Autotest 24V RXE Cjvan der boom OM H F Eens 'n voorbeeld.. LV. AMG neemt Mercedes ML onder handen Prijsverlaging Toyota Avensis TD Citroën Berlingo blijft marktleider 1 '■$1. Auto Braat Groep organiseert Occasion-Rai 75°,- I 75°,- I XD-FT-51. detilburgse koerier DE AUTOMAAT Donderdag 28 januari 1999 pagina 3 )9 «pagina2 750,- 750, 750 750 750,- 750,- 750, 750,- 500,- 750,- agtes ar zijn 750, aanden! javond. al fli n dit 22.950, 23.950,- 24.950,- Verbruik: 24.950, Prijs: 22.950, 23.950, 23.950, 30.950,- 27.950,- 26.950,- 29.500,- 27.950, oor- die 36.950, 29.750, 33.950, 25.950, en 39.500, I ditie. 16 40 11 10.950, - 27.950, 24.250, Voorin ligt de 5 liter V8-motor uit de S-klasse waarvan de cilinderinhoud tot 5,5 liter is vergroot en het vermogen kon groeien tot 347 pk. kte auto en auto's. en heeft een opvallend korte draaicirkel. ™jrtier- dng worden rijn hele- e V6 RXE kost is een flink NAULT Dil gense, opvall huidig dan z Toyot diesel door TB Jfet de Espace verstaat Renault de kunst om /BZ* de concurrentie een stap voor te blijven, .A. rJL maar dat is men dan ook wel aan de eigen stand verplicht. Immers sinds 1984 vervult deze ruimte-auto de voorbeeldrol. Nieuw in de Espace is de V6 24-kleppen motor standaard gekoppeld aan een ‘meedenkende' automaat. We reden de verleng de Grand Espace. De auto heeft een aantallen wijzigingen aan de carrosserie, lichtmetalen 18-inch wielen en een grille met chroom-accenten. kot var de gram: tent v de mc al nie U Zwei. neus verkc Occasion-Rai bij Aut uniek in deze regio bezoeken van 10.01 Op zaterdagen kur uur terecht. auto’s. het ach- 3raat aan R 750,- ide inspectie ring wordt de Technische gegevens: Renault Grand Espace V6 24V RXE 6 in V-vorm 2946 cc 87 x 82,6 mm 194 pk bij 5750 tr/min 267 Nm bij 4000 tr/min lengtemeter, breedte 1720 kg 2000 kg (geremd) topsnelheid 206 km/u acceleratie 0-100 in 10,6 sec stadscyclus 16,3 liter/100 km buitenwegcyclus 8,9 liter/100 km gecombineerd 11,6 liter/100 km £89.995,= de Kraaivenstraat in Tilburg staan meer dan 250 gebruikte auto’s van nagenoeg alle mer ken en in diverse prijsklassen. Deze auto’s worden geleverd 4 met minimaal één jaar garantie en ook een ANWB-keuring wordt gratis voor aflevering uitgevoerd. Dat betekent dat u bij Auto Braat maximale zeker heid koopt. Uiteraard zijn de auto’s eventueel te financieren tegen zeer scherpe tarieven. Verder krijgt u een gegaran deerde minimale inruil van drieduizend gulden als u een Daewoo op de Auto Braat occa- McPherson veerpoten en achter een semi-onafhankelijke con structie met twee getrokken draagarmen en een stabilisa- torstang. Door de langere wiel basis is het comfortniveau nog verder gestegen en worden wegoneffenheden prima opge vangen en verwerkt. De Espace is op comfort gebouwd, maar het overhellen van de carrosse rie wordt tot een minimum beperkt. likker )e Espace is in het ruimtewa- segment nog steeds een illende verschijning. De iige generatie is ‘dikker’ zijn voorganger en heeft Geval Maar dan de nieuwe V6-motor. Deze krachtbron kennen we inmiddels uit de Laguna, ter wijl ook Peugeot en Citroën er gebruik van maken. Renault levert de 2,9 liter 24-klepper uitsluitend met automaat in de Espace. De motor is goed voor 194 pk bij 5750 tr/min en een koppel van 267 Nm bij 4000 Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN een aantal stylingdetails die opvallen. Dit zijn onder meer de spiegels die niet alleen aëro dynamisch in het ontwerp zijn opgenomen maar bovendien dé inlaatroosters voor de verwar ming bevatten. Door deze hoge ‘intake’ wordt schonere lucht aangezogen en de voordelen daarvan hoeven we uiteraard niet toe te lichten. De auto heeft flinke koplampen, een luchtinlaat naar de motor op drie niveau’s en een brede stootrand die over de flanken wordt voortgezet. Deze stoot- randen zijn net als de portier- grepen en ruimtomlijsting zwart. De dakdragers w< als ze niet in gebruik zijl maal achterop het dak gescho- Vorig