V
Vo
riiniir*
Jeep heeft respect voor het milieu
Lincoln Blackwood
Dodge Power Wagon, link met het verleden
Krachtige
Nieuwe Chrysler Neon
i
Chrysler Citadel
o c
C<
'SAS
Ford Focus Cosworth maakt
Amerikaans debuut
r
I
I
I
r
I
I
I
L
r
I
I
I
L
Jan Segers Tilburg
GRATIS APK
E»
DE AUTOMAAT Donderdag 14 januari 1999 «pagina o 1
DE TILBURGSE KOERIER
DE TILBUR
Rei
Mei
Hoi
VW
Sec
Rei
Mo
Sec
For
SU3
Pei
Vo
je
at
LPG-installaties vanaf 1.950,- Ook gebruikt.
Opi
Rei
Dat de Amerikaanse klant andere auto’s koopt dan
de gemiddelde Europeaan is duidelijk te zien aan
een concept-studie als de Lincoln Blackwood.
Lincoln noemt het zelfde ultieme ‘utility vehicle’,
een combinatie van de luxe van een grote sedan en
de gebruiksmogelijkheden van een sport utility.
Aut
Uitl
Kunnekestraat 17, TILBURG-NOORD Tel. 013-4554254
VW Po
Peugei
VWPa
Peugei
Peuge
Audi 8
Peuge
VW Go
Alfa 3
Lj
AU
mdrijving niet
i verloren. De V6
tromotoren
pk aan
Win het onderhoud van uw Volvo
terug via GRATIS STAATSLOTEN
MAANDAKTIE
Wij keuren uw Volvo (v.a. 1980)
Volvo S40,1997, LPi, 64.000 km
Volvo V40,1997-1998
Volvo 440, v.a. 1991 Vm 1994
APK-keuring gratis bij een grote beurt. RDW erkend
les Auto
e jaarwisse-
presenteer-
I nog als prototype een
hete Focus, ofwel de
eze driedeurs
iwde koets
l een goede
diverse houten panelen aange
bracht. Ook de bagageruimte is
afgesloten met een groot stuk
hout dat door een heldere epoxy
wordt beschermd zonder de
nerven te verbergen.
lingsbak en de aandrijving
krijgt hulp van een visco-drive
limited slip differentieel. Er is
voor de Cosworth een speciaal j
uitlaatsysteem gemaakt. Het
interieur geeft een combinatie
van luxe en sportiviteit met
onder meer een speciaal instru-1
mentenpaneel en aluminium
pedalen.
geb.
j van de z
aak en ooi
it dezr e
meteen dienst doet als opstapje
om iets van het dak te pakken.
In het interieur vinden we
uiteraard GPS satelietnavigatie
en een geïntegreerde laptop
met Intemet-aansluiting.
Spraakgestuurd kan hiermee
een e-mail bericht worden
gemaakt en verzonden. In het
instrumentenpaneel is een klei
ne camera opgenomen die bij
diefstal een foto van de
bestuurder maakt en deze auto
matisch naar de politie zendt.
Het instrumentarium is van de
Grand Cherokee overgenomen,
maar oogt door een afwijkend
kleurgebruik helemaal anders.
En ook bij de Commander zien
we hout en leer bij de interieur
inrichting. Is de Commander de
opvolger van de aloude Grand
Wagoneer?
Aluminium strips accentueren
de houten delen. De klep kan
op hydraulische wijze 45 gra
den worden geopend. In dat
geval kunnen de twee achter
deurtjes ook open, waardoor de
enorme bagageruimte pro
ven wordt als optie leverbaar. Veel aandacht
is er tevens besteed aan de afwerking, het
materiaalgebruik en het terugdringen van
geluiden en trillingen. Uiteraard heeft de
Neon een aantal typisch Amerikaanse eigen
schappen behouden, maar door de structure
le aanwezigheid van Chrysler op de
Europese markt sinds 1988 kan het merk
beter op de wensen en eisen van de klanten
op ons continent inspelen. De achterbank
kan in twee ongelijke delen worden neerge
klapt en beschikt over hoofdsteunen. De
Neon komt beschikbaar met twee motoren.
De 1,8 liter levert een vermogen van 122 pk
bij 5800 tr/min en een koppel van 160 Nm
bij 4700 tr/min. Deze motor wordt geleverd
met een handgeschakelde vijfbak.
