V Vo riiniir* Jeep heeft respect voor het milieu Lincoln Blackwood Dodge Power Wagon, link met het verleden Krachtige Nieuwe Chrysler Neon i Chrysler Citadel o c C< 'SAS Ford Focus Cosworth maakt Amerikaans debuut r I I I r I I I L r I I I L Jan Segers Tilburg GRATIS APK E» DE AUTOMAAT Donderdag 14 januari 1999 «pagina o 1 DE TILBURGSE KOERIER DE TILBUR Rei Mei Hoi VW Sec Rei Mo Sec For SU3 Pei Vo je at LPG-installaties vanaf 1.950,- Ook gebruikt. Opi Rei Dat de Amerikaanse klant andere auto’s koopt dan de gemiddelde Europeaan is duidelijk te zien aan een concept-studie als de Lincoln Blackwood. Lincoln noemt het zelfde ultieme ‘utility vehicle’, een combinatie van de luxe van een grote sedan en de gebruiksmogelijkheden van een sport utility. Aut Uitl Kunnekestraat 17, TILBURG-NOORD Tel. 013-4554254 VW Po Peugei VWPa Peugei Peuge Audi 8 Peuge VW Go Alfa 3 Lj AU mdrijving niet i verloren. De V6 tromotoren pk aan Win het onderhoud van uw Volvo terug via GRATIS STAATSLOTEN MAANDAKTIE Wij keuren uw Volvo (v.a. 1980) Volvo S40,1997, LPi, 64.000 km Volvo V40,1997-1998 Volvo 440, v.a. 1991 Vm 1994 APK-keuring gratis bij een grote beurt. RDW erkend les Auto e jaarwisse- presenteer- I nog als prototype een hete Focus, ofwel de eze driedeurs iwde koets l een goede diverse houten panelen aange bracht. Ook de bagageruimte is afgesloten met een groot stuk hout dat door een heldere epoxy wordt beschermd zonder de nerven te verbergen. lingsbak en de aandrijving krijgt hulp van een visco-drive limited slip differentieel. Er is voor de Cosworth een speciaal j uitlaatsysteem gemaakt. Het interieur geeft een combinatie van luxe en sportiviteit met onder meer een speciaal instru-1 mentenpaneel en aluminium pedalen. geb. j van de z aak en ooi it dezr e meteen dienst doet als opstapje om iets van het dak te pakken. In het interieur vinden we uiteraard GPS satelietnavigatie en een geïntegreerde laptop met Intemet-aansluiting. Spraakgestuurd kan hiermee een e-mail bericht worden gemaakt en verzonden. In het instrumentenpaneel is een klei ne camera opgenomen die bij diefstal een foto van de bestuurder maakt en deze auto matisch naar de politie zendt. Het instrumentarium is van de Grand Cherokee overgenomen, maar oogt door een afwijkend kleurgebruik helemaal anders. En ook bij de Commander zien we hout en leer bij de interieur inrichting. Is de Commander de opvolger van de aloude Grand Wagoneer? Aluminium strips accentueren de houten delen. De klep kan op hydraulische wijze 45 gra den worden geopend. In dat geval kunnen de twee achter deurtjes ook open, waardoor de enorme bagageruimte pro ven wordt als optie leverbaar. Veel aandacht is er tevens besteed aan de afwerking, het materiaalgebruik en het terugdringen van geluiden en trillingen. Uiteraard heeft de Neon een aantal typisch Amerikaanse eigen schappen behouden, maar door de structure le aanwezigheid van Chrysler op de Europese markt sinds 1988 kan het merk beter op de wensen en eisen van de klanten op ons continent inspelen. De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neerge klapt en beschikt over hoofdsteunen. De Neon komt beschikbaar met twee motoren. De 1,8 liter levert een vermogen van 122 pk bij 5800 tr/min en een koppel van 160 Nm bij 4700 tr/min. Deze motor wordt geleverd met een handgeschakelde vijfbak. Daarnaast komt er een 2 liter van 132 pk gekoppeld aan een automaat. Verder kan er worden gekozen uit de SE, LE en LX uitvoe ring in combinatie met beide motoren. Al vanaf de komende lente kuniien we in Europa met de nieuwe Neon kennismaken. In slechts 28 maanden heeft Chrysler