L/C lvi lam
Honda logo
8?5
7
Prijzen Seat Toledo bekend
Facelift voor
Alfa 145 en 146
I
I
E]
B.V,
neen, geen nieuw Honda-logo
PkJiTrfc
AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V.
WOUTERS 41-
AUTOBEDRIJF B.V.
199 pagina 16 J
Jaargang 11 nr 04 Donderdag 28 januari 1999 Oplage 104.300
Deze week
DEALERS
Rekeningrijden
.013 I 5423030
.013 I 5420143
.013 1 5364011
.013 1 4634355
..013 1 5355575
RATIS
.01314683911
8-
013 I 5363924
..013 I 5355655
.013 I 5802020
.01315478980
Vilt
...013 I 5443330
..013 I 5422133
..013 I 5053944
.013 l 5331206
16-klepper
.013 5347771
is
.013 5430022
.0416 363412
.013 I 4647676
I HET
IRG
ING
Tigeving
Tony Vos
k AUTO
UW ADRES VOOR
■■■WW
UUR
In de jaren tachtig probeerde Honda aansluiting
te vinden in het segment compacte auto’s met de
Jazz. Het eigenzinnige voertuig met een eigen
gezicht bracht echter niet wat het merk ervan ver
wacht had. Hoe zal het met de nieuwe Logo gaan
die moet gaan concurreren met een breed aanbod
vooral Europese modellen in dit segment.
Grootste Seat-dealer
van Nederland!
iseerd en
iwe diensten
tale moder-
rond.
TV-signaal
en worden
De auto’s hebben een nieuwe
grille, aangepaste koplampen,
straat 41a
14.90.34
23722
52819
50103
de nieuwe naam
•JEM Teleservices
ga Limburg
ensten.
en 146 komen
in een aantal
Groot aanbod
occasions
alle Mitsubishi
modellen
968959
ag koopavond.
Kapt. Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg
Telefoon 013-543.Q022
Leharstraat 19-21, Tilburg
Tel. 013/4553678
erkzaam-
d.
M^i1 W
/UIEQOSTbv
Ringbaan Zuid 301,
Tilburg OP-4647676
www. kluitmans. nl
UKKEN
).a.
afbeeldingen,
ssingen.
v.a. a-s- zaterdag in onze
l'-CA showroom te bewonderen
Bij uw Honda dealer voor
Tilburg en omstreken!
Goirkestraat 144a-146, Tilburg. j]
Tel. 013-5802020.
Donderdag koopavond HONDA
plein e.o.
■rgeijkstraat,
dein e.o.
aan,
oort,
De Alfa ^45
beschikbaar
Al jaren wordt er gebakkeleid
over het invoeren van het reke
ningrijden, maar het leek alle
maal een ver-van-mijn-bed-
show te zijn. Nu er op de A12
proeven genomen gaan worden
met verschillende registratiesys
temen komt het plan ineens snel
dichterbij en begint Nederland
wakker te worden. Als koene
ridder in de strijd tegen weer
een extra aanslag op de porte
monnee van de Nederlandse
automobilist trekt ANWB-voor
zitter Nouwen flink aan de bel.
Hij zegt te spreken namens
ruim 3 miljoen Nederlandse
automobilisten. Dat is enigszins
misleidend omdat de ANWB
wel zoveel leden kan hebben,
maar ik heb nog nooit een club
gezien waarin iedereen het met
elkaar eens is. De ANWB gaat
stickers verspreiden waarmee u
uw ongenoegen rond het reke
ningrijden kunt tonen. Zou de
normaal zo zwijgzame massa
nu ineens door de ANWB te
mobiliseren zijn?
De vraag is echter of dat alle
maal wel zin heeft. Er zijn in
het verleden zeer principiële
kwesties geweest waar niemand
zich echt druk over maakte.
Denk maar aan het als tijdelijk
aangekondigde kwartje van Kok
waarmee de brandstofaccijns
ten tijde van een lage olieprijs
werd verhoogd.
