Audi A4 1 '"'M i Via rai.nl ofautorai.nl .trijst fff- MemoRAibilia bilia memo Rai-primeur: De Audi S3 Audi B.V. Alles over AutoRAI 99 nu op internet Autotoekomst begon in Nederland in 1899 toen eerste auto's werden geshowd Jubileumboek over 100 jaar AutoRAI Schooljeugd ontwerpt de auto van de toekomst Wedstrijd in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland In detail gewijzigd if AUTO BONGERS sjïjgL^ 1 k ri 1999 pagina 6 DE AUTOMAAT Donderdag 4 februari 1999«pagina7 DE TILBURGSE KOERIER ster- l - J •opavond. ie Sideguard itof. LER NAAR jord 95 maanden! In navolging van de grote A8 hebben ook de Audi A4 sedan en Avant een aantal zichtbare en onzichtbare wijzigingen ondergaan. Het model werd in oktober 1994 geïntroduceerd en is een van de meest succes volle auto’s in zijn klasse. Al na drieneenhalfjaar werd een produktie-aantal van 1 miljoen eenheden behaald. Audi vond nu de tijd rijp om dit beproefde ontwerp aan een aantal veranderingen te onderwer pen. De AutoRAI 99, die tot en met 14 februari 1999 wordt gehouden, sluit de eerste honderd jaar van autoten toonstellingen in Nederland af onder het thema ‘100 Jaar AutoRAI; op weg naar de toekomst!’ Eén van de activiteiten die Amsterdam RAI ontplooit ter gele- Samen met je klasgenoten de Auto van de Toekomst ontwerpen? Ter gelegenheid van 100 Jaar AutoRAI kan dat! Met als thema ‘Dat kan anders’ organiseert Veilig Verkeer Nederland samen met Amsterdam RAI een wedstrijd voor de hoogste groepen van de basisschool. De uitslag wordt tijdens AutoRAI 99 die tot en met 14 februari 1999 wordt gehouden bekend gemaakt. 3-5351035. koopavond extra veilig omstandighe TILBURG Ringbaan Noord 65 Tel. 0 1 3-532 1 4 1 1 4.750, - 9.750, - I 2.750, - I 6.500,- 4.750, - 8.750, - 4.250,- 4.750, - 3.750, - 8.750, 6.750 4.750 0.750,- 5.750, - 9.750, - 1.750, - 4.750, - 9.750, - jRAI is ■een open i uur (in 17.00 neter. ervaart u tijdens en de luxe geven is. En dan is die igheid onder extreme gheden. ma- ui odruk- ;i, adver- elen, en i foto’s in i— Me. de carrosserie die samen resul teren in verbeterde rij-eigen schappen en een lager geluidsni- In 1884/1885 werd de wereld geconfronteerd met het eerste ‘paardloze voertuig’. Volgens de Franse in dustrie was het ontwerp van Delamare-Debouttevil- le ‘s werelds eerste, andere bronnen melden dat de door Carl Benz gebouwde 1885-type Benz, in 1886 ge patenteerd als ‘voertuig met gasmotor’, de eerste au tomobiel is. Duidelijk is dat op dat moment de toe komst echt begon. Die toekomst startte in Nederland in 1899, toen voor het eerst auto’s op een tentoonstel ling werden getoond. genheid van dit Autofeest van de Eeuw, is de uitgave ^etFut van een schitterend gedenkboek, getiteld MemoRAl- blila, 100 Jaar AutoRAI. Dé bedenkers van het Paviljoen van de Toekomst willen daarna proberen om van het winnende ontwerp nog een 3-dimensionaal model te maken. Dit wordt dan op de AutoRAI, in de juiste om geving, tentoongesteld. Speciaal voor AutoRAI 99 heeft ontwerper Cor Steenstra zijn vi- Twee jaar geleden maakte de autoliefhebber tijdens AutoRAI 97 voor het eerst kennis met een internetsi te van dit evenement. Sinds mei 1998 is dit digitale fenomeen uitgegroeid tot de nationale auto-site die 24 uur per dag, 365 dagen per jaar via internet op roepbaar is; met de gegevens van alle in Nederland leverbare nieuwe auto’s. Met 100 Jaar AutoRAI van 4-14 februari 1999 in volle gang, is het nieuws hier over vanzelfsprekend op deze RAI-sites te vinden. Zowel via www.rai.nl als via www.autorai.nl kan heel gericht de in veer helder zicht, iiesel Intercooler bediende ramen is aangepast door i andere dempers, ‘e afstelling en ïvigingen van perfecte ten te ko- 1 