een nieuwe Neon ontw ikkeld die dezelfde comp acte afmetingen heeft als het huidige model, maar voorzien wordt van een nieuwe carros serie met trekjes van de grote 300M. Van de huidige Neon, die in 1994 werd geïntrodu ceerd, zijn er wereldwijd meer dan 1,5 mil joen verkocht vooral door het grote succes in de VS, Noorwegen, Spanje en Engeland. Het zogenaamde cab-forward design en de ronde koplampen doen nog aan de bestaande Neon denken, maar de algehele uitstraling is veel serieuzer geworden. Door diverse verande ringen biedt de nieuwe Neon meer ruimte voor passagiers en bagage. Dit komt onder meer omdat de voorruit maar liefst 76 mm verder naar voren is geplaatst en de wielba sis groeide met 25 mm. De wielophanging werd onder handen genomen evenals het remsysteem. Voor en achter worden McPherson veerpoten toegepast en het rem systeem bedient zich standaard van schijven voor en trommels achter. ABS met vier schij- zondere vierwielaar uit het oog worden ve.iv.. levert 253 pk en de elekti voegen daar nog eens 70 toe. Het ontwerp heeft een aantal opmerkelijke details. Zo verdwijnt de achterklep onder de auto en schuiven de achterste portieren open en nemen tegelijk de B-stijl mee voor een zo groot mogelijke instap. Zelfs rolstoelgebruikers kunnen op deze manier gemakke lijk instappen. Vanuit de rolstoel kan men eenvoudig op de bestuur- derstoel doorschuiven, de roltstoel opklappen en deze achterin opber gen. De basis van de Citadel is de bodemgroep en de ruwe carrosserie Eén van de opvallende conceptau- to’s van Chrysler op de Detroit Motorshow, is de Citadel. Het gaat om een tussenvorm van een luxu euze sedan en een Sport Utility die voorzien is van hybride-techniek. De auto heeft een V6-motor met een bescheiden brandstofverbruik, maar de kracht van een V8. Hiermee worden de achterwielen aangedreven. De voorwielen wor den middels elektromotoren aange dreven, waardoor het onder meer mogelijk wordt remenergie op te vangen en opnieuw te gebruiken. Waar andere hybride-auto’s vooral op een laag verbruik zijn afge stemd, moeten bij de Citadel de extra mogelijkheden van deze bij dichter bij de grond. De wielen zijn 18 inch groot en voorzien van Goodyear 235/40ZR18 ban den. Voor- en achter past Ford remschijven toe. Voorin ligt een turboversie van de 2 liter Zetec motor met een vermogen van ongeveer 200 pk. De wielen worden aangedreven via de bekende MTX-75 vijfversnel- zechtsvliegtuig. I m zijn nadruk- I cxxja naaL uc oestuurder ericht met de toerenteller pro-1 I n op het dashboard- I )de lakkleur speelt - Tijdens de Los Angele Show, die net voor de ling van start ging, de Ford nog als prof- wel erg hete Focus, c Focus Cosworth. Des Focus met uitgebouv geeft zonder twijfel e indruk van de auto waarmee het merk de komende jaren in het race- en rally-circus wil gaan meedraaien. De presten- tatie van deze Cosworth liep vooruit op de introductie van de Amerikaanse Focus op de Detroit Motor Show die nu gaande is. Het prototype is gebouwd door mensen van Cosworth, Ford Special Vehicle Engineering en Ford Advanced Design. Alhoewel de auto er nog steeds als een Focus uit ziet, zijn vrijwel alle carrosse- riedelen met uitzondering van de ruiten en het dak gewijzigd. De voor- en achterschermen zijn op uiterst geraffineerde wijze uitgebouwd. Direct achter de voorwielen is er een lucht- uitlaat. De voor- en achterbum pers sluiten keurig op de brede re schermen aan. De carrosse rie staat zo’n vier centimeter De auto is gebaseerd op de zeer succesvolle Lincoln Navigator maar dan voorzien van een gesloten pickup bak aan de achterzijde. De Blackwood