L/C lvi lam Honda logo 8?5 7 Prijzen Seat Toledo bekend Facelift voor Alfa 145 en 146 I I E] B.V, neen, geen nieuw Honda-logo PkJiTrfc AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V. WOUTERS 41- AUTOBEDRIJF B.V. 199 pagina 16 J Jaargang 11 nr 04 Donderdag 28 januari 1999 Oplage 104.300 Deze week DEALERS Rekeningrijden .013 I 5423030 .013 I 5420143 .013 1 5364011 .013 1 4634355 ..013 1 5355575 RATIS .01314683911 8- 013 I 5363924 ..013 I 5355655 .013 I 5802020 .01315478980 Vilt ...013 I 5443330 ..013 I 5422133 ..013 I 5053944 .013 l 5331206 16-klepper .013 5347771 is .013 5430022 .0416 363412 .013 I 4647676 I HET IRG ING Tigeving Tony Vos k AUTO UW ADRES VOOR ■■■WW UUR In de jaren tachtig probeerde Honda aansluiting te vinden in het segment compacte auto’s met de Jazz. Het eigenzinnige voertuig met een eigen gezicht bracht echter niet wat het merk ervan ver wacht had. Hoe zal het met de nieuwe Logo gaan die moet gaan concurreren met een breed aanbod vooral Europese modellen in dit segment. Grootste Seat-dealer van Nederland! iseerd en iwe diensten tale moder- rond. TV-signaal en worden De auto’s hebben een nieuwe grille, aangepaste koplampen, straat 41a 14.90.34 23722 52819 50103 de nieuwe naam •JEM Teleservices ga Limburg ensten. en 146 komen in een aantal Groot aanbod occasions alle Mitsubishi modellen 968959 ag koopavond. Kapt. Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg Telefoon 013-543.Q022 Leharstraat 19-21, Tilburg Tel. 013/4553678 erkzaam- d. M^i1 W /UIEQOSTbv Ringbaan Zuid 301, Tilburg OP-4647676 www. kluitmans. nl UKKEN ).a. afbeeldingen, ssingen. v.a. a-s- zaterdag in onze l'-CA showroom te bewonderen Bij uw Honda dealer voor Tilburg en omstreken! Goirkestraat 144a-146, Tilburg. j] Tel. 013-5802020. Donderdag koopavond HONDA plein e.o. ■rgeijkstraat, dein e.o. aan, oort, De Alfa ^45 beschikbaar Al jaren wordt er gebakkeleid over het invoeren van het reke ningrijden, maar het leek alle maal een ver-van-mijn-bed- show te zijn. Nu er op de A12 proeven genomen gaan worden met verschillende registratiesys temen komt het plan ineens snel dichterbij en begint Nederland wakker te worden. Als koene ridder in de strijd tegen weer een extra aanslag op de porte monnee van de Nederlandse automobilist trekt ANWB-voor zitter Nouwen flink aan de bel. Hij zegt te spreken namens ruim 3 miljoen Nederlandse automobilisten. Dat is enigszins misleidend omdat de ANWB wel zoveel leden kan hebben, maar ik heb nog nooit een club gezien waarin iedereen het met elkaar eens is. De ANWB gaat stickers verspreiden waarmee u uw ongenoegen rond het reke ningrijden kunt tonen. Zou de normaal zo zwijgzame massa nu ineens door de ANWB te mobiliseren zijn? De vraag is echter of dat alle maal wel zin heeft. Er zijn in het verleden zeer principiële kwesties geweest waar niemand zich echt druk over maakte. Denk maar aan het als tijdelijk aangekondigde kwartje van Kok waarmee de brandstofaccijns ten tijde van een lage olieprijs werd verhoogd. Waar gaat het bij het rekening rijden nu eigenlijk om. Zorgen voor minder files? Mis! Mensen bewust met hun auto laten omspringen? Nee hoor! De zorg voor het milieu? Bevorderen van het gebruik van het openbaar vervoer? Weer niet goed. Het gaat ordinair om de centen. De Nederlandse automobilist moet de schatkist nog verder spekken en de argumenten van files, milieu en het openbaar vervoer worden oneigenlijk gebruikt. Stuitend is hierbij de houding van het CDA. In de dagbladen was een foto te zien van Jaap de Hoop Scheffer die vol overgave de ANWB-sticker op zijn oude 2CV plakte. Had het CDA in het huidige kabinet gezeten, dan was dat nooit gebeurt en had den ze braaf met de plannen ingestemd. Overigens is de WD in deze geen haar beter. Altijd hebben ze zich fel gekeerd regen rekeningrijden. Maar reken maar dat het gewoon doorgang zal vinden... MITSUBISHI MOTORS zagen, vooral in de achter- ep gaat tot op de Een wisser op it en een keurig Toyota Autonova013 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 361553 Citroën Bertens Rover VW Audi Auto Bongers013 I 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L op Zand .04161363993 Peugeot Collaris Subaru Nissan Denissen Skoda Suzuki Gijsbers Honda De Graaff Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans •Seat Auto Noordhoek..013 14553678 •Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova.... •Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 5840000 Kia Schapendonk... Peugeot Spijkers Goirle Opel Gebr. Vullings013 14680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. SeatSaab Zuid Oost pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22 00 uur 1991 15.500,- 1988 9.750, 1989 6.750, 1988 13.500, 1990 9.500,- ■1;,» -g 1988 5.750,- IIS'S Automobielbedrijf IXLz Kluitmans b.k TILBURG, kapt. Hatterasstraat 11 (ind. Loven) tel.: 013-5443330 1995 49.500,- 1995 18.500,- 1977 32.500, 1997 37.500,- iring mogelijk Autotest Renault Grand Espace V6 24V RXE Op de Rai zijn ze al te zien, vanaf april staan ze bij de dealer, de gewijzigde Alfa’s 145 en 146. Hierbij valt het gewij zigde front meteen op. Omlijsting >r de hoge koets oogt de auto compacter dan ie in wer kelijkheid is. De grille heeft een fraaie chromen omlijsting en de koplampen hebben een heldere beglazing. Op de stootstrips na worden de bum pers in de carrosseriekleur gespoten en datzelfde geldt voor de buitenspiegels en por- tiergrepen. Standaard kan men kiezen uit rood en geel, terwijl tegen meerprijs ook licht- en donkergroen metallic en zwart te bestellen zijn. De achterkant van de Logo heeft hier en daar trekjes van de Shuttle ruimtewagen, vooral door de vorm van lichten. De klep "c bumper open. I de achterruit De Honda Logo is een fors uit gevallen driedeurs die 3,78 meter lang is en ook qua breedte geen slecht figuur slaat. Wat hoogte betreft, toomt de Logo minimaal tien centimeter boven zijn directe concurrenten uit. Het uiterlijk is weinig verrassend, maar heeft duidelijk een aantal typische Honda-kenmerken, waardoor de kleinste telg goed in het programma past. De standaarduitrusting van iedere 145 en 146 omvat vanaf de modelwijziging twee airbags en ABS. af De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. De bagageruimte heeft een inhoud van 228 liter en dat is netjes. De rugleuning van de achterbank kan in twee gelijke delen worden neergeklapt om de mogelijkheden verder uit te breiden. Het is jammer dat Honda het bij deze ene moge lijkheid houdt. Motorisch vinden we een ver trouwde machine in het vooron- dealer nemen. De stoelen heb ben een relatief korte zitting, maar dat is bij auto’s van dit formaat niet ongebruikelijk. De hoogte is aan bestuurderszijde instelbaar. Door de iets hogere zit en het flinke ruitoppervlak is er met de overzichtelijkheid van de carrosserie helemaal niets mis. Ook het front is goed te overzien en de achterkant is door het relatief verticale ver loop prima in te schatten bij inparkeren. Daarbij helpt overi gens de standaard stuurbe krachtiging. nieuwe lakkleuren, hebben ander wieldeksels en staan standaard op bredere banden dan nu het geval is. Ook het interieur is niet ongemoeid gelaten. Zo is bij een aantal versies de middenconsole uitge voerd in titaan-look en worden verschillende onderdelen met chroom afgewerkt. De stoelen en achterbank worden met nieuwe stoffen bèkleed en de meters van het dashboard heb ben ook wijzigingen ondergaan. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 hoog geplaatst derde remlicht zijn eveneens standaard. Een mistachterlicht waren ze verge ten. Geen nood, even een extra uitsparing in de bumper gemaakt en klaar is Kees! Het ziet er allemaal wel erg braaf uit en de vraag is dan ook of Honda met een paar felle opvallende kleuren voldoende in de strijd kan gooien tegen de ook in dit segment moordende concurrentie. Maar het uiterlijk is natuurlijk nog niet alles. Hoe is het met het interieur van de kleinste Honda gesteld? Zoals het een moderne compac te auto betaamt, speelt de car rosseriekleur een rol. In dit geval is de bovenkant van de portieren netjes bekleed en houdt de stof aan de onderkant op ter hoogte van de portier- bakken. We kunnen niet stellen dat het hier om een designfunc- tie gaat, maar het fleurt in ieder geval het erg grijze interi eur op. De stoelen en dus ook de portierpanelen zijn bekleed met een middengrijze stof voor zien van blauwe, groene en rode accenten. Maar ook de gebruikte kunststoffen zijn grijs, grijs en nog eens grijs, terwijl een auto in dit segment wat meer leven in de brouwerij mag brengen. een rechtstreeks van de teken tafel getrokken bumper die voortaan in alle gevallen in de carrosseriekleur wordt gespo ten en nieuwe mistlampen. computer, cruise-control, alarm en