Daarnaast komt er een 2 liter van 132 pk
gekoppeld aan een automaat. Verder kan er
worden gekozen uit de SE, LE en LX uitvoe
ring in combinatie met beide motoren. Al
vanaf de komende lente kuniien we in
Europa met de nieuwe Neon kennismaken.
In slechts 28 maanden heeft Chrysler een
nieuwe Neon ontw ikkeld die dezelfde comp
acte afmetingen heeft als het huidige model,
maar voorzien wordt van een nieuwe carros
serie met trekjes van de grote 300M. Van de
huidige Neon, die in 1994 werd geïntrodu
ceerd, zijn er wereldwijd meer dan 1,5 mil
joen verkocht vooral door het grote succes in
de VS, Noorwegen, Spanje en Engeland. Het
zogenaamde cab-forward design en de ronde
koplampen doen nog aan de bestaande Neon
denken, maar de algehele uitstraling is veel
serieuzer geworden. Door diverse verande
ringen biedt de nieuwe Neon meer ruimte
voor passagiers en bagage. Dit komt onder
meer omdat de voorruit maar liefst 76 mm
verder naar voren is geplaatst en de wielba
sis groeide met 25 mm. De wielophanging
werd onder handen genomen evenals het
remsysteem. Voor en achter worden
McPherson veerpoten toegepast en het rem
systeem bedient zich standaard van schijven
voor en trommels achter. ABS met vier schij-
zondere vierwielaar
uit het oog worden ve.iv..
levert 253 pk en de elekti
voegen daar nog eens 70
toe.
Het ontwerp heeft een aantal
opmerkelijke details. Zo verdwijnt
de achterklep onder de auto en
schuiven de achterste portieren
open en nemen tegelijk de B-stijl
mee voor een zo groot mogelijke
instap. Zelfs rolstoelgebruikers
kunnen op deze manier gemakke
lijk instappen. Vanuit de rolstoel
kan men eenvoudig op de bestuur-
derstoel doorschuiven, de roltstoel
opklappen en deze achterin opber
gen. De basis van de Citadel is de
bodemgroep en de ruwe carrosserie
Eén van de opvallende conceptau-
to’s van Chrysler op de Detroit
Motorshow, is de Citadel. Het gaat
om een tussenvorm van een luxu
euze sedan en een Sport Utility die
voorzien is van hybride-techniek.
De auto heeft een V6-motor met
een bescheiden brandstofverbruik,
maar de kracht van een V8.
Hiermee worden de achterwielen
aangedreven. De voorwielen wor
den middels elektromotoren aange
dreven, waardoor het onder meer
mogelijk wordt remenergie op te
vangen en opnieuw te gebruiken.
Waar andere hybride-auto’s vooral
op een laag verbruik zijn afge
stemd, moeten bij de Citadel de
extra mogelijkheden van deze bij
dichter bij de grond. De wielen
zijn 18 inch groot en voorzien
van Goodyear 235/40ZR18 ban
den. Voor- en achter past Ford
remschijven toe. Voorin ligt een
turboversie van de 2 liter Zetec
motor met een vermogen van
ongeveer 200 pk. De wielen
worden aangedreven via de
bekende MTX-75 vijfversnel-
zechtsvliegtuig. I
m zijn nadruk- I
cxxja naaL uc oestuurder
ericht met de toerenteller pro-1
I
n op het dashboard- I
)de lakkleur speelt
-
Tijdens de Los Angele
Show, die net voor de
ling van start ging,
de Ford nog als prof-
wel erg hete Focus, c
Focus Cosworth. Des
Focus met uitgebouv
geeft zonder twijfel e
indruk van de auto waarmee
het merk de komende jaren in
het race- en rally-circus wil
gaan meedraaien. De presten-
tatie van deze Cosworth liep
vooruit op de introductie van de
Amerikaanse Focus op de
Detroit Motor Show die nu
gaande is. Het prototype is
gebouwd door mensen van
Cosworth, Ford Special Vehicle
Engineering en Ford Advanced
Design. Alhoewel de auto er
nog steeds als een Focus uit
ziet, zijn vrijwel alle carrosse-
riedelen met uitzondering van
de ruiten en het dak gewijzigd.