is een voorbeeld van de vele niet eerder gebruikte voertuigcon- cepten, die in de toekomst wel licht levensbatbaar zullen zijn. Het uiterlijk past prima in de stijl en het luxueuze image van Lincoln en zorgt voor de weder opstanding van het begrip ‘woody’. Op de carrosserie zijn De Dodge Charger conceptauto is een typisch voorbeeld van een moderne Amerikaanse muscle car, een krachtige auto volgens goed Amerikaans gebruik. Ondanks de aanwezigheid van een 4,7 liter V8 voldoet dit model aan de Ultra Low Emission Vehicle normen. Door toepassing van een aardgas aandrijving kon de uitstoot met zo’n 25 procent worden terug gebracht. De motor levert 325 pk. Ondanks het coupé-achtige uiterlijk heeft deze Dodge vier portieren, dit vooral omdat in de Verenigde Staten de belang stelling voor tweedeurs coupés afneemt en Chrysler met de 300M bewezen heeft dat een Net voor de jaarwisseling toon de Jeep al haar nieuwe Commander conceptstudie van een luxueuze Sport Utility met een geavanceerde motortech- niek. Het is een auto uit het hoogste 4x4-marktsegment met van alle kanten bezien specifie ke Jeep-kenmerken. De auto is ontwikkeld met het oog op gebruik op de verharde weg en in het terrein. De dorpelhoogte is ten opzichte van de nieuwe Grand Cherokee met 5 centime ter verlaagd, maar voor betere offroad-eigenschappen is de wielophanging 10 centimeter hoger geplaatst. Dit zagen we vorig j aar al bij de Jeepster. De auto is maar liefst 17 centime ter breder dan de Grand Cherokee en ongeveer even hoog. De Commander is voor zien van een brandstofcel en wordt aangedreven door twee electromotoren, één voor elke as. Om het flinke gewicht van deze aandrijving te compense ren is de carrosserie gemaakt van een onder druk geïnjecteer de plastic. Hiermee wordt het gewicht van de carrosserie met de helft teruggebracht, dalen de produktiekosten met 10 tot 50 procent terwijl het gebruikte materiaal volledig recyclebaar is. Bovendien zijn met dit mate riaal vormen mogelijk die in metaal niet toe te passen zijn. De Jeep Commander weegt 2270 kg, waarvan 953 kg op het conto komt van de brandstofcel. De stroomlijn van de auto wordt bevorderd door de vlakke bodemplaat, de achterspoiler die bij hoge rijsnelheden auto matisch omhoog komt en de dakdrager die in het dak zijn geïntegreerd en indien gewenst geactiveerd kunnen worden. In de motorkap is een warmtewis selaar opgenomen die in eerste instantie de luchtstroom over de voorruit verbetert, maar ook de temperatuur in de motor ruimte lager houdt. Grappige details zijn de wissers op de buitenspiegels en een trekhaak- afdekking die omlaag klapt en van de 300M, maar in het geval van deze achterwielaandrijver gaat hem om een cab rearward ontwerp met een lange motorkap en forse wielbasis. De Citadel staat hoger op de wielen en heeft een hogere carrosserie dan de 300M. De auto biedt een bagagevolume van 566 liter. In het interieur bepalen traditio neel hout, donker leer, gepolijst aluminium en chroom de sfeer. Het instrumentarium lijkt nog het meest op topklasse sporthorloges. Dominant zijn verder de zwarte stiksels aanwezig en een extra afwijkend detail vormt het in vloei stof aan de dakconsole opgehangen kompas. bleemloos kan worden vol gela den. Er zijn zelfs twee kleine compartimenten uitgespaard voor het meenemen van kleine spullen. De carrosseriedelen die niet met hout zijn overtrokken hebben een hoogglans zwarte lak. De naam Blackwood staat achterop de auto te lezen en staat voor de combinatie van hout en zwarte lak. Het interi eur is van de Navigator overge nomen echter aangevuld met houten accenten op