een bekleding met leer en alcantara. De auto heeft een sportonderstel, lichtmetalen wielen met brede banden en bovendien een audio-installatie met 8 speakers en een CD-wis- selaar. De prijs van f.57.495,= lijkt zeer redelijk. Belangrijk zijn ook de dieseluitvoeringen. De 1.9 TDi 90 pk komt op £44.495,= en de 110 pk begint bij f.45.995,=. puter. Voor drieduizend gulden extra levert Seat de Stella en Signum met een viertraps auto maat. De 1.8 liter 20-kleppen motor van 125 pk is te combineren met de Sport- en Signum-uit- voering vanaf £45.495,=. De bij zonder krachtige Toledo V5 staat aan de top van het pro gramma met vier elektrisch bediende portierruiten, ABS/EDS zii-airbatr boord gument van de Logo dan wel licht zoeken in de prijs. Nee, ook niet. De auto wordt ver kocht vanaf £25.990,= en na het noemen van dit bedrag ging importeur Honda Nederland meteen ongevraagd in de verdediging. Zeker als we er nog een power pack en metaallak bij kopen, gaat het eindbedrag inclusief de afle verkosten al snel naar de der tigduizend gulden. Honda heeft overigens een zeer bescheiden doelstelling van niet meer dan 1000 exempla ren in ons land dit jaar. En ondanks dat de Logo voor Europa nieuw is, deelt het model veel onderdelen met de Japanse uitvoering die al enige tijd verkrijgbaar is. Er wordt gefluisterd dat Honda de Logo nu op de markt brengt om alvast erva ring op te doen in een seg ment waar men over enkele jaren een specifiek Europees model wil introduceren. Of u daarop wil wachten, die keus is aan u. De nieuwe Seat Toledo beleeft op de komende AutoRai zijn Nederlandse debuut. Seat- importeur Pon heeft inmiddels de prijzen bekend gemaakt. De Toledo staat vanaf medio april in de showroom. De basis 1.6 Stella heeft een 100 pk motor en onder meer stuurbekrachtiging, hoogtever- stelling op de bestuurdersstoel, elektrisch bediende voorportier ruiten, airconditioning, ABS en twee airbags voor f.39.495,=. Dat is een keurige prijs, al is het bijna vijftienhonderd gul den meer dan de importeur tij dens de introductie wist te mel den. De Toledo 1.6 is er ook in een Sport-uitvoering met sport stoelen, verlaagd onderstel, lichtmetalen wielen, zij-airbags, mistlampen voor en audio- installatie met vier luidspre kers. Deze auto begint bij £42.995,=. Voor nog eens dui zend gulden meer wordt de luxueuze Signum geboden met elektrisch bediende portierrui ten achter, elektrisch verstelba re en verwarmde buitenspie gels, een audio-installatie met 8 luidsprekers en een boordcom- der van de Logo, een 1,3 liter 16-klepper bekend uit de Civic. Deze betrouwbare krachtbron levert een vermogen van 65 pk bij 5000 tr/min en een keurig koppel van 108 Nm bij 2500 tr/min. Vooral dat laatste ver klaart de souplesse van het geheel. Standaard worden de voorwielen via een handgescha- kelde vijfbak aangedreven, maar binnenkort kan ook tegen meerprijs een continu variabele transmissie worden besteld. De motor doet braaf in het vooron der zijn werk en zorg voor nette prestaties zoals de top van 152 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 14,5 seconden. De CVT-versie houdt er bij 145 km/u mee op en vraagt 15,6 tel len de tijd voor het sprintje. Onderstel-technisch is er wei nig nieuws onder de zon. Voor komen we vertrouwde McPherson-veerpoten tegen en achter een torsie-as met twee langsarmen. Het voldoet alle maal goed, maar ook op dit punt is de Logo geen uitschie ter. Moeten we hét aankoopar- Een aanfluiting is de bekleding van de vloer, waarbij we de naam tapijt niet eens in de mond willen nemen. Het is een soort vilt dat bij de voeten heel slordig tegen de zijkant omhoog loopt. Foei, Honda, dat zijn we toch wel beter gewend. Het dashboard ziet er verzorgd uit, maar is qua ontwerp geen uit schieter. De middenconsole, die overigens niet tot op de vloer doorloopt, is voorzien van drie draaiknoppen voor de bedie ning van verwarming en venti latie, ruimte voor inbouw van de radio en uitstroomopenin- gen. In het middenkussen van het stuurwiel is standaard een airbag opgenomen, maar een tweede exemplaar is op dit moment niet leverbaar. Wel i er een optioneel power pack bestaande uit elektrisch ver stelbare buitenspiegels, elek trisch bediende zijruiten en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Wel even twee mille extra mee naar de XR-_DR:36

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 17