Autotest
24V RXE
Cjvan der boom
OM
H
F
Eens 'n voorbeeld..
LV.
AMG neemt
Mercedes ML
onder handen
Prijsverlaging Toyota Avensis TD
Citroën Berlingo blijft marktleider
1
'■$1.
Auto Braat Groep
organiseert Occasion-Rai
75°,- I
75°,- I
XD-FT-51.
detilburgse koerier
DE AUTOMAAT Donderdag 28 januari 1999 pagina 3
)9 «pagina2
750,-
750,
750
750
750,-
750,-
750,
750,-
500,-
750,-
agtes
ar zijn
750,
aanden!
javond.
al fli
n dit
22.950,
23.950,-
24.950,-
Verbruik:
24.950,
Prijs:
22.950,
23.950,
23.950,
30.950,-
27.950,-
26.950,-
29.500,-
27.950,
oor-
die
36.950,
29.750,
33.950,
25.950,
en
39.500,
I
ditie.
16 40 11
10.950, -
27.950,
24.250,
Voorin ligt de 5 liter V8-motor
uit de S-klasse waarvan de
cilinderinhoud tot 5,5 liter is
vergroot en het vermogen kon
groeien tot 347 pk.
kte auto en
auto's.
en heeft een opvallend korte
draaicirkel.
™jrtier-
dng
worden
rijn hele-
e V6 RXE kost
is een flink
NAULT
Dil
gense,
opvall
huidig
dan z
Toyot
diesel
door
TB Jfet de Espace verstaat Renault de kunst om
/BZ* de concurrentie een stap voor te blijven,
.A. rJL maar dat is men dan ook wel aan de eigen
stand verplicht. Immers sinds 1984 vervult deze
ruimte-auto de voorbeeldrol. Nieuw in de Espace is
de V6 24-kleppen motor standaard gekoppeld aan
een ‘meedenkende' automaat. We reden de verleng
de Grand Espace.
De auto heeft een aantallen
wijzigingen aan de carrosserie,
lichtmetalen 18-inch wielen en
een grille met chroom-accenten.
kot
var
de
gram:
tent v
de mc
al nie
U Zwei.
neus verkc
Occasion-Rai bij Aut
uniek in deze regio
bezoeken van 10.01
Op zaterdagen kur
uur terecht.
auto’s.
het ach-
3raat aan
R
750,-
ide inspectie
ring wordt de
Technische gegevens:
Renault Grand Espace V6 24V RXE
6 in V-vorm
2946 cc
87 x 82,6 mm
194 pk bij 5750 tr/min
267 Nm bij 4000 tr/min
lengtemeter, breedte
1720 kg
2000 kg (geremd)
topsnelheid 206 km/u
acceleratie 0-100 in 10,6 sec
stadscyclus 16,3 liter/100 km
buitenwegcyclus 8,9 liter/100 km
gecombineerd 11,6 liter/100 km
£89.995,=
de Kraaivenstraat in Tilburg
staan meer dan 250 gebruikte
auto’s van nagenoeg alle mer
ken en in diverse prijsklassen.
Deze auto’s worden geleverd
4 met minimaal één jaar garantie
en ook een ANWB-keuring
wordt gratis voor aflevering
uitgevoerd. Dat betekent dat u
bij Auto Braat maximale zeker
heid koopt. Uiteraard zijn de
auto’s eventueel te financieren
tegen zeer scherpe tarieven.
Verder krijgt u een gegaran
deerde minimale inruil van
drieduizend gulden als u een
Daewoo op de Auto Braat occa-
McPherson veerpoten en achter
een semi-onafhankelijke con
structie met twee getrokken
draagarmen en een stabilisa-
torstang. Door de langere wiel
basis is het comfortniveau nog
verder gestegen en worden
wegoneffenheden prima opge
vangen en verwerkt. De Espace
is op comfort gebouwd, maar
het overhellen van de carrosse
rie wordt tot een minimum
beperkt.
likker
)e Espace is in het ruimtewa-
segment nog steeds een
illende verschijning. De
iige generatie is ‘dikker’
zijn voorganger en heeft
Geval
Maar dan de nieuwe V6-motor.