De voor- en achterschermen
zijn op uiterst geraffineerde
wijze uitgebouwd. Direct achter
de voorwielen is er een lucht-
uitlaat. De voor- en achterbum
pers sluiten keurig op de brede
re schermen aan. De carrosse
rie staat zo’n vier centimeter
De auto is gebaseerd op de zeer
succesvolle Lincoln Navigator
maar dan voorzien van een
gesloten pickup bak aan de
achterzijde. De Blackwood is
een voorbeeld van de vele niet
eerder gebruikte voertuigcon-
cepten, die in de toekomst wel
licht levensbatbaar zullen zijn.
Het uiterlijk past prima in de
stijl en het luxueuze image van
Lincoln en zorgt voor de weder
opstanding van het begrip
‘woody’. Op de carrosserie zijn
De Dodge Charger conceptauto
is een typisch voorbeeld van
een moderne Amerikaanse
muscle car, een krachtige auto
volgens goed Amerikaans
gebruik.
Ondanks de aanwezigheid van
een 4,7 liter V8 voldoet dit
model aan de Ultra Low
Emission Vehicle normen. Door
toepassing van een aardgas
aandrijving kon de uitstoot met
zo’n 25 procent worden terug
gebracht. De motor levert 325
pk.
Ondanks het coupé-achtige
uiterlijk heeft deze Dodge vier
portieren, dit vooral omdat in
de Verenigde Staten de belang
stelling voor tweedeurs coupés
afneemt en Chrysler met de
300M bewezen heeft dat een
Net voor de jaarwisseling toon
de Jeep al haar nieuwe
Commander conceptstudie van
een luxueuze Sport Utility met
een geavanceerde motortech-
niek. Het is een auto uit het
hoogste 4x4-marktsegment met
van alle kanten bezien specifie
ke Jeep-kenmerken. De auto is
ontwikkeld met het oog op
gebruik op de verharde weg en
in het terrein. De dorpelhoogte
is ten opzichte van de nieuwe
Grand Cherokee met 5 centime
ter verlaagd, maar voor betere
offroad-eigenschappen is de
wielophanging 10 centimeter
hoger geplaatst. Dit zagen we
vorig j aar al bij de Jeepster. De
auto is maar liefst 17 centime
ter breder dan de Grand
Cherokee en ongeveer even
hoog. De Commander is voor
zien van een brandstofcel en
wordt aangedreven door twee
electromotoren, één voor elke
as. Om het flinke gewicht van
deze aandrijving te compense
ren is de carrosserie gemaakt
van een onder druk geïnjecteer
de plastic. Hiermee wordt het
gewicht van de carrosserie met
de helft teruggebracht, dalen de
produktiekosten met 10 tot 50
procent terwijl het gebruikte
materiaal volledig recyclebaar
is. Bovendien zijn met dit mate
riaal vormen mogelijk die in
metaal niet toe te passen zijn.
De Jeep Commander weegt
2270 kg, waarvan 953 kg op het
conto komt van de brandstofcel.
De stroomlijn van de auto
wordt bevorderd door de vlakke
bodemplaat, de achterspoiler
die bij hoge rijsnelheden auto
matisch omhoog komt en de
dakdrager die in het dak zijn
geïntegreerd en indien gewenst
geactiveerd kunnen worden. In
de motorkap is een warmtewis
selaar opgenomen die in eerste
instantie de luchtstroom over
de voorruit verbetert, maar ook
de temperatuur in de motor
ruimte lager houdt. Grappige
details zijn de wissers op de
buitenspiegels en een trekhaak-
afdekking die omlaag klapt en
van de 300M, maar in het geval
van deze achterwielaandrijver gaat
hem om een cab rearward ontwerp
met een lange motorkap en forse
wielbasis. De Citadel staat hoger
op de wielen en heeft een hogere
carrosserie dan de 300M. De auto
biedt een bagagevolume van 566
liter.
In het interieur bepalen traditio
neel hout, donker leer, gepolijst
aluminium en chroom de sfeer. Het
instrumentarium lijkt nog het
meest op topklasse sporthorloges.
Dominant zijn verder de zwarte
stiksels aanwezig en een extra
afwijkend detail vormt het in vloei
stof aan de dakconsole opgehangen
kompas.
bleemloos kan worden vol gela
den. Er zijn zelfs twee kleine
compartimenten uitgespaard
voor het meenemen van kleine
spullen. De carrosseriedelen die
niet met hout zijn overtrokken
hebben een hoogglans zwarte
lak. De naam Blackwood staat
achterop de auto te lezen en
staat voor de combinatie van
hout en zwarte lak. Het interi
eur is van de Navigator overge
nomen echter aangevuld met
houten accenten op het stuur
wiel en het instrumentenpa
neel. De vier stoelen zijn met
Connolly leer bekleed.