Waar gaat het bij het rekening
rijden nu eigenlijk om. Zorgen
voor minder files? Mis! Mensen
bewust met hun auto laten
omspringen? Nee hoor! De zorg
voor het milieu? Bevorderen van
het gebruik van het openbaar
vervoer? Weer niet goed. Het
gaat ordinair om de centen. De
Nederlandse automobilist moet
de schatkist nog verder spekken
en de argumenten van files,
milieu en het openbaar vervoer
worden oneigenlijk gebruikt.
Stuitend is hierbij de houding
van het CDA. In de dagbladen
was een foto te zien van Jaap de
Hoop Scheffer die vol overgave
de ANWB-sticker op zijn oude
2CV plakte. Had het CDA in het
huidige kabinet gezeten, dan
was dat nooit gebeurt en had
den ze braaf met de plannen
ingestemd. Overigens is de WD
in deze geen haar beter. Altijd
hebben ze zich fel gekeerd regen
rekeningrijden. Maar reken
maar dat het gewoon doorgang
zal vinden...
MITSUBISHI
MOTORS
zagen, vooral
in de achter-
ep gaat tot op de
Een wisser op
it en een keurig
Toyota
Autonova013 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 361553
Citroën
Bertens
Rover
VW Audi
Auto Bongers013 I 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L op Zand .04161363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Nissan
Denissen
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Honda
De Graaff
Mazda
Van Heumen
Mitsubishi
Kluitmans
•Seat
Auto Noordhoek..013 14553678
•Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
•BMW
Renova....
•Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 5840000
Kia
Schapendonk...
Peugeot
Spijkers Goirle
Opel
Gebr. Vullings013 14680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
SeatSaab
Zuid Oost
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22 00 uur
1991 15.500,-
1988 9.750,
1989 6.750,
1988 13.500,
1990 9.500,-
■1;,» -g
1988 5.750,-
IIS'S Automobielbedrijf
IXLz Kluitmans b.k
TILBURG, kapt. Hatterasstraat 11
(ind. Loven) tel.: 013-5443330
1995 49.500,-
1995 18.500,-
1977 32.500,
1997 37.500,-
iring mogelijk
Autotest Renault Grand Espace V6 24V RXE
Op de Rai zijn ze al te zien,
vanaf april staan ze bij de
dealer, de gewijzigde Alfa’s 145
en 146. Hierbij valt het gewij
zigde front meteen op.
Omlijsting
>r de hoge koets oogt de
auto compacter dan ie in wer
kelijkheid is. De grille heeft
een fraaie chromen omlijsting
en de koplampen hebben een
heldere beglazing. Op de
stootstrips na worden de bum
pers in de carrosseriekleur
gespoten en datzelfde geldt
voor de buitenspiegels en por-
tiergrepen. Standaard kan
men kiezen uit rood en geel,
terwijl tegen meerprijs ook
licht- en donkergroen metallic
en zwart te bestellen zijn. De
achterkant van de Logo heeft
hier en daar trekjes van de
Shuttle ruimtewagen, vooral
door de vorm van
lichten. De klep "c
bumper open. I
de achterruit
De Honda Logo is een fors uit
gevallen driedeurs die 3,78
meter lang is en ook qua
breedte geen slecht figuur
slaat. Wat hoogte betreft,
toomt de Logo minimaal tien
centimeter boven zijn directe
concurrenten uit. Het uiterlijk
is weinig verrassend, maar
heeft duidelijk een aantal
typische Honda-kenmerken,
waardoor de kleinste telg goed
in het programma past.
De standaarduitrusting van
iedere 145 en 146 omvat vanaf
de modelwijziging twee airbags
en ABS.
af
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
De bagageruimte heeft een
inhoud van 228 liter en dat is
netjes. De rugleuning van de
achterbank kan in twee gelijke
delen worden neergeklapt om
de mogelijkheden verder uit te
breiden. Het is jammer dat
Honda het bij deze ene moge
lijkheid houdt.