het stuur wiel en het instrumentenpa neel. De vier stoelen zijn met Connolly leer bekleed. De auto staat op een 4x2 chas sis dat enkele centimeters is verlaagd. De 19 inch wielen hebben 286R60 banden. Voorin ligt een 5,4 liter V8. Deze krachtbron zorgt ervoor dat de Blackwood probleemloos een boot- of paardentrailer kan trekken. vierdeurs sedan best sportief kan ogen. De auto heeft een krachtige belijning van zowel het front als de zijkanten. De luchtinlaat op de motorkap is niet alleen fraai, maar ook functioneel. De Charger heeft een nieuw type brandstoftank die een actieradius van meer dan 450 km mogelijk maakt. Het oor spronkelijke bagagevolume blijft hierdoor behouden. Door deze nieuwe tank kan veel een voudiger de beschikbare ruimte optimaal benut worden, waar door in de toekomst de aard gastechniek toegepast kan wor den in allerhande soorten auto’s. Het interieur van deze Dodge met een ‘nasty attitude’ lijkt op die vergelijkbaar is aan de Dakota Club Cab met halfbrede achterportieren die aan de ach terzijde scharnieren. Afzonderlijke bumpers, spatbor den en treeplanken komen bij deze auto weer helemaal terug, maar ook weer moderne ele menten als gasontladingslam- pen en een geïntegreerde lier waarmee gemakkelijk een 30- tons vrachtwagen uit de sloot kan worden getrokken. Functionaliteit mag gezien wor den. Door de sleuven in de motorkap is de motor duidelijk te zien en ook de assen onder de auto worden niet aan het oog onttrokken. Aluminium sluitingen en bouten zijn nadrukkelijk zichtbaar. Essenhout wordt gebruikt bij de bekleding van de zijwanden van de laadbak en ook in het interieur komt deze fraaie houtsoort terug. Roestvrij staal en leer maken het hightech effect compleet. De instrumen ten zijn aangebracht in een ronde behuizing in het stuur wiel. dat van een geve De instrumenter kelijk naar de bes geric' minent in het midden. De ver- i snellingspook lijkt op een joys tick. Verder zijn er invloeden uit de jaren zestig zoals de grote knoppen op de radio, een driespaaks stuurwiel en het R/T-embleem - -1 - J 1 ■- - - J kastje. De roe ook binnenin een rol. De zwarte koolstof kuipstoelen hebben rood lederen kussens. De Charger heeft een handge- schakelde vijfbak die de achter- j wielen aandrijft. De remmen zijn van de Viper overgenomen en onderdelen van de wielop hanging komen van de Prowler.I ![ö“c I Renault Clio I Renault Twii Renault Twii I Volvo 440 Dl Volvo 4401. I Volvo 460 Dl Volvo 460 Gl Volvo S40zi .1 Volvo V40 21 Volvo 240 gi - VAB i IÉ De eerste Dodge Power Wagon dateert uit 1946, maar het in Detroit gepresenteerde concept model doet totaal niet meer aan het historische werkpaard den ken. De ontwerpafdeling kreeg de opdracht een pickup te maken met een modem, scherp ‘image’, waarbij alle andere eigenschappen op een tweede plaats komen. Met de Power Wagon wil Dodge reacties opwekken en bekijken of er markt is voor een dergelijk luxueuze pickup. Voorin ligt een 7,2 liter zescilinder turbodiesel met een enorm koppel van 1064 Nm. Overigens loopt deze die selmotor niet op normale die selolie, maar op een zwavelvrijt ‘designer’ brandstof die door Chrysler samen met Syntroleum is ontwikkeld. Een dergelijk schone brandstof kan in de toekomst wel eens een belangrijke rol gaan spelen bij het verder terugdringen van de uitlaat-emissies. De Power Wagon is bijna 2 meter hoog, staat op het chassis van de Dodge Ram en heeft een cabine Renault uit Clio ultTwii Renault Renault Twii Volvo 440 Dl Volvo 4401. Volvo 460 Dl >460 Gl Volvo Volvo S40 d Volvo V40 21 Volvo 240 gi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 22