Deze krachtbron kennen we
inmiddels uit de Laguna, ter
wijl ook Peugeot en Citroën er
gebruik van maken. Renault
levert de 2,9 liter 24-klepper
uitsluitend met automaat in de
Espace. De motor is goed voor
194 pk bij 5750 tr/min en een
koppel van 267 Nm bij 4000
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
een aantal stylingdetails die
opvallen. Dit zijn onder meer
de spiegels die niet alleen aëro
dynamisch in het ontwerp zijn
opgenomen maar bovendien dé
inlaatroosters voor de verwar
ming bevatten. Door deze hoge
‘intake’ wordt schonere lucht
aangezogen en de voordelen
daarvan hoeven we uiteraard
niet toe te lichten. De auto
heeft flinke koplampen, een
luchtinlaat naar de motor op
drie niveau’s en een brede
stootrand die over de flanken
wordt voortgezet. Deze stoot-
randen zijn net als de portier-
grepen en ruimtomlijsting
zwart. De dakdragers w<
als ze niet in gebruik zijl
maal achterop het dak gescho-
Vorig jaar werden er in
ons land 5502 exemplaren
van de Citroën Berlingo
op grijs kenteken geleverd
en daarmee is dit populai
re model voor het tweede
jaar marktleider in het
segment compacte bestel
auto’s. De introductie van
de zij schuifdeur van mei
moet het succes nog ver
der versterken.
Hiermee wordt de prijs/kwali-
teitverhouding verbeterd en de
leasetarieven aantrekkelijker
gemaakt. De Avensis heeft een
2 liter turbodieselmotor met
intercooler goed voor 90 pk en
een koppel van 203 Nm bij
2200 tr/min.
Op dit punt verdient Renault
een hoog cijfer, vooral ook
omdat het geheel straffer is
geveerd dan de Amerikaanse
concurrentie. Zijwind heeft
ondanks het forse zijdelingse
oppervlak weinig invloed. Wie
aan de buitenkant wellicht wat
geschrokken is van de afmetin
gen, voelt dit in het rijden niet.
De auto is behoorlijk overzich
telijk, makkelijk in bediening
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Lp Li ^1 I I I I
Goirle Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61 4
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
De Daewoo-dealer voor Tilburg
en omstreken Auto Braat
begint het jaar meteen goed
met een spectaculaire occasion
show die vandaag donderdag
28 januari van start gaat en
loopt tot 20 februari a.s. Met
haar vestigingen in Tilburg,
Sprang-Capelle en Breda is
Auto Braat de grootste
Daewoo-dealer in de Benelux (8
procent van de totale Daewoo-
omzet in Nederland) en dat is
ook te merken aan het comple-
I te aanbod gebruikte e'
In een heuse tent op h
terterrein van Auto Bi
„yota heeft de Avensis turbo-
sel aantrekkelijker gemaakt
uwr deze zakelijke georiënteer
de model standaard te voorzien
van airconditioning en tegelijk
de prijs te verlagen met vijf
honderd gulden. Hierdoor is er
nu een Avensis TD sedan voor
£44.990,=. De Liftback en
Wagon kosten £46.990,=.
Het interieur kenmerkt zich
door sportstoelen met een
ft-aaie lederen bekleding e
hoogwaardige hout-afwerl
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Met de Berlingo introdu
ceerde Citroën zo’n twee
jaar geleden een nieuw
type bestelauto dat door
de zakelijke gebruikers
meteen in de harten werd
gesloten. Bekende bedri;
ven en instellingen zc
de PTT, het Ministerie van
Defensie, Energie Noord-
West en de Agrarische
Bedrijfsverzorging kozen
al voor de Berlingo.
sionshow koopt. Het aanbod is
zeer divers ook wat betreft zui
nige en compacte auto’s. Dit
jmt door het enorme succes
in de nieuwe Daewoo Matiz,
3 kleinste telg uit het pro-
■amma. Een bezoek aan de
^t van Auto Braat is beslist
noeite waard en wacht voo’--
1 niet te lang, want de auto ó±c
zoekt kan zomaar voor uw
kocht zijn! De
-Rai bij Auto Braat is
ucz-e regio en is te
--- 10.00-22.00 uur.
int u tot 18.00
in. Maar door het middelste
exemplaar te verwijderen en de
twee resterende stoelen iets
naar elkaar te zetten, ontstaat
er meer ruimte in de breedte.
De stoelen achterin hebben
allemaal hoofdsteunen die in de
rugleuning kunnen verzinken,
waardoor het zicht door de ach
teruitkijkspiegel zo min moge
lijk wordt belemmerd als er
niemand opzit. Ook kan
Renault de Espace leveren met
rails in de vloer waardoor de
opstelmogelijkheden tot haast
oneindig groeien.
In Detroit stond de Mercedes
ML 55 AMG nog als concept-
studie, maar het is verre van
ondenkbaar dat deze sportieve
Sport Utility in de toekomst op
de markt komt.
ven waar ze meteen dienst
doen als een spoiler. De Grand
Espace heeft dezelfde deuren
als de normale versie. De auto
komt het best over in lichte
kleuren en dus niet in donker
groen zoals ons testexemplaar.