jaar werden er in ons land 5502 exemplaren van de Citroën Berlingo op grijs kenteken geleverd en daarmee is dit populai re model voor het tweede jaar marktleider in het segment compacte bestel auto’s. De introductie van de zij schuifdeur van mei moet het succes nog ver der versterken. Hiermee wordt de prijs/kwali- teitverhouding verbeterd en de leasetarieven aantrekkelijker gemaakt. De Avensis heeft een 2 liter turbodieselmotor met intercooler goed voor 90 pk en een koppel van 203 Nm bij 2200 tr/min. Op dit punt verdient Renault een hoog cijfer, vooral ook omdat het geheel straffer is geveerd dan de Amerikaanse concurrentie. Zijwind heeft ondanks het forse zijdelingse oppervlak weinig invloed. Wie aan de buitenkant wellicht wat geschrokken is van de afmetin gen, voelt dit in het rijden niet. De auto is behoorlijk overzich telijk, makkelijk in bediening Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Lp Li ^1 I I I I Goirle Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61 4 De Renault Dealer in het Hart van Brabant De Daewoo-dealer voor Tilburg en omstreken Auto Braat begint het jaar meteen goed met een spectaculaire occasion show die vandaag donderdag 28 januari van start gaat en loopt tot 20 februari a.s. Met haar vestigingen in Tilburg, Sprang-Capelle en Breda is Auto Braat de grootste Daewoo-dealer in de Benelux (8 procent van de totale Daewoo- omzet in Nederland) en dat is ook te merken aan het comple- I te aanbod gebruikte e' In een heuse tent op h terterrein van Auto Bi „yota heeft de Avensis turbo- sel aantrekkelijker gemaakt uwr deze zakelijke georiënteer de model standaard te voorzien van airconditioning en tegelijk de prijs te verlagen met vijf honderd gulden. Hierdoor is er nu een Avensis TD sedan voor £44.990,=. De Liftback en Wagon kosten £46.990,=. Het interieur kenmerkt zich door sportstoelen met een ft-aaie lederen bekleding e hoogwaardige hout-afwerl Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Met de Berlingo introdu ceerde Citroën zo’n twee jaar geleden een nieuw type bestelauto dat door de zakelijke gebruikers meteen in de harten werd gesloten. Bekende bedri; ven en instellingen zc de PTT, het Ministerie van Defensie, Energie Noord- West en de Agrarische Bedrijfsverzorging kozen al voor de Berlingo. sionshow koopt. Het aanbod is zeer divers ook wat betreft zui nige en compacte auto’s. Dit jmt door het enorme succes in de nieuwe Daewoo Matiz, 3 kleinste telg uit het pro- ■amma. Een bezoek aan de ^t van Auto Braat is beslist noeite waard en wacht voo’-- 1 niet te lang, want de auto ó±c zoekt kan zomaar voor uw kocht zijn! De -Rai bij Auto Braat is ucz-e regio en is te --- 10.00-22.00 uur. int u tot 18.00 in. Maar door het middelste exemplaar te verwijderen en de twee resterende stoelen iets naar elkaar te zetten, ontstaat er meer ruimte in de breedte. De stoelen achterin hebben allemaal hoofdsteunen die in de rugleuning kunnen verzinken, waardoor het zicht door de ach teruitkijkspiegel zo min moge lijk wordt belemmerd als er niemand opzit. Ook kan Renault de Espace leveren met rails in de vloer waardoor de opstelmogelijkheden tot haast oneindig groeien. In Detroit stond de Mercedes ML 55 AMG nog als concept- studie, maar het is verre van ondenkbaar dat deze sportieve Sport Utility in de toekomst op de markt komt. ven waar ze meteen dienst doen als een spoiler. De Grand Espace heeft dezelfde deuren als de normale versie. De auto komt het best over in lichte kleuren en dus niet in donker groen zoals ons testexemplaar. De Espace is voorzien van een grote achterklep die precies tot op de laadvloer opengaat. De tildrempel is laag. Het bagage- volume van de Grand Espace bedraagt minimaal 520 liter en dat is in ontelbare stappen uit te breiden tot een gigantische inhoud van 3100 liter. Bij de RXE zijn de stoelen achterin (maximaal vijf) zeer flexibel te plaatsen. In een opstelling voor zeven personen staan er drie op de tweede