvigingen van
perfecte
ten te ko-
1 de auto-
belangrijke technische ontwik
kelingen uit de eerste j aren van
de automobieltechniek en -in
dustrie.
Eén daarvan komt van Panhard
Levassor uit 1891, het was fei
telijk Emile Levassor die ooit de
motor vóór de chauffeur plaatste
met de versnellingsbak daar
achter en aandrijving op de ach-
De winnaars worden, met de
hele klas, uitgenodigd voor een
geheel verzorgde dag op de Au
toRAI 99. De klas wordt met de
bus opgehaald voor een bezoek,
compleet met lunch en verras
singspakket.
menwerken met de organisatie
van de AutoRAI 99, zoals het in
ternationale ontwerpbureau Fo
resee Car Design, SEIKO Nin
tendo, Veilig Verkeer
Nederland, Circuit Park Zand-
terwielen; dit leverde een we
zenlijke bijdrage aan de algehe
le ontwikkeling van de auto zo
als we die nu nog steeds kennen.
Van het inmiddels al lange tijd
niet meer bestaande Franse
merk is er op AutoRAI 99 nog
een type in het ‘1899 Paviljoen’
te bewonderen.
speciale gouden beurs-button te
—'ruiken.
_r _3 site van AutoRAI 99 staat
alle informatie over de nieuwe
openingstijden, de Autol
nu dagelijks onafgebroke
van 10.30 uur tot 21.00
het weekend van 10.00
sma van AutoRAI 99 is
mclj. utuRAIsed. lOOjaarAu
toRAI; op weg naar de toe
komst!” Voor Veilig Verkeer Ne
derland en beursorganisator
Amsterdam RAI een p
aanleiding om te weten i
men hoe de schooljeugd
rijders van de toekomst hun
auto van de toekomst zien.
Uit alle inzendingen zullen de
drie beste ontwerpen worden ge
kozen. Deze worden vervolgens
tijdens AutoRAI 99 geshowd in
het Paviljoen van de Toekomst
(Noordhal, standnr. 500). Een
jury bestaande uit vooraan
staande journalisten zal de win
naar uitkiezen.
op de specifieke lichtmetalen
wielen met 225/45 ZR 17 ban
den, maar ook aan de specifiek
vormgegeven voorbumper en dt
standaard Xenon-lampen.
Naast de bestaande kleuren van
de Audi A3 is de S3 ook lever
baar in Absoluutrood en Imola-
geel. De dorpels zijn voorzien
van aluminium strips met daar
op het S3-logo. In het interieur
treffen we Recaro sportstoelen
aan die een optimale zijdelingse
steun geven.
Er kan uit drie bekledingssoor-
ten worden gekozen: standaard
Jacquard, leer of een combinatie
van leer met alcantara. Er zijn
vijf interieurkleuren. De Audi
S3 komt medio dit jaar op de
markt en gaat f.89.800,= kosten.
veau. Door de dubbele rembe-
krachtiging voelt de bestuurder
beter wat hij of zij tijdens het
remmen doet.
Op de vernieuwde A4 introdu
ceert Audi de zogenaamde Side
guard, een nieuwe hoofdairbag
die bij een zijdelingse aanrijding
wordt opgeblazen waardoor de
zijruiten van de voorste ruitstijl
tot de achterste dakstijl worden
afgedekt. Zij-airbags en twee
normale airbags zijn uiteraard
wel standaard. Het bekende
quattro-vierwielaandrijvings-
systeem en het eveneens optio
nele elektronische stabiliteits
programma (ESP) zorgen voor
Live-Cam via internet
Op de AutoRAI-site kan men dit
jaar ook kennismaken met een
nieuw fenomeen: het van mi
nuut tot minuut meebeleven hoe
de tentoonstelling wordt opge
bouwd, hoe de tentoonstellings-
dagen verlopen en tenslotte hoe
de tentoonstelling weer wordt
afgebroken. Via een Live-Cam
worden opnames gemaakt die op
de internetsite vertoond wor
den.
Vanaf autorai.nl/beurs kan men
doorklikken naar de site van be
drijven die deze editie nauw sa-
OISTERWIJK
Sprendlingenstraat 12
Tel. 0 1 3-5283 226
verkrijgen. Traploos worden de
aandrijfkrachten over de voor-
en achterwielen verdeeld. Het
onderstel werd in bescheiden
mate verlaagd, om de inzitten
den toch voldoende comfort te
kunnen geven. De McPherson
voorwielophanging heeft speci
fieke dwarsarmen gekregen,
terwijl de wielgeometrie speci
aal voor deze variant werd afge
steld. Uiteraard is de Audi S3
prima geschikt voor dagelijks
gebruik met name door de va
riabele bagageruimte van 270
tot maximaal 1020 liter. Het
remsysteem bedient zich van
geventileerde schijven zowel
voor als achter bijgestaan door
ABS en elektronische rem-
krachtverdeling.