De auto staat op een 4x2 chas
sis dat enkele centimeters is
verlaagd. De 19 inch wielen
hebben 286R60 banden. Voorin
ligt een 5,4 liter V8. Deze
krachtbron zorgt ervoor dat de
Blackwood probleemloos een
boot- of paardentrailer kan
trekken.
vierdeurs sedan best sportief
kan ogen. De auto heeft een
krachtige belijning van zowel
het front als de zijkanten. De
luchtinlaat op de motorkap is
niet alleen fraai, maar ook
functioneel.
De Charger heeft een nieuw
type brandstoftank die een
actieradius van meer dan 450
km mogelijk maakt. Het oor
spronkelijke bagagevolume
blijft hierdoor behouden. Door
deze nieuwe tank kan veel een
voudiger de beschikbare ruimte
optimaal benut worden, waar
door in de toekomst de aard
gastechniek toegepast kan wor
den in allerhande soorten
auto’s.
Het interieur van deze Dodge
met een ‘nasty attitude’ lijkt op
die vergelijkbaar is aan de
Dakota Club Cab met halfbrede
achterportieren die aan de ach
terzijde scharnieren.
Afzonderlijke bumpers, spatbor
den en treeplanken komen bij
deze auto weer helemaal terug,
maar ook weer moderne ele
menten als gasontladingslam-
pen en een geïntegreerde lier
waarmee gemakkelijk een 30-
tons vrachtwagen uit de sloot
kan worden getrokken.
Functionaliteit mag gezien wor
den. Door de sleuven in de
motorkap is de motor duidelijk
te zien en ook de assen onder
de auto worden niet aan het
oog onttrokken. Aluminium
sluitingen en bouten zijn
nadrukkelijk zichtbaar.
Essenhout wordt gebruikt bij
de bekleding van de zijwanden
van de laadbak en ook in het
interieur komt deze fraaie
houtsoort terug. Roestvrij staal
en leer maken het hightech
effect compleet. De instrumen
ten zijn aangebracht in een
ronde behuizing in het stuur
wiel.
dat van een geve
De instrumenter
kelijk naar de bes
geric'
minent in het midden. De ver- i
snellingspook lijkt op een joys
tick. Verder zijn er invloeden
uit de jaren zestig zoals de
grote knoppen op de radio, een
driespaaks stuurwiel en het
R/T-embleem - -1 - J 1 ■- - - J
kastje. De roe
ook binnenin een rol. De zwarte
koolstof kuipstoelen hebben
rood lederen kussens.
De Charger heeft een handge-
schakelde vijfbak die de achter- j
wielen aandrijft. De remmen
zijn van de Viper overgenomen
en onderdelen van de wielop
hanging komen van de Prowler.I
![ö“c
I Renault Clio
I Renault Twii
Renault Twii
I Volvo 440 Dl
Volvo 4401.
I Volvo 460 Dl
Volvo 460 Gl
Volvo S40zi
.1 Volvo V40 21
Volvo 240 gi
-
VAB
i
IÉ
De eerste Dodge Power Wagon
dateert uit 1946, maar het in
Detroit gepresenteerde concept
model doet totaal niet meer aan
het historische werkpaard den
ken. De ontwerpafdeling kreeg
de opdracht een pickup te
maken met een modem, scherp
‘image’, waarbij alle andere
eigenschappen op een tweede
plaats komen. Met de Power
Wagon wil Dodge reacties
opwekken en bekijken of er
markt is voor een dergelijk
luxueuze pickup. Voorin ligt een
7,2 liter zescilinder turbodiesel
met een enorm koppel van 1064
Nm. Overigens loopt deze die
selmotor niet op normale die
selolie, maar op een zwavelvrijt
‘designer’ brandstof die door
Chrysler samen met
Syntroleum is ontwikkeld. Een
dergelijk schone brandstof kan
in de toekomst wel eens een
belangrijke rol gaan spelen bij
het verder terugdringen van de
uitlaat-emissies. De Power
Wagon is bijna 2 meter hoog,
staat op het chassis van de
Dodge Ram en heeft een cabine
Renault
uit Clio
ultTwii
Renault
Renault Twii
Volvo 440 Dl
Volvo 4401.
Volvo
460 Dl
>460 Gl
Volvo
Volvo S40 d
Volvo V40 21
Volvo 240 gi