zitrij en twee achter- Oog in oog met de Renault Grand Espace valt pas op hoe groot deze auto is. Met zijn lengte van maar liefst 4,78 meter is deze auto 26 cm lan ger dan de al flinke normale Espace. Om dit te bereiken is niet alleen de wielbasis ver lengt, maar tevens de over hang achter. Het resultaat is meer beenruimte op de achter ste zitrij en ook een volwassen bagagevolume als alle zeven zitplaatsen in gebruik zijn. De Linea Terra heeft een rijke standaarduitrusting met ABS, twee airbags, elektrisch bedien de voorportierruiten en centrale vergrendeling. Wie dat allemaal nog niet genoeg vindt, kan kie zen voor de nog completere Linea Luna en Linea Sol. De Espace is al een auto die zeer hoge ogen gooit, niet alleen als nieuwe auto maar ook gebruikt. De Grand Espace vergroot de mogelijk heden nog verder en de nieuwe V6 motor is pure ver wennerij. Maar ja, die auto maat kan niet helemaal beko- De Grand Espace £89.995,= en dat i bedrag waarvoor veel auto wordt geboden. Daarboven dit de nog completere RXT voor f.96.995,=. Natuurlijk is de V6- motor ook leverbaar in de korte variant voor f.85.995,= als RXE en £92.995,= als RXT. Overigens begint de Espace- reeks met de 2.0 RT voor £58.995,=. Zonneschermen De interieurinrichting is een verhaal apart. De Espace is een rijdende huiskamer. De bekle- dingsstof komen we niet alleen op de stoelen tegen, maar ook op de portierpanelen en het dashboard. Het instrumentari um is in het midden geplaatst onder een lichte glooiing. Het gaat hier om een digitale unit met prominent de snelheidsme ter. De afleesbaarheid is uitste kend en het geheel bevordert de rust in het interieur. Wie kiest voor een Radio Renault heeft niet alleen de bekende bediening aan het stuur, maar mist ‘fysiek’ een radio. Er kan een CD-wisselaar. Het midden deel van het dashboard bestaat uit een gigantisch opbergvak met aan de onderzijde een afsluitbare klep. Het plankje kan op verschillende hoogtes worden bevestigd. Verder zijn er nog verschillende andere opbergvakken in de portieren, flanken en bodem. Standaard heeft de Espace twee zoge naamde SRP-airbags die nauw samenwerken met de gordels met spanningsreductie. Ook zijn er inmiddels zij-airbags die niet alleen de borstkas, maar ook het hoofd beschermen bij een zijdelingse aanrijding. Heel plezierig bij zonnig weer zijn de zes zonneschermen die achterin de auto te vinden zijn. Ze ritten in de achterportieren, voor de achterste zijruiten en de ach terruit. een forse top van 206 km/u en trekt in 10,6 seconden naar de 100 km/u. Wie het gas even flink intrapt merkt direct de potentie van de zoevende motor. Wat ‘n kracht. Overigens nodigt de Grand Espace eerder uit tot rustig toeren dan sportief rij den, maar wie wil opschieten zal door de auto niet worden belemmerd. De automatische ZF versnellingsbak wordt bediend met een grote hendel direct achter het stuur. In de P- stand staat dit ‘geval’ bijna rechtop, maar in de rij-standen komt ie gelijk te staan met het dashboard. Lastig is dat er een vertraging in de bediening zit en dat het display met de inge schakelde stand er een beetje achteraan hobbelt. Resultaat: het te ver doorschakelen naar een verkeerde versnelling. Bovendien is het woord ‘traag* zowiezo van toepassing op de electronica van deze bak. We reden de combinatie van motor en bak al eerder in de Xantia V6 van Citroën en konden er toen ook niet enorm opgewon den van raken. De motor is geweldig, de bak verdient met name in de besturingssoftware nog de nodige aandacht. Renault zou er verstandig aan doen om deze geweldig motor in de Espace te koppelen aan een handgeschakelde vijfbak. De motor is onder normale omstandigheden nauwelijks hoorbaar, jammer eigenlijk omdat een V6 zo mooi klinkt. Het gemiddelde brandstofver bruik ligt op 1 liter op 7,8 km en dat is voor een ruimtewagen met deze motor keurig. De Espace heeft voor tr/nun. Grand - -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 19