Motorisch vinden we een ver
trouwde machine in het vooron-
dealer nemen. De stoelen heb
ben een relatief korte zitting,
maar dat is bij auto’s van dit
formaat niet ongebruikelijk. De
hoogte is aan bestuurderszijde
instelbaar. Door de iets hogere
zit en het flinke ruitoppervlak
is er met de overzichtelijkheid
van de carrosserie helemaal
niets mis. Ook het front is goed
te overzien en de achterkant is
door het relatief verticale ver
loop prima in te schatten bij
inparkeren. Daarbij helpt overi
gens de standaard stuurbe
krachtiging.
nieuwe lakkleuren, hebben
ander wieldeksels en staan
standaard op bredere banden
dan nu het geval is. Ook het
interieur is niet ongemoeid
gelaten. Zo is bij een aantal
versies de middenconsole uitge
voerd in titaan-look en worden
verschillende onderdelen met
chroom afgewerkt. De stoelen
en achterbank worden met
nieuwe stoffen bèkleed en de
meters van het dashboard heb
ben ook wijzigingen ondergaan.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
hoog geplaatst derde remlicht
zijn eveneens standaard. Een
mistachterlicht waren ze verge
ten. Geen nood, even een extra
uitsparing in de bumper
gemaakt en klaar is Kees! Het
ziet er allemaal wel erg braaf
uit en de vraag is dan ook of
Honda met een paar felle
opvallende kleuren voldoende
in de strijd kan gooien tegen de
ook in dit segment moordende
concurrentie. Maar het uiterlijk
is natuurlijk nog niet alles.
Hoe is het met het interieur
van de kleinste Honda gesteld?
Zoals het een moderne compac
te auto betaamt, speelt de car
rosseriekleur een rol. In dit
geval is de bovenkant van de
portieren netjes bekleed en
houdt de stof aan de onderkant
op ter hoogte van de portier-
bakken. We kunnen niet stellen
dat het hier om een designfunc-
tie gaat, maar het fleurt in
ieder geval het erg grijze interi
eur op. De stoelen en dus ook
de portierpanelen zijn bekleed
met een middengrijze stof voor
zien van blauwe, groene en
rode accenten. Maar ook de
gebruikte kunststoffen zijn
grijs, grijs en nog eens grijs,
terwijl een auto in dit segment
wat meer leven in de brouwerij
mag brengen.
een rechtstreeks van de teken
tafel getrokken bumper die
voortaan in alle gevallen in de
carrosseriekleur wordt gespo
ten en nieuwe mistlampen.
computer, cruise-control, alarm
en een bekleding met leer en
alcantara. De auto heeft een
sportonderstel, lichtmetalen
wielen met brede banden en
bovendien een audio-installatie
met 8 speakers en een CD-wis-
selaar. De prijs van f.57.495,=
lijkt zeer redelijk. Belangrijk
zijn ook de dieseluitvoeringen.
De 1.9 TDi 90 pk komt op
£44.495,= en de 110 pk begint
bij f.45.995,=.
puter. Voor drieduizend gulden
extra levert Seat de Stella en
Signum met een viertraps auto
maat.
De 1.8 liter 20-kleppen motor
van 125 pk is te combineren
met de Sport- en Signum-uit-
voering vanaf £45.495,=. De bij
zonder krachtige Toledo V5
staat aan de top van het pro
gramma met vier elektrisch
bediende portierruiten,
ABS/EDS zii-airbatr boord
gument van de Logo dan wel
licht zoeken in de prijs. Nee,
ook niet. De auto wordt ver
kocht vanaf £25.990,= en na
het noemen van dit bedrag
ging importeur Honda
Nederland meteen ongevraagd
in de verdediging. Zeker als
we er nog een power pack en
metaallak bij kopen, gaat het
eindbedrag inclusief de afle
verkosten al snel naar de der
tigduizend gulden. Honda
heeft overigens een zeer
bescheiden doelstelling van
niet meer dan 1000 exempla
ren in ons land dit jaar. En
ondanks dat de Logo voor
Europa nieuw is, deelt het
model veel onderdelen met de
Japanse uitvoering die al
enige tijd verkrijgbaar is.