De Espace is voorzien van een
grote achterklep die precies tot
op de laadvloer opengaat. De
tildrempel is laag. Het bagage-
volume van de Grand Espace
bedraagt minimaal 520 liter en
dat is in ontelbare stappen uit
te breiden tot een gigantische
inhoud van 3100 liter. Bij de
RXE zijn de stoelen achterin
(maximaal vijf) zeer flexibel te
plaatsen. In een opstelling voor
zeven personen staan er drie op
de tweede zitrij en twee achter-
Oog in oog met de Renault
Grand Espace valt pas op hoe
groot deze auto is. Met zijn
lengte van maar liefst 4,78
meter is deze auto 26 cm lan
ger dan de al flinke normale
Espace. Om dit te bereiken is
niet alleen de wielbasis ver
lengt, maar tevens de over
hang achter. Het resultaat is
meer beenruimte op de achter
ste zitrij en ook een volwassen
bagagevolume als alle zeven
zitplaatsen in gebruik zijn.
De Linea Terra heeft een rijke
standaarduitrusting met ABS,
twee airbags, elektrisch bedien
de voorportierruiten en centrale
vergrendeling. Wie dat allemaal
nog niet genoeg vindt, kan kie
zen voor de nog completere
Linea Luna en Linea Sol.
De Espace is al een auto die
zeer hoge ogen gooit, niet
alleen als nieuwe auto maar
ook gebruikt. De Grand
Espace vergroot de mogelijk
heden nog verder en de
nieuwe V6 motor is pure ver
wennerij. Maar ja, die auto
maat kan niet helemaal beko-
De Grand Espace
£89.995,= en dat i
bedrag waarvoor veel auto
wordt geboden. Daarboven dit
de nog completere RXT voor
f.96.995,=. Natuurlijk is de V6-
motor ook leverbaar in de
korte variant voor f.85.995,=
als RXE en £92.995,= als RXT.
Overigens begint de Espace-
reeks met de 2.0 RT voor
£58.995,=.
Zonneschermen
De interieurinrichting is een
verhaal apart. De Espace is een
rijdende huiskamer. De bekle-
dingsstof komen we niet alleen
op de stoelen tegen, maar ook
op de portierpanelen en het
dashboard. Het instrumentari
um is in het midden geplaatst
onder een lichte glooiing. Het
gaat hier om een digitale unit
met prominent de snelheidsme
ter. De afleesbaarheid is uitste
kend en het geheel bevordert
de rust in het interieur. Wie
kiest voor een Radio Renault
heeft niet alleen de bekende
bediening aan het stuur, maar
mist ‘fysiek’ een radio. Er kan
een CD-wisselaar. Het midden
deel van het dashboard bestaat
uit een gigantisch opbergvak
met aan de onderzijde een
afsluitbare klep. Het plankje
kan op verschillende hoogtes
worden bevestigd. Verder zijn
er nog verschillende andere
opbergvakken in de portieren,
flanken en bodem. Standaard
heeft de Espace twee zoge
naamde SRP-airbags die nauw
samenwerken met de gordels
met spanningsreductie. Ook
zijn er inmiddels zij-airbags die
niet alleen de borstkas, maar
ook het hoofd beschermen bij
een zijdelingse aanrijding. Heel
plezierig bij zonnig weer zijn de
zes zonneschermen die achterin
de auto te vinden zijn. Ze ritten
in de achterportieren, voor de
achterste zijruiten en de ach
terruit.
een forse top van 206 km/u en
trekt in 10,6 seconden naar de
100 km/u. Wie het gas even
flink intrapt merkt direct de
potentie van de zoevende motor.
Wat ‘n kracht. Overigens nodigt
de Grand Espace eerder uit tot
rustig toeren dan sportief rij
den, maar wie wil opschieten
zal door de auto niet worden
belemmerd. De automatische
ZF versnellingsbak wordt
bediend met een grote hendel
direct achter het stuur. In de P-
stand staat dit ‘geval’ bijna
rechtop, maar in de rij-standen
komt ie gelijk te staan met het
dashboard. Lastig is dat er een
vertraging in de bediening zit
en dat het display met de inge
schakelde stand er een beetje
achteraan hobbelt. Resultaat:
het te ver doorschakelen naar
een verkeerde versnelling.
Bovendien is het woord ‘traag*
zowiezo van toepassing op de
electronica van deze bak. We
reden de combinatie van motor
en bak al eerder in de Xantia
V6 van Citroën en konden er
toen ook niet enorm opgewon
den van raken. De motor is
geweldig, de bak verdient met
name in de besturingssoftware
nog de nodige aandacht.
Renault zou er verstandig aan
doen om deze geweldig motor in
de Espace te koppelen aan een
handgeschakelde vijfbak. De
motor is onder normale
omstandigheden nauwelijks
hoorbaar, jammer eigenlijk
omdat een V6 zo mooi klinkt.
Het gemiddelde brandstofver
bruik ligt op 1 liter op 7,8 km
en dat is voor een ruimtewagen
met deze motor keurig.
De Espace heeft voor
tr/nun.
Grand
- -