de auto- belangrijke technische ontwik kelingen uit de eerste j aren van de automobieltechniek en -in dustrie. Eén daarvan komt van Panhard Levassor uit 1891, het was fei telijk Emile Levassor die ooit de motor vóór de chauffeur plaatste met de versnellingsbak daar achter en aandrijving op de ach- De winnaars worden, met de hele klas, uitgenodigd voor een geheel verzorgde dag op de Au toRAI 99. De klas wordt met de bus opgehaald voor een bezoek, compleet met lunch en verras singspakket. menwerken met de organisatie van de AutoRAI 99, zoals het in ternationale ontwerpbureau Fo resee Car Design, SEIKO Nin tendo, Veilig Verkeer Nederland, Circuit Park Zand- terwielen; dit leverde een we zenlijke bijdrage aan de algehe le ontwikkeling van de auto zo als we die nu nog steeds kennen. Van het inmiddels al lange tijd niet meer bestaande Franse merk is er op AutoRAI 99 nog een type in het ‘1899 Paviljoen’ te bewonderen. speciale gouden beurs-button te —'ruiken. _r _3 site van AutoRAI 99 staat alle informatie over de nieuwe openingstijden, de Autol nu dagelijks onafgebroke van 10.30 uur tot 21.00 het weekend van 10.00 sma van AutoRAI 99 is mclj. utuRAIsed. lOOjaarAu toRAI; op weg naar de toe komst!” Voor Veilig Verkeer Ne derland en beursorganisator Amsterdam RAI een p aanleiding om te weten i men hoe de schooljeugd rijders van de toekomst hun auto van de toekomst zien. Uit alle inzendingen zullen de drie beste ontwerpen worden ge kozen. Deze worden vervolgens tijdens AutoRAI 99 geshowd in het Paviljoen van de Toekomst (Noordhal, standnr. 500). Een jury bestaande uit vooraan staande journalisten zal de win naar uitkiezen. op de specifieke lichtmetalen wielen met 225/45 ZR 17 ban den, maar ook aan de specifiek vormgegeven voorbumper en dt standaard Xenon-lampen. Naast de bestaande kleuren van de Audi A3 is de S3 ook lever baar in Absoluutrood en Imola- geel. De dorpels zijn voorzien van aluminium strips met daar op het S3-logo. In het interieur treffen we Recaro sportstoelen aan die een optimale zijdelingse steun geven. Er kan uit drie bekledingssoor- ten worden gekozen: standaard Jacquard, leer of een combinatie van leer met alcantara. Er zijn vijf interieurkleuren. De Audi S3 komt medio dit jaar op de markt en gaat f.89.800,= kosten. veau. Door de dubbele rembe- krachtiging voelt de bestuurder beter wat hij of zij tijdens het remmen doet. Op de vernieuwde A4 introdu ceert Audi de zogenaamde Side guard, een nieuwe hoofdairbag die bij een zijdelingse aanrijding wordt opgeblazen waardoor de zijruiten van de voorste ruitstijl tot de achterste dakstijl worden afgedekt. Zij-airbags en twee normale airbags zijn uiteraard wel standaard. Het bekende quattro-vierwielaandrijvings- systeem en het eveneens optio nele elektronische stabiliteits programma (ESP) zorgen voor Live-Cam via internet Op de AutoRAI-site kan men dit jaar ook kennismaken met een nieuw fenomeen: het van mi nuut tot minuut meebeleven hoe de tentoonstelling wordt opge bouwd, hoe de tentoonstellings- dagen verlopen en tenslotte hoe de tentoonstelling weer wordt afgebroken. Via een Live-Cam worden opnames gemaakt die op de internetsite vertoond wor den. Vanaf autorai.nl/beurs kan men doorklikken naar de site van be drijven die deze editie nauw sa- OISTERWIJK Sprendlingenstraat 12 Tel. 0 1 3-5283 226 verkrijgen. Traploos worden de aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen verdeeld. Het onderstel werd in bescheiden mate verlaagd, om de inzitten den toch voldoende comfort te kunnen geven. De McPherson voorwielophanging heeft speci fieke dwarsarmen gekregen, terwijl de wielgeometrie speci aal voor deze variant werd afge steld. Uiteraard is de Audi S3 