Uiterlijk is de S3 niet alleen
herkenbaar aan de lagere stand
formatie van de autotentoon
stelling opgezocht worden. In gebrui
beide gevallen geeft een speciale Op de i
button direct toegang tot de spe
ciale beurs-site. Via rai.nl be
reikt men de site door de button
met de RAI Futuremobiel in te
drukken, via autorai.nl door de
voort en de Stichting Acade
misch Rekencentrum Amst
dam.
Jacquard bekleding met een
keuze uit drie kleuren en een
aluminium inleg in Stripes-mo-
tief op de portieren en het dash
board. De Ambition biedt Nauti
lus bekleding en een aluminium
inleg in Stars-motief. Tot slot
krijgt de Ambiente Siena bekle
ding en eveneens aluminium ac
centen in Points-motief.
De Audi A4 biedt de keuze uit
acht motoren. De drie diesels
de bekende 90 en 110 pk 1,9
r TDI en de grotere 2,5 liter
V6 TDI. Deze laatste heeft vier
kleppen per cilinder en levert
150 pk en een maximumkoppel
van 310 Nm tussen 1500 en
3200 tr/min. Aan de top van het
benzineprogramma staan de 2,4
en 2,8 liter V6 met respectieve
lijk 165 en 193 pk. Vjercilinders
zijn er ook te kust en te keur.
Het gamma start bij de 1,6 liter
van 101 pk gevolgd door de twee
1,8 liter 20-kleppers van 125 pk
en 150 pk (met turbo).
Dé prijslijst van de Audi A4 be
gint met de 1.6 voor f.54.900,=.
Dat betekent een prijsverhoging
met slechts duizend gulden, al is
de basis 1.6 C nu verdwenen.
Datzelfde geldt voor de 1.9 DL
De dieselreeks begint nu bij
f.61.900,= voor de 90 pk TDI en
dat komt neer op f.l.200,= extra.
De Avant-versie van beide mo-
torvarianten begint met respec
tievelijk f.57.900,= en
f.65.900,=.
Op de RI (Rijwiel-industrie)
Tentoonstelling, de voorloper
van de RAI (Rijwielen Automo-
biel-industrie), van 1899 ver
scheen voor het eerst de auto.
Modellen uit die tijd zijn op de
AutoRAI in 1999 terug te vin
den. Nog eenmaal kan het pu
bliek, wederom in Amsterdam,
van dichtbij kennismaken met
sie over de auto van 2050 vorm
gegeven. Maar hoe denken kin
deren uit groep 7 en 8 van de ba
sisschool over de auto uit 2050?
Dus worden kinderen uitge
daagd hun ideeën te tekenen en
met elkaar te strijden wie de
echte auto van de toekomst ont
werpt. En waar beter dan tij
dens Nederlands grootste autoe-
venement kan de uitslag van de
speciale scholenwedstrijd be
kendgemaakt worden?
Met de komst van de sportieve
Audi S3 wordt het programma
van deze compacte middenklas
ser naar boven afgerond. Uiter
aard ligt in het vooronder een
krachtige turbomotor, in dit ge
val een 1,8 liter 20-klepper die
zo uit de TT quattro is overgeno
men. De krachtbron levert een
maximaal vermogen van 210 pk
bij 5800 tr/min en komt tot een
enorm koppel van 270 Nm tus
sen 2100 en 5000 tr/min. Hier
mee worden uiterst sportieve
prestaties neergezet zoals de ac
celeratie van 0 tot 100 km/u in
slechts 6,8 seconden. Uiteraard
past bij deze toptechniek de
standaard quattro vierwielaan-
drijving in combinatie met een
elektronisch sperdifferentieel op
de vooras om onder alle omstan
digheden een maximale grip te
uur) en over het fraaie jubileum
boek, dat op de AutoRAI 99 te
koop is.
Bovendien geeft de site reisin
formatie en informatie over de
evenementen die tijdens de ten
toonstelling plaatsvinden.
MemoRAibilia is een monumen
taal overzicht van wetenswaar
digheden uit honderd jaar auto-
mobieltentoonstellingen in
Amsterdam, de automobiele we
reld en de recente geschiedenis.