Er wordt gefluisterd dat
Honda de Logo nu op de
markt brengt om alvast erva
ring op te doen in een seg
ment waar men over enkele
jaren een specifiek Europees
model wil introduceren. Of u
daarop wil wachten, die keus
is aan u.
De nieuwe Seat Toledo beleeft
op de komende AutoRai zijn
Nederlandse debuut. Seat-
importeur Pon heeft inmiddels
de prijzen bekend gemaakt. De
Toledo staat vanaf medio april
in de showroom.
De basis 1.6 Stella heeft een
100 pk motor en onder meer
stuurbekrachtiging, hoogtever-
stelling op de bestuurdersstoel,
elektrisch bediende voorportier
ruiten, airconditioning, ABS en
twee airbags voor f.39.495,=.
Dat is een keurige prijs, al is
het bijna vijftienhonderd gul
den meer dan de importeur tij
dens de introductie wist te mel
den. De Toledo 1.6 is er ook in
een Sport-uitvoering met sport
stoelen, verlaagd onderstel,
lichtmetalen wielen, zij-airbags,
mistlampen voor en audio-
installatie met vier luidspre
kers. Deze auto begint bij
£42.995,=. Voor nog eens dui
zend gulden meer wordt de
luxueuze Signum geboden met
elektrisch bediende portierrui
ten achter, elektrisch verstelba
re en verwarmde buitenspie
gels, een audio-installatie met 8
luidsprekers en een boordcom-
der van de Logo, een 1,3 liter
16-klepper bekend uit de Civic.
Deze betrouwbare krachtbron
levert een vermogen van 65 pk
bij 5000 tr/min en een keurig
koppel van 108 Nm bij 2500
tr/min. Vooral dat laatste ver
klaart de souplesse van het
geheel. Standaard worden de
voorwielen via een handgescha-
kelde vijfbak aangedreven,
maar binnenkort kan ook tegen
meerprijs een continu variabele
transmissie worden besteld. De
motor doet braaf in het vooron
der zijn werk en zorg voor nette
prestaties zoals de top van 152
km/u en een acceleratie van 0
tot 100 in 14,5 seconden. De
CVT-versie houdt er bij 145
km/u mee op en vraagt 15,6 tel
len de tijd voor het sprintje.
Onderstel-technisch is er wei
nig nieuws onder de zon. Voor
komen we vertrouwde
McPherson-veerpoten tegen en
achter een torsie-as met twee
langsarmen. Het voldoet alle
maal goed, maar ook op dit
punt is de Logo geen uitschie
ter. Moeten we hét aankoopar-
Een aanfluiting is de bekleding
van de vloer, waarbij we de
naam tapijt niet eens in de
mond willen nemen. Het is een
soort vilt dat bij de voeten heel
slordig tegen de zijkant omhoog
loopt. Foei, Honda, dat zijn we
toch wel beter gewend. Het
dashboard ziet er verzorgd uit,
maar is qua ontwerp geen uit
schieter. De middenconsole, die
overigens niet tot op de vloer
doorloopt, is voorzien van drie
draaiknoppen voor de bedie
ning van verwarming en venti
latie, ruimte voor inbouw van
de radio en uitstroomopenin-
gen. In het middenkussen van
het stuurwiel is standaard een
airbag opgenomen, maar een
tweede exemplaar is op dit
moment niet leverbaar. Wel i
er een optioneel power pack
bestaande uit elektrisch ver
stelbare buitenspiegels, elek
trisch bediende zijruiten en
centrale vergrendeling met
afstandsbediening. Wel even
twee mille extra mee naar de
XR-_DR:36