prima geschikt voor dagelijks gebruik met name door de va riabele bagageruimte van 270 tot maximaal 1020 liter. Het remsysteem bedient zich van geventileerde schijven zowel voor als achter bijgestaan door ABS en elektronische rem- krachtverdeling. Uiterlijk is de S3 niet alleen herkenbaar aan de lagere stand formatie van de autotentoon stelling opgezocht worden. In gebrui beide gevallen geeft een speciale Op de i button direct toegang tot de spe ciale beurs-site. Via rai.nl be reikt men de site door de button met de RAI Futuremobiel in te drukken, via autorai.nl door de voort en de Stichting Acade misch Rekencentrum Amst dam. Jacquard bekleding met een keuze uit drie kleuren en een aluminium inleg in Stripes-mo- tief op de portieren en het dash board. De Ambition biedt Nauti lus bekleding en een aluminium inleg in Stars-motief. Tot slot krijgt de Ambiente Siena bekle ding en eveneens aluminium ac centen in Points-motief. De Audi A4 biedt de keuze uit acht motoren. De drie diesels de bekende 90 en 110 pk 1,9 r TDI en de grotere 2,5 liter V6 TDI. Deze laatste heeft vier kleppen per cilinder en levert 150 pk en een maximumkoppel van 310 Nm tussen 1500 en 3200 tr/min. Aan de top van het benzineprogramma staan de 2,4 en 2,8 liter V6 met respectieve lijk 165 en 193 pk. Vjercilinders zijn er ook te kust en te keur. Het gamma start bij de 1,6 liter van 101 pk gevolgd door de twee 1,8 liter 20-kleppers van 125 pk en 150 pk (met turbo). Dé prijslijst van de Audi A4 be gint met de 1.6 voor f.54.900,=. Dat betekent een prijsverhoging met slechts duizend gulden, al is de basis 1.6 C nu verdwenen. Datzelfde geldt voor de 1.9 DL De dieselreeks begint nu bij f.61.900,= voor de 90 pk TDI en dat komt neer op f.l.200,= extra. De Avant-versie van beide mo- torvarianten begint met respec tievelijk f.57.900,= en f.65.900,=. Op de RI (Rijwiel-industrie) Tentoonstelling, de voorloper van de RAI (Rijwielen Automo- biel-industrie), van 1899 ver scheen voor het eerst de auto. Modellen uit die tijd zijn op de AutoRAI in 1999 terug te vin den. Nog eenmaal kan het pu bliek, wederom in Amsterdam, van dichtbij kennismaken met sie over de auto van 2050 vorm gegeven. Maar hoe denken kin deren uit groep 7 en 8 van de ba sisschool over de auto uit 2050? Dus worden kinderen uitge daagd hun ideeën te tekenen en met elkaar te strijden wie de echte auto van de toekomst ont werpt. En waar beter dan tij dens Nederlands grootste autoe- venement kan de uitslag van de speciale scholenwedstrijd be kendgemaakt worden? Met de komst van de sportieve Audi S3 wordt het programma van deze compacte middenklas ser naar boven afgerond. Uiter aard ligt in het vooronder een krachtige turbomotor, in dit ge val een 1,8 liter 20-klepper die zo uit de TT quattro is overgeno men. De krachtbron levert een maximaal vermogen van 210 pk bij 5800 tr/min en komt tot een enorm koppel van 270 Nm tus sen 2100 en 5000 tr/min. Hier mee worden uiterst sportieve prestaties neergezet zoals de ac celeratie van 0 tot 100 km/u in slechts 6,8 seconden. Uiteraard past bij deze toptechniek de standaard quattro vierwielaan- drijving in combinatie met een elektronisch sperdifferentieel op de vooras om onder alle omstan digheden een maximale grip te uur) en over het fraaie jubileum boek, dat op de AutoRAI 99 te koop is. Bovendien geeft de site reisin formatie en informatie over de evenementen die tijdens de ten toonstelling plaatsvinden. MemoRAibilia is een monumen taal overzicht van wetenswaar digheden uit honderd jaar auto- mobieltentoonstellingen in Amsterdam, de automobiele we reld en de recente geschiedenis. De drie Amsterdamse beurslo caties, achtereenvolgens het Pa leis voor Volksvlijt, de ‘Oude RAI’ en de ‘Nieuwe RAI’, bepa len de verschijningsvorm van t boek, elk onderverdeeld in tijdvakken, die kenmerkend zijn voor een periode. Hierin worden de drie interesse gebieden behandeld die het tijdsbeeld hebben bepaald. Daarnaast worden beursgebeur tenissen van de Amsterdam RAI beschreven en automobiele ont wikkelingen getoond. Het over zicht omvat het pre-expositie- tijdperk tot een beknopte blik op de toekomst. De prestigieuze uitgave, waarvoor Z.K.H. Prins Bernhard het voorwoord schreef, telt 260 pagina’s en cir ca 400 illustraties. Facsimile Het front van de A4 is in be scheiden mate veranderd en wel zo dat men er eigenlijk een be staande uitvoering naast moet zetten om de verschillen te zien. Toch zijn ze er wel degelijk. De grille is aangepast en de kop lampen zitten voortaan achter helder glas. De voorbumper heeft een nieuwe vormgeving gekregen en de mistlampen zijn hierin geïntegreerd. De Audi A4 heeft ook een nieuw ontwerp portiergrepen gekre gen. De stootlijsten op de flan ken zijn breder en het design van het kofferdeksel werd aan gepast. Nieuw is ook de hand greep met zogenaamde soft- touch bediening. Tot slot is de indeling van de achterlichten gewijzigd. Het onderstel is toepassing van een meer verfijnde plaatselijke verstem Pioniers Een andere ontwikkeling die in 1899 opdook was de boxermotor met luchtkoeling; een techniek die pakweg 80 jaar later in de racemotoren van Porsche nog wordt gebruikt. Of wat te den ken van de eerste gesloten auto? Niet op AutoRAI 99 te zien, maar de Benz Viktoria-’Tnnen- steuer-Coupé” uit 1895 is wel licht de eerste auto met geheel gesloten opbouw. Op de Rl-tentoonstelling van 1899 was dit type nog niet te zien. Wel kon het publiek in dat jaar onder andere kennismaken met de Renault 1900, Benz Ideal, een Dion Bouton Tricycle, Audibert et Lavirotte en Pan hard Levassor. Geruime tijd zou de koets het model blijven dat fabrikanten als uitgangs- j punt voor hun automobielen ko- zen. Ook fietsfabrikanten zagen hun kansen op de markt en pro duceerden auto’s. Als later nieuwe technieken uitgekristal- lisseerd raken, ontstaat meer en meer het beeld van de moderne re auto. De bezoeker van AutoRAI 99 kan nog eenmaal zijn hart aan die techniek en modellen uit lang vervlogen dagen ophalen. In de Deltahal (standnr. 1005) is in dit jubileumjaar het authen tieke ‘1899 Paviljoen’ ingericht; in een sfeer van weleer, met mo dellen van weleer. In het interieur zijn het de de tails waarom het bij de A4 draait. Er is met name werk ge maakt van de verschillende kleurencombinaties die geleverd worden. Verder is de midden console van een nieuw ontwerp en worden er andere schake laars toegepast die van achteren verlicht worden. Rond de hoes van de versnellingspook is een aluminium rand aangebracht. zÖn c Stars and Stripes liter Audi levert drie verschillende versies. De Advance heeft een MemoRAibilia heeft een evenzo verrassende als logische inde ling, en is qua vormgeving bij zonder eigenzinnig. Door zijn uitvoering is het boek voorbe stemd om een collector’s item te worden. Het bevat uniek historisch n teriaal in ‘facsimile’, beursdi werk, folders en catalogi, ten ties en krantenartikel! talrijke karakteristieke ft zwart-wit en kleur. Kortom Me moRAibilia is een indrukwek kende uitgave, die iedere lief hebber van visuele geschiedschrijving in het alge meen en van auto’s in het bij zonder zal boeien en bekoren. Het werk over 100 Jaar Auto RAI heeft een toepasselijke win kelprijs van f.100,- en wordt ge durende de AutoRAI 99 verkocht op Stand 100, in de Eu- ropahal. (MemoRAibilia, 100 Jaar AutoRAI, ISBN 90-73649- 04-8) E53

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 31