De drie Amsterdamse beurslo
caties, achtereenvolgens het Pa
leis voor Volksvlijt, de ‘Oude
RAI’ en de ‘Nieuwe RAI’, bepa
len de verschijningsvorm van
t boek, elk onderverdeeld in
tijdvakken, die kenmerkend zijn
voor een periode.
Hierin worden de drie interesse
gebieden behandeld die het
tijdsbeeld hebben bepaald.
Daarnaast worden beursgebeur
tenissen van de Amsterdam RAI
beschreven en automobiele ont
wikkelingen getoond. Het over
zicht omvat het pre-expositie-
tijdperk tot een beknopte blik op
de toekomst. De prestigieuze
uitgave, waarvoor Z.K.H. Prins
Bernhard het voorwoord
schreef, telt 260 pagina’s en cir
ca 400 illustraties.
Facsimile
Het front van de A4 is in be
scheiden mate veranderd en wel
zo dat men er eigenlijk een be
staande uitvoering naast moet
zetten om de verschillen te zien.
Toch zijn ze er wel degelijk. De
grille is aangepast en de kop
lampen zitten voortaan achter
helder glas. De voorbumper
heeft een nieuwe vormgeving
gekregen en de mistlampen zijn
hierin geïntegreerd.
De Audi A4 heeft ook een nieuw
ontwerp portiergrepen gekre
gen. De stootlijsten op de flan
ken zijn breder en het design
van het kofferdeksel werd aan
gepast. Nieuw is ook de hand
greep met zogenaamde soft-
touch bediening. Tot slot is de
indeling van de achterlichten
gewijzigd.
Het onderstel is
toepassing van
een meer verfijnde
plaatselijke verstem
Pioniers
Een andere ontwikkeling die in
1899 opdook was de boxermotor
met luchtkoeling; een techniek
die pakweg 80 jaar later in de
racemotoren van Porsche nog
wordt gebruikt. Of wat te den
ken van de eerste gesloten auto?
Niet op AutoRAI 99 te zien,
maar de Benz Viktoria-’Tnnen-
steuer-Coupé” uit 1895 is wel
licht de eerste auto met geheel
gesloten opbouw.
Op de Rl-tentoonstelling van
1899 was dit type nog niet te
zien. Wel kon het publiek in dat
jaar onder andere kennismaken
met de Renault 1900, Benz
Ideal, een Dion Bouton Tricycle,
Audibert et Lavirotte en Pan
hard Levassor. Geruime tijd
zou de koets het model blijven
dat fabrikanten als uitgangs- j
punt voor hun automobielen ko-
zen. Ook fietsfabrikanten zagen
hun kansen op de markt en pro
duceerden auto’s. Als later
nieuwe technieken uitgekristal-
lisseerd raken, ontstaat meer en
meer het beeld van de moderne
re auto.
De bezoeker van AutoRAI 99
kan nog eenmaal zijn hart aan
die techniek en modellen uit
lang vervlogen dagen ophalen.
In de Deltahal (standnr. 1005) is
in dit jubileumjaar het authen
tieke ‘1899 Paviljoen’ ingericht;
in een sfeer van weleer, met mo
dellen van weleer.
In het interieur zijn het de de
tails waarom het bij de A4
draait. Er is met name werk ge
maakt van de verschillende
kleurencombinaties die geleverd
worden. Verder is de midden
console van een nieuw ontwerp
en worden er andere schake
laars toegepast die van achteren
verlicht worden. Rond de hoes
van de versnellingspook is een
aluminium rand aangebracht. zÖn c
Stars and Stripes liter
Audi levert drie verschillende
versies. De Advance heeft een
MemoRAibilia heeft een evenzo
verrassende als logische inde
ling, en is qua vormgeving bij
zonder eigenzinnig. Door zijn
uitvoering is het boek voorbe
stemd om een collector’s item te
worden.
Het bevat uniek historisch n
teriaal in ‘facsimile’, beursdi
werk, folders en catalogi,
ten ties en krantenartikel!
talrijke karakteristieke ft
zwart-wit en kleur. Kortom Me
moRAibilia is een indrukwek
kende uitgave, die iedere lief
hebber van visuele
geschiedschrijving in het alge
meen en van auto’s in het bij
zonder zal boeien en bekoren.
Het werk over 100 Jaar Auto
RAI heeft een toepasselijke win
kelprijs van f.100,- en wordt ge
durende de AutoRAI 99
verkocht op Stand 100, in de Eu-
ropahal. (MemoRAibilia, 100
Jaar AutoRAI, ISBN 90-73649-
04-8)
E53